Nouvelle Vague in LVC EEN ECHT COMPLETE KRANT. OVER WERELD, STAD EN LAND. Bergman te overdadig in'Fanny en Alexander' jut jy Fir j\\f, Televisie BONTHUIS ASCHER VRIJDAG 11 NOVEMBER 1983 Porky s 2: sex en Shakespeare ''iii,. i 'Porky's 2'; regie: Bob. Clark; hoofdrollen: Dan- Monahan, Kaki Hunter en Wyatt Knight; theater: Li- do 1, Leiden; leeftijd: 16 jaar iiiiiiiiiiimmiimiimiiiiiiiti Het komende halfjaar kan er weer om 'Porky' gelachen worden. Aangenomen tenminste dat het tweede deel net zo'n gigantisch succes wordt als nummer één en waarom niet. Het is van hetzelfde laken een pak. We bevinden ons weer in het Florida van de jaren vijftig en onze vrienden van de middelbare Angel Beach-school zijn nog altijd met sex bezig. Sex en Shakespeare, om precies te zijn. Nadat in de eerste afleve ring een joodse jongen tegen 'rednecks' werd beschermd, staan PeeWee en zijn maatjes nu pal voor Macbeth. Opgevoerd wordt een dominee die in Shakespeare allerlei schun nigs heeft ontdekt. De geplande Ingmar Bergman voorspelde enke le jaren geleden al dat hij nog eens zou afrekenen met zijn jeugd, die 'tegelijk idyllisch en panisch was'. In 'Fanny Ale xander', volgens Bergman zelf zijn laatste film, zitten inderdaad veel autobiografische gegevens. 'lik "'"lllll,, <l| 'Fanny en Alexander'; re gie: Ingmar Bergman; met Bertil Guve als Alexan der, Gunn Wallgren, Ewa fröling, Jan Malmsjö; Stu dio, Leiden, 16 jr. iiiniiiiimiimiiiiiimiiiiiiiii schoolopvoering mag dus niet doorgaan en een Indiaan in de hoofdrol, daar heeft de Ku Klux Klan weer bezwaren tegen. Dat is het gekke van die Porky- films. De humor is gemakkelijk, om niet te zeggen plat, maar er wordt een links sausje overgego ten. Het rechtse, racistische zuiden krijgt een lesje geleerd. Er mag De toverlantaarn die een belang rijke rol speelt, had Bergman ook in zijn jeugd. De grootmoe der (Gunn Wallgren) om wie alles in de familie draait, was er even eens in Bergmans jeugd. En de strenge pastorie, waarin Berg man zelf opgroeide, komt in 'Fanny en Alexander' ook voor. Behalve autobiografische gege vens heeft Bergman in deze film ook thema's van de meeste van zijn films verwerkt: poëzie, filo sofie, droom en werkelijkheid, fanatisme en liefde. Eigenlijk zou 'Fanny en Alexan der' niets dan superlatieven moe ten oproepen, want Bergman is toch een van de grote meesters van de filmkunst. En een film, - waarin hij alle aspecten van zijn meesterschap heeft verwerkt, zou dus zeer de moeite waard moeten zijn. niet gediscrimineerd worden. Dat is de boodschap, waarbij dan bovendien vrij getrouw de actua liteit wordt gevolgd. Een reli gieuze roep om censuur en han dige politici van nieuw rechts die op die stroom willen meedrijven, het is in de Verenigde Staten aan de orde van de dag. Is daarom de Porky-cyclus van een andere orde dan bijvoorbeeld Toch is dat niet het geval. 'Fanny Alexander' staat synoniem voor het gezegde 'overdaad schaadt'. Dat geldt zeker voor het eerste deel van de film, waarin Berg man een uur de tijd neemt om een sfeerbeeld te geven van het milieu waarin Fanny en Alexan der opgroeien. Een rijk milieu met schitterend ingerichte ka mers en veel bordeaux en schar lakenrode kleding. Prachtig om te zien. Maar, te lang. In scherp contrast daarmee staat het zeer sobere tweede deel, na de dood van de vader van Fanny en Alexander. Hun moeder be gaat dan de fout om te hertrou wen met de strenge, orthodoxe lutherse bisschop Vergérus (Jan Malmsjö). Dit huwelijk zal een aaneenschakeling worden van ellende en gruwelijkheden, want vooral Alexander met zijn rijke <roto pr) Hot Bubblegum? Wat mij betreft niet. De grappen zijn net zo flauw en daar gaat het de makers toch om. De boodschap, of wat daarvoor moet doorgaan, is bij zaak. Het wachten is kortom nog altijd op 'Diner' dat al enige maanden in Lido wordt aange kondigd. Ook over de jaren vijf tig, maar dan echt leuk. BART JUNGMANN fantasie roept diens gram op. De bisschop eist dat zijn vrouw en haar kinderen alle prettige weel de achterlaten en zich aanpassen aan zijn Spartaanse levenswijze. Een eis, waarop de moeder (Ewa Fröling) al te gemakkelijk ingaat. Het leven wordt een hel voor de twee kinderen. Maar Bergman heeft een Deus-ex-machina-ach- tige oplossing bedacht en zo kunnen de drie weer terugkeren in de weelderige samenleving van het grootmoederlijk huis. Waar Bergman'in het eerste uur van 'Fanny en Alexander' tot in de kleinste details te werk gaat, raffelt hij in het tweede deel de scènes soms af. Zo is het onbe grijpelijk dat de moeder het ene moment nog pal achter de bis schop staat, maar in de volgende scène -oh verrassing- blijk geeft van haar intense haat voor de Twee truckers 'Twee stoere truckers op de snelweg'; regie: Jim West; theater: Euro 3, Al phen; 12 jaar De 'twee stoere truckers' waarmee we hier kennismaken, zijn Bob en Hugh die een groot transport uit Zuid-Amerika willen onder scheppen. De politie houdt ech ter een oogje in het zeil, dus een voudig is dat niet. Maar met en kele halsbrekende stunts lukt het de twee heren toch hun slag te slaan. Volgt een wilde en spec taculaire achtervolging. De Duisternis 'De Duisternis'; regie: An thony Franciosa en John Saxon; theater: Trianon, Leiden; 16 jaar Een Amerikaanse detective-schrij ver gaat op zakenreis naar Italië en wordt daar geconfronteerd met een aantal brute moorden op meisjes waarbij het scheermes oneigenlijk wordt gebruikt. De schrijver wordt daar ongewild bij betrokken, want naast elk ge dood meisje liggen een paar bladzijden uit zijn boek. Aanvankelijk wordt een Italiaanse boekrecensent èn fan van ge noemde schrijver verdacht. Maar tijdens zijn hechtenis gaat het moorden gewoon door. Alleen is het scheermes verruild voor een bijl; om het nog wat bloedi ger te maken. man. Als Bergman dan ook nog - weliswaar via een prachtige, haast allegorische scène - de ge makkelijke weg kiest door de man te laten sterven, vraag je je af waar hij mee bezig is geweest. Dat hij bovendien bijna alle ele menten uit vroegere films door de geschiedenis van Fanny en Alexander heenweeft, maakt de film misschien boeiend voor de echte Bergman-liefhebber, maar vergt te veel van het uithou dingsvermogen. Bergman is nooit een man van korte en sim pele films geweest en in bijvoor beeld 'Scènes uit een huwelijk' viel het nog gemakkelijk de aan dacht vast te houden. Maar was die film langdurig, deze drieë neenhalf uur durende 'Fanny en Alexander' is ronduit langdra dig. En wollig bovendien. ANNEMIEK RUYGROK BLIJVERS "Return of the Jedi" - Spektakel dat er wezen mag. Lido 4, Leiden. "Brandende Liefde" Nieuwe Wol- kersverfilming. Niet zo best, City 3, Katwijk. "De Illusionist" - Sublieme gekte van Freek de Jonge. Lido 3. Lei- "The meaning of life" - Pythons pakken odderwets uit en hebben veel te bieden. Euro 1. Alphen "Vrijdag de 13de" - Nog griezeliger in 3D, Luxor, Leiden, Euro 4, Al phen. City 2, Katwijk.. "The Osterman weekend" - Thriller van Sam Peckinpah, Lido 2, Lei- (OP)NIEUW "Hel achter tralies" - Onaange naam leven in gevangenis. City 1. "Game of death, deel 2" - Gevaar lijk spel. City 4. Katwijk. "Blazing Saddles" - Mel Brooks' persiflage op de western. City 4, Katwijk. SEXFILMS "Meisjes voor het betere werk" - Rex, Leiden. "Tirolers weten van hete wanten" - Euro 2, Alphen. NACHTFILMS "Hoe heter, hoe beter" - Rex, Lei den. "Intieme pornorelaties" - Euro 1, Alphen "De bloedhete verleidster" - Euro 2, Alphen. 'Twee stoere truckers op de snel weg" - Euro 3, Alphen. "Vrijdag de 13e, in 3D" - Euro 4, Al- DEN HAAG 'The Osterman Weekend" - Asta (463500), 16 jr. "Monty Python's Life of Brian" - Bijou (461177), 12 jr. "Superman, deel 3" - Calypso (463502). al 'Trading places" - Babylon 1 (471656), al. "Man, woman and child" - Babylon 2, al. Monty Python's "The meaning of li fe" - Babylon 3, 16 jr. "La Traviata" - Cineac 1 (630637), al. "Octopussy" - Cineac 2, 12 jr. "High road to China" - Cineac 3, al. "Brandende liefde" - Euro (667066), 16 jr. "Return of the Jedi" - Metropole 1 (456756), al. "De Illusionist" - Metropole 2, 12 jr. "Trading places" - Metropole 3, al. "Sophie's choice" - Metropole 4. 16 jr. "Brandende liefde" - Metropole 5. 16 jr. PAGINA 19 "Return of the Jedi" - Odeon 1 (462400). al. "The Bronx warriors"- Odeon 2, 16 jr. "Caligula 2" - Odeon 3. 18 jr. "Ingmar Bergman cyclus" - Odeon 4. 16 jr. "The Seduction of Cindy" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Sweet sexy slips" - Le Paris 2.18 jr "Meisjes van stavast" - Le Paris 3.18 jr. "Manhattan Baby" - Passage (460977), 16 jr. AMSTERDAM "Man, woman and child" - Alfa 1 (278806), al. "Danton" - Alfa 2, 12 jr. "Educating Rita" - Alfa 3, al. "Erendira" - Alfa 4, 16 jr. "L'Homme blessé" - Alhambra 1 (233192). 16 jr. "Sophie's choice" - Alhambra 2, 16 jr. "The Osterman Weekend"- Belle- vue Cinerama (234876,266227). 16 jr 'Trading places" - Calypso 1 (266227/234876). al. "Superman, deel 3" - Calypso 2, al. "Ghandi" - Calypso 3. al. "Broodje sex speciaal" - Centraal (248933). 18 jr. "Brandende liefde" - Cineac (243639). 16 jr. "Man in de schaduw" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Niagara - Gentlemen prefer blon des" - Cinecenter, 12 jr 'Tootsie" - Cinecenter, al. "Narayama" - Cinecenter. 16 jr. "The Osterman Weekend" - Cinema 1 (151243). 16 jr. "Trading places" - Cinema 2, al. "Return of the Jedi" - City 1 (234579), al. "La Traviata"- City 2. al. "Scherprechters" - City 3, 12 jr. "High road to China" - City 4, al. "Octopussy" - City 5. 12 jr. "L'Homme blessé" - City 6, 16 jr. Monty Python's "The meaning of li fe" - City 7. 16 jr. "Danton" - Kritenon. 12 jr. "Het proces" - Studio K, 16 jr. "De illusionist" - Leidsepleinthea- ter (235909), 12 jr. "Princess Seka" - Pansien (248933), 18 jr. "Manhattan Baby" - Rembrandt- pleintheater 1 (223545), 16 jr "Caligula 2" - Rembrandtpleinthea- ter 2 (223545). 18 jr. "Crippled avengers" - Rex (246132), 16 jr. "Dressed to kill" - Saskia (244152), 16 jr. "Colpire al cuore" - The Movies 1 (245790), 16 jr. "All about Eve" - The Movies 2, al. "Erendira" - The Movies 3, 16 jr. "Gejaagd door de wind" - Tuschinki 1 (262633), 12 jr "De Illusionist" - Tuschinski 2,12 jr. "Vrijdag de dertiende - deel 3" - Tu schinski 3, 16 jr. "Octopussy" - Tuschinski 4, 12 jr. "The king of comedy" - Tuschinski 5. al. "Return of the Jedi" - Tuschinski 6, al. "Hans - het leven voor de dood" - De Uitkijk (237460). 16 jr. Behalve 'Salo' van Pasolini, die nog tot en met zondag draait, biedt Het Kijkhuis deze week een klassiek filmprogramma: 'Das Tagebuch einer Verlore ne' een anti-melodrama uit 1929 mmet Louise Brooks (maandag), 'Die freudlose Gas- se' uit 1925 met o.a. Greta Gar- bo (dinsdag) en 'Die Buchse der Pandora' (Loiilou) uit 1928 eveneens met Louise Brooks (woensdag). Het zijn films van G.W. Pabst, maker van de Dreigroschenoper, die in zijn films de onderdrukking van vrouwen glashelder weergeeft. Aanvang alle drie films: 20.00 en 22.15 uur. Van donderdag tm. zondag be sluit Het Kijkhuis de week met de legendarische 'Les enfants du paradis' van Marcel Carné. Aanvang 20.00 uur. In het Filmhuis LVC vanavond en morgenavond de film 'Co meback' van de Duitse regis seuse Christel Buschmann met Eric Burdon (ex-Animal) (21.15 uur). Volgende week woensdag is daar 'Het land van mijn ouders' van Marion Bloem te zien, een speurtocht naar haar Indonesi sche afkomst. (20.00 en 22.15 uur). Bij het LAK 'Eigen haard is goud waard' van Annette Apon. Pe tra Laseur en Joop Admiraal Lino Ventura - te zien in 'Gar de a Vue'. (foto pri spelen een 'arbeidersechtpaar in deze geëngageerde film. (dinsdag 20.00 uur). Vervol gens (om 21.00 uur) 'Stalker', een heel bijzondere film van Andrej Tarkovsky. Een ge heimzinnige gids leidt een we tenschapper en een schrijver naar een verboden zone. Een mysterieuze sfeer geeft de filo sofische gesprekken van de drie een extra dimensie. K&O vertoont 'Last Wave' van Peter Weir met Richard Cham berlain in de hoofdrol. Een boeiende, typisch Australische film. (dinsdag 20.00 uur). De Filmliga Voorschoten brengt zondagavond in Greenway een Russisch festival (aanvang 20.30 uur, inlichtingen 01717- 4354/4355) en de Alphense filmclub Oscar vertoont maan dagavond in Euro 'Garde a vue' met Lino Ventura en Ro my Schneider (19.15 en 21.30 uur). Films Godard, Malle en Chabrol LEIDEN - Was de Nouvelle Va gue nu een bepaalde filmstro ming of niet? De geleerden zijn er niet uit. De één zegt dat het niet meer dan een verzamelnaam is voor eigenlijk heel verschillen de regisseurs, de ander heeft toch een aantal onderlinge over eenkomsten ontdekt. Bijvoor beeld een persoonlijke stijl, aan dacht voor het detail, gebruik van een handcamera en het filmen op lokatie. In het spoor van Cinemathema (dat gisteren in Amsterdam is begonnen) be steedt het filmhuis van het LVC (Breestraat, Leiden) aandacht aan de Nouvelle Vague. Het begin van deze Franse film stroming ligt aan het eind van de jaren vijftig als een aantal regis seurs debuteert. De meesten hadden gewerkt bij blad Cahiers du Cinema (hadden al misprij zend geschreven over 'cinema de papa') en konden door vereen voudiging van de techniek ge makkelijk aan de slag. Bij het LVC ligt de nadruk vooral op Jean-Luc Godard, Claude Cha brol en Louis Malle. Van alle drie worden twee films vertoond. Als er inderdaad sprake is van een Nouvelle Vague dan is Godard daar een duidelijk exponent van, Malle is een typisch voorbeeld van wie dat al veel onduidelijker is. Zo draait het LVC 'l'Ascen- seur pour l'echafaud', een film uit 1957 en eigenlijk ligt het be ginpunt van de Nouvelle Vague één a twee jaar later. Begonnen wordt volgende week donderdag 17 november met 'Al- phaville' (1965). Het is een scien cefictionachtige film, waarin nachtelijk Parijs onheilspellend verfilmd is. Aanvang 20.00 en 22.15 uur. Vervolgens 18 en 19 november) is Roger Vadim aan de beurt met '...Et dieu créa la femme'. De film die Brigitte Bardot beroemd maakte, is in dit geval Engels on dertiteld (aanvang 21.15 uur). 'Les 400 coups' is het debuut van Francois Truffaut en wordt 23 november vertoond. Een auto biografische film en als zodanig de eerste in de reeks Antoine Doinel-films (20.00 uur en 22.15 uur). Een dag later weer Godard met dit maal 'Vivre sa vie'. Een bijzonde re film over waarin in losse epi sodes (Godard beïnvloed door Brecht) allerlei sociologische en statistishe informatie wordt ge geven (20.00 en 22.15 uur). Daar na 25 en 26 november het al ge noemde 'l'Ascenseur pour l'e chafaud'. Het is het debuut van Malle dat in zijn beschrijvende stijl volgens sommigen vooruit liep op de Nouvelle Vague (21.15 uur). Dertig november 'Le route de Co- rinthe' van Claude Chabrol. Hij persifleert daarin het genre avon turenfilm en maakt allerlei toe spelingen op het Griekse kolo nelsbewind. (20.00 en 22.15 uur). 'Zazie dans le metro' is een ko medie, gebaseerd op het boek van Raymond Quenau. Een ne genjarig meisje komt in Parijs lo geren en zaait chaos en verwar ring. Weer een film van Louis Malle één december 20.00 en 22.15 uur). De Nouvelle Vague wordt twee en drie december in het LVC afge sloten met 'A double tour' en dat is weer een produkt van Chabrol. Jean-Paul Belmondo speelt daarin een cynicus die het leven van een bourgeois-gezin vero naangenaamt (21.15 uur). Woensdag maar een vrije dag ne men, want het is 'filmbal' bij de Duitsers. Allereerst 's morgens om vijf over tien op Duitsland 2 'The Optimists'. Peter Sel lers is daarin een zorgeloze straatzanger die de zorg op zich neemt van twee kinderen. Met liedjes van Lionel Bart. Om kwart voor twaalf op Duits land 1 TEnfant sauvage' van Francois Truffaut. De regis seur speelt zelf de begripvolle arts die een verwilderde jon gen opvangt. Hij is gevonden in het bos en kan alleen maar dierlijke geluiden uitstoten. Net als 'The Elephant Man' is hij eerst alleen een attractie, pas later wordt hij behandeld. Door Truffaut dus. Op dezelfde zender en dezelfde dag 'Die marquise von O..'. Re gisseur Eric Rohmer baseerde zich daarvoor op het gelijkna mige boek van Heinrich von Kleist. Het speelt zich af ten tij de van de Napoleontische oor logen en de makiezin bevindt zich in een vesting die wordt belegerd door de Russen. Edith Clever speelt de rol van deze adellijke dame die wordt gered door een officier. Aan vang 17.30 uur. 'Rio Lobo' (morgen, 20.15 uur, Duitsland 2) was de laatste film van Howard Hawks en heeft Maria Schneider (links) er Monique van der Ven samei te zien in 'Een vrouw als Eva'. als hoofdrolspeler John Way ne. Een ouderwetse western, waarin Wayne na afloop van de Amerikaanse burgeroorlog nog een paar rekeningen te vereffenen heeft. Dezelfde avond 'Een vrouw als Eva', waarin Monique van der Ven verliefd wordt op een pijn lijk vals zingende Maria Schneider. Ze ruilt er een bur germannetje (Peter Faber) voor in en stort zich in het fe minisme. Nederland 1, 23.10 IN ALPHEN Heeft een mooie collectie: bontmantels bont hoeden imitatie bont iun iur Tevens: op maat maken Schuberthof 34 moderniseren (Ridderveld 1) repareren 01720—20997 KOM NAAR DE AUTOBOULEVARD WAAR U EEN VUIST VOL DEALERS VAN TOPMERKEN VINDT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 19