c J Met tv-documentaire 'terug naar Maderna' Omroepen eens met bezuinigingsvoorstellen NOS BERICHT VAN DE PTT- DIRECTIE Omroepen zijn voor eigen radiozenders Rauw geweld in Kiassestrijd Televisiefilm vanavond bij VPRO WOENSDAG 9 NOVEMBER 1983 Radio - tv - kunst HILVERSUM (GPD) - Wanneer de door de minister van WVC opge legde bezuiniging van 30 miljoen in 1984 door het parlement wordt goedgekeurd, kan dit de omroep in het ongunstigste geval vol gens voorstellen van de Raad van Beheer van de NOS 334 ar beidsplaatsen kosten. Zelfs dan ziet de raad echter mogelijkhe den gedwongen ontslagen te voorkomen. Dat bleek toen de NOS-bestuur- ders gisteren hun antwoord pre senteerden op de oproep van mi nister Brinkman in het komende jaar 30 miljoen te bezuinigen. Dat wordt nu voorgelegd aan het NOS-bestuur als uitgangspunt van het beleid. Daarmee gaat de NOS echter nog niet akkoord met de bezuiniging. De nu ge maakte berekening dient ook om de minister te wijzen op de te genstrijdigheid in zijn beleid, waar hij de binnenlandse om roep wil versterken en er tegelij kertijd op bezuinigt, zo lichtte NOS-voorzitter Jurgens toe. Gaat de Kamer echter akkoord met het WVC-beleid, dan wil de raad de 30 miljoen evenredig over de NOS en omroepen verdelen Voor de omroepen en de pro grammadiensten van de NOS wordt deze dan gevonden door een korting op de personeels- norm van in totaal 200 man. Het staat de omroepen dan vrij ont slagen te voorkomen door de be zuinigingen op te vangen in het programmabudget of uit eigen middelen. Bij het facilitair bedrijf van de NOS gaan 80 tot 120 arbeids plaatsen verloren en het alge meen secretariaat verliest in de voorstellen zes arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen wil de raad vermijden door de VUT-ge- rechtigde leeftijd eenmalig tot 57 jaar te verlagen, gebruik te ma ken van middelen uit de zend tijduitbreiding en arbeidsplaat sen uit het arbeidstijdverkor tingsakkoord. Absolute voorwaarde bij dit beleid is dat eventuele kosten van af vloeiing, maximaal 37 miljoen, voor eenmaal uit de algemene re serve betaald kunnen worden. Geeft de minister daar ook geen toestemming voor, dan zal het NOS-bestuur aftreden. De vakbonden hebben in een eer ste reactie gezegd dat de omroep- werkgevers meer verzet moeten plegen tegen de onbeargumen teerde bezuiniging van 30 mil joen. Gedwongen ontslagen zijn, ook gezien deze voorstellen, in elk geval onaanvaardbaar, aldus een vakbondswoordvoerder. Voor zover al tot een reactie in staat leken alle zendgemachtig den in te kunnen stemmen met de gisteren gepresenteerde plan nen van de raad van beheer van de NOS om wanneer het zover komt de bezuiniging van 30 mil joen op de begroting van 1984 op te vangen. HILVERSUM (GPD) - Op 13 november 1973 stierf op 53-jarige leeftijd Bruno Maderna, componist en dirigent van Italiaanse ori gine. Bijna tien jaar gele den dus. Vanaf 1963 nam Bruno Maderna intensief aan het Nederlandse mu ziekleven deel. Alleen al deze feiten rechtvaardi gen een tv-documentaire, zoals die vanavond door de NOS via Nederland 1 zal worde uitgezonden on der de titel „Terug naar Maderna". De betrokken documentaire - die anderhalf uur duurt - werd door de NOS vervaardigd in samen werking met Duitse, Zwitserse en Italiaanse omroeporganisa ties. Een schat van materiaal is te voorschijn gekomen en grote tijdgenoten en medestanders als Pierre Boulez, Luciano Berio en Karlheinz Stockhausen bleken bereid hun ervaringen en opinies in te brengen. Niet altijd ten gun- Zoals bekend ondervindt de dienstverlening van de PTT - met name van de Post - ernstige hinder van de stipt- heidsakties en stakingen van het bij de ambtenarenbonden aangesloten PTT-personeel. Wij bieden u daarvoor onze verontschuldigingen aan. Hoewel de PTT-directie begrip heeft voor de gevoelens van haar medewerkers, acht zij de gevolgen die deze akties voor de PTT-klanten hebben, volstrekt onaanvaardbaar. Wij stellen dan ook alles in het werk om de schade voor de gebruikers van de postale diensten zoveel mogelijk te beperken. De aktievoerende personeels leden hebben zich in elk geval bereid verklaard om medische zendingen, rouwkaarten en andere bijzondere berichten normaal te verwerken. Welke overige postverzen dingen naar welke bestemmingen op dit moment wel of niet mogelijk zijn, kan men u vertellen op het plaatse lijke postkantoor. Rest ons slechts de hoop uit te spreken met alle PTT-diensten spoedig weer volledig tot uw dienst te kunnen zijn. de directeur-generaal Drs. Ph. Leenman ptt centrale directie Al met al is een prachtige collage tot stand gekomen met de „on matige" componist-dirigent met een verbazingwekkende uitstra ling in het centrum. Bruno Ma derna was onmatig in alles. Hij was onmatig in zijn werkdrift en in zijn enthousiasme voor werk van tijdgenoten. Ook at en dronk hij onmatig en dat zal ongetwij feld het meest hebben bijgedra gen tot zijn relatief vroege dood. Als violistisch wonderkind werd Maderna in zijn vroege jaren op een werkelijk verbijsterende wij ze door een gewetenloze vader geëxploiteerd en het lijkt erop dat hij er voortdurend op uit was inhaalmanoeuvres te maken. door Jacques de Heij Van alle grote eigentijdse compo nisten was hij wellicht de groot ste. De tijd zal in dat verband een definitief oordeel weten te vel len. Zeker is dat Maderna te wei nig tijd heeft gehad om zich opti maal als componist te manifeste ren, opgeslokt als hij werd door zijn carrière als dirigent. Daar tegenover staat dan direct dat zijn dirigeerkunst voor het be langrijkste deel in dienst heeft gestaan van tijdgenoten. Als er in onze eeuw iemand was die zich met hart en ziel heeft ingezet voor componerende collega's dan was het wel Bruno Maderna. Zijn vele concerten in Nederland hebben daarvan onder meer ge tuigenis afgelegd. Bruno Maderna zal onvergetelijk zijn om zijn inzet voor iedereen (de talrijke parasieten niet uitge sloten) met verwaarlozing van zichzelf als componist. In dat verband is het schrijnend uit de mond van Karlheinz Stockhau sen te moeten vernemen dat Ma derna „meer een begaafde gele genheidscomponist was". Uitge rekend Stockhausen die nooit anders heeft gedaan dan preken voor eigen parochie, een Stock hausen die zich nimmer inzette voor componerende collega's en een Stockhausen die in zelfge schreven programmatoelichtin gen durft te stellen dat hij als scheppend kunstenaar gearri veerd is. Gelukkig laat de documentaire een man zien die als artiest en mens tot echte communicatie kan ko men en geen geborneerde ego centrische Stockhausen. Een prachtige documentaire onder verantwoordelijkheid van Hans Heg en René van Gijn. (Neder land 1, 21.00 uur). LONDEN Een kusje dus v Miss Frankrijk. De 20-jarige Frederique Leroy poseert hier gewillig voor een aantal fotografen in Londen, waar op 17 november de Miss-Wereldverkiezingen worden gehouden. ,poto AP) TOP 40 1(1) All Night Long - Lionel Richie 2(2) Sunshine Reggae Laidback 3(5) Hey You - Rock Steady Crew 4(8) Suzanne - V.O.F. 5(7)1 Like Chopin - Gazebo 6 (18) Come Back and Stay - Paul Young 7 (11) Joke Stop Met Koken - Leidse Sleutelgaten 8(3) Karma Chameleon - Culture Club 9(4) Say Say Say - Paul McCartney en M. Jack- 10 (13) La Di Da - Vanessa 11 Undercover of the Night - The Rolling Sto- 12 (20) Big Apple - Kajagoog- 32 33 (19) 34 35 36 (17) 37 (27) 38 (16) 39 (22) 40 (21) Suddenly Last Sum mer - The Motels Manhattan - G'race 's Nachts na Tweeen - Havenzangers They Don't Know - Tra- cey Ullman Red Red Wine - Ub 40 Nightline - Randy Crawford Chance - Big Country Different Worlds - Van- den berg Can't Stop Running - Space Monkey My Forbidden Lover - Tapps Uptown Girl - Billy Joel Doe lets - Frank Boeij- en Groep Shadow On The Wall - Mike Oldfield This Is Welfare The Dutch My Boy - Jodelles lk Mis Je - Andy Als 'n Meeuw In De Wind - Ame Jansen Islands In The Stream - Kenny Rogers en D. Parton New Dimension - Ima gination Tonight I Celebrate My Love - Roberta Flack Union Of The Snake - Duran Duran It's Raining Men - Wea ther Pop Goes my Love - Freeez What I Got - Unique Sing Sing - The Broads Gold - Spandau Ballet Club Tropicana Wham. (Stichting Ned. Top 40) Met uitzondering van NOS en VPRO Bruno Maderna. HILVERSUM (GPD) - De omroe pen zijn in meerderheid - alleen de NOS en de VPRO hebben een afwijkend standpunt - voor het door KRO en NCRV ontwikkel de plan om in de toekomst iedere omroep of combinaties van om roepen een eigen radiozender te geven. Dat bleek vorige week tij dens een overleg van de radiodi recteuren waar een eerste me ningspeiling werd gehouden. Het plan, dat begin dit jaar is ont wikkeld door NCRV-radiodirec- teur Paul Hollaar en zijn KRO- èollega Gerard Hulshof, zou het einde betekenen van de huidige zenderkleuring en houdt een flinke uitbreiding van het aantal radiozenders in. De meningspeiling van vorige week was een fase in de discus sie die de radiodirecteuren voe ren over de toekomst van de ra dio op de langere termyn. Voor de korte termijn, volgend jaar en het jaar daarop, heeft het NOS- bestuur onlangs mede op advies van het overleg van programma directeuren een drietal principes vastgesteld. Naast integratie van landelijke omroep en regionale omroep werd daarbij uitdrukke lijk het verbeteren van de huidi ge zenderkleuring als wenselijk heid aanvaard. HILVERSUM (GPD) - De woensdagavond lijkt voorlopig de avond bij uit stek, waarop de Neder landse televisiekijker ken nis kan nemen van de ma nier waarop de jeugd om gaat met de tijd waarin zij opgroeit. Als de IKON het niet doet met een begripvolle en inzichtrijke dra maserie in de vooravond, dan doet de NOS het wel met een ver slag van de rauwe werkelijkheid op de voetbaltribunes - eventu eel voorzien van een verontwaar digd commentaar van de dienst doende redacteur - dat het door de IKON gekweekte begrip weer meedogenloos neermaait. De derde partij op de woensdag, de VPRO, doet ook veel jeugd in zijn programmapakket. Door gaans onversneden en zonder commentaar. Wat daarvan het effect is zal ook vanavond weer kunnen blijken. Dan zendt de VPRO de televisie film „Kiassestrijd" van Bob Vis ser uit; een televisiebewerking van het toneelstuk „Class Ene my" van de Engelse schrijver Ni- gel Williams, dat het afgelopen jaar met succes door de Rotter damse Toneelraad is uitgebracht in een vertaling van Jules Deel- der. Het stuk werd in Rotterdam gespeeld door een groep jonge ren zonder toneelervaring, over gebleven na een selectieproces van een half jaar uit 80 gegadig den. Deze acteurs, die in werkelijkheid dicht staan bij de uitgebeelde types spelen ook de film. Spijker, Spacy, dr. Pik, Hengel, Dakraam en Sambal zitten in een klaslokaal, dat de sporen van de aanwezige vernielzucht inmid dels draagt. Nadat zij ook hun vorige leraren en leraressen „ge sloopt" of „aan reepjes ge scheurd" hebben, wachten zij nu op de nieuwe leerkracht die een confrontatie aandurft. Aangezien zich zelfs geen „kweekschool- pikkie met een discobril" meer aandient, besluiten zij, of liever, worden zij door de fascistoide Spijker en zijn humanistische te genpool Dakraam gemaand zelf een les te verzorgen. Eén voor één geven de jongens ver volgens een uiteenzetting over wat hen en vele anderen bezig houdt. „Seks is dat je dit daarin propt", zo spreekt Spacy de toe lichtende tekst bij een zojuist door hemzelf op het schoolbord Fragment uit de tv-film 'Kiassestrijd', die de VPRO vanavond uitzendt. geplaatste levensechte afbeel ding van de menselijke voort plantingsorganen. De slome en zachtmoedige Hengel probeert zijn rusteloze gehoor tevergeefs te winnen' voor de charme van het tuinieren, terwijl domme kracht dr. Pik een ook niet door hemzelf begrepen uiteenzetting geeft over het feit dat „de zwar ten overal de schuld van zijn". Hetgeen natuurlijk niet op Sam bal slaat, de zwarte jongen in het gezelschap, die zijn voorliefde voor het inwerpen van ruiten vervolgens tot groot enthousias me van het gehoor verklaart. De al de hele tijd sluimerende con frontatie tussen de harde Spij ker, die als een geweldsgeile ti ran de lakens uitdeelt, en Dak raam, die daar een intellectualis tische tegenpool van vormt, komt tot een heus duel, wanneer de laatste via een symbolische uiteenzetting over het bereiden van een bal gehakt Spijker toe voegt dat het draait om „houden van"; de liefde voor het leven die Spijker vreemd is. front van de groep zich zodra een halfzacht-moraliserende leer kracht in wil grijpen. Dakraam weigert de hulp, die i boden wordt door de ker van het isolement, de rechte loosheid en de leegte en dus ook van de gewelddadige reacties daarop. Logisch slot is dan ook de les van Spijker zelf over de techniek van de zelfverdediging. Zijn woeste dans voor het ge weld - „waar het om gaat in een gevecht, in elk gevecht, is dat jij begint. Maakt niet uit hoe groot ze zijn of hoe groot jij bent. Maak de eerste beweging. Mik op de zachte plekken" - eindigt in een dreigende houding die de kijker rechtstreeks uitdaagt. Dat ook die dreiging en dat machtsver toon de groep zelf niets verder helpt, laat Visser vervolgens zien door in de slotscène terug te ke ren naar het begin van de film. Het sterke stuk van Williams is daarmee, ook dank zij voortreffe lijk spel en camerawerk, door Visser uiteindelijk van zijn eigen accent voorzien. De opzet van de film, die draait om de sterke man Spijker, is in zoverre anders dan het toneelstuk dat de andere fi guren daarin een gelijkwaardige rol speelden. „Maar mijn visie is nou eenmaal, dat dit de tijd is van de sterke man. Die mise-en-scène die ik gemaakt heb, zie ik als ik bij mij in Rotterdam uit het raam kijk. Ik ben dan ook benieuwd waar zo'n sterke man uiteindelijk uit komt. Volgens mij komt 'ie dus ook nergens, maar dat zullen ze wel weer niet begrijpen", zo ver woordt de uit de „Neon-scene" voortgekomen regisseur zijn vi sie en de twijfels die hij heeft over het effect van de harde en open manier waarop deze in de film naar voren komt. Eerder had hij al gezegd te vrezen, dat de film de nodige negatieve reac ties op zal roepen, vooral door het „opstapelingsefïect" van een uitzending over de Centrumpar tij, die vóór Kiassestrijd zit, en het niet opgehaalde huisvuil dat de mensen op het ogenblik zien als ze uit het raam kijken. „Maar ik zie het nu eenmaal zo", aldus Visser. (Nederland 1, 21.50 uur.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 27