Peter Faber weer terug naar af D Brokkelige 'Maria' bij Baal 'Fodor Kwintet' haalt veel moois onder het stof vandaan Met vierde solo-voorstelling Mistige sfeer bij de Cocteau Twins in LVC Kunst in het kort Radio - tv - kunst BEUSICHEM (GPD) „Het is heel raar, pas dacht ik er aan, aan de blokken die je hebt: eerst bij die pantomime- groep, wat betekende niet praten, daarna de oprichting van het Werkteater, wel praten, maar dan nog heel sa men, en nu het derde blok dat bestaat uitje eigen dingen zeggen, zelf praten". Na afloop van de voorstelling kijkt Peter Faber (40) in de kleedkamer van 'Het Heeren logement' in Beusichem terug op zijn carrière en zijn jongste programma 'De Optimist', dat na een hele serie profvoorstel ling op 10 en 11 november in première gaat in Amsterdam. Bij het grote publiek is hij vooral bekend als filmacteur, „maar", zegt hij, „mijn eigenlij ke werk is altijd in het theater geweest". „Ik vind film heel leuk, maar dan besteed je je uit. Het is een soort uitje, alles is voor je gere geld, de tekst is er, je wordt ge haald, gebracht, verwend, ze zorgen dat je niet verkouden wordt... In het theater is het zo, in elk geval wat mij betreft de afgelopen vijf jaar, dat als jij niks doet, er gebeurt ook niks. Je maakt je eigen materiaal en kijk, als ik dat niet doe, dan komt er ook geen publiek en als ik het fout doe, komt er steeds minder publiek. Tot nu toe zit er nog steeds groei in, èn in het publiek èn in mij. Daar door ben ik ook het meest ge boeid". „Theoretisch - gezien de oplei ding die ik heb - zou het niet kunnen dat ik doe wat ik nu doe. Iemand die alleen maar uit een soort rare buurt komt, ulo gehaald heeft en verder niks, geen opleiding en nu dit! Ik ben toch behoorlijk in de weer met taal en allerlei din gen, dus er zit een soort groei in en ik ben heel nieuwgierig waar dat naartoe gaat. Dit pro gramma is ook weer een etap pe". „Deze voorstelling gaat eigenlijk weer terug naar af, waarin ik zoveel mogelijk taal richt op de inhoud, die ik dan zo boeiend en zo virtuoos mogelijk tracht te spelen. Zonder gebruik te maken van die circusattribu ten, zoals met name in mijn vo rige programma 'Wonderen'. Al mijn energie gebruik ik nu om duidelijk te maken wat ik wil zeggen, zodat ze het niet kunnen afdoen met: goh, die jongen goochelt ook leuk, zèg, of die jongleert ook aardig". Energie „Mijn leven is nogal vitaal, met veel energie. Ik kom nogal door veel gebieden, proble men, leuke dingen, lelijke din gen, gemene dingen. En het is net of ik daar nu een hark door heen haal, vertaald in dit pro gramma. Het heet 'De Opti mist' omdat ik toch, wat ik ook meemaak, steeds 'in' blijf voor alles wat er op mijn weg komt. In het programma doe ik een poging om problemen op te lossen, die eerst in de privé- sfeer aanleiding geven om hulp te zoeken, waarna, bijna op wereldschaal, buiten de pri- végrenzen om, de problemen in een heel andere orde wor den geplaatst". „Ongemerkt word je steeds meer vast gezet en ik denk, dat als je op de uiterste punt wordt vast gezet - dat geldt voor alle men sen en dat is misschien de boodschap - dan wil wat je bij je geboorte hebt meegekregen doorgaan. Als je iemand op de top van de Mount Everest neerzet en al zou hij weten dat hij binnen zes seconden gaat bevriezen, dan wil hij nog kij ken of er niet iets is...". „Het leven heeft toch een oplos sing op het eind en dat is als het ophoudt, dat is de oplos sing van alle problemen. En in die tussentijd moetje - als je er invloed op kunt uitoefenen - wat het leven bedreigt vermin deren en wat het leven moge lijk maakt steunen. Dat is ei genlijk het enige kompas datje kunt gebruiken. En de ene keer zal je dan tegen religie moeten zijn, de andere keer te gen wapens, dan tegen een gif- fabriek. Dat zeg ik allemaal niet zo in het programma, maar daar komt het eigenlijk wel op neer. Er zitten momenten in van mijn woede, mijn ontroe ring, mijn behoefte om te troosten of om fair te zijn". „Je typeert een situatie, je geeft een schets waarbinnen iets duidelijk moet worden. Het ka rakter wordt gedragen door een man die weggaat naar een congres waar hij een oplossing hoopt te vinden voor zijn pro blemen en achteloos zijn Peter Faber: 'Het begrip optimist prikkelt mij'. vrouw, zijn directeur en de sterkste van de klas oproept, alleen maar om zijn eigen s: tuatie te belichten. Tijdens de eerste voorstellingen kreeg ik het idee dat ik beter bezig ben te verduidelijken wat het voor mij betekent die hele reis, de combinatie van fnijn eigen stomheid, toeval en 'in' zijn voor alles, waardoor ik het complot om buitenspel gezet te worden eigenlijk over mij zelf afroep". Boodschap „En dat kun je ook een bood schap noemen: wat je op je weg aan ellende vindt, is de cri sis die bij jou past. Het enige waardoor je je kunt laten lei den bij een poging je proble men op te lossen, in het klein of in het groot, is volgens het principe: is die oplossing of vernietigend voor jou of voor anderen, of geeft zij kans op een manier van leven voor an deren of voor jou". door Frans P. J. Doeleman „Het is het eerste van mijn solo programma's waar een soort rode draad in zit en niet een op eenvolging van nummers. Toch probeer je het zo leuk mogelijk te maken, dat de mensen geboeid en verrast kunnen zijn. Het mag niet zo zijn dat je zegt: nu heb ik be langrijke dingen te vertellen en wordt het opeens saai. Ik heb dat trouwens nooit zo precies van ik zet ze aan het denken. Dat hadden we bij het Werk teater ook nooit van te voren. We maakten wat ons zelf boei de en interesseerde en dan zei de buitenwereld: goh, die zijn met sociale dingen bezig om te vertellen hoe het in elkaar zit. Maar dat was nooit ons uit gangspunt. En zo werk ik zelf ook niet. Wel dat het begrip 'een optimist' mij prikkelt en vandaaruit vertrek je dan. En niet om te zeggen: dit is een op timist, dus mensen, zo en zo...". Pa na afloop van de voorstelling in Beusichem bleek dat er wel een décor behoort te zijn, maar dat het niet paste in het kleine zaaltje. Wie zal het gemist heb ben? Peter Faber vulde het to neel met zijn persoonlijkheid, zijn humor, zijn mimiek, zijn uitbeeldingskracht, zijn verte derende en aangrijpende mo menten. Zo'n tweeëneenhalf uur hield hij het publiek in zijn ban, met als enige attributen zichzelf en een koffer waar hij van tijd tot tijd op ging zitten. Peter Faber is één en al ener gie. „Ik ben vooral geinteresseerd in de dingen die nog liggen te wachten om vorm te krijgen. Of dat zal lukken en wat het zal zijn. Het rare is dat ik nu al Peter Faber werd begin okto ber 1943 in Schwarzenbach geboren, maar woont sinds zijn tweede jaar in Amster dam. Hij meldde zich op 16- jarige leeftijd aan bij het openluchttheater en kreeg de rol van Oberon, de koning der elfen in Shakespeare's 'Een Midzomernachtdroom', de enige klassieke rol die hij tot nu toe gespeeld heeft. Dat leidde naar een pantomi megezelschap, vervolgens was hij mede-oprichter van het Werkteater en de laatste vijf jaar is hij op pad met zijn zelf geschreven solo- programma's. Hij heeft geen toneelschool gedaan, maar gaf er wel les. Hij trad veel en graag op in films wat hij zelf ziet als de 'ventweg' naast zijn eigenlijke werk in het theater. De tv-studio ontloopt hij lie ver - hij slaat dan ook de ve le aanbiedingen af omdat hij altijd het gevoel heeft daar 'een beetje in te dro gen'. Met zijn vierde solo- programma 'Een optimist' is hij een andere weg ingesla gen. steeds sterke impulsen krijg voor het volgende programma. Dit moet nog tot volle wasdom komen, maar ik heb al een spoor waarop ik het volgende programma wil maken. Wat verder de toekomst betreft, dat laat ik helemaal open. Ik weet dat mijn antenne al zo ontwik keld is dat ik kan voelen of iets de moeite waard is". Speelplek Peter Faber is meestal zo'n drie uur voor de aanvang van de voorstelling in het theater om zich voor te bereiden. „Op wel ke plekje ook speelt, het wordt dan jouw plek. De plek waar je speelt is niet alleen het theater, want ik speel ook in ziekenhui zen, scholen, klaslokalen, schouwburgen, psychiatrische inrichtingen, de meest gekke plekken die je kunt oproepen daar speel ik wel. De plek waar mensen zijn en waar jij begint, dat is de speelplek. Elk jaar speel ik ook in het Vondelpark in de openlucht. Ik heb nog nooit een plek afgekeurd. Wel voel je soms dat de ene plek een andere techniek vraagt. Een groot toneel heeft op mij een heel stimulerende invloed, omdat ik zelf nogal groot ben Ja ik speel steeds op verschil lende plekken, die steeds een ander appèl doen op het pro gramma, op het materiaal dat je meeneemt. Het groeit er door". „Mijn ideaal is dat elke plek... Dat jongleren, daar ben ik eige- lijk mee begonnen omdat ik dacht: goh, als we op een gege ven moment met zijn allen in de schuilkelder zitten, dan is het toch leuk als je wat van die trucjes kent, als je met de laat ste sinaasappels wat trucs kunt doen...". Gezien in Frascati op 5 november. Verder t/m 17 december in Frasca ti, op 9,10 en 11 februari HOT, Den Haag, en op 15 en 16 februari LAK, AMSTERDAM De decorvloer loopt ijzingwekkend scheef en tegen een van de roze marme ren pilaren staat een vleugel Dali-achtig op zijn zijkant, als om bij voorbaat aan het pu bliek duidelijk te maken dat de samenleving in 'Maria' alle evenwicht en stabiliteit verlo ren heeft. De personages gedragen zich dienovereenkomstig: ont heemden in een maatschappij die aan niemand meer houvast biedt behalve aan idealisten, die niet meer de realiteit zien maar louter nog het doel waar in zij geloven. Zo'n idealiste fs Maria, de afwezige heldin in het stuk van Isaak Babel. Af komstig uit een familie van pa triciërs en dochter van een ge pensioneerde generaal heeft zij na de Russische revolutie dienst genomen in het volksle ger om de vijanden van de communistische samenleving te gaan bestrijden. Als socialistisch idealiste kent zij geen twijfels, maar slechts het geloof in de uiteindelijke over winning en daarmee is zij voor een toneelstuk niet interessant meer. Degenen die zij achter laat zijn echter volkomen ont worteld en bewegen zich op de tast in een samenleving waarin elk herkenningsteken voor hen ontbreekt, haar vader, haar zuster, een nicht uit de provincie en een voormalige prins die zich voor het volk dienstbaar maakt door in kroe gen op zijn cello te spelen. De vergelijking met de stukken van Tsjechov ligt voor de hand en lijkt zelfs bewust nage streefd, maar Babel mist de kunst om zijn personages zo danig te bezielen, dat hun lot op de een of andere manier de toeschouwer beroert. Het blij ven vreemde wezens achter een glazen ruit waarvan wij de bewegingen zien en de gelui den horen, maar hun emoties en beweegredenen leren wij niet kennen. Het fragmentarische karakter van 'Maria' zou daarop enigs zins van invloed kunnen zijn. De scènes bij en over de fami lie Moekownin worden name lijk omlijst en onderbroken door taferelen waarin duidelijk wordt dat joden en oorlogsin validen in gelijke mate in de el lende delen, terwijl Babel het ook niet kan laten om te laten zien dat 'het volk' eigenlijk geen raad weet met zijn over winning. Al met al loopt de dramatische draad over zoveel schijven, dat er een brokkelig geheel ont staat waar voor een publiek slechts met moeite een lijn in te ontdekken valt. De voorstelling van Baal liet mij daarom ook met gemengde ge voelens achter, temeer daar re gisseur Han Römer in het spel bewust een bepaalde hoekig heid en heftigheid had nage streefd, die elke associatie met de bekende 'Tsjechov-stijl' leek te moeten uitbannen. Wat overblijft vormt een reeks flit sen, een gedramatiseerde re portage over het Rusland van 1920, maar de mensen die daar leefden zijn voor ons nauwe lijks nog herkenbaar, tenmin ste niet in deze voorstelling. PAUL KORENHOF Elsje de Wijn en Helmert Woudenberg in Babels 'Maria' bij Baal. Fodor Kwintet (fluitiste Marieke Schneemaan, hoboïst Bart Schneemann, klarinettist Harmen de Boer, fagottist Brian Pollard, hoornist Jacob Slagter) met pia nist Steven Mayer. Plaats: Foyer Stadsgehoorzaal. Gehoord: 6 no vember. LEIDEN - In 1975 vonden ze el kaar als prominenten uit Radio Philharmonisch-, Residentie- en Concertgebouworkest en vormden met hun vijven het Fodor Kwintet. Het zal wel naar de 18de en 19de eeuwse muzikale Nederlandse familie Fodor genoemd zijn. De grote belangstelling voor dit K en O- zondagse koffieconcert gold zeker ook de pianist Steven Mayer. Men mag gerust stellen, dat ze al le zes uitmuntten in technisch vermogen en toonkwaliteit, in kenbaar plezier in wat ze spe len. Het blazerskwintet is, een samenstel van beroepsmuzi kanten, die in intiemere kring wel eens van wat anders dan hun dagelijks grootschaligheid willen genieten. Ze grepen, al thans voor dit optreden, naar puur romantische muziek uit de negentiende eeuw en zijn nog voortdurend naar zulke, weinig of niet bekende partitu ren op zoek. Zeker een loffelijk streven. De ervaring leert na melijk, dat er zodoende alle kans is om iets moois onder het stof te voorschijn te halen. (1847-1902) en de Münchener Ludwig Thuille (1861-1907), resp. het Kwintet, opus 79, en het Pianosextet, opus 6, mag men veel respect gevoelen, zonder echter van opmerkelij ke muzikale vindingen te kun nen spreken. Omdat de vijf, resp. de zes, zo orenstrelend speelden, zonder zich aan ge- voelsoverdrijving schuldig te maken, luisterde ik met genoe gen naar de wat zware, wat in gewikkelde structuren. De spelers zagen er kans toe. de klank open te houden, hun partijen gaaf en sprekend voor te dragen. Hier en daar trof een stuk echte muziek, zoals een Adagio (Klughardt) en vooral een larghetto, in gavotte-vorm (Thuille). Maar het Pianokwin tet van Amilcare Ponchielli» (1834-1886, beter bekend als de componist van La Gioconda) spoot, na Klughardt, óp als een glinsterende fontein. Ook de spelers toonden volop van de muzikanteske schoonheid van deze Italiaanse variaties te ge nieten. Over de virtuoos Steven Mayer, die met verbluffend gemak de pianotoctsen beroert, is al eer der geschreven. Zijn nooit do minerende, glansverlenende medewerking was zeer te prij zen. Als solist excelleerde hij in Mozarts Sonate, in Bes, K.V 333. Dit erkennend behoeft men het nog niet per se met zijn ijle, luchtige vertolking eens te zijn. JOHAN VAN WOLFSWINKEL Brigitte Kaandorp wint 'Cameretten DELFT (GPD) De Haarlemse Brigitte Kaandorp (21) heeft in een met 1500 belangstellenden volgepakte aula van de Techni sche Hogeschool in Delft de fi nale van het Cameretten festi val gewonnen. Een vrouw met een droogkomi sche humor, die de kunst van de conférence beheerst en daarmee iets heel bijzonders op het podium zet. Een soort 'Dra. K.', een verschijning die haar schijnbaar ongecoördi neerde babbel illustreert met vreemdsoortige versjes. Kort om, een mal mens met een uit gekiende theatervorm. Brigitte Kaandorp, die aan de Amsterdamse universiteit Ne derlands studeert, gaf de ten dens van dit concours aan. De vertoning van een persoonlijke gekte, het benaderen van de dingen vanuit het eigen ik. Het eigentijdse cabaret houdt zich als Cameretten representa tief is - bezig met het streven om een zaal plat te maken. Het vermaak staat centraal, al hoeft dit niet altijd in te houden dat er van pretentieloos amuse ment sprake is. De jury kende meer prijzen toe. De persoonlijkheidsprijs ging naar Paul de Leeuw uit Am sterdam. Daarnaast kreeg hij de regie-begeleidingsprijs ter aanmoediging. JACQ. J D'ANCONA Cocteau Twins en Dead Can Dance. Bijgewoond op 4 november in het Leids Vrijetijds Centrum (LVC). Misplaatste verlegenheid is het probleem van Elisabeth, de vrouwelijke helft van de Coc teau Tweeling. Schuchter pre senteerde ze het afgelopen weekeinde met haar muzikale lotgenoot, Robin, sfeervolle muziek aan een uitverkocht LVC. De bandrecorder levert de drums en de bass (zoals we sedert R&R-junkie Herman B. weten: "De motor achter elke beatband".), op het podium staan een gitaar (Robin) en een paar High-Fidelity stemban- den (Elisabeth). Ze komt over. Alsof ze zich schaamt voor haar produkt. Verontschuldigingen slakend als er schoonheidsfoutjes wor den gemaakt vertoont ze een minderwaardigheidscomplex dat nergens op slaat. De massa le opkomst van het gehoor le vert het beste bewijs dat haar complex ten onrechte is. Het was stampvol sympathisanten. Omschrijven van de muziek waar het LVC voor volstroom de, is een zware opdracht. De beklemmende en mistige mu ziek afdoen met kwalificaties als avant-gardistisch, futuris tisch, poëtisch of dadaïstisch ligt voor de hand. Deze termen zijn vaag, maar raken de hoofd zaak; de sfeer die zij uitdraagt. Juist die sfeer van de geluiden die uit de keel van Elisabeth, en uit de snijdende snaren van Robin komen is de belangrijk ste aantrekkingskracht. Een mengsel van Oosterse articula ties en Newyorkse wolken krabbers. Een schijnbare tegenstrijdigheid die ook kenmerkend is voor het werk van de naamgever van de 'tweeling'; de Franse schrijver en cineast Jean Coc teau (1889-1963). Deze nam ac tief deel aan alle avant-garde- bewegingen en werkte samen met onder anderen Satie en Pi- Het voorprogramma 'Dead Can Dance' deed haar naam zeker eer aan. De doden die opstaan uit hun graf is het centrale the ma van een inferieure Italiaan se Zombie-film. De bombasti sche begrafenisklanken en het slepende van de ritmes zouden als sound-track van de nog te bedenken speelfilm 'Zombie- Mania' perfect uit de verf ko men. Dat Zombies kunnen dansen werd overigens gister avond niet bewezen Het LVC liep (gelukkig) niet over van enthousiasme. Het is immers nog veel te vroeg om muziek vanuit het Dodenrijk te kun nen waarderen. DIRK JAN ROELEVEN Cestodaprijs: Cees Buddingh' DEN HAAG (ANP) - De Cestoda prijs 1983 is toegekend aan de 65- jarige dichter en schrijver Cees Buddingh' uit Dordrecht. Hij krijgt de prijs voor het "moeite loos beoefenen van de Neder landse taal in al haar genres". Voorzitter en enig jurylid van de Cestodaprijs. Nico Scheepma ker, heeft dit gisteren meege deeld. Buddingh' schreef vele dichtbun dels, proza, columns (zowel over sport als over algemene zaken), vertaalde proza en poèzie uit ver scheidene talen, schreef en ver taalde toneel, schreef aforismes, stelde citatenbundels samen en maakte samen met tekenaar Otto Dicke de strip 'De avonturen van Spekkie en Blikkie'. De Cestodaprijs (Cestoda is Latijns voor lintworm) bestaat uit de somma van 53.64 gulden en een gegraveerd bekertje. De prijs is in 1974 bij wijze van grap door onder anderen K. Schippers en Eelke de Jong aan de publicist Scheepmaker toegekend Scheepmaker institutionaliseer de daarop de prijs en benoemde zichzelf als enig jurylid. BOEDAPEST (AFP) - Uit het Museum voor Schone Kunsten in Boedapest zijn in de nacht van zaterdag op zon dag zeven schilderijen uit de Italiaan- ichatba; In het museum dat een van de omvat rijkste schildertjenverzamelingen v Europa uit de Italiaanse r heeft wordt op het ogenblik e faeltentoonstelling gehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11