De perfecte middelmaat ■C De kauwgomballen-pop van Time Bandits Tom Waits terug naar de zelfkant Bridge ZATERDAG 5 NOVEMBER 1983 Extra Onder redactie van Jaap Visser "Pipes of peace" - Paul McCart ney (Odeon). Los van zijn contractuele ver plichtingen blijft het een vraag waar de nu alweer 41-jarige Ja mes Paul McCartney de ener gie vandaan haalt om elk jaar maar weer een ambitieuze langspeler het licht te doen zien. Sinds het definitieve ver scheiden van de legendarische Beatles in 1971 is het deze week uitgebrachte 'Pipes of peace' welgeteld de twaalfde in een reeks van solo-albums die al of niet in samenhang met zijn gelegenheidsformatie Wings - grotendeels door hemzelf zijn geschreven, gear rangeerd, vertolkt en vaak ook geproduceerd. Tegen de achtergrond van het to tale Beatle-oeuvre is het niet altijd rozegeur en maneschijn geweest wat McCartney als kleine zelfstandige te bieden had, al waren er natuurlijk zeer gunstige uitzonderingen in de vorm van 'Ram', 'Band on the run', in mindere mate 'London Town' en natuurlijk ook het vorig jaar uitgebrachte 'Tug of war'. Om kort te gaan: tussen de bedrijven door zag hii altijd weer kans om zich bij vlagen te manifesteren als een volleerd en zeer ideeënrijk artiest en componist. Vandaar dat een nieuw McCart- ney-album voor de wat oudere consument altijd weer een stukje Beatles-sentiment in zich draagt. Maar ditmaal is dat wel ver te zoeken. Zelfs voor wie het werk van McCartney anno 1983 onbevangen bena dert, bevat 'Pipes of peace' nauwelijks verrassingen. De lp is geïnspireerd op een uit spraak van de in 1941 overle den Bengaalse dichter/wijs geer en Nobelprijswinnaar Ra- bindranath Tagore ('in liefde verdwijnen alle tegenstellin gen'), hetgeen de naïeve ro manticus McCartney weer vol op ruimte biedt voor een hand vol niet al te doordachte be schouwingen rond het thema vrede. Als altijd verheft hij zijn verplet terende logica - een trekje aan de vredespijp en problemen gaan in rook op - tot enige re levante levensfilosofie en ko ketteert hij met zijn burger- mansbestaan ('Average per son'). Maar waar hij er in het verleden vaak pakkende en duurzame songs tegenoverstel de, daar blijven die nu goed deels achterwege. Als compo sitie is eigenlijk alleen de fraai uitgevoerde titelsong van be lang, al zal de ook op deze lp aanwezige wegwerphitsingle 'Say say say' (een duet met Mi chael Jackson) McCartney geen windeieren leggen. Maar daarmee is de koek in feite op. In weerwil van hooggepre zen gastmuzikanten als Stan ley Clarke, Steve Gadd, Ringo Starr en Eric Stewart rest slechts de perfect uitgevoerde middelmaat, hier en daar zelfs afgewisseld door plichtmatige vullertjes ('Tug of peace' en de stuurloze instrumental 'Hey hey'). Producer George Martin, die als weinig anderen dit mu zikale genie kan doorgronden, moet het tijdens de opnamen niet zijn ontgaan: de geest is er uit. Hoewel enig optimisme ge rechtvaardigd blijft. McCart ney - die stellig de geschiede nis zal ingaan als een van de beste componisten van de twintigste eeuw - heeft vaker op onverwachte momenten spektaculair uitgepakt. Mis schien volgend jaar dus. WILLEM SCHRAMA McCartneybeter gewend. Sinds Tom Waits in 1973 met het nog altijd schitterende album 'Closing time' debuteerde, is hem een karrevracht typerin gen toegedicht: de melancho lieke drop-out uit Los Angeles, de chroniqueur van de achter buurt die met sarcasme en wrange humor het leven aan de zelfkant optekent, maker van in bebop-jazz en blues ver pakte songs over rokerige dranklokalen, en wat al niet meer. Allemaal waar, en des te opmer kelijker is het eigenlijk dat Waits tien jaar na dato nog al tijd de Waits is van toen, on danks het feit dat hij inmiddels een behoorlijk 'omvangrijk en enthousiast luisterpubliek naar zich toe heeft getrokken. Hij is geen man voor grote za len geworden, en nog steeds ademen zijn albums stuk voor stuk onbedorven muzikaliteit; een scherp waarnemingsver mogen en bovenal: eigenzin nigheid. Mocht hij vorig jaar met de door hem geschreven sound-track van Francis Ford Coppola's ge flopte film 'One from the heart' nog enigszins de indruk heb ben gewekt een buiging in de richting van de platenbonzen te hebben gemaakt, met zijn laatste lp "Swordfishtrombo- nes" is die veronderstelling al weer achterhaald. Op geen van zijn vorige albums was Waits zo recalcitrant in de weer, elk verwachtingspatroon van zijn bewonderaars doorbrekend en er hier en daar zelfs met zijn pet naar gooiend. De rasperige openingssong 'Underground' geeft in feite de lading al aan: zijn hernieuwde drift om terug te keren naar de verschoppe lingen, ("there's a world going on underground"). Hier en daar afgesisseld door een lief lijk klinkend Hammondorgel en één keer zelfs een harmo nium, zijn de meeste songs op dit album bijna agressief agres sief geïnstrumenteerd met bi zar slagwerk en verdwaald ko per. Soms zelfs stoelen ze op een bij na blanco compositiepatroon ('Solder's things') en slechts zelden - en naar mijn inzicht te weinig - is er ruimte voor zijn oude liefde: de ballade. Of het zou 'Town with no cheer' moe ten zijn, een ijzingwekkend schilderij van een verlaten Au stralisch gehucht. Waarmee meteen is aangegeven dat Waits' songs anno 1983 iets ver der reiken dan de LA-under- ground. Ook een bijtende sati re als 'Frank's wild years' (de desastreuze instorting van carrièremaker) getuigt daar overigens van. Rest de constatering dat Tom Waits de laatste hem nog reste rende conventies van zich heeft afgeworpen, met als re sultaat een niet erg toeganke lijke lp. Graadmeter voor zijn i fysieke gesteldheid is altijd zijn stemgeluid geweest, en ook dienaangaande geeft 'Sworfishtrombones' weinig reden tot optimisme. W.S. 'Tracks' - Time Bandits (CBS) Op de hoes van de nieuwste en tweede elpee van onze nationa le discotrots Time Bandits prijkt een tekening van een he renschoen waarmee zojuist in een brok kauwgom is getrapt. De kleverige substantie plakt nog half aan de zool. Een treffend plaatje omdat de bij CBS gestalde 'tijdsrovers' kauwgomballen-popmuziek maken. Op kauwgumballen kauw je aan vankelijk met veel genot, maar al spoedig is de smaak verdwe nen. Maalt je gebit nog een poosje door dan valt het zoet houdertje van ellende uit el kaar. Zo het ook met de muziek van Time Bandits. Op het eerste gehoor aanstekelijke disco- funk. Maar de verveling slaat al snel toe. Beluister je een hele elpee van deze trendmuziek dan ben je meteen genezen van Alides Hidding en de zijnen, of liever: je bent ze spuugzat. De twee meest recente hits ('Lis ten to the man' en 'I'm only shooting love') van zanger en liedjesschrijver Hidding bevat tende elpee is 'Tracks' ge doopt. Dat wil dus zeggen: spo ren, wegen en/of nummers. Beide betekenissen zijn op de tweede langspeler van de ook in Frankrijk aan populariteit winnende discogroep van toe passing. Met 'Tracks' kunnen Alides Hid ding, Peter Smid (prima bas sist), Ake Danielson (toetsen) en Joris Alberda (drums) alle mogelijke discowegen inslaan. Het is een mengelmoes van tal van discostijltjes. Bovendien is 'Tracks' een verzameling losse nummers, meer niet. De enige band die sommige nummers onderling hebben is dat ze sterk op elkaar lijken of omdat ze puur jatwerk (onder andere van Michael Jackson en Stevie Wonder) bevatten. Het beste voorbeeld daarvan is 'Friends', dat schaamteloos is gepikt van Toto ('Waiting for your love'). Met de kauwgomballen van Ti me Bandits kun je flinke bel len blazen, maar ze knappen onherroeppelijk. JAAP VISSER Horizontaal 7. kippenhok voor paarden?, 8. die applaudisseert voor de vrucht, 13. In dat jaar gaf het meisje een nummertje weg, 14. Ha, ha, het staat voor uit als je gerust hebt...., 15en dit is Jacob als je hem gevonden hebt, 16. Zij heeft er maar om gekeerd door gekeken, 17. Van een hoofddeksel in een nar kunnen we nog lang genieten, 20. A, meisje, is ditje vriend 21....of dit, maar hij veroor zaakt ruzie bij de vogels, 22. Europeaan lijkt anders veel op een vogel, 27. Lolly in de zo mer? Niet lollig in de winter, 28. Eet in Duitsland bij een Eu ropeaan, daar komt het op aan. Verticaal: 1. Als 'ie groot is is 'ie brutaal en als 'ie open is is 'ie verbaasd, 2. Die ga je uit als er geen werk meer is, 3. Dwaas, S, maar toch wel lekker zacht, 4. Schenk 'es bij, zo toelopend, 5. Roofdier- tje, ga in het schip, 6. Dit staat vrij, 9. Lo heeft een keelziekte; als ze dit horen komen de jon gen, 10. Bah, wat een vieze stroopsmeerder, 11. We liepen met lange passen, om te eindi gen in Duitsland, 12. Vliegend maatdeel, 18. Mevrouw Klaas- sen, 19. A schade veroorzaken zit U in 't bloed, 23. Alles draait om deze voetballer, 24. Gras op je hoofd, 25. Nog eens thee er in en niet zo snauwen, 26. Loos alarm in die stad. De prijs van 25,- werd toege kend aan F. van der Zwaag, Nic. Damesstraat 9, 2171 KA Sassenheim. De prijs wordt de winnaar toegezonden. Oplos singen met vermelding van "Puzzel" voor donderdag op briefkaart "of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. In het NABI-toernooi te Lisse deelden Manuel Bosboom en Wim Heemskerk met enkele anderen de tweede prijs met 5 uit 6. Dit waren hun slotpartij- Wit: Kuligovski; zwart: Bos boom. l.Pf3 g6 2.c4 Lg7 3.d4 Pf6 4.Pc3 d6 5.g3 0-0 6.Lg2 Pbd7 7.0-0 e5 8.e4 c6 9.h3 ed4: 10.Pd4: Pb6 ll.b3 d5 12.ed5: cd5: 13.La3 Te8 (tot hier toe is het allemaal al eerder ver toond. Het is een variant waar bij zwart langs afgronden gaat) 14.c5 pbd7 15.Pdb5 Te5 16.P- d5: (dit is te vroeg veel beter is een rustige zet als Dd2) Pd5: 17.Ld5 da5 18.Lc4 Th5 19.g4!? (beter is waarschijnlijk om met b4 Dd8 20.Kg2 de kwaliteit op al te offeren) Th3: 20.b4 Dd8 21.Tel Dh4 (DIAGRAM) (In het nu volgende spervuur van offers blijft zwart net overeind) 22.Lf7:+ Kh8 23.Te8+ Pf8 24.T- f8:+ Lf8; 25.Lb2+ Lg7 26.L- g7:+ Kg7: 27.Dd4+ df6 (speelt terecht op winst; Kf7: 28.Pd6+ leidt tot eeuwig schaak 28.D- f6+ Kf6: 29.Ld5 a5 30.Kg2 Th4 (Vooral wit zat vanaf hier in tijdnood) 31.f3 ab4: 32.Kg3 g5 33.Pd6 h6? (veel beter en actie ver is h5) 34.Tel Ld7 35.Pb7: Ta3 36.Kg2? (Nu mist wit een kans: c6! Lg4:? 37.Lb3 Lc8 38.Pd6 Ta8 39.te8 en wint) Td3 37.Le4 Td2+ 38.Kg2 Tdh2 en ontgoocheld gaf wit op. Mat is ondenkbaar. Veel rustiger is de volgende par- Jannes van der Wal en Harm Wiersma spelen op het ogen blik een match om de wereldti tel en het is nog niet duidelijk wie de meeste kans maakt de titel te veroveren. Mijns in ziens zal de rol van de secon danten zeer belangrijk zijn en misschien zelfs de doorslag ge ven. Dat komt door Hans Jan sen, die moet trachten zijn ex- tra-vagante ideeën aan Van der Wal te verkopen. Indien Hans en Jannes erin slagen hun da dendrang gelijk te richten dan wordt het bijzonder moeilijk voor Wiersma, vooral daar 20- 20 de titel in de handen van Van der Wal laat. Een geschiedenis van de WK- matches lijkt op zijn plaats, maar dan blijft er geen plaats meer over voor enkele techni sche hoogstandjes. Vandaar een sprong naar de andere kant van de aardbol, naar de USSR, waar enkele weken ge leden de voorronden voor het Russische titeltoernooi eindig den. Een van de toernooien werd ge wonnen door Edward Boez- jinsky, die weliswaar gelijk eindigde met Katsj, maar een groter aantal weerstandspun- ten bezat. Maar liefst vijf dam mers eindigden op de gedeelde FRANKRIJK - In het eerste halfjaar van 1983 heeft Frank rijk 31 bijzondere en frankeer zegels in roulatie gebracht. Na een uitgifte-stop van twee maanden juli en augustus heeft Frankrijk de draad op 3 september weer opgenomen. In de tweede periode van dit jaar zullen er niet nog eens der tig zegels aan worden toege voegd, maar toch zeker nog wel twintig, want de Franse post heeft tenslotte al jaren lang de gewoonte bijna weke lijks met een zegel te komen. Op 3 september verscheen dus de eerste tweede-termijn-zegel en wel ter gelegenheid van de 200-jarige onafhankelijkheid van de Verenigde Staten. In 1783 werden ook de verdragen van Versailles en Parijs geslo ten, waarbij de jonge republiek werd erkend. Op de 2,80 franc- zegel (oplage 7 miljoen) een eertijds uitgegeven medaille waarop Hercules. Deze zegel stond niet op het uitgiftepro gramma '83. Voor het zesde achtereenvolgen de jaar heeft Frankrijk een kunsthandwerk-zegel uitgege ven. Deze keer is de zegel (waarde 2,20 fr.; oplage 8 mil- De lezer heeft nog de oplossing te goed van het spelprobleem van twee weken geleden, ont leend aan de 3 october-drive. Zuid maakt zijn 6 Ha-contract als volgt: de 2e schoppen wordt getroefd, de troeven worden getrokken, via Ru A wordt ook de laatste schoppen getroefd, waarna alle troeven worden gespeeld. West kan niet èn Ru H èn de vierkant klaveren vasthouden en zuid maakt de rest. Niet alleen de finale van het WK in Stockholm was adembene mend spannend. De kwalifica tieronde waaruit 2 van de 8 teams zich plaatsen vpor de halve finale was voor dé Italia nen ook al een dubbeltje op zijn kant, een situatie die zich in de halve finale herhaalde. Opnieuw leken de Italianen ge slagen en opnieuw sloegen ze vlak voor het einde toe. Met nog 48 spellen te gaan stonden de Fransen ong. 80 punten voor, 33 spellen later was de stand 311-310 waarna het 15 spellen lang volstrekt gelijk op ging. Frankrijk kwam in die eindfase tweemaal goed weg, O tij. Heemskerk komt goed uit de opening, beheerst de c-lijn en bezorgt zijn tegenstander een slechte loper. Het is leer zaam om te zien hoe zijn voor deel daarna steeds een andere vorm aanneemt. Wit: Heemskerk: zwart; Tim merman: l.d4 d5 2.Lg5 Pd7 3.c4 c6 4.cd5: cd5: 5.Pc3 Pgf6 6.e3 e6 7.pf3 Le7 8.Ld3 0-0 9.0-0 h6 10.Lh4 Pe8 ll.Lg3 Ld6 12.T- cl Lg3: 13.hg3: Pd6 14.Pe5 Dg5 15.Dg4 de7 16.Dh4 Dh4: 17.gh4 Pb6 18.Pb5 Pb5: 19.Lb5: a6 20- •Le2 f6 21.Pd3 Tf7 22.Tc2 Ld7 23.Pc5 Te7 24.Tfcl Lb5 25.Lb5: ab5: 26.b3 e5 27.de5: fe5 28.Pd3 d4 29.e4 Kf7 30.Tc5 Pd7 31.T- b5: Ta2: 32.Tb7: Td2 33.Td7: Td3: 34.Te7+ Ke7: 35.Tc5 Kd6 36.Td5+ Ke6 37,b4 Tdl+ 38.K- h2 Tbl 39.b5 Tb3 40.h5 Tc3 41- .f3 Tc2 42.Kh3 Tf2 43.Tc5 Kd6 44.Tcl Tb2 45.Tc6+ Kd7 46.Tc5 Kd6 47.Td5+ Ke6 48.g3 te2 49.Kg4 Tel 50.Tc5 Kd6 51.Tc8 Kd7 52.Tc2 Tbl 53.Tc5 Kd6 54.Td5+ Ke6 55.f4 ef4: 56.gf4: d3 57.Td3: Tb5: 58.Ta3 Tb6 59- Ta7 Tb4 60.Ta6+ Kf7 61.Kf5 Tb7 62.Ta8 Tc7 63.e5 Te7 64.T- d8 Tc7 65.Td7+ en zwart geeft op. Op Td7: volgt e6+. derde plaats: Goichman, Dawi- dof, Jermakof, Bezjwersjenko en de jonge Galasjof. In deze volgorde ook, want weer be slisten de weerstandspunten. Opvallend deelnemer was Aga- fonof (hier bekend om zijn va riant). Met wit kreeg hij het volgende tegen Goichman op het bord: 1. 33-29 17-22 2. 39-33 11-17 3.44-39 6-11 4. 50-44 1-6 5. 31-26 16-21 6. 32-28 19-23 7. 28- xl914x23; De Keiler variant, in de Sowj et-Unie wordt vaak overgeschakeld op de Kore- newski-variant met 7... 13x24 (minder scherp en daarom -?- minder goed); 8. 35-30 10- 14 9. 30-24 23-28; vroeger volg de vaak 21-27. In Rusland schijnt de mogelijkheid 9.... 5- 10 10. 33-28 22x33 11. 39x19 14- x23 nauwkeurig onderzocht te zijn, vandaar dat zwart voor de tekstzet kiest?!; 10. 40-35 20-25 11. 24-20 15x24 12. 29x20 14-19 13. 20-15 5-10 14. 37-31; verhin derd 11-16 en het te vroeg be zetten van 27 levert dam op; 14.... 10-14 15. 44-40 19-23; zo lost wit schijf 45 op, echter zon der 25 af te ruilen, wat de aan val van zwart ten goede schijnt te komen; 16. 34-29 23x34 17. 40x29 14-19 18. 45-40 19-23 19. 40-34 9-14; na 21-27 kan wit met 29-24 deze zet verhinderen. Na de tekstzet kan 29-24 natuur lijk ook (zwart moet dan 14-20 24-19 etc. of 14-19 dat er slecht uitziet); 20. 41-37 11-16; zwart moet in vrijwel alle varianten rekening houden met 38-32; 21. 46-41 21-27; er dreigde 31-27, wat ook na 7-11 kan (bijv. 7-11 31-27 21x32 38x27 22x31 36x27 3-9 33x22 17x28 41-36 12-17, op 11-17 27-22*, 37-31, de dam is niet goed, 17-21 26x17 11x22 42-38 6-11 38-33 2-7 31-26 22x31 36x27 en de opvang 7-12-17 faalt); 22. 38-32 27x38 23. 43x32 17-21; want op 7- of 6-11 kan ook 31-27! met schijfwinst (via 33x22 29x20 42x33!); 24. 26x17 12x21 25.34-30 25x43 26.48x39; na 49x38 28x39 35-30 23x25 38- 33 39x28 32x1 kan 14-20 8-12 21x32 13-19 25-30 met door braak; 26.... 23x43 27. 32x1 43- 48; en 1-1 maar Sjasjki: 42-38 21-26? 31-27! 33-28 41-37 uit. Echter na 42-38 22-28! 4-10 21- 27 2-7 8x28 48x4 met winst. door Ton Schipperheyn maar moest uiteindelijk toch het hoofd buigen; Italië won met 11 punten verschil. Dit was één van de laatste Franse wapenfeiten; V982 HB10 O 9743 X v W n v 876 O HB1065 w u O V c? AV5 O A82 4* HVB9742 Noord gever, NZ kwetsbaar. Zuid opende in de 3e hand 1 KI, west 2 KI. (een tweekleu renspel schoppen/ruiten, de Ghestemconventie), noord doublet (negatief), waarna NZ, opgejaagd door furieus schop pen biedende tegenstanders, 6 KI bereikten. Dat lijkt kans loos, maar zie wat er gebeurde. West startte Sch A, getroefd, gevolgd door KI A, schoppen getroefd, drie hoge klaveren en Ru 2 na in deze positie; V9 HB10 O 97 - H10 N B OHB10 WO *87643 - z AV5 O A82 9 West speelde Ru 10 en oost kwam aan slag met Ru V. Oost speelde Sch B terug die zuid troefde, waarop Mo'uiel drie ronden harten incasseerde, eindigend op tafel. West moest op de derde harten noodge dwongen Ru B bijspelen (Sch H kan niet i.v.m. Sch V) en zuid maakte de laatste twee slagen met Ru A en Ru 8. scheen, gewijd aan juweliers- produkten. Hebben de Franse bijzondere ze gels doorgaans een horizontaal of vertikaal formaat van 36x22, behalve dan de kunstzegels die meestal 36x48 zijn, de 3,10 fr.- zegel in de toeristische serie, die op 19 september uitkwam, heeft een dubbelformaat: hori zontaal 76x22. Waarschijnlijk heeft men voor dit brede pano rama gekozen om het totale ou de en schilderachtige plein van Charleville-Mézières te laten zien. Oplage: 8 miljoen. Het 30-jarig bestaan van de Con- seil de cooperation douanière (CCD), de Internationale Doua- neraad, waarbij 94 landen zijn aangesloten, is in Frankrijk op 23 september herdacht met de uitgifte van een 2,30 fr.-zegel (oplage 7 miljoen). Op de zegel het dit jaar in gebruik geno men Douanemuseum te Bor deaux. Honderd jaar geleden versche nen de Franse gebroeders Pier- re en Ernest Michaux voor het eerst met hun vinding, de fiets, op straat. Om dit feit postaal te vieren verscheen op 3 oktober een 1,60 fr.-zegel (oplage 8 mil joen), waarop drie mannen op vélocipèdes, onder wie onge twijfeld de gebroeders Mi chaux. Op 10 oktober weer een toeristi sche zegel: Jarnac, een klein vriendelijk plaatsje in Zuid- Frankrijk, bekend om zijn cog nac. Waarde van de zegel: 2,00 franc; oplage: 8 miljoen. Vorig jaar overleed op 75-jarige leeftijd Jean Effel, bekend ge worden door niet minder dan 17.000 humoristische, satiri sche en politieke tekeningen. Al een jaar na zijn dood is Ef fel, wiens werkelijke naam Francois Lejeune was, op 17 oktober herdacht met een 4,00 fr.-zegel (oplage 6 miljoen), met daarop een van zijn prenten: Marianne die een envelop dicht likt. Een weersatelliet, een weerkaart en een deel van de aardbol staan afgebeeld op een zegel van 1,50 franc (oplage 8 mil joen), die op 24 oktober aan de loketten verkrijgbaar werd ge steld en die aandacht vraagt voor de Franse meteorologi sche dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 27