Avonturenserie vier avonden op TROS-tv Marika Rökk danst nog steeds Bernard Haitink muzikaal leider Royal Opera House Festival Rotterdam krijgt filmmarkt Residentie-Orkest naar Engeland Gambuh-Bali: verfijnde bewegingskunst Kunst in het kort VRIJDAG 4 NOVEMBER 1983 'Onzichtbare commando' De TROS vertoont de Australische avonturenserie 'Onzichtbaar commando' op vier achtereenvolgende avond en. Vanavond om 20.20 uur op Nederland 2. (Foto GPD, Ook op zeventigste verjaardag HILVERSUM (GPD) - Als de TROS de vijf uur durende serie „Onzichtbaar commando" („Si lent Reach"), die vanavond, za terdag, zondag en maandag wordt uitgezonden, nu eens flink zou hebben ingekort tot een bon dige speelfilm van anderhalf uur, dan hadden de kijkers daar veel meer plezier aan beleefd. Maar het probleem is dan dat zo'n om roeporganisatie in één keer al zijn kruit verschoten heeft en met de moeilijkheid zit de overi ge drie avonden weer voor ander „broodnodig" amusement te moeten zorgen. Dus, zo heeft de TROS geredeneerd, we knippen er niets uit en laten de hele serie, onverkort, in ons „super"-week- einde zien. Het in de vier delen breed uitge sponnen verhaal in „Onzichtbaar commando" is van Australische makelij, wat het voordeel heeft, dat tijdens lange en niet ter zake doende scènes, liefhebbers van of geinteresseerden in dit verre continent kunnen genieten van het natuurschoon en de vaak nogal ruwe levensstijl ter plekke. Toch heeft „Silent Reach" alles in zich om een rasechte avonturen film te zijn. Na twee minuten stort er al iemand dodelijk ge troffen door een speer in het roodachtige Australische zand neer. De scène verplaatst zich dan naar Amerika waar een ont slagen CIA-agent gevraagd wordt naar Australië af te reizen om daar wat problemen op te los sen. De man in kwestie, Steve Sinclair (Robert Vaughn), blijkt al rap uit het zelfde deeg te zijn gebakken als James Bond. Hij is sterk, slim, knap en als toegift een tikje gemeen, wat al snel blijkt uit een confrontatie met een medepassa gier in een vliegtuig die hij zon der veel aanleiding bijna een duim breekt. Aangekomen in Australië wordt Sinclair aangesteld als veilig heidsofficier voor de mijnen van het „Conwright Empire" waar van de vestiging in Queensland wordt geteisterd door sabotage en een reeks van vreemde „onge lukken" en de dood van een jong en veelbelovend geoloog. De ontmoeting met de baas van „Conwright" loopt niet van een leien dakje, maar nadat Sinclair kennis gemaakt heeft met de beeldschone advocate van de baas Antonia Russel, besluit hij de job te accepteren. Regelmatig wordt Sinclair dan geconfron teerd met aanslagen op zijn leven door blanke boeven, daarbij ter zijde gestaan door „Aborigines", de oorspronkelijke bewoners van Australië. Als alles even rustig is wordt Sin clair uitgedaagd voor een vuist gevecht door de man waarmee hij in het vliegtuig ruzie kreeg. Dan volgt een vernietigende ex plosie. „Silent Reach" heeft één ding op andere series voor: je hoeft geen hele week op het vervolg te wachten, op vier achtereenvol gende avonden krijg je het hele spektakel voorgeschoteld. Radio - tv - kunst WENEN (DPA) - Marika Rokk is gisteren 70 jaar geworden. Ze vierde haar verjaardag met een première in het Weense Rai- mund-theater van de operette "Ball im Savoy" van haar landge noot Paul Abraham. Op hetzelfde toneel heeft zij in de laatste jaren meer dan één suc cesrijke reeks operette-opvoerin gen gegeven. Sinds zij haar eerste stappen op het toneel zette zijn 61 jaar verstre ken. Ze was als kind van Hon gaarse ouders in Cairo geboren. In haar vaderland regeerde toen nog Keizer Franz Joseph. Haar vader, een architect, schoof het tekenbord terzijde en werd haar (van onze kunstredactie) DEN HAAG - De voorzitter van het bestuur van de stichting Neder lands Dans Theater, A.A. van Lier, heeft met onmiddellijke in gang zijn functie neergelegd. Dat besluit is een reactie op het feit dat burgemeester en wethouders van Den Haag op korte termijn niet willen praten over het nieuwbouwplan van het NDT Daardoor is volgens een woord manager toen hij haar grote dansgaven erkende. Op twaalfja rige leeftijd ging zij in Amerika verder leren, maar ze trad er al gauw op. Zij danste, zong, speel de toneel en was een tijdlang cir cusartieste. Kortom, ze had de veelzijdigheid van een revuester. Sinds 1934 was Marika Rökk ook in de film bezig. Verbonden aan de UFA speelde ze in het Derde Rijk in populaire films als "Herbstmanoever", "Der Bettel- student", "Es war eine rauschen- de Ballnacht" (met wijlen Zarah Leander), en, in 1941, in de eerste Duitse kleurenfilm "Frauen sind doch bessere Diplomaten". De voerder een zo grote onzekerheid ontstaan bij bestuur en directie van het NDT. dat Van Lier meen de onder deze omstandigehden niet meer naar behoren te kun nen werken. Gemeente en NDT zijn al jaren in onderhandeling over een nieuw onderkomen voor het dansgezelschap. Vice-voorzitter C.J. van Harmeien neemt voorlopig het voorzitter schap waar. regie berustte bij Georg Jakoby, die haar eerste man werd. Het lag niet aan Rökk dat de eerste films van na de oorlog geen suc ces werden. Ze keerde met ple zier terug naar de bühne, maar maakte zich ook vertrouwd met de televisie. Altijd weer keerden de langlopende operette-opvoe ringen en musicals terug in We nen, Hamburg, Berlijn en Mün- chen en bezocht ze haar publiek in Nederland en België. Het Theater an der Wien bracht in 1968 voor Marika Rökk de musi cal "Hello Dolly" uit en ze speel de in Keulen, Hamburg en ande re steden in het zangspel "Die kluge Mama" van de librettist Hugo Wiener en de componist Erwin Halletz, na het succes van "Die Grafin vom Naschmarkt", dat het Theater an der Wien ter gelegenheid van haar 65e ver jaardag had laten schrijven en met veel succes opvoeren. Ze speelde daarnaast in de klucht "Der Keusche Lebemann". Het publiek kan Marika Rökk ken nelijk nog steeds niet missen. Zij op haar beurt het applaus niet. Sinds 1968 is Marika Rökk ge trouwd met regisseur en mana ger Fred Raul, die vroeger een operettecollega was (Georg Ja koby was in 1964 overleden). PAGINA 23 Succes voor Leiderdorper op animatie- filmfestival (van onze kunstredactie) LEIDERDORP - De 20-jarige Rob Stevenhagen uit Leider dorp trok op de filmmarkt van Holland Animation tij dens de Filmweck Arnhem veel aandacht met zijn film pje 'Corrida'. De Amerikaan se, Zweedse en Engelse tele visie toonden grote belang stelling voor zijn werkstuk. Stevenhagen heeft aan het zes minuten en vijfenveertig se conden durende animatie filmpje vijf jaar gewerkt. Hij is autodidact en won eerder eerste prijzen met 'Corrida' op festivals voor amateurfil mers. 'Corrida' handelt over een vreemd verlopend stie rengevecht en is een zoge naamde 'full-animation film', wat wil zeggen dat zowel voor- als achtergrond bewe gen. Ook zijn eerste animatiefilm 'Flat Barok', die hij op 15-jari- ge leeftijd maakte met be hulp van kleifiguren, deed het goed tijdens Holland Ani mation. Aan dit werkstuk werd aandacht besteed op de tentoonstelling 'Beeld voor beeld' in het Gemeentemu seum van Arnhem. Omroepen gaan experimenteren DEN HAAG (GPD) - Twee landelij ke en zes regionale omroepen gaan gezamenlijk experimente ren met een landelijk-regionaal geïntegreerd programma. Het experiment, een voorproefje op de voorstellen van de gezamen lijke omroepen om in 1985 tot zo'n geintegreerd programma te komen, wordt in de loop van ja nuari 1984 gehouden. De betrokken omroepen zijn KRO, NCRV, Radio Fryslan, Radio Oost, Radio Noord, de regionale omroep Zuid, STAD Amsterdam en de regionale omroep Brabant. Op 12,13,19 en 20 januari zenden NCRV (op donderdag) en KRO (op vrijdag) uit op Hilversum 1, via de middengolf en de FM-zen- ders. In de tijdvakken 7 tot 9 uur, 12 tot 14 uur en 17 tot 19 uur wordt een aangepast programma gebracht. In die uren zullen de regionale omroepen via de FM- zenders een programmapakket aanbieden, gericht op hun eigen regio. NCRV en KRO stemmen hun programmering af op de re gionale programmablokken. De Utrechtse cabaretière Tineke Schouten, die met haar nieuwste num mer Zwietzwiet honeybie' hoog op de hitparade prijkt, oogst er ook op het podium veel succes mee. Voorzitter NDT stapt op Bernard Haitink LONDEN (ANP) Bernard Hai tink (54) is benoemd tot artistiek leider van de Royal Opera in Londen. De benoeming gaat in per 1 september 1988. Haitink volgt Sir Colin Davis op, die dan twee jaar deze functie zal hebben neergelegd. Het bestuur van het Royal Opera House, Covent Gar den, heeft dit gisteren meege deeld. Haitink blijft eerste dirigent van het concertgebouworkest in Am sterdam en tot juli '88 muzikaal leider van de Glyndebourne Fes tival Opera. Beide gezelschap pen stemmen ten volle in met de gemaakte afspraken. De twee jaren tussen het heengaan van Davis en de vaste aanstelling van Haitink bij de Royal Opera zal deze als toekomstig muzikaal leider twaalf weken per jaar in Covent Garden opera's dirigeren en daarnaast adviseren en be schikbaar zijn voor noodzakelij ke audities. Davis zal ook nog re gelmatig in Covent Garden diri geren. Haitink verklaarde zich met de be noeming bijzonder vereerd te voelen. Hij was dankbaar dat met het Concertgebouworkest en Glyndebourne de kwestie goed geregeld kón worden. Zijn beweegredenen voor verande ring van functie zal Haitink, die nu in Engeland is, maandag in Amsterdam toelichten, naar het Concertgebouworkest heeft meegedeeld. ROTTERDAM (GPD) - Het Film festival Rotterdam, dat zal plaatshebben van 27 januari tot en met 5 februari 1984, krijgt een belangrijke uitbreiding in de vorm van een filmmarkt die „Ci- nemart" gedoopt is en waarvoor de belangstelling nu al uitzon derlijk groot blijkt te zijn. Reeds vijftien instanties die internatio naal actief zijn op het terrein van de niet-commerciële, artistieke onafhankelijke filmproduktie, hebben ingeschreven voor een stand op deze markt die wordt ingericht in de Golden Ballroom van het Rotterdamse Hilton Ho tel. Tot de aangemelde instanties be horen het British Film Institute en het Zweites Deutsches Fern- sehen, het Britse Channel Four, de Zwitserse maatwschappij Cactus Film, het Duitse Filmver- lag der Autoren en nationale filmbureaus uit onder meer Por tugal en Egypte. Er bestaan in de wereld een aantal belangrijke filmbeurzen, zoals in Cannes, Berlijn, Los Angeles en Milaan. Maar op de markt van The Independent Feature Pro ject in New York na (die ook in Rotterdam een stand zal inrich ten) bestaat er nergens een markt die zich heeft gespecialiseerd in werkelijke 'filmkunst'. De ge noemde grote beurzen worden volledig gedomineerd door de handel in het puur commerciële werk. Vandaar dat zich de be hoefte deed voelen voor een film markt die speciaal interessant moet worden voor producenten, regisseurs, tv-organisaties, ver koopkantoren, distributeurs en festivalprogrammeurs die zich concentreren op filmkunst. Pro ducenten en regisseurs van niet of nog niet volledig gefinancier de projecten kunnen deze op de Cinemart deponeren. Film International meent reeds ze ker te weten dat er met name uit de Verenigde Staten nogal wat potentiële kopers „Rotterdam" zullen aandoen, op doortocht naar het festival van Berlijn dat tien dagen later begint. Op de Ci nemart zal grote ruimte worden ingeruimd voor Nederlandse films, waarmee Film Internatio nal een aantal bijzondere activi teiten op het oog heeft, vanuit de visie dat deze internationale markt van grote betekenis moet kunnen worden voor speciaal de Nederlandse filmindustrie. DEN HAAG (ANP) - Het Residen tie Orkest geeft elf concerten ge durende een concertreis van 12 dagen naar Engeland, die eindigt op 16 november met een concert in de Royal Festival Hall in Lon den. 5 november om op te treden in, naast Londen, tien verschillende steden. Op het programma staan werken van Beethoven. Rachma ninoff, Tsjaikofski, Schubert en Bruckner. Tijdens alle concerten treedt als solist de 36-jarige Rus sische pianist Dmitri Alexeev op Tijdens deze tournee treden in de Haagse series van het Residentie Gambuh-Bali, gezien in Leidse Schouwburg op 3 november. Voorts voorstellingen op 5 novem ber in het Concertgebouw in Haar lem, op 7 november in Carré in Amsterdam en op 13 november in 'De Doelen in Rotterdam. LEIDEN Gambuh is de oer vorm van alle Balinese dansen. Minder bekend dan bijvoor beeld de barong en de legong, begrippen voor wie bekend is met de danscultuur van Bali. Zijn deze vermaarde dansvor men, resp. spektaculair en sub tiel van aard, afgeleid van de Gambuh, de Gambuh zelf is een religieus dansdrama, waar van de oorsprong ligt in de eeuwenoude Balinese hofcul tuur, die destijds onder Ja vaanse invloed stond. Veel van de pracht en praal van de oud- Mataraanse rijken van Jogja karta en Surakarta vindt men er in terug, zowel in de schitte rende sieraden en kleder dracht als in de verfijning van de uitvoering. Een bijzonder geïnteresseerd pu bliek heeft zich daar gister avond in de bijna volle schouwburg van kunnen over tuigen. De voorstelling, die de door de Haagse impresario H.J. da Silva naar Nederland gehaalde groep Balinezen er gaf, voldeed in vrijwel alle op zichten aan de eerder in deze kolommen uitgesproken ver wachtingen. Duren de opvoe ringen van alle verhalen rond de held Pandji op het aan cul tuur zo rijke eiland soms vele etmalen achtereen, voor deze tournee moest er noodzakelij kerwijs veel worden ingekort, zodat de voorstelling in feite een demonstratie van Balinese danskunst was. Authentiek en fascinerend genoeg overigens om te overtuigen ook al komt dit soort voorstellingen toch het meest tot zijn recht onder de sterrenhemel van het land van herkomst. Een aan het mo derne, westerse theater aange paste voorstelling, met het na- maakdecor van een tempel complex als deze doet hoe dan ook afbreuk aan de myste rieus-melancholieke sfeer, die bij een Balinese tempeluitvoe ring past. Maar Bali is nu eenmaal ver weg en de belangstelling voor vreemde culturen gelukkig nog groot genoeg om een der gelijke tournee te rechtvaardi gen. Dankbaar moet men dus wel zijn om zo dicht bij huis van zo veel perfectie en van zo veel gratie in oosterse bewe gingskunst kennis te kunnen nemen. Javaanse en Balinese dansen kenmerken zich, hoe wel die van Bali veelal emotio neler en heftiger zijn dan die van Midden-Java, door een grote mate van verfijning. In de sierlijke bewegingen van de armen, de verbluffende buig zaamheid van de vingers voor al en de uitdrukking van de ogen kan de kern van een heel verhaal opgesloten liggen. Kortom fijnzinnigheid en een uit natuurlijke soepelheid voortkomende techniek gaan hand in hand in dit betoveren de Balinese dansdrama, waar achter een beschaving en een ingetogenheid schuilgaat die in het westen helaas al heel lang zoek is. PIETER C. ROSIER Orkest twee gastorkesten op. Het Concertgebouworkest speelt op zaterdag 12 november in het Ko ninklijk Conservatorium. Onder leiding van Bernard Haitink wordt de 2e Symphonie van Pe ter Schat uitgevoerd, en het Kammerkonzert van Alban Berg waarin Theo Olof en Theo Bruins soliëren. De Grand Prix du Roman" voor 1983 van de Franse Academie is, in de derde stemmingsronde, toegevallen aan Liliane Guigna- bodet voor "Natalia", uitgegeven bij Albin Michel. Guignabodet kreeg 13 stemmen te gen Jean-Marie Rouart 9 voor "Avant-Guerre" (Grasset) en 2 voor Emmanuel Carrere voor "l'Amie du Jaguar" (Flamma- rion). De uitslag was onverwacht. De commissie voor de toekenning had vorige week de roman van Liliane Guignabodet van mede dinging uitgesloten en de keus derhalve beperkt tot Rouart en Carrere. De academie als geheel plaatste zich echter met achter de keuze van de commissie en zo kon "buitenstaander" Liliane Guig nabodet tot algemene verrassing met de prijs gaan strijken. De uit Nederland afkomstige muziekhistoricus Anthony van Hoboken is 1 november op 96-ja- rige leeftijd in een tehuis in Zü- rich overleden. Anthony van Hoboken die in Rot terdam werd geboren richtte in 1927 bij de Nationale Bibliotheek in Wenen het archief op van foto kopieën van muziekmanuscrip- ten. In 1932 werd hem het zilve ren ereteken van verdienste van Oostenrijk toegekend. In 1938 vond hij het beter Oostenrijk te verlaten. Sedertdien woonde hij in Zwitserland. Van Hoboken bezat een van de grootste particuliere verzamelin gen van eerste en vroege uitga ven van de grote componisten. Oostenrijk kon in 1974 de be roemde collectie voor zijn Natio nale Bibliotheek De door minister Brinkman van WVC uit bezuinigingsoverwegin gen verplicht gestelde zaterdag sluiting van het Openluchtmu seum in Arnhem heeft dat seum dit jaar meer dan 45.000 be zoekers gekost. Door het warme zomerweer kwamen er daarnaas nog eens 37.000 bezoekers der dan in 1982. In totaal kwa men er dit jaar ruim 367.000 be zoekers naar het Openluchtmu seum, een daling van 18 procen ten ODzichte van 1982. De alarmerende cijfers zijn voor het Openluchtmuseum volgens een woordvoerder aanleiding om bij het ministerie van WVC op nieuw aan te dringen af te zien van de verplichte sluiting van een dag per week. Volgens de woordvoerder kunnen de beoog de bezuinigingen ook bereikt worden door het museum dage lijks later open te stellen of eer der te sluiten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 23