Een ster r ,nir r maar één avond Fatale vriendschap tussen twee vrouwen Osterman weekend compliment waard 'in,. 'i F JÊP JT VRIJDAG 4 NOVEMBER 1983 Goede rol van Rutger Hauer Ik llHi,, Wat een aardige jaarlijkse reünie van vrienden zou moeten wor den. ontaardt in 'The Osterman weekend' in een regelrecht dra ma. Dubbelspel en manipulatie zijn hier debet aan en de slacht offers verkeren in een situatie, waaruit geen van hen kan ont snappen. John Tanner (Rutger Hauer) aller minst. Hij, presentator van een vlijmscherpe praatshow, wordt door de CIA voor het blok gezet. Tijdens die reünie, die bij hem thuis zal plaats hebben, zullen zijn drie vrienden ontmaskerd moeten worden. De CIA is er achter gekomen dat zij informa tie doorspelen naar de Russische 'concurrent', de KGB. Tegen wil en dank werkt hij mee. maar een weg terug is er niet. Wanneer het al te laat is, wordt het spelletje dat met hem is gespeeld, pas dui delijk. Het enige dat hem dan slechts overblijft is een en ander in zijn eigen programma aan de kaak stellen. Sam Peckinpah, maker van filitis in het 'harde' genre, heeft de ge lijknamige thriller van Robert Ludlum voor 'The Osterman weekend' gebruikt. En Peckin pah zou zichzelf niet zijn, wan neer hij niet met satanisch ge noegen het geweld rijkelijk over de film lardeert. Daarnaast is een zekere ironie hem niet vreemd en die krijgt prachtig gestalte in het gespeel met de mogelijkhe- 'The Osterman weekend'; regie; Sam Peckinpah; met Rutger Hauer, John Hurt, Dennis Hopper en Burt Lancaster; Lido 1, Leiden, 16 jr. iiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiii den van video. Af en toe wordt dat wel verwarrend en de toe schouwer raakt dan het spoor bijster: wat is nu video, wat werkelijkheid? Maar Peckinpah weet vervolgens de draad weer op te pakken en zodoende ont staat het effect van verhoogde spanning, juist door die verwa ring. Want weet de toeschouwer niet meer precies waar hij aan toe is. de slachtoffers e Dat Peckinpah Rutger Hauer voor de hoofdrol heeft gekozen, streelt niet alleen het eventueel aanwezige Nederlandse chauvi nisme. maar is ook een goede greep. Hauer speelt de in de fuik gelokte Tanner effectief en hij doet zeker niet onder voor de Brit John Hurt als de CIA-man die aan de touwtjes trekt. 'The Osterman weekend' is soms te Robert de Niro weer prachtig in 'King of Comedy' Wat hebben John Hinckley, Mark Chapman en Rupert Pupkin ge meen? Alle drie zijn het naamlo zen in de grote massa die hunke ren naar roem. Ze zijn fan van een ster en in het spiegelbeeld van hun favoriet trachtten zij ook in het licht van de spots te ko men. John Hinckley schoot op president Reagan omdat dat (vol gens Hinckley) van actrice Jodie Foster moest, Chapman doodde John Lennon omdat (volgens Chapman) hun twee persoonlijk heden in de knel kwamen en Ru pertPupkin gijzelt komiek Jerry 'King of Comedy'; regie:. Martin Scorsese; hoofd rollen: Robert de Niro, Jerry Lewis en Sara Ber nard; theater: Studio, Lei den; alle leeftijden IIIIIIIIIMIIUIIIIIIIIIIIIIIIIHII Langford omdat die hem (vol gens Pupkin) geen eerlijke kans geeft. Waarin verschilt Pupkin van Hinckley en Chapman? De laat ste twee hebben echt bestaan. Pupkin is een verzinsel van de filmbusiness. "Beter één avond een held dan een leven lang een schlemiel". Zie daar de verklaring van Pupkins gijzelingsactie. Hij wil roem. al is het maar voor even. Ruppert Pupkin leidt een leven waarin Jerry Langford (Jerry Lewis) fantasie en realiteit onontwarba re kluwen vormen. Verbeeldt zich een groot komiek te zijn en dat inbeeldingsvermogen is zo groot dat hij daar ook rotsvast van overtuigd is. Jerry Langford (Jerry Lewis speelt in deze rol zichzelf) moet hem in zijn tv-show introduceren om zo zijn talent wereldkundig te ma ken. Langford negeert echter de halsstarrige Pupkin. Dan volgt de gijzeling; Langford wordt pas vrijgelaten als Rupert Pupkin, 'King of Comedy', eenmaal zijn( televisiedebuut heeft gemaakt. - De rol van deze Pupkin is min of meer een hartewens van Robert de Niro en hij kan dat natuurlijk ook als geen ander acteur. Als er één of andere maniak verbeeld moet worden, dan is hij i teel gewoon de beste. Zie 'King of Comedy'. Het is bovendien opmerkelijk dat juist in combinatie met regisseur Martin Scorsese dét talent van De Niro naar boven komt drij ven. In 'Taxidriver' was hij chauffeur Travis Bickle die de stad gewelddadig wilde 'schoon vegen', in 'New York. New York' was hij saxofonist Johnny Dor- sey die voor alles carrière wilde maken en in Raging Bull' was hij Jake la Motta die dwars door iedereen naar het kampioen schap bokste. Alle drie Scorsese- films. Pupkin past natuurlijk perfect in dat rijtje en het is ook echt een feest om te zien hoe De Niro dat doet. Net het verkeerde pak aan trekt, net iets te hard lacht en net de verkeerde opmerkingen maakt. Even fraai is het optreden van Jerry Lewis met zijn laatste en dramatisch slechte film Smor gasbord nog vers in het geheu gen. Hier hoeft Lewis niet grap pig te zijn en juist omdat hij zich niet hoeft te forceren, komt de komiek veel beter uit de verf. Eerlijk gezegd lijkt de film zelf lan ge tijd geen gelijke tred te hou den met de acteerprestaties. Zo is Pupkins gedraai rond Lang ford wel erg lang uitgesponnen. Maar juist als 'King of Comedy' definitief dreigt in te zakken, wordt de gijzeling uitgevoerd en krijgt de film weer voldoende vaart. Vooral dat laatste half uur maakt 'King of Comedy' ruim schoots de moeite waard. B.J. In al haar films heeft Margarethe von Trotta oog gehad voor het klein menselijk drama. Vervatte ze dat vroeger dan vooral in dia loog, in 'Die Freundin' (haar laat ste film) laat ze meer dan ooit de beelden voor zichzelf spreken. Sterker dan voorheen is aan dacht besteed aan de verpak king, meer bijvoorbeeld dan in 'Die bleierne Zeit', haar meest 'politieke' en bekende film. Uk 'i| in- .mi w mil r 'Die Freundin' (Heller Wahn); regie: Margarethe von Trotta; hoofdrollen: Hanna Schygulla, Angela Winkler en Peter Strie- beek; theater: Kijkhuis (t m zondag) mniiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiii In thematiek verschilt Die Freun din echter weinig van haar voor gangers. Weer gaat het over de relatie tussen twee vrouwen, net als in Die bleierne Zeit en Schwestern. De één is stil, terug getrokken en behept met een grote zelfvernietigingsdrang, de ander veel meer naar buiten ge richt, zelfstandig en sterk. Ruth is dus aanvankelijk volledig af hankelijk van Olga. Maar later blijken de eigenschappen sterk en zwak weer veel minder duide lijk. Stereotypen die Von Trotta ook in haar eerdere films al on dergroef. Wie dat oudere werk goed in ogen schouw neemt, kan zich alleen maar verbazen over de felheid waarmee Die Freundin door de kritiek is neergesabeld. Von Trotta wordt verweten in clichés te spreken en mannen in karika turen te schetsen. Daarbij wordt dan vooral de figuur van Franz als voorbeeld genomen. Hij is de echtgenoot van Ruth, de vrouw die bangig in zijn schaduw blijft. 'Die Freundin' van Margarethe von Trotta Hanna Schygulla en Angela Winkler spelen als Olga en Ruth de hoofdrollen in 'Die Freundin Franz moedigt haar voortdurend aan wat te ondernemen, maar ei genlijk heeft hij juist een 'troetel dier' nodig: schermd en worden. ;en vrouw die be- Hij schrikt dan ook van de door gekoesterd moet hem aanvankelijk van harte on dersteunde vriendschap tussen Ruth en Olga. Hij is bang dat ze hem ontglipt en heeft bovendien de oprechte vrees dat ze na die piek in een nog groter dal stort. Het is te gemakkelijk en onzorg vuldig om de figuur van Franz te zien als het produkt van dogma tisch feminisme. Natuurlijk is het zo dat Von Trotta het verhaal vertelt vanuit het gezichtspunt van de vrouw en in die optiek is Franz de sta-in-de-weg. Maar dat neemt allemaal niet weg dat Von Trotta die man met veel mededo gen portretteert, begrip heeft voor zijn dilemma. Waar dan nog bijkomt dat de toneelspeler Pe ter Striebeck precies de juiste toon voor die rol treft. Mooi haar Hier en daar, toegegeven, vervalt Von Trotta inderdaad in een beetje enge clichés. Er is bijvoor beeld één scene waarin de twee vriendinnen op bezoek gaan bij een vrouw in een psychiatrische inrichting. Tijdens het gesprek pakken de drie eikaars haar vast en roepen om de beurt dat het zulk mooi haar is. Bah. Wat ook enigszins afbreuk doet aan de film, is de nogal gekun stelde constructie. In elk beeld en woord lijkt een boodschap te schuilen, de figuren bewandelen kaarsrechte paden, zijn mario netten in dienst van Von Trotta's overtuiging. Dat maakt dat de fi guren niet altijd even levensecht overkomen en de film topzwaar. Een speels element had geen kwaad gekund Maar dat is nu niet bepaald de sterkste kant van Margarethe von Trotta. Dat alles neemt bovendien niet weg dat ik voordurend gefasci neerd naar Die Freundin heb ge keken en er ook vaak door ont roerd werd. De rolbezetting is sterk: Angela Winkler zit de rol van de licht neurotische Ruth als gegoten en Hanna Schygulla, die is eigenlijk net zo goed als an ders. En dat is goed. BART JUNGMANN BLIJVERS "Return of the Jedi" Spektakel dat er wezen mag, Lido 2. Leiden "Brandende Liefde" - Nieuwe Wol kersverfilming. Niet zo best, Lido 3. Leiden. City 1. Katwijk. "De Illusionist" - Sublieme gekte van Freek de Jonge. Lido 4. Lei den. 'The meaning of life" - Pythons pakken ouderwets uit en hebben veel te bieden. Euro 1. Alphen "Vrijdag de 13de. deel 3" Nog grie zeliger in 3D, Luxor. Leiden. Eu ro 4, Alphen. "Bad Boys" - Jeugdbendes in actie. City 4, Katwijk. Euro 3. Alphen (OP)NIEUW Katwijk. "Parasite" - Ook parasieten i City 2, Katwijk. "The Bronx warriors Odeon 2. 16 jr "Caligula 2" - Odeon 3. 18 jr "De horrorshow creepshow Odeon 4. 16 jr "Meisjes die in brand staan" - Le Pa ris 1 (656402). 18 jr "Meisjes van sta-vast" - Le Paris 2. 18 jr "De versierster" - Le Paris 3. 18 jr "Scherprechters" Passage (46097' 12 jr AMSTERDAM SEXFILMS Leiden. "Yab Yum op stelten" - Euro 2. Al phen. NACHTFILMS "Het meisje met de hete hobby" - Rex, Leiden. "The meaning of life" - Euio 1. Al- "Intieme pornorelaties" - Euro 2, Alphen. "Wilde exotische poesjes" - Euro 3, Alphen. "Vrijdag de 13e, deel 3" - Euro 4. Alphen. DEN HAAG "The Osterman Weekend- Asta (463500). 16 jr. 'The king of comedy" - Bijou (461177). al. "Superman 111" - Calypso (463502). al. 'Trading places" - Babylon 1 (471656), al. "Man, woman and child" - Babylon 2. al. Monty Python's "The meaning of li fe" - Babylon 3, 16 jr. "Vrijdag de dertiende - deel 3" - Ci neac 1 (630637), 16 jr. "Octopussy" - Cineac 2, 12 jr. "High road to China" - Cineac 3, al. "Brandende liefde" - Euro (667066), 16 jr. "Return of the Jedi" - Metropole 1 (456756). al. "De Illusionist" - Metropole 2.12 jr. "Trading places" - Metropole 3, al. "Sophie's choice" - Metropole 4. 16 "Man. woman and child" - Alfa 1 (278806). al Educating Rita" - Alfa 2. al. "Ghandf - Alfa al "Erendira" - Alfa 4, 16 jr "L'Homme blessé" - Alhambra 1 (233192). 16 jr "Sophie's choice" - Alhambra 2, 16 16 Jr- "Trading places" - Calypso 1 (266227/234876), al. "Superman 111" - Calypso 2. al. "Blue thunder" - Calypso 3. 12 jr "Verboden tienerspelletjes" - Cen traal (248933). 18 jr "Brandende liefde" - Cineac (243639). 16 jr "Nouvelle vague week" - Cinecen- ter (236615). 16 jr "The Osterman Weekend" - Cinema 1 (151243). 16 jr "Trading places" - Cinema 2, al. "Return of the Jedi" - City 1 (234579). al. "La Traviata"- City 2. al. Marilyn Monroe dubbelprogram ma: "Niagara" en "Gentlemen prefer blondes" - City 3. 12 jr. "High road to China" - City 4. al "Octopussy" - City 5, 12 jr "L'Homme blessé" - City 6. 16 jr Monty Python 's "The meaning of li fe" - City 7, 16 jr "Het proces" - Kritenon. 16 jr. "Key Largo" - Studio K. 16 jr "De illusionist" - Leidsepleinthea- ter (235909). 12 jr. "The seduction of Cindy" - Parisien (248933). 18 jr. "The return of the Jedi" - Rem- brandtpleintheater 1 (223545), al. "Caligula 2" - Rembrandtplemthea- ter 2 (223545), 18 jr "Rocky 111" - Rex (246132), 16 jr. "Dressed to kill" - Saskia (244152), 16 jr. "Parsifal" - The Movies 1 (245790), 16 jr "All about Eve" - The Movies 2, al. "Erendira" - The Movies 3. 16 jr. "Scherprechters" - Tuschinki 1 (262633). 12 jr. "De Illusionist" - Tuschmski 2. 12 jr. "Vrijdag de dertiende - deel 3" - T\i- schinski 3. 16 jr "Octopussy" - Tuschinski 4. 12 jr Monty Python s "The meaning of li fe" - Tüschinski 5, 16 jr. "The king of comedy" - Tuschinski Televisie 'Heart Beat' van regisseur John Byrum, is gemaakt naar een ro man van Carolyn Cassady en gaat vooral over de schrijver Jack Kerouac. Met zijn boek 'On the road' gaf de laatste een beeld van de Amerikaanse beat-generatie. De. jonge Ke rouac (John Heard) wordt sa men met zijn vriend Neal Cas sady (Nick Nolte) verliefd op hetzelfde meisje. Carolyn. Er ontstaat een soort driehoeks verhouding en de drie voeren gezamenlijk een strijd tegen maatschappelijke conventies Volgende week vrijdag 23.30 uur, Duitsland 1. Dezelfde avond op Beigie 1 'Cross of Iron' van Sam Pec kinpah. Een harde (maar dat is logisch bij Peckinpah) oorlogs film, waarin verteld wordt over het offensief aan het Oostfront tijdens WO II. Een fanatieke Pruisische Nazi probeert de vastgelopen aanval weer aan de gang te krijgen en komt zo in conflict met officieren die al leen maar levend uit de oorlog willen komen. Aanvang 2.30 De Nederlandse omroepen laten zich komende week ook niet onbetuigd. Donderdag op Ne derland 2 'Feine geselIschaft, Gregory Heck - te zit "The boys from Brazil". beschrankte Haftung', een Westduitse film die veel succes had op het voorlaatste filmfes tival van Berlijn. Een vrolijke satire waarin twee zusters in al les eikaars tegenpool zijn. maar toch met dezelfde proble men te maken krijgen. Een hoofdrol voor Lilli Palmer Zondagavond op dezelfde zen der 'The boys from Brazil'. Een spannende thriller van Franklin Schaffner waarin de beruchte Auschwitz-artst Jo seph Mengele al weer druk aan het experimenteren is in Zuid- Amerika en opgejaagd wordt door Ezn Lieberman (Lauren cc Olivier als een filmversie van Simon Wiesenthal). Aan vang 21.40 uur. Vrij circuit Humphrey Bogart speelt een van zyn laatste gangsterrollen in 'The Roaring Twenties' van Raoul Walsh, een film die deze week door K&O wordt ver toond. Ook James Cagney ver vult een hoofdrol. Beiden spe len veteranen uit de Eerste We reldoorlog die samen met een derde het pad van de misdaad opgaan, (dinsdag 20.00 uur) In Het Kijkhuis draait vanaf don derdag 'Salo, of de 120 dagen van Sodom', van Pier Paolo Pasolini, die zich baseerde op het werk van de markies De Sade. Pasolini laat de gebeur tenissen zich afspelen in de laatste dagen van het fascisti sche bewind in Italië. Bij het Filmhuis LVC draait van avond en morgenavond de prachtige Braziliaanse film 'Pi xote' van Hector Babenco over een bende straatboefjes die zich met diefstal, drugshandel en andere middelen tracht staande te houden in de ghet to's van Rio de Janeiro. (21.15 uur) Woensdag worden vijf korte films vertoond van de Neder landse regisseuse Manon Bloem (van Het land van mijn ouders'). (20.00 en 22 15 uuri Donderdag wordt 'Comeback' van de Duitse regisseuse Christine Buschmann ver toond. Eric Burdon is hierin de succesvolle popster die op het hoogtepunt van zijn roem alles achterlaat en in Berlijn in de goot terechtkomt (20.00 en 22.15 uur) Bij het LAK zyn 'Het Vlot (dins dag 20.00 uur) en 'Etat de Siè- ge' (dinsdag 21.00 uur) te zien. De eerste film maakte George Sluizer tijdens de opnamen voor zijn 'Jao en het mes'. Het gaat over een Braziliaans gezin dat op een vlot naar de grote stad afreist om spullen te ver kopen. De tweede film - van Costa Gra- vas - is een semi-documentai- re. waarin een reconstructie wordt gegeven van de moord op de Amerikaan Don Mitrone in Uruguay. Die rol wordt go speeld door Yves Montand. In het geheim traint hij oproerpo litie in Zuidamerikaanse sta ten. Hfj wordt door de guernl labeweging Tupamaros ont voerd en na een proces terecht gesteld. 'Spass' met zangeres Nena niet erg geslaagd "'lil. 'I| 'De Nena Film'; regie: Wolfgang^BuId; hoofdrol len: Nena en Markus Morl; theater: City 2, Katwijk; alle leeftijden iiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii John Tanner (Rutger Hauer) raakt in netelige situaties verzeild. vergelijken met 'Three days of the Condor', waarin een CIA- klerk eveneens in een valkuil wordt gelokt. En dat is (degenen die Three days' hebben gezien zullen dat beamen) een compli ment voor regisseur en acteurs. ANNEMIEK RUYGROK Gib gass, Ich will Spass' is de ei genlijke titel, maar met 'De Nena Film' denkt men in Nederland meer bezoekers te trekken. Dat zal ook wel. want deze Duitse zangeres is zeer populair en haar aanwezigheid lokt ongetwijfeld. Ten onrechte, want 'De Nena Film' stelt echt niets voor. Le speelt een schoolmeisje dat he lemaal gek is van één of ander macho-type. Die gaat er vandoor en Nena er achter aan, samen met een vriendje van school. Wat onderweg allemaal gebeurt, wordt veelal getypeerd als 'dold waas' en is dus in feite behoorlijk langdradig. Zelfs als kinderfilm niet geslaagd. Maar wie genoegen wil nemen met een aantal liedjes van Nena en Markus Mörl (de andere hoofd rolspeler) zal in elk geval niet te leurgesteld worden. B.J.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11