n IH EM 99 ZATERDAG 15 OKTOBER 1983 PAGINA 17 - Neemt de intolerantie en discrimi natie jegens minderheden inder daad aantoonbaar toe en hoe moet de opkomst van de Cen trumpartij in dat verband wor den beoordeeld? Entzinger:"Ik heb m'n twyfels over die toename. Tussen wat ie mand zegt en wat iemand doet zit vaak een groot verschil. Ie mand kan wel een vooroordeel jegens een ander hebben, maar dat hoeft niet per se tot discrimi natie te leiden. Discriminatie slaat op feitelijk gedrag en vanuit de literatuur is bekend dat er niet altijd een sterke band be staat tussen vooroordelen en dis criminatie. Als iemand zegt dat hij Turken niet ziet zitten, hoeft dat geen anti-gedrag jegens Tur ken tot gevolg te hebben. En om gekeerd". "Van discriminatie is pas sprake als in een bepaalde situatie on derscheid wordt gemaakt op grond van kenmerken die voor die situatie niet van belang zijn, bijvoorbeeld iemand op grond van zijn huidskleur niet toelaten tot een café, geen baan geven of geen huis toewijzen. Maar veel mensen zijn nauwelijks in de po sitie om te discrimineren. Uit komsten van enquêtes waaruit zou blijken dat zus en zoveel pro cent van de bevolking bijvoor beeld tegen Surinamers is, zeg gen weinig over het feitelijk ge drag tegenover Surinamers". "Wel wordt er tegenwoordig veel meer gepraat over racisme en discriminatie en dat is op zich al bedreigend voor minderheden. Maar al dat praten is voor mij geen bewijs dat discriminatie werkelijk toeneemt. Er is ook nog geen onderzoek dat wijst op zo'n veronderstelde toename". Terug "Wel kan worden gezegd dat verge leken bij een jaar of tien geleden er meer aangrijpingspunten voor discriminatie zijn. Destijds ging het om alleenstaande mannen, gastarbeiders, die nauwelijks aan de Nederlandse samenleving deelnamen. Het idee bestond dat ze weer terug zouden gaan naar hun land van herkomst. Met de overkomst van de gezinnen is dat drastisch veranderd. Buiten landers opereren niet meer al leen op de arbeidsmarkt, maar doen ook een beroep op terrei nen als huisvesting, gezond heidszorg, onderwijs. Er is geen sprake meer van afzijdigheid". "Nu staat de Centrumpartij be kend om haar anti-minderheden- standpunten. Maar ik heb de in druk dat die partij algemene ge voelens van onbehagen kanali seert. Er bestaat op dit moment veel onvrede in de maatschappij, er is een verharding, sommigen zien geen heil meer in de geves tigde partijen. Het griezelige van de Centrumpartij is dat de min derheden als zondebok worden aangewezen. Waren die minder heden hier niet geweest, dan hadden we wellicht ook een Cen trumpartij gehad maar met een andere groep als zondebok. De bejaarden of zo". "Begrijp me goed, de Centrumpar tij is een verwerpelijke partij maar iedereen die er op heeft ge stemd is niet onmiddellijk een racist of fascist. De Centrumpar tij zal verdwijnen als de mensen merken dat Janmaat ook niets klaarmaakt. Want de etni sche minderheden zitten hier, mogen hier zitten en zullen hier blijven zitten. Een heel negatief effect van de Centrumpartij is dat de maatschappelijke verhou dingen verscherpen. Plus het ge vaar dat de gevestigde partijen zich harder jegens de minderhe den zouden kunnen gaan opstel len om geen kiezers aan de Cen trumpartij kwijt te raken". Eindig - Kan de onlangs gepubliceerde Minderhedennota een aanzet ge ven tot vermindering van discri minatie, intolerantie en racisme? Entzinger:"Dat kan wel, al zit het economisch getij natuurlijk niet mee. De etnische minderheden vormen vijf procent van de Ne derlandse bevolking en ze staan laag op de maatschappelijke lad der. In een democratie als ons land is het de taak van de over heid iets te doen voor mensen die in een achterstandssituatie verkeren. Maar de te besteden hoeveelheid geld en aandacht zijn natuurlijk eindig". "Een nieuw en belangrijk element in de nota is het voornemen van de overheid zich te richten op achterstandsgebieden in plaats van op bepaalde groepen. Het minderhedenbeleid wordt inge kaderd in meer algemeen beleid voor allerlei probleemwijken, wijken die gelijktijdig met meer dere problemen te kampen heb ben zoals verkrotte woningen, slechte voorzieningen, bewoners met een geringe opleiding". "Een dergelijk beleid draagt wel het risico in zich dat er te veel nadruk op de kansarme Neder lander komt te liggen. Dat is in Engeland gebleken. Buurten met veel immigranten kregen ex tra middelen toegestopt. Later bleek het geld voornamelijk ten goede te zijn gekomen aan de oorspronkelijke Britten. Een ex tra handicap voor de minderhe den is de gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal. Daar had wel iets meer over in kunnen staan in de nota". Racisme, fascisme, discriminatie. Met de opkomst van de Centrumpartij duiken die termen steeds vaker op. 'Alle buitenlanders het land uit' is simpel gezegd de boodschap die voorlieden van de Centrumpartij prediken ter oplossing van de problematische economische situatie waarin Nederland verzeild is geraakt. En gezien recente verkiezingsresultaten (Almere) slaat die kennelijk leuze aan. Etnische minderheden, in een welvaartsperiode binnengehaald om de vuile klussen op te knappen, kunnen wat Janmaat en de zijnen betreft nu maar beter ophoepelen. De gevestigde politieke partijen en andere groeperingen roepen om maatregelen en proberen een strategie te vinden om de Centrumpartij de wind uit de zeilen te nemen. Ondertussen tracht de overheid greep op de situatie rond de buitenlanders te krijgen door het in gang zetten van een vernieuwd minderhedenbeleid. Ideëen en uitgangspunten voor een dergelijk beleid zijn in een onlangs gepresenteerde Minderhedennota uiteengezet. De Leidse drs. H.Entzinger houdt zich al geruime tijd bezig met onderzoek naar de problematiek rond etnische minderheden. Als wetenschappelijk hoofdambtenaar, verbonden aan het Centrum voor Onderzoek van Maatschappelijke Tegenstellingen van de Leidse universiteit, en als secretaris van de Adviescommissie Onderzoek Minderheden, is hij nauw betrokken bij die problematiek. In bijgaand interview een globaal overzicht van zijn bevindingen en inzichten. mm m Bijlage van het Leidsch/AIphens Dagblad Entzinger: "Dat vraag ik me ook af. Het idee van dat instituut is niet goed uitgewerkt in de nota. Er worden wel een paar taken ge noemd zoals voorlichting en het opsporen van regels en bepalin gen die ten nadele van minderhe den werken, maar voor de rest is het mij allemaal niet zo duidelijk. Ik denk dat het meer moet wor den gezien als een teken van goodwill naar de buitenlanders. Ik heb al eens bij andere gelegen heden opgemerkt dat je mensen niet kunt verplichten buitenlan ders aardig te vinden. En het stellen van regels en sancties ten aanzien van discriminatie lijkt niet altijd de beste oplossing. Mensen zijn heel inventief in het ontduiken van regel". "Beter is het buitenlanders meer mogelijkheden te geven te bewij zen wat ze kunnen. Onderwijs kan in dat opzicht een belangrij ke rol spelen. Op de lange duur moeten minderheden steeds minder afhankelijk worden van allerlei beschermende maatrege len". - Welke opvallende foutfen) - zo die er zijn - heeft Nederland in het verleden gemaakt bij zijn min derhedenbeleid? Entzinger:"Een hele grote fout is dat de overheid zich niet tijdig heeft gerealiseerd dat de minder heden hier zouden blijven. Tot het eind van de jaren zeventig is het beleid gebaseerd geweest op de gedachte: ze gaan weer weg. Het beleid is nooit gericht ge weest op integratie". gegaan hebben een zwakke rechtspositie, je bent niet meer dan een seizoenarbeider, na een jaar word je weer weggestuurd". "In landen als Frankrijk en België zijn weer heel andere ontwikke lingen geweest. Immigratie werd daar in het verleden gestimu leerd omdat de eigen bevolkings groei stagneerde. Onder invloed van toenemende spanningen en de verslechterde economie is de liberale toelatingspolitiek inmid dels verlaten". Spreiding - Zoals eerder aangeduid doen pro blemen rond minderheden zich vooral voor in oude stadswijken. Hoe is er greep te krijgen op die problemen? Via een spreidings beleid? Entzinger: "In de eerste plaats wil ik opmerken dat je niet elke uit lating van bewoners in zo'n wijk als racisme moet betitelen, want dan maak je het probleem met een onbespreekbaar. Als je je oor te luisteren legt hoor je nogal eens de opmerking: stuur alle buitenlanders maar weg, behalve m'n buurman Ali want dat is een aardige vent. Een teken dat als men elkaar beter kent, de per soonlijke verhoudingen heus niet slecht zijn". Spreidingsbeleid "Een actief spreidingsbeleid vind ik een moeilijke zaak. Er kleven ethische en wettelijke bezwaren aan. Als je minderheden hetzelf de wilt behandelen als anderen, bijvoorbeeld op het punt van huisvesting, dan belanden ze als vanzelf in wijken waar een lage sociaal-economische klasse woont. Om de eenvoudige reden dat ze merendeels tot die klasse behoren". "Wil je ze daaruit laten ontsnappen dan moet je hun positie verster ken, dan moeten ze zich kunnen scholen, de kans krijgen zich op te werken want ze zijn heus niet dom. Langs geleidelijke weg krijg je dan vanzelf spreiding. Het is wel een omslachtige weg, een kwestie van de lange ter mijn. En of politici dat geduld hebben is de vraag. Zij kijken Instituuf""^^™ In de nota wordt gesproken over een anti-discriminatie-instituut. Wat is het nut van zo'n instituut? Zweden - Veel landen hebben etnische min derheden binnen hun grenzen. Heeft men de zaken daar anders aangepakt? Entzinger: "Zweden heeft altijd een beperkend toelatingsbeleid gevoerd, maar men is er wel van uitgegaan dat degenen die bin nenkwamen zouden blijven. Dat gaf de buitenlanders voldoende verblijfszekerheid, een basis voorwaarde voor het welslagen van integratie. Integratie lukt niet bij onzekerheid, als je je steeds afvraagt: moet ik morgen terug naar Turkije?" "Ook in Zwitserland heeft men zich vroegtijdig gerealiseerd dat de gastarbeiders niet meer naar hun geboorteland zouden terug keren. Dat heeft in '64 geleid tot scherpe immigratiebepalingen, waar overigens de nodige kritiek op te leveren valt. Velen die na dat jaar naar Zwitserland zijn De taalproblemen zullen geleidelijk uitsterven. De tweede generatie buitenlanders heeft minder moeite met de Nederlandse taal. (Foto GPD) meestal niet verder dan de eerst volgende verkiezingen". "Overigens kruipen minderheden vaak ook graag bij elkaar. Wat moetje daar tegen doen? Je kunt mensen niet dwingen ergens an ders te gaan wonen, de vrijheid van vestiging kun je moeilijk aantasten. Dat bij elkaar kruipen belemmert weliswaar de integra tie, maar geeft ze anderzijds een stukje zekerheid die hen beter in staat stelt aan de Nederlandse sa menleving deel te nemen. Het voordeel is meteen een nadeel, hoe paradoxaal dt ook klinkt". "Interessant zijn de ervaringen in Rotterdam, waar de gemeente al ongeveer tien jaar een sprei dingsbeleid probeert te voeren. Niet op wettelijke basis - dat mocht niet van de Raad van Sta te - maar informeel gebeurt het wel. Men probeert via de huis vesting een zekere spreiding te bereiken. Daarbij had men op te genstand van de oorspronkelijke Rotterdamse bevolking gere kend, maar het merkwaardige feit doet zich voor dat de minder heden veel sterker oppositie voe ren met als klacht: men wil onze cultuur vernietigen". - Het behoud van eigen cultuur en identiteit wordt nogal eens als een onomstotelijk recht opgeëist. In hoeverre is het redelijk een ze kere aanpassing aan de Neder landse cultuur te verlangen? Entzinger: "Hier ligt een groot di lemma voor de overheid. In een democratie heeft iedereen het recht- naar eigen inzichten te le ven, maar er zijn grenzen. En waar leg je die grenzen ten aan zien van minderheden?" "Neem als voorbeeld de onderwijs situatie. Oud-minister Pais bena drukte een paar jaar geleden in een nota het recht op het beleven van een eigen identiteit, maar hij koppelde daar wel meteen de eis aan vast dat de buitenlandse vrouwen moeten emanciperen. Hoe kun je het ene met het ande re rijmen? De traditionele rol van de vrouw in de Islam laat zich niet verbinden met de westerse emancipatie". "Er kan wel gezegd worden dat een bepaalde cultuur moet worden gerespecteerd, maar er zullen toch concessies aan dat respect moeten worden gedaan. In de Minderhedennota staat dat het respect alleen geldt voor dèt deel van de bewuste cultuur dat niet leidt tot onaanvaardbare achter standen. Een terechte beperking, denk ik. Vandaar dat de Neder landse overheid het niet tolereert dat islamitische meisjes vanaf hun twaalfde jaar thuis worden gehouden. Dat is in strijd met on ze leerplichtwet. Anderzijds wor den via speciale regelingen weer wel begrafenis- en slachtrituelen toegestaan. De normen van de overheid zijn niet overduidelijk." Taalbarrière - De afgelopen week zijn de uitkom sten gepubliceerd van een Leids onderzoek naar de relatie tussen minderheden en gezondheids zorg. Die gezondheidszorg zou volstrekt tekortschieten. De taal barrière wordt als voornaamste oorzaak aangeduid. Entzinger: "We doen in Nederland inderdaad nog te weinig aan het slechten van de taalbarrière. Er zijn wel wat cursussen en extra leerkrachten op sommige scho len, maar dat is niet genoeg. Ove rigens zal het probleem uitster ven. De tweede generatie buiten landers. die hier is opgegroeid, spreekt alveel beter Nederlands In sommige Leidse wijken kun je Marokkaanse kinderen met een perfect Leids accent horen praten. De problemen zitten hem in de eerste generatie en degenen die in het kader van de gezins hereniging naar Nederland zijn gekomen. Die mensen hebben hulp nodig. Taalkennis is een voorwaarde om zelfstandig te kunnen functioneren. Ook in dit opzicht is men in Zweden voort varender te werk gegaan. Buiten landse werknemers zijn ver plicht Zweeds te leren in de tijd van de baas". Oprotpremie -In het verleden is sprake geweest van een zogenaamde oprotpre mie, waarmee werd gedoeld op pogingen van de overheid om buitenlanders via een som gelds verleiden terug te keren naar hun vaderland. Is dit een te ver dedigen beleid? Entzinger: "De overheid denkt op het ogenblik niet meer zozeer aan terugsturen. Dat is ten on rechte gedestilleerd uit de Min derhedennota. In de publieke opinie klinken wel steeds sterke re geluiden in die richting. Maar het wordt niet langer door de overheid gestimuleerd. Het heeft ook weinig zin. Het gebeurt toch niet. De overgrote meerderheid van de buitenlanders heeft een vestigingsvergunning en dan kun je ze niet dwingen terug te gaan". Kalverstraat ManM—i "Trouwens, die verhaaltjes over 'het in eigen land iets opbouwen' kloppen niet. In de praktijk zie je gekke dingen gebeuren. In Tur kije schijnen dorpen te zijn waar een lapje grond net zo duur kost als een stukje Kalverstraat. De prijzen zijn er als gevolg van de riike thuiskomers gigantisch opgedreven. In anderen dorpen schijnen wel 20 taxi's rond te rij den, van Turken die bij terug keer allemaal het idee hadden een taxibedrijf op te zetten. Zo'n terugkeer kan zeer ontwrichtend op de structuur van de dorpen werken". "Nee, van terugkeerprojecten hoeft men niet veel te verwach ten. In Duitsland probeert men het momenteel, maar het lukt niet. Misschien lukt het met gi gantische bedragen, maar daar is geen geld voor. En je kunt de mensen ook niet met een fooi af schepen want ze hebben vaak ja renlang premies betaald". "Een restrictief toelatingsbeleid is wel nuttig: bijvoorbeeld strenge re regels op het punt van hereni ging en visumbepalingen. Op die manier kan het verschijnsel im migratie beheersbaar worden ge maakt en dan krijg je ook een be tere uitgangspositie voor een succesvolle intergratie. Hoewel, het blijft schipperen. Als een overheid strenger wordt, neemt de onzekerheid onder de minder heden toe en dat is ook weer niet gunstig". 'Toch vermoed ik dat het huidige restrictieve beleid van de Neder landse overheid werkt. In 1980 was er nog een immigratie-over schot van zo'n 40.000 mensen, nu is dat nagenoeg 0. Er gaan er net zoveel weg als er binnenkomen. De economische crisis heeft daar natuurlijk ook toe bijgedragen. Illustratief voor dat laatste is de ontwikkeling van de migratie met de Antillen. Antillianen, rijksgenoten dus, kunnen vrij heen en weer gaan. De enige be lemmering is de prijs van de vliegreis. In de jaren zeventig kwamen er vrij veel Antillianen naar Nederland. Nu is die ont wikkeling volledig gestopt. Ken nelijk is de mare doorgedrongen dat er in Nederland geen gouden bergen meer liggen". Stemrecht - In de naaste toekomst krijgen bui tenlanders die hier wonen stem recht, waarschijnlijk al in 1986 bij de gemeenteraadsverkiezin gen. Wat zal dat voor consequen ties hebben? Entzinger: "De consequenties zul len meevallen, in die zin dat er weinig in de politieke verhoudin gen zal veranderen. In Zweden hebben buitenlanders al stem recht. Het blijkt dat ze vrijwel hetzelfde stemmen als mensen uit de vergelijkbare sociaal-eco nomische klasse. De socialisten hebben er enig baat bij gehad, in Nederland zal de PvdA er moge lijk wat voordeel van hebben. Al hebben onderzoekingen aange toond dat bijvoorbeeld onder Molukkers het CDA het niet slecht doet". "Etnische partijen slaan niet aan. In Amsterdam hebben al een paar keer Surinaamse lijsten meegedraaid, daar wordt bijna niet op gestemd. De gevestigde Nederlandse partijen lijken bij de buitenlanders favoriet. Het kiesrech zal die partijen trou wens stimuleren meer voor de et nische minderheden te gaan doen. Die minderheden vormen een interessant kiezersarsenaal. - Is het reëel te verwachten dat de minderhedenproblematiek met het voortschrijden der jaren, met een toenemende integratie, zal verdwijnen? Entzinger: "De problemen zullen verminderen, dat ligt voor de hand. De ontwikkelingen in de Verenigde Staten hebben dat aangetoond, al hoop ik wel dat wij het hier sneller kunnen kla ren. Maar van de overheid moet men geen wonderen verwachten. De mensen moeten het zelf doen, de overheid kan niet meer dan de instrumenten verschaffen". "Overigens, het zou me niet verba zen als we in de toekomst te ma ken krijgen met een nieuwe im migratie golf, dat er weer gastar beiders nodig zijn als het goed gaat met de economie. Ik moet nog zien of men zich in een nieu we welvaartsperiode de lessen uit de jaren '60 en '70 zal herinne- De Leidse minderhedenonderzoe- ker drs. H. Entzinger: "Politieke partijen kijken meestal niet verder dan de eerst komende verkiezin gen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17