"Ik ben
niet
langer
onnozel"
c
c
Ricky Lee Jones:
D
C
D
J
ZATERDAG 15 OKTOBER 1983 DO'ST
Kleine, intieme momenten uit het leven van alle dag zijn
doorgaans de vertrekpunten van Ricky Lee Jones' prachtige
songs. Ze werd in 1978 op slag beroemd, maar plofte onder de
druk van successen weldra in elkaar. Onlangs verscheen van
haar een mini-elpeetje. Een zoethoudertje, in afwachting van
méér. Nog even geduld, Ricky Lee is herstellende.
door John Oomkes
Rickie Lee Jones vergaart in
1978 op slag wereldfaam als
haar gelijknamige
debuutalbum wordt
uitgebracht. Ze weet in elf
songs een rijk scala van
emoties onder woorden te
brengen, en wat misschien nog
belangrijker is: ze weet die ook
op te roepen met een fraai,
glanzend stemgeluid. Rickie
Lee, in 1953 in Chicago
geboren, geldt binnen luttele
weken als een van de
belangrijkste vrouwelijke
singer-songwriters in Amerika.
Omdat ze nog zo
onbevooroordeeld tegen de media
aankijkt raakt ook haar privéleven
bekend. De combinatie van talent
en mythe doet de rest. Rolling
Stone, het' invloedrijke tijdschrift
dat voorop heeft gelopen in de
trend van new journalism, noteert
het allemaal. Een foto van het
achterwerk van Rickie Lee die via
een tuimelraam haar huisje
betreedt, omdat ze haar huissleutel
was vergeten, haalt de wereldpers.
Ricky Lee Jones: "Ik ben een emotioneel vruchtengebakje'
Zomer 1983. Op het zonneterras
van een Amsterdamse hotelkamer
zit Rickie Lee naast me. Ze is niet
dezelfde sprankelende jonge
vrouw als die we van haar debuut
•kennen. Na de euforie was de
bezinning gekomen, alsmede een
verdere uitdieping van haar
talenten die resulteerde in een
tweede studio-elpee. Pirates (1981).
Rickies songs op die plaat dragen
het karakter van kleine
speelfilmpjes, stuk voor stuk
prachtige observaties van het
leven van alle dag glanzend onder
een laagje vernis dat is
samengesteld uit ironie en
romantiek. Daarna een periode van
windstilte, die kortgeleden is
verbroken met de uitgave van een
10 -inch albumpje met zeven songs
waaronder covers van Lush Life,
Walk away Renee, My Funny
Valentine en Under the
Boardwalk.
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Superman 3", da.
14.30. 19.00 en 21.15 uur. zo. 14.15,
16.30, 19.00 en 21.15 uur, al.
LIDO 1 (124130): "Return of the Je-
di", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo.
ook 16.45, al.
LIDO 2: "Brandende liefde", da.
14.30, 19.00 en 21.15 uur. zo. ook
16.45 uur, 16 jr.
LIDO 3: "Octopussy". da. 14.30, 19.00
en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 12 jr.
LIDO 4: "The meaning of life", da.
19.00 en 21.15 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "101 Dalmatiërs",
dag. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur, al.
STUDIO (133210): "De Illusionist",
da. 14.30,19.00 en 21.15 uur. zo ook
16.45 uur, 12 jr.
TRIANON (123875): "Lino Ventura, is
een moordboefda. 14.30, 19.00 en
21.15 uur, zo. 14.15, 16.30. 19.00 en
21.15 uur, 12 jr.
REX (125414): "Yab Yum op stelten",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Yab Yum op stel
ten". vr. en za. 23.30 uur, 16 jaar.
Bioscopen
EURO 1: "Brandende liefde", da.
19.00 en 21.15 uur. za. t/m woe. ook
13.45 uur. 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Justine, een
meisje van klasse", za. 24.00 uur. 18
EURO 2: "De Illusionist", da. 19.00 en
21.15 uur, za. t/m woe. ook 13.45
uur. 12 jr.
Nachtvoorstelling: "Pruimenbloe-
sem", za. 24.00 uur, 18 jr.
EURO 3: "Flying high 2", da. 18.45 e
Traag
Rickie weigert een fotograaf in
haar nabjheid. Ondanks een
wodkaatje is ze schichtig als een
kat die een emmer koud water over
zich heen heeft gekregen. „Alles
wat ik zeg wordt gedrukt. Ik moet
dus eigenlijk volledig negeren wat
ik zelf zeg of accepteren dat ik een
nerveus wrak ben tegen de tijd dat
we de woorden kunnen
teruglezen".
Een vraag naar de traagheid
waarmee ze werkt, beantwoordt ze
met instemming. Rickie Lee: „Ja,
jezelf niet herhalen is een opgave.
Het gaat zo traag omdat mijn
ideeën opborrelen op een plaats
die ik niet kan zien. Ik hou er niet
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREEN WAY: "An officer and a gent
leman". do. 20.15
21.30
12 jr.
"101 dalmatiërs",
uur. al.
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Octopussy", do.
van om langs tevoren gebaande
wegen te werk te gaan. Daarom is
het ook zo moeilijk. Ik moet iets
zien te prikkelen dat zich aan mijn
directe controle onttrekt. Het is
een tedere, maar gevaarlijke
manoeuvre, die telkens weer het
uiterste van me vergt".
„De druk die ik bij het schrijven
van nieuw repertoire ervaar, heeft
te maken met de vraag of ik daar
werkelijk mijn brood mee wil
verdienen. Als ik een serveerster
zou zijn. zou ik de hele tijd
bijhouden hoe mijn werkdag eruit
ziet. Maar er zit een mechanisme
bij me ingebouwd dat zich verzet
tegen alles wat ik moet doen. Dat
zorgt er dan voor dat ik het
eenvoudig niet doe. Terwijl ik het
werken aan een song op zichzelf
leuk vind. Het is alleen de
verplichting die aan dat werk zelf
vastzit".
Zwarte bladzijde
„De afgelopen twee jaar znn êên
zwarte bladzijde in mijn leven
geweest. Gelukkig ben ik in de
lente weer met schijven begonnen.
Het is een heel verschil met de tijd
vlak voor het verschijnen van het
debuutalbun. Dan schrijf je nog in
een roes. Nu mis ik het vermogen
om samenhangend te werk te gaan.
Ik merk dat ik geen vastomlijnde
ideeën kan ontwikkelen. Alles
verandert voortdurend. Als ik iets
zeg en achteraf besluit dat dat voor
mij de waarheid is, dan denk ik
daar de volgende minuut al weer
anders over".
Tot nog toe heeft dat weifelende
schrijven nog weinig tastbaars
opgeleverd. Girl at her Volcano.
het onlangs uitgebrachte
mini-album, is een zoethoudertje.
Een mooi kadootje tussendoor, een
levensteken. Rickie Lee: ..Het is
iets om me rustig te houden' ..Het
is werk. Het speelt zich af tussen
de momenten waarop je schrijft. Ik
hoefde mezelf niet in stukken te
scheuren om deze plaat mogelijk te
maken. Daar zou ik niet sterk
genoeg voor zijn geweest. Ik kan
naar Girl at her Volcano luisteren
alsof het een opname van iemand
anders is".
„Na het uitkomen van Pirates
stapelde de ellende zich op.
Persoonlijke problemen
voornamelijk. Ik heb al sinds mijn
jeugd voortdurend angst gekend
voor dat wat ik niet zeker weet. Als
je die angsten bovendien
projecteert op materiële zaken, dan
worden ze zeer bedreigend. Je
wordt bang van het donker. Ik
denk dat ik bevroor van angst. Een
heel jaar lang leek het voortdurend
nacht. Ik stond heel laat op en
gleed langzaam weg in een
karikatuur van mezelf. Je speurt
naar hel en verdoemenis en
plotsklaps bemerk je dergelijke
persoonlijke extremen in jezelf.
Verschrikkelijk".
Wakker
..De ergste ellende verdween toen
ik weer begon met optreden, nu
ruim een jaar geleden. Om te
kunnen leven moest ik wel
werken. Dat neutraliseerde die
angsten langzamerhand. Ik
herinnerde me plotseling weer wat
een gave het leven eigenlijk is. En
muziek. Ik realiseerde me dat wat
je doormaakt onderdeel vormt van
jezelf. Dat schudde me wakker. Ik
kon de film terugdraaien en aan de
beeldjes zien: hé, hier nam je
opeens een duik en verdween je
onder water. Wat gebeurde daar?
Kop op! Ga maar even rustig
zitten".
Met haar ouders koestert ze een
krachtige familieband. Rickie Lee:
„Ze hebben me nooit laten vallen.
Toen ik met vijftien van school
wegging vonden ze dat niet zo
zwaar wegen. De leraren waren
boos op mij. Ik had een grote
mond, ik werd er af getrapt. Maar
ze kregen ogen zo groot als
schoteltjes toen mijn moeder ze de
mantel uitveegde. Ook al had ik
ongelijk gehad, ik had in haar ogen
recht op mijn mening en dan bleef
ze achter je staan. Zij had een
absurd gebrek aan angst. Een
andere manier om jezelf te zijn. Pas
kort geleden heb ik geleerd om
mezelf te zijn zonder te
schreeuwen".
'Maar ik heb nog geen balans. Het
is óf alle remmen los óf stilstaan, zo
lijkt het. Terwijl mijn vader het me
al heeft geleerd. Als je de emotie
van verdriet wilt overbrengen is
het niet nodig om zelf te gaan
snikken. Dat gebeurt vanzelf
zolang je maar niet zelf huilt. Ik
heb wat aan finesses ingeboet bij
het zingen. Ik leg te veel de nadruk
op wat ik zing. Nu zing ik op Girl at
ner Volcano klassiekers als My
Funny Valentine, wat zo'n beetje
mnn eerste lied was en Billy
Strayhorns Lush Life. Dat is mijn
eigen uitlaatklep. Ik zing in feite:
Ik ga dood, maar 't is oké hoor. Ik
snijd nu mijn polsen door. maar ga
gerust je gang. Zo'n droevig lied
zuivert je eigen gemoed".
Parijs
„Ik woon niet meer in de States. Ik
kan het niet meer. Na die depressie
kwam ik bij mijn moeder in huis.
Ze heeft een prachtig huis aan de
Westkust, in de staat Washington.
Je vroeg waarom ik mijn teksten
strikt persoonlijk houd en toen zei
ik dat ik ervan hield om losse
onderdeeltjes, geisoleerde
momentjes uit iemands leven te
nemen als vertrekpunt van een
tekst. Ik vind nog steeds datje
muziek niet mag misbruiken
terwille van een politieke
boodschap. Als je iets te zeggen
hebt dat langer is dan drie verzen,
schrijf dan een artikel".
„Maar ik ben niet langer onnozel.
In Washington was een
perscampagne aan de gang, een
soort voorbereiding op een
atoomaanval. Ik kreeg er de
zenuwen van. Alles omdat het huis
van mijn moeder in de buurt ligt
van drie militaire bases. Tegen zo'n
sfeer van potentieel geweld kan ik
niet op. Reagan! Ik geloof niet dat
er één verstandige Amerikaan is
die hem heeft gewild in 1980. Ik
woon al ruim een halfjaar in Parijs.
Schilderen. Bijkomen".
Eerder had ze gefilosofeerd over
het fenomeen interview. „Mijn
interviewers zijn allemaal serieus.
Ze springen onmiddellijk op je
keel af. De meesten zijn zich
bewust te kunnen converseren met
een een emotioneel persoon, een
emotioneel vruchtengebakje zo je
wilt, dat daar klaarstaat. Aan de
gelaatsuitdrukking van sommigen
kun je zien dat ze al die bagage van
mijn leven met zich meezeulen.
Het verbaast me telkens weer.
Vooral vrouwen benaderen je met
de verwachting datje hun
vertouwenspersoon zal spelen. Je
krijgt ook allemaal cryptische
opmerkingen te verwerken. Als je
opstaat om naar een kast te lopen,
hoor je al: ik begrijp wat er in je
omgaat".
Morrison
„Ik ben te beleefd. Van Morrison,
dat is mijn held. Mijn moeder mag
hem. Ze zegt: hy is Iers, altijd
humeurig, prima! Hij is tenminste
altijd humeurig, zonder
uitzondering voor iedereen. Ik heb
hem eenmaal ontmoet. Hij kwam
bij een concert de kleedkamer van
zijn band binnenstormen. Maar die
stond al op de Bühne. Dat kale,
roze hoofd keek naar mij. En ik
bevroor. Ik dacht: nu ben ik dood.
Dat hoofd, die blik, zoveel humeur.
Ik wou dat ik daar consequent in
21.00 i
al.
ook 14.00
Nachtvoorstelling: "Flving high 2",
za. 24.00 uur, 16 jr.
EURO 4: "Battletruck", da. 18.45 en
21.00 uur, ma. en di. ook 14.00 uur.
16 jr.
Nachtvoorstelling: "Battletruck", za.
24.00 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "Sjors en Sjimmie en
het zwaard van Krijn, za., zo. en
al.
CITY 4: "Vrijdag de 13de", do., it
di.. woe. 20.00 uur, vr., za. 19.00
21.15 uur. zo. 14.45 uur. 16 jr.
Kindermatinee: "101 dalmatiërs'
dag. 14.45 uur, beh. zo., al.
Leiden
Lak-galerie - Cleveringaplaats 1, teke
ningen van Catrien van Leeuwen,
tot 28/10; ma t/na vr van 9-17 uur.
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat
4, informatieve tentoonstelling van
studenten van de Reinwardt Aca
demie over het werk en de moge
lijkheden van de Openbare Biblio
theek Leiden, t/m 30/10; openings
tijden bibliotheek.
Ars Studio - Pieterskerkgracht 9,
Hanneke Kop, schilderijen, Stefan
Buys, tekeningen, t/m 26/10; di t/m
do 9.30-12 uur en ma t/m do 19.30-22
Vrouwenhuis - Hooigracht 79, exposi
tie 'Leidse kunstenaressen', t/m 26/
10; ma t/m za vanaf 21 uur, zo vanaf
Museum Boerhaave - Steenstraat la,
'Potten Kijken Pillen Draaien in
de oude apotheek', t/m 27/2/'84; di
t/m za 10-17 uur, zo 13-16 uur.
Stedelijk Museum De Lakenhal -
'Spitten naar Cronesteyn', archeo
logische vondsten uit de 17e en 18e
Exposities
Galerie Denise Stephan - Bram Roth,
bronzen beelden, t/m 13/11; vr, za,
zo van 13.30-17.30 uur.
Huize de Bijlen - Morsstraat, exposi
tie Hein Walter, schilderijen en te
keningen. t/m 31/10.
Hans v.d. Vlist - Botermarkt, kleuret
sen van Titia de Haas. tot 15/10; di
t/m za van 10-17 uur.
Stelling - Lange Mare 65, recente
schilderijen van Ben Geerts, t/m 4/
11. di t/m za 12-17 uur
Het Leidse Beleg - Hooigraeht 4a. fo
to-expositie van Luuc Stafleu, t/m
15/11; ma t/m za 9-18 uur, do 9-21
Art-Tea House De Oude Rijn - Stille
Mare 4, tentoonstelling Bert Kien-
jet en Jan Kölling, t/m 1 dec; di t/m
za 10-19 uur, ma 12-18 uur, zo 11-18
'Een Leidse Galerie' - Kloksteeg 11,
exposities diverse fijnschilders en
31/10; woe. do. vren
11-17 uur.
Wassenaar
Art Gallery Gèrard - Rijksstraatweg
358, overzichttentoonstelling
de impressionist Cees van Noort, tl
m 15/10; dag. van 11-17 uur, zo var
13-17 uur.
Holiday Inn - i.k.v. Holiday Inn Jazz
maand: tekeningen van Lode
Schaeffer, t/m 27/10.
Warmond
Het Oude Raadhuis - expositie van
beeldweefsels van Ans Zuyder-
houdt, tot 21/10; di 19-21
do. zo 14-16 uur, za 11-16 uur.
Leythenrode - Jutta Reinhardt, gra
fiek, t/m 17/11; dag. 10-20 uur.
Oegstgeest
Kapsalon Jacques van Bellen - Lange
Voort, expositie van beeldhouw
werk en keramiek van Bermial van
Randen, t/m 28/10; di t/m do 9-18
uur, vr van 9-21 uur er
Auberge de Kieviet - Stoeplaan 27,
expositie van op zijde geschilderde
i Ragnhild Ousso-
i 15-19
Zoete rwoude
Art gallery JVC - Energieweg 41
positie illustraties van Rob van uc.
Most, t/m 4/11; werkdagen van 9-16
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van dins
dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur
(Diaconessenhuis) en van vrijdag
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - Elke dag van
16.00 tot 17.00 uur en van 18.30 tot
19.30 uur.
- de kinder- en jongerenafdeling: da
gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur
de al-S> Vig intesieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreekuur Elisabethzieken
huis Leiderdorp, 's maandags van
19 30-20.30 uur
Bezoekuren St. Elisabeth-zieken-
huis:
'••"olwassenen. dagelijks van 14.00-
Ziekenhuizen
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
Voor alle palienien behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgl.
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks var
14.30.-1445
Bezoek aan ernstige patiënten
Wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toegestaan
kan de hoofdverpleegkundige hier
voor speciale kaarten verstrekken
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-
19.00 uur
Bezoektijden kinderafdelingen:
Elke dag 14 15-15.00 uur en 18.30-
19.00 uur. (Alleen voor ouders van
kinderen kan er een afwijkende tijd
afgesproken worden met de hoofd
verpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur, 's avonds 18 30-19.30 uur Extra
bezoek voor de hartbewaking: 's och-
avonds 19.30-20.30 uur Kinderafde
ling 's middags 14 30-15 30 uur. 's
middags alleen voor ouders 14.30-