Boudewijn wordt Bo "Nog geen tijd om aan memoires te beginnen" C 3 3 wmmm Rijp en groen bij 'Eerste Leidse Kunststichting' Zanger mikt op Duitse markt Japan-kenner Tikotin viert elk jaar verjaardag in Leiden Omroeporkesten moeten inkrimpen Duitse prijs voor kinder boek van Els Pelgrom WOENSDAG 12 OKTOBER 1983 HILVERSUM (GPD) - Boudewijn de Groot, voor velen van een stukje jeugdsentiment met lied jes als 'Land van Maas en Waal' en 'Welterusten, mijnheer de President', wil de Westduitse markt veroveren. Om dit te be reiken heeft de zanger van twee van zijn elpees 'Van een afstand' en 'Hoe sterk is de eenzame fiet ser' een aantal nummers laten vertalen en op de plaat gezet. Daarbij heeft hij zijn naam voor het Duitse publiek veranderd: Boudewijn heet voortaan Bo. Net een maand terug uit de Ver enigde Staten, waar 'Bo' de Groot in Los Angeles een cursus arrangeren en filmmuziek heeft gevolgd, vertelt de 39-jarige zan ger in een Hilversumse studio over zijn Westduitse produktie. De elpee met de titel 'Bo de Groot' (deze naam is voor de Westduitsers gemakkelijker uit te spreken) blijkt min of meer buiten hem om tot stand te zijn gekomen. De Groot: „Toen ik in Amerika was, heeft mijn zaakwaarnemer Kunst Hans Kusters de contacten met Duitsland gelegd. Dat neemt niet weg dat ik hier heel blij mee ben. Na 20 jaar in Nederland zingen is de markt in dit land voor mij nogal beperkt gebleven. En dan heb ik het niet alleen over het fi nanciële aspect: ik wil gewoon een groter publiek bereiken". De Groot vertelt dat hij het nogal dramatisch vindt dat hij tot nog toe alleen voor een Nederlands publiek kan zingen. Temeer daar hij het al eens tevergeefs in Ame rika heeft geprobeerd. De combi natie van De Groots min of meer nostalgische teksten en de En gelse taal mondde uit in een fias co. „Ik heb het heel erg gevon den toen bleek dat mijn muziek in Amerika niet aansloeg en niets opleverde". Toch is Bo de Groot optimistisch over zijn Duitse avontuur. „Ik ga er ondanks de mislukking in Amerika vanuit dat mijn muziek in principe in iedere taal gezon gen kan worden. Al is het in het Chinees, als het maar mooi klinkt. Daarbij komt nog, dat ik vind dat mijn muziek in de taal van het publiek gezongen moet worden. Ik voel me ongemakke lijk als een deel van mijn publiek mijn teksten niet kan verstaan". Emotie Het Westduitse publiek doet vol gens De Groot niet onder voor dat in Nederland. „Het maakt me niet uit wat voor een publiek ik heb. Als ze zich maar kunnen verenigen met mijn muziek. Ze moeten met me mee kunnen denken. Voor de Duitse elpee zijn wel sommige Nederlandse teksten vrijer vertaald, maar de teksten hebben dezelfde strek king. Enkele nummers kwamen niet voor vertaling in aanmer king. Ze waren gewoon moeilijk in het Duits weer te geven". In november gaat Boudewijn met Na tegenvallende verkoopcijfers met Engelstalige liedjes, probeert Boudewijn de Groot het nu in het DuitS- (foto GPD) recent repertoir op tournee door Nederland en België. In West- Duitsland gaat hij op 17 oktober in Keulen voor het eerst optre den. Dit om zijn Duitstalige re pertoir eens uit te proberen. Ver der werkt De Groot aan een nieu we elpee met als voorlopige titel 'Maalstroom', die volgend voor jaar uit moet komen. Het thema van de teksten gaat over 'de angst voor de toekomst' en 'de emotie van het verleden'. Tien teksten van deze elpee zijn door De Groot zelf geschreven, terwijl zijn oude vriend en tekstschrij ver Lennaert Nijgh één tekst op zijn naam heeft staan. AMSTERDAM/LEIDEN - "Als ik bij een Japanner op visite kom en zie wat hij heeft opgehangen, weet ik hoe hij over me denkt. Japanse kunst behoort te wisse len met de stemmingen en de jaargetijden. In oude Japanse ta len zijn 'leven' en 'kunst' syno niemen. In mijn eigen huis hangt maar weinig aan de wand. En wat er hangt, wisselt vaak". "Dat is het aardige van Japanse rolprenten: je kunt ze oprollen, weghalen en er snel een andere voor in de plaats hangen. Zo hoef je niet tegen een vrolijke afbeel ding aan te kijken, als je je treu rig voelt. Ook aan Japan gewijde exposities horen vaak te wisse len. Dat stemt overeen met hoe kunst daar wordt gebruikt". Félix Tikotin is weer in het land. Hij woont in Zwitserland, aan het meer van Genève, maar komt jaarlijks over om zijn verjaardag te vieren. Vrienden en bekenden uit binnen- en buitenland verza melen zich dan in Wienerwald in Leiden om hem de hand te schudden. Vandaag is hij negen tig geworden. Kennelijk heeft hij op één van zijn vele omzwervin gen de bron van de eeuwige jeugd aangeboord. Tikotin is één van de meest voor aanstaande verzamelaars van Ja panse kunst in Europa. Hij legde mede de basis voor de prenten- verzameling in het Rijksmuseum van Amsterdam en die van teke ningen in het museum voor Vol kenkunde in Leiden. In 1960 zet- i te hij in Haifa in Israel een mu seum voor Japanse kunst op en schonk daaraan een deel van zijn collectie. Hij kan terugzien op een veelbewo gen leven. Geboren in 1893 in Dresden in Duitsland, maakte hij de Eerste Wereldoorlog als Duits soldaat in de loopgraven aan de Somme mee. Toen in 1933 Hitier aan de macht kwam, vertrok de jood Tikotin spoorslags naar Amsterdam. Hij had daarbij nog alle geluk van de wereld; een deel van zijn collectie werd op dat moment tentoongesteld in Kopenhagen, zijn kostbaarste bezittingen lagen in een kluis van de Twentsche bank in Am sterdam. door Ariejan Korteweg Al in de jaren twintig kwam Tiko tin in aanraking met Japanse kunst. "Ik was bevriend met 'Die Brücke', een groep van jonge kunstenaars in Dresden. Zij leer den me kritisch te kijken, erop te letten of iets 'levend' is. Ik had architectuur gestudeerd, maar wilde schilder worden. Dat was tegen de wil van mijn ouders, die vonden dat je van kunst niet kunt leven. Van jongs af had ik van alles verzameld. Bij wijze van compromis heb ik er mijn beroep van gemaakt". Kruiers "Japanse kunst was toendertijd niet 'en vogue'. Men gaf de voor keur aan Chinees werk. Dat is immers de oudere cultuur. Ja panners hebben veel van hen ge leerd. Zij zijn de beste leerlingen van de beste leraren. Ze maken copiëen die beter zijn'dan het ori gineel. Dat zie je op alle gebied". Tikotin liep in die tijd alle grote veilingen in Parijs en Londen af en kon profiteren van het feit dat Japan weinig geliefd was. Hij zag kans om vele oude collecties op te kopen. Vreemd genoeg boekte hij zijn eer ste grote succes bij de verkoop van Japanse prenten in Japan zelf. Vanaf 1927 stapte hij gere geld op de Transsiberië-express met koffers vol kunst. "Dat was in de tijd dat er op elk station nog kruiers waren. Je kon zoveel meenemen als je wilde. Ik had wel honderd kilo bagage bij me". De inhoud van die koffers ging in Japan grif van de hand. Japan ners ontdekten hun eigen kunst weer. Een probleem was dat Ja pans geld de grens niet over mocht. Tikotin loste dat op door van het verdiende geld Japanse kunstnijverheid te kopen, zoals zwaarden, ceramiek en lakwerk. Dat nam hij mee terug naar Duitsland en verkocht het in zijn galerie in Berlijn. In die tijd wa ren dat soort produkten hier vol gens hem volstrekt onbekend. Tikotin kocht en verkocht. Hij maakte een markt voor Japanse kunst in Europa en droeg bij tot de vorming van verschillende collecties. "Er was hier weinig in die tijd", zegt hij. "Holland had van oudsher hechte banden met Japan, maar nauwelijks culture le betrekkingen. De Duitse arts Von Siebold had zijn befaamde collectie aan het Leidse museum voor Volkenkunde nagelaten. Meer dan dat was er in feite niet". Wienerwald. Van mijn hele bezit is in de oorlog slechts de moder ne kunst verloren gegaan. De rest was bij musea en bij vrien den ondergebracht". Na de oorlog zette Tikotin vanuit Den Haag en later Wassenaar zijn werk voort. In 1960 verhuisde hij naar Zwitserland. Bij die gele genheid schonk hij een deel van zijn kunstbezittingen aan het Haifa. Rijstwijn Zeker vanaf het moment dat de Ja pan-verzamelaar zich in ons land vestigde, kwam daar verande ring in. In de eerste jaren van zijn verblijf was hij één van de op richters van de vereniging van vrienden van Aziatische kunst. Dankzij zijn relaties kon hij de musea hier aan menige tekening of prent helpen. De Tweede Wereldoorlog beteken de een breukvlak. Tikotin moest onderduiken. "De mensen die me toen hielpen komen ook naar "Ik ben meerdere malen naar Is rael geweest. Vaak heb ik over wogen daar te gaan wonen. Maar de moeilijkheid zijn de ambtena ren. Ik spreek de taal niet en dan loop je kans vaak het onderspit te delven". Ook over het mu seum in Haifa is Tikotin ontevre den; hij vindt dat hij weinig er kenning krijgt en is het oneens met de artistieke lijn die de di rectie daar voert. Tikotin heeft erg veel reizen naar Japan gemaakt. Zijn huwelijks reis was naar dat land. Sedert dien heeft hij zijn kinderen en in middels ook zijn kleinkinderen met Japan in kennis gebracht. Tijdens de laatste reis, hij was toen 88 jaar, werd Tikotin ernstig ziek. "Ik had teveel rijstwijn ge dronken en vergat zodoende dat ik diabeticus ben", verklaart hij monter. De Japan-verzamelaar heeft wei nig gepubliceerd; hier en daar eens een voorwoord bij een cata logus. Volgens hemzelf omdat hij er geen tijd voor had. "Ik ben altijd veel op reis geweest, van veiling naar veiling. Op aandrang van vrienden ben ik nu begon nen aan mijn memoires. Maar eerst moet ik de veijaardag af werken. In Leiden verwacht ik zo'n dertig mensen. Voor mijn ontvangst in Zwitserland heb ik er meer dan honderd uitgeno digd". 1(1) Red red wine - UB 40 2 (2) Geld - Spandau Ballet 3(5) Karma Chameleon - Culture Club 4 (11) Islands in the stream - K. Rogers and D. Par- ton 5 (18) All night long - Lionel Richie 6 (12) Tonight I celebrate my love - R. Flack and P. Bryson 7 4) Big log - Robert Plant 8 6) Le legionnaire - BZN 9 3) De Heidezangers De Konsnertzangeres Andre van Duin 10 3) Club Tropicana Wham 11 7) Mama-Genesis 12 (19) They don't know - Tra- cey Ullman 13 (17) Sing sing sing - The Broads 14 (15) Tears on the telephone- Hot Chocolate 15 8) Rockit - Herbie Han cock 16 (14) Don't give up - Dolly Dots 17 9) Modern love - David CC 23 (29) Food for thought - 10 C~ 24 j 25 (32) Bowie 18 (24) Solitaire - Patricia Paay 19 Say say - Micheal Jack son and Paul McCart ney 20 (20) Bum it up Risque 21 (21) Ol'rag blues - Status Quo 22 (22) Shop around - Babe 28 (16) 29 30 35 (27) 36 (31) 37 (25) 38 (28) 39 (30) 40 (34) I'm only shooting love - Time Bandits Goodbye to love -Anita Meyer Codo - Dof Als de bloemen huilen konden - Nicole Zwiet zwiet honniebie - Tineke Schouten 's Nachts na tweeën - Havenzangers Pop foes my love - Freeez Chance - Big Country What 1 got is what I need - Unique Ge deh yaka - Monyaka What am I gonna do - Rod Stewart Love reaction - Divine Dolce vita - Ryan Paris Theme from Harry's game' - Clannad 1 can hear your heart beat - Chris Rea Human nature - Mi cheal Jackson Vamos a la playa - Rig- heira HILVERSUM (ANP) - Bij de vijf omroeporkesten moeten in het komend jaar zestig tot negentig arbeidsplaatsen verdwijnen. Nog niet bekend is, of deze inkrim ping gelijkelijk over de orkesten wordt verdeeld. Ook het ophef- fen van een orkest in zijn geheel 5 wordt niet uitgesloten, aldus een woordvoerder van de NOS. Het produktiebedrijf van de NOS moet volgens minister Brinkman volgend jaar 12,7 miljoen gulden bezuinigen. Het NOS-bestuur wil de zogenaamde primaire pro cessen, die rechtstreeks tot ra dio- en tv-uitzendingen leiden, zoveel mogelijk ongemoeid la ten. De divisie uitvoerende kun stenaars moet volgens de direc tie zes tot acht miljoen gulden in leveren. De kosten van de om roeporkesten (Radio Filharmo nisch orkest, Omroep orkest, Ra dio Kamer orkest, Promenade orkest en Metropole orkest) be staan voor negentig procent uit lonen. Bezuinigingen gaan daar om onmiddellijk ten koste van arbeidsplaatsen. Bestuurder B. Kalkhoven van de kunstenbond FNV noemt de be zuinigingen op de orkesten "ui terst onevenredig" ten opzichte van de overige afdelingen van de NOS. Félix Tikotin: "Japanse kunst behoort te wisselen met de stemmingen en de jaargetijden". (Foto Busselman) BONN (ANP) - De Nederland se schrijfster Els Pelgrom is de helft van de Gustav-Hei- nemann-vredesprijs toege kend voor haar kinderboek "De kinderen van het achtste woud". Els Pelgrom krijgt de onder scheiding voor haar boek, dat in het Duits als "Die Kinder vom achten Wald" is versche nen. Ze deelt de prijs van 11.000 gulden met Rudolf Frank die geeerd wordt om zijn "Der Junge, der seinen Geburtstag vergass". De prijs is genoemd naar de vroegere Duitse bondspresident, die genoemde vereniging heeft opgericht. De prijs is de schrijvers toege kend, omdat zij, hoewel ge heel verschillend, het onder werp oorlog behandelen. Expositie in Waag Groepstentoonstelling in het Waaggebouw. Tot en met 14 oktober. Open dagelijks van 11 tot 17 uur, ook donderdagavond. LEIDEN - De 'Eerste Leidse Kunst stichting' werd - verbaas u niet - pas in 1980 opgericht. De stichting wil 'kunst in de ruimste zin des woords' promoten en doet dat ijverig door on dermeer massale groepstentoonstel lingen te organiseren van 'gewone en herkenbare' kunst. In het Leidse Waaggebouw gebeurt dat nu al voor de zesde keer. Onlangs heeft dezelfde stichting in de Kloksteeg ook een ei gen galerie annex restauratie-atelier en lijstenmakerij geopend, genaamd: 'Een Leidse Galerie'. Initiatiefnemer en voorzitter van de Eer ste Leidse Kunststichting en tevens beheerder van 'Een Leidse Galerie' is Fred Hansen; zelf kunstschilder in het genre 'magisch realisme'. Later tijdens een gesprek met hem in de galerie, zal hij zeggen: 'Ik geloof dat échte kunst non-figuratief is'. Hansen staat op de toevoeging 'ET' achter zijn naam. Wat dat beduiden mag? 'Dat kan ik in min der dan een uur tijd niet duidelijk ma ken', zegt Hansen en zijn welwillende poging om het 'in 't kort' toch te pro beren, heeft mij weinig helderheid ter zake opgeleverd, behalve dat 'ET' La tijn is voor 'en'. In de galerieruimte in de Kloksteeg is veel lij stenmateriaal te zien en kera miek. Aan drie wanden hangt een on samenhangende verzameling schilde rijen in diverse kwaliteiten: miniatu ren van Katelijne van Oudenaerde ('ui terst mystiek', aldus een toelichtende tekst), schilderijen van John de Mildt (uiterst gespecialiseerd in de fijnschil derkunst) en oude werken van, jawel, Johfra (beter bekend door zijn posters betreffende de dierenriem). Ook hangt er een aantal in deze omgeving ver dwaald lijkende academiestudies van een jonge Groningse, Ineke Pijn en werk van Ab Steenvoorden uit Noord- wijk. Verder een paar 'mediamieke' schilderijen van Fred Hansen ET zelf. Op een ezel staat een landschapje in de trant van de Haagse School, waarop heel duidelijk de naam van W. Roelofs Hansen heeft het zelf gerestaureerd Als twijfel wordt geuit aangaande de echtheid van dit schandlapje, haast Hansen zich te verklaren dat hij per soonlijk vele uren in de weer geweest is om met alcohol de naam van Roe lofs te verwijderen. 'Maar het zit er muurvast op'. Een tegenwerping dat de grote Haagse Scholer zich tegen wat hem hier wordt aangewreven zelf niet meer verdedigen kan, wordt luch tig weggewoven: 'Ik heb gedacht dat het best een echte Roelofs zou kunnen zijn. Het staat hier nu eenmaal aardig en binnenkort gaat het tóch weg'. Hij wil nog wel eens een poging doen de naam van het doek te verwijderen. Goed, over de galerie dus en over de ten toonstelling in de Waag: Zelf schildert Hansen al elf jaar. 'Ik ben behept met een overdosis aan technisch kunnen, maar inmiddels ben ik ook tot synthe se gekomen', zegt hij. 'Kunst moet iets uitdragen op vele niveau's. De eis die wij stellen aan te exposeren werk is dat er een heilzame werking van uit moet gaan, opwekkend, positief evo luerend'. Werd er dan voor de tentoon stelling in de Waag geballoteerd? Han sen: 'Ik haat ballotage. Het was de be doeling om een ieder, die kunst produ ceert op een redelijk niveau de gele genheid te geven zijn of haar werk ten toon te stellen tegen een geringe ver goeding'. Hoeveel is dat? 'Vijfentwin tig gulden per vierkante meter'. Zo is er dan deze week in de Waag het werk te zien van wel dertig beroeps- en amateurkunstenaars die, volgens Hansen, 'toch zelden in een galerie te recht kwamen, vaak omdat zij te wei nig werk hadden en deels omdat zij ook niet tot de avant-garde behoorden, waar de galeries heden ten dage nogal mee weglopen'. 'Dit is uiteraard be grijpelijk', vindt Hansen, 'want gale ries zijn gehouden aan een zekere stijl, zodat de klantenkring weet waar zij aan toe is'. Zo niet bij de Eerste Leidse Kunststich ting: 'Daar kon dat anders, daar zij', al dus de toelichting op de expositie, 'juist ook geïnteresseerd is om in de Waag gewone, herkenbare kunst te presenteren'. Zondagmiddag opende voorzitter Han sen zelf de massale expositie. De Waag was tjokvol, de sfeer was er als op een drukke antiekbeurs. De kunstenaars stonden als standhouders bij hun soms vele vierkante meters beslaande 'hoek' op wacht. Grote visitekaarten prijken op de vele tafels vol keramiek en kleine beelden. 'Is er een lijst van exposanten en van geëxposeerde werken beschikbaar?' 'Nee, dat niet, maar ik wil wel even met u langs alle exposanten lopen, dan kunt u het opschrijven, de namen staan op de etiketten, evenals de prij zen'. 'Bedankt, dan kijk ik toch liever zelf wat rond'. Het kan zijn dat ik vervolgens een enkel Waar Kunstwerk over het hoofd gezien heb, of de kans gemist ontroerd te raken door een charmant of naïef-oprecht schilderstuk. Ook kan een fraai stuk keramiek aan mijn be wondering ontsnapt zijn; ik weet het niet. Onbeschryfelijk is het allegaartje: ryp en groen en ronduit rottig: alles in gro te hoeveelheid door elkaar. Het enige werkstuk dat beslist mijn aandacht trok, is een opvallend, want rond, schilderij dat op de ereplaats van de expositie, midden op de achterwand in de Waag hangt. Er huppelen twee in soft-focus geschilderde Lolita's - bloot, blond en blozend - tot hun heupjes in de bruisende bubbelbran ding rond. Gesigneerd: 'Fred Hansen ET' CLEMENS KORTENBACH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 25