c 'Mijn principe is: bij twijfel niet inhalen" Wibo's Aktua gaat tiende seizoen in ZATERDAG 8 OKTOBER 1983 Extra Hij zegt pal te staan voor de Westeuropese veiligheid en geen gelegenheid onbenut te laten om de mensen te waarschuwen voor het Sowjetrussische gevaar. Wibo van der de Linde, de boomlange aktualiteiten-chef van de TROS televisie: "Maar van stemmingmakerij is absoluut geen sprake". Vanavond gaat TROS Aktua het tiende seizoen in. Een interview. Wibo van de Linde: "Die Koreaanse Boeing, daar kwam ik niet uit". snel maatregelen, dan zal dat on getwijfeld consequenties hebben voor Televizier Magazine. Ik zou dat enorm betreuren. Ik leef bij dat soort gezonde concurrentie- overwegingen. Over één ding kan ik mij altijd heel nijdig ma ken. Als mensen bij Aktua grijn zen als er bij Brandpunt een sto ring is". Deze maand begin je aan je tien de jaar bij de TROS. Ben je in die tijd. veel veranderd? ,Je mag hopen dat ieder mens in zo'n periode wat leert. Wat de menselijke beinvloeding op je werk betreft, verander je natuur lijk. Maar technisch-operatio- neel, qua aanpak van je rubriek, de keuze, de ideeën, ben ik niet veel veranderd. Dat komt ook omdat ik voor een dergelijk pro- gramma nog geen betere formule voorhanden heb". - Even terug naar de tijd bij AVRO's Televizier. Ik herinner mij jou als een verslaggever die de zaken toen degelijk aanpakte. Recht-toe-recht-aan-joumalis- tiek. Geen soeza er omheen. In dat opzicht ben je toch wel veran derd. „Dat jij dat erin ziet is jouw goed recht. Dat moet jij dan maar doen. Mijn werkopvatting is ech ter precies dezelfde als toen ik bij de AVRO werkte. Het enige ver schil is dat ik bij Aktua TV een wat duidelijker mening over be paalde zaken laat horen. Maar die mening had ik bij Televizier óók al. Het heeft met de struc tuur te maken. De AVRO heeft een neutraler opstelling en de TROS heeft een gezicht. Het gaat erom wat een bepaalde omroep vereniging van je verlangt. Me neer Van de Linde heeft de zend machtiging niet in zijn zak. Het TROS-bestuur bepaalt de lijn". Waaraan moeten mensen bij Ak tua voldoen? „Het moeten actieve mensen zijn, die hard willen werken. En dan bedoel ik geen slavenarbeid, maar zelf ideeën aandragen, je bezinnen op wat er volgende week gedaan kan worden. Eer lijkheid betekent voor mij: be trouwbaar werk afleveren. Mijn mensen moeten hun onderwer pen zo maken dat ze niet alleen zichzelf ermee amuseren. Het moet interessant zijn voor een groot publiek. En ik denk dat dat laatste het moeilijkste is van ons vak. Ons wordt vaak verweten dat we bepaalde dingen teveel populariseren. Dat we de dingen te gemakkelijk zouden verko pen. Daar praat ik graag over. Ik heb er onlangs nog met 150 man op de School voor de Journalis tiek in Utrecht over zitten dis cussiëren. Over het illustreren van de onderwerpen. En we kwa men toch tot de gezamenlijke conclusie dat je bij vermijding van illustraties al heel gauw uit komt op droge gesprekken ach ter de tafel". Ruim mandaat De Aktua-formule. Is dat jouw ei gen inbreng of was het gewoon een opdracht? „Ik denk dat ik mij gelukkig mag prijzen met een uitermate ruim mandaat. Toen ik hier in de markt was heeft de TROS-lei- ding gezegd: wij willen graag een actualiteitenrubriek zoals je die bij de AVRO maakte en daarbij heb je de ruimte om wat duidelij ker stelling te nemen. Dat sprak mij aan. Vervolgens mocht ik de rubriek naar eigen idee gaan in vullen. Uiteraard in samen spraak met de redactie. Boven dien zou eventuele controle al tijd pas achteraf plaatsvinden. Ik werk overigens zelf volgens het principe: bij twijfel niet inhalen. Als ik zelf denk: nu kom ik in vaarwater waarin ik advies nodig heb, dan kan ik dat ook vragen aan de directie of zelfs aan de voorzitter. Dat' gaat dan in de geest van: lijkt je dit verstandig, enzovoorts". Uit vrees voor ledenverlies? „Nee, nee, dat bedoel ik niet zo zeer. Er zijn soms zaken die jouw omroep in een proces kunnen verwikkelen. Neem die Menten- affaire. Dat was toch een vrij risi codragende zaak, maar dat heeft men toch helemaal aan mij over gelaten. Dus het werkt goed. Ik heb een hele grote vrijheid en ik draag die vrijheid ook uit op de mensen met wie ik werk. Ik ben niet het soort baas dat over ie mands schouder loopt mee te kij ken. Hoewel dat soort dingen veelvuldig over mij wordt geroe pen. Maar ja, zoals je weet wor den over mij allerlei fabels ver teld". In elk geval sta je bloot aan nog al wat kritiek. Dat moet toch een oorzaak hebben. „Ik denk dat iedereen die aan de weg timmert, daarmee gecon fronteerd wordt. Je steekt je nek uit. Hoge bomen vangen veel wind. Ik heb nooit problemen met een eerlijke kritische aanpak. Ik heb natuurlijk veel vuldig tegenover collega's geze ten die mij scherp'aan de tand voelden, maar dat was zelden of nooit vooringenomen. Neem Joop van Tijn. Ik vind dat een zeer geachte collega. Daar ko men dan verhalen uit waarvan ik kan zeggen: daar leer ik wat van. In die verhalen staan bepaalde conclusies waarvan ik zeg: ver dorie, dat zet mij aan het denken. Maar ik heb ook te maken met kwaadaardige vertellingen. Fa bels dat wij met films zouden manipuleren. En ik wil niet ver helen dat ik daar dan toch in het geheel niet goed van word, om dat ik weet hoe het allemaal tot stand is gekomen. Maar ja, men schijnt er behoefte aan te heb ben". Denkproces Een van de kenmerken van Ak tua TV is het sterk benadrukken van bepaalde zaken. Bij jullie leidt dat regelmatig tot het op dringen van een visie. Neem die reportage over de actiegroep On- kruit die protesteerde tegen de NAVO-oefening Atlantic Lion. Beeld en geluid spraken boekde len, maar toch ging er in het on dersteunende commentaar de zweep nog eens overheen. Een goed journalistiek produkt heeft dat niet nodig. „Het meeste tekstwerk schrijf ik persoonlijk. Deze ook. Jij noemt het de zweep er overheen. Uiter aard krijgen de twee makers van de reportage die tekst eerst te le zen. Ik heb het in dit geval ook nog verder rondgereikt aan en kele mensen op onze redactie en gevraagd wat ze ervan vonden. Ik vertel je dit om aan te geven dat zo'n tekst niet zomaar wordt uitgekraamd. Er is wel degelijk een denkproces aan voorafge gaan. Wat jij zegt - dat wil ik wel toegeven - Aktua heeft inder daad de naam dat het zich met name over onze westerse veilig heid keihard opstelt. Ja, een ze ker herhalingseffect daarbij schuwen wij niet. Maar wat is daar op tegen? Ik vind dat goed. Ik onderstreep alleen maar dat ik mensen die zo optreden, blind en doof vind. Je moet duidelijk ma ken waar je staat. Ik heb daar op de School voor de Journalistiek óók over gepraat. Daar vroeg men zich af of je dat commentaar niet duidelijker moet scheiden van de reportage zelf. Wij praten bij Aktua zelf ook wel over de vraag of dat misschien niet gelei delijk aan zou moeten gebeuren. Maar ik heb er wat moeite mee om mijzelf in een soort Hilter- mann-situatie te lanceren. Dan kom ik alleen nog maar de uit zending binnen om commentaar te geven". - Maar je kunt toch moeilijk ont kennen dat de benadering van bepaalde onderwerpen dicht te gen stemmingmakerij aanzit. ,Daar zou het in kunnen ontaar den, maar ik vind absoluut niet dat wij dat doen. Menigeen, zal het van harte met mij oneens zijn. Ik tob er niet mee, maar het verbaast my wel eens dat er al tijd maar in kritische zin over Aktua gesproken wordt. Er zijn toch talloze mogelijkheden in Nederland om een ander geluid te horen. Ik ben ziels overtuigd van bepaalde zaken. Waar ik maar <*en heel klein steentje kan bijdragen om mensen te waar schuwen voor het Sowjetrussi sche gevaar, zal ik dat niet nala ten". Je hebt je opvallend neutraal op gesteld in de affaire met de Zuid- koreaanse Boeing. Als je er dan zo van overtuigd bent dat de Rus sen niet te vertrouwen zijn, dan was dit toch een uitgelezen kans om genadeloos uit te halen. „Ik heb er inderdaad niks over ge zegd omdat ik er flink mee wor stelde. Menigeen zal gedacht hebben, nou zal Wibo wel eens flink gaan uithalen. Maar ik vond dat je zo'n incident niet nodig moet hebben om dan pas te zeg gen: zie je wel, die Russen zijn toch schurken". Ik kwam er ge woon niet uit. Het is toch hele maal niet arrogant om ergens eens een keertje niet uit te ko men? Dus dacht ik in dit geval: dan zeg ik maar niks". W eekbladkarakter - Er is een groot verschil in aanpak tussen Aktua-Radio en Aktua-tv. Op de radio zijn jouw collega's puur journalistiek be zig. „Dat wordt inderdaad gezegd, maar ik denk toch dat het niet helemaal een eerlijke vergelij king is. Aktua-Radio doet z'n za ken in vijf minuten en de tv-ru- briek is van behoorlijk wat grote re lengte. Bovendien heeft de tv- rubriek een weekbladkarakter. De radio is meer een aanhangsel van nieuws en is veel fragmenta- door Dick Versteeg rischer. Over dit soort zaken heb ik uiteraard uitgebreid gespro ken met Henk Kamperman, de voormalige chef van Aktua-Ra dio en sinds kort mijn tweede man. Henk blijkt echter weinig moeite te hebben met de om schakeling. Het valt dus kenne lijk nogal mee, dat verschil. Maar ja, er wordt nu eenmaal een aan tal ingeramde absolute onwaar heden over mijn rubriek en over de gehele TROS verteld. Neem nou dat onuitroeibare verhaal dat er kongsies zijn tussen de Te legraaf en de TROS. Kijk. TROS Kompas wordt bij de Telegraaf gedrukt en er is natuurlijk over leg over advertenties. Maar nee, zo wordt geroepen, de TROS en de Telegraaf spelen onder één hoedje. Ze zeggen niet: redactio neel staat TROS Aktua onder cu ratele van de Telegraaf. Dat zeg gen ze niet. Maar als je roept dat er een kongsie is dan suggereer je veel meer dan alleen maar drukcontracten". Uiteraard beschouw jij Aktua als de beste actualiteitenrubriek op tv, maar wie volgt daarna? Waar kijk je graag naar? „Wie zegt dat Aktua-Tv in mijn ogen het beste is? Nou, het zou merkwaardig zijn als jij andere actualiteitenru brieken beter zou vinden dan die van jezelf. „Beter is voor mij niet het juiste woord. Ik kijk bij voorkeur naar AVRO's Televizier en Brand punt. Televizier is natuurlijk een oud kindje en ik geniet van het interviewtalent van Jaap van Meekren. Bovendien, ik vind het nog altijd een toonaangevende rubriek in het magazine-wezen. Maar als jij vraagt: wat is puur journalistiek de beste rubriek, dan denk ik dat Brandpunt daar voor in aanmerking komt. En als je vraagt: wat is nou de rubriek die het meest in het oog springt en het hardst achter de affaires aanzit, dan is dat Aktua, geloof ik. Dus het meest spraakmakend - en hopelijk niet alleen in schan- daalmakende zin. Dit is een ru briek die past in het kader van de grote populaire omroep". Show Aktua moet gezien worden als een show? „Inderdaad. Wij hebben nooit on der stoelen of banken gestoken dat Aktua-Tv actualiteiten maakt die een show-business-effect hebben. Eigenlijk ben ik daar bij' Televizier al mee begonnen dooi de productverkoop, het aankon digen van de onderwerpen, al om half negen te starten. Daarin pas te ook dat ik Hiltermann als „G. B. J." ging verkopen. Dat zyn na tuurlijk typische show-elemen ten. Daar hoef je niet ingewik keld over te doen. Het is ook iets, waarvan ik dan hoop dat het zo'n man een lift geeft. Ik heb echt de grootste bewondering voor Jaap van Meekren, maar als ik daar nog zat, zou Hiltermann nooit, zoals nu, als een wormvormig aanhangsel aan die rubriek han gen. Dan zat-ie wel midden in mijn programma. Vroeger bij Te levizier liet ik hem 5 6 minuten z'n gang gaan. Ik heb hem wel vaak onder tafel tegen z'n sche nen moeten schoppen omdat-ie te lang doorging. Ik ben daar nogal kordaat in. Als ik Hilter mann nu in Aktua zou hebben, zou ik zeggen: drie minuten Guus. Heel puntig" Er staan tal van nieuwe ontwik kelingen voor de deur. Abonnee televisie bijvoorbeeld. Houden dat soort zaken je bezig? Voel je het als een bedreiging „Wat heb ik eraan om het als een bedreiging te zien? Ik denk dat het heel simpel is. Wie gewenst is blyft aan de bak. Als je program ma's blijft maken waar de men sen trek in hebben, dan overleef je. Er staan natuurlijk grote ver anderingen te wachten in het omroepbestel. Ongeacht welke kant het opgaat, zal het voor ie dere omroepvereniging beteke nen, dat er flink aangepoot zal moeten worden om in de markt te blijven. En dan denk ik niet alleen aan Tros Aktua, maar vooral aan het amusement. Ge lukkig is er bij de TROS nog strijdvaardigheid en daar voel ik mij heel wel bij". „Het grote voordeel hier is dat er weinig tijd is voor geouwehoer. Dat is onverantwoord. Je zult my overigens echt niet zien grijnzen over wat er bij de VARA allemaal gebeurt. Kijk, we hebben er met z'n allen geen donder aan dat er moeilijkheden zijn bij „Achter het Nieuws". Ik vind het belang rijk dat je een paar spetters van rubrieken hebt, die tegen elkaar opknokken om de beste te wor den. Toen ik tussen Televizier en Aktua die baan bij de Verenigde Naties kreeg, zeiden twee colle ga's van andere omroepen open lijk tegen mij: „Nou, we zijn toch wel behoorlijk opgelucht dat jy vertrekt". Echt waar. Het is his torisch. Ik zat een biertje met die twee te drinken en dacht, ach laat maar. Zo'n uitspraak zou je echter bij mij nooit over de lip pen krijgen" ,Ik ben me rot geschrokken van de hartproblemen van Jaap van Meekren. Maar als die man z'n werk aan de wilgen hangt en men neemt bij de AVRO niet Vredenhof - Nog even over jouw avontuur met de jeugdserie ..Het geheim van Vredenhof'. Je bent overladen met slechte recensies. „Ik vond dat inderdaad niet aardig. Het is door sommigen echt de grond ingeschreven". - Je hebt geroepen: ik heb nu bewe zen dat een drama-produktie aanzienlijk goedkoper gemaakt kan worden. ,Ik heb aangetoond datje met wei nig geld, met enthousiaste ama teurs een produkt kan maken waarvoor dan wellicht de des kundige critici de schouders op halen. maar dat het publiek uit eindelijk toch leuk blijkt te vin den. Als je die kritieken leest lijkt het wel of ik iets verschrik kelijks heb uitgehaald. Maar het was een spannend verhaal. Door de groep die in het begin even achterbleef - de kijkers van 12 tot 14 jaar - ging de waardering in eens tien punten omhoog toen het verhaal in de fase van de ont knoping was terechtgekomen. Oké, het amateurspel en mis schien nog een heleboel meer was niet goed, maar men heeft zich er dan toch maar kostelijk mee vermaakt in positieve zin. Dat kan je toch niet tegenspre ken? Ik heb dus aangetoond dat het ook op die manier kan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie dereen het dan in het vervolg ook maar zo moet gaan doen". - Hoe waren de reacties intern? Vooral in de sector van het dra ma tobt men met een voortdu rend gebrek aan geld en midde len. Dus daar zal men dan toch wel erg geinteresseerd zijn in hoe je „Het geheim van Vredenhof' zo goedkoop hebt kunnen maken? ,Op de drama-afdeling van de TROS had men het over „het op geblazen niets", dus daar zullen ze zeker niet zo gaan werken. Maar het zal ongetwijfeld bij me nige omroep onthouden worden dat bepaalde dingen goedkoper kunnen, dat er misschien wat sneller kan worden gewerkt. En dat je misschien - en ik denk dat dat het aardigste van alles is - dat er misschien eens wat vaker op de gok kan worden opgenomen op lokatie. Zonder dure decor stukken. Ik heb er echt geen ver heven bedoelingen mee gehad. Het was voor mij een poging om eens te kijken wat voor armslag je hebt met je fantasie. En verder heb ik er alleen maar heel hard aan gewerkt". „Kijk, binnen dit gebouw ben ik in het begin van de serie natuurlijk uiterst smalend bekeken. Maar tegen het eind begon iedereen er hier toch over te praten. Vooral toen de waardering zo ging stij gen. Het is inderdaad logisch dat men op onze drama-afdeling zegt: schoenmaker blyf bij je leest. Ik zou ook nogal vreemd opkijken als die jongens ineens TROS Aktua gingen maken. Maar uiteindelijk heb ik daar toch niet zo verschrikkelijk mee te schaften, want wat ik deed was toch een waanzinnig experi ment". Opa Vallen van jou nog meer van dit soort experimenten te verwach ten? ,Nou nee. Vergeet niet dat het toch enorm veel tijd heeft gekost. Ik heb mij ook niet aangediend als de nieuwe glanzende jeugddra ma-regisseur. Aktua is mijn werk en het Geheim van Vredenhof was een uitstapje". ,Mijn directeur, Cees Baay, heeft echt het lef gehad om te zeggen: oké Wibo, doe maar. Want er was echt niet zo vreselijk veel en thousiasme voor myn plannetje. Maar Baay heeft het risico geno men. Hy is na de cijfers van de eerste aflevering door diepe da len gegaan en was uiteindelijk net als ik erg blij dat het uitein delijk op een waardering van 72 is geëindigd. Maar hij heeft wel van tevoren tegen mij gezegd, als het niet goed genoeg is. gaan we de serie 's middags uitzenden" ,Dat soort zaken wordt hier altijd keurig van tevoren, elegant maar hard geregeld. Overigens - en dat mag best eens gezegd worden - ik denk dat de TOOS echt de eni ge omroep is waar dit soort avon turen kan. En ik heb er echt van genoten hoor. Ik heb er met hart en ziel aan gewerkt. Zoals je weet heb ik ook een boek over Het Ge heim van Vredenhof geschreven. Dat staat bij mij thuis in de kast en als mijn dochters straks gro ter zijn en zelf ook kinderen heb ben, dan heeft opa ooit nog eens een boek geschreven. Dat soort dingen heeft toch een gevoels waarde voor my".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 27