■c 3 'Sanne': trots van IKON wil zich richten op vernieuwing Ook aandacht voor de dood en het doemjaar 1984 Veronica neemt afstand van Centrumpartij Hoorspel wordt doods rariteitenkabinet 'Nathan der Weise': nadruk op theater Na vertrek koor naar Leiden WOENSDAG 5 OKTOBER 1983 Radio - tv HILVERSUM (ANP) - De nieuwe door de IKON zelf gemaakte jeugdserie 'Sanne' wordt de grote trekpleister van de interkerkelijke om roep in het nieuwe seizoen. Hoofdpersoon in de serie is de 17-jarige Sanne, die zich met haar vriend verzet te gen kernwapens. De IKON gaat dit jeugddrama vanaf vandaag in negen afleverin gen uitzenden. 'Sanne' is een van de vele pro gramma's die de IKON de komende maanden brengt over het thema 'bewapening en ontwapening'. Zo wordt op de avond voorafgaand aan de grote vredesdemon stratie van 29 oktober in Den Haag de Amerikaanse documentaire 'De Rusland- gangers' uitgezonden. Een verslag van een reis van drie Amerikaanse studenten naar de Sowjet-Unie en hun ontmoetingen met Russi sche studenten. De film toont de soms hevige con frontaties tussen twee denk werelden en de verwarring en hilariteit die dat ople vert. De IKON begint deze week ook weer met een bijbelvertelling voor kinderen. 'Het verhaal' heet de nieuwe serie, die de opvolger is van het enkele jaren geleden gestopte 'Woord voor woord Verder heeft de IKON voor de jeugd de nieuwe - eveneens zelf gemaakte - zesdelige serie 'Her rie' in petto. Vanaf begin 1984 zijn de wederwaardigheden te aanschouwen van een zeer uit eenlopende groep jongeren in hun gezamenlijke trefpunt, een discotheek genaamd 'Herrie'. De IKON komt verder in decem ber voor de jeugd nog met een 'docudrama' over vier jongeren ROTTERDAM - Popgroep The Police was gisteravond in een tot de rand gevulde Rotterdamse Ahoyhal voor een eenmalig optreden in ons land. De drie heren begonnen enkele uren te laat aan hun programma, maar hun succes leek er enkel maardoor te worden vergroot. Bassist 'Sting', gitarist Summers en drummer Copeland hadden eerst niet het plan ons land aan te doen tijdens hun nieuwe toernee door Europa, omdat de Leidse Groenoordhal voor het vee moest worden vrijgehouden. De groep, voor de gelegenheid aangevuld met twee zangeressen, bracht haar inmiddels zeer aanzienlijke hoeveelheid wereldhits ten gehore. n sterk opzwepend (Roxaxme), tot pakkend een- (GPD foto) Nummers die voudig (Every breath you take). die bijna al hun tijd steken in voorbereiden van het bloemen corso in Zundert. In 'Een droom in Zundert' wordt getoond wat hen bezielt. De jongerenshow 'pubertijd' wordt voortgezet met onderwerpen als geloof, crimina liteit, dood en jeugdbeweging. Een ander thema dat het komende seizoen bij de IKON aan bod komt is het levenseinde en de dood. Onder de verzamelnaam 'slotfase' wordt hierover in de cember en januari een tiental programma's uitgezonden. Kenmerk, de actualiteitenrubriek van de IKON, zal de komende tijd onder meer dieper ingaan op het afschatten van wao-ers, de ar moede in ons eigen land ("De vierde wereld") en de gevolgen van deregulering - het afschaffen van 'overbodige' regels - voor mens en milieu. De IKON besteedt ook aandacht aan het 'doemjaar' 1984. In een serie over 'apocalyptische' inter pretaties, uitingen en gevoelens wordt de religieuze kant van toe komstverwachtingen aangesne den. De IKON ziet overigens de ontwik kelingen in medialand met enige zorg tegemoet. De interkerkelij ke omroep vreest dat het verwer ven van de b-status door VPRO en EO gevolgen zal hebben voor de uren waarop de IKON uitzen ding heeft. Het gevaar bestaat dat de programma's van de IKON naar zeer onaantrekkelij ke tijden moeten verhuizen. Ook de bezuinigingen die de omroep volgens de medianota krijgt op gelegd (zo'n 200.000 gulden voor de IKON) zijn voor een 'kleintje' moeilijker te incasseren, aldus IKON-directeur Koole. De IKON vindt evenals de andere omroepen dat abonnee-tv niet al leen voor het bedrijfsleven mag worden bestemd. Dat betekent volgens Koole oneerlijke concur rentie, waardoor het huidige om roepbestel zal worden onder mijnd. De IKON ziet zelf eventu eel ook wel brood in deelnemen aan abonnee-tv. Het is volgens Koole zeer goed denkbaar dat de kerken via dit medium informa tie- en vormingsmateriaal aan hun achterban willen aanbieden. De eerste voorstellingen van 'Tango' in Imperiums Microtheater worden gegeven op vrijdagavond 7 en zater dagavond 8 oktober en niet in no vember zoals gisteren abusievelijk in deze krant werd vermeld. The 1(1Red red wine - UB 40 2(5) Gold - Spandau Ballet 3 2) De Heidezangers-De Konsnertzangeres André van Duin 4(4) Big log - Robert Plant 5 (10) Karma Kameleon Culture Club 6 6) Le Legionnaire BZN 7(7) Mama - Genesis 8(8) Rockit Herbie Han cock 9(9) Modem love - David Bowie 10 3) Codo - DOF 11 (19) Islands in the stream- Rogers Parton 12 (21) Tonight I celebrate my love Flack Bryson 13 (20) Club Tropicana Wham 14 (16) Don't give up Dolly Dots 15 (23) Tears on the telephone Hot Chocolate 17 (30) Sing sing sing Broads 18 All night long - Lionel Richie 19 They don't know - Tracey Ullman 20 (25) Bum it up - Risque 21 (31) Ol'rag blues - Status Quo 22 (36) Shop around - Babe 23 (12) Go deh yaka - Monya- ka 24 Solitaire - Patricia Paay 25 (15) Theme from Harry's game Clannad 26 (26) What am 1 gonna do - Rod Stewart 27 (18) Love reaction - Divine 28 (28) I can hear your heart beat Chris Rea 29 Food for thought - 10CC 30 (14) Human nature - Mi chael Jackson 31 (17) Dolce vita - Ryan Pa ris 32 33 34 (13) 35 (22) 36 (24) 37 (29) 38 (35) Goodbye to love - Ani ta Meyer Als de bloemen huilen konden Nicole Vamos a la playa - Righeira (She's)Sexy and 17 Straycats Stay in my life The Cats Je suis tu es - The Shorts The safety dance - Men Without Hats I I love you - Yello I Tell her about it Billy Joel (Stichting Ned. Top 40) Het 19-jarige Amsterdamse meisje Lotje Lohr speelt de titelrol in de nieuwe IKON-serie 'Sanne'. ANP) Directeur Baay verlaat TROS HILVERSUM (GPD) - De directeur van de TROS-televisie, drs. C. J. Baay, heeft per 1 januari 1984 ontslag genomen bij deze omroep. Hij wordt hoofddirecteur bij het uitgeversconcern „Koninklijke Tijl" te Zwolle. Baay heeft veertien jaar bij de TROS gewerkt. Volgens het bestuur heeft hij veel betekend voor de groei en uitbouw van deze omroeporganisa tie. HILVERSUM (GPD) - De Veroni ca Omroep Organisatie zal zich in het komend seizoen telkens nadrukkelijk distantiëren van de boodschappen van de Centrum partij die de Veronica-radiopro- gramma's om de twee weken zul len onderbreken. Begin deze week, vlak voor de zendtijd van de CP, werd voor het eerst mee gedeeld dat Veronica afstand neemt van de uitzending van de ze politieke partij. „Mensen luisteren slecht", aldus radioprogrammaleider Lex Har ding vanochtend, die zei bang te zijn voor verwarring als de Cen trumpartij het maandagse Vero- nica-programma onderbreekt. Harding: „Vorig jaar was het de CPN. Dit keer zitten we elke veertien dagen met de Centrum partij opgescheept, en het heeft geen zin om te proberen daarvan af te komen, want dan zit een an der ermee. Veronica loopt nooit voorop met het verkondigen van een politieke mening maar in dit geval maken we een uitzonde ring. De beginselen van de Cen trumpartij staan ons dermate te gen, dat we behoefte hebben om duidelijk te zijn". Kunst 'Zonder onderschriften' bij Centrum 'Zonder onderschriften' van Je roen Brouwers, door toneel groep Centrum met Henny Or- ri als gast, gezien op 4 oktober in Centrum Bellevue in Am sterdam, aldaar te zien tot en met 12 november. AMSTERDAM - Een dove vrouw viert in familiekring haar 70ste verjaardag. On danks kou en gladheid komen haar zuster, zwager, en twee schoonzusters op bezoek, ech ter met als voornaamste doel om André van Duin op de tele visie te zien. Dat apparaat is door de dove vrouw onklaar gemaakt, omdat ze een avond je 'gezellig wil babbelen'. Wan neer tenslotte nog een dochter en haar man arriveren, wordt de kloof tussen horenden en dove het grootst. Niemand wil inzien dat "babbe len' voor de vrouw meer bete kent dan alleen maar woorden uitwisselen. Ze zoekt een ge voel van samenhorigheid en gezelligheid, dat ze niet vindt in het eng-blauwe licht van de (zwart-wit) tv en het voor haar onhoorbare geluid. Hoewel de vrouw doof heet te zijn, lijkt hardhorendheid een betere benaming. Af en toe vangt ze een zin op of hoort ze de telefoon overgaan; een tele foongesprek kan ze zonder probleem voeren. Ook praat ze niet hard, zoals de meeste do ven, maar zijn het de twee schoonzusters en de dochter die iedereen de oren van het hoofd schreeuwen. Het stuk heeft feitelijk twee the ma's, die weliswaar nauw met elkaar verbonden zijn, maar in de voorstelling niet werkelijk vervlochten worden. Het ene thema is de machteloosheid van de dove vrouw greep op haar wereld te houden: on danks alle protesten gaat, op haar eigen feest, de televisie weer aan en haar familie be handelt haar wegens haar doofheid al als een seniele ou de dame, zodat ze zich ook zo gaat gedragen. Deze machte loosheid roept bij de vrouw herinneringen op aan de oor log, die ze te pas en te onpas te berde brengt. Het tweede thema is de totale leegheid van mensen die elk jaar met hetzelfde kado komen aanzetten, precies dezelfde ge sprekken voeren, en wanhopig worden bij het idee André van Duin te missen. Geen van bei de thema's wordt bevredigend vormgegeven. Omdat de vrouw haar gedachten hardop uitspreekt voor het publiek, zich daarnaast tevens tot de gasten richt die zelf ook op hun manier conversatie voeren, be vat het stuk veel tekst, waarin af en toe een uitgekiende dra matische stilte wordt gelegd. Dit is niet zo verwonderlijk als men bedenkt dat het stuk oor spronkelijk een hoorspel was, maar gezien de thematiek is dit niet een sterke vormgeving. De vrouw en haar man worden nog geloofwaardig neergezet, maar alle andere personages zijn opzettelijk karikaturen. Het lachen en huilen is niet echt, maar gespeeld, de schoonzusters stellen openlijk de door hen gegeven kersen bonbons, de zuster is qua kle ding en houding zo onecht als een pop. Deze overdrijving maakt het stuk er niet sterker op, omdat ze met te weinig ver ve en vaart geschiedt; de voor stelling wordt er in feite steriel door. De personages zijn super herkenbaar en totaal oninte ressant. Het prachtige decor dat zowel een huiskamer als een rouwkamer oproept, ver sterkt de indruk dat we naar een verzameling dode karak ters uit een rariteitenkabinet kijken. JACQUELINE MAHIEU 'Nathan der Weise' van G.E. Les sing door het Württembergi- sche Staatstheater Stuttgart, gezien op 4 oktober in de Rot terdamse Schouwburg. Verder nog op 5 oktober in Utrecht, 8 oktober in Haarlem en 16 okto ber in Den Haag. ROTTERDAM - De 'Nathan van Lessing' werd in 1783 in Ber lijn voor het eerst opgevoerd. TVeehonderd jaar later wordt de zoveelste interpretatie op toneel gebracht, terwijl het dramatisch gegeven zelf zich afspeelt in Jeruzalem ten tijde van de derde kruistocht. Wat zegt zo'n klassiek stuk ons twintigste-eeuwers nog, is dan een veelgehoorde vraag. Pak een willekeurig naslagwerk en je vindt over dit stuk: loflied op de tolerantie, pleidooi voor het humaniteitsideaal. Door middel van een bijna sprookjesachtige handeling worden in dit stuk de drie reli gies Jodendom, Christendom, Islam met elkaar geconfron teerd. Wanneer de sultan de "wijze Nathan" vraagt, welke van de drie godsdiensten hij de beste acht, vertelt Nathan de beroemde (aan Boccaccio ont leende) ringparabel, waarin de drie godsdiensten met drie vol strekt gelijkwaardige ringen vergeleken worden. Uiteinde lijk komt het letterlijk tot een verbroedering: verschillende personages blijken bloedver wanten te ziin. De uitdaging om voor deze acht- tiende-eeuwse tekst een ge schikte twintigste-eeuwse ens cenering te vinden, is de Duit se regisseur Hansgünther Hey- me aangegaan. Hij heeft daar bij gelukkig niet naar de dra maturgische truccendoos ge grepen om het stuk te "actuali seren". Toch kun je niet vrij blijvend naar de 'Nathan' kij ken; Heyme wijst op de miljoe- nenvoudige misdaad van de Nazi's tegen de joden en de oorlog van dit moment in Liba non. Dat weet de toeschouwer echter ook. Daarom heeft Hey me gekozen voor een zwaarte punt op het element 'theater'. Het toneel is kaal: alleen het buizenstelsel voor het ophan gen van decors is zichtbaar. En zo zijn er nog tal van accentue ringen te noemen. Deze nadruk op het theateras pect is een schitterend gestalte gegeven vondst, die het vrij blijvend kijken naar een fraai ogende enscenering verhin dert maar ook de onmiskenba re zeggingskracht van Les- sings tekst niet opdringerig met 'stukjes werkelijkheid' wil illustreren. WIJNAND ZEILSTRA. NAARDEN - Na ernstige interne moeilijkheden zal de Nederlandse Bachvereniging op 2 december het eerste concert van het seizoen 1983-'84 geven. Onder leiding van dirigent Jos van Veldhoven wordt dan Bach's Magnificat uitgevoerd en twee weinig gehoorde cantates van dezelfde compo nist. Verder staat vast dat op 20 december Bach's Weihnachtsoratorium zal weerklinken, onder leiding van Jan Bogaarts. Dit zal traditiegetrouw plaatsvinden in de Grote Kerk van Naarden. De Hohe Messe wordt daar dit jaar niet uitgevoerd. zich, al dan niet afgestudeerd, vakmatig met muziek bezighou den en desondanks bereid zijn gratis hun medewerking te verle- Het bestuur van de Nederlandse Bachvereniging maakte gisteren zijn plannen voor komend sei zoen bekend. Verschillen van mening over een nieuw te voeren beleid resulteerden eerder dit jaar in het feit dat het koor van de Nederlandse Bachvereniging nagenoeg uit de vereniging trad. Slechts zes koorleden bleven de Bachvereniging trouw. Het koor wenste bij dirigent Charles de Wolff te blijven, die in het kader van de nieuwe plannen moeilijk als vaste dirigent kon worden ge handhaafd. Het bestuur van de Bachvereni ging verheelde overigens niet dat er ook artistieke bezwaren tegen Charles de Wolff bestaan. Men was namelijk van mening dat de dirigent er blijk van gaf geen open oog en oor te hebben voor de vernieuwingen van de uitvoe ringspraktijk van de barokmu ziek in het algemeen en van de muziek van Bach in het bijzon der. Het nieuw te voeren beleid is overi gens in hoofdzaak aangegeven door het ministerie van WVC, in het kader van een gewijzigd sub sidieregime. Men heeft gemeend de jaarlijkse subsidie (150.000 gulden) niet langer te moeten toekennen. Het ministerie van WVC is echter wél gevoelig voor een projectmatig beleid. Dat houdt in dat de Nederlandse Bachvereniging voor elk con certseizoen een aantal projecten mag voorleggen aan de Raad voor de Kunst, een college dat de door Jacques A. de Hey artistieke waarde van de betrok ken projecten heeft te beoorde len, en vervolgens het ministerie advies dient uit te brengen over subsidieverlening per project. In een dergelijke projectmatige aanpak is eigenlijk geen plaats voor een vaste dirigent, terwijl van de zijde van het koor van de Nederlandse Bachvereniging geen bereidheid bestond project matig mee te werken. Dat maak te de breuk definitief. Voor een aantal projecten heeft men nu contact gezocht met diri genten als Jan Bogaarts, Ivan Fi scher, Jos van Immerseel, Ton Koopman en Jos van Veldhoven. Om de artistieke continuiteit te kunnen bewaken, is Jos van Veldhoven als repetitor van het 'nieuwe koor* aangesteld. Impasse Dat nieuwe koor van ongeveer 45 leden is inmiddels na een groot aantal audities tot stand geko men en heeft al vier repetities achter de rug, zo deelde het be stuur van de vereniging mee. En daarmee is de Nederlandse Bachvereniging een ernstige im passe te boven gekomen. Het nieuwe koor bestaat voor onge veer 70 procent uit leden die De Nederlandse Bachvereniging is van plan - in het kader van het barokrepertoire - de vleugelen breder uit te slaan. Zo zullen er in de toekomst bijvoorbeeld ook programma's worden gewijd aan Heinrich Schutz, Claudio Monte verdi en aan Bachs navolgers. Afgezien van het koor van de Ne derlandse Bachvereniging is daarbij gedacht aan een eigen vo caal ensemble, dat onder leiding zal komen te staan van de beken de barokspecialist Gustav Leon- hardt, en aan een eigen barokor- kest, bestaande uit jonge be roepsmusici die training hebben genoten als barokspecialist. Eventueel met behulp van de Vrienden van de Nederlandse Bachvereniging hoopt men een dergelijk orkest te kunnen finan cieren. Zowel het vocaal ensem ble als het orkest zqn inmiddels in oprichting, zo werd ons door het bestuur medegedeeld. Het afgescheiden koor heeft zich inmiddels zoals bekend een nieuwe naam aangemeten: Bach- koor Holland. Dit koor staat ui teraard onder leiding van Char les de Wolff en stelt zich nu ten doel de in Naarden opgebouwde tradities in de Leidse Pieters kerk voort te zetten, waar op 11 november het eerste concert zal worden gegeven. De Hohe Messe van Bach. tïtftDE jarige Onno Molenkamp op bezoek bij zijn schoonzus, gespeeld door Henny Orri. Een scène uit 'Zonder onderschriften' gespeeld door toneelgroep Centrum. (Foto Kors van Bennekom)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 31