'Griffelboek is niet altijd mooi' C DE KLER DE KLER Toeval speelt een te grote rol KINDER BOEKEN WEEK CAZEMIER VOOR HET GOEDE KINDERBOEK WOENSDAG 5 OKTOBER 1983 Varia Miep Diekmann 'Mensen moeten niet klak keloos een griffelboek kopen. Ze moeten niet denken: een griffelboek is altijd mooi. Een ande re jury had wellicht an dere boeken gekozen'. Dat is duidelijke taal van Nellie Battjes, voorzitter van de griffeljury. 'Lite ratuur is een persoonlij ke zaak, waarbij smaken kunnen verschillen'. De griffels die aan kinderboeken worden toegekend hebben een betrekkelijke waarde, aldus mevrouw Battjes. Ze zijn be doeld om bekendheid te geven aan de 'betere' kinderboeken. Waarbij het verkeerd is te den ken dat er behalve de griffel boeken geen èndere goede kin derboeken zouden zijn.'Kijk, de makkelijke boeken hebben geen propaganda nodig. Het bord patat mèt lusten ze toch wel. Maar wat onbekend is, eet (leest) een kind niet'. Commercieel De Kinderboekenweek met zijn griffels is een uitvinding van de Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek (CPNB). Zij organiseerde in 1955 de eerste Kinderboeken week met als idealistische ge dachte 'het boek met literaire kwaliteiten te propageren'. Toen was er slechts één prijs, 'het beste kinderboek van het jaar'. In 1971 werden - hoe schoolmeesterachtig - de gou den en zilveren 'griffels' inge voerd. Gevolgd door de gou den en zilveren 'penselen', de 'boekensleutel', en de 'vlag en wimpellijst'. De formule Dleek aan te slaan bij het publiek en doet dat nog steeds. Boeken bekroond met een griffel zijn goed voor een vertienvoudiging(l) van de ver- Het wereldje der kinderboeken is klein, heel klein. Jeugdboeken zijn in de literatuur een rand verschijnsel. Zelden wordt er aandacht aan besteed. De schade moet flink worden ingehaald tijdens de jaarlijkse Kinderboekenweek: zeven dagen waarin samengebald een lawine van activiteiten en een regen van speciale prijzen voor kinderboeken, uitgereikt door een aparte jury. Bekendste prijs is de 'griffel'. Zo klein als het wereldje der kinderliteratuur is, zo groot is elk jaar de kritiek op de bekronin gen. 'Gekozen boeken te moeilijk' bibliotheken'juryrapporten schimmig' (werkgroepen), 'jury heeft geen oog voor kwaliteit' (auteurs in 1977), 'waarom wel Flopje bekroond en niet Topje' (iedereen). Kortom: de jaarlijkse toekenning van met name de griffels vormt een bron van ongenoegen. Een zaak waarbij het toeval een te?) grote rol speelt, blijkt uit een korte rondvraag onder enige juryleden en andere betrokkenen. Een van de leden van de griffeljury: 'bij een jury van 7 andere mensen krijg je 10 andere boeken'. koopcijfers, want griffelboe ken worden massaal aange schaft. Het nobele motief van weleer - de propaganda van het literaire kinderboek - wordt steeds meer overschaduwd door de grote commerciële be langen voor de uitgevers. En auteurs zien in de toekenning van een griffel een erkenning van hun werk. Er zijn immers vrijwel geen andere prijzen voor" auteurs van jeugdboe ken? Griffeljury De beslissing 'griffel of niet' is een zaak van een jury, bestaan de uit 7 mensen. In de jury: een jeugdboekenauteur, mensen uit het bibliotheekwezen ,en het onderwijs, een criticus en een algemeen deskundige. Zij maken hun keuze uit een lijst met zo'n 160 titels, samenge steld door een speciale com missie van de CPNB. Geregeld wordt er vergaderd over de boeken die de jury heeft beke ken. 'Niet altijd zijn alle juryleden het met elkaar eens', vertelt de au teur Dolf Verroen, een van de juryleden. 'Over sommige boe ken wordt heel wat gediscus sieerd. Daarbij valt op dat iets wat boven de middelmaat uit steekt vaak tot meningsver schillen leidt met felle voor- en tegenstanders. Over een ge woon, middelmatig boek is ie dereen het eens'. Uit de overgebleven boeken maakt ieder jurylid een lijstje met zijn of haar griffels. Meest al zijn er wel meer stemmen voor één boek. Verroen: 'het komt ook voor dat je als enig jurylid een boek tipt'. Dan valt, hoe spijtig ook, zo'n boek af. Ook Verroen onderstreept de be trekkelijkheid van de keuze van de griffeljury: 'er wordt te veel belang gehecht aan de griffels. Bij een jury van 7 an dere mensen krijg je 10 andere boeken'. Gevaarlijk Dolf Verroen constateert een ge vaarlijk effect van de griffels: 'iemand die één keer een prijs heeft gehad, krijgt er dikwijls meer. Iedereen wordt er door beïnvloed, ook wellicht juryle den. Als auteurs die altijd mid delmatig hebben gepresteerd opeens iets goeds produceren, wordt het veel minder als zoda nig erkend. Wat dat betreft kan ik me de opmerking van de schrijfster Corrie Hafkamp wel voorstellen: 'Astrid Lindgren zal wel weer een griffel krij gen'. (is ook gebeurd-red.) Ik vraag me af in hoeverre de naam Lindgren bij de bekro ning een rol heeft gespeeld'. Verroen was beslist geen voor stander van een bekroning van Lindgrens 'Ronja de rovers dochter'. Literair De keuze van de boeken voor de griffels is een persoonlijke zaak van ieder jurylid. Wel wordt uitgegaan van een aantal criteria die dienen als leidraad bij de beoordeling, waarbij de literaire kwaliteit van een boek •voorop staat. Maar ook de in houd en de opvoedkundige waarde ('de boodschap') spe len een rol. Veel volwassenen zien boeken als een middel om kinderen op te voeden en vin den de inhoud van een boek dan ook erg belangrijk. Litera tuur voor volwassenen wordt doorgaans beoordeeld op lou ter literaire kwaliteiten. Onder invloed van de werkgroe pen voor jeugdliteratuur in ons land is aandacht voor de bood schap van een kinderboek door Margot Klompmaker steeds belangrijker geworden. Zo belangrijk dat alleen het voorkomen van maatschappe lijke kommer en kwel - de kin deren moeten geconfronteerd worden met de realiteit, niet waar - voldoende was. Over enig literair vakmanschap werd niet gerept. Ook de grif feljury heeft de afgelopen jaren onder invloed gestaan van de ze visie. Nu komt men daar langzamerhand van terug. Volgens Battjes en Verroen be kijkt de huidige jury in de eer ste plaats of een boek goed ge schreven is. Er wordt gelet op de opbouw van een verhaal, de uitwerking van het thema en de stijl. De boodschap is min der belangrijk. Dat laatste wordt door critici tegengespro ken. Auteur Wim Hofman (ooit bekroond met een zilveren griffel): 'als je kijkt naar de keuze legt de jury niet alleen literaire maatstaven aan. Er wordt sterk gelet op de bood schap van een verhaal, het op voedkundige element. Het jeugdboek heeft nu eenmaal die traditie: 'het gaat om het verhaal'. Voor originaliteit is weinig ruimte. De jury kijkt niet naar iets buitennissigs, iets bijzonders, maar bekroont het geijkte'. Jurylid Verroen bevestigt dit laatste. Dat sommige - wellicht bijzonde re en goede - boeken uit de boot vallen, komt door het keuzesysteem: of een boek een griffel krijgt is een kwestie van 'meeste stemmen gelden'. Ver roen: 'de keuze van de griffels is zo persoonlijk. Boeken die ik prachtig vind, worden door an dere juryleden waardeloos ge noemd. En dan kan ik ze niet overtuigen. Wat mij betreft mag alles in een boek, als het maar niet over de hoofden van de kinderen heen is geschre ven. Te moeilijk is geen crite rium voor het afwijzen van een boek'. Dat is ook Verroens weerwoord op de kritiek uit de hoek van de bibliotheken, die sommige griffelboeken 'zo moeilijk' vinden. Oud-jurylid 1 en schrijfster Miep Diekmann valt Verroen bij: 'moetje kin deren altijd alleen geven wat ze snappen?. Ze kunnen toch ook wel iets vragen of opzoeken?'. Juryvoorzitter Nellie Battjes is wat genuanceerder. Een boek- moet goed zijn geschreven, na tuurlijk, maar 'bij kinderen moet je ook rekening houden met de boodschap'. 'Misschien ben je dan wel bevoogdend, maar vooruit'. Ieder jurylid legt zijn accenten blijkt, 'al staan de literaire maatstaven voorop'. Kinderjury Duidelijk is dat aan de bekroon de boeken door het publiek overdreven gewicht wordt toe gekend. Andere goede boeken staan in de schaduw. Boven dien valt lang niet elk be kroond boek bij alle kinderen in de smaak. Dat leidde tot het ontstaan van kinderjury's, op gezet onder leiding van biblio theken. In die jury's beoorde len kinderen een aantal boe ken, die van te voren door vol wassenen zijn uitgezocht. Daarmee zijn meteen de be zwaren van een kinderjury aangegeven. Het aantal beoor deelde boeken is maar klein (ongeveer 8), en het zijn weer volwassenen die bepalen wat de kinderen lezen. Toch zijn er frappante verschillen tussen de keuze van kinderjury's en die van de griffeljury, voorna melijk omdat kinderen op heel andere dingen letten dan vol wassenen. 'Voor kinderen is het allerbelangrijkste crite rium: is het spannend, wordt het verhaal goed verteld?', zegt Marleen Wijma, oprichtster van de kinderjury uit Schaden. 'Daarop wordt door de jury van volwassenen te weinig ge let. Zij bekronen vaak een boek om de boodschap'. De auteurs Verroen en Diek mann vinden dat je wel reke- nirig moet houden met de me ning van kinderjury's, maar dat hun keuze niet moet wor den overtrokken. 'Denk je dat een kind wèl in staat is een boek te kiezen dat door alle an dere kinderen even leuk wordt gevonden?', voegt Diekmann er aan toe. Voor haar is het ver schijnsel kinderjury's weer een bewijs dat men denkt dat een boek pas 'goed' is, als het door zo veel mogelijk kinderen wordt gelezen. Ook griffeljury- voorzitter Nellie Battjes is niet erg enthousiast. 'Kinderjury's zijn een heel leuk middel om kinderen met boeken te leren omgaan, maar niet te vergelij ken met het werk van een ge schoolde griffeljury. Ik hecht er geen enkele waarde aan'. Gezeur Ondanks alle bezwaren blijven de griffels en de griffeljury ge woon bestaan. Soms worden kleine wijzigingen aange bracht. Een prijs erbij bijvoor beeld of volgend jaar de uitrei king van twee gouden griffels in plaats van één. Het belang van de griffels is veel te groot, om ze zo maar te kunnen af schaffen, gesteld dat men dat zou willen. Miep Diekmann: 'Wat hier gebeurt is een unieke manifestatie en een geweldige promotie van de betere boe ken'. En Nellie Battjes: 'De griffels zijn zo bekend. Dat kun je niet afbreken. Bovendien zijn er verder niet veel prijzen op gebied van jeugdliteratuur'. Niemand, de critici niet uitge zonderd, weet op dit moment een beter prijzensysteem dan dat van de griffels. Maar de be trekkelijkheid van de griffels mag wèl beter worden bena drukt, vindt men. Zonder twijfel zullen ook dan de critici niet verstommen. 'Be kroningen van kinderboeken? Altijd gezeur', zegt Dolf Ver roen. Hij heeft een beetje ge noeg van het voortdurende ge hamer van volwassenen op de waarden van een kinderboek. 'Het is typerend dat vaak al leen bij jeugdboeken de literai re en opvoedkundige waarde zo wordt benadrukt. Kinderen mogen geen flutboeken lezen. Alleen het beste is goed ge noeg. De kinderboekenwereld wordt bepaald door moralis me: wat mag en wat niet mag. Zelf was ik ook zo, maar ik wil er van af. Laat ieder kind maar lezen wat ie zelf wil. Kame leon-boeken desnoods. Ik vind 't prima'. NIEUWE UITGAVEN A.'i-v-.M.J; Of Boek en Jeugd '83/'84 Hét antwoord op uw vraag: hoe kom ik aan goede kinder boeken. Een handzame Gids waarin, praktisch ingedeeld, een selectie van ca. 1500 titels met een korte omschrij ving van inhoud en gebruiks mogelijkheden. Zeer toegankelijk door de in deling naar leeftijdsgroepen en interessegebieden. VAN 5 t/m 15 OKTOBER 1983 Boekhandel Kopermolen 10 2317 PB Leiden Telefoon (071)-220022 naar in elke zaak een kinderboekenhoek met een ruime sortering BOEKHANDEL De complete boekhandel in: LEIDEN LEIDERDORP 0EGSTGEEST KATWIJK Kempenaerstraat/Passage Winkelcentrum Taatedam P.S. NU OOK IN VOORSCHOTEN Voorstraat/hoek Molenlaan Tel. 01717-5784 'Proza van de Transsiberische Spoorlijn en van de kleine Jean ne van Frankrijk' door Blaise Cendrars, Kwadraat, prijs 19,90. 'Zijden kettingen', gedichten van Hans Faverey, De Bezige Bij, prijs 25,-. 'Drie in de put', jeugdboek (vanaf 8 jaar), door Thea Dubelaar, Ploegsma, prijs 16,90. 'De jongen met de gele jongen', jeugdboek (vanaf 9 jaar), door Margaret Mahy, Ploegsma, prijs 17,90. 'Een rare zaak' door An Rutgers van der Loeff, 'Eerlijk is eerlijk' door Rita Törnqvist en 'Wat zou dat fyn zijn' door Elfie Donnely, drie streepjesboeken voor moei lijk* lezende kinderen vanaf 10 jaar, Ploegsma, prijs ƒ9,90 per stuk. 'Pak me dan' door Virginia Allen Jensen, tweede voelboek voor blinde en slechtziende kinderen, Ploegsma, prijs 17,90. 'Bij ons schijnt de zon', roman van Marijke Höweler, De Arbei derspers, prijs f 24,50. 'Otto's oorlog', roman van Koos van Zomeren, De Arbeiderspers, prijs 24,50. 'Tanja', kinderboek, door Bode Schulenburg, De Vries-Brou- wers, prijs 7,90. 'Tommie', kinderboek, door Nicki Weiss, De Vries-Brouwers, prijs 16,90. 'Haasje Klaasje', kleuterboek, door Han G. Hoekstra en Lilo Fromm (tekeningen), De Vries- Brouwers, prijs 19,90. 'Tuinwerk' en 'Planten onder glas', gidsen in Groenboekerij's Stap-voor-stap-reeks, Zomer en Keuning, prijs 22,95 per deel. 'Natuurtuinieren', voor wilde- plantentuin, door Wiert Nieu- man, Zomer en Keuning, prijs 26,90. 'Vleesgerechten in de internatio nale keuken', samengesteld door René Kramer, Zomer en Keu ning, prijs 142,50. 'De schemering der steppegoden', roman uit Albanië door Ismaël Kadaré, Agathon, prijs 26,50. 'Het weer te kijk', door de weer kundige medewerker Hans de Jong, Boekencentrum. 'Langs deze mij onsympathieke weg...', door Hans Ferrée, Fon tein, prijs 17,50. 'Willem van Orapje', door Ans Herenius-Kamstra, Zomer en Keuning, prijs 14,90. 'Margriet medisch gezinsboek', samengesteld door Ulf Nicolaus- son, Zomer en Keuning, prijs 29,90. 'Atlas van de mensheid', boek voor wereldburgers, Zomer en Keuning, prijs 62,50. 'Hannes en Kaatje, wat is dat voor praatje', voorleesverhaaltjes voor kleuters, door Miep Diekmann, Querido, prijs 19,50. 'Pizza en Oskar op zoek naar Afri ka', kinderpocket, door Achim Bröger, Querido, prijs 9,90. 'Dan ben je nergens meer', jeugd pocket 14 jaar en ouder, door Miep Diekmann, Querido, prijs 9,90. - 'Ach, mijn lieve hazeboekje', kin derpocket 4 jaar en ouder, door Janosch, Querido, prijs 7,70. 'Twee bolle bozen', kinderpocket 5 jaar en ouder, door Irina Kor- schunow, Querido, prijs 9,90. 'Jonathan, wat zag je die zomer nacht?', jeugdpocket 14 jaar en ouder, door K.M. Peyton, Queri do, prijs 9,90. 'Het beertje Pippeloentje', kinder pocket 4 jaar en ouder, door An nie M.G. Schmidt, Querido, prijs 7,70. 'Het grote boek van Madelief, verzamelboek van vijf verhalen van Guus Kuijer met tekeningen van Mance Post, Querido, prijs 39,-. 'Dokter De Soto', prentenboek van William Steig, Querido, prijs 18,50. Net Ida' en 'Wat denkt Ida?', twee kinderboeken van Maud Reutersward, Leopold, prijs 19,90 per stuk. 'Sjaak en Oom George, deel 3' en 'De stamgasten hinken verder', stripboeken, door resp. Jan van Haasteren - Patty Klein en Toon van Driel, De Vrijbuiter, prijs 5,95 per stuk. 'Namen en gezichten', verhalen, door Frans Kellendonk, Meulen- hoff, prijs 24,50. 'Bericht uit Kebayoran' en andere verhalen van Pramudya Ananta Tut, vertaald door de Pramudya- werkgroep, Van N(jgh en Vanb Ditmar, prijs 23,-. 'Het einde van eeuwigheid', scien ce fiction, door Isaac Asimov, Meulenhoff, prijs 14,50. 'Een sfeer van duisternis', science fiction, door R.W. Mackelworth, Meulenhoff, prijs 14,50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 25