c Ik heb Europa veel te bieden' Wereldoorlog IH en de Centrumpartij TV-rubriek D" Barry Manilow twee avonden in Den Haag Sprookjes- geweld op TROS-tv Bonthuis /rf&Ascher MZATERDAG 24 SEPTEMBER 1983 Radio - tv - kunst PAGINA 5 Als het waar is wat ze zeggen (en waarom zouden ze het zeggen als het niet waar was, niet waar?) dat tevéél geweld op de televisie verderfelijk is voor het gemoed, dan moet het ook waar zijn dat tevéél wereldoor log verderfelijk is voor onze vredeswil. De afgelopen week waren zowel Wereldoorlog II als Wereldoorlog III present. Wereldoorlog II via „De Bun ker", een Frans-Amerikaanse tv-film over de laatste dagen van A. Hitler, via „Kessler", en wat indirecter via „Dodenlijst van A. M.", en via „Het onge broken geweertje". En Wereld oorlog III (al is die nog toe- komstmarsmuziek) via de serie „World War III", waarin onze Jeroen Krabbé de Rus mag spelen (zoals onze Rutger Hauer in Amerikaanse films dikwerf de Mof mag spelen, en zoals in „Merry Christmas, Mr. Lawrence" een Engelsman de Nederlander mocht spelen, want zo zit de film in elkaar). Werkt al die wereldoorlog nu aanmoedigend of ontmoedi gend? In geen van die gevallen is er sprake van het soort pro pagandafilms dat in de jaren veertig-vijfenveertig in Ameri ka en Engeland en de Sowjet- Unie gefabriceerd werden om de bioscoopbezoekers in New York, Londen en Moskou in te peperen dat ze beter aan het front hadden kunnen zitten dan in de stalles. Als er al een gedachte achter deze films die we tegenwoordig op de televi sie zien te ontdekken valt dan is het deze, dat je beter geen oorlog kunt voeren dan wel, maar dat je natuurlijk ook niet over je moet laten lopen, - al thans geen hele marsen, om met Wim Kan te spreken. Dat laatste aspect lijkt de voor naamste leidraad te zijn in „World War III", een serie die mooi aansluit bij het incident met het neergeschoten Zuid- koreaanse passagiersvliegtuig. In „World War III" wordt de Amerikaanse grens geschon den door een Sowjet-Russi- sche eenheid, die via deze drei ging een halt hoopt toe te roe pen aan de Amerikaanse graanboycot. In „Hier en Nu" van de NCRV vertelde de Amerikaanse politieke colum nist Jack Anderson (die met zijn staf van medewerkers over het algemeen méér pleegt te weten dan de Amerikaanse president), dat de Russen voortdurend pogen de Ameri kaanse spionagevliegtuigen langs (maar buiten) hun gren zen via „me-conning" binnen hun grenzen te lokken, om op p incidenten te kun nen scheppen die op hun beurt de Amerikanen steeds huivi- ger zouden moeten maken met hun spionagevluchten door te gaan. „Me-conning" wil zeggen dat door middel van verplaatste en misleidende radiobakens het oriëntatievermogen van langs- vliegende vliegtuigen wordt verstoord. U ziet het, genoeg raakpunten met die bedachte serie „World War III" om van een mooie toevalstreffer van Veronica te mogen spreken. Maar hoe zou het nou zijn: werken al die films over de ene of de andere wereldoorlog nu ont- of aanmoedigend? „Aan moedigend", zullen degenen zeggen die vinden dat de over daad aan geweld op de televi sie ook aanmoedigend op de gewelddadigheid van de kij kers werkt, ook al wordt er in vrijwel alle gevallen op nega tieve, afkeurende wijze over dat geweld gesproken. De moordenaar, de pistoolschut- ter, de verkrachter, de overval ler leggen in 19 van de 20 geval len het loodje, het goede over wint het kwade, Hitier gaat dood en Churchill rijdt zege vierend rond: al die dingen ge beuren en zijn netjes geordend bij de televisie. Maar hoe komt het dan dat de Centrum Partij twee zetels heeft gewonnen in Almere en daar de derde partij is gewor den? De televisie besteedt toch zo weinig mogelijk aandacht aan deze partij, die in feite al leen breeduit in het nieuws komt als een van haar uitzen dingen verstoord of onmoge lijk is gemaakt, en als ze weer stemmenwinst blijkt te heb ben geboekt. In dit geval werkt de terughoudendheid van de televisie (en de radio) blijkbaar door Nico Scheepmaker niét ontmoedigend. Waarom zou het dat dan wél doen, als er terughoudendheid werd be tracht inzake geweld en we reldoorlog? Ik hoop niet dat u van mij een definitieve oplossing voor dit vraagstuk verwacht. Ik weet het allemaal ook niet. Maar mijn instinct zegt me al jaren, dat je het beste maar zo ge woon mogelijk kunt doen. Dus verschijnselen signaleren naar mate zij verschijnen, en ver schijnselen bestrijden of toe juichen naarmate zij, in jouw ogen, afkeurenswaardig of be moedigend zijn. En hetzelfde geldt voor „de tegenpartij", die op haar beurt signaleert, be strijdt of toejuicht. Uit die botsing van meningen en argumentn moeten de mensen dan maar hun conclusies trek ken: willen zij aan de goede kant van De Kracht staan, of aan de kwade kant van De Kracht? Willen ze aan de kant van de Jedi staan, of aan die van Darth Vader? Een kwestie van afwachten, lijkt me, en on dertussen niet stilzitten, niet zwijgen, niet wegduwen, maar tonen en argumenteren. Verschil moet er zijn. Zeker in de internationale showbusiness wordt dat standpunt nog altijd met verve en op ruime schaal in ere gehouden. Als het Ameri kaanse fenomeen Barry Manilow zijn Europese tournee onder de aandacht wil brengen, heeft de persconferentie dus plaats in een hoger geklasseerd hotel dan dat waarin de journalisten zijn on dergebracht. De Amerikaanse ster heeft overi gens part noch deel aan de orga nisatie van deze groots opgezette publiciteitscampagne. De onmis kenbare roem heeft hem allang in sferen getild, waarin hijzelf geen enkel overzicht meer heeft. Manilow wordt geleefd. Zeven lieden in vaste dienst draven dag en nacht met hem door de we reld öm zijn zaakjes naar beho- ren te laten verlopen. Ook thuis heeft Manilow niets aan het toe val overgelaten. In één van die optrekjes bevinden zich vijf bad kamers en bij de entree heeft-ie een geüniformeerde beer gepos teerd die zijn beroemde baas moet vrijwaren van ongewenst bezoek. Laatdunkend Voor onverhoeds binnendringen de journalisten hoeft Manilow nauwelijks te vrezen, want het ene deel helpt braaf mee hem naar de hoogte van een Frank Si natra te tillen en de rest reageert de onvrede over Manilows artis tieke prestaties al uitgebreid af in geschriften van laatdunkende aard. Die laatsten vinden dat Manilow zich naar de top heeft gewerkt met voornamelijk sentimentele en zoetsappige liefdesliedjes. Dat heeft dan weer geleid tot minder vleiende, maar inmiddels stevig ingeburgerde koos naampjes, zoals Barry Vanilla. En als je iemand een enkele reis naar het hellevuur toewenst, grijp je daarbij natuurlijk ook dankbaar de lichamelijke onvol maaktheden van het slachtoffer „De Neus is weer in het land", schreef een Frits roddelblad triomfantelijk aan de vooravond van Manilows aankomst in Groot-Brittanniè. Al eerder had een Britse journalist de Ameri kaanse zanger benoemd tot de Pinocchio van de popmuziek. Miljoenen fans over de gehele we reld trekken zich uiteraard geen fluit aan van al die negatieve kwalificaties. Toen Manilow op het Londense vliegveld Heath row voet op Britse bodem zette, viel hem een ontvangst door een uitzinnige én krijsende menigte De Amerikaanse zanger Barry Manilow is begin deze maand begonnen aan een tournee door Europa. Zondag 25 en maandag 26 september is hij in ons land te aanschouwen tijdens concerten in het Nederlands Congresgebouw in Den haag. Bij wijze van voorproefje is Mani low (deze week) verschenen op het gala van het Prinxes Beatrix Fonds. De opna men daarvan zijn dinsdagavond door de TROS-televisie uitgezonden. Manilow begon zijn Europese tournee in Engeland met een concert op een nogal ongewone plaats. Voor het eerst in de historie van het riante Blenheim Palace in Oxfordshire, gaf de bewoner, de Her tog van Marlborough toestemming voor een concert op zijn landgoed. Veertig duizend, voornamelijk vrouwelijke fans betraden een flink deel van het gazon en veranderden het landgoed tijdelijk in een kermisterrein. Een van onze ver slaggevers was ter plaatse en poogde kort voor het concert in Londen met Ma nilow aan de praat te geraken. voor zijn Europese tournee be staan eigenlijk nauwelijks zor gen over de publieke belangstel ling. De ontmoeting met de Europese pers in Londen vertoonde dan ook de kenmerken van een show, die kennelijk de belang rijkheid van Manilow nog maar eens moest benadrukken. Tij dens de persconferentie zei Ma nilow te verwachten dat zijn aan hang in Europa aanzienlijk zal worden vergroot door deze tour nee. „Ja, ik wil hier nog meer ter rein veroveren. Ik heb Europa veel te bieden en ik denk dat steeds meer mensen mijn men sen erg op prijs zullen stellen". Geheimpje Als hem wordt gevraagd waarom Frankrijk niet voorkomt op het tourneelijstje, raakt Manilow even geirriteerd, maar slaat dan adrem terug: „Ik zal je een ge heimpje vertellen. In Frankrijk wonen een paar goeie vrienden van mij. Ik ga daar af en toe heen en niemand herkent mij dan. Nergens behoef ik handtekenin gen te zetten. Dat is toch heer lijk? Mijn vrienden daar willen gewoon niet dat ik ook populair word in Frankrijk". Uit vrees dat de stemming van Ma nilow naar een fataal dieptepunt glijdt, schuift Marcel Dijkhuizen, de kersverse Londense radio correspondent van Veronica, de Amerikaanse zanger haastig een microfoon en een lijstje met tek sten onder de neus. Hij wil wat zogeheten jingles verzamelen, want daar zijn ze gek op bij Vero nica, zo legt Marcel uit. Kwasi geinteresseerd lepelt Manilow teksten en noemt namen van discjockeys alsof hij gisteren nog een partijtje met hen heeft ge voetbald. „Hi,I am Barry Mani low and I am glad to be on radio Veronica with Lex Harding". Intelligent Barry Manilow: "Mensen met grote jonge vrouwen ten deel. Zelfs het broodnuchtere BBC-journaal kon daar niet omheen en ver toonde beelden die herinnerin gen opriepen aan de hoogtijda gen van The Beatles. Prijzen Hoe denigrerend men ook over hebben ook grote harten Manilow mag denken, de inmid dels 36-jarige artiest heeft wel een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd. Voor zijn grootste hit tot nu toe - Copa- cabana - ontving hij in 1979 een Grammy Award, een in de Ame rikaanse showbusiness hoog ge kwalificeerde onderscheiding. Later zouden daar nog talriike belangrijke prijzen aan worden toegevoegd. Sinds Manilow in 1974 op de solotoer ging, zijn elf langspeelplaten van hem ver schenen. Negen daarvan behaal den gigantische verkoopcijfers. Zo ongeveer overal waar Manilow zich op een concertpodium ver toont, kan hij inmiddels rekenen op een uitverkocht huis. Ook Na afloop van de persconferentie die Manilow zichtbaar weinig vreugde heeft opgeleverd, tovert hij een brede grijns op het gelaat en deelt het gezelschap zonder blikken of blozen mee, dat hij de vragen erg intelligent heeft ge vonden. Dankzij lang aandringen van de Nederlandse vertegenwoordi gers van zijn platenmaatschappij krijgen we toestemming om de volgende dag nog een heel kwar tier met Manilow onder vier ogen te keuvelen. Ook deze afspraak is weer geheel buiten zijn medewe ten tot stand gebracht, want onze hernieuwde kennismaking doet Manilow narrig opmerken dat we de dag ervoor al in de gele genheid zijn geweest hem vragen te stellen. Hij is zojuist door een BBC-televisieteam onder han den genomen en heeft kennelijk meer dan genoeg van al dat ge doe met de pers. Tot een behoor lijk gesprek komt het dan ook niet. Manilow raakt bij het min ste geringste geirriteerd en de antwoorden blijven kort en bits van toonzetting. In de avonduren wordt veel van de opgelopen irritatie over Mani lows kuren vergoed tijdens het concert bij Blenheim Palace. Veertigduizend fans genieten met volle teugen van de twee en een half uur durende show. Ma nilow weet met behulp van een groot orkest de menigte voortdu rend in de ban te houden. Het hoogtepunt wordt bereikt als Manilow zich in de slotfase laat begeleiden door een groot kin derkoor dat op fraaie wijze is geintegreerd in het decor. Straks in Nederland zal gebruik worden gemaakt van 30 leden van het Haags jongerenkoor. Een zee van aanstekerlichtjes zet het land goed in een sprookjesachtige gloed. Neus Als extra dienstverlening aan het publiek waren op Blenheim twee reusachtige video-projectie- schermen ter weerszijden van het podium opgesteld. Manilow gebruikte die voorziening niet al leen om zijn fans visueel volledig aan hun gerief te laten komen, maar ook om de Britse pers een stevige kat te verkopen. „Hier is er eentje voor de pers", zo riep hij halverwege het concert en keerde zijn profiel naar de vi deo-camera's. „De pers zal mor gen schrijven: en zijn neus vulde het complete video-scherm. Dan is mijn antwoord hier: mensen met grote neuzen, hebben ook grote harten!" Een stormachtig applaus viel Ma nilow daarop ten deel. De ver slaggever van de Daily Mirror was nauwelijks onder de indruk. De volgende dag voerde hij in zijn verslag twee hevig geëmotio neerde meisjes op, met wie hij na afloop het landgoed verliet. „Wat zien jullie nou eigenlijk in die man?" had hij de meisjes hard vochtig gevraagd. „Ach, hij is zo mooi. Hij is van goud en glanst ook nog". „Zoiets als een potato-chip dus?" had de verslaggever toen oneerbiedig gezegd, waarop het tweetal defi nitief in tranen in het duister ver dween. JODEN IN DUITSLAND In de serie „De onderste steen" brengt de VARA zondagavond een documentaire onder de titel „Joden in Duitsland" op het scherm. Samensteller Hans Jacobs heeft gebruik gemaakt van eigen interviews en historisch materiaal. Bovendien heeft hij fragmenten overgenomen van „De eeuwige jood", een film van Fritz Hippler, die in de jaren dertig en veertig werkzaam was in dienst van de antisemitische propagandamachine. Het programma geeft een beeld van de positie waarin de joden in Duitsland in de jaren dertig verkeerden. Zij voelden zich Duit ser maar werden door Hitier en zijn handlangers als niet-vader- landers beschouwd die alleen maar „vernietigd" konden wor den. In de interviews die voor de documentaire zijn gemaakt laat Hans Jacobs drie joodse mannen aan het woord. Naast de Nederland sejournalist Herman Bleich zijn dit Klaus Scheurenberg en Jur- gen Landeck. Herman Bleich is de enige van dit drietal die zich nooit meer in Duitsland zal vestigen. „In dat land zijn dierbaren van mij vermoord. Ik kan gewoon niet meer terug. Men zegt wel eens: wat is het toch zielig voor de Drie van Breda dat zij levens lang in de gevangenis zitten. Maar vergeet niet, wij zijn ook tot levenslang veroordeeld". TELEVIZIER MAGAZINE Avro's Televizier Magazine besteedt vanavond (Nederland 1, 21.50-22.30 uur) aandacht aan de discussie over de vestigings plaats van de Verenigde Naties, onder meer door gesprekken met de VS-ambassadrice bij de VN Jeanne Kirkpatrick en met de waarnemend secretaris-generaal van de VN. Commentator Henk Neuman belicht de achtergronden van de strijd in Liba non. Verder in Televizier Magazine een verslag van de Avro- jaarvergadering een reportage over de activiteiten van 'Mobile Search', een maatschappij die met een speciaal schip de bodem van de Noordzee onderzoekt op mogelijke olievoorraden. HET UUR DER MISDAAD Onder de titel „Het uur der misdaad" brengt de AVRO vier korte misdaadverhalen van Henri Slesar op het scherm. (Ned 1, 22.35 uur). De Amerikaan Henri Slesar was jarenlang vaste medewerker van Robert Long (links) en Leen Jongewaard i de Heere ons geholpen'. «foto gpd» de in 1980 overleden „master of suspence" Alfred Hitchcock. In Amerika behoren de tv-verhalen van Slesar tot de meest beke ken misdaadprogramma's. Het draait bij Slesar vooral om de psychologische achtergronden die tot de misdaad hebben ge leid. De hoofdrollen in deze Westduitse produktie („Die Krimistunde") worden vertolkt door Maria Schell, Ernst Jacobi en Peter Paset- DRIE IN DE PAN De Mounties spelen de hoofdrol in de André Roussin-klucht „Drie in de pan", die de TROS vanavond op het scherm brengt (Ned. 2, 20.45 uur). Zoals in alle kluchten is het gegeven simpel: Het echtpaar Uilen burg (Piet Bambergen en Joke Bruys) winnen in een tv-quiz een cruise naar Hawaii. Onderweg lijden zij schipbreuk en spoelen samen met medepassagier Bob (René van Vooren) op een eiland aan. Als Bob zich meer en meer aangetrokken voelt tot me vrouw Uilenburg en de inboorling Jack (Ami Breevelt) zich met het gezelschap gaat bemoeien, kan de „grote verwarring" begin nen. TOT HIERTOE Meer dan 250 maal stonden Robert Long en Leen Jongewaard het vorige seizoen met „Tot hiertoe heeft de Heere ons geholpen" op de planken. Een succesvolle show, maar ook een show die vele tongen in beroering bracht. Zelfs de rechter sprak zich er over uit. Maar gelachen werd er ook. Zondagavond bij Veronica, Ne derland 2, 21.00 uur. HET LAATSTE LIED De TROS besluit haar zaterdagavondprogramma met de Ameri kaanse tv-film „The last song" (Het laatste lied), met in de hoofd rol de actrice-zangeres Lynda Carter als Brook Newman. Brook Newman is getrouwd met electronica-genie Michael. Mi chael ontdekt bij toeval dat een chemische fabriek illegaal giftig afval heeft gestort. Aan de gevolgen van deze storting is een jongetje overleden. Voordat Michael zijn vrouw en de politie hiervan op de hoogte heeft kunnen brengen wordt hij vermoord. Brook en de kinderen worden bedreigd en moeten onderdui ken. Brook ontdekt een bandje, waarop Michael gesprekken be treffende illegale gifstorting heeft vastgelegd en bindt de strijd aan met het chemisch concern... (Ned 2, 23.45 uur). CONCERT OP DE ACROPOLIS In het kader van het Grieks-Nederlandse culturele uitwisselings akkoord had op 11 september j.l. in het Herodes-Attikostheater te Athene de opening van het Nederlandse Festival plaats. Het Residentie-Orkest uit Den Haag concerteerde onder leiding van Hans Vonk en de Griekse televisie (ERT) verzorgde een reporta ge van dit optreden. Op het programma. Pianoconcert nr. 20 in d kleine terts KV 466 van Wolfgang Amadeus Mozart (solist: Wal ter Klien) en de Symfonie nr. 6 in A grote terts van Anton Bruck ner. (NOS, Ned 2, 12.55 uur). Melinda Culea als de jongen verslaggeefster Amy Amanda Allen in 'The A-team'. (Foto GPD) 'The A-Team' HILVERSUM (GPD) Sprookjesgeweld. Zo om schrijft de TROS de nogal stevige scènes in The A- Team, de nieuwe Amerikaan se televisieserie, waarmee de ze omroep op de vaste zater dagavond sier hoopt te gaan maken. In de extra lange ken nismakingsaflevering die vanavond op het scherm ver schijnt wordt al snel duide lijk dat het geweld een van de voornaamste pijlers is waar op deze serie rust. Het A-team bestaat uit vier Viëtnam-veteranen die voor veel geld lastige karweitjes opknappen. Zij maken daar bij gebruik van hun oorlogs ervaringen. Het stel beschikt over een schier onuitputtelij ke hoeveelheid munitie waar tegen natuurlijk geen enkele tegenstander is opgewassen. De serie is dan ook opge bouwd volgens het befaamde principe dat-de helden er ten alle tijden zonder kleerscheu ren vanaf dienen te komen. Zij ontglippen uit de meest wanhopige situaties, terwijl de belagers uiteindelijk één voor één in diepe vernede ring worden edompeld. Hoewel de hoofdrol in de serie is weggelegd voor aanvoer der „Hannibal", gespeeld door George Peppard blqken de vertolkingen van de poti ge neger Baracus en de halve gare vliegenier Murdock in Amerika tot een grotere po pulariteit te hebben geleid. Uiteraard is ook aan het vrou welijke element in deze serie de nodige aandacht geschon ken. Melinda Culea speelt de jonge verslaggeefster Amy Amanda Allen. Zij komt met de vier helden in aanraking als zij probeert een in Mexico gevangen collega te bevrij den. De TROS heeft voorlo pig 13 afleveringen van The A-Team gekocht. ADVERTENTIE ALPBEN Vanaf vandaag geopend Een goed adres voor: bontmantels moderniseren op maat maken bont hoeden imitatie bont fun fare Schuberthof 34 (Ridderveld 1) 01720-20997

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5