"Armoede activeert je" "Ik vul een gat op" De rechter als tv-presentator -C Marius den Outer, uitvinder van de Velotype Leidenaar geeft nieuw kwartaalmagazine uit ZATERDAG 24 SEPTEMBER 1983 De Hilversumse kantonrechter mr. L.P. Galema zal in het winterseizoen voor de Avro-televisie een aantal echte (civiele) rechtszaken gaan behandelen. De uitspraken zijn rechtsgeldig. Mr. Galema zal de serie, die onder de naam 'Het komt voor' vanaf half november op het scherm verschijnt, zelf presenteren. Wat heeft de rechter bewogen om op het verzoek van de omroep in te gaan? En kan er zo maar recht worden gesproken op een andere plek dan in de rechtszaal? Kantonrechter Galema weet precies wat hij wil. Geen amusementspro gramma maken, maar Ne derland een kijkje gunnen achter de schermen van justitie. Niets meer en niets minder. Zelf omschrijft de rechter het zo: "De charme van mijn werk is dat niemand goed begrijpt waar ik nu mee bezig ben. Als ik ergens kom en ik ben wat aan de late kant, hoor ik steevast de opmer king: 'Hoeveel heb je er nu weer achter slot en grendel gezet?' Kijk, dat beeld zal door het tele visie-gebeuren, hoop ik, veran deren. Liever nog had ik gezien dat de Avro bij mij in het kanton gerecht was gekomen. Omdat de opnamen dan technisch niet goed uit de verf zouden komen, kon dat niet. Dus moest ik met mijn gevolg naar de studio." De rechter op de stoel van een tv- presentator. Voor Nederlandse begrippen een nieuw gegeven. Amerikaanse televisiemakers kennen het fenomeen al een poosje. Maar in een wat andere vorm dan de Avro nu van plan is dit op de buis te brengen. Gale ma heeft er een filmpje van ge zien. En, geeft hij eerlijk toe, het sprak hem wel aan. Alleen had hij zijn bedenkingen tegen het stemmen van het publiek (over hoe de rechter de zaak zou beoor delen) dat bij de opnamen aan wezig was. De Avro heeft dit ele ment overigens ook in 'Het komt voor' ingebouwd. Niet zonder scepsis is de kanton rechter uiteindelijk met de om roep rond de tafel gaan zitten om te bekijken hoe het nieuwe pro gramma er moet gaan uitzien. In de eerste plaats had mr. Galema toestemming nodig van de presi dent van de rechtbank. Die had geen bezwaar toen hij hoorde wat de kantonrechter precies voor ogen stond. Extra Levendig door Jan Westerlaken Galema: "Ik heb me vooral afge vraagd of het wel levendig ge noeg zou zijn en of er wel vol doende zaken zouden zijn die zich voor een televisieprogram ma zouden lenen. Na een week heb ik de knoop doorgehakt en 'ja' gezegd tegen de Avro. Maar ik blijf alert. Waar de zaak wat bijgestuurd moet worden, ge beurt dat ook." Nu al is hem gebleken dat de Avro en hijzelf een verschillende kijk op het nieuwe programma heb ben. De omroep is het om kijkers te doen. "Maar ik wil laten zien hoe een rechter en speciaal een kantonrechter, in Nederland werkt", zegt Galema vastbera den. "Zo iemand is net als ieder een mens. Hij verdiept zich in een bepaalde zaak en geeft dan een oordeel. Geen hap-snapge- doe, maar eerst gaat er e^n dege lijk onderzoek aan het vonnis vooraf." Dreigt de rechter door zijn optre den als tv-presentator geen speelbal te worden van het we reldje waar doorgaans slechts kijkcijfers een belangrijke rol spelen? De rechter: "Ja, ik heb me dat wel enigszins gereali seerd. Helemaal kan ik dat nu nog niet overzien. Pas als alles achter de rug is kun je dat bepa len en kan ik voor mezelf nagaan of ik voldoende aan mijn trekken ben gekomen. Wanneer het niet aan mijn verwachtingen voldoet, kan ik er altijd mee stoppen. Die vrijheid heb ik. Bovendien besef ik heel goed dat ik erg kwetsbaar ben. De Avro krijgt door mij be kendheid. De andere kant is dat justitie een kans wordt geboden de kijkers te laten zien waarmee zij precies bezig is." Mr. Galema voegt eraan toe: "Ik heb de Avro niet gezocht, maar zij mij. Met de hele omroep heb ik verder niets te maken. Bin nenkort moet ik zelfs een rechts zaak behandelen die tegen de Avro is aangespannen. Voor mij maakt dat niets uit. Die omroep en ik hebben een zakelijke ver bintenis. Meer niet. Er is dus geen enkele reden voor mij om een collega-rechter te vragen die zaak over te nemen. Ik doe dat gewoon zelf." Eenvoudige zaken Rechtszaken op de tv: het zal de kijker zeker interesseren. Wat voor zaken kan hij zoal verwach ten? Zware? Lichte? Wie bepaalt wat geschikt is? En is er ook ge dacht aan bescherming van de privacy? De kantonrechter/presentator: "Het gaat om eenvoudige zaken die voor iedereen goed te begrij pen zullen zijn. Zaken die zich bovendien gemakkelijk lenen voor een eindbeslissing. Een voorbeeld? Neem twee partijen van wie de ene een boot aan de andere heeft verkocht. De koper had gedacht dat ook de buiten boordmotor bij de koop was in begrepen. Maar daar was, vol gens de verkoper, geen sprake van. Dan heb je een geschil. Zulk soort zaakjes komen aan de orde. Je hebt dan ook niet het pro bleem dat één van de partijen in hoger beroep kan gaan. Het be lang van de zaak is daar niet hoog genoeg voor. De uitspraak heeft een bindend karakter en wordt direct afgewerkt" Geschillen die zeker niet op de buis te zien zullen zijn, zijn zaken met grote belangen. Huurzaken en arbeidszaken, bijvoorbeeld, vindt de rechter niet geschikt om uit te zenden. Mr. Galema ziet zich na de tv- rechtszitting wel voor een moei lijkheid geplaatst: hoe formu leert hij in korte tijd een goed vonnis? "Daar moet je echt even voor gaan zitten", licht de kan tonrechter toe. "Ik heb de Avro nadrukkelijk verzocht om een rustige kamer met een bureau in te richten. De ene keer lukt het motiveren van een vonnis in tien minuten, de andere keer heb je er wat langer voor nodig. Je kunt ook nog in onvoorziene situaties verzeild raken. Als je een bewijs moet leveren en er zijn geen ge tuigen aanwezig. De zaak moet dan worden aangehouden. In zo'n geval zou je er in een volgen de uitzending op kunnen terug komen." Amsterdam Eén zware last heeft de Avro mr. Galema inmiddels van de schou ders genomen. De omroep heeft met het kantongerecht in Am sterdam de afspraak gemaakt dat laatstgenoemde de gedingen zal selecteren die zich voor 'Het komt voor' lenen. Omdat het kantongerecht in Hilversum wel eens geen geschikte zaken voor handen zou kunnen hebben, heeft Amsterdam gezegd 'aan trekkelijke' zaken opzij te leggen en aan Galema toe te sturen. Het kantongerecht in de hoofdstad beschikt over tien kantonrech ters, die in Hilversum over slechts twee. Bovendien is het kanton Amster dam een flink stuk groter dan dat van Hilversum. Gevolg daarvan is weer dat de kantonrechters meer zaken te behandelen krij gen dan hun collega's in het Gooi. "Daar zitten altijd wel een paar zaken tussen die voor het te levisieprogramma bruikbaar z^jn", denkt mr. Galema. Er wordt ook nog naar andere bron nen (gedacht wordt aan bureaus voor rechtshulp) gezocht. Het laatste oordeel over de vraag of een geschil wel of niet geschikt is om voor de tv te worden behan deld, ligt in handen van Galema. Kan dit eigenlijk wel? Hij is kan tonrechter in Hilversum en tot dat kanton behoort Amsterdam niet. "Klopt", geeft Galema toe. "Om die Amsterdamse zaken te kunnen behandelen heb ik in de eerste plaats de medewerking nodig van de kantonrechters in de hoofdstad. In de tweede plaats moet ik tot plaatsvervan gend kantonrechter worden be noemd. Dat is een zaak die door de Kroon moet worden bekrach tigd. Normaal gesproken is dat een formaliteit. Maar ik kan met' die Amsterdamse zaken pas aan de gang als de koningin haar handtekening heeft gezet dat er geen bezwaar is om mij als plaatsvervangend kantonrechter aan te stellen." Over de bescherming van de priva cy merkt de rechter op: "Nie mand hoeft zich daar enige zor gen over te maken. Ver van tevo ren wordt er contact met de men sen gezocht of ze aan het pro gramma willen meewerken. Voordat zij een besluit nemen praten we over eventuele conse quenties die aan de uitzending zijn verbonden. Iedereen weet dus precies wat hem of haar te wachten staat als hij of zij met mij in zee gaat." Consequenties Consequenties heeft het voor de partijen zeker. Er moet te allen tijde aan de uitspraak worden voldaan. Plezierige bijkomstig heid voor die partijen is dat de Avro de kosten van het geding voor haar rekening neemt. Wordt de verliezer daartoe veroordeeld, dan betaalt de omroep dit. Zij heeft hiervoor een potje in het le ven geroepen waaruit die kosten worden betaald. Blijft er een res tant over, dan wordt dit bedrag over beide partijen verdeeld. "Misschien heeft de Avro dit wel gedaan om de mensen te lok ken", denkt mr. Galema. Kan hij als arbiter in dit soort situa ties optreden? "Ik ben geen arbi ter, dat woord moet je vergeten. Het enige wat ik doe is mijn werk. Alleen om technische re denen verhuis ik naar een andere omgeving. De mensen (griffier en deurwaarder) met wie ik in de rechtszaal samenwerk, gaan ge woon mee naar de studio. Hier gebeurt hetzelfde als wat zich normaal gesproken op de recht bank afspeelt. De minister van justitie hoeft geen toestemming te geven. Ik ben een onafhanke lijk rechter die alleen zijn presi dent verantwoording schuldig is. Het enige verschil met de rechts zaal is dat ik nu door televisie kijkend Nederland op de vingers word gekeken of ik het wel naar behoren doe." Om zijn besluit voor het meewer ken aan dit amusementspro gramma toe te lichten, haalt de kantonrechter een oud tv-pro- gramma aan van dr. V^n Swol. De arts sprak daarin over medi sche gevallen die hij in zijn prak tijk tegenkwam. "Waarom", vraagt Galema zich af, "zou dan geen rechtszaken voor de te levisie mogen behandelen? Ie dereen lijkt daar heel erg tegen aan te kijken. Maar er is niks bij zonders aan de hand. In wezen doe ik precies hetzelfde als wat Van Swol destijds heeft gedaan". Nut Of een serie als 'Het komt vooi wel of geen zin heeft, daar zullen de meningen ongetwijfeld i verdeeld zijn en blijven. De kantonrechter zegt er over: "Ik zie het nut er wel in. Alle mensen kunnen zier ze in een rechtszaal aan hun trek ken komen. Ik zal ze zelfs helpen als dat nodig is. Zenuwachtig hoeft eigenlijk niemand te zijn Iedereen mag aanvoeren wat hij wil. Bij mij in Hilversum mag er tijdens de zittingen niet worden gerookt. Maar ik heb wel i meegemaakt dat er een erg veuze man voor het hekje stond die al twee keer naar zijn pakje sigaretten had gegrepen. Na derde poging heb ik die mar woon zijn gang laten gaan. Als hem dat helpt om wat te kalme ren, wie ben ik dan om te verbie den dat hij een sigaret opsteekt? Waarmee ik wil zeggen dat ik het programma zal proberen a te tonen dat iedereen die met de rechter te maken krijgt op zijn gemak wordt gesteld. Achter de balie zit geen boeman. Ik ben ook maar een gewoon mens var vlees en bloed dat zijn werk zc goed mogelijk probeert te doen.' „Een helderziende heeft het me voorspeld toen ik 21 jaar was: het zal tot het eind van je leven duren voor je geweldig zult slagen". Marius den Outer knikt voldaan. Hij is 83 en zijn laatste uitvinding, de Velotype, wordt algemeen beschouwd als een revolutionaire omwenteling. Dank zij nieuwe elektronische mogelijkheden kon hij, samen met zijn compagnon N. Berkelman, een schrijfmachine ontwerpen waarmee men in één aanslag een heel woord kan tikken. Op het gebogen toetsenbord staan de letters van het alfabet heel anders gegroepeerd dan reeds honderd jaar gebruikelijk is. De klinkers staan in het midden, links staan de medeklinkers waarmee woorden beginnen en rechts waarmee ze eindigen, en een deel van de medeklinkers staat zowel links als rechts. De Velotype ordent alle letters van de aanslag van links naar rechts en legt ze vast op papier of in een elektronisch geheugen. „Je kunt er net zo snel mee schrijven als je spreekt of denkt", zegt uitvinder marius Den Outer. „Ik ben oud-stenograaf en ik heb mijn hele leven gezocht naar een methode om sneller een leesbaar schrift te kunnen maken. Dat denkproces waarmee een stenograaf woorden opneemt en in steno vertaalt voordat hij ze door zijn hand laat opschrijven, dat is een heel ingewikkeld procédé. Ik wist dat het pas beter kon als je hele lettergrepen tegelijk kon neerschrijven met de machine" Uitstervend ras De kleine, magere man is sedert zijn 28ste jaar beroepsuitvinder. „Een uitstervend ras", zegt hij. „Het is financieel niet meer te doen. Patent aanvragen kost zo krankzinnig veel geld. „Uitvinden", zegt hij, „is de gave hebben om dingen te combineren. Dat vastbijten in een probleem, ja, dat is een eigenaardigheid in mijn karakter. Het kan ook domheid was in de wieg gelegd om tuinarchitect te worden, maar mijn vader kon niet alle vijf kinderen laten studeren. Ik was pas op de tuinbouwschool in Boskodp toen hij zei: ga jij maar op de bank werken. Ik was 18 jaar. Op de bank begon ik met het tikken van enveloppen voor het niet Marius den Outer (83) met zijn vinding. aanslag een heel woord. onaardige salaris van 100 gulden per maand. Na vijfjaar ben ik als .particulier stenograaf gaan werken. Ik had mijn eigen systeem ontwikkeld. Er waren van die godsdienstige groeperingen die stenografen inhuurden. Ik moest geruisloos werken; er mocht nog geen velletje papier knisperen". In die tijd probeerde Marius den Outer de Franse stenomachine Grandjean te verbeteren, die een voor buitenstaanders onleesbaar kortschrift produceerde. Hij ontwierp in 1935 de Tachotype, een machine die het gesproken woord kon bijhouden maar waarvan de weergave helemaal moest worden herschreven. Den Outer zegt: „Er zijn honderden vindingen gedaan op het gebied van schrijfmachines sinds de eerste modellen op de markt kwamen. Maar in wezen veranderde er niet veel. We hebben wel zeshonderd patenten uitge zocht. Al die machines gebruiken „Op mijn Tachotype hadden ze ook terecht kritiek: u verminkt de woorden. Dat was ook zo. Enfin, toen kwam de Tweede Wereldoorlog. De fabriek die de Tachotype maakte werd verwoest en alle matrijzen en mallen waren weg. In 1972 nam ik patent op een nieuwe machine: de Autotype. Maar ik bleef zoeken naar iets anders". Tienen Den Outer: „Mijn broer is scheepsofficier. Dat had ik ook willen worden. Mijn tweede vrouw was schilderes, en eerlijk gezegd had ik ook die richting uit gekund. Ik had immers altijd tienen voor tekenen op school. Dat is eigenlijk hopeloos, als je zoveel talenten hebt. Ik heb mijn hele leven aan de schrijfmachine gewerkt, en omdat ik moest eten vond ik intussen hangmappen uit en archiefsystemen. „Ik heb hele dossiers aangelegd over de taal; lettergrepen en klanken geteld. Hoeveel komen ze voor in het Nederlands, en bijvoorbeeld in het Duits. Ten slotte bouwde ik een dummy van een nieuwe machine, waarmee ik ging oefenen. Op de bovenste rij van het toetsenbord de klanken die met de lippen worden gevormd, daaronder de gehemelteklanken en onderaan de keelklanken. Een instrumentmaker maakte een dummy met veren aan de toetsen. Maar we waren bang dat het zou uitlekken en daarom gebruikten we aanvankelijk blanco toetsen. „Uitvinders zijn in principe altijd arm", zegt Den Outer. „Ik denk wel eens dat de Grote Bouwmeester in de hemel mensen als ik niet in weelde laat leven, want dan kwam er niets meer uit. Armoede activeert. Teleurstellingen ook. Een uitvinder moet eigenlijk alleen blijven; niet trouwen zoals ik deed. Een vrouw eist alle aandacht op, ten koste van je levenswerk. Ik heb twee vrouwen door ziekte verloren (Foto c en toen leerde ik pas om alleen verder te leven". „Nu woon ik met een hond in een aardig huisje in Nunspeet, dat ik zelf onderhoud. Ik zal bewijzen dat het mogelijk is. Ik gebruik een huishoudmachine, boen zelf de lakens met de hand. Daar heb ik een systeem voor ontwikkeld waarbij ik de lakens zigzag opvouw en ze deel voor deel met zeeppoeder bewerk. Ik ben trots als het hagelwit wordt; ruik wel drie keer de frisheid. Op reis „Wat een malle oude man he? Maar zo word je als je leeft zoals ik. Altijd tweedehands auto's, omdat ik niet wilde afbetalen. Zelfs nu ik mijn AOW heb en een hele kleine lijfrente, leef ik zuinig. Als ik een boek zie van 45 gulden, dan durf ik dat eigenlijk niet te kopen. Maar het is geweldig dat ik nu misschien op reis kan om de pyramiden te zien en de oude culturen in Peru". De voldoening over het succes van zijn Velotype is een vreemd gevoel voor Marius den Outer: „Het auteursrecht duurt nog tot lang na mijn dood. Ik sta erboven. Het is soms net alsof ik naar een ander kijk. Maar ik vecht bewust tegen de ouderdom. Als ik even inzak hoor ik in gedachten mijn vrouw weer roepen 'rechtop' en dan recht ik opnieuw mijn rug, met nieuwe energie". ROELIE MEIJER Leidenaar At Stikvoort ooit dagbladjournalist en recentelijk nog belast met het opzetten van een nieuw dagblad in opdracht van miljonair Rienk Kamer - brengt met ingang van volgende week een nieuw magazine uit. Een blad voor mensen die met (groot) geld omgaan. Leidenaar At Stikvoort brengt volgende week een nieuw fi- nancieel-economisch maga zine op de Nederlandse markt. De naam: 'Kapitaal'. Het blad richt zich voorna melijk op de 'hogere wel stand', zoals Stikvoort het uitdrukt. Of anders gezegd: op directeuren van bedrijven en op hen die met geld werken. Het magazine komt eenmaal per kwartaal uit. De eerste vier num mers verschijnen tussen nu (woensdag is het in de kiosken te koop) en september 1984. Daarna worden de (financiële) resultaten op een rijtje gezet en wordt beke ken of 'Kapitaal' voldoende draagvlak heeft om ermee door te gaan. ITraag aan Stikvoort: is er nog wel plaats voor een dergelijk blad op een overvolle markt? Hij meent van wel. "Er is geen enkel blad dat je met 'Kapitaal' kunt verge lijken. We schrijven, dat kan na tuurlijk niet anders, over onder werpen die met geld en econo mie te maken hebben. Maar we pakken het heel anders aan. Ach, een gigantische oplage zul je nooit bereiken. Als we over een jaar zo'n tachtigduizend lezers hebben, zitten we aan de top en ben ik tevreden." Voorlopig is het nog lang niet zo ver. Stikvoort heeft een kleine dertigduizend exemplaren laten drukken waarvan de helft in de losse verkoop komt. De overige At Stikvoort: "Eigenlijk is h vijftienduizend worden ver stuurd naar potentiële kandida ten voor een abonnement. Abon nees die hij dus denkt te vinden in de hogere beroepen in het be drijfsleven. Beginners Stikvoort voegt eraan toe dat het magazine zeker niet wordt ge maakt voor intellectuelen. Men sen die bezig zijn met het opbou wen van een onderneming kun nen hun voordeel uit 'Kapitaal putten, denkt hij. "Steeds meer Nederlanders zijn geïnteresseerd in geld. Praktisch elke krant heeft tegenwoordig een econo mische of financiële pagina. Daaruit blijkt dat er voldoende belangstelling voor deze zaken •lijk waagstuk". De omslag van het eerste i met daarop een afbeelding van de Krugerrand, het officiële Zuidafrikaanse betaalmiddel, vermeldt drie onderwerpen waarover wordt geschreven: "De vlucht van het goud"; "Ieder zijn belastingparadijs" en "Hoeveel service van welke bank?" Niet te zware, maar ook niet te lichte kost. "En dat is ook de bedoeling", zo licht Stikvoort de inhoud van het eerste nummer toe. "Het blad moet niet afschrikken. De artike len zijn zodanig geschreven dat iedereen het kan begrijpen. Geen echte zware verhalen die je drie keer moet lezen voordat je door hebt wat er nu precies staat. Al zal er best wel eens een regeltje tussen staan waarvan je denkt: gut, wat bedoelen ze daar nou mee. Over het algemeen is het magazine ook aantrekkelijk voor de gewone man. Mits hij belang stelling heeft voor onze econo- In België geeft Stikvoort, naar hij zegt met succes, eenzelfde soort blad uit. Het stond evenwel niet model voor de Nederlandse uit gave. De gedachte om in eigen land zo'n magazine op de markt te brengen kwam tot stand na overleg met mensen in de recla mewereld en de doelgroep waar op Stikvoort zich richt. Een be scheiden onderzoek. Is die basis niet te smal om zo'n duur project te beginnen? Behoefte De Leidenaar: "Dat denk ik niet., De reacties die ik binnenkreeg waren stuk voor stuk positief. De toekomstige lezers lieten weten het blad te zullen kopen of zich erop te abonneren als het op de markt is. Volgens de reclamebu reaus zijn er voldoende bedrij ven die in het magazine zullen adverteren. Het voordeel voor die ondernemingen is dat ik niet elke maand op de stoep sta voor een annonce, maar één keer per kwartaal." Waaruit Stikvoort heeft geconclu deerd dat er een duidelijke be hoefte bestaat aan een blad zoals hij dat over een paar dagen zal laten verschijnen. "Ik heb een produkt ontdekt dat 'mijn' lezers tot nog toe nergens hebben kun nen vinden. Ze zijn uitgekeken op dat wat nu op de markt is. Dat gat vul ik nu op met 'Kapitaal'- magazine." Stikvoort heeft, zegt hij, veel geld in de nieuwe uitgave gestopt. "Eigenlijk is het een vreselijk waagstuk. Twee dingen hebben me uiteindelijk over de brug ge trokken: scherp calculeren en er kien op zijn dat de kosten niet de pan uit vliegen. Ik zie kans om zowel het een als het ander in toom te houden. Dus moet het lukken." JAN WESTERLAKEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 23