'Regeringen denken niet echt vooruit' Financiën Hervormde Kerk vallen mee -C >- VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1983 Varia De twee dingen die de laatste tijd de meeste indruk hebben gemaakt zijn zonder veel twijfel het neer schieten van het Zuidkoreaanse passagiersvliegtuig geweest, en de dood van Wim Kan. Hoeveel Neder landers zullen daar nu. op de een of andere manier, over gedroomd hebben? Ik ken er in elk geval een tje, die van Wim Kan heeft ge droomd. Hij heeft die droom voor mij uitgeschreven, en ik reprodu ceer hem hier in het kader van de actie: „Dromen waarin bekende personen voorkomen". Hij is van Maarten Kok uit Broek in Water land: „Lokatie: ons oude bovenhuis in de Nicolaas Maesstraat te Amster dam. Tijd: circa 22.30 uur. Decor: onze woonvertrekken, die bijzonder netjes opgeruimd en ge zellig verlicht zijn. Willemien gaat. naar zij meedeelt, alvast slapen, maar laat nog door schemeren dat er nog bezoek komt, waarbij ik, nog vager in perceptie, de indruk krijg dat het wel eens om logees zou kunnen gaan. Ik heb wel zin om, alleen in de ka mer achtergelaten, een glas wijn of zo te drinken, maar besluit te wachten op het bezoek. Dat bezoek dient zich na enige tijd ook aan en wie zie ik daar de dub bele kaarsrechte trap bestijgen? WIM KAN! De man komt heel casualbinnen en neemt plaats in een stoel. Zijn wederhelft, die kennelijk ook zal komen, laat vooralsnog verstek gaan. Mijn drankzucht steekt al meteen de kop op, maar iets zegt me dat ik deze bezoeker met goed fat soen alleen maar koffie kan aan bieden. Gretig gaat de ministers- zoonf!) dan ook in op mijn voorstel om koffie te maken. Gek is nu, dat hij me naar de keu ken volgt (in het huis waarover ik spreek een hele tippel), en het kof fiezetten als vanzelfsprekend van me overneemt. Heel precies vult hij onze Bodumcafé (die we toen nog niet hadden overigensmet koffie" en heet water, en heel precies brengt hij het geheel naar de ka- Intussen begin ik me gruwelijk aan Kan te ergeren in verband met zijn monopoliserende gedrag. Ik vind dan ook gelegenheid (ik schaam me, maar moet ik dan liegen?) om snel naar boven te lopen, Willemien wakker te maken en haar verwij ten te maken over dit bezoek en het feit dat ik er alleen voor opdraai. Willemien slaapt lekker verder. Weer beneden gekomen tref ik de cabaretier - ik vergat nog te zeggen dat hij een smokingachtig pak droeg, waaruit ik afleidde dat hij die avond was opgetreden - alweer in de keuken aan. Hij is druk bezig en krijgt kennelijk orders vanuit de gang, want hij mompelt dingen als: Ja, ik zal het doen, ik zorg er voor etcetera. Ik ga er voetstoots vanuit dat hij tegen Corry spreekt, temeer daar de directieven betrek king hebben op een kat die aan het echtpaar Kan toebehoort. Wim Kan heeft een enorm 5-literblik kat tenvoer opengemaakt en geleegd. Onder in het blik ziet hij tot zijn woede verfresten, die hij vervol gens met een nagelborstel van ons) gaat verwijderen. Ik zeg: Gooi dat blik toch weg, man. dat krijg je nooit schoon!, maar Kan stelt dat zo'n blik altijd goed van pas komt. EINDE DROOM". Mevrouw S. Wiüemse-Zonneveld uit Groningen schrijft haar bijzon dere dromen, als zij zich die ten minste nog goed herinneren kan, in haar dagboek. Dit is er een van: „De droom ging over koningin Eli zabeth. Zij zat bij mij thuis aan de tafel, aan de korte kant. Ik zat te genover haar en mijn man had de lange kant voor zich. De koningin droeg een blauwe mantel: pastelkleur. Ze had een 'bloemige' hoed op. Ik vroeg haar: Als u geen koningin was, zoudt u dan ook zul ke hoeden dragen?' Toen bedacht ik me met schrik dat ze geen Neder lands verstond, en ik zei: 'O, I for got to speak English', en ik dacht 'Ik spreek het natuurlijk weer ver keerd uit'. De koningin keek mij even be vreemd aan, zette toen een olijk ge zicht, pakte de rand van haar hoed met beide handen beet en zong in het Engels: „M'n tante heeft 'n hoedje, 'n hoed je" enzovoort. En ik dacht: 'Zie je nou wel. ze is WEL aardig, ze lijkt wel saai en stug, maar nu probeert ze mij op mijn gemak te stellen!'. Maar omdat ik het toch een beetje 'shocking' vond dat'ze daar zo dwaas alleen zat te zingen, wou ik mee doen, maar ik kreeg het heel erg benauwd en werd ontzettend^ verlegen, want ik kon niet op dc woorden komen!" En van Aart van Zoest uit Broek in Waterland kreeg ik deze droom: „Ik zat binnen, achter glas, naar een basketbalwedstrijd tussen Frankrijk en Amerika te kijken. Voor me ging Mitterand op een nogal wankel platje zitten. Hij vroeg aan me, wie Frankrijk nu ei genlijk was? Ik zei: 'Die in dat gou den pakje. Maar kijkt u wel uit dat u niet door dat platje zakt?' Hij zei iets terug, ook in hel Frans, maar hij mummelde zó, dat ik er niets van kon verstaan". Vandaag houdt de 72-jarige Barbara Tuchman, de veelgelezen en prijswinnende Amerikaanse historica, in de Groningse Martini kerk de eerste zogenaamde Van der Leeuw-lezing. De gemiddelde Nederlander zal zich waarschijnlijk omtrent Van der Leeuw nau welijks iets herinneren. De lezing van mevrouw Tuchman is het begin van jaarlijks weerkerend eerbetoon aan de in 1950 overleden hoogleraar Gerardus van der Leeuw, die van 1945 tot 1946 ook nog minister was van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. De rede die Barbara Tuchman komt uitspreken behandelt hetzelfde thema als haar nieuwste boek. dat op verschijnen staat „The march of Folly" (De Mars der Dwaasheid). Het gaat over de wijze waarop regeringen in de loop der historie dikwijls in strijd met hun eigen belang blijken te handelen. Dit is een actueel gegeven, al zal het de staatslieden van vandaag waarschijnlijk niet nopen tot een grotere omzichtigheid dan die waarop zij reeds omstandig prat gaan. Barbara Tuchman, een joodse grootmoeder op grote wandelschoenen, wijst tijdens een korte rit door Amsterdam schamper op lelijke nieuwbouw en kraait opgetogen als het verregende landschap toch nog een met moeite schilderachtig te noemen gracht onthult. Ze is een formidabele schrijfster van historische werken. Boeken, die wel iswaar van lezers het een en ander vergen, maar toch gebruikslite ratuur ziin. méér dan belerende tractaten. Zij werkt bij voorkeur, en voornamelijk doorgaans, met wat de Ne derlandse historicus Jacques Presser betitelde als 'ego-documenten brieven, memoires, auto-biografieën, dagboeken en andere papie ren waarin mensen zichzelf in hun eigen tijd hebben vastgelegd. Barbara Tuchman heeft met Presser óók het verlangen gemeen his torische onderzoeken te verheffen tot literatuur. Tuchman gelooft - in tegenstelling tot Van der Leeuw en Huizinga welhaast onvoorwaardelijk in een blijvende dominante rol van het Westen, dat vooruitgang van andere volkeren meet aan de wijze waarop die zich van westelijke voorbeelden meester maken. 'Het is droevig', schrijft zij nuchter, 'dat zij hun eigen culturen kwijt zullen raken, maar ik veronderstel dat daaraan niets valt te doen'. Voor haar is van de door Oswald Spengler voorspelde teloorgang van het Westen dan ook geen sprake. De Amerikaanse schrijfster/historica Barbara Tuchman. De historie, zegt mevrouw Tuch man, laat zich niet dwingen door vaste patronen en be trouwbare golfbewegingen. De mens is een te onberekenbare factor om aan geschiedenis veel voorspellende waarde te kunnen toekennen. Troost Wat moeten mensen, die wèèr bij een kentering der tijden zijn aangeland, werkloos, zonder hoop ooit nog hun oude bezig heid te kunnen hervatten, met de fraaie teksten van Tuch man? Welke troost, en hoop misschien, heeft Barbara Tuchman hen te bieden in tij den van verloedering? 'Ik weet dat historie in zo'n situa tie geen troost te bieden heeft, want de arbeidende massa staat voor een nieuwe omwen teling, die misschien nog net kan worden vergeleken met de industriële revolutie toen handarbeid door machinerieën werd vervangen. Wellicht is de enige troost dat deze nieuwe tijden ook nieuwe bezigheden en dus nieuwe kansen op werk zullen meebrengen. Ik ben er zeker van dat bijvoorbeeld in de milieusector, ondanks weerstand van het zakenleven, een nieuw scala van werk- natuurlijk het voor de hand lig gende voorbeeld. Hij heeft waarschijnlijk de wereld ver anderd en kwam uit het niets. Hij was half gek, maar ga eens na wat er gebeurd is'. Grote mannen - Is dit dan een tijd waarin de mensen iemand nodig hebben, die zij erkennen als een grote inspirerende kracht? 'Iedereen stelt tegenwoordig de vraag waar de grote mannen blijven. Waarom zijn die er niet? Zij ontbreken overal. Er is niemand in Engeland, nie mand in Frankrijk, niemand in de Verenigde Staten...'. Ze zegt beleefd niet te weten hoe dat in Nederland is gesteld, maar hecht zonder meer geloof aan de verzekering dat het hier al niet veel beter is. Tuchman: 'Wat is de verklaring voor het feit dat sommige tij den grote mannen voortbren gen en andere niet? Men zou graag veronderstellen dat tij den van nood hen vanzelf naar voren roepen. In deze dagen is het zonneklaar dat wij in de Verenigde Staten een echte lei der nodig hebben, zoals Franklin Roosevelt. Want wat men nu ook van hem moge denken - hij lijkt in vele op zichten minder bewonderens waardig dan destijds - hij gaf mensen het gevoel dat hij om hen gaf, dat hij dc juiste dingen deed. En wij hebben sedert dien niemand meer gehad. In die tijd waren er meer: Chur chill. Ghandi en zelfs De Gaul le. Wat je ook van De Gaulle mocht denken: hij vertegen woordigde iets en de mensen volgden hem. En er was Hitier, zelfs al was hij dan Het Kwaad, maar hij had volgelingen. Te genwoordig trekt niemand waarlijk volgelingen'. Koningin zaamheden zal voortvloeien uit de inspanningen om deze klei ne wereld van de vervuiling te redden. Maar ik geef toe, dat dit een moeilijk concept is om duidelijk te maken aan iemand die geen werk heeft'. - Uw toespraak behandelt het thema van regeringen die een beleid hebben gevoerd, dat strijdig bleek met hun eigen belang. Denkt u dat het werkelijk mogelijk is voor mensen die nu leven om te be palen welk beleid op de lange termijn in hun belang is? 'Niet precies, maar vast en zeker is het nodig dat regeringen ra tioneler en op een langere ter mijn denken. Ik heb na deze studie vastgesteld dat i die aan de macht zijn gekomen zo intens besloten raken die te blijven vasthouden, dat ze al leen nog maar denken aan morgenochtend. Zij denken niet echt vooruit en hebben de neiging hun beleid door alles behalve de rede te laten bepa len. Persoonlijke zaken, eer zucht, ambitie, hebzucht jaloe zie, naijver al deze factoren hebben op mensen in regerin gen meer invloed dan wij bij voorkeur denken, en meer dan goed is voor het landsbelang'. Invloedrijk - U zou in Amerika een zeer in vloedrijke stem kunnen heb ben, die verder reikt dan het geluid van velen, die zich nu met politiek inlaten. ('Wie? Ik? O nee' Waarom hebt u zich, uitzonderingen daargelaten, niet veel vaker uitgesproken? 'Ik zie mijzelf niet als een profeet of een goeroe of iemand met bijzondere kennis van zaken. Ik ben in de eerste plaats een schrijfster, een wat ik noem verhalend historica. Ik vertel een verhaal gebaseerd op reali teit, op feiten. Maar dit bete kent niet dat ik meer weet dan iemand anders'. 'Ik heb me uitgesproken over Is rael. ik sprak vorig jaar in Los Angeles tijdens de conferentie over ontwapening, over de vre desbeweging, over de bewe ging tegen kernwapens. Maar wie kent de onomstotelijke waarheid? Over het schrijven van historie: 'Ik hou er van mensen te vol gen in hun eigen verhalen, hun eigen herinneringen en versla gen. Want naarmate ik meer geschiedenis beschrijf, ben ik er meer van overtuigd geraakt dat het individu enorme in vloed heeft op de loop der ge beurtenissen. Het gaat niet om de grote cosmische krachten. i de Hitler i Barbara Tuchman loopt zo nu en dan schaterend warm als het over ontwapening gaat. 'Ik heb over Paul Nitze, Reagans on derhandelaar over kernwapens voor de middenafstand in Ge neve, geschreven, dat zijn be noeming net zoiets was als de paus aan het hoofd zetten van een conferentie over abortus. Ik heb voor de New York Ti mes eens een alternatief voor ontwapening opgesteld, omdat geen van de plannen daartoe ooit heeft gewerkt. Regeringen vertrouwen elkaar niet'. Barbara Tuchman is tweemaal eerder in Nederland geweest, ter voorbereiding van een hoofdstuk in haar boek The Proud Tower, gewijd aan de Haagse ontwapeningsconfe renties rond de eeuwwisseling. 'Dat gebeurde in Huis ten Bosch (Huustenbosj)'. 'Daar woont nu de koningin', licht ik toe. Zij denkt aan een vergis sing: 'Buiten Den Haag?'. 'Ja, buiten Den Haag'. 'Woont ze in dat kleine paleisje?' Barbara Tuchman schiet in een ver wonderd, aan licht ongeloof grenzend lachje: Nederland blijkt nog kleiner te zijn dan zij had gedacht. Noodzaak bezuiniging blijft wel bestaan De financiële situatie van de Nederlandse Hervormde Kerk voor de nabije toekomst is min der ongunstig dan werd ge vreesd. Het tempo van de be zuinigingen kan worden bijge steld. zodat er meer tijd is voor zorgvuldig overleg met alle be trokken instanties binnen de kerk. Het 'breed moderamen' (be stuur) van de hervormde syno de behandelde deze week een nota van de Generale Financië le Raad, waarin het budget van 1983 wordt toegelicht met een prognose voor 1984. De noodzaak van bezuiniging blijft wel bestaan, gezien de vergrijzing van de kerk, de toe nemende werkloosheid en de geringe aanwas van nieuwe le den. De bezuinigingscommis sie zal haar werkzaamheden voortzetten tot april 1984. Het synodebestuur voert inmid dels gesprekken met de com missie en de stuurgroep 'lande lijke organisatie' over een bij te stellen opdracht. Die zal wor den geformuleerd in de vol gende vergadering van het breed moderamen (oktober). Onlangs hebben de provinciale kerkvergaderingen van de Hervormde Kerk scherpe kri tiek geuit op het feit dat zij niet vertegenwoordigd zijn ge weest bij de voorbereiding van de bezuinigingen. Evenals voorgaande jaren heeft het hervormde synode- bestuur de kerkeraden, colle ges van kerkvoogden en colle ges van diakenen gevraagd, twee procent van hun inkom sten te bestemmen voor ont wikkelingssamenwerking. De brief van het moderamen ver wijst naar de algemene verga dering van de Wereldraad van Kerken deze zomer in Vancou ver, die in het kader van de vra gen rond vrede en gerechtig heid opnieuw een beroep deed op de lid kerken om aan de tweeprocentsactie deel te ne men. "De twee procent dient volgens de Wereldraad een in strument te zijn voor voort gaande solidariteit met de ar men en met bewegingen die zich inzetten voor gerechtig heid en menselijke waardig heid". Vooral die gemeenten worden tot meedoen opgeroepen die tot dusver aan dit verzoek nog geen gevolg hebben gegeven. Hervormde Kerk: beroepen te Harderwijk W. C. Hovius Apel doorn. Christelijke Gerefor meerde Kerken: beroepen te Zeist J. Westerink Urk. Het breed moderamen (be stuur) van de Hervormde Kerk heeft mevrouw drs. G. M. Speelman (27) benoemd tot functionaris voor de relatie tussen moslims en christenen. Mevrouw Speelman studeerde theologie aan de Vrije Univer siteit in Amsterdam met als hoofdvak godsdienstweten schap, vooral de islam. Na haar studie woonde zij een jaar in Cairo. Zij studeert nu arabisch aan de VU. Afscheid. Ds. C. Kolkman neemt zondagmiddag om half 3 afscheid van de hervormde gemeente van De Kaag. Hij gaat naar Uithuizermeeden. Slechte dienst Het was te verwachten, dat het christelijke gereformeerde blad 'Dc Wekker' vandaag zou ingaan op de publikaties van zestien predikanten van de ei gen kerk tegen plaatsing van nieuwe raketten. De Nunspeetse predikant J. H. Velema trekt fel van leer. Hij is het volkomen eens met die mensen die zeggen, dat deze predikanten zich schuldig ma ken aan 'politisering van het evangelie'. "Hun ambt voorop stellend, bewijzen zij de onder handelaars uit het Westen een slechte dienst. Moskou lacht. Die dominees toch: wat helpen ze ons om ons been strak te houden en onze bewapening op te voeren!". "Als dominees kernwapens af wijzen, is dat hun recht. Maar laten zij dat niet openlijk ver klaren omdat ze dominee zijn, daarmee suggererend, dat ze profetisch spreken. Hebben de broeders geluisterd naar Gods Woord9 Maar dan toch wel zeer eenzijdig. Ze hebben gehoord wat zc wilden horen. Als ze wa ren blijven horen, hadden ze meer gehoord!". Velema die voorzitter van de christelijke gereformeerde sy node is geweest hoopt, dat veler ogen open zullen gaan voor deze gevaarlijke weg. "Profeten gevraagd! Maar dan profeten die op geestelijke wij ze het koninkrijk Gods ver wachten en die verwachting proclameren. Die weten te on derscheiden waar het op aan komt. Die de listen van de vorst der duisternis doorzien en zijn methode ontmaskeren. Die oproepen tot bekering in Oost en West en doorgloeid zijn van heilig vuur voor de naam des Heren". In de komende demonstratie in Den Haag heeft ds. Velema geen enkel vertrouwen. "Ge zien de organiserende instan ties is daar geen enkele waar borg dat er geen goddeloze taal wordt uitgebracht, zoals dat twee jaar geleden op het Mu seumplein in Amsterdam ge beurde". Vragen Professor dr. W. van 't Spijker reageert veel gematigder. Hij plaatst bij de brief van de pre dikanten tegen nieuwe wapens een aantal 'aantekeningen' in de vorm van vragen. Een van zijn vragen is of de predikan ten wel kunnen ontkomen aan de schijn van vermenging van evangelie en politiek. "Zij spreken zich uit tegen ver eenzelviging van hun overtui ging met het Woord van God, maar menen juist op grond van hun luisteren naar dit Woord deze dingen zo te kunnen zeg gen. Verschilt dit veel van het: Zo zegt de Here?" Wat blijft er over van de 'christelijke vrij heid', als predikanten zich ge roepen achten, hun mening op grond van het luisteren naar dc Overigens neemt professor Van 't Spijker aan, dat het niet de bedoeling van de predikanten is, hiervan een 'belijdeniszaak' te maken, zoals de 'Reformier- te Bund' in Duitsland wél heeft gedaan. Demonstratie De hervormde 'Raad voor de verhouding van kerk en Israel' beveelt dc demonstratie aan voor Russische joden, die op 1 oktober in Amsterdam wordt gehouden. "Deze demonstra tie, georganiseerd door het So- lidariteitscomité voor joden in de Sowjet-Unie, is een goede gelegenheid om een concreet teken van solidarireit te geven aan de joodse gemeenschap". De demonstratie begint 's avonds om half 8 bij de Dok werker. Rabbijn Soetendorp en de voorzitter van de Raad van Kerken in Nederland, pro fessor dr. D. C. Mulder, zullen onder anderen spreken. Waar schijnlijk komt ook Willy Brandt, voorzitter van de Duit se socialistische partij. De hervormde kerkeraden is ge vraagd, in de kerkdienst van 2 oktober aandacht te schenken aan het lot van de joden in de Sowjet-Unie. Homofielen. "Rooms-katholie- ke homofielen die samenwo nen wordt de toegang tot func ties binnen de kerk bemoei lijkt of onmogelijk gemaakt. Daarbij blijven de argumenten onduideüjk. Kennelijk wordt in de kerk een homofiele rela tie als een beletsel gezien voor de beleving, verkondiging en uitlegging van het evangelie". Het 'Werkverband van katholie ke homofiele pastoraal werkenden' kwam tot deze uit spraak naar aanleiding van een benoemingskwestie aan de theologische faculteit van Til burg. Daar werd dr. P. Farla niet tot hoogleraar Nieuwe Testament benoemd. De voor zitter van het curatorium zou hem hebben gezegd, dat de be noeming op onoverkomelijke bezwaren zou stuiten gezien zijn homofiele relatie. Reactie van het werkverband: "Wij vinden dit een onrecht je gens de betrokken persoon, een schade voor de kerk en een belemmering voor de voort gang van het evangelie in onze samenleving". De Wereldbond van Lutherse Kerken kreeg van Sowjet-lei- der Juri Andropov een brief, waarin staat dat de Sowjet- Unie voor een constructieve en flexibele manier van onder handelen is, maar dat elke speelruimte haar grenzen heeft. De bond had de supermachten gevraagd, in Genëve inschik kelijkheid te betonen. Dc Ame rikaanse houding is, volgens Andropov, negatief. Hij spreekt in de brief de hoop uit. dat alle volken in West en Oost hun verlangen dat een kernwa penramp wordt voorkomen vervuld zullen zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17