c
Gefascineerd door hotels
The Chosen: botsing der joden
Magnum blijkt te kunnen vliegen
'Hel achter
de tralies'
Jlk 'qik ''Hllliu 'H
V JÈF JÊF
iiiiiimiiiimiiiiiiimiiiiiiiiii
LAK-Cinema
opent seizoen
met festival
k "i
F M" A F4
Annette Apon filmde Giovanni in hotelkamer
Televisie
VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1983
In de serie vechtfilms waar het Lu-
xor-theater momenteel mee be
zig is, komende week 'Hel achter
tralies'. Hierin wordt de neger
Gordone opgevoerd. Hij belandt
buiten zijn schuld in de gevange
nis. Er bestaan heel wat spannin
gen tussen de gedetineerden on
derling. Gordone probeert daar
bij één van de gevangenen te hel
pen en krijgt het dan aan de stok
met de echt zware jongens. Als
'Hel achter tralies'; hoofd
rollen: Leon Isaac Kenne-'
dy, Thommy Pollard en
Hazel Spears; theater: Lu
xor, Leiden; 16 jaar
bokser weet hij zich toch staande
te houden en eenmaal ontslagen
kan hij aan zijn bokscarrière
gaan werken.
Film
LEIDEN - In het spiksplinter
nieuwe theater op het Doelenter
rein opent LAK-Cinema volgen
de week het seizoen met een kort
festival. In de nieuwe ruimte
hoopt het bestuur van LAK-Ci
nema af te rekenen met een wat
minder succesvolle periode.
De 'filmafdeling' van het LAK wil
daarbij proberen in de program
mering af te wijken van wat de
overige alternatieve filmverto-
ners in Leiden brengen. De voor
zieningen zijn in elk geval keurig
voor elkaar: bezoekers van LAK-
Cinema kunnen rekenen op een
geriefelijke stoel en bovendien
krijgt het bestuur de beschik-
Verder wil LAK-Cinema op haar
wekelijkse filmavond (dinsdag)
beginnen met een korte film. Het
cinema-bestuur meent dat dat
genre momenteel te weinig aan
bod komt. Aanvang daarvan is
acht uur. Daarna, om negen uur,
wordt de hoofdfilm vertoond.
Gekozen wordt daarbij voor
films die niet zo gauw aan bod
komen.
In het komende festival willen de
vertoners een aantal aspecten
van het LAK belichten: beelden
de kunst, film, fotografie, dans
en literatuur. Aanvang is ook
hier acht en negen uur. Vertoond
worden onder meer 'A bigger
splash', 'Reporters' en 'Macbeth',
plus korte films van onder ande
re Johan van der Keuken, Jean-
Luc Godard en Adriaan Dit-
voorst. Het festival duurt van
dinsdag tot en met zaterdag.
De begintitels rollen nog over het
doek als het geluid van de Ame
rikaanse radio wordt afgewisseld
met de stem van Hitier en het rit
me van marcherende laarzen.
Dan de eerste beelden: een
groepje chassidische jongens (or
thodox-joodse beweging, afkom
stig uit Oost-Europa) speelt een
softballwedstrijd tegen een an
der groepje (ook joden, blijkt la-
'The Chosen'; regie: Jere
my Paul Kagan; hoofdrol
len: Robby Benson, Barry
Miller en Rod Steiger;
theater: Lido 4, Leiden; al
le leeftijden
llilllIlllltlllll
ter). Gewone jongens tegen jon
gens met pijpekrullen en lange
zwarte jassen.
The Chosen' is nog maar net be
gonnen en we zijn al op twee dui
delijke contrasten getrakteerd:
typerend. The Chosen is een film
die de culturen van de liberale jo
den en de orthodoxe joden in het
New York van 1944 met elkaar
laat botsen. In Europa is dan dus
de 'holocaust' in volle gang. Re
gisseur Jeremy Paul Kagan ba
seerde zich daarvoor op het ge
lijknamige boek van Chaim Po-
tok.
Twee jongens worden uit de ge
noemde wedstrijd gepikt. Aller
eerst Danny (Daniel) Saunders,
volgzaam zoon van een chassidi
sche rebbe en Reuven Malter,
zoon van een 'modern' weten
schapper. Ook hij kan het best
met pappa vinden.
Geen ouderconflict dus althans
in eerste instantie niet maar
een proces van aantrekken en af
stoten tussen twee hemelsbreed
verschillende pubers. Er ontstaat
een niet alledaagse en ook niet
gemakkelijke vriendschap. Va
der Malter vindt het dan wel een
goede ervaring voor zijn zoon,
maar rabijn Saunders heeft zo
zijn twijfels. Zeker als hij ont
dekt dat Danny geregeld van het
chassidische pad afwiikt en inte
resses ontwikkelt buiten de Tal
moed.
Dan is de oorlog afgelopen en het
joodse verlangen naar een eigen
staat wordt in The Chosen hart
stochtelijk verdedigd door de va
der van Reuven. De vader van
Danny is op zijn beurt fel tegen
stander van dat streven. Israël
mag er alleen onder leiding van
de Messias komen, Israël is geen
mensenwerk. Dus mag Danny
niet langer omgaan met Reuven.
Dat het allemaal toch weer goed
komt, moet u maar van me aan
nemen. Duidelijk is hiermee wel
dat 'The Chosen' een zogezegd
contrastrijke film is. Door alle te
genstellingen heen groeit er ech
ter toch begrip voor eikaars we
relden, de emotionele band bin
nen het joodse volk blijkt sterk
genoeg. Ziedaar de boodschap
van The Chosen. Ook bij een goj
als ondergetekende komt dat
luid en duidelijk over.
Misschien wel iets té duidelijk. Ik
vond het een mooi gemaakte
(prachtig warm-donkere kleu
ren) film, daar niks van gezegd.
Ontroerend ook, maar tevens te
veel bedacht. The Chosen is zo'n
'leerfilm', gunt een blik in een
voor velen onbekende cultuur.
De personen zijn daarin te duide
lijk marionetten verhaal. Er over
komt ze iets omdat dat zo nodig
moet passen in het algehele
raamwerk. Natuurlijk, dat is bij
meer films zo, maar in The Cho
sen gaat het ten koste van de
spontaniteit.
Gelukkig wordt er góed geacteerd,
dat vergoedt veel. Robby Benson
en Barry Miller overtuigen vol
doende als Danny en Reuven. Ze
worden echter van het doek ge
speeld door Rod Steiger als reb
be Saunders. Werkelijk een ge
not om naar te kijken.
BART JUNGMANN
De acteur Tom Selleck zal menig
een kennen: elke zondagavond is
hij namelijk als de privé-detecti-
ve Magnum op de beeldbuis te
zien. In de avonturenfilm High
road to China speelt hij de piloot
O' Malley, een harde, bebaarde
jongen die wel een borrel lust.
Lachen doet hij niet vaak; dit in
tegenstelling tot de goedlachse,
'all American boy' Magnum.
Het verhaal is betrekkelijk simpel:
een rijke jonge dame, Eve Tozer,
moet haar verdwenen vader zien
te vinden. Lukt haar dat niet, dan
wordt hij dood verklaard en zal
zij haar fortuin kwijt raken aan
de compagnon van haar vader.
Samen met O' Malley gaat ze op
zoek. Achtereenvolgens doen ze
Afghanistan, Nepal en China
aan. In dit laatste land wordt de
vader gevonden; hij is betrokken
in een oorlogje tussen twee dor
pen.
Highroad to China is een onder-
houdende film, dat wil zeggen:
de kijker hoeft zich niet te verve
len, want er gebeurt genoeg.
Overal waar O' Malley en zijn
aanhang verschijnen is wel wat
loos: oorlog, gevechten, noem
maar op. Vooral de massa-scènes
heeft Hutton fraai verfilmd. Klui
ten aarde die in het rondvliegen,
neerstortende paarden: alle in
grediënten voor een spektakel
stuk zijn aanwezig.
En vanzelfsprekend bloeit er ook
nog iets moois op tussen O' Mal
ley en Eve Tozer. Op het moment
dat zij informeert naar z'n voor
naam weten we al hoe laat het is:
liefde. Een onderhoudende film,
zoals ik al zei, maar dat neemt
toch niet weg dat het einde onbe
vredigend is. Zal het tweetal te
rugreizen om het fortuin veilig te
stellen, of blijven ze in China: we
komen er niet achter. Op het
eind zien we het verliefde paartje
vrijen, dan een opname van de
hemelsblauwe lucht en de aftite-
'Highroad to China'; ac
teurs: Tom Selleck, Bess
Armstrong; regie: Brian
G. Hutton, theater: Tria-,
non; leeftijd: 12 jaar
llllllllllllllllllllllllllllllllllll
WIM BRANDS
AMSTERDAM - Bij de opening
van de Nederlandse Filmdagen
woensdag in Utrecht ging Gio
vanni in wereldpremière.
Hoewel Annette Apons tweede
lange film minder „moeilijk" te
begrijpen is dan Golven, kan er
toch vreemd worden aangeke
ken tegen dit verhaal van een ho
tel-kamer waaruit hoofdrolspeler
Truus te Selle nogal eens ver
trokken is. Er komen dan regel
matig andere acteurs en actrices
het in Rome gelegen (in Duiven-
drecht nagebouwde) vertrek bin
nen, maar de camera zet geen
voet buiten de deur.
Annette Apon legt uit hoe het idee
voor Giovanni gegroeid is: „Nog
voor ik een verhaal in mijn hoofd
had, bestond bij mij de wens om
een film te maken die zich volle
dig op één lokatie, in een kamer,
afspeelt. En omdat daar toch van
alles moet kunnen gebeuren,
kwam ik als vanzelf op het idee
van een hotelkamer. Ik ben altijd
gefascineerd geweest door ho
tels. Ik zou best in een hotel wil
len wónen. Ik kon toen kiezen
voor een vreemdeling in een Ne
derlands hotel, of een Nederlan
der in een buitenlandse hotel. Ik
koos voor het laatste, omdat dan
het hele buitengebeuren, zoals
het via deuren, ramen en de tele
visie die kamer binnenkomt,
spannender zou kunnen werken
voor ons. Wat ook telde, was het
idee dat het hoofdpersonage ook
voor ons idee ver van huis zit.
Dat het ver weg is, sluit boven
dien aan bij het verlangen van
die vrouw. Ze hoopt daar in Ro
me zielsgraag een zekere Giovan
ni te ontmoeten, zoals trouwens
iedereen in de film vervuld blijkt
van een of ander moeilijk te ver
vullen verlangen".
„De stukken die je in het hotel te
ervaren krijgt via de straatgelui
den, de tv-beelden, de kranten
koppen over de Rode Brigades
en de mensen die behalve de
hotelgast - nog meer in die ka
mer terechtkomen, zijn niet zo
zeer bedoeld om er de Italiaanse
samenleving of zo mee te type
ren, maar dienen als spiegel van
de innerlijke onrust van die
vrouw".
„Wat me vooral interesseerde, dat
was om een balans te scheppen
tussen watje wèl laat zien en wat
je niét laat zien. Er is op het ogen
blik een ontwikkeling aan de
gang dat steeds meer films extra
pregnant en dominant willen
werken en alles laten zien wat
mogelijk en onmogelijk is, tot de
meest fantastische monsters toe.
Mij leek het aardig om heel dui
delijk aan te geven dat er allerlei
dingen méér aan de hand zijn
dan er wordt getoond. En zoiets
wordt erg duidelijk als je een
hoofdpersoon hebt die niet altijd
gevolgd wordt. Datje in het film
verhaal stippellijnen creëert die
de kijker zelf moet invullen".
„Ik ben het als aantrekkelijk gaan
beschouwen dat de film volledig
in de studio moest worden opge
nomen, nadat filmen in Rome
niet haalbaar was gebleken. Al
les is nagebouwd. Als je de plat
tegrond van de studio zag, dan
was eenderde van de vloer in be
slag genomen door de kamer zelf
en tweederde door de uitzichten
vanuit die kamer. We hebben
niet met foto's of achtergrond
projecties gewerkt. Doorv één
raam zie je de overkant van een
straat. Een huizenwand met ech
te luiken enz. maar op schaal een
kwart verkleind, om ruimte te
winnen. En het grote uitzicht
vanuit het balkon was opge
bouwd in fasen. Je zag, op ware
grootte, op de voorgrond een
dak. Daarachter - maar veel
kleiner, op schaal dus waren
huisjes gebouwd en daarachter
een geschilderde wand met die
heuvelrug en daar weer achter
een horizon voor de lucht. Je
krijgt dan diepte in zo'n decor.
Wat nooit met achtergrondpfo-
jectie zou kunnen, omdat als een
camera dan gaat bewegen, je in
de gaten zou krijgen dat het per
spectief zich niet aanpast. Ik ben
heel blij met dit decorwerk. En
wat ik ook mooi door Theo van
de Sande gedaan vind, is dat ge
durende de twee dagen dat het
verhaal zich op allerlei tijdstip
pen van dag en nacht afspeelt, el
ke scène echt een ander soort
licht heeft. Er zijn scènes waar
het verschil in lichtsoort uiter
aard héél specifiek is, maar zelfs
al die verschillende dagscènes
hebben óók allemaal een eigen
karakter. Dat vind ik toch heel
bijzonder. Toch iets wat je alleen
in een studio kunt bereiken, om
dat je alleen daar de lichtsituatie
volledig in dé hand hebt".
„Ik heb bijna al mijn films met
Theo van de Sande gemaakt. Ik
wil niet zeggen dat andere came-
ralieden dit niet hadden kunnen
maken, maar wat ik vooral zo
waardeer in zijn werkwijze, is dat
ik op een vrij abstract en thema
tisch niveau met hem kan com-
dat hij daar zelf de
bij probeert te
vinden. Meestal is het zo dat bij
Nederlandse films de nadruk
komt te liggen op „film is echt",
„film is de werkelijkheid", ter
wijl dat voor mij slechts de helft
van het verhaal is. Film is ook
„constructie", waardoor je din
gen kunt meedelen óver de
werkelijkheid. Die kant moet je
niet verwaarlozen. Het is iets
waar Theo heel gevoelig voor is.
Daarom kan ik met hem zo speci
fiek en precies werken".
Giovanni is een veel toegankelij
ker film dan Golven. Heeft An
nette Apon daar doelbewust voor
gekozen?
„Als ik bezig ben met schrijven en
werken aan een film, dan zit ik
niet met ideeën in mijn hoofd
over het publiek waarop gemikt
zou moeten worden. Golven was
ook wel een soort weerslag van
de problemen die je hebt bij het
vertellen van verhalen, dus ook
filmverhalen. Ik heb me erbij
neergelegd dat je dat wel moet
doen; verhalen vertellen. Maar je
moet het wel doen op een manier
die voor jezelf zo zuiver mogelijk
is. Maar je kunt niet doorgaan
met zeuren over de stelling dat
verhalen vertellen corrupt zou
zijn, achterhaald, of vervalsend.
Ik heb een lange tijd, dat ik zelf
alleen werkte voor het Amster
dams Stadsjournaal en geen
speelfilms maakte, nauwgezet de
ontwikkelingen bijgehouden
van Marguerite Duras. Het was
heel interessant om te zien hoe ze
telkens, kans zag om nog weer
mèèr weg te laten. En met ijzeren
consequentie kwam ze uit op
zwart-film. Daar heb ik het toen
moeilijk mee gehad. Duras is
tenslotte in de zestig en ik ben
pas 34 en wil graag films maken
en dan is een zwart doek voor mij
het ideaal niet".
„Alle fictie is vernietigend bij film.
In theater en literatuur was dat al
veel eerder gebeurd, in de schil
derkunst ook. Ik denk dat je nu
moet kijken hoe je vanaf de kaal
slag weer op kunt bouwen. En
daar gaat Giovanni ook een
beetje over. Ik heb me ooit nogal
diepgaand met films van ande
ren beziggehouden en dat had
toch een soort verlammende
werking op mijn eigen creativi
teit. Ik had voortdurend de
schrik dat mijn films zich zouden
moeten bewijzen tegenover 90
jaar filmgeschiedenis. Van dat
gevoel raak ik nu eindelijk weer
enigszins los".
BLIJVERS
"Flash Dance" - Het Fame-virus
woekert voort. Euro 4, Alphen.
"Brandende Liefde" - Nieuwe Wol-
kersverfilminj» Niet zo best. Lido
1, Leiden en Euro 1 en 2. Alphen
"Merry Christmas mr. Lawrence" -
Beklemmende botsing van cultu
ren, Lido 3. Leiden.
"Octopussy" - James Bond met een
knipoog, Lido 2, Leiden, Euro 3,
Alphen.
"The meaning of life" - Pythons
pakken ouderwets uit en hebben
veel te bieden. Studio, Leiden.
"Lone Wolf McQuade" - Actie en
ir. City 1, Katwijk
(OP)NIEUW
"Blue Thunder" - Spannende ach
tervolging in helikopters, City 2,
Katwijk
"48 Hours" Keiharde politiefilm
met Nick Nolte. City 3. Katwijk.
"Wild Bunch" - Klassieke western,
City 4. Katwijk.
SEXFILMS
'Erotisch spiegelbeeld" - Rex, Lei-
NACHTFILMS
"Brandende Liefde" - -Euro 2, Al
phen.
"Octopussy" - Euro 3, Alphen.
DEN HAAG
"Space Hunter" - Asta (463500), 12
jr.
"Gejaagd door de wind" - Bijou
(461177), 12 jr.
"Blue thunder" - Calypso (463502),
12 jr.
"Hans - Het leven voor de dood" -
Babylon 1 (471656), 16 jr.
"Flashdance" - Babyion 2, al.
"Psycho 2" - Babylon 2, 16 jr.
"Die flambierte Frau" -. Babylon 3.
16 jr.
"Vrijdag de dertiende - deel 3" - Ci
neac 1 (630637), 16 jr.
"Octopussy" - Cineac 2. 12 jr.
"Porky's 2..De volgende ochtend" -
Cineac 3, 16 jr.
"Starwars" en "The empire strikes
back" - Du Midi (855770), 12 jr.
"Brandende liefde" - Euro, 16 jr.
"Octopussy" - Metropole 1 (456756),
12 jr.
"Monty Python's "The meaning of
life" - Metropole 2, 16 jr.
"Sophie's choice" - Metropole 3, 16
jr.
"Fannny Alexander" - Metropole
4. 16 jr.
"Tootsie" - Metropole 5, al.
"The Bronx Warriors" - Odeon 1
(462400), 16 jr.
"Highroad to China" - Odeon 2, al.
"Monty Python's The meaning of
life" - Odeon 3. 16 jr.
"Breathless" - Odeon 4, 16 jr.
"An Bloem" - Odeon 5. 12 jr.
"Perziken met slagroom" - Le Paris
1 (656402), 18 jr.
"Huisvrouwen en hobbies" - Le Pa
ns 2. 18 jr.
"De gelaarsde poesjes" - Le Paris 3.
18 jr.
"Brandende liefde" Passage
(460977). 16 jr.
AMSTERDAM
"Die flambierte Frau" - Alfa 1
(278806). 16 jr.
"Heat and dust" - Alfa 2, al.
"Gandhi" - Alfa 3, al.
"Flashdance" - Alfa 4, al.
"Local Hero" - Alfa 4, al.
"Giovanni" - Alhambra 1 (233192),
16 jr.
"Sophie's choice" - Alhambra 2
(233192), 16 jr.
"Space Hunter"- Believue Cinera
ma (234876/266227), 12 jr.
"'n Moordbrief - Calypso 1 (266227/
234876). 16 jr
"Blue thunder" - Calypso 2, 12 jr.
"Psycho 2" - Calypso 3, 16 jr.
"Schot in de roos" - Centraal
(248933), 18 jr.
"Octopussy" - Cineac (243639), 12 jr.
"Creepshow" - Cinecenter (236615),
16 jr.
"The Nightporter" - Cinecenter, 16
jr.
"Fanny Alexander" - Cinecenter,
16 jr.
"De Lift" - Cinecenter, 16 jr.
"Brandende liefde" - Cinema 1
(151243), 16 jr.
"Octopussy" - Cinema 2, 12 jr.
"The Bronx Warriors" - City 1
(234579), 16 jr.
Monty Python's "The meaning of li
fe"- City 2, 16 jr.
"Porky's 2..De volgende ochtend" -
City 3. 16 jr.
"High road to China" - City 4, al.
"Breathless" - City 5, 16 jr.
"Octopussy" - City 6, 12 jr.
"An Bloem" - City 7. 12 jr.
"Als de kraanvogels overvliegen" -
Kriterion, 16 jr.
"Catch your dreams" - Studio K, 18
jr.
"Hans - Het leven voor de dood" -
Leidsepleintheater (235909), 16 jr.
"Sex boat" - Parisien (248933), 18 jr.
"Caligula 2" - Rembrandtpleinthea-
ter 1 (223545), 18 jr.
"Starwars/The empire strikes back"
Rembrandtpleintheater 2
(223545). al.
"King of Kung Fu" - Rex (246132),
16 jr.
"De Rimboevechter" - Roxy
(232809), 16 jr.
"The Beastmaster" - Saskia
(244152), 12 jr.
"La Colmena", "Les enfants du pa
radis", "Another way" - The Mo
vies (245790), 16 jr.
"Brandende liefde" - Tuschinki 1
(262633), 16 jr.
Monty Python's "The meaning of li
fe" - IVschinski 2, 16 jr.
"Vrijdag de dertiende - deel 3" - Tu-
schinski 3, 16 jr.
"Flashdance" - Tuschinski 4, al.
"2001, A space odyssey" - Tuschins
ki 5. 12 jr.
"Creepshow" - Tuschinski 6, 16 jr.
"Merry Christmas mr. Lawrence" -
De Uitkijk (237460), 16 jr.
De nationale en internationale tv
laat de filmliefhebbers komen
de week een beetje in de steek.
Alleen het tweede Duitse net
begint zondag met een lovens
waardige serie: de Doinel-
reeks van Francois Truffaut. In
de figuur van Antoine Doinel
verbeeldde Truffaut min of
meer zijn eigen persoonlijk
heid. Het is een serie van vier
en begonnen wordt (uiteraard)
met 'Les Quatres Cent Cou
pes'. Het was het debuut van
de voormalige criticus Truf
faut en luidde tevens de perio
de van Nouvelle Vague in.
Door de ogen van de dertienja
rige Antoine (in alle vier afleve
ringen Jean-Pierre Léaud)
kijkt Truffaut naar de grote
mensen-wereld. Geen prettige
wereld, Antoine is voortdu
rend het slachtoffer van de
strijd tussen zijn ouders. Aan
vang is 15.20 uur.
Een dag eerder op Duitsland 1
'Charade', een komedie/thril
ler van Stanley Donen met Ca-
ry Grant en Audrey Hepburn
in de hoofdrollen. Hepburn
speelt een jonge weduwe. Haar
echtgenoot blijkt een oplichter
Gary Grant - te zien in 'Cha
rade'
te zijn geweest. Schuldeisers,
zelf ook niet zo fris, verdringen
zich op de stoep. Aanvang
22.20 uur.
Dinsdag brengt België 2 'Au
bout du bout du banc*. Een ze
ker in opzet interessante film
over vier generaties van de
joodse familie Oppenheimer.
Elke keer als overgrootvader
jarig is, komen zij tezamen in
Parijs. In die vier generaties
tracht regisseur Peter Kasso-
vitz te vertellen wat het joodse
volk in de jongste geschiedenis
heeft meergemaakt. Jane Bir-
kin, Victor Lanoux en Georges
Wilson spelen mee. Aanvang
20.15 i
In het Filmhuis (Breestraat 66
Leiden) draait vrijdag en zater
dag 'Schwestern' van Margare-
the von Trotta. De film gaat
over een relatie tussen twee
zusters, de één efficiënt en za
kelijk, de ander gevoelig en
twijfelend. Aanvang 21.15 uur.
Volgende week woensdag 'The
Nightporter'. Een nogal om
streden film van regisseur Li-
liane Cavani over een relatie
tussen een voormalige kamp
beul (Dirk Bogarde) en één van
zijn vroeger slachtoffers (Char
lotte Rampling). Aanvang
20.00 en 22.15 uur. Volgende
week donderdag draait het
Filmhuis 'Death in Venice'.
Een prachtige film van Luchi-
no Visconti met andermaal
Dirk Bogarde. Ditmaal speelt
hij een componist die in het
door de pest geteisterde Vene
tië een wanhopige liefde opvat
voor een puber. Ook nu is de
aanvang 20.00 en 22.15 uur.
K&O (Oude Vest 45, Leiden) ver
toont dinsdag 'An unmarried
woman' van regisseur Paul
Mazursky. Jill Clayburgh is
een vrouw die plotseling door
haar man verlaten wordt. Met
veel moeite slaat zij zich door
een pijnlijke periode heen en
wordt verliefd op een kunst
schilder (Alan Bates). Zij staat
dan voor de moeilijke keuze:
zelfstandig blijven of toch
weer samenleven. Aanvang
20.00 uur.
Het Kijkhuis (Vrouwenkerk-
koorstraat, Leiden) draait tot
en met zondag 'Cutter's Way'.
ter'.
Een behoorlijk geslaagde film
van de Amerikaanse Tsjech
Ivan Passer over een Vietnam-
veteraan en zijn rondlumme-
lende vriend. Maandag en
dinsdag 'Lola', Rainer Werner
Fassbinders variant op 'Die
Blaue Engel'. Barbara Sukowa
moet kiezen tussen twee he
ren: een corrupte aannemer en
eei> rechtschapen ambtenaar.
Aanvang 20.00 en 22.15 uur.
Het HF-Filmhuis (Hooftstraat,
Alphen) brengt vanavond
'Deutschland Bleiche Mutter'.
Die film was onlangs nog op de
Duitse tv en vertelt van een
vrouw die het tijdens WO II
zonder haar echtgenoot moet
zien te rooien en daar ook in
slaagt. Als hij terugkeert blijkt
het samenleven niet meer mo
gelijk. Aanvang 21.00 uur.
Filmclub Oscar vertoont maan
dag in het Euro-theater (V.
Boetselaarstraat, Alphen)
'Chariots of Fire'. De Engelse
Oscar-winnaar van vorig jaar,
waarin twee qua karakter zeer
verschillende atleten zich
voorbereiden op de Olympi
sche Spelen. Aanvang 19.00 en
21.30 uur.
Truss te Selle in Giovanni. Inzetje regisseur Annette Apon.