c C - Expositie in Antwerpen toont OtEnsors korte schildersleven t J J MAANDAG 19 SEPTEMBER 1983 Kunst In het Koninklijk Museum voor Scfcone Kunsten in Antwerpen wordt tot 30 oktober een grote overzichtstentoonstelling gehouden van het werk van James Ensor. Deze expositie omvat meer dan 200 werken en brengt verspreide schilderijen uit de gehele wereld samen. James (baron) Ensor, die leefde van 1860 tot 1949, wordt algemeen ge zien als een van de baanbrekende kunstenaars van deze eeuw. De meeste grote musea hebben werk van hem verworven, maar het mid delpunt van de collectie ligt nog steeds in Antwerpen. De opzet van de tentoonstelling doet zowel de "klassieke" (voor 1893) als de moderne periode alle eer aan. De bekende Ensor-themata als het burgerlijk gezinsleven, de maskermensen, het passieverhaal en de Christusfiguur, de dood en de zelfstudies komen alle aan bod. ANTWERPEN (GPD) - Eenenveer tig volle jaren blijft het schilderij voor de mensheid verborgen. Dan pas - 1929 - laat James Ensor 'De intrede van Christus in Brussel' uit zijn atelier halen. Het meters- grote doek wordt tentoongesteld in het Paleis voor Schone Kun sten op de Brusselse Mont des Arts en het verwekt te midden van de 796 andere werken van de meester alsnog sensatie. Aan alle voorwaarden voor het verkrijgen van die opschudding is, langer dan eenenveertig jaar, ruim schoots voldaan. Men kent Ensor als een eigenzinnig figuur in de wereld der kunsten, een 'verstok te eenzaat' zoals men dat in Vlaanderen zegt. Ensor staat voor non-conformistisch, voor fel le spot, voor het eigen gezicht dat de lijntjes naar een soms bittere satire moeilijk kan ontberen. Een sensatie dus. Men staat voor het doek en ziet Christus, met een gouden stralenkrans omge ven, op een ezel met extra-lange oren Brussel binnenrijden. Hij zit midden in een optocht van het soort waar men in het Zuiden weet van heeft: een kakelbonte stoet vol prelaten, opgetuigde ge neraals, fanfares, boerenkoppen, prollen, narren en zotskoppen. Bier stroomt door de straten; overal vlaggen en banieren. Christus rijdt onder een vuur rood spandoek met 'Vive la So ciale' erop en op het podium van de saltimbanken wachten de dorpsgekken met hun poster 'Vi ve Jésus, roi de Bruxelles. Een blijde intrede? Wie het ziet denkt aan zeven dagen feest bij zeer goed weer, maar de zeven kwade dagen komen als de reactie de keel schor schreeuwt. Christus, koning van Brussel en omstre ken? Spotternij! Men heeft dan nog niet gezien dat Ensor zichzelf op de ezel heeft gezet om zo de dag van zijn leven mee te maken. Ensor Superstar. Ziet, de wereld loopt er voor uit. De man die eens gesmaad werd en geen enkel aanstootgevend schilderijtje aan de salons kwijt kon, wordt nu ingehaald als een koning, met zang ën dans en gro te staatsie. Het was Ensors mooiste en meest gekoesterde manier om wraak te nemen op een niet bepaald wel willende wereld. Dat die wereld hem intussen danig te pakken heeft gekregen is vers twee van 's levens litanie. Op het moment van de eerst tentoonstelling is Ensor al - letterlijk lang en breed - een van de bonzen geworden die vroeger op een stevige veeg konden rekenen. Vlak vóór het Brussels spektakel stuk verheft de Alpenjager Al- bert, koning aller Belgen, Ensor in de adelstand. De nieuwe ba ron kiest een wapen, woont de onthulling van ziin standbeeld in Oostende bij en wordt even later - 1933 - wat plechtstatig uitgeroe pen tot de 'Prins der schilders'. Het zijn wat feiten uit een leven dat maar enkele tientallen jaren een schildersleven was. James Sidney Ensor, in 1860 in Oostende geboren, heeft het - naar duidelijk zal zijn - niet ge makkelijk gehad in een land en een tijd waarin de gestrengheid van conventies tussen droom en daad met recht tot de praktische bezwaren gerekend mocht wor den. De belangrijkste jaren lig gen in de tijd dat hij - schilde rend en om zich heen maaiend - niet die bezwaren ook voelde e geheel ten onrechte in kwam tegen een burgerdom dat hem, Ensor de bevlogen schil der. tot mikpunt had gemaakt. De officiële salons wisten geen raad met het werk van deze man dat geheel buiten de gangbare produktie lag. Hij werd gewei gerd, buitengesloten. Het talent bewees evenwel bij voortduring zichzelf en zo waren er ten leste in het chicaneren bedreven gees ten voor nodig om Ensor buiten de poorten te kunnen houden. Als er weer eens een tentoonstel ling is van de kunstenaarsgroep 'Les XX', waarvan Ensor deel uitmaakte, schrijft hij: „Ik weet van niets en ik wacht, ongerust èn onzeker, geprikkeld en argwa nend, zoals de draak van Fessine, opgejaagd in de bossen van Mi- comence, met zijn staart vol gal, zijn bokspoten, zijn verscheurd hart vol vreemd venijn, duwend, schijtend, boerend, veestend, pissend, brullend met verschrik kelijke kreten'. Die explosieve geladenheid mist men bij de oudere Ensor die zich braaf en trots laat fotograferen in Oostende en Brussel en zijn naam opsiert met de titel die een, niet bestaand, baronaat veron derstelt. Ze hebben hem dan toch te pakken gekregen, is de conclusie die blijft. Want, na alle officiële erkenning en eerbetoon is er weinig meer gebeurd dat ook maar flauw herinnert aan de Ensor die met kracht op het the ma 'Un Giorno di Regno' kon componeren. Een burleske? Een symfonie? Men kan het benoemen in Antwer pen waar het Museum voor Schone Kunsten, dat ook in zijn gewone doen veel mooie midda gen waard is, een ronduit schitte rende keuze uit het werk van En sor presenteert. Christus in Antwerpen, koning van de vlakte, van de polders, van de aanrollende golven, koning van het spel van transvertieten, van alle aureolen, de dansende ske letten, koning van de maskera des: Ensor de gekruisigde. De inrichters van deze expositie hebben niet de gemakkelijkste De zonderlinge maskers van James Ensor. (Foto GPD» en dankbaarste weg gekozen door zich uitsluitend te bepalen bij het werk met geniale kanten. Ook de prille opkomst en het droe ve verval tot krachteloosheid worden getoond en dat maakt de tentoonstelling te waardevoller. Bovendien geldt dat Ensor ook in zijn nadagen België's grootste kunstenaar was en dat mag wat zeggen als men becijfert dat na zijn top - rond de eeuwwisseling is het een eind bekeken - België in de greep komt van de boeren- borstel die het Vlaamse Expres sionisme dicteert en jarenlang de illusie in stand houdt dat regio nale helden ook wereldhervor mers kunnen zijn. De sterkste jaren van Ensor liggen tussen 1880 en 1900, tussen zijn twintigste en veertigste. In die twee decennia helpt hij België aan een Gezicht binnen de zich dan uiterst explosief ontwikke lende moderne kunst. Hij maak te een nieuwe, eigen wereld, schildert al dat vertrouwd was in een fantasmagorie van kleuren die de voorstelling onderge schikt durft te maken aan de krachten die binnen het schilde rij de dienst uitmaken. Pijn en angst gaan er hand in hand met uitbarstingen van dolle vreugde en plezier. Antwerpen biedt - ter herkenning - honderddertig schilderijen, hon derdtien tekeningen en aquarel len, honderdvijfenveertig etsen en voorts brieven, boeken, ets platen, foto's en andere docu menten. ANDRE OOSTHOEK In diverse scholen te: ALPHEN A/D RIJN, LEIDEN, Merenwijk en Zuid-West, LEIDERDORP, LISSE, NOORDWIJK. NOORDWIJKERHOUTen OEGSTGEEST. Aanvang: 1e week vanokt. 1903 De wekelijkse cursus bloemen- schikken staat onder leiding van een i bevoegde leerkracht, bestaat uit 8 lesavonden. Na iedere les van 19.30-21.30 uur de deelnemers een fraai bloem- Het cursusgeld bedraagt f 158,-, inclusief bloemen en het materiaal, alsmede een cursusboekje, de cursus dus volledig verzorgd. In september start ook nog de vakopleiding bloemenschikken en -binden (bloemist-winkelier). Opgave binnen 10 dagen door ee (brief)kaart te zenden aan Stichting Bevordering Onderwijs aan Volwassenen (SBOV). Sir Winston Churchillweg 2. 2251CX VOORSCHOTEN. Gaarne duidelijk uw naam, adres en cursusplaats vermelden. (Sla opgave ontvangt u een bevestiging. c@uclCYLieuiiis 19 september 1983 Honderd jaar geleden stond i de krant: Te Sassenheim viel de tim mermansleerling J.W. uit een hooiberg, brak het linkerbeen boven de knie en kwetste zich ernstig aan het onderlijf. Dit is binnen eenige weken het derde geval van beenbreuk in die ge meente. Een tachtigtal werklieden der sajetfabriek van den heer Eigeman in Ververstraat te Lei den, zijn Maandag door hun nen patroon in de gelegenheid gesteld de Amsterdamsche ten toonstelling (de Internationale, Koloniale en Uitvoerhandel- Tentoonstelling, Red.) te bezoe ken. De kleedermakers vereeni- ging heeft dienzelfden dag op kosten van de kas een bezoek aan Neerlands hoofdstad ge bracht, mede om de tentoonstel ling te bezichtigen. Een geweldig geraas, gelijk aan den knal van een kanon, bracht deze dagen in den vroe gen ochtend grooten schrik on der de bewoners van een voor stad van Parijs. Een waterre servoir van eene waschinrich- ting, die 25000 liter water be vatte en geplaatst was op een ijzeren verhevenheid, was naar beneden gestort. In zijn val ging het gevaarte door het keu kendak van een naast bij gele gen huis, waar natuurlijk het huisraad in duizenden stukken vloog, terwijl het water, dat uit den bak stroomde, het geheele huis en ook de waschinrichting onder zette. De mannen der brandweer, die te hulp kwa men, hebben een géheelen dag noodig gehad om de vertrekken ledig te pompen. Vijftig jaar geleden: - In Rijnsburg zijn de aanvoe ren van bloemen den laatsten tijd zeer aanzienlijk en feitelijk té groot. Alles is natuurlijk voor het binnenland v.v. de groote steden bestemd. Betaald werd: Anjers 2-35 ct. Gladiolussen 20- 50, Dahlia's 40-95, Chrysanten 10-18, Zinnia's 30-65, Afrika nen 8-12, Rozen per bos 10-18 ct, Montbretia's 5-10 en Godetia 20-30 ct. Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Spiderman", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo 14.!5, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, al. LIDO 1 (124130): "Brandende liefde", Bioscopen LIDO 3: "Merry Christmas Mr. Law rence", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 4: "The year of living dange rously", da. 19.00 en 21.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 14.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "101 Dalmatiërs", za., zo. en woe 14.30 uur, al. STUDIO (133210): "Meaning of life" (Monthy Phyton), da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. TRIANON (123875): "An Bloem", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur. 12 jr. REX (125414): Teenager in love", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Pruimenbloe- sem", vr. en za. 23.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Brandende liefde", da. Nachtvoorstelling: "Brandende lief de", za. 24 uur, 16 jr. EURO 2: "Brandende liefde", da. 19.00 en 21.15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Hogeschool standjes", za. 24.00 uur, 18 jr. Kindervoorstelling: "Kuifje en de zonnetempel", za., zo. en woe. 13.45 uur, al. EURO 3: "Octopussy", da. 18.30 en 21.15 uur, za., zo. en woe. ook 13.30 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Lucky lips", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 4: "Flash dance", da. 18.45 uur en 21.00 uur, za., zo. en woe. ook 14.00 uur. al. Nachtvoorstelling: "Flash dance", za. 24.00 uur, 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354). GREENWAY: "The world according uur, al. "Dragon slayer" (Walt Disney), za., zo. en woe. 15.45 uur, al. "Die Blechtrommel", ma. 20.00 uur, di. 13.30 uur, 12 jr. Kindervoorstelling: "Sjors en Sjim- mie", za., zo. en woe. 14.00 uur. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Lone Wolf Mcquade", do., ma., di. en woe. 14.45 en 20.00 uur, vr., za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. CITY 2: "The magnificent Seven", zelfde tijden als City 1,12 jr. CITY 3: "Big bomber", zelfde tijden als City 1, al. CITY 4: "Schot in de roos", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. 14.45,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "An officer and man", za. 19.00 en 21.15 14.45 uur, ma. en di. 14.45 uur, woe. 20.00 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Martijn en gier", za. en woe. 14.45 uui LAK galerie - Cleveringaplaats 1, te keningen van Catrien van Leeu wen, tot 28/10; ma t/m vr van 9-17 Exposities Galerie de Pomp - Eva de Groot, email-etsen, t/m 29/9; di 19-21 uur, woe, do, za, zo 14-16 uur, woe 10-12 Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, tentoonstelling kantwerk van Maud Muller Massis, tot 26/9; ope ningsuren bibliotheek. Stelling - Lange Mare 65, tentoonstel ling van schilderijen van Jacob Mishori, t/m 1/10. Vrouwenhuis - Hooigracht 79, exspo- sitie 'Leidse kunstenaressen', t/m 26/10, ma t/m za vanaf 21 uur, zo vanaf 14 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, 'Japan, profiel van een cultuur', tot 1/10; di t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, 'Potten Kijken Pillen Draaien in de oude apotheek', t/m 27/2/'84; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur, na 1/10 van 13-16 uur. Hortus Botanicus - Rapenburg 73, (Oranjerie), tentoonstelling 'De Muskusrat' van Rijksmuseum voor Natuurlijke Historie, t/m 25/9; ma V m za 9-16.30 uur, zo 10-16.30 uur. Hans v.d. Vlist - Botermarkt, kleuret sen van Titia de Haas, tot 1/10; di t/m za van 10-17 uur. Het Leidse Beleg - Hooigracht 4a, ex positie foto's Peter den Hollander, tot 1/10. Het Oude Raadhuis - gouaches, olie verven en tekeningen van Djim de Graaf, tot 23/9, di 19-21 zo 14-16 uur, za 11-16 i ZOETERWOUDE Art Galerie J.V.C. - Energieweg 41, expositie van Karei Lengkeek, pen tekeningen en acryl, tot 3/10; ma t LEIDERDORP Muzenhof - Wil Ouwendijk-Baake, schilderijen, aquarellen; Marianne Volkers, tekeningen, schilderijen en druksels, t/m 5/10; dag. van 14-18 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis' behalve van dins dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisa- beth-ziekenhüis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis Élke dag van 16.00 tot 17.00 uur en van 18.30 tot 19.30 uur. - de kinder- en jongerenafdeling: da gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intesieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-zieken- Ziekenhuizen 14.30.-14.45 14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd. dagelijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 i 15.00- Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hier voor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdelingen: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofd verpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewaking. 's och tends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30- 18.30 uur. 18.30-18.45

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 19