Pythons pakken ouderwets uit r .ui r .iii r Resnais stelt teleur op filmfestival van Venetië 'Bad Boys' even bovenmiddelmaat r ,jr jwr Jeugdmisdaad in beeld '''Uil' ''Uk. 'i| rjsFjir iiiiiiimiimiiiiiiimiiiiiimii 'Sorceress': de strijd tussen donker en licht "min,. 'The meaning of life' heeft veel te bieden Maar sterke Altman VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1983 'Bad Boys'; regie: Rick Rosenthal; met Sean Penn, Reni Santoni en Film 'Rotzakken' zijn het waar het in 'Bad Boys' om gaat. Tasjesdiefstal, gewapende roofovervallen, geweld en heroïnehandel daar houden ze zich mee bezig. De jeugdige delinquent O'Brien bestaat het zelfs om bij een treffen met de concurrent het broertje van zijn Portoricaanse aartsvijand dood te rijden. Dat roept om wraak. O'Brien verdwijnt weliswaar in een jeugdgevangenis, maar zijn vriendin loopt nog altijd vrij rond. Hoewel het arme kind er niets mee te ma ken heeft, richt de wraak zich op haar. Dat brengt ook de Portoricaan in het gevang. Een afrekening tussen de twee kan, ondanks verwoede pogingen van hulpverleners, niet uitblijven. In de broeierige sfeer van de jeugdgevagenis heeft een gevecht op leven en dood plaats, waaruit slechts één zal komen. Regisseur Rick Rosenthal heeft ooit eens i 'Bad Boy' gekeken. In deze film uit 1949 draaide even eens een jeugdige misdadiger de nor in, waar hij zijn vechtlust niet kon bedwingen. Helemaal origineel is het gegeven dus niet, maar het moet Rosenthal wor den nagegeven dat hij de gespannen sfeer tussen de boeven in de gevangenis vakkundig heeft weergege ven. De nodige humor ontbreekt evenmin, waar door 'Bad Boys' heel goed te verduren valt. Vooral de fantasierijke invallen van O'Briens gevangenis maatje, heel ontwapenend gespeeld door Esai Mora les, zorgen voor de nodige opgewektheid in de ove rigens zo troosteloze en keiharde jungle van de jeugdgevangenis. Dat in een dergelijk instituut ei gen wetten en moraal een rol spelen is Rosenthal ook niet ontgaan. Door deze accenten steekt 'Bad Boys' dan ook net iets boven de middelmaat van de gewone geweldsfilm uit. ANNEMIEK RUYGROK In het redelijk succesvolle spoor van films als 'Conan, the bar barian' zijn er nu ook andere filmmakers die in deze mytho logische hoek van de cinema een graantje proberen mee te pikken. 'Sorperess' is één van de resultaten. De strijd tussen goed en kwaad gegoten in een - mythe. De despoot Traigon speelt onder één hoedje met duistere krach ten en moet daarom zijn eerst geboren kind offeren. Maar als zijn vrouw hem een tweeling schenkt, wil ze niet zeggen welk kind het eerst het levens licht zag. Krona, de witte tove naar, verbergt de twee baby's en zorgt er voor dat Traigon het leven laat. Maar de despoot 'Sorceress'; regie: Brian Stuart; hoofdrollen: Leigh Harris, Lynette Harris en Bob Nelson; theater: Lu xor, Leiden; leeftijd: 16 jaar iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii rijst na twintig jaar op uit de dood en weet zijn kroost op te sporen. Afijn, dat ontaardt in een strijd tussen de goden van het licht en de duisternis. Spektakel genoeg dus. Op mijn persoonlijke ranglijst van Monty Python-films verovert nieuwkomer 'The meaning of li fe' een tweede plaats. Aan kop blijft 'Life of Brian', maar versla gen zijn: 'Hollywood Bowl' (drie), 'Holy Grail' (vier) en 'Jab- berwocky' (slechte vijfde). 'Brian' houdt de leiding omdat dat toch eigenlijk de enige film was, waarin de zes Pythons (Ameri kaan Terry Gilliam maar even meegerekend) hun op korte sket ches toegespitste humor, ont wikkeld voor televisie, konden paren aan een goed lopend ver haal. Wat 'The meaning of life' betreft: daar is niet eens een po ging in die richting gedaan. De film is onderverdeeld in zeven hoofdstukken. John Cleese heeft dan ook alhalf schertsend, half serieus gezegd: "Dat hele 'Mea ning of life-gedoe' is niet meer dan een goedkope, laatste po ging om nog enige vorm te geven aan een allegaartje van losse sketches". Dat is misschien dan ook direct het geheim van het succes. Monty Python kan kennelijk moeilijk overweg met een langdurig ver haal. 'Brian' dan, zoals gezegd uitgezonderd, hebben hun films 'The meaning of life'; re-t gie: Terry Jones; hoofdrol len: Monty Python-team; theater: Studio, Leiden; alle leeftijden HIIIIEliHlllülüllHiUIIIIIIIIII toch teveel dode punten. Een verzameling van losse eenakter- tjes is dan misschien een makke lijke, maar in elk geval een effec tieve uitweg. Daarnaast is het team - en dat is dan waarschijnlijk een compli ment voor regisseur Terry Jones er nu beter dan voorheen in ge slaagd het medium film ten volle te benutten. Op de televisie was het vaak niet meer dan een act voor dwaze heren, geregistreerd door een camera. Het grote witte doek verlangt wat meer en dat besef lijkt nu ten volle doorge drongen. Zo zitten er in 'The meaning of life' prachtige staal tjes choreografie. John Cleese grijpt als bovenmeester Michael Palin en Terry Jones bij de oren. Eric Idle is verontwaardigd, Graham Chapman kan het niet sche len. Wat verder over 'The meaning of life' te vertellen? Het leven wordt in min of meer chronologische volgorde geschetst, van de ge boorte tot de dood. Het ene stuk je is leuker dan het andere, maar dat is logisch. Eén scène wordt wellicht klassiek: die waarin een tolronde man een deftig restau rant onderkotst en tenslotte ge heel en al uit elkaar spat. Dat is echt veel leuker dan dat het er hier zo plastisch en onsmakelijk staat. En voor wie daar op wacht: de zin van het leven wordt aan het eind ook nog onthuld, maar stelt u zich daar niet teveel van voor. Misschien steken alleen vissen nog iets op van de film. Geregeld keert de camera terug bij een aquarium in de al genoemde eet gelegenheid. De vissen daarin peddelen wat doelloos rond, in afwachting van te worden opge diend. Wat voor zin heeft het le ven dan? Eén van hun vrienden wordt opgegeten. Zegt de één te gen de ander: "Dat zet je toch wel aan het denken, hè". Eigenlijk zijn dit al veel te veel woorden over Monty Python. Ie dereen weet zo zoetjes aan wel wat hij kan verwachten en de liefhebber zal ditmaal beslist niet teleurgesteld worden. Ook al niet omdat de vertaling zeer adequaat is. Persoonlijk werd mijn genoe gen wel enigszins verpest door het feit dat op televisie al zoveel scènes werden vertoond. Enige terughoudendheid daarbij zou geen kwaad kunnen. BART JUNGMANN VENETIË - De tweede week van de 40ste Mostra Internazionale del Cinema in Venetië heeft nieuw werk te zien gegeven van een aantal filmers van wereld naam: Altman, Wajda en Res nais. Terwijl in de- competitie nog moet worden afgewacht hoe Godard het er af gaat brengen met Prenom Carmen, waarin de Nederlandse actrice Maruscha Detmers de hoofdrol speelt, zou toch al het voorzichtige vermoe den kunnen worden uitgespro ken dat Jill Clayburgh de actrice- prijs zal opstrijken voor haar ti telrol in Hanna K., van Costa-Ga- vras. Robert Altman maakt nogal veel kans op de Gouden Leeuw met zijn film Streamers, oor de acteursprijs lijkt Armin Müller-Stahl een sterke kandi daat. Hij maakte indruk in maar liefst twee competitie-films: Eine Liebe in Deutschland, van Waj da, en Koerfer's Zwitserse film Glut. Het al of niet onderschei den van Altman's Streamers zal afhangen van de ruimheid waar mee de jury het begrip „cinema" wenst te interpreteren, reamers is namelijk een verfilmd toneelstuk (geschreven door Da- rid Rab, de echtgenoot van Jill Clayburgh) en Altman heeft wei nig gedaan om die afkomst te verdonkeremanen, net als het ge- ral geweest is bij zijn vorige film Come back to the five Jimmy Dean. reamers speelt zich volledig af in sen barak op een Amerikaanse egerplaats, waar jonge parachu- isten wachten op verscheping laar Vietnam. De film heeft twee hema's, die gaandeweg steeds neer verstrengeld raken: homo- rotiek en angst voor de dood. Iet is een erg knap geschreven omedie, voortreffelijk geac- ïerd en heel efficiënt gëensce- eerd, waarin bloedstollende rnst en bloedstollende humor iuivertje wisselen. nogal gewaagde, soms zelfs lockerende wisselingen van lonsoort geven Streamers (de ti ll slaat op de term- die parachi- sten gebruiken voor soldaten met een valscherm dat niet is opengegaan) een buitengewoon intrigerende werking. Die nogal stumperige, zeer jeugdige Ame rikanen al aangeraakt door de oorlog die voor hen nog moet be ginnen, in een land dat ze op de wereldkaart niet eens zouden kunnen aanwijzen. Wcgda's Eine Liebe in Deutschland is de verfilming van het gelijkna mige, door Rolf Hochhuth ge schreven boek dat handelt over de in 1941 tragisch aflopende ro mance tussen een Duitse vrou\y (Hanna Schygulla) en een Poolse krijgsgevangene (Piotr Lysak) die te werk gesteld is in het dorp je Brombach, bij de Zwitserde grens. Op een dergelijke verhou ding stond voor krijgsgevange nen de doodstraf en dat is wat de jonge Pool uiteindelijk ook te wachten staat. Wajda, die „wegens ziekte" niet in staat was om van Polen naar Ve netië te komen, had wel een toe- door Pieter van Lierop lichting gestuurd op zijn interes se voor Hochhuth's boek: „Tot nu toe kwamen er in mijn films Duitsers alleen voor als onderge schikte karakters, als vijanden. Maar wie waren deze vijanden? Hoe leefden ze? Hoe zag hun we reld eruit? Dit is de eerste gele genheid voor mij om dat te laten zien. Hochhuth wist hoe het Hit- Ier-syndroom beschreven moest worden als niet slechts een poli tiek systeem, maar als eveneens een religieus systeem dat zich liet voelen tot in iedere vezel van het bestaan en dat iedereen be roofde van zijn waardigheid en dat overal waanzin wist te ver spreiden". Wajda laat zien hoe het fascisme is ingewerkt als een vergif op de in termenselijke verhoudingen in een kleine gemeenschap. Hij toont de omstandigheid waar mee een allesbehalve karikatura le SS-officier (Müller-Stahl) pro beert om aanvankelijk het aan Ruggiero Raimondi en Fanny Ardant in La vie est un roman. het licht gekomen halsdelict on der te spitten, omdat hij de repu tatie wil redden van een vrouw wier echtgenoot elders voor Duitsland vecht. Maar de betrap te geliefden weigeren hun liefde te verloochenen en de Pool wordt opgehangen. Eine Liebe in Deutschland is een film waar weinig op af valt te din gen, maar hij mist de grandeur die je van Wajda verwacht. Toch een beetje het soort degelijke maar bescheiden produktie zoals de Duitse televisie regelmatig op de buis brengt. Geen grote, wel een betrekkelijk gave en in elk geval verhelderende film. Overi gens was schrijver Hochhuth slecht te spreken over de wijze waarop zijn lijvige boek tot film was ingedikt. Na van zijn onvre de kennis te hebben gegeven, verliet hij voortijdig de perscon ferentie. Dat Wajda er niet echt grote indruk mee maakt in Venetië is ook het ongelukkige gevolg van het feit dat een dag eerder de Zwitserse film Glut werd vertoond. Dit werkstuk speelt zich af in de zelf de tijd en zeg maar tien kilome ter verderop, aan de andere kant van de Zwitserse grens. Regis seur Thomas Koerfer vestigt met Glut nog eens de aandacht op de medeplichtigheid van Zwitserse fabrikanten en de Zwitserse overheid, die grof geld hebben verdiend met de verkoop van wapens aan Hitier, zoals het eeu wig „neutrale" Zwitserland ook tegenwoordig nog steeds een cy nische hoofdrol speelt in de in ternationale wapenhandel. Ook in Glut is er sprake van een neven-intrige met een Poolse krijgsgevangene en van een klein jongetje dat alles zwijgend waarneemt en 40 jaar later zich alles nog eens voor de geest haalt. Armin Müller-Stahl speelt, net als Sigfrid Steiner, in beide films een belangrijke en gelijk soortige rol. En in Glut wordt ook nog meegespeeld door Krys- tina Janda die zelden in een Waj- da-film ontbreekt, maar wel in Eine Liebe in Deutschland. De vergelijkingen tussen deze twee competitie-films dringen zich zeer op en dan valt niet uit te ko men onder de conclusie dat Koerfer net zo bedreven te werk ging dan een dag later van W^jda is gebleken. Soms gebruiken ze by het op en neer springen tus-' sen heden en verleden zelfs exact dezelfde montagetrucs. Eigenlijk draait precies de verkeer de Wajda-film in de competitie. Het in een informatieve neven sectie van het festival vertoonde Danton is veel en veel indruk wekkender en zou beslist in de prijzen zijn gevallen. De Fransen waren begin dit jaar niet zo blij met de film omdat Wajda, overi gens op basis van een door Jean- Claude Carriere geschreven script, Danton afschildert als de held en Robespierre als de machtsbeluste schurk van het stuk, terwijl de Fransen het ge woonlijk andersom plegen te waarderen. Wégda werd ook verweten dat hij de Franse historie binnenstebui ten gekeerd had om het drama te kunnen gebruiken als een ver kapte bespiegeling op de gebeur tenissen in Polen de afgelopen paar jaar. Danton zou dan staan voor Walesa en Jaruzelski voor Robespierre. Hoewel er wel een aantal prikkelende aanwijzingen voor deze theorie te vinden zijn in de film, maakt W^jda die mo gelijke vergelijking niet water dicht. Danton is een Franse produktie, van een Poolse regisseur. De Fransen zelf zijn nogal zwak ver tegenwoordigd in Venetië. Met Alain Resnais leken ze een kam pioen te hebben afgevaardigd, maar Resnais' film La vie est un Roman is de grootste teleurstel ling tot op heden. Een vreselijk ingewikkeld verhaal met drie la gen, op drie verschillende tijds niveaus, waarbij zo nu en dan ac teurs uitbarsten in spontaan ge zang, zonder dat het totaal een musical zou mogen heten. Grappig is wel dat de beste zanger van de cast (opera-ster Ruggiero Raimondi) geen noot mag zin gen. La- vie est un Roman sluit enigszins aan op Mon oncle d'A- merique, Resnais' vorige film. Toen ging het om een gedramati seerd college in de ethologie. De twee films bij elkaar beweren het volgende: menselijk gedrag is voorspelbaar in zoverre dat, net als ratten, mensen altijd hetzelf de zullen reageren op bepaalde spanningssituaties. Voor zover evenwel de mens toch in staat is tot het ontplooien van een persoonlijkheid en het na streven van geluk, wordt hij daarbij ernstig gehandicapt door de opvoeding die hem wordt ge geven. La vie est un Roman ver kondigt eigenlijk een terugkeer naar Rousseau's terug-naar-de- natuur-theorieën Een echt interessante film maakt Resnais daar overigens niet mee. BLIJVERS "Flashdance" - Het Fame-virus woekert voort, Euro 2, Alphen. "An Bloem" - Miskleun, Trianon, Leiden. "Merry Christmas mr. Lawrence" - Beklemmende botsing van cultu ren, Lido 3, Leiden "Flying High 2" - Onderhoudend amusement, Lido 4, Leiden. "Octopussy" - James Bond met een knipoog. Lido 1, Leiden, Euro 3, Alphen. "An officer and a gentleman" - Hu mor, maar ook vals sentiment tij dens opleidingsperiode Ameri kaanse officier, City 1, Katwijk. "Gandhi" - Indrukwekkende film over het leven van Mahatma Gandhi. Euro 4. Alphen (OP)NIEUW "Still of the night" - Knappe thril Ier met Meryl Streep, City 2, Kat "Wurgende tralies" - City 3, Kat wijk. "Hot bubbiegum 1" Flauw» nostalgie, City 4, Katwijk. SEXFILMS "Vrouwtjes om bij aan te leggen" Rex, Leiden. "Playgirl" - City 4, Katwijk. NACHTFILMS "Lady blue" - Rex, Leiden. "Snoepjes die vreugde brengen" Euro 1, Alphen "Flashdance' - Euro 2, Alphen. "Octopussy" - Euro 3, Alphen. "Luckey lips" - Euro 4, Alphen. DEN HAAG "The Beastmaster" - Asta (463500) 12 jr. "Privates on parade" - Bijou (461177), 12 jr. "Blue thunder" - Calypso (463502), 12 jr. "Heat and dust" - Babylon 1 (471656). al. "Flashdance" - Babylon 2. al. "Psycho 2" - Babylon 3. 16 jr "Porky's 2... de volgende ochtend" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "Ator, the fighting eagle" - Cineac 2, 16 jr. "De Lift" - Cineac 3, 16 jr. "Starwars" en "The empire strikes back" - Du Midi (855770), 12 jr "The sound of music" - Euro, al. "Octopussy" - Metropole 1 (456756), 12 jr. Monty Python's "The meaning of li fe" - Metropole 2, 16 jr. "Sophie's choice" - Metropole 3, 16 jr. "Another way" - Metropole 4, 16 jr. 'Tootsie" - Metropole 5, al. "An Bloem" - Odeon 1 (462400), 12 jr. "Highroad to China" - Odeon 2, al. Monty Python 's "The meaning of li fe" - Odeon 3. 16 jr. "Breathless" - Odeon 4, 16 jr. "Porky's 2 ...de volgende ochtend" - Odeon 5, 16 jr. "Lieve meisjes, kleine prijsjes" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Broodje sex speciaal" - Le Paris 2, 18 jr. "Schot in de roos" - Le Paris 3.18 jr. "Octopussy" - Passage (460977), 12 AMSTERDAM "Psycho 2" - Alfa 1 (278806), 16 jr. "Gandhi" - Alfa 2, al. "Local hero" - Alfa 3, al. "Flashdance" - Alfa 4. al. 'Tender mercies" - Alhambra 1 (233192), al. "Sophie's choice" - Alhambra 2 (233192), 16 jr. "The Beastmaster"- Bellevue Cine rama (234876/266227), 12 jr. "Heat and dust" - Calypso 1 (266227/ 234876). al "Blue thunder" - Calypso 2, 12 jr. "Privates on parade" - Calypso 3,12 jr- "Schot in de roos" - Centraal (248933), 18 jr. "High road to China" - Cineac (243639), al. "Creepshow" - Cinecenter (236615), 16 jr. "The Nightporter" - Cinecenter. 16 jr- "De Lift" - Cinecenter, 16 jr. "Fanny Alexander" - Cinecenter, 16 jr. "Octopussy" - Cinema 1 (151243), 12 jr- "Psycho 2" - Cinema 2, 16 jr. "An Bloem" - City 1 (234579), 12 jr. Monty Python's "The meaning of li fe" - City 2, 16 jr. "Sophie's Choice" - City 3, 16 jr. "High road to China" - City 4, al. "Breathless" - City 5, 16 jr. "Porky's 2 ...de volgende ochtend" - City 6, 16 jr. "Octopussy" - City 7, 16 jr. "Als de kraanvogels overvliegen" - Kriterion, 16 jr. "Catch your dreams" - Studio K, 18 jr. "Hans - Het leven voor de dood" - Leidsepleintheater (235909), 16 jr. "De gelaarsde poesjes" - Parisien (248933), 18 jr. "Creepshow" - Rembrandtplein- theater 1 (223545). 16 jr. "Starwars/The empire strikes back" Rembrandtpleintheater 2 (223545), al. "Billy Chong in Kung Fu Zombie" - Rex (246132), 16 jr. "Porky's 2..de volgende ochtend" - Roxy (232809), 16 jr. "Rocky 2" - Saskia (244152), 16 jr. "La Colmena", "Les enfants du pa radis", "Another way" - The Mo vies (245790), 16 jr. "Octopussy" - Tuschinki 1 (262633), 12 jr. Monty Python's "The meaning of li fe" - Tuschinski 2, 16 jr. "Ator, the fighting eagle" - Tu schinski 3, 16 jr. "Flashdance" - Tuschinski 4, al. "Breathless" - Tuschinski 5, 16 jr. "The hunger" - Tuschinski 6, 16 jr. "Merry Christmas mr. Lawrence" - De Uitkijk (237460), 16 jr. 'Figures in a landscape' is zeker niet de bekendste film van Jo seph Losey, maar toch zeker de moeite waard. Robert Shaw en Malcolm McDowell spelen de hoofdrollen. Ze zijn twee ontsnapte gevangenen in een niet gedefinieerd land die een tocht van zeshonderd kilome ter moeten maken om de grens te bereiken. Al snel worden MacConnachie en Ansell ont dekt door een helikopter die de twee als een venijnig insect blijft achtervolgen. MacConna chie wil de benzinetank kapot schieten, maar raakt de tweede piloot. De eerste piloot is dan des te hardnekkiger in zijn po gingen de twee ontsnapten te grijpen. Dinsdag om 20.15 op BRT 2. De Nederlandse zenders laten zich deze week trouwens ook niet onbetuigd. Morgenavond bijvoorbeeld op Nederland 2 (23.15 uur) eindelyk weer een film met Oliver en Hardy. In 'The Flying Deuces' (onlangs trouwens ook nog op België) belanden de twee in het vreem delingenlegioen. Woensdag op Nederland 2 (20.10 uur) 'Het te ken van het beest'. Eén van de beste Nederlandse films over IJe Wijkstra en de moord op vier veldwachters. Vrijdag ten slotte 'Die Blechtrommel' (Ne derland 1, 22.20 uur), Schlön- dorffs verfilming van het boek van Günter Grass. Prachtige rol van lilliputter David Ben- nent als trommelaartje Oskar. Ook vrijdag 'The Gambler', de eerste film die de Engelse re gisseur Karei Reisz in Amerika maakte. James Caan speelt een keurige geleerde die 's avonds de achterbuurten van in trekt en illegale gokhuizen afloopt. Axel Freed komt in grote pro blemen als hij 50.000 dollar verspeelt. Het programma van het Kijk- huis is vorige week wat voor barig in deze rubriek ver meld. De Altman-cyclus gaat pas volgende week draaien. Om het geheugen op te fris sen: 'Images' (maandag) en 'A Wedding' (dinsdag en woensdag). Aanvang 20.00 en 22.15 uur. Donderdag gaat 'Come back to the 5 dime Jimmy Dean, Jimmy Dean' in het Kijkhuis in première. Volgende week op deze pagi na een recensie van deze film die een week lang te zien zal zijn. Het Filmhuis LVC vertoont vanavond en morgenavond 'Satyricon' van Federico Fel- lini. De meester heeft er zijn hele rariteitenkabinet voor uit de kast getrokken. (21.15 uur). Van Pasolini is woens dag 'Mama Roma' te bewon deren, waarin Ana Magnani schittert als een ex-prostituee die haar zoon op het rechte pad probeert te houden (20.00 en 22.15 uur). Eveneens van Pasolini is 'Can terbury Tales', waarin hij trapt tegen religie en moraal. Mel Brooks rchieffoto) n 22.15 (donderdag 20.00 uur). 'Blazing Saddles' is een krank zinnige westernpersifiage van Mel Brooks, waarin Gene Wilder de hoofdrol vertolkt. Filmclub Oscar in Alphen vertoont deze film in het Eu rocomplex op maandag avond 19.00 en 21.30 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 19