Maand lang leven zonder tv Marcel Thielemans: 'We spelen nog steeds met de Ramblers' 1 c 9 TV-rubriek J TV-Toegelicht Hoe het vijftig jaar geleden is begonnen 1983 ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1983 Radio - tv - kunst Een maand lang heb ik tijdens mijn vakantie geen televisie gezien: maar dan ook geen lijn van de 625 lijnen waaruit het tv-beeld is opgebouwd. Dat was, in de week van het we reldkampioenschap atletiek, wel een beetje frustrerend moet ik zeggen, want de Fran sen die in het Spaanse apparte ment boven ons woonden had den blijkbaar wel televisie, want ik kon de Spaanse com mentator tijdens het WK-atle- tiek steeds duidelijk horen. Het frustrerende zat 'm minder in het feit dat ik niets zag, maar dat ik niet kon verifiëren of mijn vermoedens juist waren. De ene keer dacht ik, uit de snelheid van spreken, de toon hoogte en de mate van hysterie te kunnen opmaken dat nu de 200 meter voor heren werd ver lopen, de andere keer leken tempo en toonhoogte meer bij de 10.000 meter te passen, en weer een andere keer leek de stem van de commentator bij het hoogspringen te horen. Of was het nu toch het versprin gen, of het polsstokhoogsprin gen? En van wie, van de dames, of van de heren? Ik weet wel bijna ze ker dat ik het juist had als ik de ene keer veronderstelde naar de 400 meter vlak voor heren. door Nico Scheepmaker en de ander keer naar de 400 meter horden voor heren te luisteren, maar verstaan of be grijpen deed ik niets. En zien al helemaal niets, dus u moet me maar op mijn woord geloven. Ik heb intussen wel beter begre pen, waarom mijn vrouw, die niet in sport geinteresseerd is en dus hooguit per ongeluk iets er van op het scherm ziet, zo'n gloeiende hekel heeft aan die schetterende, opgefokte stemmen van de sportverslag gevers. Het gelijktijdige beeld dempt. Bij wijze van spreken, de stem, en houdt daar voor het gevoel van de sportliefhebber gelijke tred mee. Maar voor wie niet kijkt, maar door de merkwaar dige constellatie van het ge hoor ondertussen wel genood zaakt is te horen, moet dat sportgeschetter inderdaad een kwelling zijn! Voor het overige kan ik niet zeg gen dat ik de televisie echt ge mist heb. En wat nog meer meeviel: de kinderen ook niet. Want die zijn toch tamelijk ver slaafd aan Pippi Langkous, The Dukes of Hazard, en soort gelijke series. Ik heb altijd wat schouderopha lend gereageerd als ik las (of hoorde) dat de televisie de fan tasie van de kinderen fnuikt, omdat ze maar stom voor dat kassie zitten te zitten in plaats van buiten in de regen op crea tieve wijze rarara wie heeft die bal te spelen. Want mijn kinde ren doen niets liever dan een half uur te vroeg naar school gaan om nog op het school plein „De verborgen vallei" of Pippi Langkous te gaan spe len. Ik speelde, herinner ik mij nog levendig, op die leeftijd „Fin landje" op de speelplaats van de school, nadat de Sowjet- Unie Finland was binnenge vallen, en elke twee in het wit geklede Finnen op ski's blij kens de berichten in staat wa ren hele Russische divisies te omsingelen en vernietigen. Daarbij vergeleken staat „De verborgen vallei" met op een lager plan, vind ik. Maar ik moet toegeven, dat ze tijdens de vakantie als acht- en vijfjari ge, bij gebrek aan televisie heel creatief bezig waren. Postkantoortje spelen met Kel- log-dozen als brievenbus, en zovoort enzovoort. Aan de an dere kant bespiedde ik ze ook een keer toen het spel hierin bestond, dat de een de bal in het struikgewas gooide, en de ander de taak had die bal zo gauw mogelijk te pakken en weer terug te brengen. Ik betrapte me toen op de ge dachte dat ze hiermee in essen tie weliswaar een mixture van rugby en honkbal hadden ge creëerd. Maar dat ik mij moei lijk kon voorstellen dat zo'n simpel spel de fatasie meer ac tiveerde dan het kijken naar een goede, spannende jeugdse- Gelukkig is alles nu weer koek en ei, we zijn weer thuis, en de kinderen zitten weer vastge klonken aan de buis. Terecht, ten onrechte? Tijdens de jure ring voor de Zilveren Nipkov- schijf kwamen bij de televisie critici toch ook de jeugdpro gramma's van de NCRV bo vendrijven. Dat is tenminste iets. En „De schat van de Gouden Valk" werd, als opvolger van De Verborgen Vallei, ook weer gunstig beoordeeld, zoals trou wens bijna alle kinder- en jeugdprogramma's door de kinderen geapprecieerd wor den. want kinderen, dat weet u, hebben geen smaak. Smaak moet ontwikkeld worden. Soms vraag je je af. of het voor de gemoedsrust van de mens niet beter is als zijn smaak NIET ontwikkeld wordt, omdat hij in dat geval het vermogen be houdt om BIJNA ALLES leuk te vinden, wat hem ook wordt voorgeschoteld. Maar dat blijkt ook toch weer niet waar te zijn, anders hadden de NOS- kunstprogramma's, die zo te recht met de Zilveren Nipkov- schijf werden bekroond dit jaar, wel hogere kijkcijfers. Want als je alle programma's die de NOS in een jaar tijd op cul tureel gebied heeft uitgezon den op een rijtje zet, blijken er zeker zo'n vijf, zes program ma's tussen te zitten die elk voor zich een Nipkovschyf hadden kunnen krijgen. In ie der geval reden genoeg om de toekomst van dit nieuwe sei zoen weer met vertrouwen te gemoet te zien, ook al omdat mijn lievelingsprogramma, het nieuws voor doven en slech thorenden, een ingrijpende verbetering bleek te hebben ondergaan. Naast elk bericht is nu een verti- kale balk aangebracht, die met de seconde slinkt. Als de balk op is, verdwijnt het bericht, om door een nieuw bericht met nieuwe balk te worden vervan gen. Het wordt nu een wed strijd tussen jou en de balk; wie het eerste klaar is. Tot nog toe heb ik steeds gewonnen, maar ik mag als goedhorende ook eigenlijk niet kijken. Laat staan meesprinten. HILVERSUM (GPD) - Eind augustus is het een halve eeuw geleden dat een Brusselse jongeman, die nog maar koud het militai re uniform had uitgetrok ken, met zijn trombone onder de arm naar Neder land reisde om zich te melden bij een Neder lands jazz-orkest dat let terlijk om hem zat te springen. Die jongeman was beslist niet van plan langer dan drie maanden te blijven. Zo had hij het tegen zijn moeder gezegd, in december ben ik weer terug. Hij ging maar eens kijken hoe het was, daar in 'Olland'. Maar van daag zit hij er nog steeds en zijn naam is al sinds onheuglijke tij den een begrip in de Nederlandse show-wereld: Marcel Thielemans. Hij is groot geworden met de Ramblers en de Ramblers zijn groot geworden met hem. Hoe is hij bij het orkest terechtge komen? Thielemans, nu 71, wil dat best vertellen. Hij heeft er geen moeite mee de feiten uit zijn geheugen op te roepen. „Ik ben een geboren Brusselaar uit Schaerbeek, dezelfde voorstad waar Jacques Brei vandaan kwam. Nederlanders, die met vakantie naar Blankenberge wa ren gekomen, hadden mij horen spelen in het orkest van Chas Re- mue. Die hebben waarschijnlijk aan Theo Uden Masman verteld er zit een jonge schuiverd in Bel gië". „In de zomer van 1933 raakten de Ramblers hun trombonist Ge rard Spruit kwijt, die stapte over naar het Concertgebouworkest. Dus toen zaten ze omhoog. Ik was in militaire dienst in België en kreeg een telegram uit Neder land. Dat was een paar weken voor ik afzwaaide. Ik heb een te legram teruggestuurd en daarop kreeg ik een brief van André van der Ouderaa, een landgenoot die saxofonist was bij de Ramblers". Brief ADVERTENTIE CONGRESGEBOUW den haag - tel. 548.000 zaterdag 27. zondag -28 aug. vrijdag 2. zaterdag 3 sept 20.15 uur De laatste voorstellingen!! Marcel Thielemans haalt een ver geeld bloknootvelletje te voor schijn, dat op de vouwen bijna geheel is doorgesleten. De brief is gesteld in het Frans en geda teerd 13 augustus 1933. Hij leest hem voor en vertaalt de tekst meteen in het Nederlands: Beste vriend. Ik heb je telegram gisteren in goede orde ontvan gen en zoals je ziet wil ik je direct antwoorden. Ik heb de kapel meester de heer Masman gespro ken en zie hier wat hij voorstelt. De eerste vijftien dagen van sep tember spelen we als attractie in een bioscoop (de Rembrandt- bioscoop in Utrecht). Die kan niet veel betalen, maar het werk is heel eenvoudig, één uur per dag. Dat betaalt 70 gulden per week. Vanaf 16 september spe len we zoals gewoonlijk in een dancing en dan kun je 80 gulden per week verdienen (Carlton in Amsterdam). Vanaf 1 december zul je je als offi cieel lid van het orkest kunnen beschouwen, met de anderen mee stemmen en blijven zolang het je belieft... Het orkest, dat hier zeer populair is, bestaat al zeven jaar. Zoals je weet, ben ik er al twee jaren lid van. Als je deze aanbieding aan neemt, zul je in Laren aanwezig moeten zijn op 28 augustus (dat is 29 augustus geworden, want de 28ste kwam ik uit militaire dienst), zodat wij kunnen repete- Mijn beste Thielemans, ik hoop dat je mij goed begrepen hebt en dat je deze gelegenheid niet voorbij zult laten gaan, vooral in deze tij den (hij bedoelde deze slechte tij den, het was toen crisis met veel werklozen). Als je dit aanbod ac cepteert, schrijf mij dan gauw een woordje terug om je akkoord te bevestigen. Deze brief is be doeld als contract, want de ka pelmeester tekent onder aan de bladzijde. Wachtende op je om gaande antwoord, ontvang mijn beste groeten. Je collega André van der Ouderaa. PS. We verwachten je antwoord per kerende post. Gelezen en goedgekeurd, Theo Uden Masman. Liedjes „Ik werd dus geëngageerd als trombonist, maar al heel gauw ben ik ook gaan zingen. Toen ik bij de Ramblers kwam, hadden door Hans van Straten ze pas hun eerste geluidsinstalla tie. Dat was toen nog iets nieuws. Ze hadden opnamen gemaakt in Londen en ze hadden gezien dat het orkest van Lew Stone over een geluidsinstallatie beschikte. Masman was nogal vooruitstre vend, die had doorgezet dat het orkest zich ook zoiets aanschaf te". „Ik herinner het mij nog precies. Hotel Hamdorff in Laren zat propvol, het was zaterdagavond. Ik zei: Ik wil ook wel wat zingen! Ik zong een paar bekende liedjes uit die dagen, van Lucienne Boyer: 'Parlez-moi d'amour' en 'Si petite'. Nou kwamen daar in Hamdorff alleen maar snobben. De hele Brink zag op zaterdag avond zwart van de auto's. Ik zong dus die Franse liedjes en die snobs vonden dat prachtig. Ik had een daverend succes. Zo is het begonnen". „Tegen mijn moeder had ik dus ge zegd dat ik na drie maanden weer terug zou komen. Ik was nogal een moederskindje. En ik wou ook terug, want toen ik pas in Amsterdam was, vond ik dat niet zo'n leuke stad. Maar Mas man was een echte advocaat, die wist mij altijd weer te besmoezen en dan bleef ik maar weer". „Anderhalf of twee jaar later kreeg ik een aanbieding van het be roemdste orkest in heel Europa, het orkest van Ray Ventura. Daar wou ik heen! Maar ik kon niet, ik mocht niet van Masman. Ik was ermee akkoord gegaan dat we de volgende zomer weer in Hamdorff zouden spelen en daar kon ik niet van af'. Sucessen Het gebeurt tegenwoordig nog wel dat ik een nummer op de radio hoor dat me bekend voorkomt, en dat ik dan de afkondiging hoor: 'Gezongen door Marcel Thielemans'. En dat weet ik dan niet meer! Ik heb duizenden van die nummers gezongen. Niet lang geleden hebben ze nog een album uitgebracht, '32 radiosuc cessen van de Ramblers', die heeft tot mijn verrassing een Edi son gekregen". „Ik zat een keer met mijn vrouw en kinderen naar een quiz op de te levisie te kijken, ze lieten een zanger zien met een hoed voor zijn gezicht. Het moest geraden worden wie daar zong. Wij thuis zeiden: 'Dat is Charles Trenet' Mijn dochter zei: 'Ik geloof dat het Maurice Chevalier is'. Ik wist het niet, maar het eind van het lied was: Marcel Thielemans". „De meeste orkestleden uit die vroege tijd zijn nu dood. André van der Ouderaa is een jaar of tien geleden in een operatie ge bleven. Op de begrafenis van Wim Poppink hoorde ik dat Mas man was overleden. De zondag daarvoor was ik nog bij hem ge weest in het ziekenhuis. „Van die oudere Ramblers leven nu alleen nog de trompettist Fer ry Barendse en de violist Sem Nijveen. En de saxofonist Fred van Lingen, maar die is nooit zo bekend geworden". „In de jaren zestig ging het duide lijk minder goed met het orkest. Het was de tijd dat de Beatles in opkomst waren. Wij hadden tien tallen jaren voor de VARA ge speeld, maar daar raakten ze een beetje op ons uitgekeken. Mas man had zijn eerste hersenbloe ding gehad. Hij was altijd zeer adrem geweest, hij kon die grote bazen aan, wat wij niet konden Hij kon ze afblaffen". „Na die hersenbloeding kon hij dat niet meer. Toen zijn, zoals dat al tijd gaat, zijn vijanden bovenop hem gesprongen. Niet de vijan den uit het orkest, hou me ten goede, maar wat er allemaal om heen zat". „Er is ook een interne strijd ont staan over de opvolging. Het werd heel moeilijk. Je kent el kaar te goed. Op het laatst weet je precies hoeveel holle kiezen de man naast je heeft. Dat gaat irri teren. Maar Masman was iemand die zijn ruzies na een dag weer vergeten was. Ik niet! Dan draai de hij net zolang om je heen tot het weer goed was. Hij was niet rancuneus. Ach, we waren alle maal niet van de makkelijksten. Maar ik moet achteraf zeggen: het waren allemaal fijne colle ga's". „De grote man achter de schermen was natuurlijk Jack Buiterman. Die is begonnen - niet alleen voor de Ramblers, maar voor de hele muziekwereld in dit land - met Nederlandstalige maken. 'Oh mama' „Hij is toen gekomen, dat herinner ik mij nog als de dag van giste ren, met een nummer van Rudy Vallee, een hele bekende Ameri kaanse zanger, ik geloof dat hij nog leeft, maar dan moet hij wel tachtig of negetig jaar zijn. Die had in 1938 een nummer 'Oh Ma ma' en dat heeft Buiterman ver taald. 'O Mamaatje in ons straatje staat een jongen voor het ven ster...' Dat zijn we toen gaan spe len en dat is een verschrikkelijk succes geworden". „Buiterman had door wat wij nog niet zagen: het belang van de BUMA. Het auteursrechtenbu reau. Dat stond toen nog in zijn kinderschoenen, maar hij zag dat dit van eminent belang was voor componisten en arrangeurs. Hij is de eerste geweest, die bij ons is gaan arrangeren. Muziek op het lijf geschreven. Dat deed hij alle maal voor niks - in het begin. Maar hij begreep donders goed dat dat anders zou worden". „Hij heeft tientallen liedjes ge schreven die successen zijn ge *"1 ijkt. Marcel Thielemans: halve radiosuccesseri worden en die nu nog gespeeld worden. Waar zijn weduwe nu de vruchten nog van plukt. Gouver- ner c'est prévoir: hij heeft het al lemaal voorzien". „En nu? Wij spelen nog steeds met de Ramblers, dat wil zeggen de TROS heeft het weer opgepikt. Er werd weer een nieuwe plaat gemaakt, het liep als een trein. We hebben ook een paar keer Muzikaal Onthaal gedaan bij de AVRO en 23 oktober doen we er weer een". „Pas nog hetjj ik voor het zestig a- rig jubileum van de AVRO ge zongen. In Utrecht, in het Con gresgebouw. Daar zat ik met Ed dy Christiani en Bob Scholte. Leuke dingen opgehaald". minder, je tanden worden min der, je ademhaling gaat achter uit. Kijk, trombone-spelen, of welk instrument ook, dat moetje dagelijks doen. Niet een keer in de zoveel tijd. Ach, ik red me wel, als we met de Ramblers spe len doe ik mee. Maar als we een schnabbel hebben, een uitzen ding op televisie of wat ook, dan Fanclub „En dan is er de Ramblers Fan Club. Dat zijn me een stelletje gekken hoor! Dat zijn zulke leu ke mensen! „Er zit een dokter bij en een inge nieur en een majoor en het hoofd van een school Ze hebben 140 le den. Eén keer in de maand ko men ze bij elkaar voor allerlei ac tiviteiten. Ze hebben zelfs een ei gen orkestje, waarmee ze Ram- blersmuziek spelen. En dan heb je Harry Coster, die al die ouwe Decca-opnamen weer op de plaat zet en uitbrengt. Granny Re cords. Vakwerk". „Ik moet wel eens bij een dokter komen of een specialist, niet zo vaak gelukkig (hij klopt af op een ongeverfde stoelrand) en dan rol len ze zowat om van verbazing. De Ramblers, daar hebben ze als studentjes naar geluisterd, daar hebben ze voor in de rij gestaan. En opeens loopt er dan zo'n vent uit dat legendarische orkest bij ze binnen". HP\ T rn 1' 1 Jill Clayburgh als Sarah Phoenix en Peter Falk als Geoffrey Griffin in de speelfilm 'Griffin and Phoe- Er komt nog even een kink in de kabel als Phoenix veronder stelt dat Griffin achter de waar heid is gekomen en uit mede lijden handelt. Maar wanneer zij dan eikaars lot kennen. wordt eendrachtig een lange neus naar Magere Hein ge maakt en van alles uitgehaald dat extra leuk is omdat het ei genlijk niet kan of mag. Het onherroepelijk einde is grotesk en triest tegelijk. De film is overigens niet te vergelijken met dé Love Story waarin Ali McGraw zo decoratief stierf. Regisseur Daryl Duke heeft er geen sjieke smartlap van ge maakt; de twee zieken houden de moed er in en dat brengt wel wat humor in deze droevi ge geschiedenis. (Nederland 2, 20.30 uur). EUROPA KWIS De laatste aflevering van het spelprogramma „Europa Kwis", die de TROS vanavond (Ned. 2, 19.55 uur) op het scherm brengt, is gewijd aan Nederland. Kwismaster Ivo Niehe voelt kandidaten uit de hoogste klassen van de mid delbare school aan de tand over nun Kennis van hun eigen land. Ook nu weer is er een stu diebeurs van vijfduizend gul den te verdienen. EDDY CHRISTIANI De naam Eddy Christiani zal vele liefhebbers van Nederlandse amusementsmuziek niet vreemd in de oren klinken. Daarnaast wordt hij be schouwd als een groot expert op het gebied van de gitaarmu ziek. Christiani's loopbaan omspant inmiddels een periode van maar liefst 51 jaar. Voor de TROS was dit een reden om rond de zanger een jubileum programma op te nemen. Van af het vakantie-eiland Madeira zal de zanger zijn bekendste liedjes als „Spring maar achterop", „April in Portugal" en natuurlijk „Zonnig Madei ra" ten gehore brengen (Ned. 2, 22.00 uur). zondag 28 aug. VAKANTIE Veronica brengt zondagavond met het programma „Vakantie '83" anderhalf uur herinnerin gen aan een zomervakantie in beeld. Rita Lammers en Paul Boots bezochten Nederlanders op vakantie en verrasten ze op stille standjes, in café „De Am sterdammer" in Torremolinos, op de camping bij Frejus aan de Middellandse Zee en aan de Griekse stranden (Ned. 2. 21.00 uur). GRIEZELEN De aflevering van zondagavond (VOO Ned. 2, 22.25 uur) uit de Britse griezelserie „Hammer House of Horror" heeft als titel „Growing Pains". De rollen worden o.a. vertolkt door Bar bara Kellerman, Matthew Blakstad, Gary Bond en Christopher Reilly. Terence en Laurie Morton worden door het verdriet, dat zij hebben over het verlies van hun zoon tje William, totaal in beslag ge nomen. Zij zijn zo met zichzelf bezig dat zij hun aangenomen zoon verwaarlozen. Totdat een gruwelijke wraak uit het graf van hun zoontje hun treft. Griffin and Phoenix De TROS-omroepster kan zater dagavond twee speelfilms aan kondigen, eerst Griffin and Phoenix: A Love Story? (voor de Amerikaanse tv gemaakt, maar daarbuiten in de biosco pen beland) en tegen midder nacht Rififi in Amsterdam een 21 jaar geleden opgenomen eerste Nederlandse politiefilm Peter Falk (de slonzige detective Columbo nu in een totaal ande re rol) en Jill Clayburgh zijn de hoofdpersonen in 'Griffin and Phoenix'. Verkoper Jeff Grif- fin lijdt aan longkanker, die hem nog een jaartje te leven gunt. En Sarah Phoenix' dagen zijn eveneens geteld: leuke mie. Waarbij dan nog moet worden opgeteld dat zij door haar vriend werd verlaten en hij is gescheiden. Ze ontmoe ten elkaar op een cursus „psy chologie van het sterven" en worden zonder te vermoeden dat de ander ook is afgeschre ven, verliefd op elkaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5