y Amerikaanse neger het dromen al heeft Kerken Oegstgeest op weg naar hereniging -c Reportage Twintig jaar na de Droom van Martin Luther King 'Geen andere keus' VRIJDAG 26 AUGUSTUS 1983 Varia Als voorbeeld van extreme zuinig heid noemde ik, voor ik met vakan tie vertrok, het meermalen gebruik maken van hetzelfde waswater voor verschillende doeleinden. Ik heb inmiddels geleerd dat dit, al thans in het verleden, toen de wel vaart ons nog niet was komen aan waaien, helemaal niet ongebruike lijk was. „Ook ikzelf doe minstens drie dingen met mijn zeepsop schrijft mevrouw T. de Boer-Van der Veen uit Damwald. „Eerst de witte was. dan de lichtbonte, dan de donkerbonte. dan de vloer, en soms schrob ik ook nog de stoep met de rest!" „Vroeger, thuis op de boerderij, ik spreek nu van na de oorlog tot aan de wasmachinetijd, werd het was water ook tot de laatste druppel ge bruikt. Eerst de witte was. dan de bonte, dan de werkbroeken en zwarte sokken, en daarna werd de vloer van het washok er mee ge schrobd". „Ook nu, anno 1983, heb ik in mijn huis een lavet (klein rond badkuip- je), waar mijn jongste zoon nog net in kan, en ook móet, want onder de douche krijg ik hem niet schoon, en ook dit water wordt altijd nuttig besteed. In een droogteperiode zo als nu, en wanneer het water niet te ,^epig" is, gaat het over de tuin, maar anders wordt er wasgoed in geweekt, modderschoenen of laar zen mee schoongemaakt, en eventu eel mee gedweild". „Zo ging dat vroeger. Een geyser - tje, laat staan een boiler in de keu ken bestond nauwelijks, voor elke emmer water moest er een ketel wa ter op 't gas gezet. Woonde je in een volkswijk, dan was je eigenlijk be ter af, want dan haalde je bij de „water- en vuurbaas" een emmer kokend water voor één of twee cent". „Men was ook zuinig met koud wa ter. Wij hadden vroeger een melk boer „De Sierkan". „Dag meneer Sierkan", zeiden wij dan als kind, in wezen was „De Sierkan" een coöperatie in Den Haag. Op de kar stonden twee grote sierkannen, ge vuld met melk. 's Winters hing daar een soort molton-geval omheen om bevriezing te voorkomen. De (ar me) man moest zijn handel alléén voortduwen over hobbelige keien. Als de Sierkan kwam alle dagen, ook 2e kerstdag nota bene, enzo-' voort dan spoelde mijn moeder eerst, een soort drang van „lekker fris", de melkkoker om. Maar dat beetje water werd niet zomaar weggegoten in de gootsteen, nee hoor: óf op 't plantje, óf in 't afwas teiltje, waar dan later nog wat ko kend water bij kwam voor de af- Een lezeres uit Assen: „Het was algemeen gebruik om de bonte was na de witte was in het zelfde sop te doen, tot en met de half-automatische wasmachines. Het bespaarde zeep, water, maar vooral ook tijd, hoe gek dat laatste ook moge klinken! Maar het was wel meer werk!" „Terwijl de machine voor de twee de keer met 't bontgoed draaide, werd in een aparte teil het witgoed gespoeld, dat daarna door de wrin ger of „losse" centrifuge ging. Zo had je in een paar uur de hele ge- zinswas aan de lijn. Met de komst van de vol-automatische wasma chine moest je het hele was-afspoel- programma afwerken. Je kunt ook nu nog het sop opvangen door de afvoerslang in een teil te leggen, maar daar moet je dan bij blijven staan, anders loopt later het spoel- vocht op dezelfde manier weg. Die tijd gunnen we ons niet meer, en half-automatische wasmachines zijn (sinds circa 15 jaar denk ik) simpelweg niet meer in de handel". Voor diegenen, die weer terug wil len naar die goeie ouwe zuinige tijd, geeft mevrouw W. Snellens- Greebe uit Haarlem een bruikbare handleiding: „Het sop van de witte was gebrui ken voor meer doeleinden is toch heel normaal? Zo werd het ook door mijn moeder geleerd! Eerst: de wit te was een nacht weken in sodawa ter, eventueel in aparte emmers ook de bonte was en de sokken. De vol gende ochtend de was uit het'week- water, over het wasbord halen, en de extra vuile plekken met groene zeep aansmeren (uiteraard na de was gewrongen te hebben). Dan: de witte was opkoken in een sop van waspoeder met wat soda (soda te gen kalkvlekken). Vlekken nog even naboenen op het wasbord (na de was enigszins te hebben laten af koelen). Dan is het sop toch nog schoon genoeg om er de bonte was en de sokken in te wassen? Zakdoe ken en andere stukken die daar voor in aanmerking kwamen, wer den apart behandeld. Met het laat ste sop kon de straat geboend wor den. of de omeving van het kolen hok, waarna werd nagespoeld met een van de teilen met spoelwater. Ook kon de plé naderhand wc) een extra beurt krijgen met het bleek- water". door Henk Kolb WASHINGTON (GPD) - Zo mer 1963: het Amerikaans Congres had van president John F. Kennedy een wet op de Burgerrechten voor gelegd gekregen, die de zwarte bevolking een eind- weegs zou moeten verhef fen uit een tweederangs be staan. Op 11 juni zei hij, in een televisietoespraak, de volksvertegenwoordiging te zullen vragen 'een ver plichting aan te gaan, die zij in deze eeuw nooit volledig op zich heeft genomen ten aanzien van de stelling dat ras geen plaats heeft in Amerikaans leven of wet'. De rassenkwestie, oordeel de Kennedy, was een more le zaak „zo oud als de Schrift en zo duidelijk als de Amerikaanse grond wet". Politiek was dit in die dagen nog éen risicodragende uitspraak, maar Kennedy had besloten- dat Amerika leiderschap nodig had ten tijde van vooral in zuidelijke staten gewelddadig verzet tegen gelijkberechtiging van de negers. Honderd jaar eerder had Abraham Lincoln de bijl gezet aan de wortels van de zwarte slavernij met zijn Proclamatie van Vrijmaking. Dat was tijdens de burgeroor log, die daarmee van een bloe dige politieke twist om het voortbestaan van de Unie tus sen Noordelijke en Zuidelijke staten, naar het hogere plan van strijd om menselijke vrij heid werd getild. In Jackson, Mississippi, stonden anno 1963 politiemannen met grommende honden aan de lijn tegenover een menigte met ste nen bewapende zwarte mede burgers, die de moordenaar opeisten van een zwarte oor logsveteraan: „Wij willen ge lijkheid - wij wensen vrijheid" Dat was enkele dagen nadat de president de Nationale Garde en een legerdivisie in staat van paraatheid had gebracht om aan de universiteit van Alaba ma twee zwarte studenten te laten inschrijven. Honderd jaar vrijmaking en formele gelijk heid waren niet genoeg ge weest om stemrecht en werk gelegenheid te verzekeren, be hoorlijke huisvesting en onbe lemmerd gebruik van openba re instellingen als scholen, uni- Martin Luther King: "Eindelijk vrij! Dank almachtige God, zijn eindelijk vrij!" versiteiten, vervoer, hotels en restaurants. In het Witte Huis ontving Kenne dy de leiders van de Beweging voor de Burgerrechten, die in het zuiden dagelijks met moord en doodslag werden be dreigd. Hij wilde hen een mas sale demonstratie in Washing ton uit het hoofd praten. Ken nedy vreesde dat volksverte genwoordigers zouden weige ren om onder zulke pressie vóór de wet op de burgerrech ten te stemmen. Presidentiële raadgevers betwij felden hoe dan ook of er ge noeg voorstanders zouden zijn om de wet aangenomen te krij gen. De zwarte aanvoerders, onder wie Martin Luther King, waarschuwden dat zonder de uitlaatklep van een geweldloze demonstratie hun aanhang zich tot nieuwe en radikaler voorgangers zou kunnen wen den. Kennedy koos voor de de monstratie. Op 15 september 1963 ontploften vijftien staven dynamiet in de kelder van een zwarte kerk in Birmingham. Vier meisjes, die net hun koorkleedjes hadden aangetrokken, waren dood. Birmingham in Alabama, waar politiechef Bull Connor zijn blanke mannen op Moederdag naar huis had gestuurd, terwijl een tierende menigte met knuppels en kettingen een groep zwarte strijders voor burgerrechten in elkaar sloeg en omsingelde. Niettemin: op 28 augustus 1963 demonstreerden in Washing ton 250.000 mensen (voor het merendeel zwart, maar niet al léén zwart, zoals Kennedy met veel politiek instinct via de vakbonden had geregeld). Er kwam geen geweld aan te pas Onder toezicht van minister van justitie Robert Kennedy was alles perfect geregeld en van politieke trektouwtjes Bij het monument voor Abra ham Lincoln, op een bloedhete dag, sprak Martin Luther King de nu legendarische rede uit, die eindigde met de beschrij ving van zijn droom van een ook voor de zwarte bevolking beter Amerika: 'Free at last! Free at last! Thank God Al mighty, we are free at last!' De wet op de burgerrechten, die ondcrwijs-integratie bestreek en toegang tot openbare gele genheden werd in 1964 aange nomen. De wet op het stem recht in 1965. Maar de radikale negerleider Malcolm X be stempelde de 'mars op Was hington' later als 'farce in Was hington' en onder de 250.000 stond een zwarte man, boos te schreeuwen: 'Naar de hel met je droom. Martin! NU, verdom me, NU.' President Kennedv werd enkele maanden nadien vermoord in Dallas, Malcolm X, die een mi litant en trots zwart socialisme zocht als alternatief voor het blanke kapitalisme, werd in 1965 doodgeschoten. Martin Luther King in april 1968, Ro bert Kennedy in juli van dat jaar. En twintig jaar na de de monstratie van 1963 maakt Washington zich op voor een herdenkingsbetoging, in het besef dat de droom van domi nee King, alle onmiskenbare vooruitgang ten spijt, nog steeds ver blijft van de reali teit. Na Vietnam, in een economische crisis, is de strijd om de bur gerrechten en dat is vooral strijd tegen discriminatie - van de straat verhuisd naar rechtszalen en politieke strijd perken. De betrekkelijke een dracht van 1963 heeft geen stand gehouden, de leiders van de diverse ethnische belangen groepen vinden elkaar moei lijk en voor korte duur. Atlanta en Birmingham, in 1963 brandpunten van de rassen- strijd, hebben nu, zoals andere van Amerika's grootste steden, zwarte burgemeesters. Van 500 is het aantal gekozen zwarte functionarissen tot ruim 5100 gestegen. In plaats van acht. gaan zwarte kinderen nu ruim 12 jaar naar school en hoger onderwijs valt ten deel aan tweemaal zoveel zwarte stu denten als een tiental jaren ge leden. Maar van zwarte jonge ren is 44 procent functioneel analfabeet: zij kunnen lezen maar begrijpen niet wat er staat. Het Amerikaanse bureau voor de volkstelling heeft de cijfers bij de hand, die aantonen dat de zwarte Amerikaan nog steeds leeft in een zeer ruwe werkelijkheid en hel lijdt ook geen twijfel dat de compassie voor hun lot onder druk van de economische crisis is terugge lopen. Niet alleen heeft een ne ger in Amerika nooit een rechtvaardig aandeel gehad in de welvaart, hij wordt ook het hardst getroffen door het eco nomisch onheil. Recessie, werkloosheid en ar moede hebben de sociale en economische vooruitgang van zwarte Amerikanen tot stil stand gebracht, zeggen de volkstellers. Tweemaal zoveel werkloosheid als onder blan ken (18.9 procent), maar net de helft van het gemiddelde inko- April 1968: op een ezelwagen wordt het stoffelijk overschot van de vermoorde Martin Luther King naar zijn laatste rustplaats ge- men van een blanke familie, 55 procent van de zwarte babies heeft een ongehuwde moeder, tegen 11 procent van de blanke borelingen. Het feit dat de ^warte Amerika nen zich hebben kunnen los maken uit hun ergste misère was in niet geringe mate te danken aan sterke familieban den. Die traditionele structuur gaat steeds meer verloren Vrouwen-alleen staan aan het hoofd van bijna 41 procent van de zwarte huishoudens. Van de kinderen woont 49 procent m een huishouden met één ou der. Terwijl president Reagan zich vooral richt op de confrontatie met het herbewapening, behalve een flink stuk econo misch herstel ook een portie sociale zorg heeft opgeofferd, onderschrijven zijn statistici de grieven van de zwarte min derheid. In de VS wonen zo'n 26,5 miljoen negers, twaalf pro cent van de bevolking. Van hen lijdt 35.6 procent een be staan onder de officiële armoe degrens (een jaar-inkomen van 9862 dollar voor een familie van vier - grofweg: fl 29 500), dat is driemaal het percentage voor blanken. Wat doen zwarte Amerikanen: zij bezetten de helft van alle ar beidsplaatsen in de sector van schoonmakers, werksters en bedienden en een derde van de beschikbare werkgelegenheid als ophalers van huisvuil. On geveer een kwart van de post bodes. verpleeghulpen, bood schappenjongens en bedien den zijn zwart. Van de artsen, juristen en ingenieurs, was in 1980 drie procent zwart. Onder de dominees en pastoors, rech ters, computerprogrammeurs, werden zes procent zwarten geteld Vier procent zwarte Amerikanen werken als be drijfsleider of in een leidende administratieve functie. Twintig jaar geleden. Martin Lu ther King: „Ik droom dat eens deze natie zal op staan, zal le ven volgens de ware betekenis van zijn overtuiging:Wij hou den deze waarheid voor van zelfsprekend, dat alle mensen in gelijkheid zijn geschape- n....Ik droom dat mijn vier klei ne kinderen eens zullen leven in een natie, waar zij niet zullen worden beoordeeld naar de kleur van hun huid, maar naar het gehalte van hun karakter". Het naar hem genoemde kind zal nu bij de demonstratie voorop lopen - de nog zwart witte beel den uit 1963 flikkeren over de Amerikaanse beeldschermen. Men hoort weer die stem. Het merendeel van zijn opvolgers echter, dringend nog steeds om de titel 'voornaamste erfge naam', heeft het dromen in middels afgeschaft. De kerkeraden van de gerefor meerde kerk en de hervormde gemeente van Oegstgeest zijn tot de overtuiging gekomen, dat de kerk, als lichaam van Christus, pas dan ten volle kan' functioneren als aan de schidd van het naast elkaar bestaan en langs elkaar heen leven een eind komt. Zij hebben zich eensgezind bereid verklaard, op weg te gaan naar hereni-, ging van hun kerken ter plaat se, in navolging Pan de synodes van de beide herken. De Oegstgeester kerkeraden me nen, dat de opdracht van de Heer der Kerk geen andere keuze laat, en willen deze weg dan ook in gehoorzaamheid gaan. Zij zijn zich er wel van bewust, dat naast de vreugde bij zeer velen bij sommige ge meenteleden vragen leven over deze hereniging. Hierover willen zij graag met de leden van hun gemeenten van ge dachten wisselen. De kerkeraden roepen gerefor meerden en hervormden op, alle hinderpalen, zoals onjuiste beeldvorming en organisatori sche problemen, weg te doen en samen te bouwen aan een Krachtige, levende gemeen schap, "tot eer van God en tot heil van de plaatselijke samen leving". De centrale kerkeraad van de hervormde gemeente en de kerkeraad algemene zaken van de gereformeerde kerk hebben deze intentieverklaring een stemmig aangenomen. In een nadere toelichting zeggen de kerkeraden, dat de ene plaatselijke gereformeerd-her vormde kerk niet van de ene op de andere dag tot stand komt. "Ook al zouden we dat misschien wel een beetje wil len". "Het verwerkelijken zal geleidelijk moeten gaan. En het kan en mag ook niet zonder dat hierover in de gemeenten uitvoerig is gesproken". Er komen nog gemeente- en groothuisbezoek-avonden. In januari volgend jaar wordt be gonnen met een regelmatige wisseling van predikanten in de kerkdiensten. 'Wij zoeken' In het Oegstgeester Kerkblad van vandaag plaatste de gere formeerde kerkeraad onder het kopje 'Wij zoeken....' deze 'advertentie'. "De Gereformeerde Kerk van Oegstgeest wil graag op korte termijn voorzien in de volgen de vacatures: wijkouderlingen (4), jeugdouderlingen (2), be jaardenouderling (1). wereld diaken (1) en contactpersonen (11). Uit liefde tot de Heer moe ten kandidaten bereid zijn wat 'vrije' tijd ter beschikking te stellen van Zijn gemeente en Zijn wereld. Geboden wordt een 'werkkring', die ook uzelf ten goede kan komen. Voor in lichtingen en aanmeldingen kunt u contact opnemen met de scriba, de heer C. Smeenk, ♦elefoon 175066, of met een der predikanten, ouderlingen of diakenen". Gregoriaans Tijdens een cursus gregoriaans buiten kerkelijk verband is in Leiden een gregoriaans koor opgericht onder de naam 'Schola Gregoriana Lugdunen- sis'. Het koor beoogt het instu deren en uitvoeren van zo au thentiek mogelijke gregoriaan se zang. Het lidmaatschap staat open voor belangstellenden van bei de geslachten, ongeacht ge loofsovertuiging of wereldbe schouwing. Een enigszins re delijke stem en het goed kun nen zingen van een toonladder zijn vaak al voldoende voor toelating. De repetities zijn op maandag avond van 7 tot 8 uur op de Thomas-zolder, Lammen- schansweg 71 Leiden, voor het eerst op 5 september. Op het programma staan bezoeken aan gregoriaanse vesperdien sten in Amsterdam en Utrecht, een repetitiemiddag op 15 ok tober en een eerste uitvoering van liturgische zang tijdens een vesper op zondag 30 okto ber om half 5 in de Lodewijks- kerk (Steenschuur). Wie nog meer inlichtingen wil, kan secretaris Louis ten Bosch schrijven of bellen: Klikspaan- weg 46, 2324 LZ Leiden, tele foon 071-760513. Gereformeerde Gemeenten bedankt voor Norwich (Cana da) C. Vogelaar Benthuizen. Ds. R. J. van der Veen (Amstel veen) zal per 1 oktober zijn werk als algemeen secretaris van de Nederlandse Zendings raad beëindigen. Hij is 62 jaar. In 1969 begon hij zijn werk bij de raad. Het officiële afscheid is op 30 september. In de Pau- luskerk te Oegstgeest spreekt dan onder anderen dr. Philip Potter namens de Wereldraad van Kerken. Na deze bijeen komst wordt in het Zendings huis een afscheidsreceptie ge houden. Afscheid. Mevrouw ds. M. A. Bosman-Huizinga (Oegstgeest) neemt op 3 september afscheid van de remonstrantse gemeen te in Nieuwkoop. Die dag is er een receptie in de 'Kosterij', Dorpsstraat 133, van 4 tot 5 uur. Voor leden en vrienden wordt om 8 uur een speciale gemeente-avond gehouden. Mevrouw Bosman is vijfjaar in Nieuwkoop pastoraal werk zaam geweest. De Doopsgezinde Vredesgroep besteedt ditmaal haar zomer- conferentie - op 3 en 4 septem ber in het Broederschapshuis in Elspeet - aan het thema 'an- ti-militarisme'. Het doel is,- bruikbare argumenten bijeen te brengen om het getuigenis in en buiten doopsgezinde kring te versterken. Beledigend De rooms-katholieke vredesbe weging 'Pax Christi Neder land' voelt zich diep beledigd door de kritiek van president Reagan op de vredesbeweging in het algemeen. In een toe spraak tot oorlogsveteranen zei de president, dat de vage vredespolitiek van de zoge naamde vredesbeweging kan leiden tot verzwakking van de vrije volken. Mensen die kri tiek hebben op de politiek van 'afschrikking door modernise ring' werd verweten óf te fanta seren óf van verkeerde voor lichting uit te gaan. Reagan vergeleek de houding van de vredesbeweging met die van. de Britse minister-president Chamberlain tegenover Hitier 'Pax Christi' noemt deze uitspra ken een 'aanval op de integri teit en kundigheid van de vre desbeweging en haar sympa thisanten'. "Ze betekenen een diepe belediging voor grote groepen mensen over de hele wereld". Hulp. De stichting 'Mensen in nood/Caritas Neerlandica' heeft vorig jaar voor bijna 39 miljoen gulden hulp verleend. Er ging ongeveer 33 miljoen gulden naar de Derde Wereld. - Voor Polen werd f 5 miljoen besteed In vergelijking met 1981 werd vorig jaar f. 2 mil joen meer uitgegeven, dank zij de financiële bijdrage van de Europese Gemeenschap voor voedselhulp. De giften van particulieren aan 'Mensen in nood' beliepen een bedrag van f. 14,6 miljoen. Kerk. De gemeenteraad van Nuenen heeft gisteravond met 10 stemmen voor en 7 tegen in gestemd met de verkoop van de leegstaande Sint Clemens kerk in het kerkdorp Gerwen aan de stichting 'Sint Jozef in oprichting. Deze stichting wil de kerk gaan gebruiken voor bijeenkomsten van de volge lingen van de geschorste Fran se aartsbisschop Lefebvre, een aartsconservatief man, die de besluiten van het tweede Vati caanse concilie naast zich neer legt. De kerk kost 'Sint Jozef f. 400.000. De stichtng is boven dien verplicht de kerk te res taureren. Dat kost nog eens f. 1,2 miljoen. Zondag om 11 uur werkt het jongerenkoor 'The Lord's Folks' mee aan de viering in de rooms-katholieke Herensingel- kerk te Leiden. Het thema is 'dankbaarheid'. Domkoppen Een tv-uitzending was voor kardinaal-aartsbisschop Toma- sek van Praag aanleiding om het staatsbureau voor gods-, dienstzaken in Tsjecho-Slowa- kije een brief te schrijven ter onderstreping van de nood zaak van geloofsvrijheid. In de bewuste uitzending werden gelovigen 'domkoppen' ge noemd. Bovendien werden, volgens de kardinaal, onware en beledigende beweringen ge daan over het gelovige deel van het volk. Volgens de primaat bestaat er in zijn land geen geloofsvrijheid, ook al wordt die in de grond wet erkend. "Er is sprake van een permanent in diskrediet brengen en van discriminatie van gelovige medeburgers. Voortdurend mengt de staat zich in kerkelijke aangelegen heden" De kardinaal eist, dat het reli gieuze leven zich kan ontwik kelen zoals de grondwet toe staat. "Dat is noodzakelijk voor het welzijn van de natie"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 13