Clown Pavlov: 'Er
vrijwel
geen humor meer'
c
c
C
Di
1
d cVLi
euius
Ster van het
Russische
Staatscircus
bedolven onder
bloemen en
cadeau's
D
ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1983
Kunst
AMSTERDAM (GPD) - Theater Carré, de artiestenfoyer. Een wat kale ruimte met enkele
waardevolle posters uit de tijd van Lou Bandy's revue. Een druk bespeelde tennistafel
en een schetterende televisie. In een hoek een wat verloren sjiek bankstel en.. Pavlov.
Een kleine man met een ernstig kijkende, maar onmiskenbaar guitige kop.
Geen schmink, geen dopneusje,
geen rare hoed. Gewoon de Rus
André Nikolajew, 45 jaar oud,
van beroep clown. Spreekt
vloeiend Duits, maar wil alleen
via de tolk Wladimir met ons
praten om misverstanden te
voorkomen. Praat bloedserieus
over zijn vak, maar de kleine
ogen, waar de pret vanaf druipt,
verraden datgene wat voor deze
man het allerbelangrijkste is in
het leven: humor.
Vertelt in korte zinnen zijn verhaal,
waarmee hij de tolk vrijwel con
stant op de bank laat dub-
belklappen. En nog voordat Wla
dimir heeft kunnen vertalen
heeft Pavlov ook onze lach in
zijn greep. Alleen al de mimiek
van deze man is voldoende voor
een lachstuip...
Zoals het verhaal van de twee kip
pen, waarmee Pavlov elke voor
stelling weer het publiek volko
men dol maakt. Juliette 1 en Ju
liette 2, twee nietsvermoedende
legkippen die hun leven tot voor
kort .terug in volslagen onbe
kendheid uitzaten in een legbat
terij op een boerderij in Eemnes.
Totdat André Nikolajew samen
met de organisator van de circus-
i toernée Fernand Banning het erf
van de boer betrad, op zoek naar
twee kippen voor de voorstel
ling.
De boer - superwantrouwig tegen
een ieder, die zijn taal niet
spreekt - beleefde de dag van
z'n leven. Pavlov loopt de batte-
rijschuur in en kiest twee kippen
van zijn gading. Tilt vervolgens
een van de twee kippen op en
legt het dier op de rug op z'n
hoofd.
„De mond van die boer zakte
steeds verder open van verba
zing. Want als je zo'n kip op je
hoofd legt blijft-ie doodleuk lig
gen. Dat is een schrikhouding
van die kip. Ik dacht echt dat die
boer erin bleef'.
En zo vieren Julietta 1 en 2 dage
lijks grote triomfen op het hoofd
van de man, die in ruim drie we-
door
Peter Bloemendaal
ken tijd van volslagen onbeken
de clown in ons land uitgroeide
tot een idool met een razend snel
stijgende ster. Pavlov „hypnoti
seert" de beide Julietta's en het
publiek juicht.
André Nikolajew stapte als 17-jarig
Rusje de kamer van een direc
teur van een theaterschool in
Moskou binnen. Wilde bij het
theater. Voert zijn zorgvuldig in
gestudeerde stukje op. En werd
door de directeur volslagen on
geschikt geacht. „Ga jij maar
naar het circus, daar hoor je
thuis", zei de directeur.
Nikolajew: „Die man maakte na
tuurlijk een grapje, want hij
vond het allemaal maar niks wat
ik deed. Maar ik nam die opmer
king zeer serieus en ben inder
daad naar het circus gegaan".
Iets, waarvan hij nimmer spijt
heeft gehad. Als artistiek leider
van het circus, dat nu in Neder
land is, komt Nikolajew tussen
de verschillende nummers
steeds weer de piste in. De clown
in Rusland is geen hoofdact,
maar een „opvullertje". Opdat
het af- en opbouwen tussen de
nummers niet te zeer opvalt. Het
„tussennummertje" van Pavlov
werd in Nederland de hoofdact.
Hoewel velen denken, dat Nikola
jew in zijn werk de traditie van
zijn wereldberoemde voorganger
Popov voortzet, is het tegendeel
Op initiatief van de Stichting
Cultureel Consortium is sinds
eind vorige maand een tach
tig man tellende delegatie
van het puikje van het Russi
sche circuswezen in ons land.
In het in oude circus-luister
herstelde Theater Carré (dat
van oorsprong een circusthea
ter is) trekt het Russische
Staatscircus elke dag bomvol
le en van puur enthousiasme
bijna uit z'n voegen barstende
zalen.
Vanaf 23 augustus gaat het Rus
sisch Staatscircus op rondreis
door Nederland en België,
waarbij achtereenvolgens
Den Haag, Rotterdam, Arn
hem, Eindhoven, Leeuwar
den, Zwolle, Brussel, Luik en
Gent worden aangedaan.
De grootste trekpleister van dit
unieke gezelschap is - zonder
dat hij dat zelf wil - de 45-ja-
rige André Nikolajew, die als
de clown Pavlov bij elke voor
stelling met een knip van de
vingers het publiek plat
krijgt. !n enkele weken tijd is
Pavlov, bij de Russen beter
bekend onder het koos
naampje 'Andrusja', van een
in ons land volslagen onbe
kende clown tot een regel
rechte ster geworden. De brie
venbus van Carré puilt dage
lijks uit van de fanmail en de
cassières hebben het razend
druk met het aannemen van
bloemen en cadeau's voor Pa
vlov.
Een onzer verslaggevers toog
naar Amsterdam en probeer-
r Kip Julietta viert triomfen op de kop van Pavlov.
de achter de schmink van de
nu beroemde clown Pavlov te
kijken. Het gesprek verliep
via een vlekkeloos Neder
lands sprekende tolk Wladi
mir, die Nederlands doceert
aan de universiteit van Mos
kou.
juist waar. Nikolajew: „Popov
speelde de nar, de domme clown
die gewoon te stom is om tot
twee te tellen. Ik speel een kind.
Ik probeer het publiek zo ver te
krijgen, dat de volwassenen zich
weer net zo kind voelen als ik.
Dat is ook de essentie van de
Russische clown-school".
Nikolajew geeft aan, dat er een we
zenlijk verschil bestaat tussen
het circus in het Westen (voor
zover dat nog bestaat tenminste)
en het circus in Rusland.
„Hier in het Westen is het circus
verworden tot vermaak voor kin
deren. De volwassenen, die mee
komen, doen dat niet voor zich
zelf maar voor de kinderen. Bij
ons thuis ligt dat anders. Daar
komen de volwassenen voor
zichzelf naar het circus. Om daar
weer even kind te zijn. Om daar
weer net als een kind met open
ogen naar de verrichtingen in de
piste te kijken".
In Rusland viert Pavlov al enige ja
ren triomfen met zijn „circus van
lUt
20 augustus 1983
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Er heerschte heden, Maan
dagmorgen vroeg al heel wat
beweging in Leiden, niet alleen
van de werklieden die naar
hunne fabrieken of andere
werkplaatsen gingen, maar ook
van werklieden die zich in hun
Zondagsch pak hadden gesto
ken, zoowel mannelijke als
vrouwelijke. Dat die drukte
vooral aan den Haag weg niet
gering was, kan men nagaan
als men weet dat daar van den
Rijnspoor een extratrein gereed
stond om 1010 personen naar
Amsterdam te brengen. Om
streeks half zeven vertrokken
deze passagiers, daartoe door
hunne patroons de heeren
Driessen, eigenaars der katoen
weverij en -drukkerij onder de
firma De Heyder Co., voor
hunne rekening in de gelegen
heid gesteld. Zij waren allen op
hunne borst van een onder
scheiding steeken voorzien en
werden door eene talrijke me
nigte uitgeleide gedaan op het
oogenblik, dat zij naar de Inter
nationale Koloniale Tentoon
stelling te Amsterdam vertrok
ken. Ook de werklieden der fa
briek van de firma Van Heek te
Enschede bezochten heden de
Amsterdamsche tentoonstel
ling. Met hunne vrouwen zijn ze
er, meer dan duizend in getal -
dus evenveel als het bezoek uit
Leiden - van morgen omstreeks
negen uren per extra-trein aan
gekomen en in optocht naar de
tentoonstelling gegaan. Een
driehonderdtal Franschen zul
len er morgen per stoomschip
uit Le Havre aankomen ter be
zichtiging van de tentoonstel
ling. Zij zullen een drie- of vier
Vijftig jaar geleden:
De aartbisschop van Weenen,
kardinaal dr. Theod. Innitzer,
heeft de Wereld opgeroepen tot
een steunactie voor hongerend
Rusland, waar de laatste
maanden millioenen menschen
door gebrek aan voedsel zijn
omgekomen. Niet alleen Russen
en bewoners van de Oekraine
maar ook de leden van alle an
dere in de Sowjetunie levende
bevolkingsgroepen zijn op een
ontzettende wijze door den hon
ger getroffen.
de lach". Een voorstelling, waar
geen stunts, sensatie of dieren
aan te pas komen. Nee, alleen
een circus vol clowns.
„Het Russisch publiek is al veel
verder dan het Nederlandse.
Hier moet spanning en sensatie
in het programma zitten om de
tent vol te krijgen. Bij ons is dat
niet meer nodig. Het Russisch
publiek komt om te lachen. Tot
de tranen ze over de wangen rol
len".
André Nikolajew heeft een succes
formule, die elke avond weer
werkt. Hij zoekt op de tribune de
meest sjagrijnig kijkende man
op en heeft het vervolgens de he
le avond op die man gemunt.
„Als ik die man aan het lachen
krijg, dan zit dat met de rest van
het publiek ook goed. En met mij
ook. Het publiek lacht mij uit, en
ik lach het publiek uit. En zo
hebben we samen de grootste lol.
Prachtig toch? En die sjagrijn zit
altijd wel in de zaal".
Een clown moet - zo meent Niko
lajew - over drie eigenschappen
beschikken. Eén: hij moet een
theater-acteur zijn. Twee: hij
moet een meester zijn in alle cir
cus-genres. En drie: hij moet er
een eigen, duidelijke levensfilo
sofie op nahouden.
„En hij moet natuurlijk uniek zijn.
Een clown, die anderen nadoet
en dus humor maakt ten koste
van degene die hij nadoet, is
geen clown. Een clown moet oor
spronkelijk zijn, maar toch her
kenbaar. Dus speel ik iedere
avond de nar uit het publiek".
Zoals vrijwel elke artiest heeft ook
Nikolajew zijn grote voorbeeld:
Charlie Chaplin. De nar uit het
dagelijks leven, die ook de meest
sjagrijnige filmkijker aan het la
chen kreeg. Of soms ook aan het
huilen. Maar: daar doet Nikola
jew niet aan.
„Nee, de mensen moeten lachen,
want de humor begint zo langza
merhand uit deze wereld te ver
dwijnen. De enige die ik nog re
gelmatig aan het huilen krijg is
mijn vrouw. Die was alleen op de
dag dat we trouwden blij, dat ze
met een clown trouwde. Daarna
heeft ze er 24 jaar lang spijt van
gehad...". De opmerking komt er
bloedserieus uit, maar die oog
jes-
Heeft Pavlov er moeite mee - of
hebben zijn coUega's dat - dat
zijn ster als clown en artistiek lei
der zo snel gestegen is? Pavlov
en het Russisch Staatscircus
worden in een adem genoemd.
De namen van de andere arties
ten, die evenzo grote prestaties
leveren, worden niet of nauwe
lijks genoemd.
Pavlov: „Gelukkig kennen wij
geen onderlinge jaloezie. De
teamgeest in deze ploeg is zo
groot, dat er voor afgunst simpel
weg geen ruimte is. Dat mijn
naam nu toevaUig bovenaan op
alle affiches prijkt deert mijn col
lega's niet. We maken met z'n al
len het Russisch Staatscircus. En
dat ik toevallig de kapstok voor
alle beroemdheid ben...daar kan
ik tenslotte zelf ook niets aan
doen".
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Even en o
ven", da. 14.30,19.00 en 21.15 l
zo. 14.15,16.30,19.00 en 21.15 u
al.
LIDO 1 (124130): "Octopussy", da.
14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook
16.45, 12 jaar.
LIDO 2: "Psycho 2", da. 14.30,19.00
en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16
jr.
LIDO 3: "Merry Christmas Mr. Law
rence", da. 14.30, 19.00 en 21.15
uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr.
LIDO 4: "Sophie's Choice", da.
20.15 uur 16 jr.
Kindermatinee: "101 Dalmatiërs"
da. 14.30 zo. ook 16.45 uur.
STUDIO (133210): "Flash Dance",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo
ook 16.45 uur, al.
TRIANON (123875): "Hot bubble-
gum in het leger", da. 14.30, 19.00
REX (125414): "Schot in de roos",
da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Schot in de
roos", vr. en za. 23.30 uur, 16 jaar.
Bioscopen
EURO 1: "Octopussy", da. 13.45,
18.30 en 21.15 uur, zo. ook 16.00
uur, 12 jr.
Nachtvoorstelling: "Roze konijntjes
op het hete spoor", za. 24.00 uur,
EURO?: "Schot in de roos", 13.45,
18.45 en 21.15 uur, zo 14.00, 16.30,
18.45 en 21.15 uur, 18 jr.
Nachtvoorstelling: "Pornospionnen
in gebloemde broekjes", za. 24.00
uur, 18 jr.
EURO 3: "Lone wolf McQuade", da.
13.45,18.30 en 21.15 uur, zo. 14.00,
16.30,18.45 en 21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Lone wolf
McQuade", za. 24.00 uur, 16 jr.
EURO 4: "Firebird Tornado", do.,
vr., ma. en di. 13.45,18.45 en 21.00
uur, za. en woe. 18.45 en 21.00 uur,
zo. 16.15, 18.45 en 21.00 uur, 12 jr.
Kindermatinee: "Frank en Frey",
za., zo. en woe. 13.45 uur.
Nachtvoorstelling: "Firebird Torna
do". za. 24.00 uur, 16 jr.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "De fluit met de zes
smurfen", da. 14.00 uur, al.
"Guns of Navarone" do., vr. en za.
20.00 uur, zo. 16.45 uur. do. tm.
woe. 16.45 uur (alleen bij slecht
weer), 12 jr.
"Once upon a time in the West", zo.,
ma., di. en woe. 20.00 uur, 12 jr.
"Halloween", do. tm. za. 21.30 uur,
zo. 21.00 uur, 16 jr.
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "Evil dead", do., ma., di. en
woe. 14.45, 20.00 uur, vr., za. en zo.
14.45 uur, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr.
CITY 2: "They called him Bulldo
zer", zelfde tijden als City 1, al.
CITY 3: "Drie Tirolers in St. Tro-
pez", zelfde tijden als City 1,16 jr.
CITY 4: "Bruce Lee superhero, do.
20.00 en 22.15 uur, vr. 19.00 en
21.15 uur, al.
City 4: "First blood za. 19.00, zo.
14.45 en 19.00, ma. di., woe. 20
uur, 12 jr.
CITY 4: Het huis bij het kerkhof',
za., zo. 21.15 uur, ma. en di. 22.15
uur, 16 jr.
Kindermatinee: "Peppi en Kokki
bij de marine", da. 14.45 uur, beh.
^^ondagmidda^^^^^^^^^^^
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat 1, 'Japan, profiel van
een cultuur', tot 1/10; di t/m za van
10-17 uur, zon- en feestdagen van
Exposities
Museum Boerhaave - Steenstraat la,
'Potten Kijken Pillen Draaien in
de oude apotheek', t/m 27/2/'84; di
t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur, na
1/10 van 13-16 uur
Hortus Botanicus - Rapenburg 73,
(Oranjerie), tentoonstelling 'De
Muskusrat' van Rijksmuseum voor
Natuurlijke Historie, t/m 25/9; ma V
m za 9-16.30 uur, zo 10-16.30 uur.
Rijksmuseum van Oudheden - 'Egyp
te, bereisd, beroofd, bewaard, be
schreven', t/m 4/9; di t/m za 10-17
uur. zo 13-17 uur.
Pieterskerk - 'Uit het leven van Loui
se en Kee...', Leidse
jaren twintig, t/m i
Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10,
droogbloemcomposities van Janny
van Rooyen, t/m 31/8.
Scarabee - Pieterskerkchoorsteeg 24,
expositie van Wim Lamboo, een se
rie van zijn nieuwste 'bewogen' fo
to's onder de titel 'Epicentrum van
een brainstorm', tot eind aug.; dag.
16-01 uur.
Art Galerie Heden - Pieterskerk
choorsteeg 12, expositie van Anton
Heyboer en Ben d'Armagnac; dag.
Het Leidse Beleg - Hooigracht 4a, ex
positie foto's Peter den Hollander,
tot 1/10.
Ars Aemula Naturae - Pieterskerk-
gracht 9, tentoonstelling van het
werk van Roeland de Koning, t/m
U/9; dag. 13-16 uur.
Galerie de Pomp - Rachel Roesink ex
poseert aquarellen, litho's, t/m 31/8;
di 19-21 uur, woe, do, za, zo 14-16
uur, woe 10-12 uur.
Het Oude Raadhuis - olieverf, litho's,
houtskoolschetsen, aquarellen en
rietpentekeningen van Renzo, tot
26/8; di 19-21 uur, woe, zo, zo 14-16
uur, za 11-16 uur.
OEGSTGEEST
Kapsalon Jacques van Bellen - Lange
Voort 11, expositie van Naieve
Schilderkunst, t/m 16/9; di t/m do
9-18 uur; vr 9-21 uur, za 9-17 uur.
ZOETERWOUDE
Art Galerie J.V.C. - Energieweg 41,
expositie van Karei Lengkeek, pen
tekeningen en acryl, tot 3/10;
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade=
misch Ziekenhuis behalve van dins
dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur
(Diaconessenhuis) en van vrijdag
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - Elke dag van
16.00 tot 17.00 uur en van 18.30 tot
19.30 uur.
de kinder- en jongerenafdeling: da-
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreekuur: Elisabethzieken-
huis Leiderdorp, 's maandags, van
19.30-20.30 uur
Bezoekuren St. Elisabeth-zieken-
huls:
Volwassenen: dagelijks van 14.00-
Ziekenhuizen
14,45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse
afd. dagelijks van 11.15-12.00 uur, van
14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30
Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
doorlopend bezoek wordt toegestaan
kan de hoofdverpleegkundige hier
voor speciale kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30-
19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdelingen:
Elke dag. 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.00 uur. (Alleen voor ouders van
kinderep kan er een afwijkende tijd
afgesproken worden met de hoofd
verpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra
bezoek voor de hartbewaking: 's och
tends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek
voor vaders op de kraamafdeling: 's
avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde
ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's
middags alleen voor ouders 14.30-
18.30 uur.