Zia ul-Haq beheerst het vak van dictator Opstand in Pakistan tegen militair alleenheerser ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1983 PAGINA 15 Na de aankondiging van de militaire dictator van Pakistan, generaal Mohammed Zia ul-Haq, dat hij over anderhalf jaar algemene verkiezingen wil houden, zijn er in de grote steden van Pakistan rellen uitgebroken. Want de tegenstanders van de militaire machthebbers wantrouwen hun bedoelingen zeer. Onze verslaggever Tony van der Meulen was op het moment van de opzienbarende rede van Zia ul-Haq in de Pakistaanse hoofstad Islamabad. Daar schreef hij de volgende reportage over de kronkelingen van een militaire machthebber. Bijlage van het LeidscbyAlphens Dagblad Waarom mag je zo hoogst zel den de ogen van een dictator zien? Pinochet (Chili), Jaru- zelski (Polen), ze hebben on geacht het jaargetijde vaak een zonnebril op. Ook de ogen van de Pakistaanse dic tator generaal Mohammed Zia ul-Haq zaten achter don kere glazen toen hij vorig weekeind in zijn schijnparle- ment nieuwe verkiezingen aankondigde. Hij was nog niet uitgesproken en de door hem zelf benoemde par lementariërs waren nog niet uit geklapt, of er braken buiten op straat rellen uit. Inclusief stenen en traangas. En in de dagen vóór hij het woord nam had hij in gro te steden als Karachi en Rawal pindi honderden leden van de Beweging voor Herstel van de democratie laten oppakken. Meer vrijheid geven door de ker kers te vullen; de generaal zal nooit een groot democraat wor den. Televisie Dictator-zijn is ook een vak, en Zia ul-Haq beheerst het tot in de fi nesses. Hij wordt daarbij op zijn wenken bediend door de Pakis taanse staatstelevisie, die van de rechtstreekse uitzending van zijn redevoering een goed getimede show maakt. De aankondiging is, evenals de aftiteling, omrand met mooie groene vredelievende palmtakjes. Dan biedt de camera een blik in 's lands vergaderzaal: met hetzelfde, wat rommelige ge roezemoes als in onze Tweede Kamer, vlak voor dat een groot debat begint. Met als pikant ver schil dat het parlement in Isla mabad een stuk rianter oogt dan het Binnenhof, maar dat de man nen (en een paar vrouwen) in die fraaie zaal niets te vertellen heb ben. Ze zijn er door de dictator neergezet om hem te adviseren. Soms benoemt hij een paar nieu we leden, zoals vorige week, toen de provincie Baluchistan die kennelijk nodig had en er van Zia tien zetels bij kreeg. Met de parlementaire adviezen kan hij doen wat hij wil. Doorgaans volgt hij ze wel, en dat is ook niet moeilijk, want hij heeft zijn advi seurs niet benoemd met de be doeling dat ze het hem lastig ma ken. De camera zoomt in op een kleine deur in de enorme groene wand van het parlementsgebouw. De deur gaat open en de generaal wacht met het naar buiten ko men net lang genoeg om de en tree de gewenste spanning te ge ven. Meteen klinken de eerste to nen van het volkslied, iedereen staat op en de camera toont de heerser. Wat is er nu precies zo eng aan het hoofd van generaal Mohammed Zia ul-Haq? Zijn het de norse trekken rond zijn mond, die maar zelden lacht? Of zijn het die ontzettend rechte brilleglazen? Hij spreekt bijna twee uur. Soms wijkt hij van zijn tekst af en be gint hij te improviseren. Dat zijn ook de momenten dat hij zijn bril afzet en je twee diepliggende donkere ogen ziet, met donkere wallen eronder. Speculaties Buiten is het stil op straat. Een groot deel van de tachtig miljoen Pakistani zit bij de radio of de tv. Want dagenlang is in de Pakis taanse kranten het belang van deze toespraak aangedikt. Zia heeft daar zelf het nodige aan bij gedragen door af en toe een uit spraak te doen die cryptisch ge noeg is om een hele stroom spe culaties op gang te brengen. Typerend is bijvoorbeeld zijn op treden op dinsdag 9 augustus, een paar dagen voor de lange verwachte redevoering. De kran ten vragen zich al dagen af of er zicht komt op enige democratie. Ze drukken hele wijdlopige be schouwingen af, bij voorkeur van hoogleraren, die uitleggen dat democratie een groot goed is, maar dat je er toch ook geen wonderen van mag verwachten. Pakistani die je spreekt zijn over het algemeen sceptisch. De gene raal is, helaas, niet in zijn eerste leugen gestikt: al twee keer heeft hij landelijke verkiezingen aan gekondigd, om die belofte ver volgens „in het belang van het land" weer in te trekken. En bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgende maand kan alleen maar gestemd worden op kandi daten die nimmer actief zijn ge weest in de nu verboden politie ke partijen. In deze sfeer van kritische afwach ting heeft Zia dinsdag 9 augustus een drukke dag gepland. Hij vliegt van de (nieuwe hoofdtad) Islamabad naar de overbevolkte havenstad Karachi. Omringd door veiligheidsagenten; de ge neraal schat, nuchter als hij is, zijn eigen populariteit niet te hoog in. In een van de weinige interviews die hij gaf zei hij vorig jaar november tegen Alain Casa van Financial Times dat zijn mi litaire regime niet kan bogen op „de stilzwijgende goedkeuring van het volk. Ik verzeker u dat ze mij en ons allemaal op straat zou den nazitten en onze broek zou den uittrekken". Eijn nieuwe paleis in Islamabad staat nog steeds leeg: het verhaal gaat dat Zia er niet in durft te trekken omdat hij zich veel veili ger voelt in de zwaar bewaakte legerplaats, waar hij nu woont en kantoor houdt. In datzelfde gesprek ontkende hij overigens een dictator te zijn: „De staat van beleg werkt voor een land met democratische principes als Groot-Brittannië als een rode lap op een stier. Ik weet dat. Ik heb ook geen over dreven ideeën over mijzelf. Ik ben niet gekozen. Ik ben een mi litaire leider, die zijn wil oplegt en die macht heeft om zijn land te behoeden voor een burgeroor log. Maar ik ben geen dictator. Op z'n slechtst zou je kunnen zeggen (voegt hij er met een glimlach aan toe) dat ik een al leenheerser ben". In Karachi doet Zia ul-Haq die dinsdag vele dingen: hij opent de nieuwe luchthaven, hij zwaait het schip Safinae-Abid, volge propt met 1127 Mekka-gangers, uit en ontvangt tussendoor aller lei mensen. Op het nieuwe vlieg veld zegt hij tegen verslaggevers dat ze netjès moeten wachten op zijn redevoering in het parle ment. Maar hij maakt wel duide lijk dat er voor politieke partijen in de toekomst geen plaats is. Op de kade roept hij de pelgrims op te bidden voor de eenheid van het land en een nog grotere in vloed van de islam. Dan vraagt een bedevaartganger of hij de ge meenteraadsverkiezingen van september niet kan uitstellen tot ze terug zijn uit Mekka. Waarop Zia zegt dat hij hoopt dat ze, na thuiskomst, kunnen deelnemen aan „grotere verkiezingen". Pa kistaanse journalisten draven naar de telefoon om hier ver gaande conclusies aan te verbin den. Bomen Zia is intussen alweer bezig met het geven van het startsein voor de landelijke boomplantdag en ontvangt tot slot een deputatie van de vrachtwagenchauffeurs in Karachi, die komen vertellen dat ze geheel achter zijn streven staan om van Pakistan een volle dig islamitisch land te maken. Het zijn de elementen die in de re devoering in zijn parlement ook steeds terugkomen. Hij spreekt in het Urdu, naast het Engels de officiële landstaal die in een veel talig land als Pakistan bestaat uit een bonte mengeling van Perzi sche, Arabische, Engelse, Turkse en Hindi woorden. De Engelse stukjes zijn dus verstaanbaar en twee kernwoorden komen steeds weer terug, twee uur lang: Islam en martial law (staat van beleg). Een Pakistaanse jongen legt de rest uit en zucht diep bij de pas sage waarin Zia zegt dat er ver kiezingen komen in maart 1985 („dat wordt nog een lange weg",) en bij zijn mededeling dat „de antecedenten van de kandidaten bij de verkiezingen goed zullen worden nagegaan om er zeker van te zijn dat alleen het goede soort mensen wordt gekozen". Agressie aÊ^ Dat is ook de reden dat Zia met zijn speech achterdocht en geweld dadige agressie opwekt bij zijn vele politieke tegenstanders. Maar van zijn eigen parlement krijgt hij een staande ovatie, door Tony van der Meulen waarna een mulla de bijeen komst sluit met een emotioneel gebed. Weer zoomt de camera in op de generaal die nu begint te bidden, de handen omhoog ge heven. Deze devote islamiet is dus dezelf de man die vier jaar geleden zijn voorganger, president Zulfikar Ali Boetto liet ophangen. Het maakte hem tot een melaatse in de wereldpolitieke verhoudin gen: geen staatshoofd van ook maar enig belang wil met deze griezel te maken hebben. Maar, cynisch genoeg, werd de Russi sche inval in zijn buurland Af ghanistan de redding voor het image van Mohamed Zia ul-Haq: van een wreedaard werd hij in de publieke opinie het bolwerk te gen de Russische tentakels in Azië en de man die miljoenen Af ghaanse vluchtelingen gastvrij ontving. Maar helemaal erkend als be schaafd leider voelt Zia zich ken nelijk nog niet: staatsbezoeken aan zijn land zijn nog steeds zeld zaam. De komst van de premier van Thailand wordt dan ook een groot publiciteitscircus vol men selijke details: kinderen aaien, boompjes planten en toejuichin gen. En zijn staatstelevisie legt veel nadruk op het feit dat Zia komende herfst de vergadering van de Verenigde Naties gaat toespreken, alsof daar alleen maar leiders over de vloer ko men die geheel deugen. Bureaucratie, Voel je je in Pakistan in een dicta tuur? De eerste paar dagen voel je je voornamelijk in een bureaucra tie. De toestemming om er als journalist të mogen werken vormt een heel dossier, met vele stempels, waar steeds, om de zaak bij elkaar te houden, heel geduldig een touwtje omheen wordt gebonden. Naast de grootgrondbezitters en de militairen vormen de Pakistaan se bureaucraten een zeer belang rijke macht en dat schept ook veel werkgelegenheid. Een ver trek van een Pakistaans vlieg veld levert minimaal zes stem pels op, gegeven door drie ver schillende mannen. Opmerkelijk is ook de hoeveelheid formulie ren en bijbehorend carbon als je een glas bier wilt. In heel islami tisch Pakistan is alcohol op straf fe van honderd stokslagen ver boden. Maar daarnaast is Pakis tan er in tegenstelling tot bij voorbeeld de Golfstaten niet vies van om aan de westerse goddelo ze zonde te verdienen. In Rawal pindi staat een goed lopende bierbrouwerij, dus er moet vol doende afzet zijn. Voor je een fles bier van tien gul den mag bestellen moet je echter eerst de formuleren PR 2 en 4 in vullen van de „Toestemming voor het bezit, transport, con sumptie en dronkenschap", dat bestaat uit drie formulieren, waarvan twee in drievoud, waar na je naam ook nog in een groot boek komt. De vergunning is vijftien dagen geldig en geeft recht op zestien flessen bier. „Als je meer wilt hebben, moeten we even praten", zegt de hotelier met een knipoog in dit van cor ruptie doortrokken land. Censuur De dictatuur begin je na een paar dagen te voelen. Niet zozeer in de kranten. In Pakistan is geen voorcensuur meer, maar mis schien is zelfcensuur voor de persvrijheid nog wel desastreu zer dan echte staatscensuur. Het militaire bewind straft kranten, die onwelgevallig berichten, met het intrekken van de overheids- advertenties. En dat is meer dan driekwart van de hele adverten tiemarkt. Dus zijn de meeste kranten aan de voorzichtige kant. Wel, en dat valt op, beschouwingen over de terugkeer van de demo cratie. Maar over de vele arresa- ties aan de vooravond van de re de van generaal Zia was in de Pa kistaanse kranten geen letter te lezen. Bij het beoordelen van de Pakis taanse dictatuur moet je ook meewegen dat onder president Boetto van de nu verboden Pa kistaanse Volkspartij ook cen suur werd ingevoerd. Terwijl de uitslag van de vrije verkiezingen die Boetto in 1977 liet houden ook uiterst dubieus was. In de provincie Punjab, waar hij in 1970 op het hoogtepunt van de populariteit 76 procent van de stemmen haalde, wist hij in 1977 dat aantal op 93 pet te brengen. De rellen die na deze verdachte uitslag uitbraken, waren voor Boetto aanleiding om het leger opdracht te geven op betogers te schieten. Voor Zia ul-Haq ligt hierin zijn rechtvaardiging van de staatsgreep die hij toen pleeg de. Maar feit is en blijft dat er in Pakis tan geen echte vrijheid is. De vrachtauto's zien er zo kleurig uit met hun vele beschilderingen. In de televisiereclame vindt een ge sluierde islamitische actrice Lux-zeep net zo lekker als Sohia Loren op de STER. Maar de werkelijkheid is een stuk grim miger. Drie wetenschappelijk medewer kers van de universiteit van Isla mabad zitten al sinds 1981 vast (zonder dat ze zelfs maar zijn voorgeleid) omdat ze verboden geschriften hebben verspreid. En het schijnparlement neemt allerlei wetten aan die alleen in een islamitische dictatuur moge lijk zijn. Zo moet sinds kort te genover de getuigenis van een man twee getuigenissen van vrouwen staan. Stenigen is als straf weer toegestaan, evenals het amputeren van handen en voeten. Die wetten, doorgedrukt om de strenge islamieten gunstig te stemmen, zijn tot nu toe nog niet in praktijk gebracht. In Rawal pindi wacht een dief, die ook in hoger beroep is veroordeeld, al vele maanden op het afhakken van zijn hand. De 27-jarige bu schauffeur Ah Bax wacht al drie jaar op zijn steniging wegens ver krachting. Generaal Mohammed Zia ul-Haq weet echter dat de beelden van het doodgooien van een man zijn juist wat opgevijzel de image in de wereld weer ge heel te niet zou doen. Dus hij wacht. Baby Maar behalve een intellectuele eli te die ervan gruwt, is een deel van het Pakistaanse volk vóór dergelijke zware straffen. Ze sluiten namelijk aan bij de prak tijk. Begin dit jaar is in Karachi een pas geboren baby, die te von deling was gelegd, door het pu- üek met stenen doodgegooid. Want een vondeling kan in Pa kistaanse ogen alleen maar voortkomen uit een buitenechte lijke verhouding, en dan liggen de keien al snel voor het grijpen. Reisgidsen waarschuwen vrouwe lijke reizigers dat ze in Pakistan geregeld lastig gevallen worden. Als je die passages aan Pakis taanse mannen laat lezen worden ze bijzonder kwaad. Maar daarna beginnen ze wel meteen zeer ge boeid te informeren naar de sek suele vrijheden in Nederland. En geven ze, na een tijdje praten, ook toe dat veel Pakistaanse mannen bijzonder hanig zijn. De vrouw is hun persoonlijk bezit. Toen een dokter onlangs in een vluchtelingenkamp voor Afgha- nen een vrouw in een tent onder zocht, zijn ze beiden vermoord. Want bij zo'n onderzoek kunnen Pakistaanse mannen zich maar één ding voorstellen. In een land dat uit zoveel verschil lende volkeren bestaat is het pre diken van een strenge Islam voor generaal Mohammed Zia ul-Haq echter het enige bindmiddel. Over anderhalfjaar wil hij zich terugtrekken „om lekker golf te gaan spelen". Tijdens zijn aankondiging van de komende verkiezingen liet de Pakistaanse televisie echter re gelmatig het rijtje generaals zien dat in het schijnparlement zat toe te kijken: kleurrijke unifor men, met veel onderscheidingen, en norse koppen erboven. Al gaan zij terug naar de kazerne, een of andere vorm van Pakis taanse democratie zal moeten voldoen aan hun normen. An ders zetten ze razendsnel de don kere bril weer op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 15