Paus zondag naar Lourdes, het 'Babel van de smart mm Reportage Massale opkomst pelgrims verwacht ondanks strenge veiligheidsmaatregelen Wereldraad wil vredeseoncilie Kritiek op congres joden en christenen raw VRIJDAG 12 AUGUSTUS 1983 Varia PAGINA 13 door Rudolph Bakker LOURDES (GPD) - Ko mende maandag - Maria Hemelvaart - is het in Lourdes zo propvol pel grims, dat er niemand meer bij kan. Toch heeft de plaatselijke bisschop er dit jaar ook de paus nog bij uitgenodigd en wordt het aantal te ver wachten bezoekers op 300.000 geschat. Lourdes is berekend op massa's, maar hoe dat zondag en maandag moet aflopen blijft een goddelijk raad sel. Eerst had de paus al in juni '81 zullen komen, ter gelegenheid van het internationaal eucha ristisch congres, maar toen werd er op hem geschoten op het Pietersplein en ging de reis niet door. Nu is het heilig jaar de aanleiding, dat paus Johan nes Paulus II voor 1983 heeft uitgeroepen en dat in het teken staat van Maria's onbevlekte ontvangenis. Nu is Lourdes het wereldcentrum van de Ma- ria-verering, en de paus komt als pelgrim, wat niet wegneemt - aldus de veiligheidsexperts - dat er evengoed op hem ge schoten kan worden. Lourdes krijgt het zondag (als de paus aankomt) en maandag (als hij 's avonds weer vertrekt) dan ook heel moeilijk. Men bindt er de strijd aan tegen de massa, en tegen de dood. Meteen was er al onmin over de middelen. Zo meldde het offi ciële programma, dat er groot feest zal zijn op de zogenaamde prairie, een open terrein dat door de rivier van de heilig dommen is gescheiden. Men zag er de pelgrims al onder hun parasols, geflankeerd door picknickmanden en opgevro lijkt door muziek, voortge bracht op zelf meegebrachte instrumenten. Daar komt nu in het geheel niets van in. De Franse veiligheidsdiensten hebben verordonneerd dat de prairie louter met lege handen mag worden bezocht. Geen eten en drinken dus de hele dag, geen parasols of muziek Razend De „rector van de heiligdom men" is een oud-parachutis ten-aalmoezenier uit de tijd van de oorlog in Algerije. Deze père Bordes is razend gewor den toen hij hoorde dat zijn plannen in de war zouden lo pen. Hij heeft het aan de pre fect gezegd en aan de staatsse cretaris voor de publieke vei ligheid. Franchesi. Zijn stel ling is dat „er toch verdomme niet in elk stokbrood een hand granaat zal zitten of in elke vioolkist een mitrailleur". De politie daarentegen stelt uit er varing vast dat een enkele handgranaat of een enkele mi trailleur soms al meer dan ge noeg is. Een ander ding dat père Bordes zorgen baart is, dat de paus zo van de massa zal worden geïso leerd dat hij het gevoel moet krijgen of hij in een luchtledig zweeft. Hierover liet de pater weten dat „dé heilige vader dieper in het hart zal worden getroffen door de leegte die men om hem heen wil schep pen dan hij zou zijn door de ko gel uit de loop van een revol De paus, zondag naar Mitterrand en Lourdes. Veiligheidsmensen houden het hart vast. ver. En tussen neus en lippen door kreeg een stel carmelites- sen er nog van langs, die de komst naar Lourdes zondag had afgezegd omdat ze in een restaurant zouden moeten eten. „Dan vasten ze maar een dagje", aldus père Bordes. Helemaal alleen als pelgrim komt de paus niet. Zondag middag zal hij op het vliegveld van Lourdes worden opge wacht door de Franse presi dent Mitterrand, met wie hij in het nabijgelegen Tarbes een ontmoeting heeft. Dit gesprek duurt lang genoeg om boven de gebruikelijke plichtplegin gen uit te gaan en de paus zal van de gelegenheid gebruik maken zijn zorgen over Frank rijk te uiten. Hij is ertegen dat de socialistisch-communisti- sche regering abortus niet al leen goedvindt, maar die ook nog in bepaalde gevallen door het ziekenfonds laat vergoe den. En een ander groot zeer voor de paus is dat president Mitterrand en zijn mannen al les op alles zetten om de staats steun aan particuliere scholen af te schaffen. Omdat het leeu- wedeel van deze particuliere scholen katholieke scholen zijn, voelt de paus niets voor deze plannen. Noodzakelijk kwaad Als dit noodzakelijk kwaad is af gehandeld, wijdt Johannes Paulus zich verder uitsluitend aan de verering van Maria. Zondagavond is er de gebrui kelijke en ditmaal extra feeste lijke processie met kaarsen door de straten van de stad. De maandag begint al om half acht op de prairie, waar de paus om kwart over negen de mis opdraagt. Om kwart over twaalf is er een toespraak die ook over sommige radio- en tv- stations te volgen is. Die mid dag verzinkt de paus in parti culier gebed in de beroemde grot, waar de arme Bernadette Soubirois in 1858 achttien maal oog in oog met Maria stond en waar de molenaars dochter de bron tot borrelen bracht waarvan het water ge neeskrachtig heet te zijn. De Franse veiligheidsdiensten zullen opgelucht ademhalen als de paus maandagavond om acht uur gezond en wel weer op het toestel naar Rome stapt. Lourdes - het „Babel der smar ten" - is na Rome de grootste katholieke bedevaartplaats van de wereld. In 1979, het jaar waarin Bernadette een eeuw dood was, waren er 4,5 miljoen bezoekers. Sinds 1858 kwamen er in totaal zo'n 200 miljoen. Wonderbare genezingen waren er genoeg. Toch stierven er meer doodzieke pelgrims in de armen van hun verzorgers in hitte en stank voordat ze de te rugreis konden aanvaarden, en de meeste der overlevenden keerden terug zonder door het wonder te zijn aangeraakt. Een ander ding is dat de gezonde gelovigen er komen om zich op te laden met nieuwe energie. Het merendeel van de bezoe kers bestaat uit vrouwen, vol gens de statistieken, en wel van even boven de vijftig, en oor het Verschijningen Voor wie in wonderen gelooft zijn ze er ook, en vooral in het midden van de vorige eeuw was er een opleving van nieu we religieuze gevoelens, die in 1854 hun symbool vonden in het dogma van de onbevlekte ontvangenis. Verschijningen als die welke door Bernadette Soubirous werden waargeno men stonden niet op zichzelf. Zelfs in het hartje van Parijs - in de drukke Rue du Bac - werd de „kapel van de wonder baarlijke medaille" gebouwd op de plaats waar in 1834 de jeugdige Catherine Labouré vijfmaal een ontmoeting met de heilige maagd had. (Mani festeerde Maria zich ooit aan jongens? Toch wordt de moe derkerk geheel door mannen beheerd). De kapel in de Rue du Bac wordt elk jaar door een miljoen gelovigen bezocht en de paus was er ook toen hij in 1980 een eerste bezoek aan Frankrijk bracht. Bernadette Soubirous was een van de vier kinderen uit een aan lager wal geraakt mole naarsgezin. Het anti-clericale Parijse ochtendblad „France- Soir" schrijft stout, dat Berna- dette's vader „een dronkaard" was en haar moeder „een alco- holiste", wat op hetzelfde neer komt, al zijn het details die in de katholieke literatuur over Lourdes niet worden terugge vonden. Als Bernadette op 11 februari 1858 met een zusje en een vriendinnetje hout gaat sprokkelen langs de rivier en afdwaalt naar de grot van Mas- sabielle, heeft ze haar eerste ontmoeting met „het", zoals ze de verschijning aanvankelijk beschrijft. Het duurt enige tijd voordat „het" bij latere ont moetingen begint te spreken en de verschijning stelt zich pas met zoveel woorden voor nadat Bernadette erom ge vraagd heeft, daartoe aangezet door de plaatselijke pastoor en door de politie aan wie ze alles heeft verteld en die haar verha len maar raar vinden. Geneeskrachtig Op 25 februari 1858 zegt de heili ge maagd tot Bernadette: „Ga drinken aan de fontein en was je er". Daarop krabbelt de mo lenaarsdochter in het zand en er komt water. Geen enkel we- tenschappelijk-chemisch on derzoek heeft ooit met zoveel woorden beaamd dat dit water ook maar enige geneeskrachti ge werking zou hebben. Toch wordt het over de hele wereld in flessen verkocht en ver stuurd. En werd Lourdes een van de best lopende onderne mingen van de moederkerk, geolied als een Zwitsers horlo ge en aan de gang gehouden door een geestelijkheid die zes procent uitmaakt van een be volking van ruim 18.000 zielen. Een van de wonderen van Lour des is de ongelooflijke snel heid waarmee het nieuws zich verspreidde. Bernadette zelf ging nog aan het hoofd van een van de eerste processies, voor dat ze in Nevers in een klooster verdween, waar ze haar laatste tuberculeuze jaren in waarlijk heilige heldhaftigheid sleet, constant gedwarsboomd door de moeder-overste. Ze was pas 35 toen ze in 1879 dit leven ver liet, waarvan Maria had gezegd dat ze er nooit gelukkig zou zijn, om het wel te worden in het hiernamaals. Bernadette werd gebalsemd en als een wassen pop tentoongesteld in het klooster van Sint Gildard, waar ze een eeuw later nog steeds te zien is. Evenals de massa's in Lourdes is een der gelijke „Madame Tussaud" niet meer met normale maat staven meetbaar. Ongerustheid Toen Paus Johannes Paulus in 1980 naar Frankrijk kwam ont stond er onder de leiders van de Franse kerkprovincie enige ongerustheid. Het ging toen - en gaat nog steeds - niet goed met de kerk in Frankrijk, een van de eerste dingen die de paus toentertijd bij zijn aan komst overigens ook zei. Ne gentig procent van de Fransen laat zich weliswaar dopen, al ziet men de kerk daarna louter als gepast decor voor huwelij ken en begrafenissen. Frank rijk is ook het land waar de ar beiderspriesters door het Vati- caan werden gedwarsboomd, en waar 84 procent van de priesters de soutane heeft afge legd en 86 procent van mening is dat de kerk erop vooruit zou gaan als het celibaat werd afge schaft. In dit land van cynici komt de Poolse paus weliswaar over als een volwaardig „spectacle", maar zyn aartsconservatieve taal kan je maar beter verge ten. De kerkleiders waren dan ook in 1980 bang dat de pause lijke taal de vooruitgang niet zqu dienen en dat deed ze ook niet. In het Parijse „Pare des Princes" voor jongeren spre kend propageerde de paus on der andere dingen die geen der juichende jongeren zou onder schrijven. (Geen seksuele rela tie voor het huwelijk, geen scheiding, geen abortus.) Na het vertrek van Johannes Pau lus drie jaar geleden was het directe nadelige effect voorna melijk van financiële aard. Groeien deed de kerk er niet meteen door. Grotere populari teit ontstond wellicht louter door de benoeming van mon seigneur Lustiger tot aartsbis schop van Parijs, een succes dat de paus niet ontging en dat hij onderstreepte door de mon seigneur daarop tot kardinaal te verheffen. Het effect dat deze traditionalis tische paus als middelpunt van een atavistische opwinding als die in Lourdes zal veroorza ken, valt af te wachten. Een aantal factoren is bekend: de zingende massa's, de hitte, de helikopters die als roofvogels in de lucht hangen om slacht offers van de algemene opwin ding meteen naar een zieken huis te brengen, en de papamo biel met de paus achter ple xiglas. En toch ook een beetje voor de kijkers en luisteraars thuis de spannende vraag: „Zal er op hem worden geschoten?" Tot de niet-officiële Lourdes-lite- ratuur hoort een informatief boekje („Lourdes, un pèlerina- ge, une ville", Michel Chade- faud, uitgever Edisud, Aix-en- Provence), dat in feite een so ciologisch onderzoek is, geba seerd op statistieken en inter views. Achter in het boek is een aantal opstellen opgeno men dat rond 15-jarige Lourde- naren over hun stad en haar heiligen-industrie op school hebben gemaakt. Op het mo ment dat het boekje uitkwam stond het bezoek van de paus te wachten, dat in *81 niet kon doorgaan. Uitbuiting Een van de scholieren schrijft zich te herinneren hoe de paus in het Pare des Princes had uit geroepen dat we allemaal te gen de consumptiemaatschap pij moeten zijn. En dan schrijft de Lourdenaar: „Als de paus straks naar Lourdes komt zal hij kunnen zien hoe de kerk zich tegen die consumptie maatschappij verzet". In een ander opstel wordt dit thema nog duidelijker uit de doeken gedaan, als een scholier schrijft over de „hartverscheu rende uitbuiting van de gods dienst". Resumerend stelt een derde: „Als de paus straks komt is dat een zwart jaar. Ik hoop dat ik er niet bij hoef te zijn. Wat een janboel!" En de algemene conclusie van deze jeugd, die gedwongen is te le ven in de onwerkelijke wereld van het uitgebuite wonder, luidt doodnormaal: „Wat ik vooral hoop is dat de Football Club de Lourdes kampioen van Frankrijk wordt". De Wereldraad van Kerken over weegt een wereldwijd christelijk vredeseoncilie bij elkaar te roe pen om als kerken getuigenis af te leggen van de betrokkenheid bij vrede en gerechtigheid. Op voorstel van de delegatie uit Oost-Duitsland zal een voorstel daartoe volgend jaar worden voorgelegd aan het nieuwe cen trale comité, het hoogste be stuursorgaan van de wereldraad. Door tijdgebrek kwam de assem blee zelf niet toe aan een princi pe-uitspraak over zo'n vredes eoncilie. De laatste dag van de assemblee had een uitermate rommelig ver loop. Met nog een tiental verkla ringen en rapporten op de agen da, behandelde de assemblee on der grote tijdsdruk in hoog tem po zulke uiteenlopende onder werpen als vredeszaken, het Midden-Oosten, Zuidelijk Afrika en de aanbevelingen voor het wereldraad-programma na Van couver. Aan het eind van de mid dag moest besloten worden na de slotkerkdienst opnieuw bij el kaar te komen om de resterende agendapunten af te handelen. Bij de behandeling .van de verkla ring over het Midden-Oosten maakten enkele Nederlandse de legatieleden bezwaren tegen een passage over Israël. Daarin werd gezegd dat de schuld van christe nen in het Westen voor het lot van de joden velen onkritisch maakt in hun steun aan de staat Israël. Ds. Van der Veen-Schen- keveld wilde aangetekend zien dat het joodse volk voor christe nen toch ook in positieve zin veel betekent als het volk van het Ou de Testament en als schenker van Jezus Christus. De assem blee had echter moeite met een zo korte formulering van een in gewikkeld theologisch pro- bleeem en verwierp het Neder landse voorstel met overgrote meerderheid. In de verklaring over Midden- Amerika veroordeelt de wereld raad iedere vorm van militaire interventie door de Verenigde Staten. De kerken in de VS wor den gecomplimenteerd met hun verzet tegen het Midden-Ameri- ka-beleid, en kerken elders in de wereld wordt gevraagd via hun eigen regeringen druk te doen uitoefenen op de VS. De assemblee veroordeelt jn de verklaring over Zuidelijk Afrika de grondwetswijzigingen van Zuid-Afrika als „bedrieglijk en racistisch" omdat ze niet werkelijk voorzien in een verde ling van macht en de zwarte be volking uitsluiten van de politie ke besluitvorming. Zoals bekend wil de Zuidafrikaanse regering kleurlingen en Indiërs beperkte democratische rechten geven in een poging de niet-blanke ge meenschap te verdelen. De verklaring bepleit de onafhan kelijkheid van Namibië volgens VN-resolutie 435 en veroordeelt de gewelddadige acties van Zuid-Afrika tegen de zogenaam de frontlijnstaten. De assemblee roept de kerken opnieuw op in vesteringen terug te trekken uit bedrijven en instellingen die in Zuid-Afrika opereren en dringt er bij alle regeringen op aan een effectief olie-embargo tegen Pre toria af te kondigen. De assemblee legde ten slotte een groot aantal aanbevelingen op het bordje van het nieuwe cen trale comité betreffende het toe komstige werk tot aan de volgen de assemblee. Nieuw daarin is de grote aandacht voor evangelisa tie en een studie over de span ning tussen evangelisatie en ar rogante vormen van bekeringsij ver door sekten en nieuwe reli gieuze bewegingen. Verder wordt aanbevolen dat de wereldraad de strijd voor gerech tigheid, vrede en de integriteit van de schepping tot een belang rijke prioriteit maakt. Hoewel de aanbeveling in algemene termen gesteld is, zien waarnemers in de omschrijving mogelijkheden voor de met name door vredes bewegingen bepleite versterkte inzet voor vrede en recht. ADVERTENTIE '83 Rijnsburg In een hoofdartikel keert het Nieuw Israëlitisch Weekblad van vandaag zich in felle bewoordin gen tegen het congres van joden en christenen over de vredespro- blematiek, dat van 21 tot 24 au gustus in Amersfoort zal worden gehouden. Organisatoren van het congres zijn de Internationa le Raad van Christenen en Joden (ICCI) en het overlegorgaan van Joden en Christenen in Neder land (OJEC). Onder de kop "vredeskarretje van OJEC" schrijft het NIW, dat van het bestuur van OJEC een aantal kerken en de drie joodse kerkge nootschappen deel uitmaken. De joodse kerkgenootschappen gaan zich nu binden aan politie ke uitspraken die op het congres zullen worden geformuleerd. "Voor joodse organisaties be hoort vrede echter, door het verleden en door het heden, een andere dan een algemene bete kenis te hebben", schrijft het NIW. Het vervolgt: "men krijgt thans on miskenbaar de indruk dat via OJEC joodse lichamen zijn ge spannen voor een politiek vre deskarretje". Volgens het blad zou mogen worden verwacht dat OJEC streeft naar een beter be grip voor joden, vooral in de ker ken. Maar ook de besprekingen en resoluties op de vergadering van de wereldraad van kerken te Vancouver tonen volgens het NIW aan, "dat de kerken amper een minuut zijn gevorderd op de gradenboog van begrip". De deelnemers passeren in deze laatste etappe de volgende plaatsen: 9.45 Start te Den Haag 10.30 Wassenaar 12.25 Katwijk (Boulevard) 13.25 Noordwljk (Kon. Wllhelmlna Boulevard) 14.25 Rijnsburg (Brouwerstraat) 14.45 Finish winkelcentrum Lange Voort In Oegstgeest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 13