c 3 LEZERS SCHRIJVEN ES: het gaat slecht met autobioscopen Behalve artistieke come-back ook een economisch mirakel Verlof voor dienstweigeraars Verkeer (1) Indrukwekkend interieur 'krottenkoning' geveild Verkeer (2) VRIJDAG 12 AUGUSTUS 1983 Film Het filmhuis van het LVC draait vanavond "Liefde en anarchie" van de Italiaanse regisseuse Lina Wertmuller. Een tragi-komedie tijdens de Tweede Wereldoorlog over een merkwaardige relatie tussen een Romeins hoertje en een warrige anarchist die Mussolini wil vermoorden. 21.15 en 22.30 uur) Het film huis is tussen 13 en 27 augus tus gesloten. LOS ANGELES (DPA) - Vijftig jaar geleden, in de zomer van '33, kreeg Richard Milton Hollings- head, zakenman in de Ameri kaanse staat New Jersey, een on gewoon idee. Hij plaatste op het dak van zijn handel in machi neonderdelen een filmscherm, maakt van het omringende ter rein een half-cirkelvormige par keerplaats voor auto's en stelde een filmprojectieapparaat van 16 mm en aan weerskanten van het scherm luidsprekers op. De eer ste "drive-in"-bioscoop was ge boren. Een halve eeuw later hebben de "autobioscopen" hun aantrekke lijkheid verloren. Er zijn er in het hele land nog maar hoogstens 3.000, waar het er in 1958 nog meer dan 4.700 waren. Voor de gewone bioscoop vormde de televisie al een bedreiging. De openluchtversie, van oudsher ge specialiseerd in bloeddorst en/of seks, lijdt steeds meer onder de concurrentie van kabeltelevisie en videocassettes. Slechts in het zuidwesten van de Verenigde Staten hebben de drive-in-bio- scopen zich overeind weten te houden. Zij profiteren van het warmere weer, dat openstelling het hele jaar door mogelijk maakt en van de snel groeiende Spaans-Amerikaanse bevolking, die een nieuw, dankbaar publiek vormt. Naast deze Spaanssprekende Ame rikanen vormen traditiegetrouw groeperingen met geringe koop kracht, zoals jonge arbeiders, tie ners en studenten, het drive-in- publiek. Ze komen met het hele gezin of met vrienden en bren gen picknickmandjes en (dat vooral) drank mee. Wat op het witte doek vertoond wordt is voor vele drive-in-be- zoekers overigens bijzaak. Wat er zich omheen afspeelt is belang rijker: het vrijen van verliefde paartjes op de achterbank, het spelen met frisbee of bal van de kinderen achter de rijen gepar keerde auto's, het snoepen van popcorn en het roken van ma rihuana. Zolang dit er nog is, sa men met de geborgenheid van ei gen auto, zullen de drive-in-bio- scopen wel blijven bestaan, me nen critici en op de popcultuur studerende wetenschappers. door Henk Dam Roger Moore in de laatste James Bond-film "Octopussy". "Made in Bri tain", vooral vanwege de vakbekwaamheid van Britse technici. (PR-fc Richard Attenborough, maker van "Gandhi". Een film was geweest zonder de steun van India. die niet mogelijk (PR-foto) LONDEN - Toen Colin Wel land vorig jaar de Oscar in ontvangst had genomen voor zijn script van de succesvolle Britse film „Chariots of fire", riep hij, het beeldje in zijn handen geklemd, triomfantelijk uit: „De Britten komen er aan!". Welnu, die profetie is uitgekomen. De Britse filmindustrie heeft de af gelopen twee jaar een ware ople ving doorgemaakt. Niet alleen is er sprake van een artistieke re naissance - niet voor niets won de Britse regisseur Richard At tenborough met zijn film „Gand hi" dit jaar een heel rijtje Oscars - maar ook van een economisch mirakel. Het dagblad The Times schreef het in de lente van dit jaar nog zui nigjes zo: „Er zijn tekenen dat Engeland langzaam bezig is aan de opbouw van een nieuwe en betere filmindustrie." Thans lij ken die voorzichtige woorden al achterhaald door de snelheid van het herstel. Terwijl nog maar twee jaar geleden de Britse filmbusiness dieper in de put zat dan ooit tevoren, is het thans in de studio's die toen nog met sluitingen werden bedreigd weer een drukte van belang. Op dit moment worden zelfs meer film gemaakt dan sinds 1965 het geval is geweest. De grote filmstudio's als Rank's Pi- newood en Elstree zijn vrijwel al lemaal voor dit jaar en nog een flink stuk van het volgende jaar volgeboekt. En een ander feit van betekenis is, dat volgens de vakbond van de Britse filmtech nici nu 65 procent van de leden aan het werk is, tegen 20 procent normaal. Deze trend wordt nergens zo goed gesignaleerd als bij de British Film and Television Producers Association (BFTPA) in Londen, waarbinnen de Britse filmma kers zich verenigd hebben. Se cretaris Andrew Patrick van de BFTPA: „Wij zijn voor onze fi nanciën afhankelijk van de pro ducenten. Als het met hen goed gaat, gaat het met ons ook goed. En het gaat erg goed met ons." Oorzaak Hoe komt dat? Wat is de oorzaak van deze plotselinge opleving van de Britse filmindustrie? Andrew Patrick gaat er eens goed voor zitten, en steekt van wal. „Je kunt niet spreken van één enkele oorzaak. Een heel complex van factoren speelt mee." Hij vervolgt: „Sprekend over de Verenigde Staten: de hoge koers van de dollar zorgt er voor, dat wij hier goedkoper kunnen pro duceren dan in Hollywood. Dat zou in andere Europese landen ook kunnen natuurlijk, maar ver geet niet dat je hier op histori sche gronden de meeste en grootste studio's van Europa vindt." Tenslotte, aldus Patrick, speelt ook de wereldwijd geprezen vakbe kwaamheid van de Britse techni ci een belangrijke rol. Het is niet voor niets dat de (Amerikaanse) Star War films en de Superman films en niet te vergeten de Ja mes Bond films in Engeland werden gemaakt: nergens bevat de filmische trucendoos zoveel grappen als in de Britse filmstu dio's. De Elstree studio bijvoorbeeld heeft een reputatie op het gebied van decors. De befaamde scene in „Raiders of the lost ark" waar in Harrison Ford zich geconfron teerd ziet met duizenden slan gen, speelt zich niet af in het Midden-Oosten, maar in Good Old England. En het interieur van het typisch Amerikaanse berghotel in die doodenge film „The Shining" bevindt zich in de Engelse provincie Hertfordshire. „Daar is allereerst en vooral de fi nanciële kant van de zaak. De BFTPA is er onlangs, na lang lobbyen, in geslaagd het belas tingsysteem veranderd te krij gen. Het gaat misschien wat te Investering ver om te vertellen in welke op- zichten, maar het belang van de wijzigingen is in ieder geval, dat we nu kunnen concurreren met het buitenland, met name de Verenigde Staten". Het is een wat merkwaardige zaak en ook onderwerp van zorg voor de BFTPA dat zovele van de in Engeland gemaakte films niet al leen onder Amerikaanse leiding staan, maar ook door Amerika nen worden gefinancierd. Pa trick: „Het Londense financiële centrum, de City, is traditioneel niet geïnteresseerd in films als investeringsgebied." „Chariots of Fire" werd groten deels gefinancierd door de Oos terse scheepsmagnaat Moham med El Fayed, „Gandhi" was er nooit gekomen zonder financiële steun van de Indiase regering. Beide films hebben voor hun in vesteerders enorme sommen gelds opgeleverd. Tal van films die draaien op Britse acteurs, Britse technici en die in Britse studio's zijn gemaakt, zijn door keiharde Amerikaanse dol lars gefinancierde produkties. Hoe komt dat? Andrew Patrick: „Zoals gezegd: er bestaat wat dat betreft hier geen traditie. De Britse investeerders durven niet zoveel risico te nemen." Zij hebben, aldus de secretaris van de BFTPA, ongelijk. „Wat ze zouden kunnen doen is investe ren in een pakket films, zoals grote buitenlandse investeerders tegenwoordig doen. Als er daar van dan eentje flopt, kun je nog altijd terugvallen op het succes van andere films uit het pakket." Veel manieren Daar komt bij, aldus Patrick, dat een film niet langer afhankelijk is van succes in de bioscoop. „Dat zou ik nog bijna vergeten toe te voegen aan het rijtje facto ren, waarom het met de filmin dustrie hier crescendo aan het gaan is: met een film kan ie nu op veel manieren geld verdienen dan vroeger." En dat alles dank zij de nieuwe communicatietechnologie. „Eerst breng je een film uit in de bioscoop. Dan verkoop je 'm aan kabelmaatschappijen. Vervol gens ga je in zee met videover- huurmaatschappijen, dan met maatschappijen die video's ver kopen, en tenslotte verkoopje 'm aan de omroepen", zegt Patrick, zichtbaar voldaan. Terugval in het bioscoopbezoek, zoals dat in tal van landen, waar onder Engeland, te signaleren valt, doet er dan niet meer zó veel toe. „Het publiek voor een film is er altijd geweest, en zal er altijd zijn. De markt wordt niet groter of kleiner, maar wat aan het ver anderen is, is dat we nu de films bij de mensen thuis brengen", al dus Andrew Patrick. Dat neemt niet weg dat er steeds klappers zullen blijven, films die maandenlang volle bioscopen trekken. „Dat houd je toch", zegt hij, desgevraagd een aantal grote komende, momenteel in Enge land gemaakte publiekstrekkers noemend. „Yentl, de hier ge maakte nieuwe film van Barbra Streisand, dat wordt een knal ler." Na enig nadenken voegt hij daar aan toe: „Houdt de nieuwe Ja mes Bond met Sean Connery, „Never say never again" ook maar in de gaten. En dan komt eind dit jaar, begin volgend jaar nog een fantastische SF-film uit, „Krull". Die gaat het helemaal maken." Een weekje Franse film ko mende week op de televisie. Té beginnen morgenavond met 'Cartouche', een aardige avonturenfilm van Philippe de Broca met Jean-Paul Bel- mondo als de Franse uitgave van Robin Hood. Nederland 2 om 22.45 uur. 'Le Diable au Corps' is één van de beroemdste en veelgepre zen Franse films uit de naoor logse jaren. Duitsland 1 zendt hem maandag om elf uur uit. Het verhaal speelt zich af te gen het decor van de Eerste Wereldoorlog. De school van Francois (Gerard Philippe) is omgebouwd tot noodhospi taal en de mooie Marthe (Mi- cheline Presle) werkt daar als noodzuster. Ze worden hevig op elkaar verliefd, ook al is Marthe verloofd met een aan het front verblijvende sol daat. Maar de liefde blijkt zich weer eens niets van insti tuten aan te trekken. Nadat Marthe met 'haar' soldaat is getrouwd, bloeit hun verhou ding pas werkelijk op. Een dag later heeft Duitsland 2 ook al zo'n fraai Frans werk stuk op het programma staan: 'Une histoire simple', één van de prachtigste films met Romy Schneider. De film is gemaakt door haar 'Uj- fregisseur' Claude Sautet en het verhaal speelt zich af tus sen twee zwangerschappen van Marie (Schneider). De eerste maal kiest ze voor een abortus. Als veertigjarige vrouw haar levensbalans op makend. komt Marie in een soortgelijke situatie aan het eind van de film tot een ande re conclusie. Une histoire simple wordt om kwart voor elf uitgezonden. Het pakket Frankrijk wordt volgende week vrijdag beslo ten met De grote schranspar- tij, ook in Nederland beter bekend als 'La grande bouf- fe'. Vier heren maken de ui terste keuze die onze con sumptiemaatschappij te bie den heeft: ze eten zich dood. Een beroemde film van Mar co Ferreri met onder andere Philippe Noiret en Marcello Mastroianni. Vrijdag, Neder land 1, 22.05 uur. AMSTERDAM "Merry Christmas Mr. Lawrence" - Alfa 1 (278806), 16 jr. "Nightshift, man van het jaar" - Alfa 2, al. "An officer and a gentleman" - Alfa 3, al. 'Tootsie" - Alfa 4, al. "Another way" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Sophie's choice" - Alhambra 2 (233192), 16 jr. "Blue Thunder"- Bellevue Cinera ma (234876/266227), 12 jr. "Even en oneven" - Calypso 1 (266227/234876), al. "Flashdance" - Calypso 2, al. "Raiders of the lost ark" - Calypso 3, 12 jr. "Super sterren" - Centraal (248933), 18 jr. "The sound of music" - Cineac (243639), al. "Fanny Alexander" - Cinecenter (236615), 12 jr. "Fanny Alexander" - Cinecenter, 16 jr. 'Tati festival - Cinecenter, al. "The Draugtsman's contract" - Ci necenter, 16 jr. "Octopussy" - Cinema 1 (151243), 12 jr. "Blue Thunder" - Cinema 2,12 jr. "High road to China" - City 1 (234579), 16 jr. "Porky's 2....de volgende ochtend"- City 2, 16 jr. "Sophie's Choice" - City 3, 16 jr. "The postman always rings twice" - City 4, 16 jr. "Breathless" - City 5, 16 jr. "Bad Boys" - City 6, 16 jr. "Octopussy" - City 7, 16 jr. "Spartacus" - Kriterion, 16 jr. "The China Syndrome" - Studio K, 16 jr. "Gandhi" - Leidsepleintheater (235909), al. "Een schot in de roos" - Parisien (248933), 18 jr. "Porky's 2...de volgende ochtend" - Rembrandtpleintheater 1 (223545), 16 jr. "Starwars/The empire strikes back" Rembrandtpleintheater 2 (223545), al. "Game of death 2" - Rex (246132), 16 jr. "Wie met pech omgaat" - Roxy "De Lift" - Roxy, 16 jr. "The house where evil dwells" - Saskia (244152), 16 jr. "Blow up", "Another way", "Les enfants du paradis" - The Movies (245790), 16 jr. "Octopussy" - Tuschinki 1 (262633), 12 jr. "The Hunger" - Tuschinski 2, 16 jr. "Breathless" - Tuschinski 3, 16 jr. "Hot bubblegum in het leger" - Tu schinski 4, al. 'Tootsie" - Tuschinski 5,16 jr. "Flash dance" - Tuschinski 6, al. "Richard Pryor live on the sunset strip" - De Uitkijk (237460), 16 jr. DEN HAAG "Blue thunder" - Asta (463500), 12 jr. "Nightshift" - Bijou (461177), al. "Gandhi" - Calypso (463502), al. "Even en oneven" - Babylon 1 (471656). al. "Flashdance" - Babylon 2, al. "An officer and a gentleman" - Ba bylon 3, al. "Porky's 2...de volgende ochtend" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "De Lift" - Cineac 2, 16 jr. "Hot bubblegum in het leger" - Ci neac 3. 16 jr "The Verdict" - Du Midi (855770), 16 jr. "The sound of music" - Euro, al. "Octopussy" - Metropole 1 (456756), 12 jr. "Flashdance" - Metropole 2, al. "The Hunger" - Metropole 3, 16 jr. "Sophie's choice" - Metropole 4, 16 jr. "Tootsie" - Metropole 5, al. "Highroad to China - Odeon 1 (462400), al. "Breathless" - Odeon 2, 16 jr. "Porky's 2...de volgende ochtend" - Odeon 3, 16 jr. "Merry Christmas Mr. Lawrence" - Odeon 4, 16 jr. "Bad boys" - Odeon 5, 16 jr. "Een schot in de roos" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Super sterren" - Le Paris 2, 18 jr. "Parttime hooker" - Le Paris 3,18 jr. "Octopussy" - Passage (460977), 12 jr. BLIJVERS "Sophie's Choice" - Adembene mend spel van Meryl Streep, Lido 4, Leiden. "De Lift" - Verfrissende thriller van debutant Dick Maas, Lido 3, Lei- "Flash dance"- Het Fame-virus woekert voort, Lido 2. "Merry Christmas mr. Lawrence" - Beklemmende botsing van cultu- maakte actiefilm, Luxor, Leiden, Euro 3, Alphen. "Hot Bubblegum in het leger" - Flauwiteiten troef, Trianon, Lei- "Octopussy" - James Bond met een knipoog. Lido 1, Leiden, Euro 1 en 2 Alphen. "First Blood" - Sylvester Stallone als Vietnam-veteraan in moeilijk heden, City 4, Katwijk. "Stripes" - Parodie op het leger. Ci ty 4, Katwijk. (OP)NIEUW "Wie met pech omgaat" - Het lukt Jerry Lee Lewis alweer niet om grappig te zijn, Euro 3, Alphen. "Firebird tornado" - Actiefilm, Eu ro 4. Alphen. "Garp" - Humoristische kijk op het leven van pechvogel. City 2, Kat wijk. SEXFILMS "Schot in de roos" - Rex, Leiden. "Twee dartele nichten in Tirol" - City 3, Katwijk. Nachtfilms "Schot in de roos" - Rex, Leiden. "Octopussy" - Euro 1, Alphen. "Gestroomlijnde poesjes" - Euro 2, Alphen "Pornospionnen met gebloemde broekjes" - Euro 3, Alphen. "Firebird Tornado" - Euro 4, Al phen. DEN HAAG (GPD) - Gewetensbezwaarden die vervangende dienstplicht vervullen krijgen recht op drie dagen verlof voor het bijwonen van vormings- of bezinningsbijeenkomsten. Minister De Koning (sociale zaken) schrijft dit aan de Tweede Kamer, die eerder heeft aangedron gen op een dergelijke verlofregeling. De bewindsman zal nog overleg voeren met de Vereniging Dienstweige raars. Deze vereniging pleit al jarenlang voor vormingsmogelijkheden tijdens de vervangende dienstplicht. Volgens het voorstel van De Ko ning krijgt een dienstweigeraar gedurende de achttien maanden en twintig dagen tewerkstelling recht op drie dagen verlof met behoud van zakgeld. AMSTERDAM (ANP) - Bij het veilinghuis Christie's in Amster dam komt op 7 september een collectie meubelen en andere zaken onder de hamer, waarmee de Rotterdamse onroerend- goedhandelaar Fennis, die een villa in Wassenaar bewoonde, zijn "residentie" had willen inrichten. De waarde van de collec tie is naar schatting 1,5 miljoen gulden. De veiling wordt gehouden in opdracht van de belastingdienst. Fennis is er volgens de gemeente Rotterdam met een miljoenen schuld aan de fiscus vandoor. Hij is voor het laatst gesignaleerd in Chili. Een woordvoerster van Christie's noemde de collectie zeer indrukwekkend. "Fennis was blijkbaar van plan een'paleis- achtig huis in te richten. Het is allemaal groot en veel", zo zei zij. Behalve meubelen zijn er schilderijen, zilver, grote vazen uit Japan en China en zelfs antieke plafond-schilderingen. De schouwen en deuren zouden bekroond worden door gebeeld houwde ornamenten en het was de bedoeling dat marmeren fonteinen'de hallen en gangen zouden sieren. Volgens Christie's had Fennis, die bekend is geworden onder de naam "krottenkoning", een duidelijke voorliefde voor amors en cherubijnen. Heer Graveland van de Leidse po litie en verkeersambtenaar Van Duijn moeten nu maar eens op houden met hun uitspraken dat de verkeersituatie in Leiden rond Molen "De Valk" gladjes en soepel verloopt. Als bewoner van Leiden vind ik de hele situatie een puinhoop. Nog schandaliger is het dat dit hele plan miljoenen heeft gekost. Dit is geen ver keerscirculatieplan, dit is ge woon voorkomen dat het verkeer de stad in komt. Daarom geef ik de winkeliers rond de Steen- straat groot gelijk als zij met har de acties komen, want je laat toch niet het kaas van je brood eten door een paar onnozele ambtenaren voor wie hun in komsten tot hun 65e jaar gega randeerd zijn. Zij krijgen ook geen klachten bin nen, maar de kranten hebben er de laatste maanden bol van ge staan (of lezen deze ambtenaren geen kranten?). Het volgende ci taat stond in het Leiderdorps nieuwsblad als reactie op de Leidse meubelboulevardplan nen: "De Leidse plannen struike len al gauw over de gigantische verkeersproblemen die Leiden kent. Probeer maar eens vanuit Leiderdorp in die prachtige Uni versiteitsstad te komen, met de auto vanaf het station. Als je niet oppast sta'je binnen de kortste keren weer met de autoneus naar Leiderdorp of Oegstgeest ge keerd. Is het met veel geduld ge lukt de binnenstad in te geraken zie dan maar eens die auto te par keren. Voor liefhebbers van lan ge wandelingen wil dit nog wel lukken". Zo dat is een ander ge luid uit een andere gemeente, dan horen de heren Graveland en Van Duijn het eens van een ander. Maar onze ambtenaren zijn niet al leen op onze Leidse wegen aan het knoeien, ook te water zijn zij actief bezig. Zo hebben wij in Leiden een ambtenaar, ingenieur Barendregt, voor waterbouw werken in dienst. Deze verraste reder Jac. M. Slingerland, eige naar van een aantal rondvaartbo ten, met de te kleine Rembrandt- brug. Op vragen van de heer Slingerland antwoordde inge nieur Barendregt: "Die brug is niet te klein, U kunt niet sturen". En op deze manier maken deze ambtenaren zich er met een Jan tje van Leiden van af. Ik vind dat deze ambtenaren maar eens maar eens hun huiswerk over moeten maken, zodat vele mensen uit de regio onze mooie stad per auto of per boot weer eens met een bezoek kunnen ver- eren- A.H. Hendriks, Nieuwe Beestenmarkt 26, Leiden. Hierbij wil ik reageren op het on derwerp "Verkeer went aan nieuwe route rond molen en sta tion" d.d. 1-8-1983 in uw krant. Daarin zeiden de heren Grave land van de politie en Van Duijn van de gemeente Leiden dat was betreft de verkeerssituatie in de ze omgeving alles soepel ver loopt. Het is natuurlijk leuk om te zeggen dat er af en toe maar sprake is van file-vorming in een tijd waar in vele mensen op vakantie zijn. Maar hoe zal het straks zijn als iedereen terug is? Ik persoonlijk merk het nu al. In de oude ver keerssituatie had ik maar vijf acht minuten nodig om van de Merenwijk naar de Nieuwe Bees tenmarkt te komen. Nu zijn er dagen bij dat ik 20 25 minuten nodig heb, of dat nu 's morgens om 8.30 uur of 's avonds tussen 17.00 en 18.00 uur is. Men heeft deze verkeerssituatie gecreëerd omdat de oude situatie het niet meer kon verwerken. Achteraf is echter gebleken dat de nieuwe verkeerssituatie de doorstro ming allee maar slechter heeft gemaakt. Niet allee verkeers technisch slechter, maar ook economisch gezien slechter. Er zijn nu al twee gevallen van col lega-handelaren bekend die ont slag-aanvragen hebben inge diend bij het Gewestelijk Ar beidsbureau om 4 man personeel te mogen ontslaan. Ook is de om zet van sommige collega-hande laren gezakt met 40% en dit al leen omdat er in de gemeente Leiden mensen zijn die hun per soonlijke plannen primair stellen boven werkgelegenheid en be reikbaarheid van het centrum Leiden. Voor mensen uit Katwijk, Oegst geest en Leiderdorp is het bijna onmogelijk om in het centrum van Leiden te komen. Stations weg, 2e Binnenvestgracht, Noordeinde, hoek Herensingel- Korte Mare, hoek Herensingel- Herengracht, brug Lage Rijn dijk-Hoge Rijndijk zijn afgeslo ten en ga zo maar door. Natuur lijk hebben we nog de Valkbrug. Deze brug is net een zandloper, alles komt erop uit en loopt heel langzaam door. Bent U hier dan doorheen, dan wordt U niet meer naar het centrum verwezen. Het blijkt ook wel dat iedereen het niet meer ziet zitten om even ge zellig in Leiden te komen winke len. Oegstgeest adverteert met: "Kom naar Oegstgeest, gezellig winkelen want wij kennen geen verkeers- en parkeerproble men". Zie ook het Leiderdorp Nieuwsblad van 29-6-1983, dat ook als schrijft over de slechte bereikbaarheid van het Leidse centrum. Citaat uit Leiderdorps Nieuwsblad: "De eventuele drei ging van Leiden komt niet van buiten maar van binnen. Leiden moet de bakens verzetten en zich niet van binnen uithollen". Mensen uit Katwijk en Noord wijk gaan nu naar Leidschenhage of Den Haag en dit juist in een slechte economische tyd waarin juist werkgelegenheid voorop zou moeten staan. Blijkbaar geldt dit niet voor de gemeente Leiden want, by hen was het al drie jaar geleden bekend dat wanneer de nieuwe verkeerssi tuatie in werking zou treden het rondom molen de Valk econo misch slechter zou gaan. J. Kok KOK's ELECTRONICS B V. Nieuwe Beestenmarkt 20 Leiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11