De permanente stoelendans in Tsjaad C 3 Hollywood wil niet aan cocaïnegebruik ten onder Vrij circuit Televisie Franse verwaarlozing en opportunisme eisen zware tol VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1983 De Amerikaanse filmindustrie, waarvan het klatergoud is aange vreten door een reeks incidenten die voortvloeiden uit cocaïnege- bruik, laat het niet langer over Film haar kant gaan. i Niet minder dan 10 procent van al le Amerikanen die in de ver maaksindustrie werkzaam zijn worstelen met een cocaïnepro- bleem of hebben ermee gewor steld. "U hebt er geen idee van hoe groot het cocaïneprobleem in deze stad is", zegt Tom Kenny, direc teur van de afdeling alcohol- en drugs van het "motion picture and television fund". "We heb ben te maken met gemiddeld veertig gevallen van alcohol- of drugverslaving per maand". Deskundigen op het gebied zeggen dat de sjieke en dure verslaving zich vanuit Hollywood over Amerika heeft verspreid. Het weekblad Time schatte onlangs het aantal cocaïneverslaafden in de Verenigde Staten op 1 mil joen. Ze zeggen echter ook dat "de in dustrie" onder de eersten is ge weest om het probleem te onder kennen en te bestrijden. "In Hollywood begint men afstand te nemen van de cocaïne", zegt dr. Michael Stone, die een aantal beroemdheden en beroepssport lieden heeft behandeld. "Degenen die de gewoonte een paar jaar geleden overnamen, hebben een paar mensen hun on geluk tegemoet zien gaan en ster ven en zijn gaan nadenken". De mollige film- en televisieko miek John Belushi overleed aan een teveel aan cocaïne en heroï- ne in een motel in Hollywood ria een drugs- en drankorgie van een hele nacht in 1982. Richard Dreyfuss, de filmacteur en Oscarbezitter, botste met zijn snelle wagen tegen een boom, werd gearresteerd wegens bezit van cocaïne en verklaarde dat hij blij was te zijn gepakt voor hij zich een volgende keer dood reed. Mackenzie Phillips werd in 1980 geschrapt uit de televisieserie "One day at a time" vanwege haar verslaving aan cocaïne. Ze onderging ook een behandeling. Komiek Richard Pryor liep in 1980 zware brandwonden op in zijn keuken bij het bereiden van co caïne in haar zuiverste en krach tigste vorm. Hij verwerkt het in cident nu in zijn conferences. Volgens deskundigen lieten deze sensationele zaken alleen maar het topje van de ijsberg zien. "In onze tak van industrie gebeurt waarschijnlijk meer omdat we meer geld verdienen, langer werken en te maken hebben met een hoop stress", zegt Kenny. "Het is een industrie waar men niet aan de lopende band staat en in de gaten gehouden kan wor den". Richard Dreyfuss (Foto AP) Voor de bestrijding van misbruik van cocaïne werden dit jaar meer dan 25.000 folders gehecht aan de loonstaat van werknemers van zes grote filmstudio's, met de vraag: "vormt alcohol-, drugs- of cocaïnegebruik een probleem in uw leven?" De studio's hangen kennisgevin gen op waarin naar de dienst van Kenny wordt verwezen als men hulp nodig heeft om verslaving te bestrijden. Burbank Studios begon een oplei ding van mensen om de sympto men van cocaïnemisbruik in een vroeg stadium te onderkennen en Metro-Goldwyn-Mayer wil het voorbeeld volgen. Dr. Stone, die 150 verslaafden per jaar behandelt, is het ermee eens dat cocaïnemisbruik in Holly wood omvangrijk is, maar de yermaakindustrie verschilt zijns inziens niet van andere groepen mensen die zich de drug van on geveer 100 dollar per gram kun nen veroorloven. Waarin Holly wood verschilt is volgens hem de speciale stijl. "Men timmert aan de wegeer is de neiging om popu lair en beroemd te worden en dat leidt tot experimenteren met van alles en nog wat, van seks tot drugs en alcohol", zegt hij. Een voormalig hoofd-personeels- zaken van een grote studio in Hollywood placht cocaïne te ver kopen aan medewerkers om zijn eigen verslaving te kunnen be kostigen. Hij besloot uit de school te klappen op voorwaarde dat hij niet genoemd zou wor den. "Ik heb acteurs en actrices, produ cers en directeuren, maar ook le den van raden van beheer, musi ci, secretaresses, de doorsnee man en vrouw, cocaïne zien ge bruiken. De film- en muziek- branche is de meest winstgeven de markt, maar die is nu overal in de onroerend-goedhandel, in grote advocatenpraktijken", ver telde hij. Deze man, die zijn baan en bijna zyn leven verloor door de cocaï ne, leidt nu een wekelijkse bij eenkomst van ex-verslaafden, waarop ook problemen van ver slaafden aan de orde worden ge steld. "Men richt zich nu tot ongeveer 700 mensen, zowel binnen als buiten de vermaaksindustrie, maar de meeste beroemdheden laten zich op avonden die zo pu bliek zijn niet zien. Mensen met een grote naam zijn bang om te komen omdat ze anoniem willen blijven. We zouden voor hen spe ciale bijeenkomsten moeten or ganiseren", zegt Kenny. Om publiciteit te vermij deh gaan beroemdheden met een cocaïne probleem liever naar een particu liere kliniek zoals "carne unit". Deze, en het particulier Beverly Glen ziekenhuis, adverteren te genwoordig in de vakbladen van Hollywood, Variety en Billboard. "Het beste werk in Hollywood wordt gedaan door de mensen die geen drugs gebruiken" zegt de. tot inkeer gekomen perso neelschef. "Er zijn mensen die denken dat de creatiever zijn wanneer ze cocaïne gebruiken, maar ze zijn het niet. Je doet je werk het best als je de reaüteit ziet en je vanuit die gesteldheid richt tot het publiek". (UPI) Vanavond in het Filmhuis LVC "The Maltese falcon" John Hustons klassieker uit 1941 met Bogart in de hoofdrol. Hij speelt de privé-detective Sam Spade die in een inge wikkelde intrige verzeild raakt rond een gouden beeld je (21.15 en 23.30 uur). Don derdag wordt van de vorige week overleden Louis Bu- nuel "Cet obscur objet du désir" gedraaid over een 60- jarige rijkaard die zijn hart verliest aan een flamenco danseres, belust op zijn geld, maar niet op zijn verlangens. Als vanouds wordt de schijn heiligheid van de burgerij aan de kaak gesteld (20.00 en 22.15 uur). BLIJVERS "Sophie's Choice/' - Adembene mend spel van Meryl Streep, Lido 4. Leiden. "De Lift" - Verfrissende thriller van debutant Diek Maas. Lido 3. Lei den. City 4. Katwijk. "Flash dance", het Fame-virus woe kert voort. Lido 2, al. "Merry Christmas mr. Lawrence" - Beklemmende botsing van cultu ren. Studio. Leiden. "Blue Thunder" - Vakkundig ge maakte actiefilm, Luxor, Leiden, Euro 3, Alphen. "Hot Bubblegum in het leger" - Flauwiteiten troef, Trianon, Lei- "Octopussy" - James Bond met een knipoog, Lido 1. Leiden, Euro 1 en 2 Alphen. "First Blood" - Sylvester Stallone als Vietnam-veteraan in moeilijk heden. City 2. Katwijk. (OP)NIEUW SEXFILMS "Schot in de roos" - Rex, Leiden. "Zweedse slipjes in Tirol" - City 3, Katwijk. Nachtfilms "Schot in de roos" - Rex, Leiden. "Octopussy" - Euro 1. Alphen. "Gestroomlijnde poesjes" - Euro 2, Alphen "Koningin van het liefdesspel" - Euro 3, Alphen. "Firebird Tornado" - Euro 4, Al- DEN HAAG "Blue thunder" - Asta (463500), 12 jr. "The postman always rings twice" - Bijou (461177), 16 jr. "Gandhi" - Calypso (463502), al. "Flashdance" - Babylon 1 (471656), l het jaar" - Ba al. "Nightshift, m bylon 2, al. "An officer and a gentleman" - Ba bylon 3, al. "Prky's 2...de volgende ochtend" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "De Lift" - Cineac 2. 16 jr. "Hot bubblegum in het leger" - Ci neac 3. 16 jr. "Trail of the Pink Panther", "101 Dalmatiërs" - Du Midi (855770), al. "The sound of music" - Euro, al. "Octopussy" - Metropole 1 (456756), 12 jr. "Flashdance" - Metropole 2, al. "The Hunger" - Metropole 3, 16 jr. "Sophie's choice" - Metropole 4, 16 jr. "Tootsie" - Metropole 5, al. "Breathless", "Heidi" - Odeon 1 (462400), 16 jr. "Bad boys" - Odeon 2, 16 jr. "Porky's 2...de volgende ochtend" - Odeon 3, 16 jr. "Merry Christmas Mr. Lawrence" - Odeon 4, 16 jr. "Wie met pech omgaat", al.. "La Ba lance" - Odeon 5. 16 jr. "Een schot in de roos" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Super sterren" - Le Paris 2, 18 jr. "Blue jeans" - Le Paris 3, 18 jr. "Octopussy" - Passage (460977), 12 AMSTERDAM "Merry Christmas Mr. Lawrence" - Alfa 1 (278806), 16 jr "Nightshift, man van het jaar" - Alfa 2. al. "An officer and a gentleman" - Alfa 3. al 'Tootsie" - Alfa 4. al. v "Sophie's choice" - Alhambra I (233192). 16 jr. "La Balance" - Alhambra 2 (233192), 16 jr. "Blue Thunder"- Bellevue Cinera ma (234876/266227), 12 jr "Flashdance" - Calypso 1 (266227/ 234876). al. "Raiders of the lost ark" - Calypso 2, 12 jr. "The world according to Garp" - Ca lypso 3, 12 jr. "Super sterren" - Centraal (248933), 18 jr. "The sound of music" "Flashdance" - Cineac (243639), 12 jr. "De kanonnen van navarone" - Ci- necenter, 12 jr. (236615) "Fanny Alexander" - Cinecenter, 16 jr. "Tati festival - Cinecenter, al. "The Draugtsman's contract" - Ci necenter, 16 jr. "Octopussy" - Cinema 1 (151243), 12 jr. "Blue Thunder" - Cinema 2, 12 jr. "Breathless" 16 jr. - "Heidi". City 1 (234579), al. "Pofky's 2....de volgende ochtend"- City 2, 16 jr. "Sophie's Choice" - City 3, 16 jr. "48 Hours" - City 4. 16 jr. "The postman always rings twice" - City 5, 16 jr. "Bad Boys" - City 6. 16 jr. "Octopussy" - City 7. 16 jr. "Spartacus" - Kriterion. 16 jr. "Last tango in Paris" - Studio K, 16 -"r- "Gandhi" Leidsepleintheater (235909), al. "Een schot in de roos" - Parisien (248933). 18 jr. "Porky's 2...de volgende ochtend" - Rem brandt plein theater 1 (223545), al. "StarwarsThe empire strikes back" Rembrandtpleintheater 2 (223545). 16 jr. "Two champions of Shaolin" - Rex (246132). 16 jr. "De Lift" - Roxy (232809), 16 jr. "Aardbeving" - Saskia (244152). 12 jr. "Blow up", "Bolwieser", "Les en- fants du paradis" - The Movies (245790). 16 jr. "Octopussy" - Tuschinki 1 (262633). 12 jr. "The Hunger" - Tuschinski 2. 16 jr. "Hot bubblegum in het leger" - Tu schinski 3. 16 jr. "Wie met pech omgaat" - Tuschins ki 4, al. 'Tootsie" - Tuschinski 5, 16 jr. "Flash dance" - Tuschinski 6. al. "Richard Pryor live on the sunset strip" - De Uitkijk (237460), 16 jr. Cannes bekroonde rol Isabelle Huppert als Pomme in Claude Goretta's "La Dentellière" is morgen avond weer te zien bij de VA RA. Het was haar doorbraak als filmactrice. Goretta ver telt het verhaal van een in trovert meisjes dat door een jonge student op sleeptouw wordt genomen. Verschillen in milieu en karakter staan een voorspoedige ontwikke ling van hun relatie in de weg (Nederland 2, 20.40 uur). Vol gende week vrijdag volgt van Goretta "La Provinciale" met Nathalie Baye en Bruno "Ganz (Nederland 1, 22.00 uur). Huppert zien we maan dag terug in Dumas "La Da me aux Camelias" (Duits land 2, 20.15 uur). Zondag is "Khartoum" te zien, een Britse speelfilm met Olivier en Richardson over het bloedbad in Soedan in 1883. Maandagavond brengt de Duitse televisie de legendari sche "Im Westen nichts neues" uit 1930 naar de be faamde anti-oorlogsroman van Remarque over de lotge vallen van gymnasiumleer lingen die zich onder aanspo ring van hun leraar als vrij williger meldden aan het front van W.O.-I (Duitsland 1, 22.20 uur). De nachtfilm is "Het debuut" van Nouchka van Brakel, naar de roman van Hester Al- bach. Marina de Graaf speelt een jong meisje dat een ver houding krijgt met een oude re man (Gerard Cox). De om geving reagee/t geschokt en later blijkt de minnaar ook minder van de relatie gechar meerd (Nederland 2, 23.50). Hissene Habré (links) en Goukouni Oeueddei op een archieffoto uit 1979. (foto ANP) Van een koloniaal verleden rest te genwoordig veelal niet meer dan een bittere nasmaak. Groot-Brit- tannië ziet zijn Union Jack tegen wil en dank wapperen op de Falklands. Nederland is opge schrikt door een naar het schijnt dubieuze bijdrage aan de komst van het Bouterse-regime en voor Frans opportunisme wordt een pittige prijs betaald in het Noordafrikaanse Tsjaad. Niet veel meer dan een uitgedroog de grintwoestijn, twee keer zo groot als Frankrijk, dat het in 1910 op de golven van bloeiend kolonialisme min of meer bij ver gissing binnentrok en pas in 1965 weer verliet. Echter niet dan na zich bij verdrag tot een jaar x met handen en voeten te hebben ver plicht de binnenlandse veilig heid te garanderen. Een last waarover moeilijk licht valt te oordelen nu het land andermaal zo zeer zucht onder de aspiraties van zowel Tsjadische als naburi ge intriganten, dat aller aandacht is gewekt. Hoofdrolspelers zijn de zittende president Hissene Habré en zijn voorganger en vroegere kom paan Goukouni Oueddei, die el kaar de macht betwisten. Aan vankelijk aan de zijlijn, maar in middels door wapenleveranties ook in de strijd betrokken zijn Libië en de OAE. door Ton van Brussel De Organisatie van Afrikaanse Eenheid, het forum van Afri kaanse landen, als immer hart stochtelijk pogend de continen tale problemen zelfstandig het hoofd te bieden. En Libië, het noordelijke buurland, wiens ko lonel Gaddafi nog altijd flirt met de droom van één groot door hem geleid Islamitisch rijk. In af wachting daarvan heeft hij een begerig oog laten vallen op de in het noorden van Tsjaad veron derstelde Tjraniumvoorraad. Met de door Moskou gesteunde Gad dafi op het toneel is de belang stelling van de Verenigde Staten een vrijwel natuurlijk gegeven. In Tsjaad tekent zich zo in de ontmoeting van Noord en Zuid en Oost en West de pijnlijk ver trouwde belangentegenstelling af, waarvan de geschiedenis doorgaans niet anders dan som ber weet te verhalen. Was Tsjaad doorsnee, dan zou het niet meer kunnen oproepen dan Het van Afrika gebruikelijke beeld van droogte en hongers nood; een land waarvoor af en toe een gironummer op een wes ters televisiescherm verschijnt. in zijn huidige omvang bestond het niet vóór de Franse bemoeie nis aan het begin van de eeuw, de tijd waarin Continentaal-Afrika een aantrekkelijke speeltuin was voor Europees avonturisme. Grenzen van koloniaal gebied werden vrij eenvoudig gemar keerd door de veelal toevallige plaats van samenkomst van Duitse, Franse, Britse, Portugese en zelfs Belgische legers, die zo mogelijk met een soort herenak koord eikaars hegemonie in de achterliggende gebieden respec teerden. Geografische of cultu reel/religieuze factoren werden ondergeschikt gemaakt aan de voortvarendheid van de talrijke vreemde expeditielegers. Tsjaad is een inmiddels wat zeldzaam geworden voorbeeld van dat spel van natuurlijke vergissingen. De bevolking is globaal te verdelen in groeperingen van mohamme danen en christenen, met op de achtergrond nog een minderheid die allerhande natuurreligies aanhangt. Dat lijkt overzichtelij ker dan het is, want in werkelijk heid kent Tsjaad 192 etnische groepen, die elkaar in het gun stigste geval nadrukkelijk nege ren, maar veel vaker de strijd zoeken. Het elders in Afrika on der koloniale overheersing juist opgelaaide nationalisme, is in Tsjaad om begrijpelijke redenen uitgebleven. De vele splinters zetten onder welke regering dan ook hun eigen cultuur voort. Een gemeenschappelijke noemer die Tsjaad tot een land met een ge zicht had kunnen maken ont breekt. Dat gegeven, gevoegd bij het economisch en strategisch gering belang, maakte Tsjaad tot één van de minder populaire Franse kolonies. Toen Frankrijk er vijf jaar na de onafhankelijkheid zijn laatste troepen wegtrok was het nog steeds een sterk achtergebleven gebied, dat aan de overheersing niet veel meer dan een volkslied; had overgehouden. Onderwijs stond in de kinderschoenen, spoorwegen waren er niet, auto wegen ook nauwelijks en het eni ge Tsjadische dagblad telde niet meer dan zevenhonderd abon nees. Landbouw (katoen) en vee teelt leverden de bevolking een uiterst schamel bestaan. Veel is er sedertdien niet veran derd. De honger is gebleven; de onderlinge verdeeldheid krach tig opgelaaid. In 1969, luttele ja ren na vertrek, moesten Franse troepen al terugkeren om een burgeroorlog te bezweren. De Fransen hadden hun macht over gedragen aan de christenen in het zuiden, geheel tegen de zin van de islamieten in het noorden, die hun verzet bundelden in het Frolinat (Front de Libération Na tionale du Chad). Twee jaar na de oprichting viel ook Frolinat ten prooi aan verdeeldheid en vanaf dat moment kreeg de Libische leider Gaddafi een grote vinger in de pap. Hissene Habré, zoon van een arme schaapsherder, maar aan de Sorbonne geschoold als politicoloog, keerde na zijn Parijse jaren in 1971 naar Tsjaad terug. Daar bleek zijn oude me destrijder Goukouni Oueddei, de leiding over Frolinat te voeren. President Tombalbaye besloot Ha bré in te schakelen voor een be middelingspoging, die mislukte toen Habré zich voor de idealen van Frolinat gewonnen gaf. Met actieve steun van Libië wisten Goukouni en Habré grote suc cessen te boeken in de strijd te gen de presidentiële legers, maar ook dit avontuur strandde op verschil van mening tussen de twee rebellen. Gadaffi koos de zijde van Goukouni, Habré ver dween van het toneel, maar gooi de het later op een akkoordje met de regering en werd zo pre mier. Goukouni nam dat niet en nieuwe strijd volgde. Frankrijk moest gezien de ver dragsverplichtingen wel ingrij pen en wist uiteindelijk in '79 in de Nigeriaanse stad Kanu een verdrag te sluiten dat resulteerde in een omwenteling aan de top van Tsjaad. Geen christen meer als president, maar de moham medaan Goukouni. In een ken nelijke vlaag van overmoed be sloot deze twee jaar geleden de Libische invloed, waarop hy tot dan zwaar had geleund, te keren en Gaddafi's troepen tot aftocht te sommeren. In ruil daarvoor kreeg hij steun *van een vredes macht van een aantal landen van de Organisatie van Afrikaanse Eenheid. Ondanks dat verloor hij snel terrein aan de opstandig ge bleven Habré die hem vorig jaar het land uitwerkte en zelf presi dent werd. Hij is dat nog, maar is in moeilijkheden geraakt door de terugkeer van Goukouni, op nieuw bezweken voor de verlok kingen van het Libische regime. Tsjaad biedt zo de gecompliceerde aanblik van een stoelendans, die bij hervatting van de marsmu ziek steeds een andere leider op het presidentiële pluche brengt. In het treurspel zijn een paar ont wikkelingen opmerkelijk. Al het etnische geweld dat het land in het verleden zozeer heeft ver lamd, is nu naar de achtergrond gedrongen door de strijd tussen twee leiders Habré en Goukouni, van origine beide behorend tot dezelfde moslimgroepering. Aan het conflict liggen niet langer ideologische verschillen ten grondslag, maar veel meer over wegingen van prestige. Zowel de contacten van Goukouni met Li bië, als die van Habré met de Or ganisatie van Afrikaanse Een heid zijn gelegenheidsverbon den. Prestige is ook de drijfveer voor de bemoeienis van de Ver enigde Staten, die zich het lot van Tsjaad nimmer zouden heb ben aangetrokken als Libië, de trouwe vriend van Moskou, bui ten het strijdtoneel zou zijn ge bleven. Natuurlijker zijn de banden van de OAE, als motor achter Afrikaans nationalisme en onafhankelijk heid en, door het verleden, de be moeienis van Frankrijk. Die is er altijd één tegen wil en dank ge weest en heeft het land nu in een curieuze positie gebracht. Toen het zo uitkwam werd de door Frankrijk in het zadel geholpen christelijke president, verruilt voor de mohammedaan Goukou ni en toen die het land uitvlucht te, werd zijn rivaal Habré ge steund. De regeringstroepen van Habré schijnen aan de winnende hand, maar voor Frankrijk maakt het niet uit wie Tsjaad re geert. Opportunisme en stelsel matige verwaarlozing hebben Frankrijk in de onfortuinlijke positie gebracht van een bemid delaar voor het leven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 13