Lady Di als moderne Assepoester
Een koninldijk (film)sprookje op TROS-televisie
Seeta, de bergleeuwin'
in twee delen bij TROS
TV-
TOEGELICHT
LI
KATERDAG 30 JULI 1983
T Radio - tv - kunst
MeL
ekflILVERSUM (GPD) - Prinses
Diana, de toekomstige Brit
se koningin, verkeert in een
ernstige psychische crisis.
Na in recordtempo het idea-
18 Ie kind - een zoon - op de we-
Ri< reld geschopt te hebben, be-
j*® weren boze tongen dat Char-
les, haar Prins van Wales, de
Lirst koninklijke schoonheid ho-
23 peloos verwaarloost. Een
stalknecht van Buckingham
Palace vertelde me gisteren
nog - tijdens mijn paardrij
les - dat de geruchten over
een tweede zwangerschap
i E noch ontkend noch beves-
JjPJ tigd kunnen worden. U be-
In grijpt dus dat het eens zo ge
lukkige paar de echtelijke
problemen nog lang niet te
boven is.
/eeAan dergelijke pseudo-informatie
2.1} verdienen hele volksstammen
hun wrange boterham. Zij „die
alles willen weten" trachten in
Nederland aan hun trekken te
komen door publikaties, zoals
die van bekende boulevardbla
den.
Maar de enigen die er telkens
werkelijk wijzer van worden, zijn
Ier degenen die deze pulp zonder
vai scrupules verhandelen. Want ei-
(4) genlijk maakt het helemaal niet
zoveel uit of de informatie op
!r' waarheid berust, als er maar een
i O, voyeuristische blik in het privé-
en leven van allerlei sprookjesfigu-
tfe ren gesuggereerd wordt. En het
r»e maakt niet uit of er nou een Brit-
ag se prinses, een radio- of ty-per-
ad soonlijkheid of een andere ver-
meende jetsetter uitgekleed
wordt.
ei Ook de Hollandse glitter- en gla-
mourpers heeft de schandaaltjes
gewoon „op voorraad" liggen.
Zodra zich gebrek aan spetteren
de schandaaltjes voordoet, wordt
10 de la opengetrokken en een affai
re is vlug geforceerd. Zo werd,
it. op basis van één van haar liedjes,
n. het huwelijksleven van Corrie
u- Konings te koop aangeboden in
gs het blad Story. De lezers die
naief genoeg waren om Story te
se geloven, werden deze keer door
k. middel van een kort geding uit
n. de droom geholpen'. Met Corrie
b- en haar partner is zogenaamd al-
les kits dus, en dat had men kun-
ie nen weten, want het verhaal ver-
Christopher Baines en Catherine Oxenburg als prins Charles en prinses
Diana in de film 'De romance van Charles en Diana', die de TROS van
avond op het scherm brengt.
(foto ANP)
and Diana" die - mits met de juis
te pen geschreven - klakkeloos
uit het sprookjesboek lijkt te zijn
overgenomen.
Diana is de Assepoester van de 20e
eeuw voor hen die het weten wil
len. Zeer jong - in de betreffende
bladen neergezet als een maagd
waar Andy Warhol's Dracula wel
pap van zou lusten - weliswaar
van adel, maar toch van een men
selijk slag waarmee het voetvolk
zich best zou kunnen identifice
ren. Ze loopt de Britse troonop
volger tegen het lijf op de meest
decadente party's en ontwikkelt
een „goede vriendschap" met de
koninklijke dertiger. Hij heeft de
gelaatstrekken van Roger Moore
wel niet, maar de duimzuigjour-
diende het net zomin serieus ge
nomen te worden als het bericht
dat John Lennon in het Harder-
wijkse Dolfinarium is opge
groeid (gebaseerd op de song „I
am the walrus").
Normaal gesproken grijpt de rod
delpers pas naar buitenlandse
onderwerpen als er binnens
lands echt geen leed of geluk
meer te"verzinnen valt. Uitzonde
ringen op die regel zijn natuur
lijk de extreme gevallen: de Bos
ton Strangler, Yorkshire Ripper
of een exclusief kijkje in het ha
remleven van de een of andere
sjeik gaan er natuurlijk altijd in
ais koek, al ontbreekt het regio
nale aspect. Dat geldt ook voor
„The royal romance of Charles
nalistiek heeft wel voor heter vu
ren gestaan. Het uiterlijk moet in
dit geval maar even op de achter
grond blijven; liever geen close-
ups als fotomateriaal, liever de
prins op enige afstand in vol or
naat. En als het even kan met ar
men rond het lijfje van de fragie
le tiener Diana.
Aan bronnen is geen gebrek over
de romance en later het huwelijk
van Charles en Diana. Daar zor
gen de Britse collega's van de
daar zelfs dagelijks verschijnen
de roddelpers wel voor. Als
rechtgeaarde ratten of muskie
ten weten ze de mondhoeken
van hun lezers vochtig te krijgen
en tegelijkertijd hun eigen be-
roepsstatus danig door het slijk
te halen.
Ook bij de TROS weet men precies
waarmee men gretig kijkers
moet plezieren en de afdeling in
koop heeft de tv-film „De roman
ce van Charles en Diana" van Pe
ter Levin aangeleverd voor uit
zending op zaterdagdavond.
Deze tv-produktie van de commer
ciële maatschappij CBS visuali
seert de informatie zoals we die
gewoonlijk van schrijvende
schandaal- en romancejagers op
ons bord krijgen. Ook in de film
is het gegeven „Hoe intiem wa
ren ze" voordat het ja-woord
werd uitgewisseld? veel belang
rijker dan gedocumenteerdheid.
De historische feitelijkheden in
de film zijn de grote lijnen (ze
hebben elkaar inderdaad ont
moet, zijn later getrouwd en kre
gen een zoon) en het koninklijk
ceremonieel met veel gouden
koetsen, sjerpen en kantelen als
decor.
Voor de rollen van de meest be
sproken tortelduiven ter wereld
heeft men natuurlijk gezocht
naar acteurs „die een goede gelij
kenis tonen met de leden van het
Britse vorstenhuis" aldus een
persbericht van de TROS. Met
Catherine Oxenberg in de rol van
Lady Diana Spencer is dat ver
bluffend goed gelukt, hoewel je
met een goede kapper in dit ge
val haast niet mis kunt kleunen.
Het hoofd van de echte Charles
schijnt echter uniek te zijn, want
de grimeur heeft van de acteur
Christopher Baines bij lange na
niet een gelijkenis met de echter
prins Charles kunnen bewerk
stelligen.
Maar het is een kniesoor die daar
Catherine Oxenburg: treffende gelijkenis met Lady Diana.
mee zit. Op het niveau van acte
ren heeft men beduidend minder
gelet, maar dat is natuurlijk ook
volkomen ondergeschikt aan het
smikkelen en smullen van het le
ven achter de hermetisch geslo
ten deuren van het koninklijk
paleis in Londen.
Aan het begin van de film is Diana
nog maar een klein en onschul
dig dametje. Die laatste twee
kenmerken behoudt ze overi
gens tot in de slotscène, als jonge
moeder. Ze praat met een soort
adelijke bekaktheid die het kin
derrijmpje „Ring a ring of roses"
als een officiële proclamatie kan
laten klinken.
Het arme wicht komt uit een ge
broken huwelijk en naarmate
haar verkering met de prins vor
dert, dringen de boodschappers
van de pers zich steeds meer op
met de vraag of die kom-af een
huwelijk in de weg zal kunnen
staan. Het medelijden met Lady
Di wordt er bij de kijkers echter
pas goed uitgezogen als een bou
levard-fotograaf haar tegen het
licht laat poseren, om zodoende
een aankomende prinses met
doorkijkrok in zijn krant te krij
gen. Natuurlijk is Diana nobel
genoeg om de gevolgen aan zich
zelf toe te schrijven: „Dan had ik
maar een petty coat aan moeten
hebben", zo zegt ze. De prins
blijkt het incident eerder aan
haar onervarenheid met de
nieuwsjagers te wijten. Maar ook
hij wil tegen elke prijs voorko
men dat het koninklijke leventje
het zachte karakter van zyn
vriendin zal verharden.
Als parodie op het beeld van een
koninklijke romance, zoals men
graag wil denken dat die eruit
ziet, is de tv-film net iets te zwak.
Men krijgt weliswaar onophou
delijk romantische beelden, die
in geen enkel detail van het ver
wachtingspatroon afwijken, te
zien, maar de verpletterende
„punch-lines" zoals we die uit
het Britse kamp kennen, ontbre
ken volkomen. Monty Python ol
Not the Nine O'Clok News had
den het anders aangepakt.
Soms lijkt de cineast even bereid
te zijn om wat relativerende hu
mor toe te voegen, met name als
het gelukkige paar in contact
komt met „de gewone man",
maar dat blijkt na afloop van zo'n
scène als ontwapenend bedoeld
te zijn.
Dat Diana óók tot het mensenras
behoort, wordt duidelijk ge
maakt door haar nu en dan wat
ondeugend te laten zijn. Maar de
film is helaas weer te beschaafd
om haar de zin „It is a royal pain
in the ass" volledig te laten uit
spreken, hoewel de prins o zo
graag zou zien dat Di helemaal
zichzelf kon zyn.
Kijkers die vinden dat het hier om
het privéleven gaat van twee toe
vallig internationaal bekende
mensen, waar dus niemand ook
maar iets mee te maken heeft,
hebben natuurlijk groot gelijk.
Mits ingenomen met een flinke
schep zout kan de gedramati
seerde romance toch een amu
sante zit voor de buis opleveren.
Wie besluit om inderdaad naar
„The royal romance of Charles
and Diana" te gaan kijken, dient
echter eerst gewaarschuwd te
worden voor de moraal van het
verhaal, die door een wijze oude
man aan het slot wordt opgele
zen. Om een plotselinge aanval
van misselijkheid te voorkomen,
moet het geluid daarom uitge
schakeld worden zodra Diana
met de baby in de laatste minuut
in beeld komt (Ned. 2,20.30 uur).
Tweehonderd
jaar
ballonvaart
op tv
Op 21 november 1983 is het
precies 200 jaar geleden dat de
gebroeders Montgolfier met
hun zelfgemaakte heteluchtbal
lon het luchtruim kozen vanuit
het Bois van Boulogne. Vanaf
dat moment is er veel gebeurd
in de de ontwikkeling van de
ballonvaart.
Over de geschiedenis, de tech
niek en de romantiek van het
ballonvaren gaat de documen
taire van Henri Remmers, die
Veronica-televisie morgen
avond (Ned. 2, 22.50 uur) op de
buis brengt. Verder zijn er op
namen te zien van de nationale
kampioenschappen in Lochem
en komt de nestor van de Ne
derlandse ballonvaart, Nini
Boestnan (zie foto), aan het
woord.
(foto Veronica)
Benny Goodman is morgenmid
dag op de AVRO-tv (Ned. 1, 16.30
uur) te zien en te horen in een regi
stratie van het North Sea Jazzfesti
val.
(foto GPD)
Onder de titel „Seeta, de bergleeu-
win" brengt de TROS vanavond
(Ned. 2, 19.12 uur) de eerste helft
van de tweedelige televisiefilm
„Run, Cougar, Run" van Walt
Disney op het scherm. De andere
helft van Seeta wordt op dinsdag
2 augustus getoond.
Seeta, een bergleeuwin, die met va
der leeuw en drie jonge leeuw
tjes in de bergen woont, is de
hoofdrolspeelster van deze
jeugdfilm. Hoewel bergleeuwen
zich meestal ver van de mensen
houden, raakt Seeta bevriend
met de herder Etio (gespeeld
door Alfonso Arau), aan wie zij
soms 's avonds een bezoekje
brengt bij het kampvuur. Helaas
wordt Seeta bedreigd door een
beroepsjager die met zakenlie
den in het bergachtige gebied
komt jagen.
Vader leeuw wordt doodgeschoten
en Seeta moet nu helemaal al
leen voor haar drie jongen zor
gen. Etio pleit bij jager McRae
om Seeta niet te doden, want dat
zou het einde betekenen van
haar kinderen. McRae laat zich
echter niet vermurwen en pro
beert de fraaie bergleeuwin in de
val te lokken. Etio komt geluk
kig te hulp tot grote woede van
de jager. Hij gaat de jacht nu echt
serieus aanpakken en Seeta
wordt opgedreven. Dat zet haar
aan tot een onvergetelijke daad...
SPORT-EXTRA
In een extra uitzending geeft het
NOS-programma Studio Sport
vanavond (Ned. 1, 18.00 uur) een
samenvatting van de Europese
kampioenschappen voor spring
ruiters in het Engelse Hickstead.
Verslaggever is Hans Eysvogel.
MARK OF SATAN
„Mark of Satan", zo luidt een nieu
we aflevering uit de Britse grie
zelserie Hammer House of Hor-
Edwyn Rord werkt in een mortua
rium van een ziekenhuis. Hij
raakt er door een serie van „toe
valligheden" van overtuigd dat
de duivel het op hem heeft ge-
mund. Is Edwyn gek aan het
worden of heeft hij het bij het
rechte eind...? (VOO, Ned. 2,
22.00 uur).
NACHTFILM
Joan Fontaine.
In „Het leven op
het IJsselmeer"
laten twee
Veronica-medew-
erksters, Tineke
Vos (links op de
foto) en Ilona
Visser, de kijker
morgenavond
zien wat er zo al te
beleven valt op en
rond de
voormalige
Zuiderzee.
Met de schrijver
Lennaert Nijgh
en zijn Urker
kotter de „Jonge
Jacob" trokken
zij erop uit en
maakten kennis
met de schippers
van de „bruine
zeilvaart"
(clippers en
kotters), het
begrip
chartervaart, de
directeur van een
slepers bedrijf uit
Urk, de
waterpolitie en de
havenmeesters
van Marken (Ned.
2,21.00).
(foto Kippa)
De TROS zendt vanavond als
nachtfilm 'Een brief van een on
bekende vrouw' uit. Het betreft
een Amerikaanse speelfilm van
Max Ophüls uit 1948, gebaseerd
op een novelle van Stefan Zweig.
Het verhaal gaat over de liefde
tussen een vijftienjarig meisje en
een tien jaar oudere pianist. De
vrouwelijke hoofdrol wordt ver
tolkt door Joan Fontaine.