c c c c Blom introduceert bewegend schilderij D Bezwaar werkvergunning Russische circusmusici J J iRIJDAG 29 JULI 1983 Kunst a 9EENENDAAL (GPD) - Een bewegend schilderij. Een nieuw fenomeen in de kunst. Een lijst, waarbinnen het beeld steeds verandert. Het lijkt geheimzinniger dan het is. as ifom Blom, een gewiekst programmamaker bij radio en televisie, heeft er iets op fevonden. Hij maakt dia's, die in snel tempo worden geprojecteerd via projectoren, ~\lie gekoppeld zijn aan een geluidsinstallatie. 1>t effect kan verrassend zijn. Met zijn eerste project debuteert de radioman als beeldend kunste nbaar in het Drents Museum in ^■Assen. Op het thema „Het hune bed" maakte hij „een bewegend ..schilderij" van vijf minuten, dat jnhm een speciaal kabinet te bewon- au^evisiekijkers kennen Tom 9Blom als presentator van het ra riteitenprogramma „Ter land, ter door Joh. M. Pameijer xers, projectoren en microfoons. Omgeven door deze technische apparatuur ontvouwt hij bezield het ene idee na het andere. Wat dat betreft is er van hem nog wat te verwachten. zee en in de lucht". Nachtbrakers Maar eenvoudig is het niet. Beel dend schildert hij het gevecht dat vooraf ging aan het hunebed project. „Het begint met een blocnote vol ideetjes, visualisa ties. Omdat ik naar een land schapsschilderij toewilde was het een zoeken naar een geschik te locatie. Nu liggen die hune bedden in Drenthe altijd verbor gen onder bomen. Ik wilde er één in het open veld. In Havelte vond ik er een op een heideheu- vel, wat een macabere, heksach tige sfeer geeft. De eerste keer heb ik daar drie uur "kennen hem van programmase- .ries als „Er vloog een vogel door ^de wei" en „Pandora". Sm Blom is de man van het me lancholieke stemmingsverhaal. Daarnaast maakt hij dia- en vi deoprogramma's voor bedrijven. Een creatief mens, voortdurend balancerend tussen de ideeën en steeds maar zoekend naar de ideale vorm. §n van de kamers in zijn Veenen- daalse woning is een complete geluidsstudio met recorders, pla tenspelers, toetsenborden, mi- EN HAAG (GPD) - Het bestuur van de Nederlandse Toonkunste naars Bond heeft bij de minister van sociale zaken bezwaar ge maakt tegen het verlenen van werkvergunningen aan vijf Rus sische musici om op te treden in het Russische Staatscircus, ij alle vorige gelegenheden werd door het cultureel consortium dat als exploitant van het circus in Nederland optreedt, een ge heel Nederlands orkest bestaan de uit twintig of meer Neder landse musici gearrangeerd. Ook dit jaar zouden weer onderhan delingen met de bond worden gevoerd over de samenstelling van een geheel Nederlands or kest en de arbeidsvoorwaarden van de musici. Op het laatst mo ment hield het impressariaat zich niet aan de gemaakte princi pe-afspraak. Een en ander als ge volg van het feit dat het directo raat-generaal voor de arbeids voorziening toestemming gaf voor het arrangeren van vijf Rus sen. Het ministerie vindt het arrange ren van twaalf Nederlandse mu sici naast de vijf Russische musi ci zo genereus dat een werkver gunning voor de Russische mu sici werd gegeven, althans dit schreef het ministerie aan de Ne derlandse Toonkunstenaars Bond. De NTB heeft de sterke overtuiging dat de arbeidsvoor waarden waarvoor de musici Ne derlandse en Russische bij het Staatscircus zijn gearrangeerd ver beneden de vastgestelde mi nimumsalarissen voor circusmu sici liggen. Aan de Russische am bassade is door de Nederlandse Toonkunstenaars Bond om com mentaar gevraagd alsmede een opgave van de arbeidsvoorwaar den die voor de Russische musi ci in Nederland gelden. De NTB kreeg echter geen reactie. gezeten om het idee te ontwikke len. Toen het op fotograferen aankwam speelde het weer mij parten. Je begrijpt dat het licht gedurende het vertonen van die serie niet mag verspringen. Dat gebeurde juist wel. In mei ben ik zeven keer naar Havelte geweest. Dan stond mijn camera vast in de struiken en plotseling ver dween het licht. Kon ik weer naar huis gaan". Toch is het uiteindelijk resultaat best suggestief. Het beeld veran dert voortdurend. Uit de achter grond doemt een dubbelbeeld op, de muziek zwelt aan, storm ruist over het veld, een oog komt uit de violette hemel naar voren en blijft griezelig hangen boven het oude hunebed. Tom zegt: „Ik wil een surrealisti sche sfeer weergeven. Daar hou ik van. Als je goed om je heen kijkt kom je die sfeer dagelijks tegen. Neem als voorbeeld de Tour de France. De renner op kop wordt keurig in de kijkerd genomen. De rest schiet voorbij. De gezichten zijn nauwelijks te herkennen. Ze zien eruit als een veeg. Toch zijn het gezichten. Zoiets houdt my bezig. Daar zou ik iets mee willen doen. Wat denk je van een dia van een vuurtoren in de nacht. Een dia staat stil. Het is een plaatje. Denk je nu het effect eens in als er een lichtje in die vuurtoren aan en uit gaat. Als je in de nachtelijke uren uit zendt, zoals wij vele malen heb ben gedaan, dan werk je met sfeer. Je roept de verbeelding van de luisteraars op. Door een geluid krijgen de mensen allerlei beelden. Het lijkt me fantastisch om ze te laten tekenen wat ze ge zien hebben. Dat bracht me op het idéé om eens iets te gaan doen met een echt donkere, diepzwarte ruimte, waar je helemaal niets in kan zien. Er is alleen geluid en dat schept een bepaalde sfeer. Een sfeer van angst of verwachting misschien. Ineens floept er een beeld aan op een onzichtbaar scherm. Als je in een stikdonkere ruimte zit en je hoort ineens een auto aankomen dan schrik je je wild. Dat weet ik zeker. Dit soort effecten houdt mij bezig. Op 21 februari - ik weet de datum Tom Blom in zijn studio nog precies - zag ik in Noordse- schut bij Hoogeveen een zonson dergang zoals ik er nog nooit een gezien had. De hemel stond hele maal in een purperen gloed. Maar ik had geen camera bij me. Verschrikkelijk. Op zo'n mo ment ga je dood. Gelukkig staat het beeld me in mijn geheugen gegrift en ik wil het nog eens ge bruiken. In Drenthe heb je bijvoorbeeld het Mantinger Zand, een echt surrea listisch landschap met jenever besstruiken. Daar zit dramatiek in. Als je dat landschap kunt combineren met die purperen zonsondergang... en je illustreert dat met geluid...". Likkebaardend laat hij zijn be weeglijke handen over het toet senbord van de synthesizer gaan. Zonder de pretentie muziek te maken illustreert hij zijn diapro jecties met eigen geluid: sugges tieve, de verbeelding prikkelen de geluiden, die de rap lopende, veelvuldig geprojecteerde diase rie een mysterieus sfeertje verle- Zo kan hij uren doorfantaseren over wat mogelijk is: de wolken over de IJssel, de radiotelesco pen, die als reusachtige spinnen in de bossen van Westerbork de hemel afluisteren, de oude straatjes van het Zeeuwse Zierik- zee, waar hij zo van onder de in druk kwam, toen hij onlangs daar de waterduikende wielrij ders presenteerde voor de TROS. „Kijk, voor de radio ben je leuk be zig. Maar het zijn niet die pro gramma's die scoren. Ik trok het land in, maakte opnamen in de natuur: praten met een schaap herder, de sfeer van een overdrij vende onweersbui laten voelen Dan zegt de omroep „stop" en je was net zo aardig aan de gang. Dan val je in een gat. Je bent iets kwijt en je gaat op zoek naar an dere dingen. Zo is dat idee gebo ren om diaseries als „bewegende schilderijen" of video-program ma's, die ik dan „levende schil derijen" wil noemen, te gaan ma ken voor exposities. Je weet dat je iets gaat maken wat niet betaalt. Tegelijkertijd ben je vrij om te maken watje wilt. Nie mand kan meer zeggen: stop. Op hetzelfde moment realiseer je je (Foto: GPD» dat je wel ruimten moet hebben om te exposeren. Daarom was ik zo blij met die kans in het Drents Museum. Het was mijn debuut. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je in een expositie verschillende programma's tegelijk kunt to nen. Maar daar is een apparatuur voor nodig, die ik nog niet heb. Als je met tentoonstellingen gaat werken heb je een sponsor no dig. Dat is me op dit moment een stap te ver. Eerst wil ik naar de volgende expositiemogelijkheid toe werken. Misschien, dat As sen de aanzet is. Wat mij betreft: ideeën zijn er genoeg om met dit nieuwe medium in de beeldende kunst boeiende dingen te ma ken. De vraag is of de galeries er ook wat in zien". (Moseopsn EURO 4: "Hot bubblegum in het le ger". da. 13.45, 18.45 en 21.00 uur, zo. 13.45, 16.15. 19.00 en 21.30 uur LIDO 1 (124130): "Octopussy", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45, 12 jaar. STUDIO (133210): "Merry Christmas, mr. Lawrence", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo ook 16.45 uur, 16 jr. TRIANON (123875): "Bruce Lee ga me of death", da. 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Zwoele nachten op Ibiza", vr. en za. 23.30 uur, 16 jaar. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Octopussy", da. 13.30,18.30 en 21.15 uur. zo. 13.15, 16.00, 18.30 en 21.15 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Octopussy", za. 24.00 uur, 16 jaar. EURO 2: "Octopussy", do., vr., ma. en di. 13.30.18.30 en 21.15 uur. woe. en za. 18.30 en 21.15 uur, zo. 16.00. 18.30 en 21.15 uur. 12 jr. Kindermatinee: "Herbie is de pi sang". za.. zo. en woe. 13.45 uur. Nachtvoorstelling: "Ring of desire", za. 24.00 uur. 18 jr. EURO 3: "Blue Thunder", da. 13.45, 19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Blue Thunder", za. 24.00 uur. 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Annie", da 14.00 al. "De Lift", do. 20.00 uur, vr 19.30 en 21.30 uur, zo. 15.45, 21.00 uur. ma., di. en woe. 20.00 16 jr. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Stripes", do., ma., di. en woe. 14.45 en 20.00 uur, do., ma. en di. ook 22.15 uur, vr., za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur. al. CITY 2: "First Blood", zelfde tijden als City 1. 12 jr. CITY 3: "Laat die Tirolers schuiven", zelfde tijden, 16 jr. CITY 4: "De Lift", do., ma., di. e woe. 20.00, vr. en za. 19.00 uur, z< 14.45, 19.00 uur. 16 jr. CITY 4: "Tootsie", do., ma. en d 22.15 uur, vr., za. en zo. 21.15 uur, a Kindermatinee: "TekenfilmfestivaT da. (behalve zondag) 14.45 uur. LEIDEN Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, 'Bhoetan, Land van de Vreedzame Draak', tlm 21/8; 'Japan, profiel van een cultuur', tot 1/10; di t/m za van 10-17 uur. zon- en feestdagen van 13-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, 'Potten Kijken Pillen Draai en in de oude apotheek', t/m 27/2, di t/m za 10-17 uur; zo 13-17 uur, na 1/10 van 13-16 uur. Hortus Botanicus - Rapenburg 73, (Oranjerie), tentoonstelling 'De Muskusrat' van Rijksmuseum voor Natuurlijke Historie, t/m 25/ 9; ma t/m za 9-16.30 uur, zo 10- 16.30 uur. Rijksmuseum van Oudheden - 'Egypte, bereisd, beroofd, be waard, beschreven'k, t/m 4/9; di XJ m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Holiday Inn Haagse Schouwweg 10, droogbloemcomposities van Janny van Rooyen. t/m 31/8. Expositie* Pieterskerk - 'Uit het leven v Louise en Kee....', Leidse vr< de jaren twintig, t/m HOOFDDORP Sheraton Schiphol Inn - Kruisweg 595, pentekeningen en sculptures van IJf Blokker en Josine Croin, t/m 15/8. SCHIPHOL Expositie in de Zonneruiter vrijetijdskunstenaars, t/m 4/9; i t/m vr 13.30-16 i Rijksmuseum voor Geologie en Mi neralogie - Hooglandse Kerk- gracht 17, 'Energie uit eigen bo'- dem', t/m 14/8; 'De mens als ja ger', t/m 21/8; ma t/m vr van 10-17 uur, zo 14-17 uur. Stelling - Lange Mare 65, Ben Over- devest, schilderyen, tot 30/7; di V m za van 12-17 uur. ZOETERWOUDE Art Galery J.V.C. - Energieweg 41, mevr. Kistemaker met portret, olieverf en aquarel; tot 1/8, ma t/m dag. t 11.30-22 u OEGSTGEEST Kunstcentrum Lange Voort - Lange Voortplein 1, Tineke Spaan,_beel- houwen, Reinier van f olieverven en zeefdrukken, Rob Claus, kleuretsen en Henriette Syatauw, gebruikskeramiek, Jacques van Bellen - Lange Voort 11, Mode grafiek van Lidy Winsen, t/m 6/8; di t/m do 9-18 LEIDERDORP Gemeentehuis - Karnerellen va 30/7, ma t/m v Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dins dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisa- beth-ziekenhuis). i Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - Elke dag van 16.00 tot 17.00 uur en van 18.30 tot 19.30 uur. de kinder- en jongerenafdeling: da gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. de afdeling intesieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur Bezoekuren St. Elisabeth-zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00- Zlskenhutzen Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14 15-15.00 uur en 18.30- Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. PraematurenafdeLing dagelijks van Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toegestaan Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdelingen. Elke dag 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.00 uur. (Alleen voor ouders kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofd verpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur Extra bezoek voor de hartbewaking: 's tends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafdeling: avonds 19.30-20.30 uur Kinderafde ling 's middags 14.30-15.30 uu middags alleen voor ouders 14.30- 18.30 uur cdludc ïlieuius 29 juli 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: De beroemde zwemmer kapi tein Webb is bij eene poging om de Niagara, vlak beneden den waterval, over te zwemmen, verdronken. Hij zou 25,000 ge wonnen hebben, zoo het hem ge lukt ware. In de meening dat hij door behendig manoeuvree ren den draaikolok, die zich daar vormt, vermijden kon, had hij zich bereid verklaard de zaak te ondernemen. Maar de draaikolk was hem te mach tig en hij werd medegesleept. Men verneemt, dat 100,000 men- schen het zenuwschokkend ge not hebben gesmaakt den zwemmer Webb te zien verdrin ken. De spoorwegmaatschap pijen hebben met dezen zelf moord, waarvoor zij Webb ge noemde som zouden betalen, goede zaken gemaakt.... - Een zwaluw, zoo leest men in de "Rappèl", was met een der pooten vastgeraakt in een touwtje, dat met opzet of toeval lig aan de goot van een in aan bouw zijnd huis te Parijs was bevestig. Op het geschreeuw van het aldus gevangen gehou den diertje kwam een gansche drom van zwaluwen aanvlie gen en verzamelde zich op een naburig dak, waar zij een soort van raadsvergadering schenen te houden. Het ging er rumoerig toe, maar eindelijk scheen men het toch eens te zijn geworden: althans één voor één vlogen zij •naar den gevangen rasgenoot en pikten ieder op haar beurt aan het touwtje, maar steeds op dezelfde plek. Na verloop van een half uur was het touwtje van één gereten en de gevange ne bevrijd. Vijftig jaar geleden: In de dessa's Banga-Doewa en Kertasembaja, in het Ja- vaansche regentschap Cheri- bon, heerscht een ontzettende raltenplaag U verstrekte padi (rijst, Red.) aanlanlingen en ir- rigatiedijken zijn beschadigd. Als resultaat van klopjachten, door de bevolking georgani seerd. zijn binnen een week ruim 200 000 ralten gedood.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17