c PMet een hit op zak werkt het gemakkelijker' c Banana Split: populaire peepshow TV-rubriek 1'Octopussy'-zangeres Rita Coolidge 'LI SATERDAG 23 JULI 1983 Radio - tv - kunst Hnge men- Stelt u zich even voor: op het [e lijr trottoir voor een snackbar is ■dedt een terrasje. Er zitten geen moi mensen. Een heer in ruime re- -07.0 genjas komt er aanlopen, hij zet een tafeltje en drie stoelen vóór het terrasje, haalt uit zijn Over re6enJas kopjes, schoteltjes en Ming een koffiekan, trekt de regen- 1983 jas uit en blijkt een ober te zijn. t-We Hij posteert zich bij dat tafel- stdaj tje, en nu komen er wèl men- issen Sen zitten. Zij bestellen een 24(S koPJe koffie- eigenaar van het eigenlijke terras komt kwaad naar buiten en vraagt wat dat te betekenen heeft? De De 'ober' zegt dat de straat vrij is, »pl°- en dat hij voor zichzelf begon- ntry nen is. Maar dat gaat zo maar niet, roept de eigenaar, daar moet je precario voor betalen! lac- O, ik blijf hier maar tot vijf uur, 1.45 die paar gulden precario, daar moet je niet over zeuren. Maar weet u wat, als u mij een tientje geeft ben ik bereid te vertrek ken. De man, steeds kwader wor dend, zegt dat hij de politie gaat halen en verdwijnt. Even later komt een vrouw, die aan de 'ober' vraagt of zij ook pof fertjes kan krijgen. Nee, zegt de 'ober', voor poffertjes moet u binnen zijn. Ze gaat naar bin nen (achteraf bleek dat de vrouw van de caféhouder te zijn). Later komt ze weer naar buiten, en vraagt of ze koffie kan krijgen. Die koffie is lang zamerhand koud, dat zou ik u niet aanraden, zegt de 'ober', die haar wel een aardige vrouw vindt en haar niet met koude koffie wil opzadelen. Eindelijk, na ongeveer anderhalf uur, komt de eigenaar van de snackbar terug met een tame lijk dikke agente. U mag hier niet staan, zegt de agente op keung-nette wijze. De 'ober' blijft nog een tijdje tegenstrib belen, zodat de eigenaar van het terras steeds nijdiger wordt en op het laatst het tafeltje van de 'ober', met alles wat er op staat, een paar meter wegslin gert. „Maar dat mag ook niet!" zei de agente bestraffend. U zegt nu misschien: een typi sche scène voor Banana Split, die zouden ze eens een keer moeten uitzenden! Misschien stuur ik dit idee wel in. Ralph Inbar vertelde immers bij de collage van de leukste frag menten van alle Banana Splits van dit seizoen, dat er bergen post met ideeën voor B.S.-scè- nes bij de TROS waren binnen gekomen. Zou je daar nou nog iets voor vangen, als zo'n idee metterdaad gebruikt wordt? Ik in ieder geval niet, als ik het bovenstaande idee zou aan brengen, want dat is inmiddels al opgenomen en zal het ko mende seizoen ongetwijfeld worden uitgezonden. U hoeft de komende maanden ook niet schichtig te reageren op elke ongebruikelijke situatie waar u mee geconfronteerd wordt, want vrijwel alle onderdelen voor het volgende seizoen van dit populairste programma van 1982-1983 zijn inmiddels opge nomen. De grote populariteit van deze gezins-peepshow verbaast mij niets. Het is altijd aardig te zien hoe een ander in het ootje wordt genomen, er op een grandioze manier instinkt, maar dan toch ook weer de grootheid van ziel kan opbren gen om er hartelijk om mee te lachen en toestemming te ge ven hem voor het front van het hele Nederlandse volk te kijk te zetten. Als het slachtoffer sullig reageert vergeven wè hem dat net zozeer als wanneer hij pisnijdig reageert. Neem bijvoorbeeld die jongen van de groenteman, die zo heetgebakerd reageeide toen de B.S.-man in een paar appels beet om ze te keuren. We zagen deze scène terug in de herha lingscollage. Mij leek die jon gen nogal een etterbak, maar Patty Brard prees hem de he mel in omdat hij zo sportief en leuk gereageerd had (hij begon zowaar handtastelijk te wor den!), en iedereen applaudi- seerde beamend. Dat is toch mooi, dat een tv-programma in staat is de mensen zelfs met de vervelendste drollebehangers te verzoenen, als ze op het mo ment van de waarheid maar bereid zijn hun verlies te er kennen! door Nico Scheepmaker We zagen onvergetelijke scènes terug (het kind met de spre kende meloen, „er zit iets on der uw schoen", de te grote kist, Lerby, Van Hanegem en Vultink, de fiets om de lan taarnpaal, het haastige etentje, het jodelen, Ralph Inbar als vlieger), maar wat was nu ei genlijk niet waardig bevonden om nog een keer teruggezien te worden? Ik heb net even met Ralph Inbar, die me vertelde dat de eerste van de zes uitzendingen in het komende seizoen op 22 okto ber is gepland, voor u doorge nomen: Van de le uitzending ontbraken de plakkende kopjes, het echt paar dat een gouden enkel band kon winnen met raden, en de man die in de nachtclub door iedereen werd herkend. Van de 2e uitzending ontbrak al leen de stortvloed van ping pongballen. Van de 3e uitzending ontbraken de dansende mannen in de su permarkt, de enquête vooraf (hoe kijkt u TV?), de man van het vlooientheater die in de ta xi zijn vlo kwijtraakt, en de fo tozaak (met uitgerold fotorol letje). Van de 4e en laatste uitzending ontbraken de stomerij (inter com en onzichtbare man), en (om andere dan kwaliteitsrede nen) het gesprek met de Ma rokkaanse tolk. 2- AMSTERDAM (GPD) Zangeres Rita Coolidge is in de Verenigde Staten om de drom mel niet een van de minst getalenteerde en gewaardeerde dertigers, die zich ogenschijn lijk veilig op een keurig middenpad van de popmuziek begeeft. Toch gaat de economi sche recessie en de malaise in de platenindustrie ook niet onopgemerkt voorbij aan de donkerharige predikantendochter uit Nashville Tennessee. Een goede elpeeverkoop, internationale naambekendheid en het zich kunnen veroorloven van dure tournees, zijn meer dan ooit afhankelijk van incidentele single-toppers en een hoge hitnotering. Te- i gen die achtergrond, kan Coolidge van een geschenk uit de hemel spreken, dat ze het themanummer All Time High in de nieuwe James Bond-film Octopussy mocht zingen. door Rolf Ruesink Rita Coolidge rust even uit op een Amsterdammertje. „Rond de films van Bond hangt een mystiek van succes, ver klaart Rita Coolidge (39) in Am sterdam, waar ze een week met vakantie is en nog een enkel in terview geeft, ter afsluiting van haar aandeel in de met Bond- producent Albert T. Broccoli overeengekomen promotie van het jongste cinema-spektakel- stuk. „In Amerika staat het num mer al hoog genoteerd en met een hitje op zak is het nu een maal makkelijker werken. Zo eerlijk moet je wel zijn. Dat je wordt gevraagd om het te zingen, is al een prestige-zaak. James Bond komt tenslotte onder de ogen van 250 miljoen bioscoop bezoekers, die pikken je naam op en horen iets van je muziek. Ik wil zelf nog eens stiekem gaan kijken en dan de reacties aftas ten, mijn dochter van negen gaat dan mee, die heeft m nog niet ge zien, mijn ouders, zusters en broer nodig ik meteen maar uit. Coolidge bevindt zich met haar vo cale aandeel in een van de Ian Flemming-verfilmingen in een goed gezelschap, want na Dr. No (dat geen titelsong kende) waren het op een enkeling na, toch lou ter groten, die Sean Connery en Roger Moore van liefdevolle ach tergronddeuntjes voorzagen. La ten we het rijtje maar eens aflo pen: From Russia with love (Matt Munro), Goldfinger (Shir ley Bassey), Thunderball (Tom Jones), You only live twice (Nan cy Sinatra), On her M^jestys se cret service (Louis Armstrong en Nina), Diamonds are forever (Shirley Bassey), Live and let die (Paul McCartney en Wings), The man with the golden gun (Lulu), The spy who loved me (Carly Si mon), Moonraker (Shirley Bas sey) en For your eyes only (Shee- na Easton). Hoe kwam Rita Coolidge eigenlijk aan die invitatie? „Een ware in trige, zo verklapt de in Los Ange les woonachtige zangeres, „Bar bie Broccoli, een dochter van de producent, is een enorme fan van mij. Ze liet haar vader overal hei melijk bandjes van mij horen, thuis en in zn auto. Die stem zoek ik, riep Broccoli toen plot seling en geregeld was het. Ove rigens circuleert er elk jaar ook een geheime Ujst met wat kandi daten. Met de film gaat het trou wens ook zo. Tot aan de première had niemand van ons, ook Roger Moore en Maud Adams niet, ook maar een ongemonteerd frag ment van Octopussy gezien. De nieuwe Bond moet altijd het best bewaarde geheim ter wereld zyn. Ditmaal had dat ongetwijfeld te maken met de vrijwel gelijktijdig :'0' .,f - Rita Coolidge: 'Dat gezeur over weer een verloren liefde geloof ik zo langzamerhand wel' plaatshebbende opnamen voor de Bond-concurrent Never say never again met Sean Connery. Overigens was het stemgeluid van Coolidge al eerder gekoppeld aan het voor bios en beeldbuis bestemde celluloid. Zo zong Rita de soundtrack van Coast tot coast (Robert Blake en Dyan Cannon) en voorzag ze het wes- tern-achtige A Man called horse van Richard Harris van een titel stuk. „Die film schijnt echter nooit te zijn uitgekomen, mis schien was alleen dat nummer van mij goed en stelde de rest niets voor. In de bekende rol prent Pat Garret and Billy The Kid had ze eveneens een aandeel in de door Bob Dylan gecompo neerde soundtrack. Haar toen malige echtgenoot Kris Kristof- ferson speelde de hoofdrol. County ae uitvoering van vriend Joe Cocker. Met de Bnt maakte ze vervolgens deel uit van het rondreizende ge zelschap Mad Dogs and English men. Vervolgens werd Coolidge een veel gevraagd sessiemuzi- kante en zong ze mee op platen van Eric Clapton, Boz Scaggs, Graham Nash en Stephen Stills. Omgekeerd maakte de als back- up-zangeres begonnen nieuwko mer veelvuldig gebruik van be kende muzikanten op haar eigen platen, die vanaf 1970 versche nen. Eén van die mensen is Ry Cooder. Schande „Naar mijn gevoel de beste heden daagse geschiedschrijver van Amerikaanse muziekcultuur. Al les komt hij te weten, New Or leans, Texas en Mexico zijn door Cooder uitgekamd. En als hij de juiste klanten niet bij elkaar heeft, krijgt hij wel de muzikan ten bij elkaar om ze alsnog te spelen. Een schande dat die mu ziek niet vaker een kans krijgt op de radio. Hetzelfde geldt voor Randy Newman, die er nooit in slaagt om in Amerika meer dan 50.000 platen te verkopen. Zon man moet goed zijn voor het tienvoudige. Laatst sprak ik hem, net voor een concert in Kansas City. „Ik speel vanavond in een lege zaal, zei Newman, en dat klopte wel zon beetje, want er kwamen niet meer dan 300 be zoekers op hem af. Voor mijn muziek ligt het iets gunstiger, ik oriënteer me dan wel op een be duidend breder publiek. Never let you go, de dertiende Coolidge-elpee is een voorbeeld van de tamelijke commerciële benadering. De plaat is pas in (foto GPD) september verkrijgbaar in Euro pa, nadat Amerika hem al in april kon beluisteren. „Typisch, want het is een bijna puur Europees getinte elpee, veel synthesizers, vooral nummers uit Engeland, allemaal met een positieve la ding. Dat gezeur over weer eens een verloren liefde geloof ik zo langzamerhand wel. De cover koningin, zelf vrijwel nooit num mers componerend, koos dit maal voor songs van Squeeze, Culture Club, Yazoo, Chas Jan kei en Joe Jackson. Als Ameri kaanse compensatie van dit fris se Britse elpee-gedeelte, heeft Coolidge het oog laten vallen op Bob Seger, Al Green, James House en Wendy Waldman. Dit najaar begint Rita Coolidge aan een soort wereldtournee, die haar afhankelijk van de Bond- respons, ook naar Nederland zou kunnen brengen. Het in 1973 gesloten huwelijk met de, nadien veelvuldig door drank en miskende country uit het lood geslagen, zanger-acteur liep aan het eind van de jaren zeventig op de klippen. „We zijn nog wel goe de vrienden en hebben samen een dochter. Praten over elkaar tijdens interviews doen we liever niet. Door Kristofferson kreeg Coolidge echter wel het stempel van country opgeplakt. „Het gekke is dat ik wel uit Nashville kom, maar niets met die muziek te maken heb, zoals Emmylou Harris Linda Ronstadt of Carle- ne Carter. Vanaf het begin heb ik meer op de toer van blues, jazz en mainstream pop gezeten. De platen die ik met Kris gemaakt heb, zitten wel in die country- hoek en we hebben wat Gram- mys gekregen voor country- duetten. Ze vragen me nog steeds hoe het is om country-zan- geres te zijn. „Ik zou het niet we ten, antwoord ik dan, „want ik ben het niet. Voor haar relatie met Kristofferson trok Rita Coolidge een tijdje op met een andere bekende muzi kant. „Toen ik in 1968 naar Cali- fornië kwam, heb ik samenge woond met Leon Russel, dat is in feite snel na een jaar uit el kaar gevallen. De bebaarde pia nist schreef toen een nummer, als ode aan zijn verloren liefde: Delta Lady, refererend aan de zuidelijke afkomst van Rita, later wereldwijd bekend geworden in De KRO-televisie brengt vanavond een uitvoerige reportage over het toernooi voor drum- en showbands, dat onlangs in het Limburgse Schinveld is gehouden. Op de foto een van de deelnemende maiorettearoe- pen. (foto Kippa;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5