c 3 Rietveld-huis is nog altijd modern c 3 c D D Verleden herleeft voor mevrouw Schroder, maar... dcVli WOENSDAG 20 JULI 1983 Kunst De deuren van het Rietveld- Schröder-huis zijn nu nog geslo ten voor belangstellenden. In de toemkomst wordt dat anders. Het huis wordt een museum. De gemeente Utrecht krijgt de wo ning in erfpacht van de Stich ting Rioetveld-Schröder-huis. En wanneer de 93-jarige bewoon ster mevrouw Tr. Schröder- Schrader het huis zal hebben verlaten, gaat het Centraal Mu seum het beheren. Het zal nog wel even duren voor het zover is, want mevrouw Schroder ge niet nog elke dag van het huyis dat ze al zo'n 60 jaar bewoont. UTRECHT (GPD) Ze kijkt naar buiten. Naar de snelweg waar achter het nieuwe geluidscherm auto's voorbij denderen. Haar ogen zien ze echter niet meer en zij heeft ze zo bewust niet willen horen dat haar gehoor er op is achteruit gegaan. Voor haar is het huis zo volmaakt dat die el lendige weg eigenlijk niet be staat. Het Huis. Haar Huis. Een kleine gebogen vrouw. Het grijze haar in een knotje op het achterhoofd. Sinds een ongeluk kige val van de onderste traptree moeilijk lopend, wat doof en soms vergeetachtig. Maar dan ook al 93: mevrouw Truus Schrö der-Schrader. De bewoonster van een van 's werelds beroemd ste huizen. En dat al bijna 60 jaar. Bekend bij zelfs hen die niets van architectuur weten: Het Riet- veld-Schröder-huis. Vergeet vooral dat Schroder niet. „Ze willen mij er graag afschuiven. Het Rietveld-huis heet het dan. Maar daar heb ik me altijd tegen verzet. Hij heeft het samen met mij gemaakt". Dat was 1923-'24. Het wekte veel beroering. Een huis als een blok kendoos, opgetrokken uit staal en beton, grote witte en grijze vlekken, horizontale en verticale balken in zwart, rood, geel en blauw. Dat kon niet. Nu, meer dan een halve eeuw en ontelbare blokkendozen later is het huis nog altijd modern. „Ik hield niet van de stijl die opgang deed in de tijd dat dit huis is ge bouwd, ik was heel modern en misschien wel een beetje een Mevrouw Truus Schröder-Schrader achter Rietveld's roodblauwe stoel. Langs het plafond de rails waarover de wanden (de witte links en de zwarte rechts van haar) kunnen worden verschoven. (Foto GPD) baanbreker. Maar het ging van zelf,, ik kon niet anders". De liefde voor de architectuur kreeg zij van huis-uit mee. Als vader met haar en haar zusje wandelde, vertelde hij hen van alles over de huizen die ze pas seerden. En als papa van een be paalde woning wat meer wilde weten, belde hij gewoon aan. Stiefmoeder was ook dol op hui zen. „Elk huis dat te koop stond moest ze zien. Enthousiast was ze zelden, maar als ze het was ju belde ze het uit". Haar moeder overleed toen zij drie was. Haar vader hertrouwde een paar jaar later. Voorzichtig: „Nu ik zo oud ben, waardeer ik mijn stiefmoeder eigenlijk pas. Ik heb geen gelukkige jeugd gehad, ze was een beetje koud, koel, be heerst, een typisch calvinistisch figuur. Ik dacht dat ze razend zou zijn om dit huis, maar ze zei er 'ja' tegen, het sprak haar aan". Architect had ze graag willen wor den, maar het kwam er niet van. Ze kreeg kennis aan de elf jaar oudere Utrechtse advocaat Schroder. Bij hun verloving kreeg hij een nieuw bureau, ge maakt door meubelmaker Jo hannes Cornelis Rietveld uit Utrecht. Zijn zoon Gerrit Thomas leverde het af. „Het was een oerdegelijk stuk werk, maar ik vond het niet mooi, niet interessant. En Gerrit Rietveld vond het ook niet zo mooi, zoiets merk je direct aan elkaar". Het eerste contact was gelegd. Haar blik verdwijnt weer in de richting van de autoweg. „Ik kijk niet meer zo naar de toekomst, het verleden komt weer boven. De dingen die net zijn gebeurd vergeet je, maar van vroeger komt er weer vreselijk veel te rug. Dat is erg mooi, heel pret tig". Het echtpaar Schröder-Schrader ging in de Biltstraat wonen. „Een heerlijk huis, maar de maten en verhoudingen klopten naar mijn gevoel niet". Ze vond de kamers te hoog en kon er maar niet aan wennen. Besloten werd dat er een kamer aan haar wensen zou worden aangepast. Maar welke architect moest dat doen? door Peter van der Maat Na lang zoeken kwam haar man te recht bij Gerrit Rietveld die zich inmiddels van meubelmaker had opgewerkt tot binnenhuisarchi tect met een geheel eigen stijl. „Hij maakte een geweldige, vre selijk mooie kamer. Niet in de stijl van De Stijl (de groep avant- gardistische kunstenaars rond het tijdschrift De Stijl, waarbij hij zich iets later zou aansluiten) maar heel apart". De kamer wekte verontwaardi ging. „De mensen noemden mij communistisch, ze bespeurden bij mij geen streven naar beter. Die kamer was realiteit en geen schijn en daar werd erg op afge geven". Haar man hield van antiek, zij niet, „we hadden een verschillende smaak". De kamer was er geko men, maar verder was het een periode „waarin ik mezelf moest wegcijferen". Toen haar man na elf huwelijksjaren overleed wil de ze weg uit het huis. „Opeens was ik veel vrijer, ik wilde goed koop gaan wonen en veel tijd hebben voor mijn zoon en twee dochters". Ze dacht: „Ik zal die Rietveld eens vragen of hij geen huis voor me weet waar we wat van kunnen maken, dat we kunnen moderni seren, op de maat brengen. Geen hoge kamers, meer horizontaal dan verticaal". Het glazen trappenhuis vormt een geheel met het glazen torentje op het dak. Door deze constructie is de lichtval op elk moment van de dag anders. Op de voorgrond één van de door Rietveld ontworpen stoelen. (Foto GPD) Maar Rietveld wist geen geschikte woning en stelde voor zelf wat te laten bouwen. „Dat wilde ik niet, ik was van plan nog zes jaar in Utrecht te blijven en dan in ver band met de scholen van mijn kinderen naar Amsterdam te gaan. Het leek me niets om voor zo'n korte tijd iets te bouwen". Een geschikt huis diende zich ech ter niet aan. Rietveld kwam an dermaal met het voorstel iets te ontwerpen en met het argument dat het na zes jaar wel weer kon worden verkocht kreeg hij haar mee. (Over een verhuizing naar de hoofdstad is daarna nooit meer gesproken). Toen was het punt: waar? „Op een weekeinde zijn we onafhankelijk van elkaar gaan zoeken en kwa men bij hetzelfde stukje grond terecht. Aan de Prins Hendrik laan-Laan van Minsweerd, aan de rand van de stad Utrecht. Het was hier zo onbeschrijflijk mooi. De rand van de Hollandse water linie, allemaal weilanden, een eindeloos uitzicht". Een schitterend punt was het en dat er een kleine weg tussen de weilanden en het huis zou ko men, stoorde Rietveld en haar niet. „Maar iets wat zo mooi is kan niet blijven bestaan". In de weilanden kwamen huizen en de weg groeide uit tot de druk bere den rijksweg „De hele situatie werd bedorven". Rietveld - hij overleed op 26 juni 1964 als een beroemd architect - heeft de aanleg van die bulder- baan nog net meegemaakt. „Hij vond dat het huis moest worden afgebroken. 'Het moet tegen de grond, het kan zo niet', zei hij. Maar ik wilde niet weg". De ge meente stelde voor om het er gens anders neer te zetten, daar voelden ze geen van beiden voor. „Het huis heeft hier bij de situa tie gepast en je kan het niet zo maar ergens anders plaatsen". In het huis is de constant wisselen de lichtval het belangrijkste. El ke dag verwondert zij zich er weer over en geniet ze er weer van. Ze leeft op de verdieping - „dat had ik altijd gedaan en wil de ik blijven doen omdat je zo heerlijk vrij bent" - waar niet al leen Licht binnenkomt door de gewone ramen maar ook door een glazen torentje op het dak. De verdieping bestaat uit een grote ruimte waarin door middel van schuifwanden snel verschillende kamers kunnen ontstaan. „Riet veld had er het liefst één grote ruimte van gemaakt, maar dat wilde ik niet. Ik moest hier met mijn drie kinderen leven. Om het ruimtelijke effect toch niet verlo ren te laten gaan heeft hij toen verschuifbare muren ontworpen. En door die wanden is de lichtval ook steeds weer anders". In de woning spelen de kleuren zwart, wit, grijs, rood, geel en blauw de hoofdrol. De meeste meubelstukken zijn ook van Rietveld's hand, zoals de zeer be roemde rood-blauwe stoel. Op de begane grond is een klein stu deerkamertje en een grote kamer die door een huurster wordt be woond. „Die kamer was bedoeld om ooit te worden omgebouwd tot garage, maar dat is er nooit van gekomen. Hij is bijna altijd verhuurd geweest". De rijksweg is al verschillende ke ren ter sprake geweest. Ze ziet hem niet en hoort hem niet, ver telde ze. Maar nu opeens: „Mis schien heeft Rietveld toch gelijk gehad en had het huis toen de weg kwam toch moeten worden afgebroken. Vroeger stond ik 's nachts nog wel eens op om de nacht te zien. Dat hoeft niet meer, het kan niet meer door al die lampen. De droom is voor- bij". Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Blue thunder", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30,19.00 en 21.15 uur, 12 jr. LIDO 1 (124130): "Octopussy", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45, 12 jaar. LIDO 2: "Vier vuisten van de duivel", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 12 jr. LIDO 3: "De lift", da. 19.00 en 21.15 uur, do. vr. ma. en di. ook 14.30 uur, 12 jr. Fam. voorstelling: "Als je begrijpt wat ik bedoel",za., zo. en wo. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 4: "Sophie's Choice", da. 20.15 uur, za. en zo. ook 14.00 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "Merry Christmas REX (125414): "Het lustobject", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Oriental Blue", vr. en za. 23.30 uur, 18 jaar. Bioscopen Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "Octopussy", da. 13.30,18.30 en 21.15 uur, zo. 13.15, 16.00, 18.30 en 21.15 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Octopussy", za. 24.00 uur, 16 jaar. EURO 2: "Octopussy", do„ vr., ma. en di. 13.30,18.30 en 21.15 uur, woe. en za. 18.30 en 21.15 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Herbie is de pi sang", za., zo. en woe. 13.45 uur. Nachtvoorstelling: "Carla, ik kom", za. 24.00 uur, 18 jr, EURO 3: "Blue Thunder", da. 13.45, 19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, 12 jr, za. ook 24.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Carla, ik kom", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 4: "Hot bubblegum in het le ger", da. 13.45, 19.00 en 21.00 uur, zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Eén manier per keer", za. 24.00 uur, 16 jr. i. 18.45 i tm. woe. 20.00 uur, al. "Pirate movie", vr. en za. 19.30 uur, za. en zo. 15.45 uur, ma. en di. 14.00 Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "De Lift", do., ma., di. en woe. 14.45 en 20.00 uur, do., ma., di. en woe. ook 22.15 uur, vr., za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. CITY 2: "Fame", zelfde tijden als City 1, al. CITY 3: "Kom met je waldhoorn tus sen mijn Alpen", zelfde tijden, 16 jr. CITY 4: "Liefde zonder schaamte", do. 20.00 en 22.15 uur, vr. 19.00 en 21.15 uur, 18 jr. CITY 4: "Porky's pikante pretpark", za. 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, ma.en di 20.00 en 22.15 uur, wo. 20.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Pinocchio", da. (be halve zondag) 14.45 uur. LEIDEN Holiday Inn - Haagse Schouwweg 10, foto's van Godfried Sippel, t Q Exposities Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat 1, 'Bhoetan, Land van de Vreedzame Draak', t/m 21/8; 'Japan, profiel van een cultuur', tot 1/10; di t/m za van 10-17 uur, zon- en feestdagen van 13-17 uur. Museum Boerhaave - Steenstraat la, 'Potten Kijken Pillen Draai en in de oude apotheek', t/m 27/2, Hortus Botanicus - Rapenburg 73, (Oranjerie), tentoonstelling 'De Muskusrat' van Rijksmuseum voor Natuurlijke Historie, t/m 25/ 9; ma t/m za 9-16.30 uur, zo 10- 16.30 uur. Rijksmuseum van Oudheden - 'Egypte, bereisd, beroofd, be waard, beschreven'k, t/m 4/9; di V m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. Pieterskerk - 'Uit het leven van Louise en Kee....', Leidse vrou wen in de jaren twintig, t/m 9/9; Rijksmuseum voor Geologie en Mi neralogie - Hooglandse Kerk- gracht 17, 'Energie uit eigen bo dem', t/m 14/8; 'De mens als ja ger', t/m 21/8; ma t/m vr van 10-17 uur. zo 14-17 uur. Stelling - Lange Mare 65, Ben Over- devest, schilderijen, tot 30/7; di t m za van 12-17 uur. ZOETERWOUDE Art Galery J.V.C. - Energieweg 41, mevr. Kistemaker met portret, olieverf en aquarel; tot 1/8, ma t/m vr van 9-17 uur. HOOFDDORP Sheraton Schiphol Inn - Kruisweg 595, pentekeningen en sculptures van IJf Blokker en Josipe Croin, SCHIPHOL Expositie in de Zonneruiter van vrijetijdskunstenaars, t/m 4/9; dag. van 11.30-22 uur OEGSTGEEST Kunstcentrum Lange Voort - Lange Voortplein 1, Tineke Spaan, beel- houwen, Reinier van den Berg, olieverven en zeefdrukken, Rob Claus, kleuretsen en Henriette Syatauw, gebruikskeramiek, t/m Jacques van Bellen - Lange Voort 11, Mode grafiek van Lidy van Winsen, t/m 6/8; di t/m do 9-18 uur, vr 9-21 uur, za 9-17 uur. LEIDERDORP Gemeentehuis - Statendaalder 1, Karnerellen van Peter Prins, t/m Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dins dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisa- beth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis Elke dag van 16.00 tot 17.00 uur en van 18.30 tot 19.30 uur. - de kinder- en jongerenafdeling: da gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intesieve zorg: uitslui- Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00- Ziekenhuizen 14.30.-1445 18.30-18.45 14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd. dagelijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 Uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hier voor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdelingen: Elke dag: 14.15-15 00 uur en 18.30- 19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofd verpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewaking: 's och tends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30- 18.30 uur. kisch gerecht, dat heel Het bestaat rv,h: en papnka. Snipper eeri grote, groene paprika zo fijn mogelijk. Verwijder halfom), boven laag :ueel de knoflook, Laat het mengsel onder deksel 20 minuten si deren. Breek er dan v eieren over en blyf r. ren tot de eieren net L stold zyn Rode paprika kan ook, of een mengsel van groen en rood. Geef er brood en boter bu LU i leuius Honderd jaar geleden stond in de krant: Volgens de "Avenir de la Dor- dogne" verspreiden talrijke wolven in dat gedeelte van Frankrijk algemeene ontstelte nis. Zoo werd de geestelijke van Saint-Louis op klaarlichten dag door eene wolvin aange vallen. Dank zij zijn stevigen li chaamsbouw wist hij het dier met stokslagen op een afstand te houden. Erg gehavend en met gescheurde kleederen kwam hij in zijne gemeente aan. Dezelf den dag werd een aannemer op denzelfden weg door een wolf aangevallen, die hem tegen de borst opsprong. Gelukkig had hij eenflinken knuppel bij zich, zoodat ook hij het dier op de vlucht kon drijven. Minder ge lukkig kwamen er twee jongere ingezetenen af, een meisje van zeventien en haar broeder van veertien jaar. Beiden zijn aan de bekomen wonden overleden. wetten het duel maar de wetge ver heeft vergeten de zweep als verboden wapen te vermelden. Twee pachters van Guildford hebben nu, om een geschil te be slechten, voorzien van zweepen met lange slagen, een duel ge houden, dat drie volle uren duurde en dat afschuwelijk, bloedig en wreed was. Beiden verkeeren in een vreeselijken toestand. Zij hebben elkaar af grijselijke wonden toegebracht, maar noch hunne getuigen, noch zij zeiven, als zij tenminste herstellen, zullen veroordeeld worden. Vijftig jaar geleden. - Volgens een bericht uit Za greb zijn in zekere deelen van Bosnië verscheidene gevallen van melaatschheid voorgeko men. Daar men de aangetasten te laat heeft afgezonderd, breidt de ziekte zich nog uit. Al leen in Bosnië zijn vierhonderd gevallen geconstateerd. Van de patiënten konden er slechts en kelen in een speciale afdeeling van het ziekenhuis te Serajewo worden opgenomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 21