Sowjet-Unie is bezig gezicht te verhezen... Ontslag Ruud de Gooijer ingetrokken WOENSDAG 20 JULI 19B3 Er is een eenvoudige vuistregel om te ontdekken of je in een Moskouse metro gevolgd wordt en zo ja, door wie. Iedereen zit je aan te staren omdat je een buitenlander bent, een andere snit kleren, bril en schoenen draagt dan ze gewend zijn, alleen één man kijkt ostenta tief niet. duikt in zijn krant zodra je in zijn richting kijkt en geeft er blijk van geen enkele belangstel ling voor je te hebben. Eric Brassem en Inger Elzinga, die vorige week in Moskou voor korte tijd gearres teerd werden omdat zij in het me trostation Nogina een honderdtal plastic tasjes hadden uitgedeeld met een foto van de gearresteerde Oleg Radzinski en de tekst 'Who is next?' erop, hadden iets soortge lijks ontdekt, nadat zij gevankelijk naar het piepkleine politiebu reautje waren gevoerd dat aan elk metrostation is vastgekoppeld. Ze merkten dat iedereen die daar in en uit liep hun blik ontweek, en hen niet aan durfde kijken. Ze gingen daar toen een spelletje van maken: de ander aankijken, en hem zo dwingen weg te kijken. Typerende situatie in een Sow jet-politiebu reau: het schuldbewustzijn ligt niet bij de arrestant, maar bij de arres teerder! Daar is natuurlijk alle reden toe. Oleg Radzinski (25 jaar, filoloog, getrouwd) zit nu al bijna negen maanden gevangen op de gefin geerde aanklacht van anti-Sowjet- agitatie en propaganda; hem kan een straf van twaalf jaar wachten. Hij was een van de 15 onderteke naars van een in onze ogen zeer po sitivistisch, braaf en welwillend vredesprogramma. Hoe onbereken baar een dictatuur is blijkt wel uit het feit dat twee sympathisanten, maar niet mede-ondertekenaars van de oproep, die alleen maar handtekeningen hadden verza meld onder de oprichtingsverkla- ring van de vredesgroep, inmiddels tot drie en één jaar kamp zijn ver oordeeld, terwijl de meeste onderte kenaars nog vrij rondlopen. Maar... wie is de volgende? 'Waren jullie eigenlijk bang?' heb ik Inger (21) en Eric (24) gevraagd. Tenslotte was het hun eerste kennis making met de Sowjet-Unie, ze spreken geen Russisch, ze kwamen in een voor hen volkomen vreemde situatie terecht. Eric vertelde dat hij banger was geweest bij de douane, dan later in het metrosta tion en op het politiebureau. Bij de douane schoof hij de angst steeds een stukje voor zich uit: 'dit is maar de paspoortcontrole, daar hoef ik niet bang voor te zijn, nu kijken ze in de andere koffer, daar hoef ik ook niet bang voor te zijn...' 'Wat zouden jullie geantwoord heb ben, als de douane de draagtasjes ontdekt had en gevraagd had wie Oleg Radzinski was?' vroeg ik. 'Dan hadden we heel verbaasd ge zegd: Wat?! Kennen jullie die niet? Dat is een heel bekende vredesstrij- der, die heeft in alle kranten ge staan! In de hoop dat ze dan be schaamd zouden afdruipen...' Want zo'n man als Oleg Radzinski is alleen in de hogere KGB-echelons bekend, over het bestaan van de on officiële Moskouse Vredesgroep wordt in de Sowjet-pers gezwegen als een mof. Toen Eric en Inger wa ren opgebracht naar het bureau, moesten dan ook steeds meer mili- tia-mensen en KGB'ers zich met de zaak bemoeien, voordat er enig in zicht in ontstond. Zo'n man of vijf tig tot zestig schatten ze, of, zoals Eric het plastisch omschreef 'Er kwamen steeds dikkere nekken in steeds nettere pakken, tot alleen de KGB-ers nog overbleven'. Maar toen ze op dat politiebureau zaten hadden ze al twee keer de le den van de Grupa Doverija ont moet, en dat zal hun moreel onge twijfeld ten goede zijn gekomen. 'Die mensen stralen een natuurlij ke bescheidenheid uit', zei Inger. 'Ze hebben zoveel meegemaakt, en toch staan ze geheel open voor een ander. Dat heeft veel indruk op ons gemaakt'. Dat gold kennelijk met name Ser- gej Rozenoêr (30 jaar, mathemati cus, belijdend jood: 'als ik in een kamp terecht kom, kom ik er ook nooit meer uit, want ik zal altijd weigeren op sabbath te werken'), die zij karakteriseerden als: 'heel spits, zeer goed geinformeerd, en met een morbide gevoel voor hu mor'. Rozenoêr vertelde dat de Vre desgroep zeer democratisch in el kaar steekt: 'Er zijn evenveel me ningen als mensen, en soms zelfs méér meningen dan er mensen zijn'. Eric Brassem reconstrueerde het eerste gesprek dat hij met Rozenoêr voerde: Hoe heet je? 'Eric Brassem'. Geloof je in God? 'Nee'. Wat doe je voor de kost? - 'Ik ben portier bij het communistische dag blad De Waarheid'. Ben je communist? - 'Ja'. Wat vinden de Nederlandse com munisten van ons? 'Er zijn twee vleugels'... En jij behoort tot de rechtervleu gel? (And you belong to the right wing?) 'Wat dus de linkervleugel That's what I said: the right wing (Dat zei ik toch: de goede vleugel). "Wij streven naar de oprichting van een verenigd nationaal front voor de bevrijding van Afghanistan, omdat alleen één grote verzetsbeweging in staat is werkelijk weerstand te bie den aan de Russische bezet ters. Kleine groepen kunnen veel minder doen, daar is ie dereen het nu wel over eens. Maar door de tegenstellingen in ideologie, politieke ambitie en ervaring is het moeilijk de verschillende groepen bij el kaar te brengen". Aldus vertolkt dr. M. Amin Wak man, secretaris-generaal van de Afghaanse sociaal-demo cratische partij (één van de verzetsbewegingen) zijn me ning over de verdeeldheid bin nen het verzet in Afghanistan. Wakman was, vergezeld van zijn assistent N. Shoresh, enkele da gen in Nederland om de rege ring te bewegen tot politieke, militaire en materiële steun aan de strijd van het Afghaan se verzet tegen de Russische troepen, die het land sinds de cember 1979 bezet houden. Hij is niet helemaal onverrichter zake teruggekeerd; de regering heeft hem de toezegging ge daan dat, wanneer hij een con creet project kan presenteren, zij bereid is dit te financieren. Wakmans verzoek om wapens - "waaraan het verzet een nij pend gebrek heeft" - is echter niet gehonoreerd. Nederland is nu eenmaal geen voorstander van het geven van concrete mi litaire hulp. Wel was de rege ring bereid zendapparatuur en andere communicatiemidde len te geven. Na Nederland zet Wakman zijn bedeltocht voort naar onder andere Italië, Frankrijk, Noorwegen en Zwe den. Over de algemene situatie in Af ghanistan zegt hij: "Die is de laatste tijd niet veel veranderd. Overal in het land wordt ge vochten en niets wijst nog op enige verbetering. Wij eisen de directe, totale en onvoorwaar delijke terugtrekking van de Russische troepen, maar het is onwaarschijnlijk dat dat bin nenkort ook gaat gebeuren". Blijkens dit antwoord ziet Wak man niet veel heil in de ont werpovereenkomst die in Ge- nève is opgesteld tussen Af ghanistan, de Sowjet-Unie en Pakistan. Volgens deze over eenkomst zou de Sowjet-Unie geleidelijk aan alle troepen moeten terugtrekken en zou Pakistan niet langer het Af ghaanse verzet moeten steu nen en zich buiten de binnen landse politiek van het land moeten houden. China en de Verenigde Staten zouden eveneens hun steun aan het verzet moeten opgeven. Of alle partijen het ook daadwer kelijk eens kunnen worden is nog zeer de vraag. Het Af ghaanse verzet - en kennelijk ook Wakman - erkent de proce dure in elk geval niet: het is zeer gebelgd over het feit dat in Genève met het verzet, maar het door de Russen gesteunde marionetten-regime van Ba- brak Karmal in Kaboel als ge sprekspartner is opgetreden. Kat-en-muis In Afghanistan zelf heeft het ver zet veel steun van de bevol king, terwijl steeds meer solda ten uit het Afghaanse leger be- Gebrekkige bewapening maakt het de Afghaanse guerrilla moei lijk optimaal verzet te bieden aan de Russische troepen. (Foto AP» Dr. Amin Wakman (links) sluiten te deserteren om zich vervolgens bij de Afghaanse vrijheidsstrijders te voegen. Zij weigeren nog langer het ei gen volk te bestrijden. Deson danks duurt de bezetting nu al ruim vier jaar en de oorzaak daarvan ligt volgens Wakman vooral in het feit dat het verzet het met nogal gebrekkige mid delen moet opnemen tegen de goed uitgeruste Russische troepen. "Het is een ongelijke strijd. Onze verzetstrijders hebben een chronisch gebrek aan wapens. Wat we aan wapens hebben is gestolen van Russische solda ten en het Afghaanse leger of gekocht via Pakistan. Maar het is niet genoeg. De Sowjet-Unie heeft een luchtmacht en die hebben wij niet, terwijl die on ontbeerlijk is. We hebben wat gewapende helikopters, maar daar houdt het mee op. Geef ons vijfhonderd luchtdoelra ketten en ze zijn nergens Ondanks het gebrek aan wapens slaagt het verzet er toch in de Russische troepen gevoelige klappen toe te brengen. Tach tig procent van het land heet "Rus-vrij" te zijn, wat wil zeg gen dat de Russische eenhe den wel steeds aanvallen uit voeren, maar zich onmiddellijk weer moeten terugtrekken door de felle acties van het ver zet. De guerrilla heeft welis waar minder materieel, maar ziet toch kans de Sowjet-troe- pen tot terugtrekken te dwin gen. Een soort kat-en-muis spelletje dat zich steeds her haalt. Verdeeld Een andere reden waarom de be zetting al zo lang heeft kunnen duren is volgens Wakman het sterk verdeelde karakter van het Afghaanse verzet. In Pers- hawar (een grensstad in het be vriende buurland Pakistan) be vinden zich de kantoren van naar schatting 50 tot 60 ver schillende Afghaanse verzets bewegingen. Er zijn funda mentalistische groeperingen, die een gecentraliseerd islami tisch bewind voorstaan en als zeer rechts kunnen worden be stempeld. Aan de andere kant staan de wat meer gematigde groeperingen, die de islam als partij-ideologisch punt heel belangrijk vinden, maar daar naast democratisering van Af ghanistan nastreven en daar voor grootscheepse hervor mingen op allerlei gebied noodzakelijk achten. "Iedereen is er na vier jaar wel achter dat niemand deze strijd in zijn eentje kan voeren", zegt Wakman. "En dus is het zaak de groepen te bundelen. Maar daar zit hem nu juist de moei lijkheid, omdat de verzetsgroe pen individueel zulke tegen strijdige idealen voorstaan". Een journalist heeft eens ge schreven: het enige dat de ver schillende verzetsgroepen ge meen hebben is de liefde voor de islam en de haat tegen het communisme. Daarmee geeft hij precies het probleem aan wat een gezamenlijk optreden in de weg staat. Hoewel het verzet veel efficiënter zou kun nen opereren wanneer de groe pen meer contact zouden heb ben, weigeren de fundamenta listische groepen met de meer vooruitstrevende bewegingen samen te werken. Bovendien kijken zij naar de toekomst. Hoe moet het verder als de Sowjet-Unie zijn troepen te rugtrekt? Dan begint het ge touwtrek om de politieke macht en zou die ene grote ver zetsbeweging direct uit elkaar vallen. Zij bestrijden elkaar nu al onderling om het krijgen van de grootste aanhang. Eigen belang Criterium voor wat de grootste verzetsgroep mag heten is niet het partij-politiek programma, maar het aantal gewapende manschappen dat zij telt. De meeste van de islamitische groeperingen hebben niet eens een partij-programma. Zij wil len de islam als dé basis voor hun beleid en hoewel een be wind la Chomeini hun net iets te ver gaat, gaan hun poli tieke ideeën wel die richting uit. De meer vooruitstrevende bewe gingen (zoals die van Wakman) hebben daarentegen een ge fundeerd politiek programma, waarin voor de problemen die een onderontwikkeld land als Afghanistan kent misschien niet dé, maar wel mogelijke op lossingen worden geopperd. Pakistan erkent overigens maar zes van alle verzetsbewegingen die het huisvest. Het gaat om islamitische groeperingen, die zijn verdeeld in een extreem rechts en een iets meer gema tigd kamp. De rest van de groe pen wordt niet erkend (zo ook die van Wakman), maar wordt uit eigen belang door Pakistan getolereerd. Voor de Pakistani is Afghanistan moeders rok, waarachter zij zich kunnen verbergen. Zij denken (waar schijnlijk terecht) dat, wanneer Afghanistan door de Sowjet- Unie zou worden ingelijfd, Pa kistan het volgende land op het verlanglijstje van de Sow jet-Unie zal zijn. Pakistan heeft er dus alle belang bij het verzet in Afghanistan te steunen, zij het heel selectief. Alleen de fundamentalistische groepen kunnen rekenen op wapens, de overige moeten daar maar op een andere ma nier aan zien te komen. Chemische wapens Op de vraag of het verzet steun van de Verenigde Staten ont vangt, wil Wakman bevesti gend noch ontkennend ant woorden. "Misschien komt er af en toe eens iets binnen, ik weet het niet precies". Toch moet hij weten dat alle wapens die het verzet uit Pakistan krijgt, oorspronkelijk afkom stig zijn uit de VS. Die leveren wapens aan Pakistan om aan de reële Russische dreiging het hoofd te kunnen bieden. Dat Pakistan ze vervolgens weg geeft aan het Afghaanse verzet, moet het zelf weten - al komt dat de VS uitstekend van pas. Zo hoeven zij zich niet recht streeks tegenover de Sowjet- Unie op te stellen en blijft een confrontatie tussen de twee su permachten uit. Wakman heeft wel een duidelijk antwoord op de vraag of het gerucht juist is dat de Sowjet- Unie chemische wapens heeft ingezet tegen de Afghaanse be volking. "Ja, die hebben ze in derdaad gebruikt en die niet al leen. Ik kan geen enkel wapen bedenken dat ze niet hebben beproefd. Behalve d£ atoom bom, dat hebben ze nog niet aangedurfd". Om de "wreedheid van de Rus sen te illustreren", schetst hij een inval in een dorpje op veer tig kilometer afstand van de hoofdstad Kaboel. "De solda ten kregen het bevel te schie ten op alles wat bewoog. Klei ne kinderen werden gedood en de complete veestapel uitge moord". Elders in het land zijn volgens Wakman mensen levend be graven en verbrand. "Het is on menselijk en onaanvaardbaar wat ze doen. Maar zolang er nog één Afghaan leeft, zullen zij Afghanistan niet in handen krijgen. Wij laten het land niet aan Andropov. Met hun inva sie hebben de Russen zestien miljoen Afghanen uitgedaagd en alle zestien miljoen zijn ze bereid tot verzet". Gezichtsverlies De Russisch-Afghaanse oorlog heeft tot nu toe aan ongeveer 40.000 Russische soldaten en 500.000 Afghanen het leven ge kost, terwijl zo'n vier miljoen Afghanen zich genoodzaakt za gen naar het buitenland te vluchten. Drie miljoen van hen bevinden zich in het buurland Pakistan. Hun levensomstan digheden daar laten volgens Wakman te wensen over. "Pa kistan is zelf natuurlijk ook niet zo'n welvarend land, maar de vluchtelingen leven er in elk geval niet onder constante Russische dreiging. Ze zijn hoe dan ook beter af dan wanneer ze in Afghanistan waren geble- De angst voor een al te grote ne derlaag is volgens Wakman een essentiële reden waarom de Sowjet-Unie niet vrijwillig zijn troepen uit Afghanistan te rugtrekt. "Maar de Sowjet- Unie is toch al bezig haar ge zicht te verliezen. Worden de Russen niet door de Afghanen verslagen, dan zal de wereldo pinie hen uiteindelijk wel op de knieèn krijgen". Over de toekomst van zijn land zegt hij: "Ik weet niet precies hoe de zaken zullen lopen. Ik hoop op een snelle oplossing in Genève en ik hoop dat ook de Westerse landen druk blijven uitoefenen. Ik blijf vechten voor mijn land, niet voor poli tieke macht. De Afghanen ei sen een regering die door hen zelf is gekozen en niet een die door een staatsgreep aan de macht is gekomen. We willen echt geen ruzie met de Sowjet- Unie en ik denk dat we ook vriendschappelijk naast elkaar kunnen leven. Maar dein moe ten de Russen wel bereid zijn Afghanistan heel snel te verla ten". Toch godsdienst op Leidse scholen (Van onze redactie geestelijk leven) LEIDEN - Ruud de Gooijer kan na de vakantie zijn werk als ca techeet bij het openbaar onder wijs in Leiden toch voortzetten. Eerst was hem ontslag aange zegd, omdat de gemeente Lei den bij een bezuinigingsopera tie de hele subsidie voor dit godsdienstonderwijs - onge veer ter grootte van het salaris van De Gooijer - had ingetrok ken. Dank zij een garantie van de lande lijke Generale Financiële Raad van de Hervormde Kerk kan het werk in elk geval in het school jaar 1983-1984 gewoon doorgaan. Intussen zal een stichting wor den gevormd, die het godsdien stonderwijs aan de openbare la gere scholen een bredere - en dus steviger - financiële basis moet geven Nu de plaatselijke overheid niet meer bijdraagt, is dat nog de enige kans om deze niet-verplichte maar wel door ve len gewenste lessen voor de toe komst veilig te stellen. Vanouds hadden alleen de Leidse hervormde gemeente en de Ne derlandse Protestantenbond af deling Leiden verantwoordelijk heid voor dit onderwijs. In de te vormen stichting waarvoor de akte al is opgemaakt - zal ook de plaatselijke gereformeerde kerk deelnemen. Geprobeerd wordt, nog anderen erbij te betrekken. Ruud de Gooijer hij woont in Moerkapelle is uiteraard erg blij, dat zijn ontslag ongedaan is gemaakt. Hij heeft een paar jaar geleden een goede baan in Rot terdam opgezegd voor deze func tie. Zelf geeft hij les aan een aan tal scholen; daarnaast begeleidt hij de veertien vrijwilligers. Algemeen werd betreurd, dat om louter financiële redenen hieraan plotseling een eind moest ko men. Het godsdienstonderwijs bestaat al tientallen jaren en werkt naar verhouding erg goed koop. De medewerkers kregen een bescheiden vergoeding voor hun diensten. Toen de lessen door het wegvallen van de subsi die gevaar liepen, waren velen bereid deze vergoeding in te le veren. De godsdienstles kan blij ven, als de deelnemers aan de stichting erin slagen, jaarlijks het salaris van de catecheet bijeen te brengen. Vrijgezellen De Nederlandse Vrijgezellen- bond zou graag zien, dat de Ne derlandse bisschoppen het CDA wijzen op de betekenis van de ongehuwde voor de samenle ving. Die wens staat in een brief van de bond aan de bisschoppen. De brief is een reactie op de eer ste officiële ontmoeting tussen de top van het CDA en een dele gatie van de bisschoppenconfe rentie in mei van dit jaar. Bij die gelegenheid verwachtten de CDA'ers van de bisschoppen een 'richtinggevend geluid' over de bijzondere betekenis van het ge zin voor de Nederlandse samen leving. Jezus Christus - zelf ook onge huwd - heeft de mens nimmer de verplichting tot de huwelijkse staat opgelegd, schrijft de bond "Zijn opdracht is, goed te leven en zorg te hebben voor de mede mens, niet slechts voor één me demens" Aandacht vraagt de brief voor het grote verschil in de materiële sfeer tussen gehuwden en ongehuwden, bijvoorbeeld op het gebied van erfrecht en belas tingen. Ook wordt de ongehuw de in de maatschappij vaak als een 'randfiguur' gezien in plaats van als volwaardig functione rend wezen met sociale relaties. Een afschrift van de brief is naar premier Lubbers gestuurd. Vol gens een begeleidend schrijven heeft de Vrijgezellenbond de in druk, "dat christen-democrati sche politici hun geweten willen ontlasten door voor hun niet erg christelijke politiek ten aanzien van de ongehuwden de zegen van kerkelijke zijde af te smeken" Beroepen. Hervormde Kerk: be roepen te Colijnsplaat kandidaat L. den Breejen Vianen, te Zeg veld W. Verboom Nieuw-Lekker- land; aangenomen naar Nijehas- ke-Haskerdijken (Fr.) kandidaat mevrouw A. Lodewijk Utrecht (deelwerk), naar Rozendaal (Geld.) kandidaat mevrouw M. Beekhuis Monnickendam, naar Wesepe (Ov.) kandidaat D van Doorn Stedum, naar Zandvoort J. A. van Leeuwen Steggerda (Fr.), naar Zoutelande kandidaat P. G. Vellekoop Lisse, naar IJs- selstein (Burchtkapel) P. H. Bor- gers Middelburg. In een telegram aan de secretaris generaal van de Verenigde Na ties zegt de Raad van Kerken in Nederland, diep geschokt te zijn over de vervolging van aanhan gers van de Baha'i-religie in Iran. De raad vraagt de secreta ris-generaal, stappen tegen dit land te ondernemen overeen komstig de richtlijnen van de commissie voor de mensenrech ten. De Nederlandse rooms-katholie- ke organisaties 'Mensen in nood' en 'Cebemo' hebben het afgelo pen jaar 55 kleine ontwikkelings- projekten in Brazilië mogelük gemaakt, zo meldt het jaarover zicht. Voornamelijk in de armste delen van het land. Een kerkelijk instituut in Rio de Janeiro houdt er toezicht op. Oproep In een oproep tot het Braziliaan se volk vraagt de 'Nationale raad van christelijke kerken', mee te werken aan verandering van de onjuiste economische verhou dingen in het land. "Op grond van Gods liefde voor alle mensen kunnen wij niet onverschillig blijven tegenover de ellende, werkloosheid en andere proble men waarvoor het volk staat". Volgens de kerkelijke leiders lig gen de werkelijke oorzaken van de crisis in de economische, poli tieke en sociale verhoudingen. Met een groots opzette verkondi gingscampagne wil de islam in Afrika mensen terugwinnen die van de islam naar het christen dom zijn overgegaan. "Het wordt hoog tijd, dat de islam uit de slaaptoestand ontwaakt", zei een hoge islamiet, vertegenwoordi ger van het 'Programma ter ver kondiging van de islam', in Koe weit. Hij doelde vooral op Mala wi, waar de islam in tien jaar is teruggelopen van 65 tot nog geen 25 procent van de bevolking. De presbyteriaanse en methodis tische kerk van Nieuw-Zeeland spreken zich in een gezamenlijke verklaring uit tegen het bezit, ge bruik of het dreigen met kernwa pens.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17