c Crisis zichtbaar in wintermode Somber en sober alleen 's avonds HoUywood-sfeer >- a ■PI WOENSDAG 22 JUNI 1983 Extra Houd je bij de werkelijkheid en laat je niet verleiden tot dagdromen. Dat lijkt wel de belangrijkste boodschap die de 1800 confectionairs uit 28 landen, die hun collecties voor herfst en winter '83-'84 tonen op de Parijs modebeurs Prêt-a-Porter Feminin, de vrouw willen meegeven. Na een periode waarin de fantasie de vrije loop heeft gehad, hebben de dagelijkse beslommeringen van de moderne vrouw ditmaal model gestaan voor de nieuwe wintermode. Het leven speelt zich hoofdzakelijk op drie plaatsen af: op het werk, thuis en buiten de deur of feestelijke gelegenheden. Deze drie facetten hebben ten grondslag gelegen aan de belangrijkste modethema's: citadin (stedeling), confortable (gezelligheid) en seduction (verleiding). Vooral de citadin-trend geeft een heel andere kijk op de werkkleding van de vrouw. Japonnen en jassen met strakke lijnen en diepe sombere kleuren als donkergrijs, zwart, purper, brons, olijfgroen, donderrood en oud-goud moeten het.beeld oproepen van de vrouw die zakelijk is ingesteld en recht op haar doel afgaat. De brede schouders die bij deze kleding behoren, laten -misschien onbewust- duidelijk tot uitdrukking komen dat zij zich niet gemakkelijk van haar plaats zal laten verdrijven. Een noncha lante combinatie van de Japan- Deze zwart- gestreepte poncho, die met een cein tuur bijeen wordt gehouden komt uit de collectie van Jean-Claude de Luca. De poncho wordt gedragen op een grijze wol len pantalon. De zwarte trui met col maakt het zwart grijs beeld com pleet. De bonthoed geeft het geheel een folkloristisch tin tje. <K:V t - - VkW s *\Y Romantiek en glitter is deze winter echt al leen voor de avond gereserveerd. Uit de collectie van de Ja panse ontwerper Ki- mijima deze a-syme trische avondjapon waarin mousseline, gouddraad en kant is verwerkt. Rigeur De citadin-trend valt onder te verdelen in twee stijlen: rigeur en moderne. De rigeur-stijl heeft duidelijke kenmerken van de verfijnde Japanse kleding. Ruime mantels en jasjes met laag afhangende kimono- en vleermuismouwen met capuchons of brede kragen die in de revers doorlopen. De meeste modellen zijn vierkant of omgekeerd trapezium-vormig (met verbrede schouders en smalle toelopen bij de zoom van silhouet). Ook jassen met losse panden die over de mantel worden gedrapeerd en zo de indruk wekken van een cape of een grote omslagdoek zijn in deze stijl terug te vinden. Even strak van lijn zijn de rechte en trapezium-vormige japonnen, ontdaan van elke opsmuk, zij het dan met hier en daar een ingenieuze asymmetrische sluiting, een fraaie schouderpas of een knoopsluiting op de rug. Dat deze strenge kleding toch niet saai is komt vooral door de dessins, veel ruiten, strepen en geometrische figuren die aan moderne kunst doen denken. Moderne Wat vriendelijker is de Moderne-stijl die met zijn driekwart en zevenachtigste jasjes, sportieve blousons met epauletten op de schouders, forse opgestikte zakken en dubbele rijen knopen. In deze stijl passen ook de zakelijke maar o zo vrouwelijke mantelpakjes, bestaande uit een recht colbert met revers en een strakke rok met een split of stolpplooi aan de achterzijde of enkele plooien aan de voorzijde door Kitty van Gerven de Pariise mode- -■ beurs veel soberheid, die hier en daar wat wordt opgevrolijkt door a-symetrische sluitingen, aparte mouwinzetten en fel gekleurde accessoi- dan wel een asymmetrische sluiting met knopen. Het tuniek keert ook weer terug in het winterse modebeeld, veelal gedragen op een bandplooibroek met smal toelopende pijpen tot net boven de enkels. Overigens blijven vrijwel alle broeken boven de enkels, ook de pantalons met rechte pijpen die daardoor herinneringen oproepen aan de gaucho-broeken van enkele jaren terug. De Moderne-stijl biedt wat meer mogelijkheden om kleur in de kleding aan te brengen. De donkere tinten zwart, grijs en de aardkleuren worden wat opgefleurd met heldere tinten die zo uit de schilderijen van Mondriaan lijken te zijn weggenomen. Toch is het vooral de stof die het in de citadin-trend moet maken. De meest gebruikte materialen zijn wol, flanel, gabardine en crêpes. Confortable Mag de „nieuwe" werkkleding volgende winter dan streng en zakelijk zijn aan „gezellige" kleding zal het geenszins ontbreken. De gerieflijkheid van Een ensemble van de Italiaanse ont werper Valentino. De rechte panta lon valt net iets bo ven de enkel. De trui, in dezelfde ruit als de mantel met bontkraag, heeft een col. Een cocktail-japonnetje van bedrukte zijde met wijde vleermuismouwen. Alleen voor feestelijke uren mag het van de mode-ont werpers wat uitbundiger zijn. Voor de rest is het "met beide benen op de grond"-blijven. Een beetje cowboy stijl bij Chantal To- mas. Het wijde vrij lange jack wordt ge combineerd met een rechte rok, net over de knie. Een brede le ren ceintuur accen tueert de taille. het huiselijke leven heeft de ontwerpers geïnspireerd tot collectie die alle kenmerken draagt van het „home wear". Lekkere warme overslagjassen met sjaalkragen die veel weg hebben van peignoirs, ruime broeken met hessen als comfortabele pyjama's, sportieve trainingspakken, wijde rokken met dikke truien met vleermuismouwen; het past allemaal in de charentaises-stijl, een van de drie stijlen in de confortable-trend. Zoals ook de —herontdekte- chemisiers, de doorknoopjurken waarbij het accent vooral ligt op het bovenlijfje- en de robe-manteau, de japon met revers en een strakke ceintuur. De blouses zijn nog altijd van soepele stof, ruimer dan ooit met plooien over de voor- en achterpanden, biezen over de schouders en tal van aparte sluitingen. Ethnique Met name op de jongeren is de Ethnique-stijl afgestemd, een voortzetting van de vagabond-look. Kleding die de sfeer van de prehistorie moeten oproepen met materialen die er oud uitzien. Veel (kunst)bont en (kunst)leer verwerkt tot ogenschijnlijk gerafelde en gescheurde hessen en minirokken, pantalons en korte broeken moeten de draagster ervan een ruw, sexy en oorspronkelijk uiterlijk geven. Artisanal Oorspronkelijk is ook het kenmerk van de artisanal-stijl; kleding die eruitziet of ze met de hand is gemaakt. Ruim en eenvoudig zijn de mantels en poncho's, de rechte jurken en wijde deux-pieces van onregelmatig geweven stoffen. Glamour Alleen op het feest is pure luxe nog toegestaan komende winter. Als een filmster uit het Hollywood van de jaren zestig kan de vrouw de feestdagen doorbrengen gekleed in fel gekleurde uitdagende japonnen met lage decolletes, wijde blouses over ruime broeken en strak afkledende pakken. De stoffen voor deze feestkleding zijn hoofdzakelijk soepel: zijde, satfjn, fluweel en kant. En wie even over straat moet pakt een bontjas want het aanbod van bont was op de Prêt-a-Porter bepaald niet gering. Bontgevoerde gabardine-jassen, korte en lange bontjassen en bodywarmers van bont doen overigens wel enige afbreuk aan de eenvoud die de wintermode afstraalt. Accessoires Omdat de kleuren somber zijn en de lijnen recht zal er volgende winter naar hartelust kunnen worden geëxperimenteerd met accessoires om het uiterlijk wat op te fleuren. Opvallende kettingen van grote kralen en schelpen, brede leren ceintuurs en grote vierkante sjaals zijn er te kust en te keur en hoeden zijn zo langzamerhand niet meer weg te denken uit het huidige modebeeld. Van Saint Laurent een mantelpakje in zwart-wit ruitje ge combineerd met een blouse en hoed in lui paard-dessin. Je moet het echt even durven. Een beetje militai risme bij Claude Montane. Van de piloten leende hij de forse jas met een voering schapevachtook de hoofdbedekking is van de militaire kleermaker. Alleen de rok, waarop een ceintuur met tasjes wordt ge dragen is echt van Montana.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17