,We spreken massa wat moeilijk aan' Bisschoppen bezorgd om euthanasie Spaanse r.k. kerk boos op regering WOENSDAG 22 JUNI 1983 Ik rook dus niet, ik heb ook nog nooit gerookt, zelfs geen halve siga ret (laat staan een stickie, of wat er op dat gebied nog meer betaat), maar ik zeg het de dichter na die een sonnet besloot met de regels: God geve dat ik eens, aü oude man, de weg naar de verslaving vinden kan)" Want je leeft maar één keer - aan dat idee blijf ik voorlopig nog maar even vasthouden - en het is dan eigenlijk idioot dat je in dat ene schamele leven niet alles uit probeert wat er te beleven valt: pa rachutespringen, in een hangmat liggen, aan groepsseks meedoen, LSD slikken, een pand kraken, windsurfen, dronken worden, een karatefilm meenemen uit de video theek, ballonvaren, hasj roken, hasj smokkelen, naar Wenen gaan, een thuiswedstrijd van FC Groningen bezoeken, enzovoort, enzovoort (ik beperk me nu maar even tot de din gen, die ik persoonlijk nog nooit heb gedaan, u mag natuurlijk naar eigen inzicht schrappen en toevoegen. Het zal u zijn opgevallen, dat ik verzuimd heb 'een moord plegen' aan mijn lijstje toe te voegen. Dat betekent niet dat ik dat al eens ge daan heb, maar dat ik daar toch een beetje voor terugschrik, ook al leef ik maar één keer en is het zonde om in dat ene leven niet alles een keertje meegemaakt te hebben. Er zijn grenzen aan wat je moet wil len wille. En om de waarheid te zeggen liggen die grenzen bij mij al bij dat LSD slikken, die dronken schap en het hasj roken. Ik blijf lie ver present bij alles wat ik doe. Tenminste, zolang als ik leef. Maar daarna kan het niet meer, zult u zeggen. Dat is waar. Maar als we nu eens afspraken dat we het laatste jaar van ons leven mo gen besteden aan al die dingen die we daarvoor hebben nagelaten? Uit plichtsbesef, uit angst, uit on achtzaamheid of lamlendigheid, uit vrees voor het onbekende, of om dat we bang waren dat de buren er iets van zouden zeggen, of zomaar, omdat we nooit op het idee zijn ge komen. Dat moet toch te regelen zijn? Ik zie heus de problemen wel. Ten eerste: hoe weet je met zeker heid dat je nog maar een jaar te leven hebt? Dat weetje alleen maar als je op 22 juni 1983 besluit er op 22 juni 1984 een eind aan te maken, en je daar dan ook aan te houden als het zover is. Je kan ook morgen onder de tram komen als je even niet oplet en bij het oversteken over zo'n trambaandrempel struikelt. Daarom moeten we een limiet in stellen. De levensverwachting voor man nen is in Nederland 71 jaar, voor vrouwen 77 jaar, dus als we nu eens een ruime marge nemen en zeggen dat de man als hij 73 is ge worden zijn 'vrije jaar' mag opsou peren, en de vrouw als zij 79 is ge worden. Overleven zij dat jaar, waarin zij hasj hebben gerookt, dronken zijn geweest, aan groeps seks hebben gedaan, parachute hebben gesprongen enzovoort, en zovoort, dan mogen zij zelf bekij ken of het bevallen is of niet. Zo nee, dan houden ze ermee op en hervat ten hun gewone leven van vroeger, zo ja, dan mogen zij er rustig mee doorgaan, al moeten zij het dan wel uit eigen middelen doen. Want dat had ik nog vergeten te zeggen: de staat bekostigt alle uit spattingen in dat ene vrije jaar. Hij ziet dat als een. soort premie op al die jaren trouwe dienst aan de gemeenschap, of als arbeider, of als huisvrouw, of gewoon als mede mens, dat doet er verder niet toe. Er is ook geen limiet aan die jaarpre- mie gesteld. De geleerden hebben namelijk uitgerekend, dat het be roep dat op de staatskas gedaan zal worden gemiddeld binnen de grenzen blijft, zodat het alles bij el- kaar gemakkelijk te bekostigen is. Bij het skandinavisch ontbijt heb je ook altijd enkelingen die zich ver boven de kostprijs volproppen om dat ze zoveel mogen nemen als ze willen, maar dat wordt altijd weer gecompenseerd door de mensen die minder eten, uit gêne, of vanwege een kleine maag. Veel oudjes zullen bijvoorbeeld vrijwillig afzien van windsurfen en parachutespringen en zich be perken tot LSD en een Rolls Royce met chauffeur, terwijl andere na de tweede groepssekssessie al aan een hartaanval bezwijken zodat de staat de resterende elf maanden aan donaties voor hun vrije jaar aan de rustige klantjes kunnen be steden, die tevreden thuis zitten met hun videoapparaat en elek trisch open en dichtschuivende overgordijnen, en allang blij zijn dat er nu eens per week een tuin man komt en dat Henk van Ulsen een uurtje komt voorlezen uit de Camera Obscura. Allemaal leuk en aardig, zult u zeg gen, maar het zal de staat toch te veel kosten. Ik betwijfel dat. Want er staat een grote opleving van de economie tegenover. De ouden van dagen hebben iets om naar toe te leven, zij verzamelen nieuwe ener gie, de dokterskosten en de bezet ting van de ziekenhuisbedden gaan drastisch omlaag, de werk loosheid (tuinman, chauffeur, pa rachutespringinstructeur) keldert zienderogen, enzovoort, enzovoort. Dus ik zou zeggen: regering, re geer! Jullie hebben nog twintig jaar voor ik aan de beurt kom. In ons land werden in 1981 ongeveer 50.000 ongevallen ge registreerd, waarbij 1800 mensen het leven verloren en er ruim 53.000 gewond raakten. Zeventig procent van deze ongelukken gebeurde binnen de bebouwde kom. Zestig procent van de doden binnen de bebouwde kom waren voetgangers en fietsers (zo'n 500), terwijl zeventig pro cent van de gedode kinderen (ongeveer 140) slachtoffer werden binnen een afstand van enkele honderden me ters van hun eigen huis in een straat met weinig verkeer. Deze cijfers zijn afkomstig van de Nederlandse Vereniging Be scherming Voetgangers (VBV), die dit jaar haar 30-jarig jubi leum viert. Het voornaamste doel van deze organisatie is zich zelf zo spoedig mogelijk opheffen. „Maar dat", zegt directrice Boukje Jansen, „zit er helaas voorlopig nog niet in. Er is nog zoveel te doen om de voetganger een volwaardige plaats in het hedendaagse verkeer te bezorgen. Het werk dat wij doen, gaat de hele Nederlandse bevolking aan, want we zijn allemaal weieens voetganger". De vereniging heeft vanaf haar oprichting in 1953 een vrij groot aantal belangrijke over winningen geboekt. Een klei ne greep. Zo werd bijvoor beeld begin jaren vijftig op verzoek van de Amsterdamse afdeling van de VBV de hoofdstedelijke Kalverstraat tussen 14.00 en 15.00 uur af gesloten voor rijverkeer. In feite was dat een voorloper van het zogenaamde voetgan gersgebied zoals we dat nu door het hele land kennen. In 1957 werd, dank zij de in spanningen van de VBV, de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom vastgesteld op 50 kilometer per uur. 30 km Sinds 1 april van dit jaar kan de VBV nog een ander resultaat op haar lijstje bijschrijven, namelijk het wettelijk vast leggen dat 30 kilometer per uur snel genoeg is binnen de bebouwde kom. Niettemin is de vereniging slechts gedeel telijk tevreden met het be haalde resultaat. De regeling geldt slechts op wegen met uitsluitend bestemmingsver keer (woonwijken) of op we gen met verkeer dat zijn be stemming heeft in de directe omgeving daarvan. Dit bete kent dat een groot aantal we gen en straten nu uitgesloten is van die regeling, terwijl een 30-km-limiet daar ook erg nodig kan zijn, volgens de VBV. De 49-jarige Boukje Jansen- Marsman is sinds 1 december directrice van de vereniging, nadat ze zich in de daaraan voorafgaande jaren verdien stelijk had gemaakt als voor zitster van de VBV. „Die dis cussie over de maximum snelheid binnen de bebouw de kom is al jaren aan de gang. Wat de VBV betreft al vanaf 1957, toen de 50-km-li- miet werd ingevoerd. Dat vonden wij toen al te hard. Wij pleitten voor 40 km per .,Kijk, het is niet zo dat wij anti auto zijn, helemaal niet. Maar als je uit de cijfers constateert dat de vele ongevallen bin nen de bebouwde kom voor het grootste deel te wijten zijn aan de té hoge snelheid van de auto's, dan moet je daar wat aan doen. Te meer omdat tal van bewonersgroe- pen bij ons aan de bel trok ken. Gelukkig heeft de VBV in samenwerking met de ENFB (Eerste Nederlandse Fietsers Bond) en „Stop de Kindermoord" nu kunnen bewerkstelligen dat die 30 ki lometer per uur er komt". Vooral in nieuwbouwwijken willen nog wel eens vrij bre de straten liggen. Wegen die in elk geval niet uitnodigen tot het rijden van 30 kilome ter per uur. Boukje Jansen: „Nee, en als men die straten zo laat als ze zijn, zal ook nie mand zich iets van die 30 km aantrekken. De weg moet zo worden veranderd dat hij die 30 km afdwingt. Er moeten „snelheidsremmers" worden ingebouwd, zoals bochten, drempels, versmallingen, noem maar op. Er is van alles op dit punt te bedenken. En, wat ook heel belangrijk is, je Directrice Boukje Jansen en VBV-voorlichter Jan Kuiper: "We zijn allemaal wel eens voetganger". kunt met betrekkelijk weinig middelen straten omtoveren van snelle in langzame we gen". Zoals gezegd, de VBV heeft toch nog wel enkele kantte keningen bij de huidige 30- km-regeling: „Wij vinden dat de maximaal toegestane snel heid in de bebouwde kom al tijd 30 kilometer per uur moet zijn, en dat alleen op be paalde plaatsen, waar dat met verkeersborden is aangege ven, 50 km mag worden gere den. Met de nu tot stand ge komen regeling is dat precies andersom. Men mag overal 50 rijden, behalve daar waar anders is aangegeven". Het grote voordeel van de 30- km-per-uur-regeling is dat de woonomgeving van mensen een stuk veiliger wordt. Zo hebben proeven uitgewezen dat wanneer bijvoorbeeld een kind plotseling 15 meter voor een auto oversteekt, die wagen nog net op tijd tot stil stand kan komen bij een snelheid van 30 km. Bij 50 km wordt het kind wel ge raakt. De Vereniging Bescherming Voetgangers werd op 22 de cember 1953 opgericht. Het initiatief kwam toentertijd van het Nederlands Vrou wencomité, dat ernstig verontrust was over het stij gend aantal verkeersongeval len. Het doel van de vereni ging was, en is nog steeds, het behartigen van de belan gen van de voetganger, zodat deze groep een veilige plaats in het verkeer krijgt. In die drie decennia groeide de ver eniging uit tot 4000 leden en kreeg een eigen kantoor, waar momenteel twaalf men sen in vaste dienst werken. De belangrijkste subsdiege- ver voor de vereniging is het ministerie van verkeer en wa terstaat. Behalve het werken aan grote projecten als de 30-km-rege- ling, is de vereniging nog op tal van kleinere gebieden in de weer. Boukje Jansen: „We werken ook mee aan regiona le projecten. Zoals het geven van adviezen aan gemeenten bij het aanleggen van nieuwe woonwijken. In feite komt het er op neer dat wij bepaal de dingen trachten te berei ken in samenwerking met de overheid. Maar dat is natuur lijk vaak een langdurig pro ces. Zo heeft bijvoorbeeld de 30-km-regeling ons vijf jaar gekost. Bewoners „Daarnaast zijn we ons de laat ste jaren steeds meer bezig gaan houden met het steunen van bewonersgroepen die be paalde verkeersvoorzienin- gen in hun woonwijk wen sen. We leggen contact tus sen die bewonersorganisaties en de gemeenten. Zo heeft de VBV aan de wieg gestaan van de woonerven. „Het is niet zo dat wij bewoners die ons om advies vragen, zeggen van dat moet je zo en zo doen. We zeggen er heel nadrukkelijk bij dat het om adviezen gaat, waar men mee kan doen wat men wil. Aan de ene kant zijn we een voor lichtende instantie, maar a de andere kant zijn we voort durend bezig met bedenken hoe het beter kan en ont plooien initiatieven daartoe". Ook heeft de VBV veel be moeienis met scholen en ge handicapten. Boukje Jansen: „Elk jaar houden we een gro te actie voor ouders wier kin deren voor het eerst naar school gaan. Die ouders krij gen dan een brochure met tips om hun kinderen veilig naar school te laten gaan. Daarnaast zijn we al een tijd bezig met zogenoemde voet gangerstrainingen voor de derde klassen van de lagere scholen. Dit is te vergelijken met de fietsopleidingen zoals die tegenwoordig wel in zes de klassen worden gegeven". In Apeldoorn realiseerde de VBV een proefproject voor blinden en slechtzienden, in de vorm van een looproute tussen de treinen van het NS- station en de bussen van de Veluwse Autobus Dienst. Rubbertegels moeten de blinden en slechtzienden vei lig en gemakkelijk van de ene vorm van openbaar vervoer naar de andere helpen. De Vereniging Bescherming Voetgangers heeft een twaalftal regionale afdelin gen door het hele land. Toch heeft de VBV maar 4000 le den. Een niet al te groot aan tal na 30 jaar. Boukje Jansen: Wij spreken de grote massa wat moeilijk aan, maar we zijn er wel voor haar. Wellicht dat het te maken heeft met het feit dat we ons niet bezighouden met wan deltochten en dergelijke. De VBV is er echt alleen maar voor de verkeersveiligheid en is derhalve een belangen groep voor iedereen". De Nederlandse bisschoppen heb ben in een brief aan premier Lubbers hun bezorgdheid ken baar gemaakt over de uitspraak van twee recente euthanasie-pro- cessen. De bisschoppen zijn van mening dat in beide zaken de geldende wet niet volledig is ge volgd. Het gaat hier om de zaak over hulp bij zelfdoding voor de rechtbank in Rotterdam en die over actieve directe euthanasie voor de rechtbank in Alkmaar. Bij beide vonnissen werd eutha nasie onder bepaalde omstandig heden aanvaard. In hun brief schrijven de bisschop pen dat er thans een proces aan de gang is, waardoor „de huidige wet in feite dreigt te worden uit gehold". Daardoor worden die burgers gediskwalificeerd, die de fundamentele menselijke waardigheid, zoals zij deze in de wet vervat zien, willen handha ven. Dat proces wordt volgens de bisschoppen veroorzaakt door uiteenlopende interpretaties van het begrip euthanasie en een te ruime opvatting over de invloed „die in de maatschappij levende denkbeelden zouden mogen hebben op de rechterlijke macht". Naar de overtuiging van de bis schoppen mag de grens naar ac tieve directe euthanasie en posi tieve hulp bij zelfdoding niet overschreden worden. Van het oordeel dat een leven verder zin loos is, moeten wij ons als men sen en als gemeenschap onthou den, aldus de bisschoppen in de brief. „Wij behoeven niet en mogen soms niet de dood tot het uiterste te genhouden en het leven tot het bittere einde verlengen",' schrij ven de bisschoppen. „Wij zijn ge roepen om het menselijk lijden zoveel mogelijk te voorkomen en te bestrijden, ook al komt daar door als neven-effect de nabije en onafwendbare dood dichter bij. Indien wenselijk of nodig zou dit in de tekst van de wet ver helderd kunnen worden". Volgens de bisschoppen moet daar halt worden gehouden waar een handelen begint dat in alle eer lijkheid niet anders dan doelbe wust doden genoemd moet wor den. „Actieve directe euthanasie en actieve hulp bij zelfdoding impliceren echter een geheel an der oordeel: zij bevatten een uit spraak over de zinloosheid van het nog resterende leven zelf. Een mens kan de zin van zijn le ven niet altijd ervaren of duide lijk aangeven". Gereformeerder kerken: Beroe pen te Leidschendam (als direc teur van het Instituut voor Kerk en Samenleving te 's-Gravenha- ge en omstreken): drs. R. A. van Kooy, kandidaat te Bodegraven, die dit beroep heeft aangeno men; te St.-Annaparochie: drs. M. Glastra, kandidaat te Kam pen; te Woerden: drs. M. Erke- lens te Monnikendam. Beroep baarstelling: drs. R. A. van Kooy, Henegouwerhof 30, 2411JZ Bo degraven en drs. M. Glastra Wortmanstraat 545, 8265AT Kampen. Gereformeerde kerken vrijge maakt: Aangenomen naar Rot terdam-Centrum als evangelisa tiepredikant voor het Rijnmond gebied: J. W. Roosenbrand te De venter. Gereformeerde Gemeenten: Be roepen te Westkapelle: M. Burg graaf, kandidaat te Rotterdam; te Alblasserdam, te Oosterland, te Oud-Beijerland en te Rotterdam- IJsselmonde: B. van der Heiden, kandidaat te Dordrecht; te Ud- del: M. Mondria te Waardenburg; tweetal te Katwijk: M. Burg graaf, kandidaat te Rotterdam en B. van der Heiden, kandidaat te Dordrecht. Zuid-Afrika Bisschop Desmond Tutu, de alge meen secretaris van de Zuid- afrikaanse raad van kerken, heeft gezegd, dat de toekenning van de burgerrechten aan alle Zuidaffikanen beslissend is voor een vreedzame oplossing van de problemen van Zuid- Afrika. Tutu sprak aan de vooravond van de bijeenkomst van de raad van kerken (Engelse afkorting SACC) die deze week wordt ge houden. De bijeenkomst staat in het teken van de vraag, hoe men vrede in Zuid-Afrika kan berei ken. Tutu deelde mee, dat het vraagstuk van het geweld, zowel het geweld van de voorstanders van het apartheidsbeleid als dat van de tegenstanders ervan, een hoge prioriteit heeft. De bijeenkomst is één van de be langrijkste in de geschiedenis van de SACC. Niet alleen neemt het geweld in Zuid-Afrika toe, maar ook ontstaan er in de ker ken spanningen over de houding tegenover het apartheidssys teem. Met name in de Engelstali ge kerken die officieel het apart heidsbeleid afwijzen en voortdu rend de regering bekritiseren, zijn er moeilijkheden tussen de zwarte en blanke leden over de vraag, wat de afwijzing van de apartheid voor de christen in zijn dagelijks leven betekent. Vol gens vele blanke leden van deze gemengde kerken, waarin de zwarten sterk in de meerderheid zijn, houden de kerken zich te veel bezig met politieke, sociale en economische vragen en ver waarlozen zij de bijbelse leer en de relatie tussen god en de gelo vige. Desmond Tutu Beroepen Nederlands hervormde kerk: Be roepen te Boskoop: A. C. Kortle- ve te Benschop; te Groot-Am- mers: J. van de Ketterij te Wage- ningen; te Zoelen: J. J. Esveldt, kandidaat te Doorn. Aangeno men naar Harderwijk: H. C. Mar- chand te Onstwedde. MADRID - De voorzitter van de Spaanse bisschoppenconferen tie, mgr. Diaz Merchan, spuide deze week in zijn openingstoe spraak op de jaarlijkse bijeen komst van de Spaanse bisschop pen, die tot zaterdag duurt, scherpe kritiek op de nieuwe koers onder de socialistische re gering. Zonder de socialisten met name te noemen, sprak mgr. Diaz Merchan zijn grote bezorgd- door Gerrit-Jan Hoek heid uit over de huidige ontwik keling, die naar zijn oordeel veel te snel en abrupt gaat: „de rich ting die de sociale krachten, die heden ten dage openlijk de strijd hebben aangebonden om ons geestelijk bezit te vernietigen, op gaat moet de Spanjaarden zor gen baren". Volgens de Spaanse bisschop is er in Spanje sprake van „een per manente aanval op de goede ge woonten van ons volk, alsof de vooruitgang van onze natie ervan afhangt als wij onze goede ge woonten overboord gooien". Mgr. Diaz Merchan onderkende, dat de rooms-katholieke kerk „moeilijke tijden doormaakt, waarin er legio indicaties zijn, dat er zich een nieuw type maat schappij ontwikkelt, waar we momenteel geen idee van heb ben". Met name bekritiseerde de voorzitter van de bisschoppen conferentie het wetsvoorstel om de abortus in een drietal gevallen niet langer strafbaar te stellen, en het wetsontwerp dat de subsidie en beheer van de Spaanse onder wijsinstellingen regelt. Met name de onderwijskwestie zit het Spaanse episcopaat bijzon der hoog, al hebben tot dusver vooral geestelijken buiten de bis schoppenconferentie hun batte rijen op die nieuwe onderwijs wet gericht. De secretaris-gene raal van de religieuze onderwijs organisatie waarin 23.000 katho lieke onderwijzers verdeeld over 3500 centra met 2 miljoen leerlin gen verenigd zijn, de jezuitenpa- ter Martin Jimenez, bestempelde kort geleden de onderwijswet als „een ernstiger kwaad dan de abortus voor een katholiek" en als „een harde slag gericht tegen de kerk". De onvrede van de rooms-katholie ke prelaten betreft niet zozeer de financiële subsidie die de katho lieke onderwijsinstellingen van de Spaanse staat ontvangen. Met een jaarlijkse tegemoetkoming van 1,5 miljard gulden zijn de so cialisten nog 12 procent guller dan de voorgaande centrum rechtse regeringen van de UCD. De irritatie van de rooms-katho- lieke kerk betreft echter vooral de bestuurlijke veranderingen op onderwijsinstellingen waarin de nieuwe wet voorziet. De vorming van een gedemocrati seerde commissie, waarin kerke lijke vertegenwoordigers hun be voegdheid om te beslissen over het aantrekken van onderwij zend personeel en toelating van leerlingen, moeten delen met on derwijzers, vertegenwoordigers van de ouders en leerlingen, zit de kerk hoog. Pater Martin Jime nez noemde deze clausule zelf een verkapte nationalisering: „Niet ons eigendom wordt ontei gend, maar het bestuur van onze centra via de verkiezing van de directeur en de straffe voor schriften bij de toelating van leerlingen". De dreigende confrontatie tussen de rooms-katholieke kerk en de socialistische regering naar aan leiding van deze Spaanse school strijd anno 1983, wordt nog eens verder geaccentueerd door de so ciale spanningen rond de abor tus. Gisteren begon in Valladolid het proces teg^n 13 vrouwen, we gens het uitvoeren c.q. laten uit voeren van abortus. Tegen de aborteuse eiste de officier van justitie maar liefst 96 jaar gevan genisstraf, tegen de 12 andere vrouwen straffen variërend van een tot zes maanden. Evenals tijdens het geruchtmaken de abortusproces in Bilbao, werd gisteren in Valladolid door enke le honderden mensen gedemon streerd tegen de vervolging van de 13 vrouwen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 15