Onderhoudend met 'Haft und Urteil' ;ata maakt naam niet waar Instituut Houtappel: Grondlegger van Buto dans DINSDAG 21 JUNI 1983 Kunst AMSTERDAM - In het Amsterdamse Universi teitstheater, liggen blok- nootjes en potloden voor het publiek klaar. De toe schouwers zullen een openbare les 'Geoefend rangschikken' van het In stituut Houtappel mee maken. Na een inleidende film en een lezing, volgt na de pauze het leerstuk 'Haft und Urteil' van Ar thur Schnitzler. De film 'Friese oefeningen' toont een man en een vrouw die door een bos wandelen. Herhaalde malen vindt de man een keu kenmes, of een pistool. Elk frag ment eindigt wanneer de man zijn liefkozend handen op de schouders van de vrouw legt. Door de aanwezigheid van het wapen wordt echter sterk de suggestie van een moodpoging gewekt. De camera, die eerst al leen registreerde, wordt steeds meer een personage in de film, dat wegduikt op het moment dat de man of vrouw omkijken. 'Friese oefeningen' is een eerste •DEN HAAG De balletdanser Henny Jurriëns van het Nationale Ballet ■met de onderscheiding, die hij gisteravond na een voorstelling in Den Haag mocht ontvangen. De onderscheiding werd hem op grond van zijn artistieke prestaties uitgereikt namens de Vrienden van het Nationale Ballet. (Foto anp). oefening in verschillende per spectieven, zowel letterlijk wat betreft blikveld als figuurlijk wat betreft interpretatie wat een scène. In de lezing legt de cursusleider ondermeer uit waarom een stoel niet zo maar een stoel is, maar een voorwerp dat slechts tot stand kon komen door de in spanningen en bemoeienissen van, voorzichtig geschat, zo'n half miljoen mensen. Niet voor niets heet de lezing 'Gedwongen verbanden'. 'Haft und Urteil' is geen bestaand stuk van Schnitzler. De spelers hebben een aantal teksten geno men en wat door elkaar ge gooid. Ook is het geen echt leer stuk, een stuk dat vooral be doeld is om tijdens het repete ren discussies bij de spelers op te roepen. De discussie vindt tij dens de voorstelling plaats, en wordt gespeeld. Het grootste ge deelte van het stuk speelt zich op video af. Een man en een vrouw, Karl en Emma, worden al converserend, ieder op een ei gen videoscherm, opgereden. Langzaam gaat hun conversatie over in een toneelstuk binnen het toneelstuk, waaraan een einde komt wanneer de twee re gisseurs, ook ieder op zijn eigen tv-scherm, worden opgereden. Zij bespreken hoe zij het stuk gestalte zullen geven, laten de twee spelers stukken voorspe len, maar moeten telkens de ideeën verwerpen. Terwijl de regisseurs al ruzieënd afgaan, gaan de spelers, nu in het echt, door met hun stuk, dat onder tussen de derde of vierde laag van de voorstelling is gewor den. De gedachte achter 'Haft und Ur teil', de verschillende perspec tieven, die leiden tot verschil len in waarneming van waar heid en onwaarheid is op zich geslaagd. De uitwerking had echter puntiger gekund. Vooral de twee regisseurs van wie de één om onduidelijke redenen een vervelende galm had, wa ren niet sterk. Ook werd het ka der van de cursus 'Geoefend rangschikken' niet consequent doorgevoerd. 'Haft und Urteil' is voornamelijk door het goede spel van enkele van de spelers, een onderhou dende voorstelling. Het wekt echter de indruk meer dan dat te willen zijn. 'Haft und Urteil' wordt gespeeld tot en met 2 juli in het Universiteitstheater van Amsterdam (Nieuwe Doelen straat 16). JACQUELINE MAHIEU •Fragment uit 'Haft und Urteil' van Instituut Houtappel. (Foto Bob vod Dontxlg). Yoko Ashikawa Hijikata's 'Nip pon no Cibusa' AMSTERDAM - In een smoor- heet BeUevue theater in Amster dam had gisteravond de voor stelling plaats die de bekroning van de Japanse dans in het Hol land Festival zou moeten wor den. De dansgroep van Tatsumi Hijikata trad er op: Ankoku Bu- to-Ha, letterlijk dans van duister nis. Hijikata was in de jaren vijf tig één van de grondleggers van de dansstijl, die naar zijn groep nu Buto dans wordt genoemd. De door hem gemaakte choreo grafie Nippon no Chibusa werd uitgevoerd door Yoko Ashikawa en Saga Kobayashi, in het pro grammaboekje aangemerkt als behorend tot de meest fascine rende danseressen van deze tijd. De zodoende hooggespannen ver wachtingen werden wat mij be treft niet ingelost. Aan de beide danseressen lag het niet. Ze ga ven blijk van grote mimische vaardigheden en hun bewegin gen waren zeer beheerst en nauwgezet Ook aan de theatrale kanten was veel aandacht be steed: de decors waren fraai uit gevoerd en fünctioneel en er werd veel en goed gebruik ge maakt van verschülende belich tingen, waarmee uitgekiende ef fecten werden bereikt. Toch was de voorstelling als geheel slechts bij vlagen boeiend. Mis schien komt dat door het thema; de voorstelling is een verbeel ding van de visioenen van een stervende vrouw. Dat gebeurt in een serie vrij korte taferelen, waarin de sfeer van de dans en die van de muziek nauw op el kaar aansluiten. De danseressen contrasteren sterk met elkaar. Ashikawa danst heel extrovert Ze springt vaak als een ver dwaasde gebochelde over het po dium en rolt met de ogen. Haar mimische mogelijkheden zijn verbluffend. De stemmingen en leeftijden zitten elkaar op haar gezicht als vlinders achterna. Het grootste deel van de dans komt voor haar rekening, soms afge wisseld door dansfragmenten van Kobayashi. Zij is keurig in kimono gestoken en beweegt in getogen, gracieus en lijdzaam. In het begin is dat conprast in stijl en bewegingstempo spannend. Door een gebrek aan ontwikke ling vloeit die spanning echter langzaam weg. De scènes gaan alle op elkaar lijken. Misschien komt het omdat we als westerlin gen het fijne van de nuancerin gen niet kunnen vatten. In elk geval hebben de bewegingen van Hijikata niet de dramatische zeg gingskracht, die de trage perfec tie van de andere Butogroepen kenmerkt. Door de zware effecten, die Hijika ta gebruikt, krijgt de voorstelling dan ook iets drammerigs. Vooral de extreme muziek, van gerom mel dat de boxen deed kreunen, tot gepiep, waarbij mensen ver twijfeld naar hun oren grepen, wordt irritant. Maar ook het ex pressionistische bewegen ver wijst op een gegeven moment al leen nog naar zichzelf. De accen ten worden vaak met zo'n dikke kwast gezet, dat je als kijker de neiging krijgt je er op alle moge lijke manieren aan te onttrekken. En dat kan nooit de bedoeling zijn geweest Ankoku Buto-Ha is ook vanavond te zien in Theater Bellevue in Amsterdam. ARIEJAN KORTEWEG Leidse bioscopen LUXOR (121239): "The Excorcist", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15,16.30,19.00 en 21.30 uur, 16 jr. LIDO 1 (124130): "De lift", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45,16 jaar. LIDO 2: "48 Hours", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "An officer and a gentle man", da. 19.00 en 21.15 uur, do. vr. en di. ook 14.30 uur, 12 jr. Fam. voorstelling: "Als je begrijpt wat ik bedoel",za., zo. en wo. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 4: "Sophie's Choice", da. 14.00 en 20.15 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "Gandhi", da. 14.00 en 20.00 uur, al. TRIANON (123875): "Jacht op Tiroler slipjes", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Koningin van het lief desspel", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Meisjes van de hptore ctnnH" xrr orv 70 91 9(1 Bioscopen Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "De lift", do., ma., di. en woe. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.45 en 21.15 uur, za., zo. en woe. ook 13.45 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Blondjes in hun blootje", za. 24.00 uur, 18 jaar. Euro 2: "An officer and a gentleman", do., ma., di. en woe. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.30 en 21.00 uur, za., zo. en woe. ook 13.45 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Proefkonijntjes voor sexplezier", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 3: "Tootsie", do., ma. di. en woe. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.30 en 21.00 uur, al. Kindermatinee: "Lucky Luck en de ballade van de Daltons", za., zo. en woe. 14.00 uur. Nachtvoorstelling: 'Tootsie", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "The Excorcist", do., ma., di. en woe. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.45 en 21.15 uur, za., zo. en woe. ook 13.45 uur, za. ook 24.00 uur. 16 jr. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) I GREENWAY: "Poltergeist", do. 21.00 uur, vr. en za. 19.30 en 21.30 uur, zo. 18.30 uur, woe. 20.15 uur, 16 jr. "La Passante du Sans Souci", zo. 21.00 uur, ma. en di. 20.15 uur, di. ook 14.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Herbie is de pi sang", za., zo.en woe., 15.45 uur. "Billie Turf', za., zo. 14.00 14.30 uur. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Hot Bubblegum", do. 14.45 en 20.00 uur, vr., za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, ma. en di. 20.00 uur, woe. 14.45 en 20.00 uur, 12 jr. CITY 2: "The Excorcist", zelfde tij den als City 1, aL CITY 3: "Tiroler slippertjes", zelfde tijden, 16 jr. CITY 4: "Bruce Lee fury", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. 14.45,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "Der Blechtrommel", za., zo., i., di. en woe. 20.00 uur, 16 jr. Expositie» WARMOND Het Oude Raadhuis - tekeningen Erik van Driel en gouaches Leon Wildenburg, t/m 30/6, di 1! i, do, zo 14-16 uur i tentoonstelling van de werkgroep Leiden e.o. van de Hongerstichting, tot 5/7, tijdens openingsuren. Rijksmuseum voor Volkenkunde V m 17/7, In der Minne Schikken; t/m 21/8, Bhoetan, Land van de Vreed zame Draak; t/m 17/7, Dans en Theater in de Japanse Kunst; tot 1/ 10, Japan, profiel van een cultuur; di t/m za van 10-17 uur, zon en feest dagen van 13-17 uur. De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, aquarellen en grafiek van Günther Wagner, tot 3/7, ma. t/m zo. 13.00 - Galerie Denise Stephan - Trees Klijn, tekeningen en etsen t/m 30/6, vr., za., zo. 13.30 - 17.30 uur. Pieterskerkchoorsteeg 12 - Diederik van Kleef, recent werk, t/m 25/6, wo. t/m za. 12.00 - 18.00 uur, do. )Leon Wild» uur, woe, d 11-16 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mine ralogie, Hoogl. Kerkgracht 17 - 'Energie uit eigen bodem', t/m 4 au gustus, ma. t/m vrij. 10-17 uur. zo 14-17 uur. Galerie Fenix - Botermarkt 26, expo sitie Josephine Verbist, schilderij en, tot 10/7, dag. behalve maandag. Galerie De Pomp - Trudi Doeleman, naieve beelden en achter glasschil deringen, t/m 30/6, di 19-21 10-12 en 14-16 uur, do. za e 14-16 uur. OEGSTGEEST Jacques van Bellen - Arabische Ta pisserieën van Tjitske Ketting-Zijl- stra, t/m 25/6, di t/m do 9-18 9-21 uur, za 9-17 uur. Tarenskeen; Nel Breeschoten-De Haas; Hannie Bal en Veri van Dor- molen; t/m 2/7, di, woe, do, vr van Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dins dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 u Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: da gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. de afdeling intesieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. huis Leiderdorp, 's maandags 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00- Ziekenhuizen 14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd. dagelijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten (behalve kinde renzijn de bezoekuren als volgt: 14.30.-14.45 18.30-18.45 3K 18.30- Elke dag: 14.15-15.00 i 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van ernstige patiënten roor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hier voor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdelingen: Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.00 uur. (Alleen voor ouders - kinderen kan er afgesproken worden met de 1 verpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18,30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewaking: 's och tends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30- c^adcYlieuw& 21 juni 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Op de gisteren gehouden paardenmarkt te Rijnsburg waren ruim 300 paarden ten verkoop aangeboden. De han del was buitengewoon levendig en de vraag naar goede werk paarden bijzonder groot. Luxe paarden ziet men daar zelden, ook hitten ontbreken meestal; overigens waren er bijzonder mooie exemplaren aanwezig en werden er goede prijzen voor besteed. In het bosch van Vineennes bij Parijs werd zekere P. in hechtenis genomen als verdacht van landlooperij. De man ver klaarde echter een domicilie te hebben, maar wilde dat niet op geven. Door strikvragen in het nauw gebracht, bekende hij zij ne verloofde vitriool in het ge laat te hebben geworpen, waar na hij uit vrees voor een aan klacht het hazenpad had geko zen. Bij onderzoek bleek het be doelde meisje werkelijk door vi triool verwond te zijn, gelukkig slechts in lichten graad. Zij ver klaarde uit liefde voor P. de zaak te hebben verzwegen. Die edelmoedige handelwijze was aan geen ondankbare besteed. P., die terstond werd ontslagen, is thans in ondertrouw opgeno men met zijn vergevingsgezin de Dulcinea, die echter ais hu- we l ij ksvoorwaarde heeft ge steld, dat er nooit eenflesch mei vitriool in huis mag komen Vijftig jaar geleden: - Twee groepen zigeuners, die naar Bremen waren gekomen om op de paardenmarkt zaken te doen, geraakten met elkan der in twist, waardoor een groote vechtpartij ontstond, die voornamelijk met het mes werd beslecht. Toen de politie arri veerde lagen bijna alle deelne- wond aan den kant weg. Velen hunner moesten naar het ziekenhuis worden overgebracht, waar twee in le vensgevaar verkeeren. Ver scheidene vechtersbazen zijn onder arrest geplaatst - De paarden van de bereden politie te Praag zullen voor taan in plaats van met ijzer met rubber worden beslagen om het uitglijden op asphaltwegen te voorkomen. Deskundigen meenen, dat deze rubber hoeven ook voor de paarden veel beter zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17