c BOEKEN Kuijers "Eend voor eend" Sf nog steeds springlevend Dondergoden en pestkoppen Kinderpoëzie van niveau MI51MAU Mensen in intriges verstrikt Lyrische poëzie van Guillaume v.d. Graft BS) Nederlandse misdaad "Mijn beer heeft altijd wat" WOENSDAG 15 JUNI 1983 Extra 'Dondergoden en Pestkoppen' zijn oude Germaanse goden verhalen, naverteld door Henk van Kerkwijk. Een machtig epos vanaf de schepping van de wereld tot aan het einde der tijden, met in de hoofdrol de oppergod Wodan. Maar ook an dere goden, reuzen, mensen en dwergen doen van zich spre ken. Germaanse goden zijn net als mensen. Ze zijn vrolijk, maken plezier, vrijen, of halen rotgein- tjes met elkaar uit als het zo uitkomt. Wodan is hun onbe twiste leider. Drinken uit de bron der wijsheid - 't kostte de heerser wel een van zijn ogen - heeft hem inzicht gegeven in allerlei gebeurtenissen. Zo voorziet Wodan het einde der tijden en stelt alles in het werk om dit zo lang mogelijk uit te stellen. Daarbij wordt hij flink dwars gezeten door de god Lo- ki. De strijd tussen Wodan en Loki loopt als een rode draad door alle verhalen. Loki, aanvanke lijk de vrolijke noot in het go dengezelschap, haalt voortdu rend grappen uit, ook ten koste van anderen. Als Loki zelf een aantal malen voor gek is gezet, besluit hij wraak te nemen. Er ontstaat een machtsstrijd met Wodan die het einde van het onbezorgde godenbestaan in luidt. Henk van Kerkwijk geeft een le vendig beeld van deze Ger maanse godenwereld. Het be gin, de schepping, vraagt enig doorzettingsvermogen: namen en gebeurtenissen volgen el kaar in razend tempo op. Maar daarna raakt de lezer gevangen door de wonderlijke perikelen waarin de goden verzeild ra ken als gevolg van liefdesavon tuurtjes, jaloezie, ruzie of ande re bemoeienissen. De verhalen zijn boeiend, soms uiterst ver makelijk, vaak wreed. De Ger- goden waren geen doetjes en hielden niet van hal ve maatregelen. Lezers (ook volwassenen) vanaf 12 jaar met een voorkeur voor wonderlijke verhalen, historie en magie komen ruimschoots aan hun trekken. Het boek is geïllustreerd door Li- dia Postma. Hoewel ik een groot bewonderaar ben van haar talent, vind ik de zwart wit tekeningen in 'Dondergo den en Pestkoppen' op een en kele uitzondering na teleurstel lend. MARGOT KLOMPMAKER 'Dondergoden en Pestkoppen', Henk van Kerkwijk, uitg. Sjaloom, ill. L.Postma, f 19.50. In de eindeloze rij van Prisma pockets zijn nu twee opmerke lijke boekjes van de in Enge land geboren maar in Amerika getogen Robert McCrum ver schenen. Zijn eersteling werd onder de Nederlandse titel "In de gehei me staat" als Prisma nr. 2044 uitgegeven. McCrum geeft daarin niet bloot wat hij pre cies onder die geheime staat verstaat. Hij blijft het hardnek kig over "het departement" praten. In dat departement wordt een man dood aange troffen. Zelfmoord, zegt het of ficiële onderzoek. De verras send gewipte chef van het de partement gelooft daar echter niet in. Natuurlijk kan de man na diep speurwerk de dader onthullen. Maar eigenlijk is dat bijzaak. Het gaat de auteur erom te ont hullen welk een macht infor matie betekent. Informatie, die vandaag de dag in een compu ter zit opgeslagen. Volgens McCrum ligt de werkelijke macht van een regering bij het departement dat de bediening van die computers beheert McCrum is geen meeslepend schrijver. Geen boeiend vertel ler. Integendeel eigenlijk. Hij ontwikkelt zijn verhalen traag, moeizaam bijna en hij wil zich nog eens in details verliezen. Dat blijkt nog meer uit zijn tweede boek "Moed der wan hoop" (Prisma nr. 2032). Maar ondanks dat gebrek aan tempo is het fascinerend de draden te volgen waarin de centrale figuur van dit verhaal verward raakt en ten slotte zelfs verstikt. Het verhaal draait om Philip Taylor, een volstrekt argeloze man. Volkomen kleurloos. Hij is altijd in de schaduw geble ven van zyn spirituele broer. Zijn vrouw heeft hem verlaten, zijn vader heeft hem niets meer te zeggen. Geheel buiten zijn wil wordt hij toch meege sleurd in een draaikolk van ge beurtenissen als een vriendin netje van die broer hem totaal onverwacht om hulp komt vra gen. Ondanks al zijn goede wil wordt Philips een weerloos slachtof fer van dubieuze personen, za ken en omstandigheden die hij niet of nauwelijks kent en die hij zeker niet kan beïnvloeden. Het levenslot van ieder van ons kan door anderen worden be paald. Althans in de versie van Robert McCrum. KOOS POST "In de geheime staat" en "Moed der wanhoop" door Robert McCrum, Prisma-pockets van 9,90 per In zijn boek Het geminachte kind trok kinderboeken-schrij ver Guus Kuijer fel van leer te gen de volwassenen die op alle mogelijke manieren proberen kinderen er onder te houden. Die bundel deed nogal wat stof opwaaien. Mensen die denken te weten wat goed is voor kin deren - de pedagoochelaars - klommen in de pen om uit te leggen dat Kuijer het beslist bij het foute eind moest hebben. Vergeefs, want tegen zijn oor spronkelijkheid konden ze niet op. Nu zou het natuurlijk tra gisch zijn geweest als Kuijer zelf vervelende moralistische kinderboeken zou schrijven. Gelukkig is dat niet het geval. Hij slaagt er telkens weer in zo te schrijven dat kinderen niet het idee hoeven te krijgen dat er een volwassen mens in hurkstand voor hen zit; als een aap zogezegd. "Eend voor eend" is zijn laatste produkt. Een belangrijk deel verscheen in afleveringen in het weekblad voor de jeugd Taptoe. Het boek - de titel zegt het al - gaat over eenden. Guus Kuijer houdt van eenden, want hy schrijft in het boek. "Eenden hebben een aantal din gen slecht geregeld. Net als an dere dieren. Net als wij. Ik hou van eenden omdat ze krakke mikkig denken. Ik hou ook van eenden omdat hun regels te kort schieten". ■Wie deze regels leest denkt on willekeurig: het boek had dus ook over mensen kunnen gaan. Nu is het aardige natuurlijk dat in de verhaaltjes óók de weder waardigheden van mensen worden behandeld. Dat wil zeggen: zijdelings. Kuijer schrijft namelijk op een dusdanige manier over het ver driet van de eenden, hun ge luk, hun alledaagse problemen dat je denkt: het zijn allemaal dingen waar ook mensen mee geconfronteerd worden. De eenden die Kuijer ten tonele voert - Jaap, Gerdien, Kareltje, Hendrik, Hennie, om er maar eens een paar te noemen - zijn allemaal verschillend van ka rakter. En dat leidt tot moei lijkheden. Neem Gerdien. In het leven van deze pronte meid spelen twee woerden een be langrijke rol. Jaap, wilde haar alleen dicht bij huis verdedigen en de andere, het mooie type, wilde haar overal verdedigen, behal ve dicht bij huis. Waren er dan "De geen echte mannen meer? Ger dien tobde met de begrensd heid van hun liefde". En passant vertelt Kuijer in dit boek overigens ook de nodige feiten over eenden. Waarom bijvoorbeeld zijn jonge eendjes zonder moeder in het begin zo lek als een mandje? In dit boek komen een paar men sen voor. Jagers o.a; en die ko men er niet zo goed af. "Weetje wat het beste is? Die mensen uitlachen. Dat is het beste. Want ze lullen maar wat. Een dejagers schieten lukraak op elke eend die over-vliegt. Ze kunnen niet zien of het een jong of oud dier is, een woerd of een eend, zwak of sterk". Kuijer eindigt lyrisch. In het laat ste verhaaltje schrijft hij dat hij zich verbeeldt vroeger zelf een eend te zijn geweest. Een tip trouwens: zorg dat er eenden in de buurt zijn als je dit boek leest. Ga bijvoorbeeld aan de waterkant zitten. Want wat is er mooier dan een boek over eenden te lezen terwijl je hun gesnater en geplons kunt ho- O ja, dan nog iets: in dit boek staan niet alleen teksten. Elk verhaaltje is geillustreeerd door The Tjong Khing. Duide lijke tekeningen die het boek er nog fraaier op maken. En mocht je zelf eenden hebben: het boek is stevig genoeg om een agressieve kat of rat mee voor z'n kop te gooien. WIM BRANDS Eend voor eend", Guus Kuyer, ill. The Tjong Khing, uitg. Querido, prijs 18.25. Science fiction nog steeds in op mars? Laat u niks wijsmaken. Ja, in het bioscoopje om de hoek of op uw prive-scherm in de huiskamer misschien; daar wil men nog wel 's wat engige films, een zoveelste reprise van Westworld, aflevering 80 van De Hulk of Matthew Star, dan wel een knullig geschetst en nauwelijks bewegend ruimte- tekenfilmpje vertonen. Met de SF-literatuur is het, vooral kwantitatief, droever gesteld. Alleen met psychotisch door zetten kan de liefhebber hier en daar nog wel 's redelijk (ver taald) SF-werk op vermoeide boekhandelplankjes aantref fen. Maar hoop doet leven en 't kan niet blijven regenen. Met zie kelijk geduld is het me toch ge lukt wat interessante boekjes voor u te sprokkelen. Alweer een aantal maanden gele den verscheen bij Meulenhoff (die flink meedoet in de zuinig heidsrace en -rage) de space opera-achtige roman Vuurvo gel van Charles Harness. Een uitstekend, in grote vaart voortsnellend verhaal over de cyclus van instorting en we dergeboorte van net heelal. "Alle ontelbare keren dat het heelal ingestort en opnieuw ontploft is en herschapen, is er nooit enige structuur bewaard gebleven uit de ene kringloop tot in de volgende. Maar boze machten aan de uiteinden van het heelal zijn vastbesloten de komende instorting te verijde len - zodat zij oneindig onster felijk zullen zijn. Dit belooft slavernij voor alle levende we zens tot in alle eeuwigheid U kent dat wel. Toch schuilt achter deze flap tekst een boeiend en spannend verhaal, waarin de auteur een fascinerend spel speelt met tijdparadoxen, almachtige computers en helden van ni- Ook al wat ouder is Indoctrinair, de eerste SF-roman van- de Britse schrijver Christopher Priest uit 1970. Van Priest is al meer (en beter) werk vertaald, maar voor liefhebbers van Priest en zijn "psychische SF" is dit, nog wat onbeholpen ge schreven debuut een onmisba re aanvuling. Zelf ben ik meer een warm be wonderaar van de romantische visies en visioenen van Priests vriend en leeftijdgenoot Ro bert Holdstock van wie zojuist de bundel Sintels en andere verhalen is verschenen. Holdstock zoekt zijn thema's - soms ternauwernood in de marge van science fiction - minder in de mens en zijn pa ranoïde kronkelingen of her senspinsels. De verhalen in de ze bundel bewegen zich dicht in de buurt van de natuur en haar verschijningsvormen, die niet zelden een soort zelfstan dig bewustzijn wordt toege kend. Heel sterk is dat bijvoorbeeld aanwezig in het openingsver haal, Aarde en steen. Het is het verhaal van John Farrell die ver teruggaat in de tijd en slechts kan overleven door - geheel letterlijk - op te gaan in en te paren met "de aarde" Verhalen vol bezwerend taal gebruik en hartstochtelijk ver langen naar de natuur en af keer van heden en toekomst: "een waarlijk grote en nobele glorie zal verdwenen zijn in mijn tijdperk van glas en staal." (p. 36) Van Brian Aldiss tenslotte is pas verschenen Helliconia Lente, het volumineuze eerste deel de Helliconia-trilogie. Een boeiende fantasy-roman over de ontwikkeling van primitie ve mensen, wonderlijke we zens en barre weersomstandig heden op de verre planeet Hel liconia. In meerdere betekenis sen een indrukwekkende schepping, al staan de kroniek achtige stijl en beschrijving van gebeurtenissen meesle pend lezen soms in de weg. Een berg van een boek niette- In elk geval bewijst elk van deze SF-boeken dat dit fantastische genre nog springlevend is - een levensvatbaarheid waar de uit gevers in ons taalgebied mo menteel wat te weinig aan bij dragen. Zo'n 100 jaar science fiction: we hebben pas het ui terste topje van de ijsberg ont dekt ROB VOOREN Charles Harness, Vuurvogel. Uitg. MeulenhofT, Amsterdam 1982, 14,50. Christopher Priest, Indoc trinair. Uitg. CentriPress, Bussum 1982. Robert Holdstock, Sintels e.a. verhalen. Uitg. Het Spectrum (Prisma), Utrecht/Antwerpen 1983, 9,90. Brian Aldiss, Helliconia Lente. Uitg. Het Spectrum, Utrecht/Antwerpen 1983, gebon den, 29,90. Nog voor de Tweede Wereldoor log ten einde was dat wil zeg gen in een tijd toen er in de ste den van het Westen honger werd geleden, de kachel alleen kon branden als je eerst buiten een boom ging omhakken en de kamerverlichting beperkt bleef tot microscopische olie pitjes - in die dagen geviel het dat een vriend mij een gesten cild literair tijschrift in handen gaf waarin verzen stonden van iemand die zich noemde: Guil laume van der Graft. Ik weet nog precies welke in druk die verzen op mij maak ten. Hier sprak iemand die niet alleen virtuoze toeren uithaal de met woorden, maar die ook begrippen en betekenissen liet meespelen. Poëzie als spel en als ernstig tegelijk. Een jaar later verschenen zijn eerste bundels bij A. A. M. Stols, simpele, niet-dure en toch kostbare boekjes. Men kon zich nu een duidelijker beeld vormen van deze dich ter. Daar waren melancholieke heimwee-verzen bij, kennelijk tijdens de oorlog in Duitsland geschreven, er werd ook een heel persoonlijk natuurbeeld opgeroepen, af en toe klonk er echte muziek en dan was er, in enkele verrukkelijke verzen, sprake van een meisje of mis- scheien wel een vrouw, een Katinka die zo scherp in de bladspiegel stond geëtst als zelden eerder een andere Ik ken mensen die, onder de in druk van deze poëzie, hun dochter Katinka noemden. Van deze begenadigde dichter, Guillaume van der Graft zijn nu, bijna veertig jaar later, bij Bosch Keuning in twee de len de „Verzamelde gedich ten" verschenen. Drie vrien den Ad den Besten, Paul Gil- laerts en Theo Govaart, heb ben op verzoek van de dichter aan de totstandkoming van de ze editie meegewerkt. Daarbij zijn merkwaardige din gen gebeurd. Op verzoek van die vrienden maakte de dichter een driedeling: verzen die hij zelf meende „tot de eer der al taren te moeten verheffen" (hij noemde die collectie Nimbus), hij aarzelde. ADVERTENTIE BOEKHANDEL DE KLER Alle op deze pagina bespro ken boeken zijn bij ons direkt leverbaar, óf via onze TERMI NAL te bestellen en dan bin nen drie dagen verkrijgbaar. die nog in een soort voorge borchte verkeerden (Limbus) en de gedichten die hij onwaar dig achtte, die hij voor zichzelf wilde houden - de zogenaam de Wim-bus (de werkelijke naam van Guillaume van Graft is Wim Barnard). Daarom is de indeling in bundels vervangen door een chronolo gische indeling, wat enerzijds misschien een verlies betekent voor wie die bundels als eenhe den zag, maar anderzijds het geheel nu klemmender als eenheid presenteert. Vele verzen zijn dan ook van turn of jaartal voorzien en 1 vendien staat vaak de plaats van ontstaan vermeld, wat minder pretentieus is dan het lijkt omdat er vaak een nauwe band blijkt te bestaan tussen vers en woon- en verblijfplaats van de dichter. In elk geval is het buitengewoon boeiend om, met die eerste bundels in gedachten, bepaal de lijnen in dit werk te volgen. Het heimwee naar Holland van de gedeporteerde student blijkt zich in later jaren te be vestigen landelijke verzen, zo als de cyclus "Landarbeid". Het natuurbeeld wordt duidelijk minder lyrisch en ook de m kaliteit uit het vroege werk klinkt al spoedig gedempter, om plaats te maken voor een meer nuchtere, hoewel vaak bezielde spreektoon. En Katin ka het meisje van wie de jonge dichter zo verrukt heeft gezon gen, neemt gaandeweg een vol- wassener gedaante aan: "Maar zij lachte zonder argwaan - verklaarde mij teder voor gek". En verder zijn er, wie zal het ver bazen bij een dienaar van het woord Gods, de verzen uit de kerkelijke sfeer, soms bepaald onorthodox, zoals dit slot van het wrevelige vers "Gezangen commissies", dat kennelijk re fereert aan de dagen dat de dichter met enkele anderen werkte aan de psalmberijming: "De ware kerk is als een bruid, zij ouwehoert niet in en u maar zingt met tranen haar strot - van haar eeuwige rijmwoord God". Zelf ben ik het contact met dit dichterschap, dat mij in zijn eerste ontwikkeling zeer had getroffen, in later jaren kwijt geraakt. Hoe gaat dat - men verliest op een gegeven mo ment zijn belangstelling voor de poëzie als men zich laat meeslepen door de roman, en nog weer later door het dag boek en andere egotistische geschriften. Maar er komt moment dat men opeens, schoksgewijs, de poëzie her ontdekt. Zo is het mij vergaan met het werk van Van der Graft. HANS VAN STRATEN Guillaume van der Graft, Verzamel de Gedichten. Gebonden editie i twee delen. Uitgeverij Bosch Keuning, Baarn. Misdaad is niet exclusief. Mis daad kan overal en altijd op duiken. Maar het weligst tiert zij toch aan de zelfkant van de maatschappij. De meeste misdaadschrijvers plaatsen daar ook hun decors. Daar vissen zij in troebel wa ter. Hun verhalen zijn uit de aard der zaak vaak weinig op wekkend. Maar nog somberder worden de zaken als de schrijver zelf een agressie tegen die samenleving koestert, die zich ontlaadt in een opeenstapeling van cyni sche bitterheden. Zoals Bert Hiddema doet in "Zwart geld", waarin hij zijn ik-figuur al na enkele regels "aan de tepels van de verzorgingsstaat" laat liggen. Deze ik-figuur is een man die el ke klus wil opknappen, als de ze maar geen moeite kost en goed geld oplevert. De oplich tingsaffaire waarin hij betrok ken raakt mag op zichzelf niet eens onaardig zijn, de manier waarop hij wordt verteld hoeft voor mij niet. Met moeite heb ik het einde gehaald. "Zwart geld" door Bert Hiddema, Uitgeverij Van Veen, prijs 10,50. Nederlands (2) H.J. Oolbekkink laat heel wat bloed vloeien bij zijn terugkeer als thrillerschrijver met "In plaats van kaarten". Niet min der dan drie vrouwen worden in zijn boek op bijna rituele wijze met een mes afgeslacht. Vrouwen die soms in een na drukkelijk beschreven liefde rijke relatie met de centrale fi guur staan. Gewoonlijk schrijft deze man thrillers, nu beleeft hij er één. Het begint als een jeugdvriend hem verzoekt een vrouw op te sporen. Ondanks fikse tegenzin stemt hij toe. Oolbekkink leidt hem van de ene liefdesrelatie naar de andere moord. De politie holt er vrij stompzinnig en nogal onge loofwaardig achteraan. Het zit allemaal niet zo logisch in el kaar maar Oolbekkink heeft - zoals ik me ook van vroeger kan herinneren een gemak kelijke pen en een levendige fantasie. Bij elkaar genoeg voor een verteerbare thriller. "In plaats van kaarten" door HJ. Oolbekkink, De Arbeiderspers, prijs 24,50. KOOS POST 'De eend op de pot' van de Lei- derdorpse Nannie Kuiper, vo rig jaar bekroond meteen Gou den Griffel, heeft een vervolg gekregen in 'Mijn beer heeft al tijd wat'. Een nieuwe bundel kinderpoëzie met dit keer Jas per, het vriendje van Marijke uit 'De eend', en zijn beer in de hoofdrol. Opnieuw wordt een situatie waarmee kinderen vaak te ma ken hebben op speelse wijze uitgewerkt. De beer van Jasper - nou ja, eigenlijk Jasper zelf natuurlijk - 'heeft altijd wat', zodra ze in bed liggen. Nooit kan hij meteen inslapen. Pijn in zijn oor, jeuk aan zijn arm, voeten te koud, handen te warm. Opa belooft een nieuw bed voor Jasper te timmeren. Dan zal het slapen vast wel be ter gaan. Ook oma en mamma helpen mee. 'De beer' kenmerkt zich door de zelfde vlot lopende, pittige ver sjes als in 'De eend'. Gemaakt volgens een bepaald ritme, dat soms in het midden of aan het eind verrassend wordt door broken. Zo weet Nannie Kui per de bekende kleuterdreun te vermijden, en bepaalde stro fes uit het geheel te lichten en te accentueren. Wederom wordt veel gebruik gemaakt van alliteratie, die suggestief werkt en de tekst versterkt. Een van de mooiste gedichtjes: Beer durft heel dicht/ bij de apen te staan! En met zijn poot/ door de tralies te gaan/ Beer durft ze pinda's te geven/ Dappere Beer/ durft nog veel meer/ Hij raakt zelfs de slurf/ van een oli fant aan/ niet lang hoor/ maar toch wel heel even. Niet altijd is de ritmewisseling geslaagd: soms krijgt de lezer het gevoel dat er iets 'hapert' Ook is de tekst in een enkel ge val onduidelijk: bladzijde 16 bijvoorbeeld. Maar dit zijn details. Deze nieu we bundel kinderpoëzie is in zijn geheel van hetzelfde hoge niveau als 'De eend'. Afwisse lend, niet in de laatste plaats door het gevarieerde woordge bruik, een hele kunst met een- en tweelettergrepige woorden. Kinderpoëzie lijkt een simpele zaak, maar in praktijk zijn maar weinig auteurs in staat hun gedichten boven kneuteri ge rijmelarij uit te tillen. De verfrissende kleuterpoëzie van Nannie Kuiper, gemaakt met taalgevoel, variatie en inzicht, is een zeldzaamheid. De illustraties van Dagmar Stam vormen een aardige aanvulling op de tekst. Er valt nog heel wat op de plaatjes te ontdek ken. Details die tijdens het voorlezen en bekijken van de plaatjes het verhaal verder kunnen aankleden. Zwakte bod is is dat de tekeningen te veel lijken op die uit 'De eend'. Er is wat uiterlijk betreft nau welijks verschil tussen Jasper en zijn ouders en de personen uit 'De eend'. MARGOT KLOMPMAKER 'Mijn beer heeft altijd wat', Nannie Kuiper, ill. Dagmar Stam, uitg. Leopold, prijs f 14,90. Illustratie uit Mijn beer heeft altijd wat van Dagmar Stam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 21