Geflopte Oscar Benton geslaagd in Frankrijk Anti-esthetiek op tv tentoongespreid TV-rubriek Wel en wee van rugbyclub Dankzij Alain Delon Haasbroek van VARA naar Rijnmond-radio Al eens gedacht aan een toekomst als tolk-vertaler? ZATERDAG 11 JUNI 1983 PAGINA 5 door Nico Scheepmaker Het culturele leven in Nederland is op het ogenblik geheel geja- panneerd. De etalages van de boekhandels liggen vol met Ja panse boeken, de muziektem pels voeren Japanse muziek uit, het Holland Festival heeft allerlei Japanse trekjes, en dat gold ook voor de tweede afle vering van 'Aanvallen van ui tersten', die in het kader van het Holland Festival vanuit Carré door de VPRO werd uit gezonden. Eiko en Koma lieten ons kennis maken met de boe- to-dans (die ik inderdaad nog net niet kende), en Akiki Nishi- gata en Chisko Fukunaga (ik hoop dat ik het goed uitspreek) zorgden voor het Japanse mu- ziekelement, zal ik maar zeg gen. Maar de ware japonaiserie van het programma werd toch (in eendrachtige samenwerking) geleverd door het Holland Fes tival en de VPRO samen, die een adembenemend staaltje van hetzij harakiri hetzij kami kaze ten beste gaven, door de performance art van de Oos tenrijkse Wencke Muhleisen in het programma op te nemen. Met haar optreden werd het op een na laatste taboe op de tele visie doorbroken. Het laatste taboe, voor zover ik dat op dit ogenblik kan overzien, zou de zelfde performance act zijn, maar dan uitgevoerd door ko ningin Beatrix of kapitein (of is het al kolonel) Bosshardt! U hebt het niet gezien? Aj, dan zou ik het dus even moeten be schrijven. Had uw buurvrouw het dan ook niet gezien? Ja, die wel, en ze sprak er schande van, maar ze had toch niet wil len uitleggen waarover ze zo verontwaardigd was. Tja, dat maakt het er voor mij niet ge makkelijker op. Wencke Muh leisen, Wencke Molenijzer, zo zag ze er ook een beetje uit trouwens (maar dat kan de per formance art zijn geweest, daar blijf ik buiten), die zou je de Mata Hari van de jaren tachtig kunnen noemen, maar dan heel anders. Dat helpt u ook de brug niet over. Laat ik het dan zo om schrijven: ze droeg een soort schort met niets daaronder, en toonde zonder enige gêne al die lichaamsdelen die in de bioscoopvitrines van sommige landen nog altijd met een wit strookje worden overgeplakt. Maar ja, dat deed Phil Bloom ook, zult u zeggen. Phil Bloom echter was de kuisheid zelve vergeleken met Wencke Muh leisen, want die vestigde op on gemeen duidelijke wijze de aandacht op al die uitspringen de en inspringende precaire li chaamsdelen die de kwintes sens vormen van de pornogra fie. Ben ik zo al duidelijk ge noeg? O, ze maakte wulpse bewegingen in schaarse kleding! Ik merk het al, ik heb het nog niet duidelijk genoeg uitge legd. Ik zou de term 'wulps' in dit geval te liefelijk willen noe men. Vulgair, dat komt er dich terbij. Uitdagend-brutaal-vul- gair. De anti-esthetiek in opti ma forma. Daar komt bij dat zij ook nog over een voorwerp be schikte, om haar act meer po wer te geven. Een jongeman met zijn broek op zijn schoe nen. Dat is doorgaans geen vrolijk gezicht, en het werd er niet vrolijker op toen hij, on danks een krachtige poging tot masturberen waarbij Wencke hem een handje hielp met wat eierstruif (sinds 'Der Blauwe Engel' is het kapotgeslagen ei een dankbaar motief in de dra matische kunst), niet tot een noemenswaardige erectie kwam. Misschien toch wat afgeleid door de camera, die er pal bovenop zat, of misschien was de ach terliggende gedachte van Wencke om daarmee aan te ge ven dat de man weliswaar een varken is, maar een impotent varken. Een jongeman uit het publiek (tevoren gecharterd of niet, daar wens ik mij niet in te verdiepen), kwam ook al niet verder dan wat machteloos ge- ruk, waarna Wencke haar eer ste minnaar (zal ik maar zeg gen) overgoot met emmers verf in alle beschikbare kleuren, zo dat ik mij om twee dingen ge lukkig prees: 1. dat ik die jon geman niet was, en 2. dat ik kleurentelevisie had. Was het kunst? Als het anti kunst was was het natuurlijk kunst, dat spreekt vanzelf. De man die op de ladder 'Het Laatste Avondmaal' schildert vervaardigt kunst, maar de man die met zijn wandelstok in het voorbijgaan die ladder met kunstenaar en verfbussen en al ondersteboven trekt is ook een kunstenaar. Performance art, zou ik dat willen noemen. Sinds jaar en dag is mijn stand punt in deze verregaand: alles wat in het theater te zien is, moet ook op de televisie gezien kunnen worden. Beter iets te veel, dan iets te weinig. Maar ik zie het televisiescherm als een verlengstuk van het theater. is ook een andere opvatting mogelijk: de televisie als ver lengstuk van (bijvoorbeeld) de straat. Topless op het strand kan aanvaardbaar zijn, maar moet iedereen daarom topless op het Damrak ook de gewoon ste zaak van de wereld vinden? Ik prefereer het standpunt van de televisie als verlengstuk van het theater, want ik accepteer ook dat cowboys daar indianen doodschieten, terwijl ik mij wat ongemakkelijk zou voelen op het Damrak als daar ook el ke dag indianen door cowboys werden afgeschoten. Op het toneel, in de film, op de televisie is wat mij betreft in beginsel alles geoorloofd. Dan rest alleen nog de vraag: was het wat? Het was opzienba rend, dat zeker, maar ik zou niemand bij name kunnen noe men van wie ik het NIET op zienbarend zou vinden als hij of zij op de televisie dezelfde s tra patzen-als Wencke Muhlei sen zou uithalen. HOUTEN (GPD) - De Nederlandse zanger Oscar Benton heeft in Frankrijk plotseling de erkenning gekregen, waar hij in eigen land tevergeefs jarenlang voor moest knokken: een grote hit, sterdom en prachtige aanbiedingen voor een internationale carrière. Dit allés dankt hij aan een man die intussen een goede vriend van Benton is geworden: de filmster Alain Delon. Onlangs was Oscar Benton even in Nederland en hij vertelde over zijn ongelooflijke geluk om, na in een artistiek dal te hebben gezeten, opeens door te stoten naar de top van de showbusiness. „Op mijn negentiende heb ik, en dat is nu alweer veertien jaar ge- leden, voor een muzikale carrière gekozen. Ik won toen in Loos- drecht hef jazzfestival met mijn groep 'Barrelhouse'. Ik maakte vijf blues-elpees, die redelijk lie pen, maar toen mijn groep een andere richting uit wilde, ben ik alleen verder gegaan als zanger". „Eerst met Monika, met wie ik twee hitjes had: 'AU I ever need is you' en 'Everybody is telling me'; daarna, bij een nieuwe pla tenmaatschappij, maakte ik een soloplaat die 'The Bensonhurst blues' heette". „Prachtige muziek, waar ik hele maal achter kan staan, maar jam mer genoeg flopte de plaat in Ne derland en dat was meteen het einde van mijn platencarrière". „Vreemd genoeg hoorde Alain De lon deze plaat en hij vond hem zo prima dat hij hem tussen de favo rieten in zijn jukebox stopte. In het landhuis, waar Delon zich te rugtrekt wanneer hij rust nodig heeft, staat deze jukebox en elke keer weer werden mijn blues door Delon gedraaid. De filmster heeft drie favorieten, dat zijn Neü Diamond, Krystle Gayle en ik". Oscar Benton praat snel en strui kelt over zijn woorden. Vervolgt: „Natuurlijk was ik daar absoluut niet van op de hoogte. Ik mod derde intussen door in eigen land. Trad op in Duitsland, maakte enkele platen waar ik niet achter stond, ja je moet toch wat, de platenmaatschappijen namen geen enkel risico meer, de tijden werdén slechter en het geld krapper. Ik deed wat twee- door Margriet Hunfeld de-stemprodukties met Jack Jer sey en leefde eigenlijk van de ene dag in de andere". Gigantische hit „Om wat meer zekerheid te heb ben", onderbreekt zijn blonde vrouw Eefje hem, „nam Oscar zelfs een baantje in een disco theek als bedrijfsleider, maar dat was helemaal niets, want hij werd er ziek van. Kon er niet te gen om de muziek los te laten en een regelmatig leven te gaan lei den. Dus gingen we weer op pad. Overal waar we konden traden we op, met een muziekband en mijn zusje Mickey en ik als ach tergrondkoortje". Benton: „Op een avond, ik weet niet meer waar we werkten, ging de telefoon, of ik even wüde luis teren. Er werd me verteld dat The Bensonhurst Blues een gi gantische hit was geworden in Frankrijk. Alain Delon had mijn plaat gebruikt als achtergrond muziek voor zijn film 'Pour la peau d'un flic' en film en plaat waren een doorslaand succes. Nou, dat was wat. In eerst instan tie haalde ik er eigenlijk mijn schouders over op. Ik heb intus sen al zoveel dromen kapot zien gaan in de business, dat ik niet durfde geloven dat dit het was waar ik op zat te wachten". Eefje en Mickey, lachend: „Dat hebben we geweten. Vanaf dat moment is het niet meer rustig geweest. We kregen meteen uit nodigingen voor Parijs, werden in de duurste hotels gestopt, kwamen in bekende televisie shows en kregen te maken met Jean Kluger, de man die in Frankrijk artiesten groot maakt en directeur is van een platen maatschappij". Miljoen Oscar: „Er zijn nu zo'n vijfhon derdduizend platen van me ver kocht, met de elpees meegeteld in totaal zelfs bijna een miljoen. Alle mogelijke eer is me te beurt gevallen, goud en platina heb ik gekregen. Nana Mouskouri vroeg me voor haar show, en mijn nieuwe elpee wordt nu op genomen in de Air Studio's (eige naar is de producer van de vroe gere Beatles) met topmensen als de bassist van Donna Summer en de arrangeur van Leo Sayer. De single die nu uit is, 'I believe in love', is al een hit, omdat de hem kopen op mijn - Toch vreemd dat het in Frankrijk allemaal zo snel en gemakkelijk gaat en dat er hier in Nederland nauwelijks aandacht aan je wordt besteed. Benton: „Ik wil niet moeilijk doen, maar er is hier nooit de mede werking geweest, die ik nu wel in Frankrijk krijg. Natuurlijk was de eerste klap een daalder waard en die kwam van Delon. Daar heb ik veel aan te danken. Maar ik geloof ook dat de zuidelijke mentaliteit meer hoort bij mijn muziek. Ik maak ballades, vrij romantisch, daar zijn Fransen toch gevoeliger voor". Oscar Benton met zijn vrouw Eefje (rechts) en zijn schoonzusje Mickey (links). Ster-allures „Daar komt bij datje in Frankrijk een ster bent of niets. Er tussenin bestaat niet Ik word er nu gezien als een ster en ben je dat eenmaal dan blijf je het ook. Een Frans man laat zijn sterren niet gauw vallen, dat merkje wel aan de ou de garde, een Bécaud, een Mireil le Mathieu, een Adamo, een Johnny Holiday en Sylvie Var- tan, ze zijn er allemaal nog enorm populair. Hetzelfde geldt vor de muziek van Piaf en Brei, die nog steeds zeer geliefd is bij het pu bliek". „Anderzijds is het in Frankrijk ook zo dat je je als ster moet gedra gen, wanneer men vindt dat je er een bent. Ik maakte onlangs de fout om in de metro te gaan zit ten, toen ik in Parijs was. Dat pikt een Fransman niet. Ik werd er behoorlijk op aangekeken en zelfs op aangesproken". „Een ster heeft namelijk een Rolls, een chauffeur en drie body guards. Aldus wenst het publiek hem of haar te zien. Bovendien doet een ster niet gewoon. Een ster heeft allures. Dat werd me ook al snel duidelijk gemaakt toen ik in een platenstudio was en wat vriendelijke opmerkin gen maakte tegen enkele techni ci: de producer verzocht me op dat moment om een grote mond op te zetten en een of ander stijl te vloeken. Dat wordt van me verwacht en daaraan herkent men de ster". Benton begint te lachen: „Het klinkt heel raar in onze oren, want hier zeggen we al gauw: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. En zelts de bekende artiesten hoeven hier niet met al lures aan te komen, maar dat vin den de Fransen nou weer bela chelijk". „Het is dus ook daarom dat de pers een gloeiende hekel heeft aan Alain Delon. Die man is hele maal een godheid in Frankrijk en hij gedraagt zich daar dus naar Toch vind ik hem erg aardig en hij is zelfs bijzonder gevoelig". „Ik heb een nogal hechte artistieke band met hem: Dat maakt hij dan ook altijd duideUjk, wanneer wij ergens samen zijn. Zoals on langs nog, toen Delon in Neder land was om hier het 'Delon-par- fum' te promoten. Alleen de pers werd toegelaten en Delon arri veerde met vijf bodyguards". Geweigerd r wat later omdat ik alleen maar even hallo kwam zeggen, maar de toegang tot de zaal werd me geweigerd, want ik hoorde niet bij de pers. Zodra Delon dat zag stuurde hij drie bodyguards naar me toe die me direct bij hem moesten brengen. Ach", Benton haalt zijn schouders op, „hier in Nederland heb ik wat dat alle maal betreft dus nooit ook maar de geringste medewerking ge kregen. Het enige dat ze hier van me weten is dat ik ooit eens blues heb gespeeld en daarmee beland je dan onmiddellijk op een vaste plek". „Zodra ik dus een andere richting uitga en me bezighoud met nieu we muziekvormen, wordt er hier al snel geroepen: terug naar je poef, jij, waar je hoort. Nou, dat bedoel ik dan met de 'medewer king' die ik hier niet krijg!" ADVERTENTIE HILVERSUM/ROTTERDAM (GPD) - Het bestuur van de stich ting Rijnmond-radio heeft van ochtend Nico Haasbroek voorge dragen als hoofdredacteur van deze Zuidhollandse regionale omroep. Haasbroek is tot op he den in dienst van de VARA, als hoofd afdeling informatieve pro gramma's. De stichtingsraad van Rijnmond radio moet zich nu beraden over het advies van het bestuur, alvo rens er per 21 juni tot benoeming van Haasbroek als hoofd van de redactie kan worden overgegaan. Een directiewoordvoerder van Rijnmond zei desgevraagd dat er binnen het bestuur tot het laatste moment geen volledige overeen stemming bestond over de voor dracht van Haasbroek. De plannen van Haasbroek om in augustus zfjn baan bij de VARA in te ruilen voor free-lance-werk zullen, als de stichtingsraad ak koord gaat, niet worden uitge voerd. Volgens het VAftA-personeelsblad 'Roodgloeiend' hebben met na me het pioniersaspect en de mo gelijkheid om programmatische ideeën uit te werken Haasbroek Wolters-Noordhoff start in september een tweejarige kwaliteitsopleiding voor het staatsexamen tolk-vertaler in Eindhoven, Haarlem en Zwolle voor Frans, Duits en Engels en in Utrecht voor Frans en Engels Vraag nadere inlichtingen 'Another bloody Sunday' Nico Haasbroek (foto Ger Dijkstra) tot de functie bij Rijnmond-radio aangetrokken. Indien hij slaagt in het opbouwen van de Rotterdamse regionale ra dio, zal hem een vast dienstver band worden aangeboden. Haasbroek verlaat de VARA waar schijnlijk per 1 oktober. Wolters-Noordhoff Opleiding Tolk-Vertaler Postbus 58 9700 MB Groningen Telefoon 050:162302 HILVERSUM (GPD) - „Again ano ther bloody sunday". Alweer zo'n vervloekte zondag, niet be paald een uitspraak die je ver wacht van iemand die op een vrije zondag aan zijn liefste be zigheid gaat beginnen. De op merking komt uit de mond van een zwaar teleurgestelde speler van de semiprof-rugbyclub uit Doncaster, een typisch saai, goor industriestadje in Yorkshire, En geland. Het team uit Doncaster (kortweg The Dons) is in het be zit van twijfelachtige record van 40 nederlagen op een rij. De En gelse regisseur Barry Cockroft maakte over het wel en wee van deze club vorig jaar een pro gramma, dat de VARA zaterdag avond uitzendt. De sportdocumentaire 'Another bloody sunday' is niet zomaar een filmpje over een rugbyclub met een record aantal nederla gen. Het schetst een indrukwek kend beeld van een club, waar van spelers en bestuurders zwaar gebukt gaan onder het trieste re cord. In de arbeidersstad Don caster, waar de crisis zoals overal in Engeland heerst, waar het woordje welzijn bij de bevolking onbekend is, worden overwin ningen verwacht van een rugby club. Bloed, zweet en tranen in de mijnen, in de fabrieken, dan ook bloed, zweet en tranen op het veld met als ijzeren streven: winst. Voor een club die zijn toeschouwes al zeven maanden lang niet meer heeft getrakteerd op een over winning en troosteloos onder aan de ranglijst bungelt, is het leed dan ook nauwelijks te over zien. Voor de spelers dreigt hun hobby, hun enige vertier, een ob sessie te worden. Het is geen pretje om je tanden uit je mond te laten slaan en door de modder te denderen met verlies als stee vast resultaat. En voor een loon tje, waarvoor een Nederlandse voetballer niet eens zijn voetbal schoenen aantrekt. Maar daarbij blijft het niet Thuis, op het werk. overal moeten de verliezende rugbyspelers verantwoording af leggen tegenover de achterban, zeker in een stadje als Doncaster In de documentaire is geen club te zien met dure vedetten of riante accommodatie. De rugbyclub put zijn voornaamste inkomsten uit de weddenschappen die de niet bepaald rijke bevolking van Doncaster bij de bookmakers af sluit. Dat is niet al te veel en ook de schamele recettes zorgen er niet voor dat het bestuur uit de financiële problemen komt Des ondanks blijven zowel spelers als bestuur het vertrouwen hou den, met de superoptimist Tom Morton, de manager, voorop. De documentaire geeft in elk geval een gelukkig slot. Dank zij de niet aflatende teamgeest en waarschijnlijk ook dank zij de extra winstpremie grijpen de spelers de allerlaatste serieuze kans op een overwinning aan. Bij de enorme vreugde-uitbarsting knallen zelfs de champagnefles- Een korte periode uit de geschie denis van The Dons wordt in de documentaire omlijst met schit terende beelden van de wedstrij den die ze spelen. Geluidsopna men van botsende, vallende, kreunende en vloekende spelers geven een aparte 'echtheid' aan de beelden. Het geeft een treffen de en spectaculaire weergave van de keiharde sport rugby (Ne derland 2, 22.55 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5