r "Ik voel woede van soldaten" ZELFS DE PRIJS VAN ONZE GOUD GRAANTJES IS GEZOND. HET BESTE BEGIN VAN'N WAARDEVOLLE HOBBY LIGT NU OP T POSTKANTOOR. 1? WOENSDAG 8 JUNI 1983 Precies herinneren doe ik het mij allemaal niet meer, maar ik weel nog wel dat ik de bevrijding in Hippolytushoef in Wieringen be leefde waar ik met mijn broertje Rob bij oma Zwart de hongerwin ter het hoofd had geboden, en dat er op die vijfde mei wel veel Duitseri, waren (de verliezers dus), maar geen enkele Canadees of Engels man of Amerikaan of welke andere overwinnaar ook. Een korte span ne tijds waren wij, Wieringers, zelf de overwinnaars. Wat ik mij bij voorbeeld niet herinner is, of de Ca nadezen of Engelsen nu al meteen de zesde mei Wieringen bereikten, of pas de zevende, of de aJchtste? Wat ik mij wel herinner is% dat ik met de andere kinderen uit het dorp naar de Betonweg ging, om dat ze die op weg naar I rtesland zouden passeren. En wat ik mij ook nog heel goed herinner is. dat ik al les aan die Canadezen ven beetje gek, maar tegelijk ook groots vond. Blijkbaar waren de kranten nooit scheutig geweest met het tonen van de vijand, want die baretten bij voorbeeld troffen mij als een blik semslag. Ik vond ze machtig mooi, dat wel, maar ook wel een beetje gek, een beetje - hoe zal ik dat zeg gen? - een beetje „vertonnen". La ter, toen ik zelf in dienst was en zo'n baret moest dragen (om de een of andere reden zaten ze bij ons nooit zo sjiek als bij veldmaar schalk Montgomery, maar meer als de verzinnebeelding van de atoom paddestoel), heb ik mijzelf dan ook moeten beloven dat ik de rest van mijn leven nooit meer een hoofd deksel zou dragen, - zelfs niet bij felle vorst of voetbalwedstrijden van het Nederlands elftal. Wat ook grote indruk op mij maak te waren de trucks die de geallieer den gebruikten, en dan met name de inspringende ramen met de on derkant dichter naar de chauffeur toe dan de bovenkant. Bij gewone auto's is dat precies andersom. Die trucks kregen daardoor iets ouder wets en schonkigs, maar nadat we ons hadden laten uitleggen dat dat juist buitengewoon slim was, om dat die voorruiten op die manier de zon niet konden weerkaatsen zo dat de troepen van Rommel de troe pen van Montgomery pas aan za gen komen toen het al te laat was, kregen die trucks in onze jongenso gen het imago van een goochelnum- mer. Toch ging onze voorkeur en liefde vooral uit naar de jeeps. Wij waren de DKW's (Duitse Kinder Wagens) van de Duitse officieren gewend, maar die jeeps bleken een alle mansvriend, zij vervoerden zowel de G.I.'s als de hoge officieren, en zij waren... vreemd. Maar gehaaid, dat zag je in één oogopslag. Alles- kunners. We vonden ze niet alleen behendig en slim en beresterk maar ook geestig! Tegendraads, maar daarom juist! Nu begrepen we pas goed waarom wij, de geallieerden, gewonnen hadden: een DKW kan het nooit winnen van een jeep. Zaterdag las ik in The Times dat de jeep als legervoertuig heeft uitge diend, na 42 jaar trouwe dienst. Na de mustang, schreef The Times, kwam de jeep op de tweede plaats als het meest geëigende transport middel voor de Amerikaanse man en zijn machismo. Het werkpaard van de slagvelden, de lieveling van de G.I.'s. Maar niet alleen van de gewone soldaten, ook de vierster- rengeneraals reden rond in hun jeep met hun eigen chauffeur, want de jeep was een democratisch ver voermiddel. Ik heb er „Het laatste hoofdstuk" van Enrie Pyle, Ameri- ka's en 's werelds beroemdste oor logscorrespondent \n de Tweede Wereldoorlog nog eens op nage- vlooid. Ernie Pyle reed zelf natuur lijk in een jeep rond, maar gene raal Omar Bradley ook: „De generaal reed veel langs het front. Op Sicilië maakte hij vijf uur per dag in zijn jeep. Soms wer den het er acht. Hij hield vol dat rijden in een jeep goed voor je lever Nu is een rondje om de kerk al een hele opoffering voor iemand die geen jeep gewend is, dus het moet helemaal een verschrikking zijn ge weest om uren achtereen in zo'n hotsende jeep te rijden. Gelukkig had Bradley's chauffeur Alex Stout de zitplaatsen opgewerkt met sponsrubber en onder de achterzit plaatsen een provisiekast gemaakt. De jeep werd echter ook gebruikt om gewonden te vervoeren, op twee draagbaren die in een stalen raamwerk op de bak hingen. En als ze niet gewond wilden raken, slie pen Ernie Pyle c.s. met hun hoofd onder de jeep. Zijn naam dankte de jeep aan de letters G.P. (dzjie-pie): General Purpose, ofte wel Algemeen Ge bruik. Maar de naam vond ingang dankzij de tekenstripfiguur Euge ne thejJeep, een dier dat in een Po- peye-ètrip van Elzie Segar voor kwam, het piepende geluid ,jeep, jeep" maakte en bijna alles kon Captain R. G. Howie van het tank- corpd had de jeep al in 1932 ont worpen, maar pas in 1940 kwamen de eerste 70 uit de fabriek. Op 22 februari 1941 werd hij op spectacu laire wijze voor het eerst aan het Amerikaanse publiek getoond, toen hij de trappen van het Capitool in Washington opreed. Later werd hij naar de producent, Willys, pok wel de Willys genoemd. De jeep werd op alle vier wielen aangedreven, kon een snelheid van 104 km per uur be reiken en verbruikte ongeveer 1,5 liter benzine op 10 kilometer. Daar- onj heb ik geen jeep. Rabbijn Awraham Soetendorp gelooft dat joden en Arabie ren naast elkaar kunnen leven in een gebied waar de vre de moeilijker is te realiseren dan waar ook op de wereld. Soetendorp vreest intussen wel de dreigende oorlog tussen Israël en Syrië. „Weer doden en gedood worden", merkt hij op. Soetendorp maakt zich een jaar na de inval van de Israëli's in Libanon nogal kwaad op de Israëlische pre mier Begin in zijn boek „Volgend jaar Jeruzalem". Taco Slagter, die een jaar geleden tijdens de oorlog in Liba non was, had een gesprek met hem. Het interview wordt onderbroken. Iemand heeft rab bijn Awraham Soetendorp (40) van de liberaal-joodse gemeenschap in Den Haag om hulp gevraagd voor een joodse Nederlander die geestelijk is ingestort. Het oorlogstrauma. Concentratiekampen. Soetendorp ad viseert £ijn vrouw de „Stichting 40-45" te bellen en de Jelgersmakliniek voor oorlogsslachtoffers in te scha kelen. De rabbijn zwijgt. Pakt de draad weer op. Over de oorlog in Li banon. nu een jaar geleden door Israël met een invasie in het zuiden begonnen. In het laatste hoofdstuk van zijn on langs verschenen boek „Vol gend jaar in Jeruzalem" be steedt hij aandacht aan de slachtoffers van die oorlog. Verhalen van Israëlische sol daten die kameraden hebben zien sneuvelen, omdat ze niet op gewapende Palestijnse jon gens van vijftien jaar wilden schieten. En het relaas van jon ge Israëli's die wegens schok kende oorlogservaringen in 1967 (Zesdaagse oorlog) en 1973 (Jom Kippoer) psychiatri sche hulp nodig hadden. „Hoe moeilijk is het voor vrede en gerechtigheid op te komen", zegt Soetendorp zacht. „Wie had kunnen weten wat mensen mensen kunnen aandoen. Ik voel de woede van soldaten over het vuil van een oorlog". Overleefd Met zijn ouders ontsprong Soe tendorp de vernietigingsma chine van de nazi's. Als peuter zat hij tweeëneenhalf jaar on dergedoken bij een familie in Velp. Zijn ouders hadden een onderduikadres in Brabant. Op de dag van de bevrijding ontkwam hij opnieuw aan de dood. Zijn pleegvader wierp zich op het kind toen de Duit sers het vuur openden. De man stierf. In het boek loopt het schuldge voel van de rabbijn als een ro de draad door de hoofdstuk ken heen. Waarom heeft hij de oorlog overleefd en vele ande ren niet? Waarom is zijn pleeg vader niet beloond voor zijn moed onderduikers op te ne men? Volgens Soetendorp is dat schuldbesef van de joden „onze huid geworden die onbe schermd is tegen de kou". Doen al die vragen er nu nog toe? Soetendorp: „Voor mij welja. Ik heb weinig leeftijdsgenoten door die oorlog. Degenen die zijn overgebleven worstelen met de zin van het bestaan. Mijn antwoord op dat pro bleem is een zeer werkzaam le ven. Het geeft misschien hoop en perspectief aan mensen die veel meer hebben meegemaakt dan ik. Veel dichter bij de dood hebben gestaan. Dat schuldge voel mag geen obsessie wor den. Het belemmert je te leven. Herinneren en je voortdurend afvragen wat je beweegt door te gaan is een leerproces dat je de kracht geeft niet ziek te worden". U schrijft dat Israël al veel ont wikkelingslanden met raad en daad bijstaat. In welke landen staan Israëli's aan de ploeg? Soetendorp: „Israël vervult daar in een voortrekkersrol. De ken nis die Israël bezit op het ge bied van ontginning van woes te gronden wordt al in veel ar me landen toegepast. Ik ken die projecten. Maar ze halen de publiciteit niet. Het zijn landen waarmee Israël officieel geen diplomatieke betrekkingen heeft. Openbaarmaking brengt die hulp in gevaar. Israel's vij anden zullen maatregelen tref fen tegen die landen". Sharon Toch bezocht vorig jaar de toenmalige minister van defen sie Ariel Sharon de Afrikaanse staat Zaire, niet om agrarisch- culturele hoogstandjes aan te bieden, maar om er wapens te verkopen en militaire advi seurs aan te bieden om het regi me van Moboetoe en het daar aan verwante despotisme in het zadel te houden. Soetendorp: „Ik heb moeite met het optreden van Sharon. Ik ben tegen wapenleveranties. Maar dat moet dan gelden voor alle landen. Nederland levert ook wapens aan landen met een twijfelachtig regime. Het is huichelachtig Israël voortdu rend in dit soort zaken voorop te stellen. Pers en politiek in Israël volgen zulke handelin gen op de voet en uiten veel kritiek. Ik ben wel bang dat de niet aflatende militaire span ning in het Midden-Oosten zo- ADVERTENTIE DE COMPLETE COLLECTIE POSTZEGELS 1982, LEUK OM TE KRIJGEN EN Op 't postkantoor zijn nu alle postzegels die in 1982 door PTT Post zijn uitgegeven in een handig mapje verkrijgbaar. Een prima bezit voor iedereen en een goede aanzet tot een eindeloze hobby. De collectie 1982 bestaat uit twee mapjes die ook afzonderlijk verkrijg baar zijn. Het ene mapje kost f 28,- en bevat alle bijzondere uitgaven, zoals bijvoorbeeld de zomerzegels. Het andere mapje bevat de complete serie Beatrixzegels en kost f 38,-. Alle postzegels zijn over zichtelijk gerangschikt en voorzien van interessante informatie Maak kennis met die bijzondere collectie postzegels Gewoon ver krijgbaar op het postkantoor. (Zolang de voorraad strekt). Awraham Soetendorp: "Wie had kunnen weten wat mensen elkaar kannen aandoen?" <Foto GPf». KLEINE ZAKEN. GROTE ZAKEN. JE DOET ZE OP HET POSTKANTOOR, veel alertheid en paraatheid van het Israëlische volksleger vereist, dat het de investerin gen voor ontwikkelingshulp aantast". Over de Israëlische premier Menachim Begin maakt u zich in het boek nogal kwaad. De demagogie ergert u. Zijn reto riek verafschuwt u. Schaadt Begin de reputatie van zijn land? Soetendorp: „Het is kwaadheid en tegelijkertijd begrip. Er heerst een gevoel van grote te leurstelling dat de Israëli's maar geen vrede tot stand brengen. Het Westen zoekt de schuld te veel bij Israël en niet bij Arabische landen. Maar zou je dan willen dat een linkse Is raëlische generaal een coup pleegt om de regering-Begin uit Jeruzalem te verdrijven? Elke Israëli zou dat verschrik kelijk vinden. Het is een ver worvenheid dat Israël een de mocratie is. Er gaan stemmen op uit de extreem-rechtse en linkse politieke hoek om bur gerlijke vrijheden in Israël be perken. Dat knabbelen aan de mocratische vrijheden is le vensgevaarlijk. In dat opzicht schaadt het de reputatie van Is raël". „Ik heb Begin ontmoet. En ik moet vaststellen: hij is niet cor rupt, leeft bescheiden en vecht voor een ideaal van een Israël met veilige grenzen. Over die veiligheid kun je van mening verschillen. Je kunt de bezette gebieden in de Gaza-strip, op de Westelijke Jordaanoever en op de Golan om veiligheidsre denen behouden of juist opge ven. Daarover moest de Israëli sche burger zich uitspreken in een gezonde discussie". Verkiezingen - Is die discussie wel zo gezond en zuiver. Nog steeds is een meerderheid er vóór de bezette gebieden vanwege de sterke historische banden met Judea, Samaria en Gaza te annexe ren. Bovendien streven fana tieke orthodox-religieuze groe peringen er naar een „Groot Is raël" te stichten, de bakens te verzetten naar de bijbelse gren zen van de in Irak gelegen ri vieren de Eufraat en de Tigris. Soetendorp: „Er zijn geen teksen in de Tora (de vijf boeken van Mozes - red.) die duidelijk aangeven waar die grenzen hebben gelegen. In 1967 kwam de Westbank onder Israëlisch bestuur. Niet omdat Israël de aanval had ingezet, maar om dat Nasser van Egypte en Hoessein van Jordanië Israël wilden vernietigen. Ik ben be zorgd over de positie van de één miljoen Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever. Je kunt zo'n grote groep niet on der bezetting houden. Ik zou door algemene vrije verkiezin gen op de Westbank wel eens willen weten hoe de Palestij nen denken over een toekom stige staatsvorm. Maar hoe vrij zijn die verkiezingen onder de gegeven omstandigheden? Het probleem is dat intimidatie van radicale groeperingen on der de Palestijnen zeker niet is uitgesloten". Intussen gaat de regering-Be gin wel onverdroten door met het uitbreiden van de nederzet tingen in dit gebied. Soetendorp: „Dat is een veilig heidsaspect. In Israël bestaat de redenering: als je ons een onafhankelijke Palestijnse staat in dit gebied opdringt is dat zelfmoord voor Israël. Ik geef toe dat de meest humane bezetting een bezetting blijft. Maar het mag geen onderdruk king zijn. Daar is heel veel con trole op. Het klinkt tegenstrij dig, maar wat is een nederzet ting? Wie zijn het? Mensen met een ideaal die niet de bedoe ling hebben aan de andere be woners hun wil op te leggen". U erkent het zelfbeschikkings recht van de Palestijnen. In uw boek beschouwt u de Israëliërs en de Palestijnen als partners in een conflict tussen recht en recht. Maar waar moet dat te huis voor de Palestijnen dan komen? Soetendorp: „We spreken over zoveel Palestijnen. In Gaza, op de Westoever en in wat je kan noemen de diaspora, de Pale stijnen, die in, kampen wonen in de Arabische landen. Een deel van die Palestijnen zal daar wel blijven. Ook alle jo den in de verstrooiing zijn niet naar Israël gekomen. Je komt bij het bepalen van een tehuis voor de Palestijnen toch uit op de Jordaanoever en in Jorda nië. Ik hoop dat een meerder heid van het Palestijnse volk toch voor een vreedzame op lossing kiest". Sadat Gelooft u in zo'n vreedzame toenadering? Soetendorp: „Ja, want wie had in 1945 gedacht dat er ooit nog eens een vriendschapsband zou ontstaan tussen Israël en Duitsland. En wie had ooit ge droomd dat Sadat van Egypte nog eens door de straten van Jeruzalem zou wandelen en door de Israëliërs met vlag getjes zou worden toegejuicht. De staatsvorm die ik voor een Palestijns tehuis voor ogen heb is het plan van de toenma lige minister van buitenlandse zaken onder Golda Meir, Abba Eban. Hij wil een vorm zoals die in de Benelux bestaat. Open grenzen met mogelijkhe den voor de joden om bijvoor beeld in Hebron te wonen en er scholen te stichten. In een vre- dessituatie is het niet nodig dat gebied ook onder Israëlisch bestuur te hebben". Terug bij de slachtoffers van de oorlogen. De gevechten in Li banon hebben tot 31 mei aan 488 Israëlische soldaten het le ven gekost. Alleen al in de maand mei werden 17 militai ren vanuit hinderlagen ge dood. De strijd die Israël was begonnen om haar noordelijke grenzen te vrijwaren van aan vallen van de PLO, liep uit op een poging de totale militaire structuur van de Palestijnse bevrijdingsorganisatie te eli mineren. Met als gevolg de slag om de Libanese hoofdstad Bei roet waarvan tienduizenden burgers het slachtoffer wer den. In het laatste hoofdstuk van het boek met de voor de leek onbe grijpelijke titel „Volgend jaar in Jeruzalem" is een brief afge drukt van een Israëlische sol daat die deze drie dagen voor dat hij in Libanon sneuvelde schreef aan de redactie van de krant Haaretz. Meedad Eloks schrijft: „Dus zo ziet de oorlog eruit. En dan begrijpt men dat het stinkt, de oorlog, dat het geen spel is, geen spel. Wij zijn de generatie van Sharon, wij hebben de prijs betaald, elke dag betalen wij de prijs". U heeft die brief stuk gelezen. Met ingehouden woede. Soetendorp: „Hij gaat nog verdfer in die brief. Valt Sharon nog scherper aan. Het is ook zo af schuwelijk. Maar had die oor log voorkomen kunnen wor den? Ik denk van niet. Er be stonden plannen bij de PLO om samen met Syrië met mas saal geweld Israël aan te val len. Israël kan zich geen neder laag veroorloven. Elke neder laag zou de laatste zijn". Maar die verschrikkelijke bom bardementen op Beiroet waren toch buiten proporties. Boven dien hadden die niets meer te maken met het oorspronkelijke doel van de invasie: vrede voor Galilea. Soetendorp: „Hoe ver ga je. Met veel Israëliërs heb ik nog steeds grote moeite met de aanvallen op Beiroet. Bombar dementen van een stad waarin burgers zitten opgesloten is de uiterste afschuwelijke conse quentie van een oorlog. De wonden daarvan zijn nog zicht baar in Israël. Er is een scheidslijn getrokken. De grens is bereikt. De roep om vrede is groot. Want wat moet een volgende oorlog Israël brengen?". Zuiver U laat ook soldaten spreken die de vechtmethoden van de PLO hekelen. Zij verwijten de Pale stijnse strijders achter vrou wen en kinderen dekking te hebben gezocht. Is dat ook niet de uiterste consequentie als je je tegen een overmacht ge plaatst ziet? Soetendorp: „Ik vind dat terreur op eigen mensen van een ge welddadige minderheid. Wij schieten niet op kinderen Maar dat heeft de oorlog wel doen verdergaan. Hoe tegen strijdig het ook klinkt, maar in de joodse traditie moeten de wapens zuiver gehouden wor den. Dat wil zeggen: als je te genstander de menselijke waarde zo verlaagt datje wordt gedwongen andermans inte griteit aan te tasten, ben je ver plicht voor het martelaarschap te kiezen. In deze oorlog waren soldaten bereid voor de dood te kiezen, omdat ze weigerden uit lijfsbehoud gewapende of ongewapende vrouwen en kin deren neer te knallen" De kritiek op het militaire optre den van Israël in Libanon, die de rabbijn in grote lijnen deelt, wordt misschien wel scherper en doeltreffender verwoord door een andere soldaat uit zijn boek: „Hij die mij hier naartoe heeft gezonden had moeten weten, dat hij van mij eist een stad en een vluchtelingen kamp te onwrichten om er der tig terroristen te doden". Soetendorp ziet evenwel toch nog een lichtpuntje in deze omstreden oorlog. „Het gevolg is misschien een vermindering van de militaire spanningen in het Midden-Oosten. Israël heeft PLO-kringen ervan door drongen, dat er geen militaire optie is. De veiligheid van Is raël zal altijd gewaarborgd blfj- Van het vredesverdrag met Liba non heeft Awraham Soeten dorp goede verwachtingen. Hij noemt het een „historische stap" van beide landen. De we reld gaat er echter aan voorbij, meent hij. Met cynisme in de stem: „Van de Nederlandse re gering zyn in Jeruzalem nog geen felicitaties binnengeko- Niettemin maakt de dreiging van Syrië met een nieuwe oorlog hem angstig. „Weer doden en gedood worden", zegt hij met een vertwijfelde bhk in de ogen. Geloof „Volgend jaar in Jeruzalem", de titel van het boek, is een wens- spreuk die joden elk jaar met Pesach (het joodse paasfeest) uitspreken. De betekenis er van is een toekomstverwach ting voor vrede en gerechtig heid. Volgens Soetendorp zijn joden erfelijk belast met het geloof in een goede toekomst. - Komt er vrede in het Midden- Oosten? Soetendorp: „Er is wellicht geen plaats in de wereld waar een vrede moeilijker is te realise ren dan in het Midden-Oosten. Maar er zfjn impulsen uit de Arabische wereld. Joden en Arabieren hebben in de midde leeuwen bewezen in vrede naast elkaar te kunnen leven. Ik ben ervan overtuigd, dat er in Israël een brede stroming is die terwille van de vrede be reid is vergaande concessies te doen". ADVERTENTIE Boordevol puur natuur. Bereid met zuivere zonnebloemolie. En eerlijk van smaak. Zelfs de I prijs is gezond 139 300 gram ^95 Geldig t/m 15 juni 1983

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 13