"Wat ze in 'Fame' doen kunnen mijn meiden ook" Aanvallen van geluid op de televisie Veronica brengt vervoer in beeld TV-rubriek Dansdocente Hannah de Leeuwe: Radioserie over het vooroordeel door Nico Scheepmaker ZATERDAG 4 JUNI 1983 Radio - tv - kunst Als we het thuis net zo hard wil den horen als in Theater Carré zelf, stond tegen het einde van de Holland Festival-uitzending „Aanvallen van uitersten" op het scherm geprojecteerd, dan moesten we de geluidsschuif zo hoog mogelijk zetten. Dat was omstreeks half elf woens dagavond. Natuurlijk wilden we het dolgraag net zo hard ho ren als in Carré zelf, want dat leek ons nog veel harder dan het geluid van de STER-spots dat altijd omhoog wordt ge draaid en van de sportuitzen- dingen die ook altijd een paar decibellen luider uitvallen dan gewone programma's. Maar de kinderen dan die slie pen? Dus toch maar liever niet. Die aansporing kan daarom al leen gericht zijn geweest tot de ouden van dagen, de vrijgezel len en de lesbiennes onder de kijkers, en natuurlijk ook tot de doven en slechthorenden. Mocht ik een groep vergeten zijn, dan is dat geen boze opzet, dat zult u van mij willen aanne men. We hielden het geluid op normaal, zagen orkestleden weglopen, Moniek Toebosch smeekte ze te blijven, ik vond het allemaal erg aardig in scè ne gezet en ook heel sportief van dat Omroeporkest dat ze aan dat toneelstukje wilden meewerken om het slot van de voorstelling nog wat extra Schwung mee te geven, en pas de volgende dag begreep ik uit de kranten dat de orkestleden inderdaad boos waren wegge lopen omdat Glenn Barca de geluidsschuif van zijn orkest zo hoog had gezet dat de helft van de deftige orkestleden hun absolute gehoor kwijt waren geraakt. Zo iets. Toen ik dat gelezen had heb ik de video nog eens afgedraaid, het geluid zo hard mogelijk aange zet (de kinderen waren nu naar school), en begrepen dat dit al heel hard was maar dat het in Carré nog veel harder geweest moest zijn. Zo hard dat je inge wanden gaan meetrillen, ik ken dat gevoel wel. Mijn luid sprekers waren helaas on machtig de ware geluidssterk te weer te geven, maar ik kon toch wel enigszins navoelen hoe die orkestleden zich had den gevoeld, hoewel ik abso luut niet kon navoelen waarom zij de pijp aan Maarten gaven, althans een deel van hen. Dat was een vorm van vaandel- vlucht die gezien de aard van de avond nogal pedant aan deed en in de wereld der kun sten ook ongepast is, vindt ik. The show must go on, en dat geldt te meer als de show in kwestie een show is, zoals woensdagavond in Carré! Maar aan de andere kant, nu ik wist dat het in die directe uitzen ding niet om een toneelstukje van die musici ging, maar dat het hen bittere ernst was, kon ik Moniek Toebosch die zich al improviserend op bewonde renswaardige wijze door deze calamiteit heen sloeg des te warmer bewonderen. Ik hield een beetje van haar, zoals ze daar het slot van de avond, on danks de leegloop van het or kest, stond en sprong te red den. Volgende week k^jk ik ze ker weer! Er was deze week nog meer kunst op de televisie (en dan ga ik nog maar voorbij aan het BBC-televisiespel „Een Beier se avond" en aan een welge slaagde Cinévisie), want dins dagavond zagen we in Beeld spraak van de NOS de tweede uitzending van de serie waarin schrijvers door schrijvers wor den geïnterviewd. De dichter die deze keer geïnterviewd werd was Lucebert, en de schrijver die hem min of meer interviewde was Bert Schier- beek. Het leek voor Lucebert wel een steeple-chase vol onverwacht opduikende hindernissen, die alle uit Bert Schierbeek bleken te bestaan. Als twee welwillen de goeroejs riepen ze wel steeds tegen elkaar dat zij het roerend met elkaar eens wa ren, maar dat was dan toch zel den uit het gesprokene op te maken geweest. Schierbeek dacht bijvoorbeeld dat hij de essentie van Luceberts leven en werken wel kon vangen in de uitspraak dat er iets in de mens is dat hem altijd wil doen voortleven, maar nee, zei Luce bert dan weer, er is juist iets in de mens dat naar de bliksem wil. Nu weet hij niet alleen van de veronderstellingen van Schier beek af, moet ik toegeven, want nadat hij eerst met de in stemming Bertolt Brecht geci teerd had die ooit tegen hem gezegd had: „Een geslaagd ge dicht is een geslaagde in braak", corrigeerde hij Brecht vervolgens weer met deze uit spaak: „Je moet in het gedicht inbreken, pas dan is het ge dicht geslaagd". Gelukkig las Lucebert vrij veel voor van zijn gedichten, met zijn speciale lichtgevooisde voorleesstem. Zoals anderen een speciale leesbril hebben, zo heeft Lucebert een speciale leesstem, waarmee hij de ge dichten zeer helder neerzet: „het gevleugde woord bestaat zolang de lijm niet loslaat want dan stort het als gemeen plaats diep in het hart". Ik vind het heel mooi, en ik twij fel er niet aan dat miljoenen mensen daar geen zak aan vin den, maar daarom is het weer zo mooi dat de NOS in staat is zulke minderheidsprogram ma's op het scherm te brengen, zonder er op te hoeven letten of het kijkdichtheidscijfers in volle Feyenoord-stadiond ge meten kan worden, of in volle Nieuwe De La Mar-theaters. ROTTERDAM (GPD) - Wil uw dochter ook zo graag schitteren op Broadway en draagt uw zoon ook al korte sportbroekjes over een maillot zoals Leroy uit 'Fame'? De aanmeldingen voor opleidingen aan de Nederlandse balletacademies heb ben een recordhoogte bereikt. In een tijd van werkloosheid is het verlangen naar het sterdom extra groot. Maar hoe gaat het er eigenlijk aan toe op zo'n dansacademie? Staan op elke hoek aankomende Coco's en Bruno's, en zijn harmonieus aan zwellende samenzangen aan de orde van de dag? Hannah de Leeuwe, beter bekend als sexy verschijning die on langs Jerney Kaagman net een slag voor was door al in het Hannah zelf kan op een ruime danservaring bogen. Al in 1966 studeerde ze af aan het balletcon servatorium in Den Haag. On danks haar klassieke opleiding kwam ze vrijwel direkt in het po pulaire genre terecht. Haar eer ste baantje was het popprogram ma 'Moef-Gaga.' de voorloper van Toppop. Drie jaar lang had ze een eigen jazzballetstudio in Amsterdam. In de loop der jaren speelde en danste ze een serie se xy rolletjes in vaderlandse to neel- en filmprodukties. Met haar rol van 'Mina', het hoerige zusje van Keetje Tippel, kreeg ze landelijke bekendheid. In 1978 maakte ze een overstap naar het volkstoneel als actrice en choreografe. In 1981 vond ze het welletjes en stortte ze zich helemaal op het lesgeven op de dansacademie, waar ze toen al drie jaar les gaf. Buiten de school om doet ze alleen nog de choreo grafie voor het VARA- kinder programma 'Roffel' en schrijft ze een boek dat speciaal bestemd is voor jazzdocenten. Zes jaar heeft ze er dus al opzitten op de Rotterdamse academie en haar werk heeft intussen zijn vruchten afgeworpen. Hannahs ex-pupillen geven les op talloze balletschooltjes in het land. Over gebrek aan werk hebben ze niet te klagen. Anders ligt dat voor de mensen die het podium op wil len. Toch doen sommige van Hannah's ex-leerlingen op de internationa le podia van zich spreken. Twee zitten er in Japan, twee anderen gaan in Tunesië optreden, weer drie anderen dansten bij het bal let van Penney de Jager en ten slotte heeft de boomlange rood harige Christien, net afgestu deerd, een baan bij de wereldbe roemde Bluebells Deze Parijse groep, waarvan ook de songfestivalpresentatrice Marlène Charell deel uitmaakte, is wereldberoemd om zyn mooie lange vrouwen. Christien zal voor een jaar worden uitgezon den naar het gokparadijs Las Ve gas. Droomcontracten Contracten als dat van Christien vallen echter lang niet iedereen ten deel. De meeste studenten komen zoals gezegd terecht op balletschooltjes - de opleiding is er namelijk op gericht dansle- raar(es) te worden. Er is wel een speciale theateropleiding op de academie maar die richt zich proefnummer van de Nederlandse Playboy te verschijnen, is jazzdansdocente aan de Rotterdamse Dansacademie, dus in staat te beoordelen in hoeverre 'Fame' de werkelijkheid be nadert. „Wat ze in die serie doen kunnen mijn meiden ook", zegt ze. „Er is alleen geen werk genoeg in Nederland en ballet ten zoals in die serie krijgen hier geen kans. Het moet hier allemaal met een sexy pakje en dan maar met je kont schud den. Daar nemen ze dan de mooie meiden voor. Een opleiding doet niet ter zake. Om die reden zijn de Nederlandse televisie balletten vaak van mindere kwaliteit dan wat je in „Fame" te zien krijgt". door Paul Kribbe meer op aansluiting bij de klas sieke gezelschappen. Het show vak leer je op de docentenoplei ding dus niet. Toch is de meer derheid van de studenten van plan om eerst een paar jaar op te gaan treden voordat ze zich defi nitief op het lesgeven gaan rich ten. Hannah juicht dit toe: „Het is goed voor hun ervaring. De meesten willen ook graag, maar ja, het werk licht niet voor het opschep pen. Jammer, want de school heeft in de loop der jaren zeker mensen afgeleverd die een prima rol in een musical zouden kun nen neerzetten". Het leven op de dansacademie ver toont maar weinig raakpunten met 'Fame'. Wie een schooldag aan de hand van Hannah mee loopt zal al gauw merken dat het bepaald geen onafgebroken zang- en dansorgie is. Van negen tot vijf wordt er hard en serieus gewerkt. „Mensen die het in de balletwereld willen maken nemen veel en vooral goeie lessen, ook als je denkt datje er al bent", zegt Han nah. „Als je stopt met lessen, ben je binnen de kortste keren je vaardigheid kwijt". Kortom een Nederlandse vertaling van wat Lydia Grant haar pupillen aan het begin van iedere „Fame"-af- levering weer inprent. Voor roem zul je heel wat af moeten zweten. Wat dat betreft loopt de serie parallel met de werkelijk heid. Toch lijkt Hannah als ze bezig is met de les, in niets op de strenge 'Fame'-lerares die voldoet aan het stereotype beeld van een bal letlerares die als een dictator over 'haar' studenten regeert. Ze is gewoon een hard werkende le rares die opvallend goed met haar leerlingen kan opschieten. Als niet iedereen zich concen treert is een enkel 'ssst' voldoen de om de rust in de les weer te herstellen. Wat opvalt is de ster ke motivatie van de leerlingen. Het enige echteraakpunt dat de 'Fame'-sfeer een beetje oproept is de podiumavond. Zo'n avond wordt af en toe op school gehou den. Leerlingen laten dan hun ei gen dansen zien aan iedereen die maar geïnteresseerd is. Mis schien een beetje roem oogsten al tijdens de studie? De meeste dansers valt een gul ap plaus ten deel van het doorgaans Hannah de Leeuwe (rechts): voor roem zul je heel wat af moeten zweten. enthousiaste publiek. Elke dans stijl - jazzdans is lang niet de eni ge dansvorm die op de academie wordt onderwezen - heeft zo zijn eigen fans. Iedereen staat positief tegenover eikaars prestaties en niet zelden wordt er een traantje weggepinkt van ontroering als een ballet van een medestudent erg mooi is. El- lenbogenwerk lijkt niet voor te komen, maar is dat inderdaad ook zo? Hannah: „Ik heb de in druk dat de mensen echt zo posi tief zijn tegenover elkaar. Dat het niet alleen maar doen alsof is. Er heerst hier een zeer sterk solida riteitsgevoel. Alleen als ze ergens een auditie weten zullen ze dat niet de hele school vertellen, want dan verklein je de kans voor jezelf. Maar het echte ellen- bogen werk is er gelukkig niet" Een droomopleiding voor het groeiende leger d^nsminnende meisjes en jongens die dwepen met de 'Fame'-ploeg. Lang niet iedereen kan echter worden toe gelaten. Het aantal aanmeldin gen is veel te groot en lang niet iedereen heeft genoeg talent. Elk jaar is er een toelatingsexamen waaraan een oriëntatiecursus voorafgaat. Hannah de Leeuwe: „Een vooropleiding is geen garantie voor een toelating op de school. Het komt vaak voor dat de mensen zo slecht les hebben gehad dat we ze hier toch weer helemaal moeten bijspijkeren. Zo iemand is dan in principe net zover als iemand met talent die nog nooit iets aan ballet heeft ge daan". Beunhazerij De oorzaak van de beunhazerij in de balletschoolwereld is het feit dat iedereen vrij is om, zonder verstand van ballet te hebben, een school te beginnen. Hannah ziet dan ook haar belangrijkste taak in het geven van didac- tieklessen. „Eenvoudig gezegd leer ik de studenten hoe ze ie mand passen en oefeningen moeten leren en corrigeren. Dat is van het grootste belang om dat mensen die langdurig iets fout doen daardoor blessures kunnen oplopen. Mensen die langdurig balletles krijgen van iemand zonder verstand van za ken verpesten hun lichaam. Daarom zijn de dansbonden ook bezig ons beroep te bescher men". HILVERSUM (ANP) - In zes radioprogramma's (steeds op dinsdagmiddag om 14.33 uur via Hilversum 2) besteedt de NOS aandacht aan het voor oordeel. De uitzendingen zijn onderdeel van een grotere reeks waarin elke dinsdag middag tijdens de zomer maanden ethisch-filosofische begrippen worden behan deld, die in de samenleving regelmatig gebruikt en mis bruikt worden. „De bedoeling van de program ma's is niet vooroordelen weg te nemen. Het is zelfs de vraag of dat mogelijk is", al dus samensteller Jan Nauta van 'Het vooroordeel'. „De serie wil een aanleiding zijn om over processen en gevoe lens, die in ieder mens aan wezig zijn, na te denken". De eerste uitzending, op 7 juni, heet: „Ik heb niets tegen Tur ken, maar De vooroor delen tegen zigeuners zijn op 14 juni aan de beurt. Daarna volgen Surinamers (21 juni), Marokkanen (28 juni), homo fielen (5 juli) en joden (12 ju li). In de eerste twee uitzen dingen komen, naast de spe cifieke thema's, ook de alge mene aspecten van het voor oordeel aan bod. HILVERSUM - Fred Oster is de presentator van het nieuwe quiz-pro gramma 'Blokletters', waarvan de AVRO vanavond de eerste aflevering uitzendt. In dit programma moet een speler het openemen tegen twee tegenstanders in een vraag- en antwoordspel. <f0u> anp». HILVERSUM (GPD) - Bij Veroni- ca-televisie krijgt het onderwerp vervoer deze maand veel aan dacht. Zondag zendt Veronica het themaprogramma Reizen uit, maandag het eerste deel van de miniserie Vervoer in het jaar 2000. Het eerste gedeelte van Reizen toont de ontwikkeling van het vervoer per trein en het enorme technisch apparaat dat nodig is om alles soepeitjes te la ten verlopen. In het tweede ge deelte van Reizen geeft Veronica een aantal vakantietips voor niet zo voor de hand liggende plekjes in het buitenland. Reizen is een vervolg op het vorig jaar november uitgezonden the maprogramma Het ijzeren paard. In die uitzending kwamen de verschillende spoorwegen en spoorwegorganisaties in Europa aan bod. De makers van Reizen tonen ditmaal echter ook beel den van de goede oude tijd. Een opvallende verschijning is de Gooise moordenaar, een oude lo- komotief. De Gooise is nu nog dagelijks in de weer op het (toe ristische) traject Hoorn-Medem- blik. In Reizen ook beelden van compu tergestuurde rangeertreinen. Aparte aandacht krijgt het on derhoud. Naast alle informatie over treinvervoer komt Veronica in Reizen in het tweede gedeelte met vrij bijzondere reistips. Ove rigens was het misschien beter geweest dit tweede gedeelte in een apart programma te belich ten. Beide onderwerpen ver schillen daarvoor genoeg van el kaar, waarbij nog komt dat an derhalf uur toch een hele zit is. Een van de meest opvallende vakantiemogelijkheden die re gisseur Paul Boots laat zien is de fietslorrie in Zweden. Een unie ke wijze om met een speciale fiets over oude treinrails te fiet sen en van het landschap te ge nieten. Maar ook in gevestigde en drukke vakantielanden als Italië, Spanje en Duitsland heb ben de makers nog aardige nieu we vakantieplekjes gevonden. De informatie daarover in het programma is in de meeste ge vallen te summier om de kijker ook daadwerkelijk naar de ver toonde plekjes te sturen. Maar dat is volgens de makers de be doeling niet. Veel meer gaat het hen om de Nederlandse vakan- tievierder te wiizen op minder bekende, maar daardoor niet minder interessante vakantiebe stemmingen. Het vervoer in de toekomst krijgt volop aandacht in de vierdelige serie van Engelse makelij „Ver voer in het jaar 2000". Vier vor men krijgen bijzondere aan dacht: de auto, de trein, het transport te water en in de lucht. Maandagmiddag de eerste afle vering over de problemen en de ontwikkeling van de auto. Daar in overigens geen science-fic- tionachtige beelden. Veel meer ligt de nadruk op actuelere pro blemen. Zoals het dilemma waar de Amerikaanse autofabrieken voor staan. Zij moeten van de traditionele grote slee overstap pen op het kleine zuinige au tootje. „Small is beautiful" is nu de meestgehoorde leus. (Reizen, zondag, Nederland 2,21.00 uur; Vervoer in het jaar 2000, maandag, Nederland 1, 16.00 HILVERSUM - 'Komt Rijk. komt raad' is de titel van een televisieshow rond Rijk de Gooyer. die Bob Rooyens )oor de AVRO maakte. Een bekende verschijning in deze show is de acteur Joop Doderer, voor wie Rijk kennelijk '.en aangename verrassing in petto heeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5