Huilen doet hopen Supertramp schuwt niet langer avontuur Extra In de popbusiness lijken commerciële knievallen noodzakelijk voor het oogsten van succes. De hitparades zijn dan ook al jaren een grote eenheidsworst. Maar uitzonderingen bevestigen elke regel, ook in muziekland. Voor een aantal volhouders is het wel degelijk weggelegd om met eigenzinnige, originele, en dus eerlijke popmuziek aan de bak te komen. Een positie waar deze doorbijters zich, juist door hun instelling, vaak langer weten te handhaven dan hun collega's die hun produkt aan de smaak van het publiek hebben aangepast. Immers, eerlijk duurt nog altijd het langst. Op deze pagina drie voorbeelden van 'gevestigde eerlijkheid', 'doorbrekende eerlijkheid' en 'talentvolle eerlijkheid'. Supertramp: in 1974 bereikte het derde album ('Crime of the century') van deze Britse groep een recordomzet en sindsdien handhaafde de groep haar eigenzinnige en oorspronkelijke geluid als muzikale succesformule. Tears for Fears: een sfeervolle combinatie van synthesizer- en akoestische muziek die het jeugdige Britse duo Curt Smit en Roland Orzabal van 'minimumlijders' in een vlot tempo tot 'maximumgeniete- rs' heeft gemaakt. En tenslotte Nasmak: een geval van eigenzinnigheid die neigt naar koppigheid. heeft weer een stapje terug moeten doen. We besteden nu meer aandacht aan de zang". Hoe weinig de groep op heeft met alles wat is geweest, ook al is dat in het geval van 'Duel' nog maar kort geleden, mag blijken uit het ietwat chagrijnige antwoord van Van Eenbergen op de vraag waarom Supertramp: volgende week vernieuwdin het Olympisch stadion. Slechte huwelijken worden soms toch voortgezet om wille van de kinderen. Op de lange duur wordt de si tuatie tussen de weder helften echter onhoud baar en besluiten ze de re latie alsnog te beeindigen. De conflictueuze verhou ding tussen de songleve ranciers en stichters van de Britse supergroep Su pertramp, Rick Davies en Rodger Hodgson, is hier mee enigszins vergelijk baar. Ook dit duo heeft elkaar na een langdurige verhouding de bons gegeven. Het verschil is echter dat de twee elkaar in 1970 trouw beloofden omdat ze zo weinig met elkaar ge meen hadden. Uit het -zo on- stane spanningsveld heeft de groep haar inspiratie weten te putten. Dat is niet altijd van een leien dakje gegaan. Toch zijn ze dertien jaar bij elkaar gebleven. Omwille van het 'produkt Supertramp'. "Roger en Rick zijn twee heel verschillende mensen. De enige overeenkomst is dat ze allebei wanhopig zijn", ver telt Supertramp-bassist Dou- gie Thomson. Hij en saxofo nist John Helliwell waren on langs in Nederland op uitno diging van Veronica's Count down. Hun bezoek diende te vens als aankondiging van het Supertramp-concert, 8 ju ni a.s. in het Olympisch sta dion te Amsterdam. Thomson vertelt dat Super tramp altijd de vruchten heeft geplukt van het conflict tussen Hodgson en Davies. Thomson, die evenals de ove rige groepsleden het kille Verenigd Koninkrijk heeft verruild voor het zonnige Ca lifornia, maar zijn Schotse 'r' nog altijd flink laat rollen, noemt het conflict tussen Da vies en Hodgson "opbou wend en van een puur muzi kale aard". Definitief "Maar de tegenstellingen ble ven verscherpen, het werden er honderden. Roger had op een gegeven moment mate riaal waarmee wij binnen Su pertramp niets konden be ginnen. Dat had opgelost kunnen worden als hij een solo-elpee had gemaakt en daarna gewoon weer op zijn oude nest was teruggekeerd. Rick en Roger hebben echter besloten om de wegen defini tief te scheiden. Vandaar dat Roger nog deze zomer een so lo-plaat uitbrengt en de eerst volgende Supertramp-elpee er een zonder hem zal zijn. Ik acht het echter niet uitgeslo ten dat ze in de toekomst de handen weer eens ineen zul len slaan". Na 'Breakfast in America' ('79) werd het erg stil rond Super tramp. Een jaar later ver scheen weliswaar de live- dubbelaar 'Paris', gevuld met Supertramp-klassiekers als 'School' en 'The Logical Song', maar nieuw materiaal bleef ook nadien uit. Pas eind vorig jaar liet de groep weer van zich horen. Zowel de hoes als de titel ('Famous last words') van die stiltedoorbre- kende Supertrampschijf ga ven al aan dat het binnen de groep niét allemaal koek en ei was. Thomson: "De titel heeft indirect te maken met de breuk tussen Hodgson en Supertramp. De hoes (waar op een met een schaar bewa pende hand een koorddanser de pas afsnijdt; of liever ge zegd: afknipt) moest de con troverse tussen Davies en Hodgson uitbeelden. Aan vankelijk wilden we de plaat 'The tight rope'noemen, maar we vonden toch dat het niet goed zou zijn om zowel de hoes als de titel geheel in het kader van die controverse te plaatsen. Dat zou te overvloe dig zijn geweest. Vandaar dat we hebben gezocht naar een andere titel die toch bij de hoes moest passen. Het is dus 'Famous last words' gewor- riaal te schrijven. Een nieuwe elpee zal dan ook nog wel even op zich laten wachten. Inmiddels heeft Tears for Fears de toernee over het continent in Parijs afgesloten en zal binnenkort voor een korte trip naar Amerika ver trekken. Smith: "Daar doen we wat interviews en televi siewerk. Daarna gaan we werken aan nieuwe songs. We hopen begin volgend jaar een nieuwe elpee te kunnen uitbrengen". Of de muziek op die tweede el pee anders zal zijn dan op 'The hurting' kan Smith nog niet zeggen. "Om de simpele reden dat we op één song na nog geen nieuw materiaal hebben. De basis zal in elk geval gelijk blijven. Een mix van synthesizer- en akoesti sche muziek. Een mix van koude en warme muziek dus. Pure synthesizermuziek zul len wij nooit maken. Dat is te koud. Wij zyn niet van die synthesizer-gelovigen die de muziekcomputer als iets mystieks zien. Voor ons is het gewoon een instrument dat beslist niet op zichzelf staat". Naast de muziek zijn de teksten dus van groot belang in het geval van Tears for Fears. Net als op de debuutelpee 'Boy' van de Ierse formatie U2 gaan die hoofdzakelijk over het opgroeien en de emoties van kinderen. Valt Tears for Fears tekstueel met U2 te vergelijken? Smith: "Abso luut niet. Zij zijn christenen en wij geloven helemaal ner gens in. Zij hebben dus een hele andere invalshoek. Wij schrijven onze teksten ge woon vanuit onze eigen erva ringen en gevoelswereld. Dat is alles". Zelfmoord Ondanks alle plotselinge suc ces lopen Smith en Orzabal met een flinke frustratie rond. Volgens Smith het ge volg van een regelrechte het ze die de Britse muziekpers en dan vooral The New Musi cal Express (NME) tegen het tweetal zou voeren. Een re censent van dit Engelse half broertje van muziekkrant Oor presteerde het zelfs om Tears for Fears te vergelijken met Margaret Thatcher. Bei de fenomenen zouden er slechts op uit zijn de jeugd tot zelfmoord te drijven. Een boude aanklacht die waar schijnlijk stoelt op de zinsne de 'The dreams in wich I'm dying are the best I've ever had' uit 'Mad world'. Curt Smith worstelt behoorlijk met de opstelling van de NME. Hij voelt zich de dupe van de egoïstische opstelling van dit invloedrijke deel van de muziekpers in zijn vader land. "Zij bepalen wat goed en slecht is en wat je als mu zikant moet doen en laten. Wanneer ze je interviewen, stellen ze geen vragen maar ze vertellen alleen wat er alle maal aan je mankeert. Het zijn pure 'headhunters'. Ze verwijten ons dat we een act opvoeren. Dat onze emoties gespeeld zijn en dat we alleen maar pretenties hebben. Soms krijg je de tijd om iets terug te zeggen en dan pro beer je zinvol tegen ze aan te praten, maar eigenlijk heeft dat geen enkele zin omdat ze alleen maar zijn gekomen om je de grond in te schrijven" Zijn spontane boosheid maakt opeens plaats voor een gulle lach. "Ach, de uitdaging om goede muziek te maken wordt er in elk geval alleen maar groter door Bovendien is de kritiekloze manier waar op de muziekpers in Duits land je benadert ook met al les. Daar willen ze alleen maar weten wat je favonete kleur is en wat je het liefste eet". Fish chips natuurlek. JAAP VISSER den, een heel bekende Engel se zinsnede". In 1984 heeft Supertramp er 'een gouden decennium' op zitten. Dan is het tien jaar ge leden dat de groep met haar derde elpee, 'Crime of the Century', haar zo succesvolle formule lanceerde. Een for mule die bestaat uit orkestra le muziek die immer feilloos op vinyl wordt vastgelegd en ondanks de veelheid aan ge bruikte instrumenten 'glas helder uit de speakers komt zetten. Vrijwel elke Super tramp-song is een mini-ope- raatje. Hodgson met zijn ho ge stem en de tenor van Da vies nemen op de elpees beurtelings de zang voor hun rekening en steken hun emo ties daarbij niet onder stoelen of banken. Deze formule werkt in commercieel op zicht nog altijd; anderzijds dreigt de groep er in vast te roesten. De forse melkkoe is al zo vaak uitgemolken dat er nog maar een schamel kalfje is overgebleven. "Famous last words', de achtste Super tramp-plaat biedt al evenmin uitzicht op nieuwe ontwikke lingen. Thomson: "Supertramp zonder Hodgson wordt heel anders. Van nu af aan zullen we trachten live-situaties in de studio te creëren. Dat komt de spontaniteit van onze mu ziek ten goede en het werkt ook veel sneller. Voorheen staken we zeeën van tijd in nog een extra stemmetje hier en nog een gitaartje daar, in derdaad nogal gekunsteld. Maar we moésten wel zoveel aandacht besteden aan het geluid-van onze platen omdat de mensen, vooral sinds 'Cri me of the Century', dat van ons verwachtten. Van nu af aan zullen we veel flexibeler te werk gaan. We zullen het avontuur niet langer schu wen. Het is niet langer zo dat we voordat we de studio in duiken al precies weten wat we moeten doen". "Het vertrek van Roger heeft ook de stemming binnen de band verbeterd. Vroeger was het zo dat we na een tournee of plaatopnamen ellenlange rustperiodes inlasten gedu rende welke we elkaar niet zagen. Nu is het zo dat we el kaar na welke klus dan ook direct vragen: wat gaan we verder doen?" Het Supertramprepertoire valt uiteen in nummers die van de hand van toetsenman Davies zijn en in stukken die op naam staan van gitarist/toet senist Hodgson. Supertramp is dus eigenlijk een groep met twee gezichten? Thomson: "Als je het zo wilt noemen, oké. Het is in elk ge val wel zo dat Rick en Rodger geheel onafhankelijk van el kaar componeren en uitslui tend hun eigen nummers zin gen. 'School' (openingsnum mer van 'Crime of the centu ry') is het laatste nummer waarbij ze hebben samenge werkt. Dat befaamde piano loopje hebben ze samen ge maakt. Daarna nooit meer wat". "Nog wat over die twee gezich ten. Eén van de redenen van de breuk met Roger was dat Rick de dingen in zijn num mers keihard wil stellen ter wijl Roger meer het type van de romanticus is, een ge voelsmens. We kregen daar door twee heel verschillende soorten songs op de plaat; dat was ook onze kracht. Maar de tegenstellingen 'between the two guys' werden zo sterk dat Rick steeds meer het gevoel kreeg dat de afwisseling op de plaat van zijn nummers en die van Roger veroorzaakte dat ze elkaar in de weg lie pen. Rick's en Roger's num mers vulden elkaar niet meer aan, maar ontkrachten el kaar. Die twee herkenbare gezichten vervaagden tot één onherkenbare". Onvergetelijk Tot slot iets over de komende show van de groep. Thomson vertelt dat Hodgson nog van de partij zal zijn en dat de groep zal worden versterkt met een extra blazer plus toetsenman. Hij erkent dat het overbruggen van de kloof tussen artiest en publiek wordt bemoeilijkt doordat de groep in een voetbalstadion optreedt. "Door die groeps- uitbreiding zijn we echter in staat om het geluid van onze elpees nog dichter te benade ren, we hoeven nu geen enke le partij meer weg te laten. Ook onze vocale capaciteit wint aan kracht, want som mige stukken zullen door vijf zes man worden gezongen. We spelen een doorsnee van ons hele repertoire, we verto nen begeleidende films en werken met licht- en rookef- fecten. Het wordt een onver getelijke, avontuurlijke au- dio-visuele gebeurtenis". WIM KOEVOET Tears for Fears: huilen helpt rechts Curt Smith) Het Jacques Herb-ada- gium "Een man mag niet huilen, ook al heeft hij verdriet" mag dan al lang achterhaald zijn; toch wordt er nog altijd onwen nig gereageerd wanneer leden van het 'sterke ge slacht' hun emoties de vrije loop laten. Afgezien van een serie enge reli gieuze stromingen, han gen steeds meer jonge popmuzikanten de 'leer van de vrije en bevrijden de emotie' aan. Zoals het duo Curt Smith en Roland Orzabal. Net als indertijd John Lennon zijn zij in het spoor getreden van de Primal Scream-pro- feet Pavlov. The Primal Scream is een 'oerhuilbui- theorie' die het onderdruk ken van kinderlijke angsten aanwijst als de oorzaak van frustraties. Waar deze theo rie, wanneer zij is verwerkt tot nieuwe religies, slechts leidt tot kleffe preekbeurten daar klinkt zij in de fraaie muziek van Smith en Orzabal ontroerend. Dit jeugdige tweetal musiceert onder de noemer 'Tears for Fears' (tra nen in plaats van angsten) en zingt: "Learn to cry like a ba by, then the hurting won't co me back". Onlangs waren Smith en Orzabal in Neder land om uit te leggen dat ze geen emotioneel spelletje aan het spelen zijn (Curt Smith: "For God's sake! It's not an act") maar dat hun muziek echt in emotionele opwellin gen is geschapen. Scheiding Curt Smith (net 22 geworden) sloot negen jaar geleden in zijn geboortestad Bath, in het zuidwesten van Engeland, vriendschap met zijn klasge noot Roland Orzabal. De twee telgen uit een 'split-up- family' voelden zich lotgeno ten en kenden beiden de on weerstaanbare drang om de ellende van een door schei ding aangetast gezinsleven in de muziek te ontvluchten. Na in hun middelbare school tijd voornamelijk Black Sab- bath-achtige 'heavy metal' te hebben gespeeld, richtten Smith en Orzabal een jaar of vier geleden de vijfmansfor matie Graduate op. Na ruim twee jaren van moeizaam op de been blijven (zowel figuur lijk als letterlijk, want een droge boterham viel er voor het vijftal nauwelijks te ver dienen in de popbusiness) besloten Smith en Orzabal als duo verder te gaan. Smith: "Graduate was een de mocratische band en demo cratie in een band met vijf le den werkt dus niet. Boven dien geloofden we niet alle vijf in dezelfde muziek. Ro land en ik wel. Vandaar dat we besloten om samen ver der te gaan. Natuurlijk werken we zowel in de studio als op de bühne samen met andere muzikanten, maar er zijn er maar twee die het voor het zeggen hebben en alle materiaal schrijven: Roland en ik. En ik moet zeggen dat deze vorm van democratie tot nog toe uitstekend werkt. Dat komt natuurlijk omdat Roland en ik zo'n beetje de zelfde achtergrond en dezelf de ideeën hebben". Nadat Smith (bas en zang) en Orzabal (gitaar en zang) in '81 zichzelf tot 'Tears for Fears' doopten, is het razendsnel ge gaan. In een mum van tijd is het duo doorgebroken in het Verenigd Koninkrijk waar drie hits op rij werden ge scoord: 'Suffer the children', 'Mad world' en 'Pale Shelter'. De vierde single 'Change', be reikte ook op het vasteland de hitstatus. Twee weken ge leden werden in Duitsland opnamen gemaakt voor Rockpalast (moeten nog wor den uitgezonden) terwijl Smith en Orzabal een dag la ter met hun twee vaste toet senisten en een drummer in een volledig uitverkocht Pa- radiso concerteerden. Emoties Door het (plotselinge) succes en de daarmee gepaard gaan de golf van optredens hebben Smith en Orzabal nog geen tijd gehad om na het uitko men van hun debuutelpee 'The hurting' nieuw mate- De Brabantse groep Nasmak is nog het best te vergelijken met een duiventil. De groep verslijt net zoveel muzikanten als Kees Rijvers voetballers. Al weer een aardig tijdje terug deed de groep het Leidse Vrijetijdscentrum aan. Zij presteerde het die avond haar meest recente elpee, Duel getiteld, geheel links te laten liggen. Een kwestie van een drastisch gebrek aan gevoel voor promotie7 Maar nee, het gaat hier om een in de popmuziek nog maar zelden vertoond staaltje van eigenzinnigheid. Bassist Theo van Eenbergen-. "Het huidige Nasmak heeft met 'Duel' niets meer te maken. Ten tijde van 'Duel' (begin '83, WK) was Nasmak nauwelijks een groep te noemen. De komst van Miko Bogard na 'Duel' heeft zoveel veranderingen (foto Fred Rohde) Nasmak vroeger Nasmaak heette: "Wat een domme vraag. Nasmaak, dat is al weer twee jaar geleden. We zijn nu met heel andere dingen bezig. Meer wil ik er niet over zeggen". Nieuwkomer Miko legt tijdens optredens zijn hele ziel en zaligheid bloot. Hij zingt met een stem die doet vermoeden dat WO III nu dan toch een feit is maar bij beluistering van de teksten blijkt hij het over niet meer dan een erotische strubbeling te hebben. Omdat hij nog meer aandacht aan zijn zang wil kunnen besteden en dientengevolge de gitaar die hij om zijn hals heeft hangen ervaart als een blok aan zijn been zal Nasmak binnenkort uitbreiding krijgen met een vijfde lid. "Die vijfde man gaat gitaar spelen. Ik wil niets meer om handen hebben", zegt hij, "want dat gaat ten koste van mijn zangpartijen". De groep legt in een uiterst warrig betoog uit dat het van nu af aan afgelopen is met experimenteren en improviseren. "Doordat we zo goed op elkaar ingespeeld waren, sloeg de verveling een beetje toe. We wilden meer dan alleen maar onze nummers spelen. We kwamen toen in een fase waarbij op het podium vrijwel niets van tevoren vaststond, alleen dat we dat en dat nummer zouden spelen. Zo kon het gebeuren dat een bepaald nummer vrijdags geheel anders klonk dan zondags. Nu willen we weer terug naar waar het om gaat, naar discipline. We hebben alles al gehad en keren nu weer terug naar het ouderwetse idee van: we spelen dat en dat en dat doen we zus en zo. In feite draaien we dus rond in een vicieuze cirkel", aldus Bogard en Van Eenbergen. WIM KOEVOET teweeggebracht dat het ons zinnig leek om afstand van die plaat te nemen. Niet dat we ontevreden zijn over 'Duel'. Maar die plaat is wat ons betreft alweer achterhaald". "Met 'Duel' waren we bezig met hypnotiserende ritmes. Nu draait het meer om de melodie bij Nasmak, de ritmesectie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 21