'Goed nieuws' per telefoon
Kerkdiensten
Een buitenkerkelijk boek voor Rap en zn maat
ALPHENSE lijn vindt navolging
Geestelijk leven
Toon van den Hoorn
Je hebt een gein-lijn, waarom dan ook geen boodschap-lijn?...
ZATERDAG 4 JUNI 1983
ALPHEN AAN DEN RIJN -
Voor Toon van den Hoorn
is het geen vraag meer, of
de Goed Nieuws Telefoon',
waarmee zijn Alphense
'Volle Evangelie Gemeen
te' in september vorig jaar
is begonnenwel in een be
hoefte voorziet. Hij ver
wacht volgende week
dus na zo'n kleine acht
maanden - de 8000ste af
nemer te kunnen registre
ren.
"Wij zitten nu gemiddeld op
ongeveer 1000 opbellers
per maand".
En daarover is Anton van
den Hoorn voorganger
van deze gemeente en voor
zijn dagelijks brood le
raar godsdienst en maat
schappijleer aan een
christelijke scholenge
meenschap in Alphen -
best tevreden.
Wie 01720-76148 draait, krijgt een
verhaaltje van hooguit anderhal
ve minuut te horen, "waarin"
om een bericht van de Volle
Evangelie Gemeente zelf te cite
ren - "een geestelijke bemoedi
ging is verwerkt".
Ik heb het nummer deze week eens
gedraaid.
De boodschap - omspeeld door
'gewijde' zang en muziek - viel
me wat tegen. Ze bevatte naast
een opwekking tot 'zingen' -
want "zingen is een plezier en in
het lied zingt een mens heel veel,
zo niet ólles uit" - de oproep om
zondagmorgen de samenkomst
in 'De Ark' te bezoeken. 'De Ark',
gelegen aan de Prins Hendrik
straat, is het centrum van deze
gemeente. Wie 'zó' wil zingen,
moet dóér zondag zijn.
Nog afgezien van de vraag of ieder
mens onder alle omstandighe
den wel tot zingen in staat is, kan
de verwijzing naar uitsluitend de
eigen samenkomsten op de ge
bruiker van de lijn afkomen als
louter propaganda, zonder dat
hij of zij ook maar iéts van de be
loofde bemoediging ervaart.
Het is heel goed, dat de Volle Evan
gelie Gemeente zich tegenover
de opbellers duidelijk legiti
meert - bij evangelisatie-acties
moet je nog wel eens uitdrukke
lijk vragen wie daar achter zit
maar als de boodschap is be
doeld voor een 'breed publiek',
dan moet ze elke zweem naar 're
clame' vermijden. Wat men te
zeggen heeft, wordt daardoor al
leen maar verzwakt. Bovendien
is het geestelijke lied, waarover
de boodschap van deze week
gaat, nog altijd niet het monopo
lie van één groep.
Idealisme
Maar goed, de Alphense 'Goed
Nieuws Telefoon' slaat aan en
vindt, naar Alphens voorbeeld, al
in zes plaatsen navolging. Den
Haag, Groningen, Zoetermeer,
Heer in Limburg, Dokkum en
Nieuwegein hebben nu ook zo'n
speciale lijn, terwijl er nog ver
scheidene in voorbereiding zijn.
Toon van den Hoorn: "Het is bij
ons geen particuliere aangele
genheid maar een zaak van de
hele gemeente. Het doel is heel
eenvoudig om gedachten van
God aan de mensen door te ge
ven, zonder lange preek en ge
heel vrijblijvend".
"Er zijn tegenwoordig allerlei spe
ciale telefoonlijnen. Je hebt een
geinlijn, een weerlijn en een hit-
lijn. Welnu, dat bracht ons op het
idee om deze mogelijkheid ook
Samenstelling
van deze pagina:
S. J. de Groot
eens te gaan aftasten. Over de be
hoefte daaraan hadden we geen
gegevens, maar we waren idea
listisch genoeg om ermee te be
ginnen. Via persberichten heb
ben we ons voornemen bekend
gemaakt. Ik heb bij het begin ge
zegd: als we 40 tot 50 reacties per
week krijgen, is dat voldoende
om door te gaan. In de eerste
week na 15 september waren het
er al 187. In de week van 18 tot 24
mei was dat opgelopen tot meer
dan 250".
Hebt u er enig idee van, waarom
mensen dit nummer draaien?
"Ongetwijfeld uit nieuwsgierig
heid. Ze willen wel eens horen
wat er op dat bandje staat. Na de
boodschap kunnen ze zelf wat
zeggen. Die band draaien we af,
en dan kun je reacties horen als:
o, jullie willen me dus bekéren".
"Maar er zijn ook serieuze gege
vens. Van mensen die het ge
woon fijn vinden, dat zoiets be
staat. Dat ze elke week weer een
ander getuigenis kunnen beluis
teren. Het is uitdrukkelijk géén
SOS-Ujn. Hoewel we ook wel
mensen hebben gehad die duide-
lijk in opstand kwamen tegen
wat ze in de boodschap hadden
gehoord. Zo in de trant van: jul
lie kunnen dat nou wel zeggen,
maar in mijn leven gaat het heel
anders toe".
Doet u nog wat met al die reacties?
"Ja zeker. We gaan nauwkeurig na,
hoeveel mensen de boodschap
helemaal uitluisteren, hoeveel er
tijdens de boodschap afbreken
en wie behoefte heeft aan ver
dere informatie. Vorige week
vroegen zes mensen om nader
contact. Die nazorg doen wij op
zeer beperkte schaal. Alleen op
eigen verzoek. We willen ons niet
opdringen. Het verzoek om in
formatie is ook niet altijd serieus.
Er zijn grappenmakers onder,
die bijvoorbeeld een ander adres
opgeven".
Belastingdruk
Houdt u bij uw teksten nog reke
ning met wat de luisteraars erop
hadden te zeggen?
Toon van den Hoorn: "Ook dat
doen wij. Gemiddeld legt 15 20
procent de hoorn op het toestel
voordat de boodschap is beëin
digd. Als dat percentage oploopt
tot 35 a 40 - wat al eens is ge
beurd -, dan moet je je wel af
vragen, wat er met de tekst aan
de hand was".
"Zo gebruikten wij een poosje ge
leden in onze boodschap het
woord 'belastingdruk'. We heb
ben toen blijkbaar te veel in onze
eigen termen gedacht, want er
waren afnemers, die dat woord
in dit verband helemaal niet be
grepen. Wij wilden daarmee dui
delijk maken, hoe de duivel men
sen onder druk kan zetten en in
een depressieve toestand kan
brengen. Sommigen dachten,
dat we er iets financieel-econo-
misch mee bedoelden. Ze kwa
men er niet uit. Zie je, dan ga je
proberen, zulke misverstanden
in het vervolg te voorkomen".
Wie maakt de teksten?
"Ze komen uit de gemeente. Eens
in de veertien dagen worden ze
in de oudstenraad - het bestuur
van de gemeente - grondig door
gesproken. We hebben er nu 35
uitgezonden. Ze kunnen onder
ling nogal verschillen - er moet
variatie en verrassing in zijn om
ook de vaste luisteraars te blij
ven boeien -, maar als een rode
draad loopt er doorheen, dat God
PAGINA 11
- hoe zal ik het zeggen.... - de
mens onder alle omstandighe
den vrij maakt om te leven zoals
Hij het bedoelt".
Zijn er ook niet-kerkelijken of niet-
gelovigen onder de opbellers?
"Dat is natuurlijk niet exact te me
ten. Lang niet iedereen reageert
na het aanhoren van de bood
schap. En waarom mensen de
tekst niet afhoren, weet je ook
niet. Toch heb ik de indruk, dat
de bellers uit de hele bevolking
komen. Uit alle beroepsgroepen
en mensen van allerlei geloofsin
stelling. Uit absoluut atheïsti
sche kring minder, vermoed ik".
Hoeveel tijd kost dit werk?
"Met de voorbereiding en afwikke
ling toch zeker twee halve dagen
per week. We hebben een team.
Vrijwilligers geven er hun tijd,
inzet en creativiteit aan. Ze wil
len graag iets meedelen uit het
evangelie, waarin zij zelf steun
en vreugde vinden voor hun le
ven van alledag".
Stem
De 'Goed Nieuws Telefoon' heeft ze
ker het voordeel, dat een mense
lijke stem ook al weet je niet
van wie - de boodschap hóór-
baar maakt. Het geloof is uit het
gehoor, staat ergens in de bijbel.
Dat is wel wat anders dan een
tractaatje, dat een anoniem per
soon ongevraagd via de brieven
bus op je deurmat laat vallen.
Wie de telefoon voor dit doel ge
bruikt en waarom zou je dat
niét doen? moet wel de uiterste
fijngevoeligheid en zorgvuldig
heid in acht nemen. Immers, de
bellers nemen zelf het initiatief
en verwachten er meestal wat
goeds van. Ze bellen niet voor
niks. Van een evangelische bood
schap in de vorm van een 'adver
tentie', met stemverhogingen die
doen denken aan de Ster, zullen
ze gauw hun bekomst hebben. Het
hangt van de inhoud én van de
presentatie af, of het veelsoortige
publiek dat van dit middel ge
bruik maakt ermee vooruit kan.
En om dat laatste moet het gaan.
Als de Volle Evangelie Gemeente
daarvoor open staat, is deze
'boodschap-lijn' bij haar in goe
de handen.
Toen Pé de Bruin (57) in Groene-
kan zijn manuscript 'Geen geloof
zonder bewijs' - resultaat van
tien jaar bijbelstudie - wilde
uitgeven, werd afwijzing in de
uitgeverswereld zijn deel.
Christelijkeuitgevers vonden
zijn verhaal 'zeer goed', 'belang
wekkend' of 'prima geschreven',
maar het paste niet in de 'gere
formeerde traditie'. Een neutrale
uitgever noemde het 'boeiend,
maar te rechtlijnig'.
Tenslotte verging De Bruin de lust
en gaf hij het boek zelf maar uit.
Met een oplage van 5000 stuks.
Krips Repro in Meppel nam de
technische verzorging.
De Bruin is rooms geboren en ge
togen. Door zijn vrouw werd hij
gereformeerd. Vervolgens
christelijk gereformeerd. Dat
leek hem zuiverder op de graat.
Toen een zoontje van hem ziek
werd, zocht hij steun bij gebeds
genezers. Dat werd een dramati
sche teleurstelling. En de laatste
tien jaar is hij zelf op zoek ge
weest naar een antwoord op de
vraag wat nu eigenlijk dé waar
heid is.
Van bijbelstudie maakte hij zijn
dagtaak. Los van vormelijke tra
dities en kerkelijke ballast en
zonder commentaren van ande
ren. Drie jaar wilde hij daarover
doen. Het zijn er tien geworden.
Lid van een kerk is hij niet meer.
Hij zou zich geestelijk nog wel
verwant kunnen voelen met de
christelijke gereformeerden. Wat
hij zelf in de bijbel aan waarheid
heeft gevonden, is in dit boek
van 250 pagina's (f 27,50) neerge
legd.
Hij schreef het voor mensen die
nog aanspreekbaar zijn. Voor
buitenkerkelijken, die hierdoor
misschien tot geloof kunnen ko
men. Voor christenen, die wel
licht iets weerbaarder kunnen
worden tegenover andersden
kenden. Populair gezegd: voor
Jan Rap en z'n maat. Uitdrukke
lijk niét voor theologen. Die ge
ven elkaar al voedsel in over
vloed.
Wieg en graf
Het boek draait vooral om de vraag
of er een God is én een leven né
dit leven.
Onafhankelijke bijbelstudie heeft
hem geleerd, dat het leven méér
Pé de Bruin
de kerk een doolhof
moet zijn dan een schakel tussen
de wieg en het graf. Het leven
komt niet voort uit toeval en is
niet doelloos. Het is God die de
mens schiep, en het is God die de
mens uitzicht geeft op een ver
nieuwd en eeuwig leven. De bij
bel blijft het 'monument van de
waarheid', de 'onwankelbare to
ren van licht', alle spot van 'som
mige eigentijdse theologen' ten
spijt.
Jezus is geen sociaal hervormer ge
weest. Hij is gekomen om zonda
ren zalig te maken. "Hoevelen
zullen de kerk hebben verlaten,
omdat zij bemerkten, dat daar
niet was een spreken vanuit het
heilige woord van God, maar
slechts een preken voor eigen pa
rochie?"
Als De Bruin kijkt naar 2000 jaar
christendom, komt hij tot de
conclusie, dat het evangelie hier
en daar wel de kansel haalde
maar niet het hart van het chris
tendom. "Het christendom zoals
het in de geschiedschrijving naar
ons toe kómt is een slechte ver
tolker geweest van de christelij
ke leer, zoals die beschreven
staat in het woord van God". Het
'Gij zult uw naaste liefhebben als
uzelf is bepaald niet dé drijfveer
geweest. Joden, negers en armen
kunnen daarvan meepraten.
Uitvoerig besteedt de schrijver
aandacht aan de 'bewijzen', die
God de mens aanreikt om te ge
loven in Hem en Zijn woord.
'Geen geloof zonder bewijs'. 'Het
verstand is de deur van het hart'
De profetieën bewijzen God.
Niet één profetie blijft onver
vuld. De Bruin noemt er vele, zo
wel vervulde als nog niet vervol
de. Voor hem is de televisie de
vervulling van de profetie in het
boek Openbaring, dat ooit de
mensen over de hele aarde zullen
kunnen zien, wat zich op één
plaats op aarde afspeelt.
Ook Jezus gaf de bewijzen voor
zijn messias-zijn. Hij vraagt geen
geloof op basis van gevoel. Zijn
wonderen en werken zijn het on
weerlegbare bewijs.
Doolhof
De Bruin heeft een vrij-orthodoxe
bijbelopvatting. Aan de ene kant
is de bijbel voor hem beslist geen
verslag van louter menselijke er
varingen met het bovennatuurlij
ke - dan zou hij een van de vele
'heilige' boeken zijn m^ar het
enige gezaghebbende boek van
God. Aan de andere kant is hij
eigenzinnig genoeg om de bijbel
te laten zeggen, wat hij er zelf in
leest, los van traditionele of nieu
were theologieën.
De kerk komt er bij hem nogal
slecht af. Door haar verdeeldheid
is ze een doolhof geworden. "In
de zee van lijden zou zij moeten
staan als een onwankelbare to
ren van licht". De waarheid
wordt echter ondergeschikt ge
maakt aan tradities, overtuigin
gen op basis van de leer der va
deren, menselijke wetten en be
paalde manieren van denken en
zelfs van spreken. "Als je via de
kerken bij de Schrift wilt te
rechtkomen, dan zul je ervaren,
dat het bepaald niet eenvoudig
is, de waarheid te vinden". De
waarheid zelf is ondeelbaar.
Ik geloof, dat het weinig zin heeft,
diepgaand commentaar op dit
boek van een gelovend buiten
kerkelijke te geven. Het moet ge
zegd, dat het zonder de vele her
halingen een stuk korter had ge
kund. In plaats daarvan had de
schrijver wel iets over zichzelf
kunnen meedelen. De lezer heeft
daar recht op.
De schrijftrant van Pé de Bruin -
postbus 26, 3737 ZJ Groenekan
(Utr.) - verraadt de journalist.
Misschien geeft het boek daar
door een indruk van te weinig
diepgang. En ook van eenzijdig
heid, met name wat betreft de
maatschappelijke betrokken
heid van de kerk, die juist in deze
tijd - op grond van joods
christeUjke argumenten - wel
anders wordt geïnterpreteerd
dan vroeger het geval was.
Het boek laat zich misschien nog
het best typeren als de hartekreet
van een 'vrije vogel', die buiten
de kerk om zoekt naar vaste
grond voor zijn voet. En harte-
kreten zijn soms ongenuanceerd.
Bij dat zoeken loopt hij, wellicht
ongewild, toch steeds weer bij die
kerk binnen.
Want hoe je het ook wendt of keert,
de kerk blijft toch mede de drager
en doorgever van de christelijke
boodschap. Zij heeft die schat als
in aarden vaten, riskant en
breekbaar, en dat zal altijd zo
zijn. Niemand kan zich beroe
men. De werkelijke kracht is niet
uit mensen.
Wie dit persoonlijke verhaal leest,
komt ook te staan tegenover de
inhoud en waarde van z'n eigen
geloofsgoed. Een kritische te
genstem is voor de bewustwor
ding van het geloof soms meer
waard dan de traditie.
Overduin 2.15 ds. Baas; wijkgeb. De
Hoeksteen 10 dovendienst, hr. J. L.
van Kempen.
Ver. ter voorbereiding van een herv.
deelgemeente 'De Rank' te Katwijk
(aula P. Groen-college): 9.30 hr. Wolfs-
keel. Noordwijk.
gen, Den Haag, jeugddienst.
Geref. Kerk: 9.30 ds. Baas, S.heim, 6.30
ds. Stroes, Nieuwerkerk aan de IJs-
Remonstr. Gem.: 10 ds. Cossee.
Geref. Kerk: Vr.kerk 9.30 ds. Schaafs-
ma. Utrecht, 5 ds. Kersten;
Triumfatork. 9.30 ds. Koster, 5 ds.
Schaafsma.
Geref. K. Vryg.: 10.30 en 3.30 ds. Heida,
ha.
Ned. Geref. Kerk: 8.30 en 7 ds. Janse, ha.
Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Slagboom.
Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal): 10 en 5
ds. v.d. Belt.
Geref. Gem. (Remisestr.): 10 en 5.
Volle-evang.gem. ('Tripodia'): conferen
tie in 'Overvoorde' Rijswijk.
KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv
Gem. 10 ds. Bronsgeest, Nieuwkoop,
jeugddienst, 7 ds. Femhout, Alphen.
Geref. Kerk: 10 ds. Hassefras, Maasijk, 7
zie herv.
NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 en 7
ds. Goverts.
Geref. Kerk: 9.30 ds. Wijngaarden, 6.30
in ontmoetingscentrum.
Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 ds. Visser
Geref. Kerk (W. Verlaat): 9.30 hr. Ver
meer, 7 ds. Bronsgeest
LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds.
Pannekoek, mmv Leidse cantorij,
11.45 oecum. studentendienst;
Marekerk 10 kand. De Boo, Koude
kerk. 5 ds. Post, Ermelo;
Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Kra
mer, ha;
Regenboog (Merenwijk) 9.30 ds. De
Mey, 11.15 ds. De Mey en pastoor v
Well;
Bethlehemk. (Driftstr.) '10 ds. Eekhof;
Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds.
Jansen, ha;
Vredesk. (Burggravenl.) 10 dr. Lam
ping, ha, na afloop koffieconcert door
jongerenkoor 'Emoena' mmv strijker
sensemble van Leidse muziekschool',
voor dovendienst zie geref. kerk;
Middelweg 28: 11.30 jeugdkapel, hr. J
P. Karstens; Bevrijdingskerk 10.30
jeugdkapel, hr. C. Laman;
Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs.
Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds.
Terlouw-Sterk;
Diakonessenhuis 10.30 ds. v. 't Hof, zat.
11 juni 10.30 H. Delemarre.
Endegeest: zie Oegstgeest.
Geref. Kerk: Zuiderk. (Lammen-
schansw.) 10 ds. De Zeeuw, V.scho-
ten;
Petrak. (Surinamestr.) 10 prof. dr. v.d.
Berg;
Oude Vest 10 (met doven) en 5 ds. Kool-
Maranathak. (L. Morsw.) zie herv. gem..
Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) zie
herv. gem.;
bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Bou-
ma, Noordwijk. Overal avondmaal.
Geref. K. Vryg. (Herengr.): 10 en 5 ds.
Chr. Geref. K. (Steenschuur): 9.30 en 5
ds. Den Hertog.
Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds.
Boogaard.
Geref Gem. in Ned. (Bethl.kerk
Driftstr.): 11.30 en 5.30.
Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.)'
10.15 ds. Pobuda. Gouda.
Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk.
Pieterskerkstr.): 10 ds. v. Gelder, Den
Haag.
Baptistengem. (O. Rijn 3): 10 ds. Bos
veld, ha, zo. 9 voorm. en wo. en do. 8
nam. bijbelschool.
Evang. Christengem. (Middelstegr. 3):
10 evang. Dikkes, 4 avondmaal, vrij
voor alle gelovigen.
Zendingswerk Middemachtsroep (Zoe-
terw.singel 21): 5 nam. hr. De Leeuw
Evangeliecentrum (Zijhsingel 2): zo» 10
en di. 8 hr. Zylstra.
Pinkstergem. (O. Vest 13): 10 hr. Eiker
bout.
Leger des Heils (Hooigr.): 10 heiligings-
samenk., 7.30 verl.samenkomst.
Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30
en 4, wo. 8.
Zevendedagadventistén (Ontmoetings-
kerk Voorschoten): elke zat. 9.45 bij
belstudie, 10.45 predikdienst.
Christian Science (Steensch. 6): 10.30.
Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da
gen (Brahmsl.): 9.30, 10.30 en 11.20.
Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel): 10.
Church of England: 5 nam. in oud-kath.
k. Zoeterw.singel.
Rooms-Kath. K.: Haagweg zat. 7, zo. 9
en 10.45;
Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11;
Rijndijk (Laiden-V.schoten) zat. 7, zo.
9.30 en 11.30;
Steenschuur zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6
en 7 (lof);
Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11;
Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30;
Haarl.straat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 en
12.15;
H. Rijndijk (zie Zoeterwoude).
ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. De
AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10
ds. v. Driel, 7 ds. Pannekoek.8
Geref. Kerk: 10 ds. Vree, 6.30 ds. Le
Grand, Bunnik.
Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 3 ds. Ste-
houwer, Nijkerk.
ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem.
Adventsk. 9.30 ds. De Jonge, 6.30 ds.
v. Kooten, Zeist; Kruiskerk 9.30 ds.
Arkeraats, Giessendam; Opst.kerk
9.30 ds. v.d. Heiden, 5 ds. Veenstra,
Leiden, jeugddienst; Nabij 9-45 ds.
Bogers; G. Herderk. 10 ds. Broer, Ter
Aar, 6.30 ds. Nieuwenhuis; De Bron 9
en 10.30 (jeugddienst) ds. Nieuwen
huis, 6.30 ds. Moll; Albanianae (Dia-
mantstr.) 10 ds. Moll; Ashram (Mars
diep) 10 ds. Nooteboom, Nieuwkoop;
Driehoorne 7 nam.; Oudsh.kerk 10.30
ds. De Jonge; Sionskerk 9.30 en 6.30
ds. Ouwendijk, ha.
Geref. Kerk: Mar.kerk 9.30 ds. v. Harme
ien, Hilversum, 6.30 ds. Korteweg,
Haarlem; Salv.kerk 9.30 ds. Schakel,
R.dam, 6.30 ds. Vree.
Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.)'
9.30 ds. De Jong, 4.30 stud. C. Smit.
Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 2 ds. Beek-
Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240): 9.30 en
4.
Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1): 10 en 6.30
ds. Koekkoek.
Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw.
62): 10 ds. v.d. Vlugt, 6.30 kol. Bos-
schardt.
Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hen-
drikstr. 54): 10 hr. v.d. Hoorn.
Pinkstergem. (school Batenstein 16): 10.
Leger des H. (Corn, de Vlamingstr.): 10
en 6.30.
Remonstr. Kring (Van Mandersloostr
36): 10 dr. Cramer.
Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en
11.30;
Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30;
De Bron zat. 7, zo. 9.30 en 11.
BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds.
Exalto, 6 ds. v. Leyen, Wilnis.
Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Vogelaar.
BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps
kerk 9.30 en 6.30 ds. Wieman;
Salv.kerk 9.30 ds. Richter, 6.30 ds. v.d.
Hoef;
Bethl.kerk 9.30 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds.
Richter.
Geref. Kerk: 9.30 ds. Elderman, 6.30 ds.
v.d. Berg.
Geref. K. Vrijg.: 9.30 en 4.30 ds. Mouis-
BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30
ds. Vlasblom, 6.30 ds. De Graaf,
H.woude, jeugddienst;
De Stek 9.30 ds. Lapré, Koudekerk.
Geref. Kerk: 9.30 ds. De Moor, Wadd-
.veen, 5 ds. Attema-Roosjen.
Chr. Geref. Kerk: 9.30 ds. Ribbers, 5 ds.
v.d. Boomgaard, Rijswijk.
Geref. Gem.: 9.30 leesd., 7 ds. Boogaard.
Rk Kerk: zat. 5.30 (De Stek) en 7, zo. 9.30
en 11.
HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds.
De Graaf, 6.30 hr. Bakker, Maassluis.
Geref. Kerk: 9.30 ds. Welbedacht, 5 ds.
Hassefras, Maasdijk.
Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 9.30 en 11.30;
Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15;
Rijndijk zo. 10.
HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. v.d.
Wal.
Geref. Kerk: 7 ds. Krispijn. Gez. dien
sten.
Chr. Geref. Kerk: 9 ds. v. Dijken, 7 ds.
Den Hertog, Leiden.
HOOGMADE: Herv. Gem. 10 dr. Baart,
O.geest.
Rk Kerk: zat. 7, zo. 10.
DE KAAG: Herv. Gem. 9.30 ds. Kolk
man, ha.
Rk Kerk: zat. 7, zo. 8 en 10.
KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv
Gem. Dorpsk. 9.30 ds. Aarents, 6 ds.
Gebraad;
Ontm.kerk 10 ds. Gebraad, 6.30 ds. Aar
ents.
Ver. ter voorbereiding van een herv.
deelgemeente 'De Rank' te Katwijk
(aula P. Groen-college): zie Katwijk
Geref. Kerk: 9.30 ds. Kersten, 6.30 ds.
Koster.
Vliegkamp: 10.30 ds. v. Melle.
Rk Kerk: zat. 7, zo. 9.30 en 11.15.
KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N.
Kerk 10 ds. Driebergen, 6 ds. Vroegin-
dewey;
O. Kerk 10 ds. v. Sliedregt, 6 ds. v. Roon;
Ichthusk. 10 ds. De Jong, 5 ds. Drieber
gen;
Pniëlk. 9.30 ds. Kielder, Vianen, 6 ds. v.
Sliedregt;
aula Bestevaer-mavo (Rijnsoever) 10 ds.
Visser;
LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref.
Kerk Dorpsk. 10 ds. Doesburg, 6.30
ds. v.d. Born;
Hoofdstr. 10 ds. v.d. Bom;
Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. v. Loenen;
Leythenrode 10 hr. Groothoff, A.dam.
Elis.ziekenhuis 9.30 hoogmis. 10.45 ds.
Stegeman.
Bapt.gem. (wykgeb. Zylkw.): 10 hr. De
Vries, ha.
Rk Kerk: zat. 7, zo. 9,10.30 en 12.
LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds.
Schalk, ha.
Geref. Kerk: 9.30 kand. mevr. Speel
man, A.dam, 7 kand. De Lange, Lei-
Rk Kerk: zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15.
LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds.
De Gelder;
Pauluskerk 10 hr. Vuyst, Noordw.hout,
7 zie geref.
Geref. Kerk: 10 ds. Boswijk, 7 ds. Roos,
A.dam, jeugddienst.
Geref. K. Vrijg.: 8.45 en 3 ds. De Putter,
ha.
Chr. Geref. Kerk: 10.15 en 7 ds. v. Dij-
Geref Gem.: 10 en 4 ds. Hakkenberg.
Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en
11.30;
Poelpolder zat. 7, zo. 9 en 11.30;
Mariakerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.45;
Engelbew. zat. 7, zo. 9, 10.30 en 5.45.
NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds.
Heijmans, AlDhen. 6.30 ds. Stelwa-
NOORDWIJK: Herv. Gem. Voorstr-
.(Binnen) 5 hr. Visser, zie ook geref.
k.;
Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Keuning, 7 ds. v.d.
De Rank (Golfbaan) 10 prof. dr. Graaf
land.
Geref. Kerk: Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Ko-
renhoff;
Vinkenl. (Binnen) 9.30 ds. v.d. Lee, 7 ds.
Elgersma; Sole Mio 9 ds. Elgersma;
Stichtingskerk 11 ds. Slofstra.
Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 dr.
Meijering.
Rk Kerk: Zee zat. 7, zo. 9.30 en 11;
Binnen zat. 7, zo. 8. 10 en 11.30.
NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds.
Sierat, O.geest.
Rk Kerk: Victork. zat. 7, zo. 9.30 en 11;
Jozefk. zat. 7, zo. 8.30 en 10.
OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of
Will.kerk 11 ds. Heemskerk;
Pauluskerk 9.30 prof. dr. v.d. Beek, Val
kenburg;
Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 ds.
Noorman, Bussum, 7 ds. Irik,
Utrecht.
Geref. Kerk: 10 ds. Kooman.
Geref. Kerk Vrijg.: 10.30 en 5 ds. De Put
ter, ha.
Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum): 8.45
en 4 br. Kleingeld.
Van Wijckerslooth: 4 ds. Hoekstra.
Endegeest: 9.30 pater Boshouwers.
Volle-evangeliegem. (Gem.centrum): 4.
Rk Kerk: Will.kerk zat. 7. zo. 9 en 10.30.
OUD-ADE: Rk Kerk zat. 7, zo. 8.30 en
10.30.
OUDE EN NIEUWE WETERING:
Herv. Gem. 9.30 ds. De Korte, ha.
Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds. Jaspers
Focks, ha.
Remonstr. Gem.: 10 prof. dr. Kuiper.
Rk Kerk: zat. 7, zo. 9.30 en 11.30.
ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk
Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11;
Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30.
RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30
ds. v.d. Kamp, ha, 7 ds. Klein Kranen
burg.
Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 2.15.
RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius-
kerk 9.30 ds. Romein, 5 ds. Smaling;
Bethelkerk 9.30 ds. Smaling. Voor cam
ping zie geref.
Geref. Kerk: Petrak. 9.30 ds. Snel, 5 dr.
v. Oeveren;
Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Baayen, 5 ds. v
Drie, Den Bosch;
Mar.kerk 9.30 dr. v. Oeveren, 5 ds. Czi-
ria; camping 'Koningshof 10 ds.
Damsma.
Geref. Kerk Vrijg.: 10 en 5.15 ds. Grut
ter.
Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. v. Sorge,
ha.
Evang. Christengem. (aula mavo). 10 br.
v. Gemeren, Boskoop.
Rk Kerk: zat. 7, zo. 10.30.
RIJPWETERING: Rk Kerk zat. 7. zo. 9
en 10.30.
SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30
ds. Germans, 7 hr. v. Teylingen,
Sprang.
Geref. Kerk: 9.30 ds. Ferwerda, 7 ds.
Chr. Geref. Kerk: 10 prof. dr. Boertien, 7
ds. Witzier, Den Haag.
Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17): 10.30
mevr. ds. Bosman, O.geest.
Rk Kerk: zat. 7, zo. 9.30 en 11.
TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Klein
Kranenburg, 6 30 ds. Molenaar
Geref. Kerk: 9.30 drs. v. Kooy, Bodegra
ven, 6.30 ds. Cziria, Rijnsburg.
Rk Kerk: Aardam zo. 9 en 12;
kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30.
VALKENBURG: Herv. Gem 10 ds.
Vermeulen, 6.30 prof. dr. v.d. Beek
Geref. Kerk: 9.30 dr. Bakker, O.geest,
6.30 dr. v. Oeveren.
Geref. K. Vryg.: 8.30 en 5.15 ds. Heida.
ha.
Vliegkamp: 10.30 ds. v. Melle.
VOORHOUT: Herv. Gem. 10 ds. 't
Hooft, Lisse.
Rk Kerk: zat. 7. zo. 9. 10.30 en 11.45
VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorps
kerk 10 ds. Blanken, ha;
De Ontmoeting (Noordhofland) 9.30 ds.
v.d. Schoot;
Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 ds. Ba
telaan, zangdienst, mmv 'Exultate
Deo'. Zie ook geref.
Geref. Kerk: 9.30 ds. De Zwart, 7 ds. v.d.
Schoot.
Geref. K. Vrijg.: 10 en 5 ds. Arntzen.
Aulagemeenschap Noordhofland: 10.30
woorddienst met agapè, thema: 'De
len'.
Rk Kerk: Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30;
M. Godskerk zat 7, zo. 10.
WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk.
9.30 ds. Maasland, 5 ds. Roetman;
Hoeksteen 9.30 ds. Roetman, 6.30 ds. G.
J. van den Bos;
Bethelk. 9.30 ds. Tigchelaar, Putten, 5
ds. De Knegt, Huizen;
Imm.kerk 9.30 ds. Sierat, Utrecht, 7
mevr. ds. Bakhoven.
Geref. Kerk: Kruisk. 10 ds. v.d. Wal,
Kerkdriel, 5 ds. Hoogerwerf, Nieu
werkerk a.d. IJssel;
Ontm.kerk 10 ds. v.d. Berg.
WARMOND: Herv. Gem. 10 ds. Blom,
O.geest.
Rk Kerk: zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30.
WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10
ds. v.d. Waal, Den Haag, 4.30 ds. Wol-
ters, 7 oecum. dienst, drs. J. E. van
Veen en pastoor R. Kurvers;
Kievietk. 10 dr. v. Bruggen.
Messiask. 10 hr. Taal;
Dorpscentrum 9.30 ds. C. G. Geluk,
Baam.
Geref. Kerk: Zyllaan 10 en 7 ds. v.d.
Meulen;
Zuid (Bloemcamplaan) 10 ds. v.d.
Kamp.
Ned. Prot. Bond (Kerkdam): 10.30 ds.
WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds.
Zwanenburg, Ede, 6.30 hr. Drijver
V.schoten.
Geref. Kerk: 9.30 ds. Veenstra, Leiden,
6.30 ds. De Boer, Hoofddorp.
Rk Kerk: zat. 7, zo. 10.
ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 hr.
Bor, Alphen.
Geref. Kerk: 9.30 drs. Knotters, Oude
water, 7 hr. Vermeer.
ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 ds.
Rietveld.
Rk Kerk: St Jan 9.30 en 11;
Chr. Dienaark. zat. 7, zo. 10;
H. Rijndijk zat. 7, zo. 9.30 en 11.
ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 9.30 ds.
Boer, Katwijk, 6.30 zie geref. kerk.
Geref. Kerk: 9.30 mevr. v.d. Meeberg,
6.30 ds. Franken, Zeist, jeugddienst
Remonstr. Gem.: gez. dienst in Bos
koop.