c 'Portrait': op het lijf geschreven D c c C D D Ongemakkelijk avondje poppentheater 'Onkhotel II' mist spanning Premières bij Stichting Dansproduktie Omroeporkest geeft er de brui aan DONDERDAG 2 JUNI 1983 AMSTERDAM - Stichting Dans produktie is dit jaar voor de tweede keer uitgekozen als ver tegenwoordiger op het Holland Festival van de kleine moderne dansgroepen van ons land. In de Meervaart in Amsterdam gingen gisteren twee nieuwe balletten in première. De eerste daarvan, "Portrait", is een door Hans van Manen gemaakte solo voor dan seres Pauline Daniels. "Ze heeft een fantastisch lijf en een prach tige beheersing van haar li chaam", heeft de choreograaf van haar gezegd. Die fascinatie komt in de choreo grafie sterk tot uiting. Het hele ballet is als een hulde aan deze gespierde danseres op te vatten. Van Manen presenteert haar als de verpersoonlijking van de li chaamscultuur, die in een op hol geslagen vorm ook bij body buil ding en aerobic dancing is terug te vinden. Portrait is vooral een fysiek ballet. Daniëls danst het in een bikini, zodat alle spierzwel lingen goed te zien zijn. Een man met een volgspot licht haar uit, zodat delen van haar lichaam op achterdoek of vloer worden ge projecteerd. De schaduwwer king van de spot geeft de spieren nog een extra accent. De poses doen soms denken aan Griekse beelden. De mogelijkheden van deze danse res worden in de choreografie ten volle benut. Van Manen heeft haar de dans bijna letterlijk op het lijf geschreven. De kwaliteit van de uitvoering is navenant zorgvuldig en beheerst. De pia nomuziek van Eric Satie ver sterkt nog de bijna religieuze aandacht voor het lichaam, die uit deze treffende dans spreekt. "I etcetera", de tweede première, is gemaakt door Ton Lutgerink op fragmenten uit het verhaal "Ba by" van Susan Sontag en met muziek van Glenn Branca. Deze solo wordt gedanst door Beppie Blankert. Het verhaal gaat over een paranoia ouderpaar, dat ern stig in de problemen raakt door hun op de rand van gekte en ge nialiteit balancerende zoontje. Kunst Een stem en de danseres vertel len afwisselend het verhaal. De choreografie bestaat uit schijn baar terloopse bewegingen, die vaak onafgemaakt en stuurloos lijken. In het begin wordt daar mee treffend de ontwikkeling van het verhaal verbeeld. Maar de clou van het gegeven, het on begrip van het ouderpaar, ver liest eigenlijk al halverwege zijn kracht. Daarna ebt de spanning langzaam weg en gaat het stuk veel te lang duren. Beppie Blan kert is als danseres sterk op dreef, maar haar rol vergt zoveel acteertalent, dat ze de aandacht niet weet vast te houden. De ge kozen mengvorm van dans en to neel krijgt daarmee iets half slachtigs. Het programma wordt gecomple teerd met een heruitvoering van "Vermiljoen" van Bianca Van Dillen. Stichting Dansproduktie is ook vanavond nog in de Meer vaart te zien. Op 7, 8 en 9 juni komt de groep naar Haarlem, op 11, 12, 13 en 14 juni naar Den Haag (HOT-theater). ARIEJAN KORTEWEG AMSTERDAM (GPD) - Het Omroeporkest heeft er woensdag tijdens de eerste van vier kunstzinnige avonden in Carré voortijdig de brui aan gegeven. Tijdens het slotnummer van de eerste avond in het kader van het Holland Festival, rechtstreeks op tele visie uitgezonden door de VPRO, raakte dirigent Ivan Fischer zo geirriteerd door verkeerd opgevatte reacties uit de zaal, dat hij zijn orkest het podium af dirigeerde. De bron van irritatie lag in het voorlaatste optreden van de Amerikaanse componist Glenn Branca en zijn band. Het Newyorkse gezelschap produceerde gedurende ongeveer twintig minuten een oorverdo vend kabaal. Bij terugkomst in de zaal verklaarde de concertmeester van het OmroepkorKest dat Mol- land-Festival-directeur De Ruiter zelf met de vin gers in de oren op de gang liep. „Het is een schan de", zo riep hij gekweld uit. Tijdens het slotnummer, een gedeelte uit Wagners 'Tristan und Isolde', gezongen door presentatrice Moniek Toebosch, werd het de frêle dirigent van het orkest vervolgens te veel. Het publiek reageerde la cherig op een presentatie van kostuums door de Arnhemse Academie voor Beeldende Kunsten waarbij het een en ander mis ging. Fischer meende kennelijk dat hij uitgelachen werd, tikte af en ver dween. Een deel van het orkest volgde hem. Ge steund door de achtergebleven orkestleden zong Moniek Toebosch de avond uit. DEN HAAG - De plaats van het poppenspel binnen het Japanse theater maakt het lo gisch dat deze kunstvorm in het Holland Festival vertegenwoordigd is. Het besluit om de eerste voorstelling van de groep Bu- nya Ningyo voor de televisie op te nemen verdient ook bijval, al was het alleen maar ter compensatie van de tot nu toe geringe publieke belangstelling. Zo kon het dus ge beuren dat enkele tientallen bezoekers van het Haagse Diligentia bij hun binnentreden geconfronteerd werden met camera's in de zaal, een speciale belichting en enkele ande re ongemakken, maar dat hoeft op zichzelf geen bezwaar te zijn. In het buitenland heb ik meermalen geconstateerd dat een tv-op- name in het geheel niet hinderlijk behoeft te zijn voor de aanwezigen, al is men daar dik wijls wel zo vriendelijk de toegangsprijzen enigszins aan te passen. Wat zich in Diligen tia afspeelde, getuigde echter van een schan dalige minachting van het publiek dat men alleen maar kan prijzen om zijn geduld en- zijn tolerantie. Eerst raadde een vriendelijke heer van de NOS iedereen aan om toch voor al bij elkaar in het midden te gaan zitten, omdat de repetities hadden uitgewezen dat dat de beste plaatsen waren. En toen vrijwel iedereen volgzaam gehoor had gegeven aan deze suggestie, werden er schuin van boven enkele schijnwerpers op het publiek gericht die tijdens de hele voor stelling (gelukkig maar anderhalf uur) niet meer gedoofd zouden worden. De schijn werpers negeren was onmogelijk, temeer daar men wel omhoog moest kijken: boven het toneel hing immers het scherm waarop de Nederlandse toelichtingen geprojecteerd werden. Hoeveel daarvan terechtkwam is duidelijk en bovendien was de helft van de teksten door de overmaat aan zaallicht on leesbaar geworden. (Men behoefde trou wens geen Japans te kennen om te constate ren dat deze toelichting gebrekkig was en zeker in het begin niet synchroon liep met de handeling). Maar misschien kom ik er bij de tv-uitzendmg wel achter wat er allemaal precies gebeurde. Tot het bespreken van de ze kleurrijke folklore, een primitief soort poppenspel, waarbij de speler zich achter een pop "verbergt" zodat zijn handen die van de pop kunnen worden, acht ik mij na de ervaringen van gisteren niet in staat. Lief hebbers en belangstellenden kunnen echter nog tot en met zaterdag 4 juni in Diligentia terecht (zonder televisie!). Het leek er giste ren echter op dat het goedkoper zou zijn ge weest het publiek naar Japan te vliegen dan om de voorstelling hierheen te halen. Dat zou bovendien de mogelijkheid tot vergelij king kunnen opleveren, want met alle res pect voor onze Japanse gasten het niveau van deze incidentele voorstellingen is door ons moeilijk te bepalen. PAUL KORENHOF AMSTERDAM - Onkhotel is een aluminium bouwwerk van 12 meter hoogte, waarin de mime- spelers van Will Spoor allerhan de capriolen kunnen uithalen. De constructie werd in 1981 voor het eerst opgesteld, op het Mu seumplein in Amsterdam. In 'Onkhotel II' staan twee groe pen tegenover elkaar, het hotel personeel en de gasten. De laat- sten moeten veel moeite doen om het hotel binnen te komen; eenmaal binnen kunnen zij niet rustig op hun kamer zitten, maar worden zij alle hoeken van het hotel rondgeleid door het perso neel, dat een achteloze tot drei gende houding aanneemt. Met stuk heeft een vreemde op bouw. Een gast, die zich later als geveltoerist zal ontpoppen, be treedt het hotel via het riool, ver laat het weer, en komt pas veel later weer terug, waarna hij het personeel door zijn gedrag in verwarring brengt. Voordat het zover is, heeft het personeel ech ter een lang bewegingsspel uit gevoerd dat de spelers door het hele hotel voert. Daarbij worden telkens trappen beklommen, muziekinstrumenten bespeeld Het aluminium bouwwerk dat het Onkhotel moet verbeelden. (Foto Maarten Brinkgreve) en met een jas omhangen; er wordt veelvuldig gebruik ge maakt van de lift en de glijpaal. In dit fragment ontbreekt elke spanning, omdat er tussen de personages geen enkele relatie is. Ook blijft in het vage wat hun han delingen te maken hebben met het gegeven van het hotel. Boeiend wordt het pas wanneer de eerste gast binnenkomt, en door de achteloze bejegening van het personeel geïntimideerd wordt. De tweede gast, een in eerste instantie sekseloos wezen dat zich ontpopt als travesiet, trekt teveel naar het karikaturale waardoor zijn relatie tot het ho telpersoneel of de gasten niet in teressant meer is. Na de terug komst van de geveltoerist wordt het helemaal een rommeltje. Alle spanning vloeit weg doordat de steeds vreemder wordende han delingen niets meer met de per sonages of met het hotel te ma ken hebben, en ook niet door de spelers op een zodanige manier worden uitgevoerd dat zy span ning van zichzelf hebben. De goede mogelijkheden die het On khotel biedt, worden niet of nau welijks benut. 'Onkhotel II' wordt tot en met 12 juni (6 jum uitgezonderd) ge speeld in de Amsterdamse Zuiderkerk, bij het Waterloop- lein. JACQUELINE MAHIEU Fragment uit 'Vermiljoen' van Bianca van Dillen. (foto Bob van Dantzig) L«idse bioscopen LUXOR (121239): "Stripes", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, al. LIDO 1 (124130): "De lift", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45, 16 jaar. LIDO 2: "48 Hours", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "An officer and a gentle man", da. 19.00 en 21.15 uur, do. vr. en di. ook 14.30 uur, 12 jr. Fam. voorstelling: "Als je begrijpt wat ik bedoel",za., zo. en wo. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 4: "Sophie's Choice", da. 14.00 en 20.15 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "Gandhi", da. 14.00 en 20.00 uur, al. TRIANON (123875): "Six weeks", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, al. REX (125414): "Sexbommen in ac tie", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, 16 Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "De lift", da. 20.00, vr. Bioscopen zo. 18.45 en 21.15 uur, za., zo. en woe. ook 13.45 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Teenage sex- maids", za. 24.00 uur, 18 jaar. Euro 2: "An officer and a gentleman", da. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.30 en 21.15 uur, 16 jr. Kindermatinee. "Lucky Luke en de ballade van de Daltons", za., zo. en woe. 14.00 uur. Nachtvoorstelling: "An officer and a gentleman", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Tootsie", da. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.30 en 21.00 uur, za., zo. en woe. ook 14.00 uur, al. Nachtvoorstelling: "Bruisende bru nettes", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 4: "Puberty Blues", da. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.45 en 21.15 uur, za., zo. en woe. ook 13.45 uur, al. Nachtvoorstelling: "Puberty Blues", za. 24.00 uur, 16 jaar. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "De vierde man", do. jr. Kindermatinee: "Donald Duck's zo merfeest", za.en zo., 14.00 uur, woe. 14.30 uur. "ET", za., zo. en woe. 15.45 uur, al. "Cat People", vr. en za. 19.30 uur, zo. 18.30 uur, 16 jr. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "De man met het dodelijke oog", do. 14.45 en 20.00 uur, vr., za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, ma. en di. 20.00 uur, woe. 14.45 en 20.00 uur, 16 jr. CITY 2: "De Maniak", zelfde tijden als City 1, 16 jr. CITY 3: "The best little whorehouse in Texas", zelfde tijden, al. CITY 4: "Zombies Holocaust", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. 14.45,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "De kanonnen van Navaro- ne", za., ma., di. en woe. 20.00 uur, zo. 14.45 en 20.00 uur, 12 jr. Kindermatinee: "Donald Duck's zo merfeest", za. en woe. 14.30 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde, Steenstraat - 'In der minne schik ken', t/m 4 juli, di. t/m za. 10-17, zo. 13-17 uur. Rijksmuseum van Geologie en Mine ralogie, Hoogl. Kerkgracht 17 - 'Energie uit eigen bodem', t/m 4 au gustus, ma. t/m vrij. 10-17 uur. zo. 14-17 uur. Galerie Denise Stephan (Bakkersteeg 18-20): tekeningen en etsen Trees Klijn, vrijd. zat. en zond. 1.30-5.30 uur, t/m 30 juni. De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, aquarellen en grafiek van Günther Wagner, tot 3/7, ma. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Galerie Denise Stephan - Trees Klijn, tekeningen en etsen t/m 30/6, vr., za., zo. 13.30 - 17.30 uur. Exposities Pieterskerkchoorsteeg 12 - Diederik van Kleef, recent werk, t/m 25/6, wo. t/m za. 12.00 18.00 uur, do. 19.00 - 21.00 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, tentoonstelling "Bhoe- tan, land v.d. vreedzame draak", tot 22/8, di t/m za 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, tentoonstelling over het boekbin den en al haar facetten; tot 14/6, ma, woe, do van 10-20.30 uur, di en vr van 10-17.30 uur en za van 10-13 Leiderdorp: Muzenhof - Jan de Waal, olieverfschilderijen, tot 16/6, werk dagen van 14-18 uur en op za. van 9-12 uur. Gemeentehuis: Paulien van der Zee cancas-reliëfs en papierschepwerk tot 21/6, werkdagen van 8-17 uur. WASSENAAR Auberge De Kieviet, Stoeplaan 27, aquarellen en collages Frieda van Voorst, 8 mei tot 16 juni, dag. behalve maandags. Galerie Henk de Greef - Adrianastraat 10, "Landschap-impressies in Sepia" van René Boelen, t/m 11/6, zon en ma gesloten. OEGSTGEEST Jacques van Bellen - Arabische Tapisserien van Tjitske Ketting-Zijlstra, t/m 25/6, di t/m do 9-18 uur, vr 9-21 uur, za 9-17 uur WARMOND Oude Raadhuis, Dorpstraat - Aqua rellen en zeefdrukken Jan van Zonne veld, 7 mei tot 3 juni, di. 19-21 uur, woe., do. en zo. 14-16 uur; le en 2e Pinksterdag 14-16 uur. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dins dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisa- beth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16 00 uur tot 20.00 uur, met uitzondering van: de kinder- en jongerenafdeling: da gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur - de afdeling intesieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00- Ziekenhuizen 14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse afd. dagelijks van 11.15-12.00 uur, van 14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur. Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van 14.30.-14.45 uur en van 18.30-18.45 i uur. f Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hier voor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdelingen Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofd verpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur Extra bezoek voor de hartbewaking: 's och tends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30- 18.30 uur. WACHT.'! BEDENK JÉ NEEF"! DÉNK TÖCH ÉÉNS HOÊVÉÉÉ &OÉDS JÉ KUNT DOEN f*£TZ-O'N KIST VOL GOUD.JUIST JJ, MET JE ZUIVERE KARAKTER, BE- DOEl- IK EM... IETS GOEDSGE >OF IK... IK SEN TE ON- ZEt- O/a GOED OP ZO'N GOUDSCHAT TE KUNNEN BASSEN...HET IS BEIER, OAT HET v/EER TERUGGAAT NAAR KONING GNOSIS EN ZJN TROLUÉNVOLK. ^ud^Lieums 2 juni 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: Te Weenen heeft in het laatste der vorige week een duel met doodelijken afloop plaats ge vonden tusschen den luit.-ko- lonel Von Schlayer, van den generalen staf, en den heer Von Bolgareersten luitenant buiten dienst, redacteur van een militair blad. Eerstge noemde voelde zich beleedigd door een artikel over zijn be noeming tot chef van het nieuwe spoorwegcorps en hij daagde den heer Von Bolgar uit, die verklaarde niets te gen den heer Von Schlayer te hebben en alleen over de zaak, niet over den persoon te hebben geschreven. Niettemin wilde de heer Von Schlayer niets van verzoening weten, ook niet op de kampplaats, waar de secondanten de zaak wilden bijleggen. De heer Von Schlayer had het eerste schot en schoot mis; de heer Von Bolgar trof hem in de hoofd, hoewel hij voornemens was hem niet te raken. Na korten tijd was de heer Von Schlayer overleden. Hij was een alge meen geacht en zeer verdien stelijk officier, maar eenige jaren geleden was hij door den bliksem getroffen en na dien tijd zeer prikkelbaar ge bleven. Daaraan wordt het toegeschreven, dat hij zich het artikel van den heer Von Bol gar zoo had aangetrokken en van geene minnelijke schik king wilde hooren. De heer v. B. behoorde nog tot het leger en kon dus, naar de heer- schende begrippen, het duel niet weigeren. Maar omdat hij buiten dienst was, moet hij nu voor den burgerlijken rechter terechtstaan, die in dergelijke zaken strenger is dan de krijgsraden. Vijftig jaar geleden: De Turksche minister van on derwijs heeft gelast, dat in al le scholen van Turijke des morgens voor het aanvangen der lessen de leerlingen allen hardop de volgende woorden moeten zeggen: "Ik ben een Turk, eerlijk en een harde werker. Het is mijn plicht de zwakkeren te beschermen, mijn ouders te eerbiedigen en mijn land lief te hebben. Het is mijn verlangen mijzelf vooruit te brengen en mij te ontwikkelen. Ik geef mijn heele persoon aan mijn va derland".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 23