Z J Toch Theater wil Leidse groepen nieuwe impulsen geven Herman van Veen etaleert opnieuw zijn vakmanschap c c D Collegium Musicum verrast W0ENSDAG1JUNI1983 Kunst Driedaags festival in de Waag LEIDEN - Binnen het Waagfesti- val heeft dit jaar voor de eerste keer een minitheaterfestival plaats, georganiseerd door de stichting Toch Theater in oprich ting, die in haar korte bestaan al enkele opmerkelijke initiatieven heeft ontplooid. Het Toch Thea terfestival is een van de manie ren waarop de nog geen jaar ou de stichting het theaterleven in Leiden nieuwe impulsen wil ge ven. De andere wegen die de stichting bewandelt zijn het naar Leiden halen van groepen die een interessante werkwijze heb ben, voor het geven van voorstel lingen en/of workshops. De workshops zijn bedoeld voor amateurs die het eerste begin nersstadium voorbij zijn en na een eerste kennismaking met het theater wat dieper op de ver schillende aspecten in willen gaan. Bij de vier workshops die in de afgelopen tijd georgani seerd zijn, lag het accent op het acteren. Het is echter mogelijk dat in de toekomst ook work shops gegeven zullen worden met betrekking tot bijvoorbeeld alternatieve manieren van decor- bouwen. Het minitheaterfestival is een lo gisch uitvloeisel van deze activi teiten. De stichting is namelijk benieuwd te zien of de door haar georganiseerde workshops de cursisten inderdaad nieuwe ideeën hebben opgedaan en hoe ze die verwerkt hebben. Op don derdag 2, vrijdag 3 en zaterdag 4 juni zullen verschillende Leidse amateurgezelschappen zich aan het publiek presenteren met groepstheater, marionetten, acrobatiek, commeda dell'arte, onzichtbaar theater, dans enz. Het zijn voornamelijk de onbe kendere groepen, die zich nog niet voluit aan het publiek heb ben kunnen presenteren omdat ze nog niet tot een echt program ma gekomen zijn, hun program ma te kort is voor een avondvul lend stuk, of zij nog druk aan het experimenteren zijn. Aan deze groepen wil Toch Theater door middel van dit festival de gele genheid bieden iets van hun werk te laten zien, samen met an dere groepen. Het is vooral de bedoeling dat uit deze kennisma king met elkaar nieuwe impul sen voortkomen. Daartoe dient ook de zg. "vakaturemuur", een. muur in de Waag waarop men zijn ideeën en wensen kwijt kan, contact kan leggen met gelijkge stemden, informatie kan uitwis selen. Het programma: 2 juni: Must, een zeer jonge theatergroep die "on zichtbaar theater" maakt op de Boalmanier: de acteurs bevinden zich tussen hun publiek, spelen hun rollen, maar zijn niet als ac teurs herkenbaar. Het optreden van Must zal de afsluiting zijn van een daglang werken. Pan- cras (Oost) brengt acht scènes van zijn groepstheater, waarin de tekst een minder belangrijke rol speelt dan het beeld. Villa Mu ziektheater is een wat bekendere groep; het gezelschap brengt "muziek voor wachtkamers". Ixixi heeft een hoorspel van Jac ques Hamelink omgewerkt tot marionettentheater, met mario netten van minstens een halve meter hoogte. 3 juni: De Noorderzon met een col lage, gemaakt op grond van so lo's van de afzonderlijke groepsleden. M-blame is een ge legenheidsformatie met Rik van Boeckel; hun "Op leven en dood" is een combinatie van per formance, theater en expositie. Een groep van het LAK brengt twee scènes in commedia dell'ar te stijl. Villa brengt opnieuw "Muziek voor wachtkamers". 4 juni: Pancras (Oost) speelt weer "Acht scènes voor ketters"; Dansvariejant, dat al eerder op tredens verzorgde in Leiden, brengt een programma waarin elementen van moderne dans en dansexpressie worden gecombi neerd. Onder voorbehoud zal tenslotte Matrogoth een gedeelte laten zien van de voorstelling die het voorbereidt voor het Shaffy- theater in Amsterdam. JACQUELINE MAHIEU Twee avonden in Leiden LEIDEN Een sfeerteke ning. Meer kan het echt niet worden. Herman van Veen terugbrengen tot wat verloren recensie-re- gels in een krant is on recht doen aan het vak manschap. Is onderwaar dering van opgeroepen emoties. Gisteravond stond hij, door K&O naar Leiden gehaald, in de Stads gehoorzaal. Vanavond staat ie er weer. Met z'n fiets en z'n viool. Met z'n haast onhoorbaar gefluis ter en dreigend geschreeuw. On rustig zoeken z'n zinnen zich een weg naar de toeschouwer. Om je heen kijkend constateer je, dat hij ontroert. Mensen kijken ge fascineerd naar een pop die kin dergeluiden maakt. Vergeten te applaudiseren. Soms. Z'n pro gramma is autobiografischer ge worden. Gevoel en ratio draaien zowel voor als na de pauze om eikaars as. De meest afgrijselijke, veel-lettergrepige Nederlandse woorden komen ontroerend z'n strot uit. Hij schreeuwt z'n emo ties de zaal in. Over werkloos heid bijvoorbeeld. Z'n beeldend taalgebruik maakt de machtelo ze component los uit een sociaal verschijnsel, dat ook voor velen van z'n toeschouwers zo'n harde realiteit is geworden. En steeds weer herinnert hy z'n publiek aan de simpele eerste Kievit- dwarsstraat in Utrecht, waar je met een boksbeugel of een fiets- ketting minder opviel dan met een viool. Aan meneer Mok, die Herman motiveerde viool te gaan spelen. In een milieu waar de viool even ingeburgerd was als vrijheid van meningsuiting in menig Oosteuropees land. Want ook daarover gaat het program ma. Herman is het stadium, waarin hij z'n publiek bespeelt, allang ontgroeid. Zelfs als hij (verbale) nonsens de zaal in zendt, luistert het publiek gretig. Maar vele jaren geleden was het 'Harlekijnlied' verbaal toch ook ongrijpbaar? Een cabaretier ontleent z'n artis tiek succes doorgaans aan twee belangijke bouwstenen: woor den en muziek. Van Veen boeit echter ook met inhoudsloze woorden, met gefluisterde re gels, waarvan je alleen het be langrijkste zelfstandig n woord met enige moeite kun verstaan. Hij speelt een humoris tisch spel met woorden, die plot seling achterwege blijven als he gebaar, de mimiek of een sugges tieve melodie de taak van hel "uitdrukkingselement" heeft overgenomen. Applaus gaat in golven van meeslepend enthou siasme door de zaal. Via een bandopname speelt Herman met dat applaus. Het applaus gaat over in het geluid van regen. Het verhaal lijkt verteld. De circel is gesloten. Een liedje in het Duits nog. Een punk-persiflage op (Foto Jan Swinkels) neun-und-neunzig Luftballons van Nena. Een lied, getiteld KGB-I. Ook nog CIA-I. De broekspijpen opgestroopt. Steeds terugkerend naar de zaal om onbelangrijke informatie over het lied aan te vullen met zo mogelijk nog onbelangrijker in formatie. KGB-I. CIA-I. Hij maakt ritme door de klep van de piano veelvuldig dicht te slaan. Plotseling de opmerking: "Het was oorlog, maar niemand ging erheen". Vanavond zet Herman van Veen net het trio Erik van der Wurff, Nard Reijners en Cees van der Laarse de Stadsgehoor zaal weer op z'n kop. En nie mand die dat zal willen verhinde ren. BERT KOEKEBAKKER. LEIDEN - In het kader van het Waagfestival gaven het kamer koor en het orkest van Collegium Musicum een concert in de Waag. We nemen maar aan, dat het plotseling uitgebroken wel dadige lenteweer een kwart van de stoelen onbezet liet. Het is bij dergelijke goed zingende en spelende ensembles altijd moeilijk uit te maken of men met gewone amateurs of muziek studenten te doen heeft. Zijn ze, in dit geval allemaal bij de universiteit betrokken? Zulke vragen rijzen vanzelf op. Al luis terend en mij verwonderend over het niveau, dat deze jonge zangers en muzikanten bereikt hebben, kon ik gemakkelijk die vragen verdringen. Het werd een concert van interessante, deels zelden te horen werken, van een lovenswaardige beknoptheid, door een vrij korte pauze onderbroken. Het kamerkoor (zeven dames en acht heren; waar vind je zo'n verhouding!) zong onder de klankboetserende leiding van Nico van der Meel, met levendige, dynamisch en voordrachtelijk ge varieerde expressie, kostelijke Franse chansons uit de 16de eeuw (dus modaal en zonder dominant septime-accoorden). Ze hebben op allerlei manieren betrekking op de liefde en het hu welijk pikant of tragi-komisch. De dirigent vertelde vooraf tel kens waar het om ging. Het koor zong klankzuiver en suggestief vertellend. Voorafgaand was Alessandro Scarlatti's "Missa ad usum Capellae Pontificiae" heel wat schuchterder uitgevallen. De klank was beschaafd en zuiver, maar weinig sprekend (het Credo ontbrak). Haydns vier koorliederen met pianobegeleiding bleken edel en melodieus (o.a. "Der Greis", dit was de oude heer zélf), met herinneringen hier en daar aan de grote oratoria, maar ze reikten (afgezien van de andere stijl) niet aan de Franse chan sons. Het orkest, onder Bruno de Greeve, deed kwalitatief niet voor het kamerkoor onder. We hoorden drie van Dvorak's "Legenden" waarin hij telkens een oud verhaal in muziek vertelt. Deze stuk ken zijn doortrokken van de schone Tsjechische volkslied-folk- lore. De leider vuurde aan tot een plastische vertolking. Nog beter geslaagd vond ik het "Divertimento" van Adriaan Bonsel, een frisse vierdelige reeks, waar je probleemloos van kunt genie ten. Een bijzonder genoegen gaf het "groteske" Allegretto", i de fagottist opviel. JOHAN VAN WOLFSWINKEL. Charles de Wol ff K& O. orgelserie LEIDEN - K&O organiseert ook deze zomer een aantal orgelcon certen. De reeks van zes concer ten wordt vrijdagavond 3 juni in de Hooglandse Kerk geopend door de Leidse organist Joop Brons. De hoboïst Han Kapaan zal zijn medewerking aan dit concert verlenen. Op het pro gramma staan composities van Scheidemann, Loeillet, Walther, Quantz, Buxtehude, Sisato e.a. De volgende orgelconcerten wor den om de veertien dagen gege ven. Op vrijdag 17 juni concer teert in de Hartebrugkerk de be kende organist Feike Asma. Eveneens in de Hartebrugkerk geeft Ben Fey op 1 juli een con cert. Op vrijdag 15 juli zijn de or ganist Jan Schmitz en de trom pettist Malcolm Morton in de Pieterskerk te beluisteren en op 29 juli bespeelt Charles de Wolff het orgel in de Pieterskerk. Fol- kert Grondsma sluit de serie zo merorgelconcerten af op 12 au gustus in de Hooglandsekerk. K&O heeft trouwens voor de n ziekliefhebbers nog meer in pet to, n.l. twee zomeravondconcer ten door het Nederlands Kamer orkest. Op zaterdagavond 20 au gustus concerteert het orkest on der leiding van Horia Andreescu in de grote zaal van de Stadsge hoorzaal in Leiden. De bekende fluitist Raymond Delnoye zal so listische medewerking verlenen in het concert voor fluit en orkest van Hoffmeister. Verder staan werken van Mozart en Constanti- nescu op het programma. Op vrijdag 2.6 augustus geeft het or kest wederom een zomeravond concert waarbij de cellist Herre Jan Stegenga solist zal zijn in het celloconcert in D van Haydn. Daarnaast staan composities van Mozart en Schubert op het pro gramma. Toegangskaarten voor deze beide orkestconcerten zijn op het K&O-bureau verkrijg baar. Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Who dares wins", da. 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00,16.30,19.00 en 21.30 uur, 12 jr. LIDO 1 (124130): "De bit", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45,16 jaar. LIDO 2: "48 Hours", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "An officer and a gentle man", da. 19.00 en 21.15 uur, do. vr. en di. ook 14.30 uur, 12 jr. Fam. voorstelling: "Als je begrijpt wat ik bedoel",za., zo. en wo. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. 20.15 i TRLANON (123875): "Ten to mid night", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur, zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. HEX (125414): "Zes Zweedse blond jes op Ibiza", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Het grote verlan gen", vr. en za. 23.30 uur, 16 jaar. «oacopwi Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "De lift", da. 20.00, vr. tm. zo. 18.45 en 21.15 uur, za., zo. en woe. ook 13.45 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Bruisende bru nettes", za. 24.00 uur, 18 jaar. Euro 2: 'Ten to midnight", zelfde tij den als Euro 1, za., zo. en woe. ook 14.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: 'Ten to mid night", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Evil dead", da. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.45 en 21.15 uur, za., zo. en woe. ook 14.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Ten to mid night", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "The world according to Garp", da. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.30 en 21.15 uur, al. Kindermatinee: "Walt Disney's te kenfilmgrabbelton", za., zo. en woe. 14.00 uur. Nachtvoorstelling: "Het proefwerk", za. 24.00 uur,18 jaar. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "De vierde man", 21.00 uur, vr. en za. 19.30 en J uur, zo. 18.30 uur, di. 14.00 uu 14.30 c "ET", za., zo. en woe. 15.45 i "La Nuit de Varennes", zo. 21.00 u ma. tm. woe. 20.15 uur, 16 jr. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "A Force of One", do. 14.45 en 20.00 uur, vr., za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, ma. en di. 20.00 uur, woe. 14.45 en 20.00 uur, 16 jr. CITY 2: "The Entity", zelfde tijden als City 1,12 jr. CITY 3: "Halelujah voor e vuisten", zelfde tijden, al. CITY 4: "Karatefolterkamer", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. 14.45,19.00 e 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "Wraak der barbaren", zi 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.45,19.00 e 21.15 uur, ma., di. en woe. 20.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Kuifje en het haai- LEIDEN Rijksmuseum voor Volkenkunde, Steenstraat - 'In der minne schik ken', t/m 4 juli, di. t/m za. 10-17, zo. Rijksmuseum van Geologie en Mine ralogie, Hoogl. Kerkgracht 17 - 'Energie uit eigen bodem', t/m 4 au gustus, ma. t/m vrij. 10-17 uur, zo. Galerie Denise Stephan (Bakkersteeg 18-20): tekeningen en etsen Trees Klijn, vrüd. zat. en zond. 1.30-5.30 uur, t/m 30 juni. De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, aquarellen en grafiek van Günther Wagner, tot 3/7, ma. t/m zo. 13.00 - Galerie Denise Stephan - Trees Klijn, tekeningen en etsen t/m 30/6, vr., za., zo. 13.30 - 17.30 uur. Exposities Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, tentoonstelling "Bhoe- tan, land v.d. vreedzame draak", tot 22/8, di t/m za 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, tentoonstelling over het boekbin den en al haar facetten; tot 14/6, ma, woe, do van 10-20.30 uur, di en vr van 10-17.30 uur en za van 10-13 OEGSTGEEST Jacques van Bellen - Arabische Tapisserien van Tjitske Leiderdorp: Muzenhof - Jan de Waal, olieverfschilderijen, tot 16/6, werk- WASSENAAR Auberge De Kieviet, Stoéplaan 27, aquarellen en collages Frieda van Voorst, 8 mei tot 16 juni, dag. behalve Galerie Henk de Greef - Adrianastraat 10, "Landschap-impressies in Sepia" rellen en zeefdrukken Jan van Zonne veld, 7 mei tot 3 juni, di. 19-21 uur, woe., do. en zo. 14-16 uur; le en 2e Finksterdag 14-16 uur. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dins dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag Ziekenhuizen Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: de kinder- en jongerenafdeling: da- Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00- Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt Avondbezoekuur afdeling Verlos- 14.30.-14.45 uur Bpzoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hier voor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdelingen Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofd verpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewaking: 's och tends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek voor vaders op de kraamafdeling: 's avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30- 18.30 uur ^ud^lieuius 1 juni 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: De "Java-Bode" bericht het volgende over gevechten in Atjeh op Sumatra. Daar het Gouvernement verwittigd was, dat bij Kroeng Raba een benting werd gemaakt (ben ting of benteng versterking, fort, Red.) werd besloten eene expeditie derwaarts te zen den. In den nacht van den 10- den Mei rukten de troepen uit Kotta Radja, bestaande uit 800 man infanterie, mt cava lerie, 4 kanonnen, sappeurs en ambulance, te zamen 1100 man, naar Boekit Seboen. Na een scherp gevecht werd een benting genomen en de vij and uit zijn positie verdre ven. In de veronderstelling dat de Atjehers waren heen getrokken, keerde men terug maar op den terugweg naar Boekit Seboen werden de troepen aan alle zijden aan gevallen en vervolgd tot on der het geschut van de ver sterking te Boekit Seboen. Het totale verlies der onzen was 19 gewonden en 5 dooden. Men zegt, dat de Atjehers 34 dooden en 51 gewonden verlo ren. De "Koningin Emma" verleende mede haar hulp, door van de reede van Kroeng Raba op des vijands positie te vuren. Op denzelf den datum toerden twee Cht- neezen, bij klaarlichten dag, op een kwartier wandelens van Kotta Radja vermoord. Geheel Groot Atjeh verkeert in staat van oorlogde Atje hers worden dadelijks stout moediger, door hun voortdu rend succes, lederen dag ver wacht men dat Kotta Radja en Oleh-leh zullen worden aangevallen. Laatstgenoem de plaats is versterkt. Vijftig jaar geleden: Een sedert drie dagen woe dende boschbrand heeft in het Japansche district Saghalian geweldige boschgebieden en verscheidene dorpen in asch gelegd. Gevreesd wordt, dat honderden dorpelingen in de vlammen om het leven zijn gekomen. Men is er nog steeds niet in geslaagd het vuur een halt toe te roepen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 27