c c c 'Ik ben een last van tenminste tien kilo kwijt' J 'Schuhu': amusante eigentijdse opera C 3 DINSDAG 31 MEI 1983 Kunst Pianoconcoursdeelnemer Rian de Waal na het 'circus der laureaten': BRUSSEL (GPD) Als het Brusselse Concours Reine Elisa beth, een van de zwaarste muziekwedstrijden ter wereld, een persoonlijkheidsprijs had gekend, dan had de Nederlandse pianist Rian de Waal, behalve een al fantastische zevende plaats voor zijn muzikale prestaties, ongetwijfeld ook nog een eerste of tweede prijs in deze sector naar zijn woonplaats Weesp kunnen meenemen. bliek is het er unaniem over eens: De Waal steekt met kop en schouders boven de andere fina list van deze laatste avond, Ale xander Kuzmin, uit. Vergelijken bij dit laatste finaleconcert in de reeks van zes is makkelijk, om dat beide laureaten het eerst pia noconcert van Tsjaikowski, als één van de drie concerten, op het programma hebben gezet. „Ik heb dat niet als een handicap ervaren", zegt Rian de Waal na afloop in de kleedkamer. „Tij dens de voorbereidingen heb ik flarden van Kuzmin's interpreta tie opgevangen. Hij speelt het concert nogal snel, anders dan ik". De Waal zegt het niet met zo veel woorden, maar hij bedoelt het wel: Kuzmin's opvatting heeft zijn eigen zelfvertrouwen versterkt, een eigenschap overi gens waar De Waal toch geen ge brek aan lijkt te hebben. „Ih vergelijking met andere deel- Met een enorme flair heeft deze jonge, onervaren en ook in eigen land vrijwel onbekende pianist, in de Grote Zaal van het Paleis voor Schone Kunsten zijn deel in dit 'circus der laureaten' voor zijn rekening genomen. Trefze ker, zonder merkbare sporen van nervositeit, werkte hij zijn pro gramma voor een miljoenenpu bliek (de Belgische televisie en radio heeft het concert recht streeks uitgezonden) af, om daar na de 'publiciteitsmachine' inne mend te bespelen. Rian de Waal (25) staat geen secon de met zijn mond vol tanden. Op elke vraag, hoe onzinnig ook, volgt vlot een zinnig en vaak ook humoristisch antoord. Wereld vreemd is dit muzikale studie hoofd zeker niet. Dat het goed zit met de prestaties van De Waal blijkt meteen na af loop van zijn concert. Het over het algemeen deskundige pu- Rian de Waal: "Alleen het plezier van het spelen telt nog'. (Foto GPD) nemers ben ik natuurlijk vrij on ervaren. Je merkt dat bijvoor beeld in het contact onderling. Heel veel pianisten kennen el kaar van andere concoursen, dan is het echt zo van: hé, leuk dat jij er ook weer bent. Er is een vrij grote vaste groep, die vrijwel elk concours afreist. Een soort rei zend circus zou je het kunnen noemen. Toch heb ik mezelf nooit als kansloos beschouwd. Ik heb meegedaan met het idee dat ik tot de winnaars zu kunnen ho- Op het moment dat De Waal deze woorden uitspreekt, is het twee uur voor de bekendmaking van de uitslag. Bezoekers doden de tijd met het drinken van voorna melijk champagne en het doen van voorspellingen. De Belgi sche televisie en radio - de Frans talige en de Vlaamse zenders elk in een ander deel van het ge bouw - praten na met deskundi gen en zenden interviews met de laureaten uit. Ook De Waal zal nog uitgebreid zijn aandeel moeten leveren. De sfeer is uitstekend, geanimeerd en lang niet zo deftig als je bij klassieke concerten geneigd bent te verwachten. Een Vlaam se radiopresentator vergelijkt de sfeer zelfs met die van een pop concert. Volgens hem reageert dit publiek even hysterisch. Rian de Waal maakt een allesbehal ve gespannen indruk. Het be langrijkste voor hem is bereikt: hij is doorgedrongen tot de hoog ste regionen en heeft 'lekker' ge speeld. De uiteindelijke uitslag doet er eigenlijk niet meer zo toe. „Het ging fantastisch. Ik ben een last van ten minste tien kilo kwijt. Natuurlijk vergeet je nooit helemaal waar je speelt en wat op het spel staat, maar toch ben ik op een gegeven moment los van alles. Alleen het plezier datje hebt aan het spelen telt dan nog". Nu het concert achter de rug is, be tekent dit voor De Waal ook een hereniging met vriendin en fami lie. Negen dagen heeft hij ver toefd in een klooster even buiten Brussel, zonder contacten met de buitenwereld. In afzondering bereidden de twaalf (van de 134) finalisten zich voor. Zes opeen volgende avonden lang - alle uit gezonden door de Belgische tele visie, wat een liefde voor de klas sieke muziek - komen steeds twee pianisten aan bod. Hun prestaties mogen niet door de an dere laureaten gevolgd worden. „De sfeer in het klooster is uitste kend geweest, ik kan niets an ders zeggen. Het is een hele erva ring met mensen uit zoveel ver schillende culturen op te trek ken". En dan met een grijnzend gezicht: „Aan sommige dingen moetje ook wel wennen, bijvoor beeld wat betreft de eetgewoon ten. Je zou toch zeggen dat men sen die van kunst houden er ook op dit gebied een zekere bescha ving op na zouden houden...". „Merkwaardig is wel, datje de laat ste zes dagen steeds met twee mensen minder ontbijt. Die heb ben het dan gehad, terwijl jij nog moet. De spanning stijgt zo dage lijks". Van slapen is de laatste nacht niet veel gekomen. „Van middag heb ik een beetje gedut", zegt hij. Innig gearmd met zijn vriendin verlaat De Waal de kleedkamer om een tournee langs collegae van de televisie en de radio te gaan maken. Een radioreporter vraagt hem of het zijn liefste wens is om als pianist de wereld te bereizen. „Wat ik het liefste wens, staat hier", zegt hij, wij zend naar zijn vriendin. Om twee uur in de ochtend is het zover. De internationale jury on der voorzitterschap van Eugène Traey maakt zowel in het Frans als in het Vlaams de uitslag be kend: nummer één is Pierre Vo- londat uit Frankrijk. Afgaande op de uitbundige ovatie die volgt, geen verrassing. Een pukkelige jongeman betreedt het podium. Zijn handen gaan zegevierend in de lucht. Dan ge beurt er iets vreemds: de jongen blijft pijnlijke minuten lang roer loos staan. Hij is volkomen 'ver steend'. In trance, een bewijs van de vrijwel onmenselijke span ningen die de finalisten hebben moeten doorstaan, wordt hij ver volgens langs de juryleden ge leid. Als een robot. De hele plechtigheid lang houdt hij die merkwaardige blik in zijn ogen. Vijf concurrenten later is het de beurt aan Rian de Waal. Volko men op zijn gemak neemt hij het applaus tot zich. Nadat alle fina listen gehuldigd zijn, volgt een rondje handjeschudden met ko ningin Fabiola van België. En daarna is het bedtijd. Rian de Waal heeft zijn spullen ge pakt, het rokkostuum is verwis seld voor vrijetijdskleding. Met nog steeds dat intens gelukkige gezicht verlaat hij, 100.000 Belgi sche franks rijker, het gebouw. ERIC VAN DE VELDEN UTRECHT Het is moeilijk vast te stellen met welke verwachtin gen het publiek de première van de opera 'Schuhu en de vliegende prinses' bezocht, maar de reacties tijdens de voorstel ling en na afloop wezen op verba zing en verrassing. Verbazing over de over de geweldige disci pline en de enorme hoeveelheid energie waarmee veertien jonge solisten uit de Opera-Studio ruim twee uur lang het toneel in bezit namen. Verrassing omdat een eigentijdse opera heel onder houdend en amusant bleek te kunnen zijn zonder dat de trom melvliezen door een gedurfde klankenwereld op de proef wer den gesteld. De eerlijkheid ge biedt wel te zeggen dat de mu ziek van Udo Zimmerman niet bepaald het belangrijkste ele ment in de voorstelling gewor den is. Dat ligt niet aan de uitvoe ring door een klein ensemble musici o.l.v. Kasper de Roo, die zich bekwaam door alle muzika le en geluidstechnische moeilijk heden heen sloegen, maar wel aan het orkestmateriaal van Zim merman. Het aandeel van de or kestbak bleef over het geheel ge nomen tamelijk mager en steeg Leidse bioscopen LUXOR (121239): "Who dares wins", da. 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zo. 14.00,16.30,19.00 en 21.30 uur, 12 jr. LIDO 1 (124130): "De lift", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45, 16 LIDO 2: "48 Hours", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 16 jr. LIDO 3: "An officer and a gentle man", da. 19.00 en 21.15 uur, do. vr. en di. ook 14.30 uur, 12 jr. Fam. voorstelling: "Als je begrijpt vrijwel nergens boven een on dersteunende functie uit. De na druk komt daardoor nog sterker op het toneelgebeuren te liggen dan het gegeven bij voorbaat al noodzakelijk maakt en ik ben dan ook bang dat de rechtstreek se radio-uitzending van a.s. don derdag onvoldoende recht doet aan een vanuit theatraal oogpunt briljante voorstelling. Vorige week werd in deze kolom men al aandacht geschonken aan de opzet van regisseur Harry Bioscopen Kupfer, die het sprookje van de vogelmens Schuhu en zijn vliegende prinses liet uitbeelden door clowns. Daardoor kregen de solisten van de Opera-Studio behalve een aantal niet altijd even eenvoudige zangpartijen (en een groot aantal "dubbelrol len") bovendien een fikse dosis pantomime en acrobatiek voor hun kiezen. Het resultaat over trof de verwachtingen echter ruimschoots. Het clown-idee van Kupfer bracht duidelijkheid in het gecompliceerde gegeven door Schuhu en zijn prinses cen traal te stellen en alle andere per sonages terug te brengen tot een satellietfunctie rond de beide hoofdfiguren. De vocale en scenische realisering door de zangers zelf bleek een voorbeeld van discipline en en- semblewerk en een speciale ver melding van de bariton Maarten Flipse als Schuhu is eigenlijk Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "De vierde man", do. niet rechtvaardig, maar dankzij zijn stem, zijn inzet en zijn gevoel voor theater werd zijn prestatie een van de pijlers onder deze voorstelling. Een hoofdstuk apart vormde het enorme appa raat aan decors en rekwisieten van Reinhard Heinrich, die het toneel veranderd had in een bon te reeks scènes uit plaatjesboe ken of tekenfilms van Disney die elkaar in een adembenemend tempo opvolgden. Alle bestede moeite kon echter niet verhinde ren dat bepaalde details niet he lemaal uit de verf kwamen, ook doordat de tekst eigenlijk op te veel verhaalelementen geba seerd is. De beslissing om het libretto ge deeltelijk in het Nederlands te vertalen zorgde voor meer ver heldering en leidde bovendien tot amusante momenten die on getwijfeld niet voorzien waren. Dit riep echter ook de vraag op Fragment uit 'Schuhu en de vliegende prinses' niet de hele opera in het Nederlands vertaald was. Voor stellingen in Amsterdam op 31 mei, 2, 4 en 8 juni, en in Scheve- ningen op 11 iuni. PAUL KORENHOF Geen Oostduits Müller-toneel DEN HAAG (ANP) - De voorstel lingen uit Oost-Duitsland in het kader van het Heiner-Müller-fes- tival dat in Den Haag plaats heeft, zijn afgelast. De organisa toren staan voor onoverkomelij ke problemen om met de verte genwoordiger voor kunst uit de Duitse Democratische Repu bliek te komen tot betrouwbare afspraken. De co-producenten Holland Festi val en het HOT-theater in Den Haag hebben dit meegedeeld. Met name gaan de voorstellingen van "Der Auftrag" door het Ste delijk Toneel uit Karl-Marx- Stadt in de Koninklijke Schouw burg op 16 en 17 juni. en van "Die Schlacht" van het gezel schap uit Anklam in het HOT- theater op 26 en 27 juni niet door. 14.30 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. REX (125414): "Zes Zweedse blond jes op Ibiza", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Het grote verlan gen", vr. en za. 23.30 uur, 16 jaar. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "De lift", da. 20.00, vr. tm. zo. 18.45 en 21.15 uur, za., zo. en woe. ook 13.45 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Bruisende bru nettes", za. 24.00 uur, 18 jaar. Euro 2: "Ten to midnight", zelfde tij den als Euro 1, za., zo. en woe. ook 14.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Ten to mid night", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 3: "Evil dead", da. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.45 en 21.15 uur, za., zo. en woe. ook 14.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Ten to mid night", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "The world according to Garp", da. 20.00 uur, vr. tm. zo. 18.30 en 21.15 uur. al. Kindermatinee: "Walt Disney's te kenfilmgrabbelton", za., zo. en woe. 14.00 uur. Nachtvoorstelling: "Het proefwerk", za. 24.00 uur,18 jaar. Kindermatinee: "Donald Duck's merfeest", 14.30 u "ET", za. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "A Force of One", do. 14.45 en 20.00 uur, vr., za. en zo. 14.45, 19.00 en 21.15 uur, ma. en di. 20.00 uur, woe. 14.45 en 20.00 uur, 16 jr. CITY 2: "The Entity", zelfde tijden als City 1,12 jr. CITY 3: "Halelujah voor een paar vuisten", zelfde tijden, al. CITY 4: "Karatefolterkamer", do. 14.45 en 20.00 uur, vr. 14.45,19.00 en 21.15 uur, 16 jr. CITY 4: "Wraak der barbaren", za. 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.45,19.00 en 21.15 uur, ma., di. en woe. 20.00 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Kuifje en het haai- enmeer", za. en woe. 14.30 uur. LEIDEN Rijksmuseum voor Volkenkunde, Steenstraat - 'In der minne schik ken', t/m 4 juli, di. t/m za. 10-17, zo. Exposities Rijksmuseum van Geologie en Mine ralogie, Hoogl. Kerkgracht 17 - 'Energie uit eigen bodem', t/m 4 au gustus, ma. t/m vry. 10-17 uur, zo. Galerie Denise Stephan (Bakkersteeg 18-20): tekeningen en etsen Trees Klijn, vrijd. zat. en zond. 1.30-5.30 uur, t/m 30 juni. Pieterskerkchoorsteeg 12 - Diederik van Kleef, recent werk, t/m 25/6, wo. t/m za. 12.00 - 18.00 uur, do. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, tentoonstelling "Bhoe- tan, land v.d. vreedzame draak", tot 22/8, di t/m za 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4. tentoonstelling over het boekbin den en al haar facetten; tot 14/6, ma, woe, do van 10-20.30 uur, di en vr van 10-17.30 uur en za van 10-13 De Bange Duivel - Rijndijkstraat 4, aquarellen en grafiek van Günther Wagner, tot 3/7, ma. t/m zo. 13.00 - Galerie Denise Stephan Klijn, tekeningen en etser vr., za.. zo. 13.30 - 17.30 u OEGSTGEEST Jacques van Bellen - Arabische Tapisserien van Tjitske Ketting-Zijlstra, t/m 25/6, di t/m do 9-18 uur, vr 9-21 uur, za 9-17 uur. Leiderdorp: Muzenhof- Jan de Waal, olieverfschilderijen, tot 16/6, werk dagen van 14-18 uur en op za. van Pinksterdag 14-16 Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dins dag 13.00 uurjot woensdag 13.00 uur 13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (E^lisa^ beth-ziekenhuis). Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: - de kinder- en jongerenafdeling: da gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. de afdeling intesieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. .Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabelh-zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00- Ziekenhuizen Gemeentehuis: Paulien van der Zee, cancas-relièfs en papierschepwerk, tot 21/6, werkdagen van 8-17 uur. WASSENAAR Auberge De Kieviet, Stoeplaan 27, aquarellen en collages Frieda van' Voorst, 8 mei tot 16 juni, dag. behalve maandags. Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toegestaan Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur. Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdelingen Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofd verpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewaking: 's och- leuius 31 avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's middags alleen voor ouders 14.30- 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: Een nieuwe slag heeft ons oud en roemrijk Vorstenhuis ge troffen. Prinses Marianne is niet meer. Deze telg uit het Oranjegeslacht is, 73 jaar oud, te Rheinhartshausen bij Erbach in de Rheingau ont- slapeii. Eene hartaandoe- ning, die met zware be nauwdheden gepaard ging maakte een einde aan haar leven. Prinses Wilhelmina Frederika Louise Charlotte Marianne, dochter van Neer- lands eersten Koning, was den 9den Mei 1810 te Berlijn in het land der ballingschap geboren. Op 19-jarige leeftijd nam zij het initiatief tot op richting van eene Maatschap pij van Weldadigheid, be stemd om de armen van 's- Gravenhage te ondersteunen. In 1830 huwde zij met prins Frederik Hendrik Albert van Pruisen, broeder van den le gemvoordigen keizer. Dit hu welijk is niet gelukkig ge weest en na weinige jaren werd de band tusschen beide echtgenooten voorgoed ver broken door een echtschei ding. Later vestigde de Prin ses zich te Voorburg op haar heerlijk buitenverblijf "Rust hof' en werd zij als het ware de patrones van dat dorp, ge lijk zij het vroeger was ge weest van Den Haag. Tal van instellingen aldaar danken hun ontstaan of voortbestaan aan de mildheid van de Prin ses, die zich nooit onbetuigd liet als er nood was te lenigen of smart te troosten. In Voor burg sleet Prinses Marianne haar laatste jaren, wanneer zij zich niet bij haar kinderen (Alexandrina en Albert) en kleinkinderen in Duitschland ophield. Over de begrafenis is tot heden nog niets bekend. Vijftig jaar geleden: Op Broadway in New-York hebben leden van twee ben den, die in auto's hadden plaats genomen, een vuurge vecht geleverd. Door de scho ten werden drie voorbijgan gers gedood en moesten twee vrouwen ernstig gewond naar een ziekenhuis worden gebracht. Hoeveel slachtoffers onder de bendeleden zijn ge- vallen, is niet bekend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17