'Emoties overbrengen, dat kan ik'
C
D
c
Liederen-zangeres Thea Ekker neemt afscheid van het podium
Mozart delicaat op hammerklavier
'Pirates of Penzance': genoeglijk
J
VRIJDAG 27 MEI 1983
PAGINA 25
"Dat blijkt toch over te komen op het publiek. Het contact
met het publiek maak ik dus alleen maar door het emotio
nele, omdat ik de andere weg - van de prachtige stem, van
de geweldige techniek - niet heb, nooit gehad heb. Daar
door moet je hard werken en zwoegen!"
Thea Ekker-Van der Pas kan al bijna haar gouden jubileum
als zangeres vieren: als zesjarige trad zij al op als zingen
de feeënkoningin in een musical. Nu neemt zij a.s. zondag
middag in Diligentia (Den Haag) afscheid van het podium
en geeft haar laatste lied-recital. Ellen Looyestijn sprak
met haar over haar carrière en de mogelijkheden en on
mogelijkheden van het liedvak.
OEGSTGEEST - Thea Ekker-
Van der Pas is een tengere, in
nemende vrouw met een ge
voelig gezicht. Terwijl zij praat
is zij bijna voortdurend in be
weging. Met grote realiteitszin
en openhartigheid vertelt zij
over haar carrière en haar le
ven. Vechtend met haar eigen
schuld- en verantwoordelij k-
heidsgevoelens, omdat zy haar
gezin (man en drie kinderen)
nooit tekort wilde laten ko
men, heeft zij het zichzelf niet
gemakkelijk gemaakt. Zij
kwam uit een muzikale omge
ving: haar vader, Theo van der
Pas, was pianist en haar moe
der had zelf zangeres willen
worden. Thea's muzikale aan
leg was duidelijk:
"Ik zong altijd. Vanaf mijn
twaalfde jaar zat ik achter de
piano en zong alles - Schubert,
Schumann, mannen- en vrou
wenliederen (daar had ik geen
notie van), alles. Na de middel
bare school zong ik voor bij Ja-
coba Dresden (de vrouw van
Sem Dresden), die concludeer
de: 'Kinderstemmetje, daar zie
ik niet zo veel in'. Niemand zag
er ooit wat in, in dat zingen van
mij. Toch zette ik door en ging
naar het Conservatorium in
Den Haag. Daar was ik ook ja
renlang 'het meisje met het
kinderstemmetje'. Toch, toen
ik op mijn achtentwintigste
eindexamen deed - ik studeer
de bij Ravelli - werd ik in de
kranten geroemd als talentvol:
het volhouden is dus toch be
loond geworden".
Volhouden en eigen initiatieven
nemen: dank zij deze twee ei
genschappen heeft Thea Ek
ker-Van der Pas een reputatie
opgebouwd als zangeres met
hele eigen kwaliteiten: haar in
terpretatie van liederen is sterk
emotioneel eri doorleefd; de
uitvoering is verzorgd, haar
diktie nauwgezet. Haar reper-
toir kiest zij met grote zorg,
hetgeen vooral blijkt uit de
keuze vor haar laatste plaat die
zij pas gemaakt heeft (weer
zo'n eigen initiatief) met de
pianist Rudolf Jansen, de har
piste Joke Willing-Brethouwer
en de fluitist Pieter Ode. De
plat heeft de titel 'The last ro
sé', zoals de titel van het laatste
lied op deze plaat, in een be
werking van Benjamin Britten..
door
Ellen Looyestijn
"Deze titel had ik van het begin
af aan in mijn hoofd, zo senti
menteel ben ik nu eenmaal.
Verder wilde ik een plaat ma
ken waar dingen op staan die
iedereen mooi vindt, maar niet
het vaste repertoir dat al zo
vaak op de plaat is gezet. De
meeste teksten spreken mij
emotioneel sterk aan, zoals het
lied 'Think on me' van Lady
John Scott, of zijn erg grappig,
zoals de 'Vilanelle des petits
canards' van Chabrier".
Thea Ekker-Van der Pas is te
vreden over de opname:
"Op deze plaat staat hoe ik het
kan: beter kan ik het niet. Ik
stel wel hoge eisen aan mezelf,
mar aan de andere kant ken ik
mijn beperkingen. Dan denk
ik: ik kan het wel beter willen,
maar ik kan het niet beter. Het
lied-zingen is het moeilijkste in
het zangvak. Een liederen-zan
ger moet uit het hoofd zingen,
anders gaat een belangrijk deel
van de expressie verloren. Veel
zangers hebben dat er niet
meer voor over. Je moet hard
werken en je wordt er niet rijk
mee. Voor liedzangers bestaat
ook geen verzekering: zijn zij
ziek, dan krijgen zij ok geen
honorarium. De drijfveer om
door te gaan is het zingen zelf
en het podium. Toch is het be
langrijk op het goede ogenblik
op te houden, nog voor je slijta
ge gaat horen. Dat is ook weer
niet zo moeilijk, want wanneer
het niet meer lukt zoals je het
wilt en gekund hebt, is het niet
meer zo leuk. Je beperkt je tot
die dingen die nog wèl gaan. Je
raakt reuze gefrustreerd van
moeilijke dingen die vroeger
goed gingen. Op dit niveau
moet ik dan zo hard studeren,
daar heb ik geen zin meer in".
Dit betekent niet dat Thea Ek
ker-Van der Pas met de han
den over elkaar gaat zitten. Dit
jaar zendt de NOS drie radio
gesprekken uit die zij voerde
met Elly Ameling (is al uitge
zonden), Rudolf Jansen en Ma-
nus Willemse. Volgend jaar
maakt zij er weer drie. Bij de
'Vrienden van het Lied', waar
zij 10 jaar vice-voorzitster is ge
weest, is zij nu voorzitster van
de artistieke commissie. Zij
geeft privé zanglessen, cursus
sen bij K&O, zij begeleidt jon
ge kunstenaars en zy blijft
voor kleine kring zingen. Met
deze toekomst voor ogen zegt
zij glimlachend: "Eigenlijk kan
ik van die carrière heel gemak
kelijk afstand doen: ik heb al
les wat ik met mijn mogelijk
heden op zanggebied kon be
reiken, bereikt; alles wat ik
kon doen, gedaan. En dat is
zeer bevredigend.
VOORSCHOTEN - Hoe broos en
breekbaar lijken werken van Mo
zart te zijn, wanneer zij gespeeld
worden op een 'hammerklavier',
zoals gisteren gebeurde in de
juiste entourage; op kasteel Dui
venvoorde. Stanley Hoogland
gaf daar een recital op een au
thentiek Broadwoodklavier, ge
bouwd in 1792, dus een jaar na de
dood van Mozart. Het ham
merklavier lijkt wat zijn uiterlijk
betreft meer op een clavecimbel
dan op een moderne vleugel: het
is klein van formaat, heeft
slechts 5 oktaven (nu: 7), de be
snaring is dun, zoals by een cla
vecimbel. Een essentieel verschil
is echter het feit dat de snaren
aangeslagen worden door ha
mertjes die met leer bedekt zijn
tegenwooridg zijn zij met vilt
bekleed) en niet meer worden
aangetokkeld, zoals bij het spi
net en het clavecimbel. Dit heeft
belangrijke gevolgen, vooral
voor de dynamiek: met dit in
strument werd het mogelijk om
hard en zacht te spelen. Als luis
teraar moetje de herinnering aan
de moderne vleugelklank even
uit bannen en proberen je open
te stellen voor deze bijzondere,
delikate klank. De toon is heel
direkt, metalig, met toch een tin
telende kwaliteit.
Stanley Hoogland bespeelde zijn
klavier met een kennelijk aange
past toucher (aanslag): zijn han
den zyn zoveel mogelijk in rust,
de vingers in het verlengde van
de handpalm; alleen de laatste
kootjes bewegen verend tegen
de toetsen. Het legato (gebon
den) spel staat by dit instrument
in de kinderschoenen. Daarom
vergen de langzame delen veel
concentratie van de speler en de
luisteraar. Het programma be
vatte uitsluitend werken die
rond 1792 ontstaan waren. Moz-
arts Sonate in F gr.t., KV 533,
vormde een briljant hoogtepunt.
ELLEN LOOYESTIJN
LEIDEN/OEGSTGEEST - The
Pirates of Penzance van de En
gelse componisten W.S. Gilbert
en Arthur SuUivan wordt in het
Engels een "comic opera" ge
noemd. Dat kun je vertalen met
komische opera; in een Duitsta
lig naslagwerkje wordt dit werk
echter zonder meer tot de operet
tes gerekend. Niet dat deze gen-
re-betiteling zo belangrijk zou
zijn - de ene term komt echter
zwaarwichtiger over de andere;
bij de Pirates of Penzance gaat
het in elk geval om een zeer luch
tig verhaaltje, dat in een roman
tisch geschilderd piratenmilieu
speelt. Het koor van de Vak
groep Engels van de Leidse uni
versiteit heeft werkelijk groots
uitgepakt om een zeer uitbundi
ge uitvoering van dit vrolijke pi-
ratenmuziekstuk te kunnen
brengen. Terecht oogstte men
met het gisteravond in de toneel
zaal van het Rijnlands Lyceum
getoonde resultaat veel succes.
Op sommige momenten staan er
wel veertig spelers op toneel, zo
dat alleen al de regie van het ge
heel en de verzorging van de vele
kostuums veel moeite zullen
hebben gekost. Hoofdzaak bij dit
theaterspektakel is natuurlijk
het muzikale gedeelte. Ineke
Smit had de muzikale leiding en
Maarten Feteris zorgde voor de
pianobegeleiding. Het meest
overtuigend zijn de scènes, waar
in de dames als de talrijke doch
ters van de Generaal-Maioor en
de heren als politiemannen of als
piraten een groot koor vormen.
De Britse politie (Engelands
trots) blijkt allesbehalve moedig
te zijn; de dochters van de Gene-
raal-M^joor zijn zo Victoriaans
preuts, dat ze zich na het uittrek
ken van een schoen bij het
pootjebaden al bloot wanen. Af
en toe zijn er in sommige soli wat
zwakkere momenten te beluiste
ren, die echter door de talrijke
uitbundige scènes nauwelijks
opvallen.
Hoewel het noemen van namen bij
een zo groot gezelschap eigenlijk
onbegonnen werk is, moet een
uitzondering worden gemaakt
voor het uitstekende solistische
optreden van Judith Lorand, die
de rol van Mabel speelt. Mabel is
de geliefde van Frederic (Tho
mas Swaak), die aanvankelijk
wel, dan weer niet een uiteinde
lijk toch weer tot de piraten be
hoort. Opvallende optredens zijn
er onder meer nog van Kees de
Koe als de piratenkoning en Co
lin Ewen als de Generaal-Majoor,
van Fred Hickendorff als de ser
geant van politie en van Helen
Vaal als de door iedereen versto
ten Ruth.
Al met al heeft het koor van de
Vakgroep Engels, dat dit jaar zijn
10-jarig bestaan viert, met de Pi
rates of Penzance voor een zeer
genoeglijke avond gezorgd. Ook
vanavond is er nog een voorstel
ling in het Rijnlands Lyceum.
WIJNAND ZEILSTRA.
Leidse bioscopen
LUXOR (121239): "Who dares wins",
da. 14.30, 19.00 en 21.30 uur, zo.
14.00,16.30, 19.00 en 21.30 uur, 12 jr.
LIDO 1 (124130): "De lift", da. 14.30,
19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45, 16
jaar.
Bioscopen
LIDO 3: "An officer and a gentle
man", da. 19.00 en 21.15 uur, do. vr.
en di. ook 14.30 uur, 12 jr.
Fam. voorstelling: "Als je begrijpt
wat ik bedoel",za., zo. en wo. 14.30
uur, zo. ook 16.45 uur.
LIDO 4: "Sophie's Choice", da. 14.00
en 20.15 uur, 16 jr.
STUDIO (133210): "Gandhi", da.
14.00 en 20.00 uur, al.
TRIANON (123875): "Ten to mid
night", da. 14.30,19.00 en 21.15 uur.
zo. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur,
16 jr.
REX (125414): "Zes Zweedse blond
jes op Ibiza", da. 14.30, 19.00 en
21.15 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Het grote verlan
gen", vr. en za. 23.30 uur, 16 jaar.
Bioscopen Alphen
(voor reserveringen 01720-20800)
EURO 1: "De lift", da. 20.00, vr. tm.
zo. 18.45 en 21.15 uur, za., zo. en
woe. ook 13.45 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Bruisende bru
nettes", za. 24.00 uur, 18 jaar.
Euro 2: "Ten to midnight", zelfde tij
den als Euro 1, za., zo. en woe. ook
14.00 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: 'Ten to mid
night", za. 24.00 uur, 16 jr.
EURO 3: "Evil dead", da. 20.00 uur,
vr. tm. zo. 18.45 en 21.15 uur, za., zo.
en woe. ook 14.00 uur, 16 jr.
Nachtvoorstelling: 'Ten to mid
night", za. 24.00 uur, 16 jr.
EURO 4: "The world according to
Garp", da. 20.00 uur, vr. tm. zo.
18.30 en 21.15 uur, al.
Kindermatinee: "Walt Disney's te
kenfilmgrabbelton", za., zo. en woe.
14.00 uur.
Nachtvoorstelling: "Het proefwerk",
za. 24.00 uur,18 jaar.
Bioscoop Voorschoten
(voor reserveringen 01717-4354)
GREENWAY: "De vierde man", do.
21.00 uur, vr. en za. 19.30 en 21.30
uur, zo. 18.30 uur, di. 14.00 i
jr.
rz.*e sïiWM-Vs-rggPfc
ik zie, ncep?
14.30 uur.
"ET", za., zo. en woe. 15.45 uur, al.
"La Nuit de Varennes", zo. 21.00 uur,
ma. tm. woe. 20.15 uur, 16 jr.
Bioscopen Katwijk
(voor reserveringen 01718-74075)
CITY 1: "A Force of One", do. 14.45
en 20.00 uur, vr., za. en zo. 14.45,
19.00 en 21.15 uur, ma. en di. 20.00
uur, woe. 14.45 en 20.00 uur, 16 jr.
CITY 2: "The Entity", zelfde tijden als
City 1, 12 jr.
CITY 3: "Halelqjah voor een paar
vuisten", zelfde tijden, al.
CITY 4: "Karatefolterkamer", do.
14.45 en 20.00 uur. vr. 14.45,19.00 en
21.15 uur, 16 jr.
CITY 4: "Wraak der barbaren", za.
19.00 en 21.15 uur, zo. 14.45,19.00 en
21.15 uur, ma., di. en woe. 20.00 uur,
16 jr.
Kindermatinee: "Kuifje en het haai-
Kyksmuseum voor Volkenkunde,
Steenstraat - 'In der minne schik
ken', t/m 4 juli, di. t/m za. 10-17, zo.
13-17 uur.
Holiday Inn, Haags®
Schouwweg 10. Foto s Ruud Slagmo
len, tot 26 mei dagelijks.
Ryksmuseum van Geologie en Mine
ralogie, HoogL Kerkgracht 17 -
'Energie uit eigen bodem', t/m 4 au
gustus, ma. t/m vrij. 10-17 uur. zo
14-17 uur.
Galerie Denise Stephan (Bakkersteeg
18-20): tekeningen en etsen Trees
Klijn, vrijd. zat. en zond. 1.30-5.30
uur, t/m 30 juni.
Galerie De Oude Rijn, Stille Mare 4 -
litho's van Corneille, zeefdrukken
Kees van Bohemen, beeldhouw
werken Hans Bos, t/m 31 mei, dag.
10-18 uur en zond. 11-18 uur.
t/m za. 10-17 uur en zond. 13-17 uur.
Foyer LAK-theater, Levendaal 150,
tekeningen Dick Goudriaan t/m 31
mei, ma. t/m vrij. 10-17 en tevens voor
en na voorstellingen.
Ars-Amula-Naturea - Pieterskerk-
gracht, expositie van de Katwijk-
se schilder Peter Cox, 14/5 tot 28/
Exposities
5, ma t/m do van 9.30-12, 14-17 en
19.30-21.30 uur, vr. van 19.30-21.30
uur, za van 9.30-17 uur, zo 14-17
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, tentoonstelling "Bhoe-
tan, land v.d. vreedzame draak", tot
22/8, di t/m za 10-17 uur, zo. 13-17 uur.
Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat
4, tentoonstelling over het boekbin
den en al haar facetten; tot 14/6, ma,
do
10-17.30
i 10-20.30 i
di t
10-13
OEGSTGEEST
Kunstcentrum Lange Voort - plas
tieken, foto's, kleuretsen en abstrac
te werken, tot 29/5, di, wo, do, vr
van 13.30-17.30 uur, vr. ook 19-21
uur. za. 12-17 uur.
Oegstgeest: Jacques van Bellen -
Arabische Tapisserien van Tjitske
Ketting-Zijlstra, t/m 25/6, di t/m do
9-18 uur. vr 9-21 uur, za 9-17 uur.
Leiderdorp: Muzenhof - Jan de Waal,
olieverfschilderijen, tot 16/6, werk
dagen van 14-18 uur en op za. van
9-12 uur.
Gemeentehuis: Paulien van der Zee,
cancas-reliëfs en papierschepwerk,
tot 21/6, werkdagen van 8-17 uur.
Leytherode: Hoogmadeseweg 56
wandkleden Ans Trago, tot 27/5,
dag 10-20 uur.
WASSENAAR
Auberge De Kieviet, Stoeplaan 27,
aquarellen en collages Frieda van
Voorst, 8 mei tot 16 juni, dag. behalve
maandags.
Galerie Henk de Greef - Adrianastraat
10, "Landschap-impressies in Sepia"
van René Boelen, t/m 11/6, zon en ma
gesloten.
WARMOND
Oude Raadhuis, Dorpstraat - Aqua
rellen en zeefdrukken Jan van Zonne
veld, 7 mei tot 3 juni, di. 19-21 uur,
woe., do. en zo. 14-16 uur; le en 2e
Pinksterdag 14-16 uur.
Galerie De Pomp - Hetty Geursen,
pentekeningen en collages; Aal
tien Zierikzee, Keramiek, woe,
do, zo 14-16 uur, za 11-16 uur, di
19-21 uur. t/m 29/5.
ZOETERWOUDE
Art Galery J.V.C.-Energieweg 41, ex
positie Walter v. Gogh, tot 1/6, ma tot
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Acade
misch Ziekenhuis behalve van dins
dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur
(Diaconessenhuis) en van vrijdag
13.00 uur tot zaterdag 13.00 uur (Elisa-
beth-ziekenhuis).
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis - doorlopende be
zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur;
met uitzondering van:
- de kinder- en jongerenafdeling: da
gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur.
de afdeling intesieve zorg: uitslui
tend na overleg met het hoofd van de
afdeling.
Sportmedisch Advies Centrum:
Blessurespreekuur: Ehsabethzieken-
huis Leiderdorp, 's maandags van
19.30-20.30 uur
Bezoekuren St. Elisabeth-zieken-
huis:
Volwassenen: dagelijks van 14.00-
Ziekenhuizen
14.30.-14.45
18.30-18.45
14.45 en van 18.30-19.30 uur. Klasse
afd. dagelijks van 11.15-12.00 uur, van
14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: dagelijks van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en
van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30
Kinderafdeling: dagelijks van 15.00-
18.30 uur.
Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage
lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-
19.30 uur.
Intensieve verpleging: dagelijks van
14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur.
Academisch ziekenhuis
Tel. 269111
Voor alle patiënten behalve kinde
ren! zijn de bezoekuren als volgt:
18.30-
Avondbezoekuur afdeling Verlos
kunde 18.00-19.00 uur.
Praematurenafdeling dagelijks van
Bezoek aan ernstige patiënten
Wanneer voor ernstige patiënten
doorlopend bezoek wordt toegestaan
kan de hoofdverpleegkundige hier
voor speciale kaarten verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelyks 15.00-15.45 uur en 18.30-
19.00 uur
Bezoektijden kinderafdelingen
Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30-
19.00 uur. (Alleen voor ouders van
kinderen kan er een afwijkende tijd
afgesproken worden met de hoofd
verpleegkundige).
Alphen aan den Rijn
Rijnoord:
Bezoektijden 's middags 14.30-15.15
uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra
bezoek voor de hartbewaking. 's och
tends 11.00-11.30 uur. Extra bezoek
voor vaders op de kraamafdeling: 's
avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde
ling 's middags 14.30-15.30 uur, 's
middags alleen voor ouders 14.30-
18.30 uur.
steuius
27 mei 1983
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Uit Luxemburg wordt ge
meld, dat het bal, ter eere van
den Koning-Groothertog en
de Koningin-Groothertogin
in het raadhuisschitterend is
geweest. Bij aankomst van
het vorstelijk paar op het
plein voor het raadhuis gin
gen er juichkreten op. De Ko
ningin was getooid met een
diadeem van briljanten. Vele
personen werden aan
HH.MM. voorgesteld. De Ko
ning en de Koningin zullen
zich van Luxemburg naar
Berg begeven, waar zij tot 1
Juli in het kasteel zullen ver
blijven. Het geschenk dat de
Luxemburgsche dames H.M.
zullen aanbieden, zal bestaan
uit een prachtig tafelservies,
uit de fabriek van de heeren
Gebr. Zeus te Echtemach. Elk
bord stelt een verschillend ge
zicht van Luxemburg voor.
- Uit Rostoff, eene vesting aan
den Don, nabij de Zee van
Azof, is bericht ontvangen
van een oproer tegen de Jo
den gericht, dat aldaar den
22sien Mei heeft plaats genad.
De aanleiding zou geweest
zijn dat een Rus door een
Joodschen kroeghouder werd
doodgeslagen. Het gepeupel
plunderde en verbrandde de
huizen en de winkels der Jo
den en de woelingen hielden
tot laat in den avond aan.
Drie sotnia's (escadrons) ko
zakken, die gerequireerd wer
den, waren niet bij machte de
orde te herstellen. Men vreest
voor verdere ongeregeldhe
den.
Vijftig jaar geleden:
De Amerikaansche financier
Joseph W. Harriman, die te
recht staat wegens malversa
ties in zijn kwaliteit van pre
sident der sindsdien verdwe
nen Harriman National
Bank and Trust Company,
was Zaterdag verdwenen.
Wegens een "inzinking" werd
hij verpleegd in een zieken
huis. Op een borgstorting van
25.000 dollar was hij in vrij
heid gesteld. De politie ont
dekte hem later in een klein
hotel te Roslyn in den staat
New-York. Harriman bleek
zichzelf een dolksteek te heb
ben toegebracht in de hart
streek. In uitgeputten staat is
hij naar een ziekenhuis ver
voerd.