c '48 Hours': keiharde actiefilm Over muziek bij stomme films is weinig bekend Nick Noke en Eddie Murphy vormen sterk duo f a\ a r a f a\\f Bronson in de buurt: dader het gevang UI iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiii Naiëf gedoe met groep maniakale "Hill.. 'Ilk. X r aw .jr VRIJDAG 27 MEI 1983 Film In 'Agatha' (vrijdag België 1, 20.15 uur) één van de merk waardigste liefdeskoppels uit de filmgeschiedenis: de lange Vanessa Redgrave en de kop kleinere Dustin Hoffman. 'Agatha', een film van Michael Apted, gaat over de mysterieu ze verdwijning van Agatha Christie. Bijna twee weken was de bekende schrijfster in 1926 spoorloos, hetgeen in de kranten destijds tot de wildste speculaties leidde. In de film houden de makers het er op dat huwelijksproblemen aan haar verdwijning ten grond slag lagen. De Amerikaaanse journalist Wally Stanton (Hoff man) die haar uiteindelijk vindt, wordt verliefd op haar. Dezelfde dag (Nederland 2, 19.50 uur) de komedie What's up doc, waarin Ryan o'Neal en Barbra Streisand. Koffers ra ken verwisseld en zo komt het duo opeens in het bezit van ju welen en geheime regeringsdo cumenten. Peter Bogdanovich maakte de film in 1972. Morgenavond op Duitsland 1 (22.05 uur) La Ménace, een bij zondere thriller van Alain Cor- neau met Yves Montand in de hoofdrol. De laatste komt als Henri Savin in een lastig par ket als zijn gefortuneerde vriendin zelfmoord pleegt juist op het moment dat hij er met de jongere Julie vandoor wil gaan. Julie wordt van de moord verdacht, maar Savin vestigt de verdenking op zich zelf en verdwijnt vervolgens naar Canada. De truc lijkt te lukken. Zowel als psycholo gisch drama als als spannende film zeer geslaagd. The man with the x-ray eyes is een vooral later bekend gewor den film van Roger Corman uit 1963. Ray Milland ontwikkelt als dokter Xavier röntgenogen die overal doorheen kijken. Wat aanvankelijk een fantasti sche uitvinding lijkt, brengt hem in werkelijkheid in grote problemen. Woensdag om 20.15 op Duitsland 3. Het Kijkhuis (Vrouwenkerk- koorstraat 17, Leiden) staat de komende weken in het teken van de Zweedse regisseur Ing- mar Bergman. Allemaal oude re films te beginnen met De Grote Stilte, waarin Ingrid Thulin een hoofdrol speelt (maandag). Vervolgens de onlangs weer in roulatie gebrachte Wilde Aard beien met Bibi Andersson. Een geïsoleerd levende profes sor droomt over zijn eigen dood, waarna zijn leven zich aanmerkelijk verdiept (dins dag en woensdag). Tenslotte (donderdag, vrijdag en zater dag) Het Zevende Zegel. In een middeleeuws decor schetst Bergman de angst voor de dood. Max von Sydow keert als kruisridder terug uit de oor log en gaat een spel met de dood aan om zijn angst te over winnen. Films beginnen om acht uur en kwart over tien. Komende week een aantal moge lijkheden om La Nuit Améri- caine te zien. Vanavond en morgenavond (21.15 uur) in het LVC-filmhuis aan de Bree- straat en dinsdag bij K O (20.00 uur) aan de Oude Vest. Francois Truffaut speelt in zijn eigen film een filmregisseur bezig met het m&ken van een film. Persoonlijke intriges en verhoudingen op de set maken het er niet makkelijker op. De titel slaat op een cinemabe grip: een nachtscène overdag filmen. Bij het LVC dinsdag op de maan delijkse vrouwenfilmavond de Italiaanse produktie Processo per Stupro (20.00 uur). Het is een registratie van een proces tegen de verkrachters, waarbij gaandeweg de schuld bij de verkrachte vrouw wordt ge legd. De vertoning wordt ge volgd door een discussie. Tenslotte The Big Red One woensdag en donderdag (20.00 en 22.15 uur) bij het LVC. Het is een realistische oorlogsfilm van Samuel Fuller, een verfil ming van zijn eigen belevenis sen met Lee Marvin in de hoofdrol. BLIJVERS "An officer and a gentleman" - Ma tig verhaal boeit toch door goede acteursprestaties, verhuisd van Luxor naar Lido 3, Leiden. "Sophie's Choice" - Adembene mend spel van Meryl Streep, Lido "Gandhi" - Schitterend portret van Indiase leider. Studio. Leiden. "Garp" - Tragi-komedie punctueel verfilmd. Euro 4, Alphen. "De Lift" - Verfrissende thriller van debutant Dick Maas, Lido 1, Lei den, Euro 1. Alphen. "Wraak der barbaren" - Gruwelen in City 4, Katwijk. "Hallelujah voor een paar vuisten" - Knokfilm nu in City 3, Katwijk. (OP)NIEUW "Evil dead" - Griezelfilm, Euro 3, Alphen. "Force of one" - Karate met Chuck Norris, City 1, Katwijk. "The Entity" - Griezelen in City 2, Katwijk. "Karatefolterkamer" - City 4, Kat wijk. SEXFILMS "Zes Zweedse blondjes op Ibiza" - Rex, Leiden. Nachtfilms "Het grote verlangen" - Rex, Lei den. "Bruisende brunettes" - Euro 1, Al phen. "Ten to midnight" - Euro 2, Alphen "Evil dead" - Euro 3, Alphen. "Het proefwerk" - Euro 4, Alphen. DEN HAAG "Gandhi" - Asta (463500), al.. "Frances" - Bijou (461177), 12 jr. "Tootsie" - Calypso (463502), al. "Flving high, deel 2" - Babylon 1 (471656), al "An officer and a gentleman" - Ba bylon 2, al. "Best friends" - Babylon 3, al. "The hot bubblegum maagd" - Ci neac 1 (630637), 12 jr. 'Ten to midnight" - Cineac 2, 16 jr. "Vroeger kon je lachen" - Cineac 3, al. "Les uns et les autres" - Du Midi (855770), al. "Mon oncle" - Du Midi, ai "Als adelaars vielen ze aan" - Euro, 12 jr. "De lift" - Metropole 1 (456756), 16 jr. "Sophie's choice" - Metropole 2, 16 jr. "Tootsie" - Metropole 3, al. "48 Hours" - Metropole 4, 16 jr. "First blood" - Metropole 5, 12 jr "De lift" - Odeon 1 (462400), 16 jr "First blood" - Odeon 2, 16 jr. "Sophie's choice"- Odeon 3, 16 jr. "The Verdict" - Odeon 4, 16 jr. "The missionary" - Odeon 5, al. "The sound of love" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Wilde orgieën op de schoolban ken" - Le Paris 2, 18 jr. "Love hotel" - Le Paris 3, 18 jr. "De onoverwinnelijke barbaar" - Passage (460977), 16 jr. AMSTERDAM "Flying high, deel 2" - Alfa 1 (278806). al. "An officer and a gentleman" - Alfa 2, al. "E.T." - Alfa 3. al "Best friends" - Alfa 3, 12 jr. "Hecate" - Alfa 4, 16 jr. "Sophie's choice" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "De vierde man" - Alhambra 2 (233192), 16 jr. "Gandhi"- Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Tootsie" - Calypso 1 (266227/ 234876), al. "Ten to midnight" - Calypso 2, 16 jr. "American gigolo"- Calypso 3, 16 jr. "De verleider van Place Pigalle" - Centraal (248933), 18 jr. 'Toen vrouwen staarten hadden" - Cineac Damrak 1 (245648), 12 jr. "Liefde zonder schaamte" - Cineac Damrak 2, 18 jr. "An officer and a gentleman" - Ci neac (243639), al. "Fanny Alexander" - Cinecenter (236615), 16 jr. "The Deerhunter" - Cinecenter, 12 jr. "Het zevende zegel" - Cinecenter, 16 "De lift" - Cinema 1 (151243), 16 jr. "History of the world, part 1" - Cine ma 2, aL "Sophie's choice" - City 1 (234579), 16 jr. "48 Hours"- City 2, 16 jr. "The chosen" - City 3. al. "Coup de torchon" - City 4, 16 jr. "Frances" - City 5 12 jr. "The Missionary" - City 6, al. "First blood" - City 7, 12 jr. "La Strada" - Cine "D" (226551), 16 jr. "Pixote" - Desmet (226551), 12 jr. "Flying high, deel 2" - Leidseplein- theater (235909). al "1001 Erotische nachten" - Parisien (248933), 18 jr 'Ten to midnight" - Rembrandt- pleintheater 1 (223545), 12 jr. "First blood" - Rembrandtplem- theater 2 (223545), 12 jr. "Bruce the super hero" - Rex (246132), 16 jr. "Blow out" - Saskia (244152), 16 jr. "The Servant" - Studio K 231708), 16 jr. "La Luna" - Kriterion (231708), 16 jr. "Come back to five dime Jimmy Dean", "Hecate", "Die Freundin" - The Movies (245790), 16 jr "De lift" - Tuschinki 1 (262633), 16 jr. "Le Cadeau" - Tuschinski 2. al. "Tootsie" - Tuschinski 3, al. "Vroeger kon je lachen" - Tuschins ki 4, al. "The Verdict" - Tuschinski 5, 16 jr "48 hours" - Tuschinski 6, 16 jr "The world according to Garp" - De Uitkijk (237460), 12 jr Regisseur Walter Hill is geen man die er op uit is originele films te maken. Hij zegt dat zelf trou wens ook deze week in de Haag se Post. Maar wie zijn films tot nu toe heeft gezien, zal hem ook meer als pur sang vakman ken nen dan als een filmmaker met visie, mening of liefhebber van psychologisch drama. Hill wil ontspanning bieden; kei harde actiefilms vol cynisch ge weld wars van sentimenten. '48 Hours' past uitstekend in het rij tje, waarin 'The Warriors' en 'The Long Riders' de bekende films zijn. 48 Hours is zeker niet zijn meest opvallende film (het genre van de politiefilm waarin hij dit maal in duikt, is niet bepaald een onontgonnen gebied). Wel heeft hij in Nick Nolte en Eddie Mur phy een sterk duo samenge bracht. De eerste is politie-detective Jack Cates. Het prototype van de ru- we-bolster-blanke-pit. Filmde butant Murphy is gevangene Reggie Hammond. Een handige, charmante oplichter. Hij heeft nog zes maanden achter slot en grendel te gaan en op een gehei me plek ligt een half miljoen dol lar om zijn ontslag uit de gevan genis te veraangenamen. Dan ontsnapt Albert Ganz en dat brengt de twee tegenpolen tesa- men. Jack Cates wil koste wat het kost Ganz grijpen en Ham mond is bang dat zijn vroegere maatje er achter komt waar zijn prijzige buit ligt. 48 uur mag Reg gie Hammond los om samen met Cates te jagen op Albert Ganz. Voor de derde keer in successie brengt Het Brabants Orkest in het kader van het Holland Festival een reeks voorstellingen rond stom me film en muziek. Al eerder kwam het orkest met uitvoeringen en vertoningen van de films 'Napoleon' en 'Nieuw Babyion'. Dit keer staat de film 'El Dorado' uit 1921 van de Franse regisseur Marcel l'Herbier en de speciaal voor deze film gecomponeerde mu ziek van Marius-Francois Gaillard centraal. Van deze film plus muziek worden vier voorstellingen gegeven. De reeks start dinsdagavond in het Casino in Den Bosch, 2 juni is er een voorstelling in het Casino in het Belgische Beringen, 3 juni in het POC in Eindhoven en 5 juni is „El Dorado" te zien en te horen in De Doelen in Rotterdam. AMSTERDAM Over oude films is veel geschreven, ook over El Dorado van Marcel lHerbier uit 1921. Maar over filmmuziek uit de tijd van de stomme film is ei genlijk bitter weinig te vinden. De laatste tijd schijnt daar echter verandering in te komen. Er is belangstelling voor het vertonen van oude films met de opnieuw tevoorschijn gehaalde, oorspron kelijke muziek. Voor zover nog te vinden, want er is veel verlo ren gegaan. Het Brabants Orkest beweegt zich al geruime tijd op het terrein van reconstructie. Het zijn kostbare projecten, maar wel de moeite waard. Want het blijft een aparte belevenis tegelijk in een bioscoop- en concertzaal te zitten. „Motions pictures needed music (Films hadden muziek nodig), schrijft Mark Evans in een van de weinige boeken over filmmu ziek. Theaterexploitanten uit de tijd van de stomme film hadden het snel door. Muziek, niet alleen om het geluid van de projector te camoufleren, maar ook om een bepaalde stemming op te roepen en het gebrek aan dialoog te compenseren. Bekende componisten als Saint Saëns, Satie, Milhaud en Hinde- mith bewogen zich ook op het terrein van de filmmuziek, maar veel meer werd het schrijven van muziek voor film het werk van gespecialiseerde componisten. Marius-Francois Gaillard, de man van de muziek voor El Do rado was een van hen. Gaillard schreef veel muziek voor films. De muziek voor El Dorado draagt een Spaans karakter en werd geschreven toen de film al klaar was. Regisseur van El Dorado lHerbier zei hierover in een interview: „Dat gaf de componist de moge lijkheid de laatste schakel tussen de film en het projectiedoek te zijn. Hij moest uiterst precies te werk gaan. „Wat ik in feite met El Dorado heb gewild, zei lHerbier, „is dat de muziek een voortdurende bege leiding moest zijn, niet alleen van het beeld, maar ook van het verloop van het verhaal, van de reacties van de personages, van hun woede, drift en hartstoch ten. Ik denk dat het beeld alleen geen voldoende emotie kan op roepen en dat de muziek zoiets is als de rode draad tussen publiek en film. Indertijd bestond het orkest in Gaumont-Palace uit zeventig musici. Er vonden maar enkele opvoeringen plaats en pas in 1983 werd de partituur bij een vriendin van de componist te ruggevonden. Het Brabants Or kest speelt met tachtig musici, onder wie acht slagwerkers. Diri gent is Arie van Beek. Van Beek: „Gaillard schreef hoofd zakelijk dansmuziek, flamengo- achtige dingen. Het is een men gelmoes van dansmuziek en illu stratieve muziek, zoals bijvoor beeld bij een onweer. Een aparte stijl is het absoluut niet. Wel is het werk van een vakman. De muziek is impressionistisch en heeft wel iets van Iberia van De bussy. Er is veel slagwerk (Cas- tagnettes onder andere) en de melodie en het ritme zijn duide lijk Spaans. „Je kunt de film en de muziek niet los van elkaar zien, alles wat op het doek gebeurt vind je terug in de muziek. Als een scène terug keert, is dat ook in de muziek te horen. Ik heb de film nu een aan tal malen gezien en merk dat zelfs kleine gelaatsuitdrukkin gen tot uiting komen in de mu ziek. Ik vind het zeker de moeite waard, maar dan moeten muziek en film wel heel synchroon lo pen. Bronson en zijn metgezel op het moment dat de lustmoordenaar wordt gearresteerd. ''lllli.. ''Hui,, 'n Ten to midnight; regie: J. Lee Thompson; acteurs: Charles Bronson, Lisa Eil- bacher en Andrew Ste vens; theaters: Trianon, Leiden en Euro 2, Alphen; leeftijd: zestien jaar Ten to midnight. Wie de titel hoort, weet al met welk flimgenre hij te maken heeft. Ééntje in de categorie spanning en sensatie. Laat dan de naam Charles Bronson vallen en er kan nog een woord aan dat rijtje worden toegevoegd: actie. Het verhaal is vrij simpel. Een politieman, gespeeld door Bronson, maakt jacht op een jongeman die het met de vrouwen niet kan vinden en ze daarom maar aan het mes rijgt. De één na de ander. Al vrij snel valt deze seksuele frustraat door de mand. Dat wil zeggen: de politieagent en zijn jonge, onervaren compaan weten dat hij de moordenaar is, maar vol doende bewijzen hebben ze niet. Bronson maakt dan een grote fout: hij verzint zelf een bewijs. Dom, want ontslag volgt. Op dit punt van het verhaal aangekomen, beseft elke bioscoopbezoeker natuurlijk dat het allemaal wel goed zal komen. En inderdaad, uiteinde lijk wordt de lustmoordenaar in de boeien geslagen. De film eindigt zoals iedereen weet dat hij zou eindigen. Dit soort films kan leuk zijn. Maar dan moet er sprake zijn van echte spanning. Af en toe moeten de ogen van de spanning even gesloten worden. Tijdens Ten to midnight is dat ondergetekende niet overko men. Verschijnt die gestoorde ten tonele, dan kun je bij wijze van spre ken gaan aftellen: tien seconden na nu stort er weer een mooie dame bloedend ter aarde. En dan nog iets: het is toch wel zeer bedenkelijk om uit de mond van de stoere Bronson psychologische praatjes te horen zoals: natuurlijk ver kracht deze jongen niet, zijn mes is zijn penis. Had die Freud maar nooit geleefd, denk ie dan. WIM BRANDS "Who dares wins"; regie: Ian Sharp; hoofdrollen Ju dy Davis en Lewis Col lins; Luxor, Leiden, 12 jr. JL J. 1Ü ^11 llllllllllllllllllllllllllllllllllll Er valt genoeg actie te beleven in "Who dares wins". Maar wat wil je ook als een groep maniakale terroristen een ambassade bezet en de Britse SAS (Special Air Service) erop af wordt gestuurd. De makers hebben met deze ode aan de Britse mannetjesputters overi gens een film geproduceerd, die nergens op slaat. De bezetting van de Iraanse ambassade indertijd in Londen, die met inzet van de SAS werd afgebroken, diende weliswaar als inspiratiebron. Maar die historie was voor Ian Sharp niet voldoende. Hij haalde er de anti-kernwapenbewe ging bij, die naar zijn visie kennelijk geen zee te hoog gaat. In elk geval is een deel van deze beweging, in de persoon van het meisje Frankie Leith, gek genoeg om van de Britse regering te eisen een kern bom te gooien op een onderzeebootbasis bij Zuid-Schotland. Dit met als doel de mensheid er toch maar van te overtuigen hoe vreselijk die kernwapens zijn. In ruil daarvoor zullen de gegijzelden op de Amerikaanse ambassade, die door haar groep is bezet, niet worden doodgeschoten. Aangezien daar nogal wat hoge dames en heren net een dineetje van de Amerikaanse ambassadeur nuttigden, meent Frankie dat de regering er wel zal in trappen. Naïef natuurlijk, maar dat bleek ze al aan het begin van de film, toen ze zonder pardon in bed stapte met een "bekeerde" SAS- werknemer. Deze speelt haar spelletje een tijd lang mee, maar weet toch op het juist? moment de SAS een handje te helpen. Dat levert wat spectaculaire plaatjes op met aan helikopters bungelende terreurbe strijders, schietpartijen en opblaasacties, maar dat kan niet verhinde ren dat "Who dares wins" een naiëf filmpje is geworden. ANNEMIEK RUYGROK '48 Hours'; regie: Walter Hill; hoofdrollen: Nick Nolte, Eddie Murphy en James Remar; theater: Li do 2, Leiden; 16 jaar Nick Nolte maakt zich als inspecteur Jack Cates boos. Reggie Hammond (Eddie Murphy) zit met handboeien aan hem vast. (Foto Paramount) De eerste minuut zegt de politie man tegen de gevangene: "Denk er om: we zijn geen partners, we zijn geen vrienden, niks. Ik houd je onder de duim en dat blijf je totdat Ganz dood of opgepakt is". Daarmee is het opmerkelijke samenwerkingsverband aardig geschetst. De twee hebben el kaar tegen wil en dank nodig. Maar naarmate de jacht vordert, slijt de achterdocht en weerzin; de twee krijgen warempel res pect voor elkaar. 48 Hours gaat ook voornamelijk over die wederzijds groeiende waardering, meer dan over de jacht op de niets ontziende crimi neel. Hill weet hoe hij zoiets in beeld moet brengen, compleet met de onvermijdelijke clichés. Juist omdat hij zich daar abso luut niet voor schaamt, is 48 Hours een zeer wel te pruimen actiefilm. Met als enige manke ment dat Nolte somtijds iets te zeer een parodie van zichzelf is; Murphy daarentegen is een openbaring. Duidelijk mag wel zijn dat 48 Hours een films is voor een speciaal publiek. Als er ooit gezocht gaat worden naar een tegenhanger van het feno meen vrouwenfilm, dan kunnen Walter Hills produkten voorbeel den van typische mannenfilms worden genoemd. Dat daarmee niet de mannen van de mannen- praatgroep bedoeld worden, mag duidelijk zijn. BART JUNGMANN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 19