Barrelhouse: je moet ze zien, je moet ze horen
Heaven 17
ter lering
m vermaak
Robert Palmer: nog genoeg te bieden
Schaken
-c
Bonnie Tyler:
alarmfase 3
inweiWng
Oplossing
-
L -
ZATERDAG 21 MEI 1983
Extra
Onder redactie van Jaap Visser
Barrelhouse 'voordame' Tineke
Schoemaker.
(Foto PR)
'Blue ain't blue' - Barrelhouse
(Ariola)
Onder de noemer Barrelhouse
wordt in eigen land al ruim
acht jaar uitstekende blues-
rock gefabriceerd. Maar tot
nog toe is dat aan de grote mas
sa voorbijgegaan. Ik durf haast
te wedden dat meer vaderlan
ders Barrelhouse als een kroeg
in Den Haag kennen dan als
een swingend muziekgezel
schap.
De erkenning mag dan zijn uitge
bleven, toch heeft het Noord
hollandse Barrelhouse z'n spo
ren in de Nederlandse popge
schiedenis ruimschoots ver
diend. Vorige week presen
teerde de groep in het fraaie
hoofdstedelijke Odeontheater
haar zevende elpee: 'Blue
ain't blue'. Een uitermate
sfeervolle gebeurtenis waarbij
de "achtmensformatie" het
nieuwe materiaal op de meest
gepaste wijze presenteerde:
namelijk door het 'levend' ten
gehore te brengen.
De lekkere rauwe zang van Tine
ke Schoemaker, de opwinden
de gitaargevechten van John
ny en Guus Laporte, het stu
wende toetsenspel van gast
muzikant en elpee-producer
Rob van Donselaar, het strak
ke trommelspel van Bob Dros
en de scheurende sax van 'free
lance Barrelhouser' Hans Dul-
fer vormen een bluesrock-
sound die staat als een winkel
centrum. En dat is behoorlijk
vast.
Het nagenieten van dit prima op
treden, thuis tussen de spea
kerboxen, draaide evenwel uit
op een lichte teleurstelling.
'Blue ain't blue' is bij vlagen
een hele sterke elpee. De num
mers 'Teaching and prea
ching', 'Blue ain't Blue', de
single 'A love like yours (don't
come knocking every day)' en
de mogelijke opvolger 'Don't
fill me up no more' zijn ijzer-
sterk, zonder meer.
Maar het meeste overige mate
riaal klinkt op de plaat een
beetje te cliché-achtig. Tijdens
optredens gaan Schoemaker
cs. zo gedreven en overdonde
rend te werk dat clichés nau
welijks opvallen. Maar die ge
drevenheid en overdondering
heeft Barrelhouse tot op heden
niet op de plaat kunnen vast
leggen.
Ondanks ijzersterke flarden
blijft Barrelhouse op de plaat
een kwestie van behelpen.
Barrelhouse: Je moet ze zien, je
moet ze horen.
JAAP VISSER
'Faster than the speed of
night' - Bonnie Tyler (CBS)
De terugkeer van zangeres
Bonnie Tyler aan het popfir
mament gebeurt aan de hand
van producer Jim Steinman.
Dan weet je het wel. Bij de
eerste tonen treedt alarmfase
3 al in: pathetiek van de eer
ste orde. Roep 'Paradise by
the dashboardlight' van Meat
Loaf in herinnering en besef
dan hoe Bonnie Tyler op
'Faster than the speed of the
night' klinkt.
Met haar oude hit 'It's a hearta
che' in gedachten valt dat
toch behoorlijk tegen. Te veel
moet Tylér alle vocale zeilen
bij zetten om boven de 'muur
van geluid' uit te komen. De
oerschreeuw van Pavlov is
daarbij vergeleken niet meer
dan een damesgilletje.
Ze heeft dat trouwens zelf ge
wild, want met de bekende
'Wall of sound' van Phil
Spector als lichtend voor
beeld was Steinman haar fa-
voriete producer. Merkwaar
dig trouwens, dat verband
dat ze tussen die twee legt.
Spector is toch veel meer een
man die een tamelijk eenvou
dig, direct nummer van een
machtig decor voorziet, ter
wijl Steinman van elk num
mer een bombastische mini-
opera maakt. Het titelnum
mer bijvoorbeeld is een nau
welijks weg te slikken ge
luidsbrij van zo'n acht minu
ten en bij 'Going through the
motions' schroomt hij niet
om uit een kinderversje
goedkoop succes te slaan.
Om de negatieve teneur wat af
te zwakken: 'Faster than the
speed of night' bevat ook
lichtpunten. De begeleiden
de muzikanten bijvoorbeeld,
waarin vooral pianist Roy
Bittan (van Springsteens E
Street Band) excelleert. Maar
er zijn ook een paar songs die
in al hun kitsch superieur
klinken. Om er twee te noe
men: de single 'Total eclipse
of the heart' en 'Tears' dat ze
samen componist Frankie
Miller in een hartverscheu
rend duet zingt.
Niettemin zou bij een kalere
begeleiding en dito produk-
tie de vocale kwaliteiten van
Bonnie Tyler beter tot hun
recht komen. Net als Joe
Cocker zou ze zich eens met
Allen Toussaint moeten ver
staan.
BART JUNGMAN
Bonnie Tyler moet alle zeilen
bijzetten om zelf door te klin
ken.
(Foto PR)
'The Luxury Gap' - Heaven 17
(Ariola)
Heaven 17, een afsplitsing van
The Human League, en even
als deze groep ondergebracht
in de muzikale werkmaat
schappij BEF (British Elec
tric Foundation) koppelt ook
op zijn tweede elpee 'The Lu
xury Gap' een hoge dans-
baarheidsfactor aan een zeke
re mate van diepgang. Op de
ze wijze slaagt de groep er in
een groeiend aantal liefheb
bers aan zich te binden: zo
wel de swinglustigen als de
aanhangers van gëengageerd
repertoire kunnen zich bij
Glenn Gregory, Ian Graig
Marsh en Martyn Ware in de
zeventiende hemel wanen.
Dat neemt niet weg dat de uit
gekiende formule van voor
noemd drietal, dat zich op
'The Luxury Gap' laat bij
staan door een keurkorps van
muzikanten, soms bedriege-
lijk kan werken. Juist omdat
de groep werkt volgens de
formule 'ter lering én ver
maak' is de neiging om de
uitgedragen boodschap, hoe
serieus ook bedoeld, met een
korreltje zout te nemen. An
ders gezegd: Heaven 17 kan
nog zulke aanvaardbare of
verwerpelijke visies tentoon
spreiden, de luisteraar is door
het geboden amusement eer
der geneigd zich te vermaken
dan zich te verdiepen in de
ingenomen standpunten.
Het probleem dat zo ontstaat is
het volgende. 'Crushed by
the wheels of industry' bij
voorbeeld, de openingszet
van de plaat, had reeds na
eerste beluistering mijn hart
gestolen. Nadere bestudering
van de teksten leerde mij
echter dat de theorieèn van
de drie over het arbeidsethos
niet de mijne waren. In te
genstelling tot Gregory,
Marsh en Ware acht ik de te
genwoordig veel gevoerde
discussie over de zin en onzin
van het arbeiden een zwakte
bod van jewelste. Door die
discussie aan te gaan wordt
het echte vraagstuk, dat van
de gigantische werkloosheid,
omzeild en naar de achter
grond gedrongen. Een ge
vaarlijke tekst dus, maar de
heerlijke lichtvoetige muziek
waarop hij drijft vertroebelt
al gauw het zicht op de juist
heid van de stellingnames.
Zie daar mijn probleem met
die 'hemelse' formule.
Dat het Heaven 17-principe
(dansen op het ritme van de
puinhopen van onze bescha
ving) ook heel goed kan
werken bewijst 'Key to the
world'. De lichtvoetigheid
van de muziek sluit hier
naadloos aan op het behan
delde onderwerp: mensen
die hun giro blauw hebben
afgezworen en zichzelf rijk
wanen door een fikse stapel
credit-cards in de binnenzak
te steken en hiermee wat al te
lichtvoetig omspringen. Ver
der veel lof voor de spectacu
laire blazers-arrangementen,
de produktie van de plaat als
mede voor de fraaie hoes van
tekenaar Ray Smith.
WIM KOEVOET
'Pride' - Robert Palmer (Island)
Geen muzikant zo genre-gevoe
lig als Robert Palmer. De
Noordengelse zanger, deze
week nog optredend in
Utrecht, weet zijn sjieke, af
standelijke presentatie in aller
lei muziekvormen te gieten.
'Secrets' had de nodige reggae-
invloeden, 'Clues| had toen
nog zeer vooruitstrevende
computerklanken en nu voor
'Pride' heeft Palmer ook weer
wat eigentijdse invloeden ge
vonden die in zijn kraam te pas
komen: oosterse klanken in
'The silver gun' en haaks op el
kaar staande ritmen, zoals in
'You are in my system'.
Zodoende blijft elke elpee van
Robert Palmer een verrassen
de gebeurtenis. Voortdurend
wat anders en zelden wat
slechts. Want Palmer is een uit
stekend zanger, een bekwaam,
componist en altijd in de rug
gesteund door een vakbekwa
me begeleiding. Toch kan 'Pri
de' niet echt tippen aan 'Clues',
het hoogtepunt in zijn oeuvre
tot nu toe. Met de hulp van Ga
ry Numan presenteerde hij
toen een afgerond en mooi in
elkaar passend geheel; nu
staan de nummers veel meer
op zich zelf.
Zo is het nummer 'You can have
it' een merkwaardige eend in
de bijt. Palmer voegt behalve
het gebruik van andere instru
menten weinig nieuws toe aan
de disco van Kool and the
Gang. Vergelijk dat met 'You
can't do that' van The Beatles
dat hij op 'Clues' in een heel
ander jasje steekt.
Maar zelfs een licht teleurstellen
de Palmer heeft altijd nog ge-
noeg te bieden. 'Pride' bevat
een paar ijzersterke nummers
en wie de single 'You ^re in my
system' kent, krijgt kwalitatief
gezien een goede indruk van
de achtste solo-elpee van Ro
bert Palmer.
B.J.
Geen muzikant zo genre-gevoe
lig als Robert Palmer.
(Foto PR)
Horizontaal:
1. steenafval; 3. brand; 5. baard;
8. gezet; 11. water in Noord-
Brabant; 12. bergweide; 14.
jaartelling; 16. muzieknoot;
17. er genoeg van hebbende;
18. los; 19. loflied; 21. pape
gaai; 23. vogel; 24. eilandje
voor de Franse kust; 25. tel
woord; 27. tussentijds; 28.
boom; 29. kleur; 31. zachter
(muziekafk.); 33. Chinese
maat; 34. voorzetsel; 35.
bloedgever; 36. militaire
rang; 38. loom-traag; 40. ri
vier in Italië; 42. drankgele
genheid; 43. slot; 44. zand
heuvel; 45. groente; 47. kle
dingstuk; 50. reeds; 51. hap
pen; 53. hetzelfde; 55. Bijbels
figuur; 57. muzieknoot; 59.
Afrikaanse rivier; 60. heilige;
61. grondtoon; 62. roeipen;
64. familielid; 65. motorraces;
66. houding; 67. hoge berg;
69. rivier in Schotland; 70.
platvis; 72. Ver. Staten; 74.
grondsoort; 76. schaakterm;
77. rivier in Italië; 78. soort
brood; 79. beweging met de
tong; 80. groet; 81. lichte
klaD.
Vertikaal:
1. gebergte in Oost-Europa; 2.
dierengeluid; 3. vlug-snel; 4.
k"
3
V
3
b"
"o
r"
t
w
TT
R\
7
TT
c"
w
a
a
5
l
e
ël
b
r
0
s
c
3
r.
l
Al
E
N
lj
k
5-
e
H
3
e
3
R"
0
Cd
l
e
Lü
3
Hl
L-3
d
d
'21
U
U
üEQHHaEBaDHïïanö
HSaSHHEdHaHEBEQ
saEQEMEEiHaaaatga
QïïaEEBEGIFJSHEaHH
EEQEEaEEiaEaEQna
l]
d
U
JJ
c
!H
E
w
M
w
T
11
5
e
Ti
e
e ie
5
t
g
r
0
n
j
0
r
aj
W
e
3
e
3
e
e
pTo
p
v
e_
l
N
ler herinnering; 6. dat is; 7.
vernauwing van het strotten
hoofd; 9. titel; 10. bekende;
12. aartsbisschop; 13. kleur;
15. ten bedrage van; 17. uit
roep van afkeer; 20. water in
Friesland; 22. voedsel; 26. ou
de lengtemaat; 28. eike
schors; 29. dorre-droge zand
vlakte; 30. visnet; 32. stoot
34. korting; 37. nutteloos; 38.
stuk stof; 39. sportartikel; 40.
zangstem; 41. vrouwelijk
dier; 46. telwoord; 48. reis; 49.
verhoging-platform; 52. roof
dier; 54. reep; 56. Japans spel;
58. vrucht; 60. gespannen; 61.
bolgewas; 63. muzieknoot;
66. Duitse N.V.; 68. soort on
derwijs; 71. deel van de Bij
bel; 73. muzieknoot; 75. het
Romeinse Rijk; 76. muziek
noot; 77. onmeetbaar getal.
De prijs van ƒ25,- werd toege
kend aan F. Verhoef, St. Anto-
niuslaan 30, 2171 EM Sassen-
heim. De prijs wordt de win
naar toegezonden. Oplossin
gen met vermelding van "Puz
zel" voor donderdag op brief
kaart of in enveloppe zenden
aan Redactie Leidsch Dagblad,
Postbus 54, 2300 AB Leiden.
In het kampioenschap van Ne
derland moest John van der
Wiel tot twee maal toe met wit
een obscure variant van het
Spaans bestrijden. Dat is on
aangenaam omdat de zwart-
spelers het verrassingselement
mee hebben en de theorie in de
regel goed beheersen. De
zwartspelers kregen dan ook in
zoverre hun zin dat ze goed uit
de opening kwamen. Maar in
beide gevallen wist Van der
Wiel in een combinatierijk
middenspel de partij alsnog in
zijn voordeel te beslissen.
Wit: John van der Wiel; zwart:
Hans Ree. I.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.
Lb5 g6 4.d4 (Een goed alterna
tief is c3) ed4: 5.Lg5 f6 6.Lh4
(gebruikelijk is Lf4) Lg7 7.0-0
Pge7 8.Lc4 Pa5 9.Dd4: Pec6
10.Dd5 Pc4: ll.Dc4: d6 12.Pc3
Lg4 13.Pd5 Lf3: 14.gf3: Pe5 15-
.De2 c6 16.Pe3 Lh6 17.Pg2 De7
18.f4 Pd7 19.Tfel 0-0-0 20.Ta-
dl The8 21.De3 Kb8 22.Da3 Lf8
23.f3 Pb6 24.Db3 h5 25.a4 Pc8
26.Khl g5?
DIAGRAM. I (Zwart staat niet zo
goed dat hij als een wilde kan
gaan aanvallen) 27.Lf2 Dh7 28-
.Pe3 (Dit paard krijgt nu prach
tige velden) g4 29.Pf5 gf3: 30.P-
door
Dirk Sikkel
gaat verder met Lc6: gevolgd
door e6 en 0-0) Te8 ll.Le3
Le6: 12.0-0-0 a6 13.Lc6: bc6:
14.Dd3 Dd6 15.Dc3 Lg4 16.h3
Lh5 17.Kbl Tb8 18.g4 Lg6
19.Lc5 f5 20.Pd4 Df6 21.gf5:
Df5: 22.Dd2 Dh5 23.f3 Dc5 24-
,h4 Tb5 25.Dc3 Df4? (Beter is
Dh5) 26.h5!
DIAGRAM II Te3 27.Pb5:! (Ruilt
de dame voor twee torens en
neemt de aanval over)
Tc3:28.Pc3: Lf5 29.Tdel h6
30.Thgl Df3: 31.Te8+ Kh7 32-
.Te7 Lg4 33.Ld4 en zwart geeft
op.
bcdefgh
d4 Dd7 31.f5 Te7 32.Df3: Tde8
33.Lh4 d5 34.Pe6 Pb6 35.ed5:
cd5: 36.Lf6: Te6: 37.fe6: Da4:
38.e7 Lh6 39.Dh5: Lf4 40.Td4
en zwart geeft op.
Wit: John v.d. Wiel; zwart: Gert
Timmerman. I.e4 e5 2.Pf3 Pc6
3.Lb5 f5 4.Pc3 fe4: 5.Pe4: Pf6
6.De2 d5 7.Pf6:+ gf6: 8.d4 Lg7
(e4 9.Ph4 is goed voor wit)
9.de5: 0-0 10.e6!? (De theorie
Evenals "leerling" Jannes van
der Wal speelde Evert Bron-
string een ongelukkig toer
nooi. Dat blijkt niet alleen uit
zijn laatste plaats in de eind
rangschikking, maar ook en
vooral door de manier waarop
de verliespartijen tot stand
kwamen. Voor de volledigheid
geef ik nog even de eindstand
van het jongste kampioen
schap:
1. Rob Clerc, Jos Stokkel 11-16; 3. Au-
ke Scholma 11-14; 4, Johan Bas-
tiaannet, Ruud Palmer 11-13; 6.
Bauke Bies, Toine Brouwers 11-
10; 8. Ben Smeenk 11-9; 9. Frits Lu-
teyn, Hans Vermin, Jannes van der
Wal 11-8; 12. Evert Bronstring 11-
7.
We zien dan een driemanschap
dat de titelstrijd volledig be
heerste, gevolgd door de twee
ling Bastiaannet-Palmer (waar
van eerstgenoemde zich in de
herkamp met 4-2 de sterkste
toonde) en tenslotte een zeven
dammers, van wie Bies de on
betwiste aanvoerder bleek.
Maar terug naar Bronstring. Een
fraai stukje kunst- en vlieg
werk leverde hij af in zijn partij
met Brouwers. De Brabander
heeft zwart. 1.33-28 19-23; een
van de vervelendste antwoor
den: 2.28x19 14x23 3.39-33; in
aanmerking komt ook 32-28-
x28 om na 10-14 met 35-30 via
zetverwisseling in een variant
uit de 32-28 19-23 te komen;
3...10-14 4.44-39 5-10 5.50-44 14-
19 6.35-30; een gevaarlijke oor
logsverklaring; 6...20-25 7.33-28
17-22; er dreigde dam; 8.28x17
11x22 9.39-33 15-20 10.32-28 23-
x32 11.37x17 12x21 12.40-35 7-
12 13.44-40 1-7; zwart speelt af
wachtend en laat de beslissin
gen aan wit over: 14.31-26 7-11
15.26x17 11x22 16.41-37 9-14!
17.37-32 16-21 18.46-41 6-11!; op
32-28 volgt nu 22-27! 42-37of?
11-16! 28-22 (na 37-32 21-26 32-
x21 16x27 dreigt onafwend
baar 27-31 en 19-24 met schijf
winst) 27-32 en zowel na 38x27
21x32 37x28 18x27 als na 37x28
18x27 wint zwart een schijf.
Ook in het vervolg moet wit
van veld 28 afblijven; 19.41-37
11-16 20.43-39 20-24; wit wordt
nu van twee kanten in de tang
genomen. Op 32-28 wint 18-23-
29 en op 37-31 kan 22-28 etc.;
21.49-44 22-27; ook 22-28 is mo
gelijk. De tekstzet dwingt min
of meer de witte reactie af;
22.33-29 24x33 23.38x29 27x38
24.42x33 19-23; postitioneel
heeft Brouwers ijzersterk ge
speeld en het wachten is nog
op het uittikken; 25.30-24 25-
30; zo haalt zwart de kroon-
schijf weg en ontstaat er een
gat in het centrum, maar sterk
in aanmerking komt 14-19 met
de bedoeling 37-32 19x30 35x24
21-27x27 47-42 12-17 42-38 17-22
38-32x42 23-28! en veld 27 vero
veren. Veel heeft wit dan niet
meer; 26.34x25 23x43 27.48x39
3-9 28.40x34 18-23 29.24x20of?
12-18; ook nu pakt zwart het
hele middenbord; 30.34-30 18-
22 31.39-34 8-12 32.34-29 23x34
33.30x39 21-26 34.45-40 16-21
35.40-34 21-27 36.34-29 12-18
37.37-32 (gedwongen) 27x38
38.33x42 22-27 39.20-15 18-22;
niet 13-19 wegens 36-31 en 39-
34; 40.35-30 13-18 41.30-24 22-28
42.24-20 2-8; lijkt regelrecht op
de winst af te gaan; 43.44-40 8-
13 44.40-35 27-32; weer geen 13-
19: 45.47-41 13-19 46.41-37 32-
x41 47.36x47 26-31; simpel win
nend lijkt 19-24, maar nu pas
blijkt hoe fraai Bronstring kan
spelen. Na 19-24 volgt 29-23! en
zwart is duidelijk in de proble
men; als hij verkeerd slaat;
48.42-38 28-33; nu zo op 19-24 of
19-23 een plakker mogelijk zijn
en 31-37 verliest direct; 39x28
19-23 50.28x19 14x34 en wit
wikkelde met 51.35-30 34-40
52.20-14 10x19 53.30-24 19x30
54.25x45 naar een benauwde
remise af.
Sommige topbridgers leveren
tot op hoge leeftijd grote
prestaties. De meest krasse
onder hen is ongetwijfeld
Waldemar von Zedtwitz. De
ze in Duitsland geboren
Amerikaan werd op 8 mei 87
jaar en hij speelt nog steeds.
In 1970 werd hij op 74-jarige
leeftijd nog wereldkampioen
in de gemengde paren. Vier
jaar later won hij in Amerika
nog een belangrijke titel, op
82-jarige leeftijd veroverde
hij een Amerikaans back-
gammon-kampioenschap en
hij is nog steeds een gevreesd
tegenstander. Dit spel be
zorgde hem in 1970 o.a. de
wereldtitel:
Noord, niemand. Via noord 1
Ha, oost 2 Ru, zuid 3 KI, west
pas, noord 4 KI, oost pas, zuid
4 Sch, oost pas, noord 5 Sch,
oost pas, bepaalde zuid (Von
Zedtwitz) het eindbod op 6
KI. Een accuraat biedver-
loop, dat het kansloze 6 Sch
vermeed.
Zuid nam de eerste slag met Ru
O 9 7 6 2
954
H 10 6 2
<7 A 9 7 4 3
03
HV 6
VB95 N +8
?B5 wn <?HV1082
OH VB 10 4
1 +10 3
A743
O A 8 5
A B 8 7 2
A, troefde een ruiten op tafel
en incasseerde KI H. Hij ver
volgde met Ha A, troefde een
harten (west Ha B), troefde
zijn laatste ruiten met KI V en
stak over naar de hand met
Sch A.
Hij trok de resterende troeven,
hetgeen leidde tot:
NEDERLAND Evenals in de
vorige rubriek gaan we ook in
deze enkele bijzondere stem
pels behandelen, die de ko
mende tijd zullen worden ge
bruikt. De eerstvolgende is op
28 mei aan de orde als bij Zaan
dam de Hemspoortunnel offi
cieel in gebruik zal worden ge
nomen. Op het dan te gebrui
ken stempel is een trein te zien
die uit een van de drie tun
nelkanalen komt denderen.
Poststukken kunnen ter stem
peling gezonden worden aan:
Directeur postkantoor Zaan
dam, Postbus 99960, 1500 NA
Zaandam. Op de omslag ver
melden: "Stempeling met
poststempel ingebruikneming
Hemspoortunnel".
ingebruikneming
N -
w0 9HV
9 7 OHV
743
-
O -
8
Von Zedtwitz speelde vanuit
de hand Sch 3, west Sch V en
van tafelSch 6! Zuid troef
de de teruggespeelde ruiten
en maakte de resterende sla
gen via de snit op Sch B.
In het probleem van de vorige
week incasseerde de leider al
zijn troeven. Oost moest zich
inkorten tot vier kaarten en
hij kon niet èn Ru HB bewa
ren èn de driekaart klaveren.
Hij gooide noodgedwongen
een klaveren af en zuid maak
te vervolgens in die kleur de
resterende slagen.
door Hero Wit
ZAANDAM 28 ME*
Op 3 juni zal er in het kader van
de feestelijkheden rond het
750-jarig bestaan van Arnhem
een postkoetsrit worden ge
houden van Arnhem naar Em
merich. Ter gelegenheid daar
van zal er op 3 juni een bijzon
der poststempel worden ge
bruikt. waarin een tweekoppi
ge adelaar. Correspondentie
richten aan: Directeur postdis-
trict Arnhem. Postbus 99600.
6800 PD Arnhem. Op de om
slag vermelden: "Postkoetsrit
Arnhem-Emmerich".
BONDSREPUBLIEK DUITS
LAND - De Duitse Bondsre
publiek is op 5 mei met zes ze
gels gekomen, waaronder twee
Europa-CEPT-zegels. Zoals ge
meld hebben de Europa-zegels
dit jaar als gemeenschappelij
ke thema "Grote werken van
de menselijke geest". De Duit
se posterijen kozen voor hun
uitgifte de uitvinding van de
boekdrukkunst door Johannes
Gutenberg en de ontdekking
van de elektromagnetische
golven door de natuurkundige
Heinrich Hertz. Een zegel van
60 pfennig toont een moderne
letter "A" voor historische let
ters van Gutenberg (1397-
1468). Op de andere zegel (80
pfennig) zien we een trillings
kring en elektrische lijnen.
Hertz leefde van 1857 tot 1894.
Dan verscheen een 80 pf.-her-
denkingszegel ter gelegenheid
van de 150ste geboortedag van
Johannes Brahms (7 mei 1833-
3 april 1897).
Op 3 juli is het 100 jaar geleden
dat de dichter Franz Kafka in
Praag als zoon van een joodse
koopmansfamilie werd gebo
ren. Op de 60 pfennig-zegel
waarmee Kafka wordt her
dacht staan zijn handtekening
en het silhouet van de gotische
Teynkerk in Praag.
Het zgn. Reinheitsgebot voor
bier, dat in het jaar 1516 door
de hertogen Wilhelm IV en
Ludwig X van Beieren werd
afgekondigd, is het oudste he
den ten dage nog geldig le
vensmiddelenvoorschrift ter
wereld. Met een zegel van 80
pfennig waarop het titelblad
van het oudste commentaar op
het bierbrouwrecht, Quedlin-
burg 1677, is op 5 mei 450 jaar
Duits "Reinheitsgebot für
Bier" herdacht.
Het feit dat 300 jaar geleden de
eerste Duitsers naar Amerika
trokken was op 5 mei voor bei
de landen aanleiding een zegel
uit te geven met identiek mo
tief: het zeilschip Concord,
waarmee op 6 oktober 1683 35
emigranten uit Krefeld in Phi
ladelphia aankwamen. Waarde
van de zegel: 80 pfennig.