"Aparte opvang nodig voor slachtoffers martelingen" "Mens moet zelf kunnen beschikken over doen en laten" In navolging van Deens initiatief ZATERDAG 21 MEI 1983 PAGINA 21 "Ik ben opgepakt, met een kap over mijn hoofd weggereden, in een cel gegooid met ande ren. Niemand durfde te pra ten uit angst voor verraders. Ik werd weggehaald, de kap bleef over het hoofd. Daarna werd ik ontkleed, beledigd, geslagen, onder water ge dompeld tot ik bijna stikte. In het water zaten faeces en urine. Toen ik bijkwam werd ik aan mijn polsen die achter op mijn rug vastgebonden waren, opgehangen en met elektriciteit bewerkt, vooral de genitaliën". Het relaas van een vluchteling zo als dat enige tijd geleden werd opgetekend bij het Centrum Ge zondheidszorg Vluchtelingen in Den Haag. Het is één van de vele, voor buitenstaanders schokken de verklaringen waar de mede werkers van het Centrum regel matig mee worden geconfron teerd. Het Centrum - dat nu ongeveer drie jaar functioneert - verzorgt de eerste (medische) opvang van vluchtelingen van wie er de laat ste 10 jaar zo'n 14.000 naar Ne derland zyn gekomen. Er zijn twee manieren om als vluchte ling naar Nederland te komen. Of men wordt uitgenodigd door de Nederlandse regering - o.a. Chilenen na de moord op Allen- de, Vietnamese bootvluchtelin gen en nog niet zo lang geleden een groep Polen - öf men komt op eigen initiatief. In het eerste geval krijgt men de officiële vluchtelingenstatus, de zogenaamde A-status die recht geeft op opvang en begeleiding door de Nederlandse overheid. In het tweede geval wordt men èf uitgewezen öf krijgt de B-sta tus die een verblijfsvergunning oplevert maar geen recht geeft op de faciliteiten behorend bij de A-status. Vluchtelingen die een procedure gaan beginnen voor een A- of B-status worden asiel zoekers genoemd. Voetzolen Volgens de artsen A. Krumperman en L .v. Willigen, beiden verbon den aan het Centrum in Den Haag, zijn het vooral de asielzoe kers die te maken hebben gehad met martelingen. Die asielzoe-" kers komen deels uit Latijns- Amerika maar de laatste tijd vooral uit Turkije, Pakistan, Iran, Irak en Eritrea. Van Willigen:"Wij proberen er bij het Centrum achter te komen wat de vluchtelingen allemaal hebben doorgemaakt. De folte raars gebruiken veelal zulke verfijnde technieken dat er wei nig uitwendige tekens zijn. Neem het slaan op de voetzolen, dat wordt veel toegepast maar er is meestal niets van te zien. An dere voorbeelden zijn het werken met elektrische stroom, iemand dagenlang in een bepaal de houding laten staan zodat alle bloed naar de benen zakt, het op hangen met de armen naar achte ren zodat pezen en zenuwen wor den opgerekt waardoor mensen soms jarenlang last houden van tintelingen. En in Zuid-Amerika is 'submarino' populair, dat is het hoofd van het slachtoffer on der water duwen totdat hij net niet stikt. Verder het seksuele geweld, verkrachtingen bij zowel vrouwen als mannen. En dan de psychische folter. Iemand in een donker hok zetten zodat hij alle oriëntatie kwijtraakt of een naast familielid voor de ogen van het slachtoffer pijnigen". Krumperman:"Het gaat vaak niet eens zozeer om het pijnigen als- wel om iemand te vernederen, ie mand geestelijk kapot te maken zodanig dat hij of zij na de even tuele vrijlating geen bepaalde politieke activiteiten meer on derneemt". Apart Behalve de eerste opvang infor meert het Centrum huisartsen en specialisten over de aparte be handeling die vluchtelingen en met name slachtoffers van mar telingen nodig hebben. Krumperman en Van Willigen zeg gen dat er van een aparte behan deling helaas nog niet veel te recht komt. "Er bestaat op dat terrein nog weinig ervaring ter wijl sommige artsen bewust niet over de gebeurtenissen willen praten onder het mom van 'wat niet weet, wat niet deert'. Daar komt het praktische probleem bij dat artsen het over het alge meen erg druk hebben, geen uur kunnen vrijmaken om met ie mand te praten en dat is soms wel nodig. Nog moeilijker is het om specialisten te vinden voor de intensieve begeleiding en aparte behandeling die martel- slachtoffers nodig hebben. Kijk, je kunt niet even op de gebruike lijke manier een ECG laten ma ken bij iemand die via elektro- door Bert Paauw den martelingen heeft onder gaan". 'Het zou een goede zaak zijn als er in Nederland een aparte polikli niek voor de behandeling van slachtoffers van martelingen van de grond zou komen met artsen en specialisten die zicht op de problematiek hebben. Er zijn wel contacten met Denemarken, Frankrijk en Canada waar men allemaal op een eigen manier iets voor martelslachtoffers probeert te doen. In Denemarken is men daarbij organisatorisch het verst. Daar is twee jaar geleden een aparte kliniek geopend bij Ko penhagen onder leiding van de neurologe Inge Kemp Genefke". Resultaten Vorige maand verbleven Krumper man en Van Willigen enige tijd in Denemarken om het reilen en zeilen van de kliniek van nabij te aanschouwen. "De kliniek werkt met vier vaste krachten maar daarnaast staat een team van specialisten, tandartsen, fysio therapeuten en psychiaters ter beschikking. Allemaal mensen die zijn geinstrueerd hoe ze moe ten omgaan met de slachtoffers en weten waar het om gaat. Men heeft daar nu ervaring opgedaan met zo'n 100 patiënten. Zelfheeft men het gevoel in korte tijd ge weldige resultaten te hebben be reikt. En op bepaalde terreinen is dat zeker zo. FVsiek is er veel op te knappen maar hoe het op lan gere termijn met de psychische klachten gesteld zal zijn, daar over hebben wij wel wat reser ves. Je kunt er nu nog zo weinig over zeggen". "Langzamerhand is men in Dene marken overigens wel tot de con clusie gekomen dat aan een kli nische aanpak de nodige nadelen kleven. Iemand wordt lang uit zijn of haar gezin gehaald, leeft dan weer in een bepaalde afzon dering, voelt zich opnieuw ge brandmerkt. Men gaat daarom overschakelen op een poliklini- sche.behandeling". Duidelijke keus Volgens Krumperman en Van Wil ligen is het 'patiëntenbestand' van de Deense kliniek en het Centrum in Den Haag niet ge heel vergelijkbaar. "Bij de kli niek in Denemarken melden de mensen zich zelf aan. Zü komen niet voor een maagpijntje. Zij hebben voor zichzelf een duide lijke keus gemaakt: dit zijn mijn problemen en daar wil ik voor behandeld worden. Dat ligt bij ons anders. Vaak komen de vluchtelingen met vage klachten over hoofdpijn e.d. en moet je er via praten uittrekken wat er is gebeurd". In de afgelopen jaren kwamen de bij het Centrum werkzame art sen steeds dezelfde problemen bij slachtoffers van martelingen tegen: - geheugenstoornissen, desoriënta tie in tijd, persoon en plaats; - seksuele klachten, impotentie, fri giditeit; - superactiviteit of juist een erg te ruggetrokken houding; - hoofdpijn, slapeloosheid; - angst geen kinderen meer te kun nen krijgen; - voortdurend bezigzijn met de vraag of men nog wel gezond is; - stress; - verdringing van gevoelens sa menhangend met doorgemaakte martelingen en gevangenschap; - schrik bij elk contact met iemand die in uniform loopt. Van dat laatste twee voorbeelden. Allereerst de verklaring van een vrouw die net twee weken in Ne derland was. "Ik ben ontzettend onrustig, durf niet naar buiten. Hoewel ik post van thuis verwacht, durfde ik de postbode niet open te doen. Ik keek door het sleutelgat en zag een uniform, ik dacht dat ik gek werd". Iemand die al drie jaar in Neder land woonde vertelde:"Laatst was er een politiecontrole op de weg. Vooral toen ze begonnen te schreeuwen omdat ik niet snel genoeg reageerde, zat ik als ver lamd in de auto. Hoewel ik mij in het Nederlands kan verdedigen, kon ik geen woord uitbrengen. Toen hebben ze me gefouilleerd, gelukkig had ik al mijn papieren bij me". Ballingen Krumperman en Van Willigen zeg gen dat bij veel vluchtelingen en asielzoekers de wens leeft eens terug te keren naar hun vader land. "Ze noemen zich vaak bal lingen. Hun belangrijkste doel is terugkeer. Daar draait hun hele leven om. Er zijn er overigens ook wel die zeggen: ik blijf hier, mijn kinderen hebben het hier goed, ik wil niet terug naar die angstsituaties. Ook ontstaan er al problemen met de tweede gene ratie, de kinderen. Een bepaalde groep wil per se terug terwijl de genen die bewust hebben mee gemaakt dat hun ouders werden mishandeld en weggevoerd dat verlangen meestal niet hebben". "Het is bij slachtoffers van marte lingen vaak hetzelfde verhaal als bij mensen met een concentratie kamp-syndroom, het hele gezin is slachtoffer. Daarom moeten fa milieleden bij de behandeling worden betrokken. Dat gebeurt in de kliniek in Denemarken, dat zou hier ook meer van de grond moeten komen". "Een speciaal behandelcentrum is eigenlijk de aangewezen weg. De mogelijkheden daartoe zijn we op het ogenblik aan het bekij ken. We hopen dat een dergelijk centrum er binnen een jaar in Nederland zal zijn". De Purmerender arts, die deze week door de recht bank in Alkmaar werd ontslagen van rechtsver volging wegens het ver richten van actieve eutha nasie op een 95-jarige pa tiënte, die daar zelf om ge vraagd had, is de 35-jarige Piet Schoonheim. De me dicus is huisarts en bege leider van huisartsen-in- opleiding aan de Gemeen telijke Universiteit in Am sterdam. Hij ervoer de rechtszaak als bij zonder positief. De recht bank en officier van justitie toonden veel begrip voor zijn handelen. Schoonheim stond onze krant een interview toe, waarin hij meer vertelt over zijn betrokkenheid bij de zaak van 'de zachte dood'. De rechtbank in Alkmaar heeft u ontslagen van rechts vervolging voor het plegen van actieve euthanasie. Daarbij werd geconcludeerd dat u de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht hebt genomen. Toen u het leven van de bejaarde vrouw op haar verzoek beëindigde, nam u een groot risico veroor deeld te worden. Wat is de achtergrond van de wijze waarop u hebt gehandeld? Schoonheim: „Het zorgvuldig handelen zit ingesloten in het werk van de arts, dat is op zichzelf niets bijzonders. Op het moment dat besloten werd aan het verzoek van de patiënte te voldoen, was het duidelijk dat er geen enkel al ternatief meer openstond. Het weekeinde voor haar De rechtbank in Alkmaar zorgde deze week voor een doorbraak in de al jarenlang aan de gang zijnde strijd voor het recht op actieve euthanasie. Een Purmerender arts die het leven van een 95-jarige vrouw op haar verzoek beëindigde, werd vrijgesproken van rechtsvervolging. Volgens de rechtbank had de arts voldoende zorgvuldigheid in acht genomen. In bijgaand verhaal vertelt de arts over zijn motieven. overlijden had zij een diepe crisis doorgemaakt en was haar toestand zorgwekkend. Daarna is voor mij duidelijk geworden dat ik haar moest helpen op de manier waarom zij gevraagd had". „Ik had in hoofdlijnen kennis van de jurisprudentie in eu- thanasie-zaken, maar ik heb bij de uitvoering van mijn werk daar verder geen reke ning mee gehouden. Het was voor mijzelf al duidelijk dat ik een niet-natuurlijke dood soorzaak zou aangeven. Wat daar de gevolgen van zouden zijn, heb ik me in die tijd niet of nauwelijks gerealiseerd. Dat ik risico's liep was uiter aard wel bekend, maar de hulpverlening stond voor mij op de eerste plaats. Ik ben door Pieter van Wigcheren overigens ontzettend blij dat de rechtbank vindt dat ik ui termate zorgvuldig heb ge handeld".- U bent gerefor meerd, zo bleek tijdens de zit ting. Ook in de meer orthodo xe opvatting is het beëindi gen van een leven toch strij dig met het dogma dat slechts God beschikt over het leven en doen van de mens? Bent u niet van mening dat u daar mee ook in strijd met de gang bare geloofsopvatting han delt? Schoonheim: „Ik ben inder daad gereformeerd en vice- voorzitter van de kerkeraad. Mijn opvatting vindt in brede lagen van de kerk geen steun. Mijn christen zijn, wordt ge kenmerkt door de opvatting dat de mens geschapen is naar Gods beeld en gelijke nis. In staat tot vrede en ge rechtigheid, hier en nu. In die vrijheid van handelen voel ik mij gesteld door het leven van Jezus op aarde. Ik ben van mening dat de mens, met reden begiftigd, zelf moet kunnen beschikken over zijn doen en laten". „Dat houdt dan tevens in, dat iemand ook in uiterste conse quentie over zijn eigen leven moet kunnen beslissen. Als bij mij de hulpvraag komt om mee te werken aan levens beëindiging. sta ik daar in principe niet afwijzend te genover. Het is natuurlijk wel zo dat die hulpvraag zwaar getoetst moet worden. Ik weet ook wel dat de normen die ik stel volledig subjectief Huisarts Schoonheim: "Hulpvraag moet zwaar worden ae- toetst". (Foto Marco Bakker) zijn In feite geldt die normstelling voor iedere behandeling die gevraagd wordt. Ik geloof dat God ieders leven leidt, maar het is wel zo dat God niet zal beschikken in dogmatisch beperkte zin. De mens kan handelen in de geest van Je zus, die ook volkomen vrij was in zijn handelen en be slissen". Gebleken is dat het proces om tot de uiteindelijke beslissing te komen heel veel tijd in be slag heeft genomen. In hoe verre heeft u daar zelf proble men mee gehad? Schoonheim: „Dat de uiterste beslissing lang geduurd heeft is het gevolg van het feit dat de patiënte nog steeds alter natieven zag. Ze klampte zich vast aan een paar mogelijkhe den. Na de crisis bleken die mogelijkheden er niet meer te zijn en toen ook de familie om terminale hulp vroeg, was het voor mij niet moeilijk meer daar bevestigend op te antwoorden. De vraag was toen alleen nog het tijdstip waarop en de middelen waar mee". „Ik word ook vanuit de kerk gesteund in mijn werk. Bin nen de kerk zijn verschillen de werkgroepen bezig, die het christen-zijn gepaard la ten gaan met een maatschap pij-kritische houding. Nu uit de hoop op de toekomst. Dat geeft steun in je werk, ook al zijn die groepen natuurlijk niet bij de directe praktijk be trokken". De rechtbank constateert dat euthanasie en het recht op be schikking over het eigen leven in welke vorm dan ook, steeds bredere erkenning krijgen. Geldt dat ook voor en bij de medische opleiding? Schoonheim: „Bij de opleiding van de artsen wordt aandacht aan ethiek besteed. Ook het onderwerp euthanasie wordt daar behandeld. De huidige generatie is, dacht ik, behoor lijk toegerust voor deze vorm van hulpverlening". De officier heeft om formele redenen beroep aangetekend. Als de zaak opnieuw voor komt, dan zult u opnieuw het hele verhaal moeten vertellen. Is dat geen enorme belasting? „Ik weet niet of de behandeling voor het gerechtshof moeilij ker zal zijn dan die in Alk maar. Daar heb ik mijn ver haal goed kunnen vertellen en men was uitermate voor komend en begripvol. Ik hoop dat het bij een eventue le volgende behandeling op dezelfde manier zal gaan. Op zich is een rechtszaak natuur lijk een belasting". Kan dat u er niet van weer houden opnieuw zo openlijk aan het werk te gaan? Velen van uw collegae vinden im mers dat de laatste hulpverle ning als een natuurlijke dood in het overlijdensrapport ver meld moet worden. „Als die vraag zich opnieuw voordoet, zal ik opnieuw heel zorgvuldig moeten afwegen of de hulpvraag terecht is en of ik daaraan zal kunnen vol doen. Als de vraag voldoet aan de criteria van zorgvul digheid, die aan al ons hande len ten grondslag liggen, zal ik mijn beslissing nemen". De artsen Krumperman (links) en Van Willigen: De folteraars gebruiken meestal zulke verfijnde technieken dat er weinig uitwen dige tekens zijn (Folo Gf Vluchtelingen die naar Nederland komen worden in eerste instantie opgevangen en begeleid door het Centrum Gezondheidszorg Vluchtelingen in Den Haag. Hoewel dit Centrum uiterst nuttig werk doet zijn de daaraan verbonden artsen inmiddels zelf tot de conclusie gekomen dat met name voor de slachtoffers van vaak gruwelijke martelingen de hulp tekort schiet. Een aparte polikliniek voor de behandeUnf van dergelijke slachtoffers - In navolging van een Initiatie! tnm Denemarken - dat is wat de artsen Van het Centrum in Deij Haag voor ogen staat. Bert Paauw sprak met hen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 21