c 'Zwaar terrein': een half geslaagd ballet C c Kuns' 'Theater' biedt indrukwekkend spel 3 D D Imperium Met 'Een sneeuw' 'Korczak' sober gespeeld LEIDEN - In tegenstelling tot hetgeen-op de agenda van Imperiums eenakterfestival vermeld staat treedt de Leiderdorpse toneelvereniging 'Toverlei' vrijdagavond niet met een cabaretprogramma in het Micro theater op. |In plaats, van 'Toverlei' voert Imperium zelf de eenakter 'Brand' op, even als op zaterdagavond. Op vrijdagavond verschijnt ook de Vlaardingse spelgroep Argus in het Micro-theater. De Leidse Balletschool geeft er zaterdagavond opnieuw haar 'Dans-impressies'. LEIDEN - De zogenaamde "na oorlogse generatie" kent de Tweede Wereldoorlog alleen uit verhalen, van horen-zeggen. To neelschrijver Willem Jan Otten, geboren in 1951 in Amsterdam, behoort ook tot die generatie; zijn tweede toneelstuk 'Een sneeuw', gisteravond door to neelgroep 'Theater' in de Leidse Schouwburg gespeeld, gaat over de wurggreep van het verleden, dat nog dagelijks voelbaar is. Er is in dit stuk een jongere genera tie, die probeert te verzwijgen. De oudere generatie wordt ge vormd door Panda, mevrouw Quint, haar dochter Mia, haar zoon Frederik en diens ex-vrouw Bibi. Thomas en zijn zwangere vrouw Jeanette, Jose, de vrien din van Frederik, en Kaspar, Fre- deriks zoon vormen de jongere generatie. Confrontaties tussen de beide werelden worden angst vallig vermeden (door letterlijk te zwijgen Panda door de illussie van een harmonieus sa menzijn op te houden - me vrouw Quint door keihard ontkennen - Frederik), er is geen toenadering, de onover brugbare uitgangspositie blijft gelijk. Willem Jan Otten heeft hieraan door middel van een huiskamerdrama vorm gegeven. Stil en geconcentreerd kijkt het publiek toe om een beetje bij beetje de gespannen familiever houdingen beter te kunnen door zien. Een onuitgesproken ruzie tussen Thomas en Jeanette, de confrontatie tussen Frederik en Bibi, die hem in haar psychische verwarring als zijn verleden steeds achtervolgt, het niet-ac- cepteren van Jose, het verleden in de actualiteit van een proces tegen kampbeulen, waarin Pan da van mevrouw Quint niet heeft mogen getuigen: al deze span-, ningsvelden spelen in dit stuk een rol. Van Panda (indrukwekkend ge speeld door Bernhard Droog), een oude stervende man, voor wie de familiebijeenkomst be stemd is, wordt duidelijk, dat hij in een concentratiekamp heeft gezeten, een keeloperatie heeft ondergaan en niet meer kan spreken. Mevrouw Quint (Elise Hoomans speelt deze rol met een passende afstandelijke trots), Frederik (Eric van der Donk), Bi bi (Do van Stek) en Mia (Anita Menist) zijn ex-Indischgangers, die in een interneringskamp heb ben gezeten. Van de jongere ge neratie komt vooral Thomas (Porgy Franssen) als personage naar voren: hij is de dichter, die in zijn werk de spanningen tracht te verwoorden. Hij is het ook, die de dichtregel ("Een sneeuw ligt in den morgen vroeg"...) van J.H. Leopold ci teert, waaraan de titel van dit stuk is ontleend. Liggend in deze sneeuw wordt Panda de andere morgen door de familie dood aangetroffen. Otten had dit ster ven van Panda minder pathe tisch kunnen uitwerken; boven dien had hij het (beslist symbo lisch op te vatten) zwijgen van Panda niet nog eens door een operatie dramatechnisch aanne melijk hoeven te maken. Dat is net iets te veel: de grote kracht van dit stuk ligt toch na melijk vooral daarin, dat het bin nen een familiedrama zonder veel dramatische handeling een emotionele geladenheid heeft weten over te brengen. WIJNAND ZEILSTRA glashard overeind. Jammer was dit, omdat van de onlangs op de televisie uitgezonden film over de lijdensweg van Dr. Janusz Korczak, bekend was, dat het on derwerp ongemeen boeide. Et Meyvogel, een van de spelers, moet een artistieke en taalkundi ge duizendpoot zijn. Vorig jaar september zette hij in feilloos Engels, naast Els Wenink in de Kapelzaal van K&O een in drukwekkende Richard neer in Harold Pinter's 'De Minnaar'. Gisteravond was z'n Duits wat uitspraak betreft minstens even geperfectioneerd. De tussenlig gende, verbindende teksten van Jan Lips waren over het alge meen zeer goed verstaanbaar, maar de verbale handreiking van Erwin Sylvanus, waar het de Do denmars naar het concentratie kamp 'Treblinka' betreft, verloor door die moeizame verstaanbaar heid iets aan uitstraling. Wanneer (geëmotioneerd) harder werd gesproken, was duidelijk, dat de spelers en speelster zeer gemotiveerd met hun tekst bezig waren. Bij de schildering van zo veel menselijke ellende kun je ook nauwelijks affiniteit met de tekst ontberen. Vanavond is er weer een voorstelling. BERT KOEKEBAKKER Werkcentrum Dans morgenavond in LAK ROTTERDAM - Choreograaf Ed Wubbe heeft zijn collega-dansers een behoorlijk moeilijke klus ge geven. "Zwaar terrein", het eer ste ballet dat hij voor Werkcen trum Dans maakte, wordt geken merkt door een grote variëteit aan bewegingen, die bovendien in een razend tempo moeten worden uitgevoerd. "De groep begeeft zich op een zwaar te ne men terrein", luidt de eerste re gel van het programmablaadje. Misschien zelfs té zwaar, want de dansers hadden er bij de premiè re in het: Rotterdamse Piccolo theater zichtbaar moeite mee. Vooral in het begin was de uit voering zo slordig, dat niet dui delijk werd welke delen nu wel, en welke niet synchroon bedoeld waren. Ook de choreograaf lijkt zich enigszins te hebben vertild aan de opdracht. Het lijkt alsof Wub be uit een overdosis aan ideeën geen keuze heeft durven maken, en daarom maar alles in de voor stelling heeft gestopt. Die ver scheidenheid aan danspatronen maakt de dans in eerste instantie ondoorzichtig. Telkens worden veelbelovende aanzetten zicht baar, die echter maar zelden wor den afgemaakt. Op zich aardige bewegingsvondsten worden een maal gebruikt, om vervolgens niet meer terug te keren. Voor de kijker blijft er zodoende weinig houvast over, ook omdat voor "Zwaar terrein" geen verhalend uitgangspunt is gekozen en aller lei stijlcitaten door elkaar wor den gebruikt. De speciaal voor dit ballet door Armeno Alberts gecomponeerde muziek, ge speeld op een zeer uitgebreid in strumentarium aan slagwerk, draagt in het begin niets bij tot de toegankelijkheid. Maar zoals uit de chaos van de per cussie langzaam een structuur groeit, krijgen ook de lijnen in de dans gaandeweg meer gestalte, waarmee aan de eigenzinnigheid van de choreograaf een zekere charme wordt verleend. De abruptheid van zowel dans als muziek sluiten dan beter aan op elkaar. Aan het slot, terwijl de grote trom dreunt als een nade rend onweer, verstillen de wilde bewegingen tot trage herhalin gen. Ook de uitvoering is dan veel zorgvuldiger. Mede door de fraaie kostuums kun je "Zwaar terrein" dan alsnog een half ge slaagde voorstelling noemen. Werkcentrum Dans brengt deze première morgenavond in het LAK-theater in Leiden. Dan wor den ook "Strandquintet" en "An- 'Dr. Pfiffikus' in LAK Fragment uit Ed, V/ubbes 'Zwaar terrein' ders...veranderlijk" uitgevoerd, repertoire van de groep, gemaakt twee van de beste stukken op het door respectievelijk Toer van (Foto: Leo van Velzen) Schayk en Kathy Gosschalk. ARIEJAN KORTEWEG LEIDEN - Gedurende de Tweede Wereldoorlog hebben in veel Westeuropese landen talloze naamloze burgers een ware hel denmoed aan de dag gelegd. In Warschau was dat dr. Janusz Korczak, in 1878 geboren als zoon van welgestelde joodse ou ders. Hfj ontfermde zich gedu rende de eerste jaren van de oor log over tweehonderd Poolse en joodse weeskinderen. Over deze bewonderenswaardige man ging 'Korczak und die Kinder' van to neelauteur Erwin Sylvanus. Het universitair toneelgezelschap "Dr. Pfiffikus" tekende, onder regie van Sjaak Onderdelinden, voor de voorstelling gisteravond in een redelijk gevuld LAK-thea ter. Het stuk wordt uiterst sober gespeeld. Kritiek richt zich dan in eerste instantie op de geringe verstaanbaarheid van de spelers en speelster. Achterin de zaal gingen belangrij ke gedeelten verloren, omdat op het toneel, wanneer we het 'spreekvolume' tenminste als maatstaf mogen hanteren, werd gesproken alsof men zich met z'n vijven in een willekeurige huis kamer bevond. Hoewel het Duits voor dit gemoti veerd publiek vanzelfsprekend geen extra barrière vormde, bleef de moeilijke verstaanbaar heid als een onverwacht obstakel FHISR Slfc |K OfggN SKHCÊM 0tsT eesi S»iop.. gsi t-ef&oüp ZUN *10 OOK NOÖ KVJ'JT.'JOOVJ schuw?/ju zou gi? tsoeo ac i f»ssgNj! T>~ WJF' »nswAA«?. iKHts.^ f Jn H0TNI0TVMAA« i dfcJpFI PMS uer/M'jN Ojilyx K«ANS»..pt0wg&iKüigr \vesPiBsip. zucht:.. /T(W*(AS»WggU LSL'JK.^ VAM u,OCV*Fbr<g«/lK HAP weu POOP KuNMgM fcr_ WW] jgWIAJgNO£> J SgKtAggM OOK'. !f iFi\ V SCHAAM Jg Lc\ \ug Migr; j Ug «NT «N 310* AAN M'NeggM.Mggf1. 20 KOM iKNIgrcM- ■HOOS. KUAA MAAK. gl&gfM KRACHT"/ HË& i IWNlgfPogN1 \00M! j 15 DE 0MVAN6 VAN DE HOFHOU- DIN6 WEL ER6 STUITEND IK LEVER NAMELI3K ZO WEL EEN WEZENLIGKE &I0DRA6E AAN DEWERfc GELEGENHEID VOOR RODDELOOURNAUS-^2 -.ten X MEN MOET ALLES IN ZION OUISTE SAMENHANG ZIEN... \Af IN DEZE TIDDEN VAN INLEVEREN ASPERGES MET GARNALEN Neem voor deze lunch- schotel ongeveer 500 g asperges, verwijder de harde ondereinden en schil ze dun af. Kook ze in een half uurtic gaar in water met een snufje zout en suiker Zet ze schuin overeind in de pan zodat de punten bo ven het water uitsteken en zodoende niet al te ei, giet er 3 dl wit' jnbijen voeg een tal Itje en een schijfje c jen toe. Laat dit lan, am tot 2 dl inkokc i zeef het vocht. Klc lepels 6 va preivocht ven laag aan de kook komen. Roer er van het vuur af versgehakte peterselie en bieslook door. zout en peper naar smaak^ eetlepel citroensap Leg de warme asperges op een schaal, met daar naast versgepelde gar nalen. Schep de saus over asperges en garna- WINA BORN naar het kerkhof. Halverwege echter hoorde men regelmatig kloppen in de kist en het bleek dat de man, wakker gewor den, gezond en wel voor zijne bloedverwanten en vrienden behouden was. Eenige jaren later, in den tijd dat de chole ra in Oran heerschte, werd hij voor de tweede maal schijndood en reeds in de kist gelegd, waaruit hij, toen die nog in zijn woning stond, zelf opstond om weer naar bed te gaan. Thans heeft men zeker heiddat de man werkelijk overleden is. - Het dorp Longefoye (Savoie 500 inwoners met 200 wonin gen, is door brand geheel ver nield. De brand brak uit in een huis, bewoond door twee bijna idiote vrouwen, en door den hevigen wind stond bin nen korten tijd het geheele dorp in vlammen. Alleen de kerk is met vier huizen ge spaard gebleven. De schade wordt op 400.000fr. geraamd. Vïjftï9 jaar geleden De Oudheidkundige Dienst te Batavia is verrijkt met het grootste en oudste bronzen Boeddha-beeld, dat ooit in den Archipel werd gevonden. Het beeld is afkomstig van de V/estkust van Celebes, waar tot dusverre nooit een oud heidkundige vondst uit de Hindoe-periode werd ge daan. Deze vondst werpt een geheel nieuw licht op de ver breiding en de chronologie van de Boeddhistische stroo mingen in het Oostelijk deel van Ned.-lndiê. De vondst wordt onder de belangrijkste ontdekkingen van den laat- sten tijd gerangschikt. teutus 19 mei 1983 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Een bewoner van Oran in het Noorden van Afrika is dezer dagen voor de derde maal be graven. In 1848 viel hij in een diepen slaap, die hem volko men gevoelloos maakte en van den dood met te onder scheiden was. Men maakte toebereidselen voor de begra fenis en de stoet begaf zich Leidse bioscopen LUXOR (121239): "An officer and J gentleman", da. 14.30, 19.00 ei 21.30 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 e/ 21.30 uur. 12 jr. LIDO 1 (124130): "De lift", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45, 16 LIDO 2: "Garp", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur, 12 jr. LIDO 3: 'The Verdict", da. 19.00 en 21.15 uur, do. vr., ma. en di. ook 14.30 uur. 16 jr. Fam. voorstelling: "Als je begrijpt wat ik bedoel", do., za., zo. en wo. 14.30 uur, zo. ook 16.45 uur. LIDO 4: "Sophie's Choice", da. 14.00 en 20.15 uur, 16 jr. STUDIO (133210): "Gandhi", da. 14.00 en 20.00 uur, al. TRIANON (123875): "First Blood", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, zo. en ma. 14.15, 16.30, 19.00 en 21.15 uur, 12 jr. REX (125414): "School der lusten", da. 14.30, 19.00 en 21.15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Blondjes in hun blootje", vr. en za. 23.30 uur, 16 jaar. Bioscopen Alphen (voor reserveringen 01720-20800) EURO 1: "De lift", woe. 13.45 en 20.00 Bioscopen 14.0 ir, al. uur, do. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur. vr. tm. za. 13.45, 18.45 en 21.15 uur, ma. en di. 20.00 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "De lift", za. 24.00 uur, 16 jaar. Euro 2: "De lift", zelfde tijden als Eu ro 1, behalve de middagvóorstelling van woe. tm. zo., 16 jr. Kindermatinee: "Walt Disney's te kenfilmgrabbelton", woe. tm. zo. extase", za. 24.00 uur, 18 jr. EURO 3: "First Blood", woe. 14.00 en 20.00 uur, do. 14.00, 16.45, 18.45 en 21.00 uur, vr. tm. zo. 14.00, 18.45 en 21.00 uur, ma. en di. 20.00 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "First blood", za. 24.00 uur, 16 jr. EURO 4: "De Eend en de Caddillac", zelfde tijden als Euro 1, al. Nachtvoorstelling: "De rommelwin- kei". 16 iaar. Bioscoop Voorschoten (voor reserveringen 01717-4354) GREENWAY: "Dik Trom knapt het op", woe. (11 en 18 mei) 14.30, za. en Rijksmuseum voor Volkenkunde, Steenstraat - 'In der minne schik ken', t/m 4 juli, di. t/m za. 10-17, zo. 13-17 uur. Holiday Inn, Haagse Schouwweg 10. Foto's Ruud Slagmo len, tot 26 mei dagelijks. Rijksmuseum van Geologie en Mine ralogie", Hoogl. Kerkgracht 17 'Energie uit eigen bodem', t/m 4 au gustus, ma. t/m vrij. 10-17 uur, zo. 14-17 uur. Atelier, Bilderdijkstr. 1, schilderijen Hans Barends, 9 tot 23 mei dag. 14-18 uur behalve woensdags. Waag - kunstmanifestatie, expositie van 12 kunstenaars, 14 t/m 23/5, dag. 11-21 uur. Galerie De Oude Rijn, Stille Mare 4 - litho's van Corneille, zeefdrukken Kees van Bohemen, beeldhouw werken Hans Bos, t/m 31 mei, dag. Exposities Foyer LAK-theater, Levendaal 150, tekeningen Dick Goudriaan t/m 31 mei, ma. t/m vrij. 10-17 en tevens voor en na voorstellingen. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, tentoonstelling "Bhoe- tan, land v.d. vreedzame draak", tot 22/8, di t/m za 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Ars-Amula-Naturea - Pieterskerk gracht, expositie van de Katwijk- se schilder Peter Cox, 14/5 tot 28/ 5, ma t/m do van 9.30-12, 14-17 en 19.30-21.30 uur, vr. van 19.30-21.30 uur, za van 9.30-17 uur, zo 14-17 Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat 4, tentoonstelling over het boekbin den en al haar facetten: tot 14/6, ma. 15.45 en 20.00 uur, do. 14.00 en 20.00 uur, vr. 14.00,19.30 e 21.30 uur, za. 15.45, 19.30 en 21.30 uur, za. 15.4519.30 en 21.30 uur, z 15.45 en 18.30 uur, di. 14.00 ui woe. 18 mei 15.45 en 20.00 uur, al "Identificazione di una donna", z 21.00 uur. di. 20.15 uur, 16 jr. Bioscopen Katwijk (voor reserveringen 01718-74075) CITY 1: "Aas der azen", woe. 14.45 e 20.00 uur, do. 14.30, 16.45, 19.00 e 21.15 uur. vr. za. zo. 14.45, 19.00 e 21.15 uur, ma. en di. 20.00 uur, al. CITY 2: "Hot bubblegum 2", zelfde tijden als City 1, al. CITY 3: "Asterix en Cleopatra", woe., do., vr.. za. en woe. 14.30 uur, al. CITY 3: "The Silver Streak Expres", woe. 20.00 uur, do. 16.45, 19.00 en 21.15 uur. vr. en za. 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.45, 19.00 en 21.15 ut ma., di. en woe. 20.00 uur, 16 jr. CITY 4: "Annie", woe., do., vr., za. woe. 14.30 uur, al. CITY 4: "Kom, kus en geniet", w< 20.00, do. 16.45, 19.00 en 21.15 ut vr. 19.00 en 21.15 uur, 18 jr. CITY 4: "De zwarte ruiter", za. 19.00 en 21.15 uur, zo. 14.45,19.00 en 21.15 uur, ma., di. en woe. 20.00 uur, 16 jr. Oegstgeest: Jacques van Bellen Arabische Tapisserien van Tjitske Ketting-Zijlstra, t/m 25/6, di t/m do 9-18 uur, vr 9-21 uur, za 9-17 uur. WASSENAAR Auberge De Kieviet, Stoeplaan 27, aquarellen en collages Frieda van Voorst, 8 mei tot 16 juni, dag. behalve maandags. Galerie Henk de Greef - Adrianastraat 10, "Landschap-impressies in Sepia" van René Boelen, t/m 11/6, zon en ma gesloten. 10-17.30 10-13 OEGSTGEEST Kunstcentrum Lange V/öort - plas tieken, foto's, kleuretsen en abstrac te werken, tot 29/5, di, wo, do, vr van 13.30-17.30 uur. vr ook 19-21 uur, za. 12-17 uur. rellen en zeefdrukken Jan van Zonne veld, 7 mei tot 3 juni, di. 19-21 uur, woe., do. en zo. 14-16 uur; le en 2e Pinksterdag 14-16 uur. Galerie De Pomp - Hetty Geursen, pentekeningen en collages; Aal tien Zierikzee, Keramiek, woe, do. zo 14-16 uur, za 11-16 uur, di 19-21 uur, t/m 29/5. ZOETERWOUDE Art Galery J.V.C.-Energieweg 41, ex positie Walter v. Gogh, tot 1/6, ma tot Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Acade misch Ziekenhuis behalve van dins dag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis) en van vrijdag Bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis - doorlopende be zoektijd van 16.00 uur tot 20.00 uur; met uitzondering van: de kinder- en jongerenafdeling: da gelijks van 14.00 uur tot 19.00 uur. - de afdeling intesieve zorg: uitslui tend na overleg met het hoofd van de afdeling. Sportmedisch Advies Centrum: Blessurespreekuur: Elisabethzieken- huis Leiderdorp, 's maandags Van 19.30-20.30 uur. Bezoekuren St. Elisabeth-zieken- huis: Volwassenen: dagelijks van 14.00- Ziekenhuizen 14.30.-14.45 18.30-18.45 Kraamafdeling: dagelijks van 11.15- 12.00 uur (alleen voor echtgenoot) en van 15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 Kinderafdeling: dagelijks van 15.00- 18.30 uur. Afdeling C.C.U. (hartbewaking) dage lijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00- 19.30 uur Intensieve verpleging: dagelijks van 14.00-14.30 uur en van 19.00-19.30 uur. Academisch ziekenhuis Tel. 269111 Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt. Avondbezoekuur afdeling Verlos kunde 18.00-19.00 uur. Praematurenafdeling dagelijks van Bezoek aan ernstige patiënten Wanneer voor ernstige patiënten doorlopend bezoek wordt toegestaan kan de hoofdverpleegkundige hier voor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks 15.00-15.45 uur en 18.30- 19.00 uur. Bezoektijden kinderafdelingen. Elke dag: 14.15-15.00 uur en 18.30- 19.00 uur. (Alleen voor ouders van kinderen kan er een afwijkende tijd afgesproken worden met de hoofd verpleegkundige). Alphen aan den Rijn Rijnoord: Bezoektijden 's middags 14.30-15.15 uur, 's avonds 18.30-19.30 uur. Extra bezoek voor de hartbewaking. 'soch- avonds 19.30-20.30 uur. Kinderafde ling 's middags 14.30-15.30 uur middags alleen voor ouders 14.30-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 23