Een verfrissend debuut La notte di San Lorenzo: een opmerkelijk sprookje Cannes heksenketel door demonstraties A lllk M,l ..lil Va "De lift": zwarte humor van Dick Maas F AF M Televisie Vrij circuit VRIJDAG 13 MEI 1983 Een verhaaltje voor het slapen gaan: het is 1944. In Italië zitten nog altijd de Duitsers, maar erg lang zal dat niet meer duren. Op hun smadelijke terugtocht eist het Nazi-gezag dat de bewoners van het dorpje San Miniato zich de volgende dag in de kerk ver zamelen. Het dorp wordt opge blazen, alleen het Godshuis zal gespaard blijven. De meeste be woners gehoorzamen meneer pastoor en de Duitsers, maar een aantal besluit de Amerikanen te gemoet te vluchten. Bovenstaande geschiedenis put een moeder uit haar geheugen en vertelt het haar dochter. "Ik weet niet of het echt zo is gegaan, maar het is wel waar", zegt ze en raakt daarmee de kern van de film. Zij zelf behoorde tot het vluchtende groepje op die nacht van San Lorenzo (waarin ieder een een wens mag doen bij het vallen van een ster). De film 'La Notte di San Lorenzo' is een vertelling als een sprookje geworden. Het is de oorlog ge zien door de ogen van een der tienjarig meisje. Voor een deel werkelijkheid, voor een deel niet. Soms gaat haar kinderfanta sie op de loop met de gebeurte nissen; de ervaringen worden uit hun verband gerukt en zodoende wordt een eigen werkelijkheid gecreëerd. Vandaar dat zinnetje: misschien is het niet precies zo gebeurd, maar het is wel waar. Een persoonlijke waarheid. De makers van La Notte di San Lo renzo zijn Paolo en Vittorio Ta- viani. Behalve broers een onaf scheidelijk filmduo dat eerder furore maakte met Allonsanfan en vooral Padre Padrone. La Notte di San Lorenzo is min of meer een verwerking van hun ei gen verleden. Ook zij verlieten als opgroeiende tieners San Mi niato, net als de vrouw die zij in de film als vertelster opvoeren. Het sprookjesachtige van deze ge schiedenis hebben ze in de uit werking zeer consequent vastge houden. Zo stuiten de Amerika nen-reizigers tijdens hun tocht op een groep fascisten uit hun ei gen dorp. In een hoog korenveld komt het tot een even bizar als dramatisch gevecht. Het meisje staat er middenin en ziet volwas senen 'cowboy en indiaantje' spelen. Maar dan met echte pi stolen en geweren. Opeens staat ze oog in oog met een fascist die een pistool op haar richt. Ze pre velt vlug een rijmpje, waarna al het kwaad behoort te verdwij nen. En inderdaad: ze opent haar ogen en de vijand is als een gla diator geveld, doorboord door tientallen speren. De gekozen aanpak betekent te vens dat de hoofdrollen niet echt uitgewerkte persoonlijkheden zijn. Immers, een kind kan in de regél nog geen karakters door gronden, let althans op andere dingen dan volwassenen. Daar door maken alle voorkomende personen tamelijk anoniem deel uit van het verhaal: ze staan of aan de goede of aan de slechte kant. Met als enige uitzondering misschien Galvano, de leider van de groep. Het gegeven 'de oorlog verteld als sprookje' bracht mij vooral in het begin nogal in verwarring. Niet alleen kost het de grootste moei te om ook maar enigszins weg wijs te worden in het aanzienlij- Ik 'La Notte di San Lorenzo'; regie: Paolo en Vittorio Taviani; hoofdrollen: Omero Antonutti (onder anderen); theater: Kijk- huis, Leiden iiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiii ke gezelschap, maar bovendien had ik lange tijd het gevoel naar een goedbedoeld toneelstuk vol amateurs te kijken. Dat laatste klopt ook wel, want alle rollen worden door amateurs gespeeld. Maar de Taviani's hebben in het verleden bewezen daar het beste uit te halen. De spelers schieten dus niet tekort, hun 'amateuristische' spel past in de stijl van La Notte di San Lorenzo. Alle personen zijn be wust karikaturen. Vooral bij de fascisten heeft dat een merk waardige uitwerking. Zo bevindt er zich in hun gelederen een bloedfanatiek jongetje dat zijn linkse dorpsgenoten wel met ei gen hand wil ombrengen. Als hij zelf uiteindelijk het leven laat, verzuipt zijn vader bij wijze van spreken in zijn eigen verdriet. Juist omdat beide figuren niet echt worden geïntroduceerd, is hun fanatisme en verdriet niet voorstelbaar. Daarmee werpen de Taviani's zelf de grenzen voor hun eigen pro- dukt op. Het liet mij daarom aan vankelijk een tikkeltje teleurge- Een fragment uit La notte di San Lorenzo steld achter. Naarmate echter het besef van de originele en knap volgehouden verteltrant groeide, nam ook de waardering en be wondering toe. Watje noemt ge mengde gevoelens. Niettemin: (Foto PR) hoe groot de bezwaren ook kun nen zijn, La Notte di San Loren zo is ontegenzeggelijk een op merkelijke en bezienswaardige film. BART JUNGMANN Zij, die liever twaalf trappen om hoog lopen dan zich in een lift te wagen, hebben toch gelijk: het is niet pluis met die apparaten. Dat bewijst Dick Maas met zijn film "De lift", waarin heel griezelige dingen gebeuren. Allereerst valt een gezellig feestje in duigen, wanneer de feestgan gers in de lift blijven steken en in ademnood geraken. Vervolgens lokt de liftschacht een slecht ziende in zijn kuil en rolt er -let terlijk- een kop. Liftmonteur Felix Adelaar vindt het allemaal maar raadelsachtig en gaat op zoek naar de oorzaak. Maar er blijkt niets aan het me chanische gedeelte te mankeren, dus moet het elektronisch brein van het mensenverslindende vervoermiddel kuren vertonen. Bij zijn onderzoek legt Adelaar een verbetenheid aan de dag, die hem danig opbreekt, 't Vrouwtje snapt het allemaal niet meer en loopt bij hem weg, zijn baas stuurt hem met ziekteverlof en tijdens zijn nachtelijke speur tocht in de liftschacht hangt ook zijn leven aan een "zijden draad je". Gelukkig voor Adelaar is er nog een journaliste (Willeke van Ammelrooy) die zijn steun en toeverlaat wordt. "De lift" moet het, zo blijkt uit het voorgaande,' zeker niet van het verhaal hebben. Want dat heeft niet veel om het lijf. Maas is zich zeker niet te buiten gegaan aan enige diepgang. De oorzaak van de perikelen wordt gevonden in een computerdeskundige die akelige proefjes heeft genomen, waarbij een an ander uit de hand is gelopen. Maar de achterliggen de gedachte daarbij wordt nau welijks belicht. Toch mag deze eerste Nederlandse griezelfilm (zo noemen de ma kers dit genre, maar het woord thriller is in dit verband meer op zijn plaats) in meer dan een op zicht verrassend worden ge noemd. Allereerst omdat het een verfris send debuut is van Dick Maas, die nu eens niet naar een be staand werk van een Nederland se auteur heeft gegrepen, maar zélf het scenario schreef en ook nog de -dreigende- muziek com poneerde. Ten tweede omdat (film)debutant Huub Stapel uit het goede acteurshout gesneden lijkt te zijn. Als Felix Adelaar heeft hij een Al Pacino-achtige uitstraling, die de figuur van de liftmonteur zeer ten goede komt. Maas heeft niet de fout gemaakt om de gruwelijkheden al te ern stig te nemen. De humor is in juiste mate gedoseerd: na de knap opgebouwde spanning wordt de verwachte schok ontze nuwd door een grappig en dus bevrijdend effect. Daarbij voegt hij een goed gevoel voor timing en een directe manier van "De lift"; regie: Dick Maas; met Huub Stapel en Willeke van Ammelrooy; Lido 1, Leiden, Euro 1 en 2, Alphen; 16 jr. iiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiimiiiiiii Dat Maas de spanning soms wat al te lang laat wegebben en dat er veel (sluik)reclame in de film zit, zijn 'kinderziekten' waar je als geboeid toeschouwer snel over heen zult stappen. Echt storen doen ze in elk geval niet. Wat blijft hangen zijn, zoals gezegd, de goede spanningsopbouw, ge filmd met suggestieve kleuren en gevoel voor subtiliteit. Maas filmt zonder veel poespas en lijkt zichzelf in sommige scènes niet serieus te nemen. Zo laat hij het opvallend truc-achtig donde ren en bliksemen aan het begin van de film. Daardoor wordt de toeschouwer meteen gewezen op het relativerend vermogen van Maas: het is dan wel een griezel film, maar die moet wel met een korreltje zout worden genomen. "De lift" is dan ook een in alle op zichten opmerkelijke en kleurrij ke amusementsfilm. In de Ne derlandse speelfilmbrij van de laatste jaren springt hij er uit als opvallend en origineel. Dat komt zeker niet alleen door het voor Nederland nieuwe genre. Maas toont zich onmiskenbaar een ta lent, van wie nog veel te ver wachten valt. Zelfspot en zwart gallige humor zijn zeldzaamhe den, die meer kansen moeten krijgen. ANNEMIEK RUYGROK CANNES - De betrekkelijke rust die Cannes 1983 leek te gaan ken merken, is lang en breed voorbij. De afgelopen twee dagen was er sprake van twee niet geringe on rust veroorzakende factoren. De komst naar Cannes van super ster David Bowie en de entree van een paar honderd medische studenten die de strijd hebben aangebonden met de oproerpoli tie en die de Croisette in een cha os deden veranderen door ijze ren dranghekken te gebruiken als stormrammen voor de glazen deuren van het festivalpaleis, dat eerder reeds belaagd was met brandende autobanden en bal lonnetjes rode verf. Sinds jaar en dag wordt het film festival aangegrepen door onte vreden Franse burgers als een geschikte gelegenheid om aan dacht te trekken voor hun grie ven. Wat dat betreft gaat Cannes steeds meer lijken op de Tour de France. Dit 'keer waren het de rechtse studenten van door Mit terrand met bezuinigingen be dreigde medische faculteiten, door Pieter van Lierop die voor het spektakel zorgden. Er vond een nachtvoorstelling plaats van „The Hunger", een modieuze vampierfilm, geregis seerd door Tony Scott (de broer van Ridley Scott, maker van „Alien" en „Blade runner") met het soort esthetiek dat opgang heeft gemaakt via video clips voor programma's la Toppop. Een film waarin het krioelt van witte duiven, lange wapperende gordijnen, bundels blauw licht, modieus geklede types met zwij gende, ernstige snoetjes en daar bij een overmaat aan manipule rende muziek van Schubert of agressieve synthesizers. Een soort „Vienna" of „Orchestral manoeuvres in the dark", maar dan met een lengte van 90 minu ten en met David Bowie en Ca therine Deneuve als vampiers. David Bowie speelt trouwens een hoofdrol in „Merry Christmas, mr. Lawrence", de nieuwe film van Nagisa Oshima en de tot dus ver sterkste inzending voor de competitie. Het verhaal is geba seerd op de roman „The seed en the sower", van Sir Laurens van der Post en het speelt zich af in een Japans gevangenenkamp op Java, in 1942. Geintrigeerd door zijn naam infor meerde ik tijdens een lunch de schrijver naar zijn eventuele Hol landse afkomst. Verrukt van de, naar hij zei, zeldzame mogelijk heid om Nederlands te spreken, vertelde hij onder meer, dat zijni familie uit Leiden afkomstig is, dat hij zelf op Java in een Jap penkamp gezeten heeft en dat hij zich nog steeds intensief bezig houdt met de Nederlandse litera tuur. Cannes heeft naast het bijzonder boeiende „Merry Christmas, mr. Lawrence", twee bittere teleur stellingen opgeleverd. Ermanno Olmi (in 1978 winnaar van de gouden palm, voor „De klom penboom") blijkt te zijn terugge vallen tot naieve boeteprediker. Sensationeler was de afgang van Jean-Jacques Beineix, die na het internationale succes van zijn film „Diva", gezien werd als het nieuwe wonderkind van de Fran se cinema. Zijn nieuwe werkstuk heet „La lune dans le caniveau" i Cannes houdt een demonstratie van (Foto AP) (De maan in de goot) en hierin heeft hij de epaterende camera trucs van „Diva" doorgezet tot louter lachwekkende dimensies, terwijl de humor, de fraicheur en de vlotheid van „Diva" volledig is verdwenen. Een pover filmprogramma de ze week, zeker wat de pro grammering in Nederland betreft. De omroepen houden kennelijk titels op de plank om het naderende zomersei zoen door te komen. België 1 draait zaterdagmiddag "Mr. Roberts", een klassieker van John Ford, met Henry Fonda in een van zijn meest besproken rollen. Fonda speelt de rol van een officier die tijdens de Tweede We reldoorlog het saaie bestaan op een vrachtschip wil ver ruilen voor een baan op een oorlogsschip. Dat geeft aan leiding tot de nodige conflic ten (16.00 uur). Ook op zaterdag, maar dan 's avonds op Duitsland 1 "Clas- se tous risques" (voorzover nu bekend met Duitse onder titels), van regisseur Claude Sautet. Een gangsterfilm van het soort waar Frankrijk zich een reputatie mee heeft ver worven. Het onverslijtbare duo Lino Ventura en Jean- Paul Belmondo nu in hun jongere jaren (1959), twee ou de kameraden die elkaar uit het oog zijn verloren, maar de Gene Hackmann (Foto PR) banden van weleer pogen aan te halen (22.15 uur). Vrijdag tenslotte op Nederland 1 van regisseur Jerry Schatz- berg, "Scarerow", tien jaar geleden gemaakt met Gene Hackman en Al Pacino. Ook een verhaal van gezworen ka meraden, maar dan twee die het nog wel goed met elkaar kunnen vinden (23.35 uur). "La femme d'è coté" met Gé- rard Depardieu en Fanny Ar- dant verhaalt over een geluk kig getrouwd echtpaar, dat op een kwade dag een vroe gere minnares van de man te genover zich krijgt te wonen. Deze film van Truffaut wordt in het Filmhuis LVC van avond en morgenavond om 21.15 uur gedraaid. Ook vertoont het LVC de Schotse film "That sinking feeling" (woensdag 20.00 en 22.15 uur) en "Themroc" (donderdag zelfde tijden), beide films in het kader van het thema "Geen werk, (g)een punt". Bij K O deze week een docu mentaire van de Zwitser Cle mens Klopfenstein: "Ge- schichte der Nacht". Klop fenstein nam in 150 nachten, verspreid over acht jaar, beel den op van allerlei Europese steden. Zo kreeg hij een nachtelijk sfeerbeeld, waarin mensen slechts een bijrol spelen. De opnamen zijn ge maakt met een eenvoudige handcamera, in zwart-wit en grofkorrelig.(dinsdag 20.00 uur). Philippe Noiret, Michel Piccoli, Philippe Noiret (Folo PR) Ugo Tognazzi en Marcello Mastroianni zijn de vier hoofdrolspelers in de vreet- film "La grande Bouffe" van Marco Ferreri. Ferreri provo ceert danig met deze krank zinnige orgie, waarin de he ren hun vraatzucht met de dood bekopen. Deze geobse deerde maniakken zijn te zien in "Artopa" te Lisse, maandag 20.30 uur. BLIJVERS "An officer and a gentleman" - Ma- tig verhaal boeit toch door goede acteursprestaties, Luxor, Leiden. "Sophie's Choice" - Adembene mend spel van Meryl Streep, Lido 4, Leiden. "Gandhi" - Schitterend portret van Indiase leider, Studio, Leiden. "First Blood" - Vietnam-veteraan vecht zich letterlijk door de sa menleving, Trianon, Leiden, Eu ro 3, Alphen. "Garp" - Tragi-komedie punctueel verfilmd, Lido 2, Leiden. 'The Verdict" - Paul Newman over treft zichzelf als advocaat-aan-la- ger-wal, Lido 3, Leiden. (OP)NIEUW "Aas der azen" - Jean-Paul Belmon do in (oorlogs)avontuur. City 1, Katwijk. "Silver streak Expresse" - Kome- i, City 3, Katwijk. meraad, City 4, Katwijk. "Hot bubblegum 2" - Jaren vijftig herleven in zoveelste film over die tijd, City 2, Katwijk. SEXFILMS "School der lusten" - Rex, Leiden. "Kom, kus en geniet" - City 4, Kat- Nachtfilms "Blondjes in hun blootje" - Rex, Leiden. "De lift" - Euro 1, Alphen. "Meisjes in opperste extase" - Euro 2, Alphen "First blood" - Euro 3, Alphen. "De rommelwinkel" - Euro 4, Al phen. DEN HAAG "Gandhi" - Asta (463500), al. "Frances" - Bijou (461177), 12 jr. "Tootsie" - Calypso (463502), al. "Flying high, deel 2" - Babylon 1 (471656), al. "An officer and a gentleman" - Ba bylon 2, al. "Best friends" - Babylon 3, al. "48 Hours" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "Twee stoere truckers op de snel weg" - Cineac 2, 12 jr. "Vroeger kon je lachen" - Cineac 3, al. "Les uns et les autres" - Du Midi (855770), al. "Don Giovanni" - Du Midi, 16 jr. "Sophie's choice" - Metropole 2, 16 l'First blood" - Odeon 2, 16 jr. "Sophie's choice"- Odeon 3, 16 jr. 'The Verdict" - Odeon 4, 16 jr. "The missionary" - Odeon 5, al. "Weekend-sex in Parys" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Wilde orgieën op de schoolban ken" - Le Paris 2, 18 jr. "Liefde zonder schaamte" - Le Paris 3, 18 jr. 'Ten to midnight" - (460977), 16 jr. AMSTERDAM "Flying high, deel 2" - Alfa 1 (278806). al. "An officer and a gentleman" - Alfa 2, al. "E.T." - Alfa 3, al. "Best friends" - Alfa 3, 12 jr. "Bloodbrothers", "American gigo lo' en "Yanks" - Alfa 4, 16 jr. "Sophie's choice" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "De vierde man" - Alhambra 2 (233192), 16 jr. "Gandhi"- Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Tootsie" - Calypso 1 (266227/ 234876). al 'Ten to midnight" - Calypso 2, 16 jr. 'They all laughed"- Calypso 3, al. "Liefde zonder schaamte" - Cen traal (248933), 18 jr. "Twee stoere truckers op de snel weg" - Cineac Damrak 1 (245648), 12 jr. "Who dares wins" - Cineac Damrak 2. 12 jr. "48 Hours" - Cineac (243639), 16 jr. "Fanny Alexander" - Cinecenter (236615), 16 jr. "The Deerhunter" - Cinecenter (236615), 12 jr. "Vroeger kon je lachen" - Cinecen ter, al. "La notte di San Lorenzo" - Cine center, 16 jr. "L'Importance c'est d'aimer" - Cine D, 16 jr. "De lift" - Cinema 1 (151243), 16 jr. "Dr. Zhivago" - Cinema 2, 12 jr. "48 Hours" - City 1 (234579). 16 jr. "Sophie's choice"- City 2, 16 jr. "The chosen" - City 3, al. "Coup de torchon" - City 4, 16 jr. "Frances" - City 5 12 jr. "The Missionary" - City 6. al. "First blood" - City 7, 12 jr. "Pixote" - Desmet (226551), 12 jr. "Flying high, deel 2" - Leidseplein- theater (235909), al. "Zondige hoogstandjes" - Parisien (248933), 18 jr. "Ten to midnight" - Rembrandt- pleintheater 1 (223545), 12 jr. "First blood" - Rembrandtplein- theater 2 (223545), 12 jr. "Bruce's fury" - Rex (246132), 16 jr. "Twee stoere truckers op de snel weg" - Saskia (244152), 12 jr. "Mommie dearest" - Studio K 231708), 16 jr. "Les 400 coups" - Kriterion (231708), 16 jr. "Come back to five dime Jimmy Dean", "Wilde aarbeien", "Die Freundin" - The Movies (245790), 16 jr. "De lift" -Tuschinki 1 (262633). 16 jr. "Vroeger kon je lachen" - Tuschins- ki 2. al. 'Tootsie" - Tuschinski 3, al. "Dark Crystal" - Tuschinski 4, al. 'The Verdict" - Tuschinski 5. 16 jr. "An officer and a gentleman" - Tu schinski 6, al. "The world according to Garp" - De Uitkyk (237460), 12 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 21