3- Peter Tosh maakt zich niet druk meer over ons Babyion Shell boekje uit de boekenkast en 4 cent korting halen. RADIO -C VRIJDAG 6 MEI 1983 AMSTERDAM (GPD) - „Het verwondert me altijd dat je het nog niet gevraagd hebt. Overal ter wereld vragen interviewers altijd of ik me beschouw als de opvolger van Bob Marley. Are you the present King of Reggae- music vragen ze dan. Als ik dan geen antwoord geef, raken ze in paniek. Geef ik wel antwoord dan zijn ze weinig wijzer". Het antwoord van Peter Tosh op de meest gestelde vraag is er één van een niet te vertrouwen ontkenning. Hij zegt in de regel van niet, of hij zegt dat een dergelijke vraagstelling niets van doen heeft met enige visie op de reggae, maar hij deelt het zo mee dat iedere journalist toch het idee heeft dat Tosh zichzelf als de primus inter pares beschouwt. Zo van: alle rasta's zijn mijn broers, maar ik ben wél de oudste en de wijste. Radio - tv Tosh ligt afgepeigerd én genietend in bed. Het dek heeft hij hoog op getrokken, twee kussens steu nen hem in de rug. „Ja, Babyion, zoals wij rasta's jullie wrede we reld noemen, eist offers. De afge lopen twee dagen heb ik een vlucht gemaakt van Australië en toen weer terug naar New York, en nu ben ik dan hier. Dat wil zeggen geestelijk. Het lichaam is wat achterop geraakt. Als ik wat langzaam ben met het beant woorden van je vragen, is het aan Jetlag" (reisvermoeidheid) te wijten". Dat valt nog wel mee. Tosh praat rustig en zelfverzekerd voor zich uit, en als hij een wat uitgebluste indruk maakt, komt dat omdat hij niet langer revolutionaire taal bezigt als de voorvechter van een en dezelfde zwarte zaak overal ter wereld. „Het heeft geen zin meer," zegt hij. „We naderen toch het einde. Ik weet dat ik mijn songs vergeleken heb met de kogels uit het geweer van een revolutionair, maar daar verover je Babyion niet mee. Wie het zwaard opneemt, zal door het zwaard vergaan." De verwijzing naar de Bijbel doet hem opnieuw genieten. In zijn Amsterdamse hotelkamer staat het blauw van de rook. De geur van tropische spijzen, krui den en twee wierookstokjes dringt zich op als het symptoon van de eerste ondermijning van Babylon. Tosh is vegetariër en hij koestert een diepgeworteld wantrouwen tegen de snelle wes terse keuken. „Man," zegt hij op een toon alsof hij ook op culinair gebied autoriteit kan claimen, „Babyion is zo verrot, daar heb jij geen idee van, want jij zit er middenin. Ik bedoel, voortdu rend middenin. Babylon is zo slecht dat jullie voedingsge woonten vrijwel gelijk te stellen zijn met het toedienen van een vergiftigingskuur. Ik hoef me ook niet meer druk te maken over jullie wereld. Die vergaat vanzelf'. De zendingsijver en de revolutio naire praat is dus beduidend af genomen bij Tosh, een rijzige bij- na-veertiger die in 1963 aan de wieg stond van The Wailers, sa men met Bob Marley en Bunny Livingstone. In 1974, toen Mar ley zich inmiddels ontpopt had als de muzikale leider en het bleek dat hij het sterkste charis ma bezat, viel het oorspronkelij ke trio uit elkaar. Tosh had het nadeel over een wat eenduidig, nasaal en op den duur verveling oproepend stemgeluid te be schikken, maar zowel zijn plei dooi voor het vrijgeven van has jiesj en marihuana (in de song Legalize it) als een hartstochtelij ke oproep om de zwarte volken in Afrika dezelfde rechten te ver lenen (in de song Equal Rights) werden gehoord. In 1981 speelde hij als hoofdattractie in Amster dam op een festival tegen de Apartheid. Tosh had zich toen al ontplooid als een man die na het overlijden van Marley aansprak als een spreekbuis van het rastafarianis- me, het geloof van terugkeer naar het moedercontinent Afri ka, maar ook als een ster. Zijn song Don't look back, die dank zij de aanwezigheid van „The Glimmer Twins", Mick Jagger en Keith Richards de best verko pende reggaesingle werd, vestig de Tosh' naam voorgoed. Maar Tosh bezat meer kwaliteiten. Hjj vestigde in Jamaica los van zijn eigen contract een eigen label In tel Duplo Records, zong duetten met Gwen Guthrie en ondernam vorig jaar The Impossible Dream Tour met een andere reggae- grootheid, Jimmy Cliff. De eer ste keer dat twee reggaesterren eikaars aanwezigheid konden verdragen. „Mijn activiteiten zijn niet meer uitsluitend op het verkrijgen van een nog groter ego gericht," zegt Tosh niet zonder gevoel voor hu mor, „want ik weet dat ik toch het gelijk aan mijn zijde krijg na verloop van tijd. De boodschap en de veerkracht van reggae komt toch wel over. Maar het is belangrijk dat nieuw bloed de kans krijgt zich te ontplooien. De komende twee jaar zal ik me vooral bezighouden met het be geleiden van jong talent". Over zijn eigen, langzamerhand veranderende muzikale concept blijft hij vaag. Hij geeft toe dat Mama Africa het toegankelijkste album is uit zijn hele discografie; een aangepaste versie van Chuck Berry's Johnny B. Goode vormt wel het meest krasse voorbeeld van Tosh' aanpassingsvermogen Reggaester even in Nederland aan de commerciële smaak van Babyion. Hoe zit dat precies? Is dat geen verlaging van normen? Tosh, voor het eerst ontstemd: „Als ik in wezen een goed mens ben, hoe kunnen mijn handelin gen dan fout zijn? Ik weet hoe ver ik kan gaan. De muziek op Mama Africa is niet simpeler of grotesker geworden. Als je een goed stel oren aan je hoofd hebt, dan kun je zien dat ik meer dan voorheen energie in het arrange ren heb gestoken. Het resultaat blijft echter honderd procent Tosh". „Je kunt nu wel zeggen dat er een sterke voorkeur voor het actuele Afrikaanse popgeluid uitspreekt, maar zowel de muziek van Chuck Berry als de Afro komt uit dezelfde bron. Het kost me geen twee seconden om vast te stellen of zwarte muziek in wezen puur is of zo blank geworden dat ze tot de wereld van Babyion moet worden gerekend." Als hij ver twijfeling ziet, haalt hij zijn schouders op en pakt een akoes tische gitaar. Tosh plukt een paar verrukkelijke akkoorden, stopt en zegt dan: „Heus, ik weet wat ik doe. Waarom zou ik me anders nu in Amsterdam bevinden". ADVERTENTIE GOED IDEE VOOR 'T WEEKEND. I U kunt nog twee maanden profiteren van de kortingcoupons uit het Shell helpt-boekje. Dus: leg dat boekje in uw auto en gebruik het. Anders krijgt u nooit alle coupons op. En dat zou zonde zijn, nietwaar? VRIJDAG 6 MEI HILVERSUM I 18.06 Echo; 18.15 Kruispunt-in terview (RKK); 18.20 Punt uit; 19.30 Man en paard; 20.03 Country time; 21.02 Nine oclock jazz; 22.02 Goal. NOS: 23.02 Met het oog op morgen. HILVERSUM II 18.20 Zendtijd politieke partijen: RPF; 18.30 Overheidsvoorlichting; 18.40 Luchtruim; 19.00 Gevoelige mate rie; 19.25 Jazz in studio; 20.03 Pro vinciale zaken; 21.00 Vrije tijd, blije tijd. NOS: 21.40 Open school- AVRO; 22.10 RVU; 22.40 Oost-West VARA: 23.00 Het zout in de pap, 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III 18.04 De avondspits. VOO: 19.02 Erik de Zwart; 20.30 Bart van Leeuwen; 22.02-24.00 Countdown café. HILVERSUM IV VPRO: 14.30-17.00 Mu- ziek-op-vier. NOS: 20.00-23.00 Euro pees concertpodium. ZATERDAG HILVERSUM I NOS: Nieuws op elk heel uur. VARA (vanaf 7.00): 7.02 Hallo hier Hilversum! 10.30 Wie in t Neder lands wil zingen. 11.03 Z.I. 12.03 Tussen Barend en Van Dorp. 13.06 In de Rooie Haan. 15.03 Muziek uit Studio 1. 16.02 De Speeldoos. 17.30 Wie in t Nederlands wil zingen. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM 2 KNMI: 5.45 Het weer etc. TROS: (vanaf 7.00): 7.10 Gymnastiek. 7.20 Rollebolleradio. 7.35 Aktua. 8.11- 15.10 10e landelijke fietsdag. NOS: 9.05 Gymnastiek. 9.15 Voor blinden school-VAR A-TROS: (herh.). 12.26 Mededelingen voor iand- en tuinbouw (NOS). 12.30 TROS. RVU-NOS: 15.10 RVU. AVRO (vanaf 15.30): 15.32 Avrodite. 17.00 Vlag met blauwe wimpel. 17.36 Radiojournaal. 17.50 Per sal do. HILVERSUM 3 NOS: Nieuws op elk heel uur. NCRV (vanaf 7.00): 7.02 Pop non stop. 7.30 Rabarbara. 8.03 Popfris-, ser. 9.03 Gospel-Rock. 10.03 Popsta tion. 11.03 Popsjop. 12.03 Los-Vasts Ronde door Nederland. 14.03 Tus senuur. 15.03 Disco-Express. 16.03 NCRV-Zaterdag-Sport. HILVERSUM 4 NOS: Nieuws om 7.00, 8.00 en 13.00 AVRO (vanaf 7.00): 7.02 Septiem. 8.05 Op een klein stationnetje. 9.00 In de kaart gespeeld. 10.30 Concerto Mattinale. 12.00 Kurhausconcert NOS (vanaf 13.00): 13.05 Diskotabel. 15.00 Akkoord. Fragment uit de Fellini-fllm 'Prova d'Orchestra' ORKESTREPETITIE HILVERSUM - „Prova d'orchestra", van vrijdag op zaterdag door de VARA uit te zenden, biedt op een manier zoals alleen Federi- co Fellini dat kan, met een registratie van een repetitie een kijkje in de keuken van de vertolkende orkestmuziek. De maker heeft er over gezegd, dat hij ook niet méér dan een oefenend orkest heeft willen laten zien, of eigenlijk heeft willen reconstrueren met acteurs die zelf geen musici zijn. De film is, zeker binnen dit perspectief bezien, bijzonder vermake lijk. De camera - zogenaamd van een televisieploeg die een re portage maakt - beweegt zich door de ruimte waarin het orkest repeteert. Een praatgrage orkestbediende treft de nodige voor bereidingen en langzamerhand vult het auditorium zich met de orkestleden. Dit gaat gepaard met grollen en pesterijtjes. Het zijn prachtige types, die musici. Als ze niet in zijn film speelden, zou je zeggen dat ze zó uit een film van Fellini zijn weggelopen. Als de dirigent arriveert moet er gewerkt worden. Dat werk wordt voortdurend gadegeslagen door twee vakbondsmensen, die van het behartigen der belangen van de muzikanten hun eigen be lang hebben gemaakt en dat laatste meer gewicht geven dan het eerste. De dirigent scheldt even hard als het orket vals speelt. Maar toch wordt er op een gegeven moment naar tevredenheid gemusiceerd en de muziek die dan opklinkt, de manier waarop gespeeld wordt en de wijze waarop dat weer gefilmd is, brengen je op het puntje van je stoel. Ook de interviews met orkestleden vertonen een Felliniaanse bevlogenheid, die gezien en gehoord moet worden. Orkest en dirigent zijn vijandelijke partijen, die door een gemeen schappelijke lotsbestemming aan elkaar geketend zijn. Een si tuatie waarin een wankel evenwicht heerst en conflicten snel hoog kunnen oploperl, wat dan ook gebeurt. Een klein geschil loopt uit de hand, het orkest komt in opstand en het tumult mondt uit in een toestand van volledige anarchie. Aan de algehe le verwarring komt abrupt een einde door een extreme gebeur tenis: een gigantische sloperskogel verandert de concertruimte met één forse dreun in een puinhoop. De verleiding is dan groot om - ongeacht wat Fellini zelf opmerkte - door de in de film getoonde wereld van de muziek heen een tot karikaturale pro porties teruggebrachte sociaal-politieke werkelijkheid te zien. (Nederland 1; 23.40 uur). TEDSHOW Vanavond zendt de NCRV de laatste aflevering van dit seizoen uit van het spelprogramma de „Tedshow". Het programma werd zoals gebruikelijk opgenomen in Schouwburg „De Lievekamp" in Oss, waar Ted de Braak de volgende gasten ontvangt: de George Baker Selection; de zangeressen Yolanda van der Laan, Sandra Reemer en Linda Williams; het ballet van de Scapino Dansacademie, dansschool Boutkan, het NCRV-tv-orkest o.l.v. Harry de Groot en vele anderen (Ned. 2, 19.12 uur). MOMENTOPNAME De laatste aflevering van NCRVs Momentopname heeft als onder werp „Sport en sportverdwazing". Aan de hand van cabaret-, speelfilm- en journaalfragmenten uit de afgelopen decennia praat een gericht publiek hierover met en onder leiding van de presentatoren Gerrit de Haan en Henk Verkerk (Ned. 2, 21.30 uur). TELEAC 18.25 Open School: Ik heb u lief mijn Nederlands; 18.40 Seksuele opvoeding. VARA 18.55 Pippi Langkous. Jeugdserie. 19.20 Vijf tegen vijf. Spelprogramma. 19.48 Consumententips NOS 20.00 Journaal VARA 20.28 Achter het Nieuws 21.15 Vijf dagen in december. Zweedse serie (3). 22.00 Man alleen (3). Serie. 22.30 Sonja op vrijdag. Praatprogram- NOs' 23.35 Journaal VARA 23.40 De Orkestrepetitie. Speelfilm. ZATERDAG NOS 09.30 Nieuws voor slechthorenden TELEAC 10.00 Ergonomie. 10.30 De eerste 365 dagen uit het leven van het kind. 11.00 Open school. Fries. NEDERLAND 2 17.50 Studio Sport-Extra. WK-tafelten- 18.15 Nieuws voor slechthorenden 18.20 Paspoort. Voor Spanjaarden. 18.30 Sesamstraat 18.45 Jeugdjournaal 19.00 Journaal NCRV 19.12 De Tedshow. Show-spelprogram- 20.40 Nederland-België. Zaalvoetbalin terland. 21.30 Momentopname NOS 22.30 Journaal IKON 22.45 Namens onze ouders (2). Film. NOS 23.30 Nieuws voor slechthorenden 18.00 Tik Tak 18.05 Klein, klein kleutertje. Carolien- tje en kapitein Snorrebaard: Een knotsgekke ontdekkingsreis (3). 18.20 Er was een keer.... Verhaaltje van Guido Staes verteld door Jef Burm. 18.30 Open School. Leven met je adem haling: Cara en samenleving. 19.00 Uitzending door derden. Program ma van de Socialistische Omroepver eniging. 19.40 Mededelingen en programma- overzicht 19.45 Journaal 20.10 Weerman 20.15 Mini Micro Macro. Spelprogram ma gepresenteerd door Armand Pien. 20.20 De Proefkonijnen'. Belgische speelfilm (1979) van Guido Hende- rickx met Jan Decleir, Peter Faber, Chris Lomme e.a.: Bij een ontploffing op een chemische fabriek komen Jefi Herman en een aantal collegas in aan raking met het gevaarlijke onkruid- verdelgingsmiddel dioxyne. Enkele arbeiders sterven, Jef en Herman zijn zwaar vergiftigd. Voor beiden begint de lichamelijke en geestelijke aftake ling... 21.40 Première. Filmnieuws gepresen teerd door Jo Ropcke. 22.30 Journaal. Aansluitend: Coda. 19.00 Elektron Live. Collage van live concerten: Simple Minds, Steel Pulse, John Watts, Marshall Crenshaw, Bo- vick and Partners, The Sound, Dave Edmunds en klassieke werken van Pa- ganini, Rimsky-Korsakoff en Dvorak. 19.40 Mededelingen en programma overzicht 19.45 Journaal 20.10 Weerman 20.15 Mondelinge geschiedenis: Kool putters in Limburg. Zes mijnwerkers en twee mijnwerkers vrouwen schet sen de levens- en werkvoorwaarden in de Limburgse mijnen sinds de eerste ontginning in 1917 tot de steenkolen- crisis in de jaren 50. 21.05 - 22.30 Huideconcert Igor Stra vinsky. Concert in de San Stefano- kerk in Venetië n.a.v. de 100e geboor tedag van Igor Stravinsky. Het Symfo nie-orkest en het koor van de RAI o.l.v. Gianluigi Gelmetti vertolkt werk van Berio, Henze, Castiglioni, Carter en Stravinsky. WDR 18.00 Hier und Heute. Regionale actuali teiten. 18.25 Unsere Nachbarn, die Baltas. „Dodenspel. Duitse serie. 19.00 WIVF-Club. Gesprekken met gas ten en muziek live vanuit de studio. Presentatie: Marijke Amado, Frank Laufenberg en Jurgen von der Lippe. 20.00 Journaal 20.15 Mein Vater, der Schauspieler. Duitse speelfilm (1956, z-w) van Ro bert Siodmak met O. W. Fischer, Hilde Krahl en Susanne v. Almassy e.a.: De bekende actrice Christine Behrendt voelt zich op een bijzondere manier aangetrokken tot haar jonge collega Wolfgang Ohlsen. Na een geslaagde première gebeurt wat ze allebei wen sen: ze trouwen. Ondanks alle voor spellingen van jaloerse collegas, wordt het een gelukkig huwelijk. Christine krijgt een zoon, die door haar man bij na als een afgod wordt vereerd... 21.50 Plusminus. Economisch magazi ne. 22.30 Themas van de dag 23.00 Tatort. „Getuigenverhoor. Duitse politieserie met Volker Brandt, Ulrich Faulhaber e.a.: Hannes Lehm en Klaus Hobler zijn er getuige van hoe de 19-jarige Gunnar Melz een meisje probeert aan te randen. Ze slaan hem in elkaar en verwittigen de politie. Tot hun grote verrassing worden zij voor de rechtbank gedaagd, omdat Gunnar niets met de zaak te maken zou heb ben. Ze stellen zelf een onderzoek in en zien enkele dagen later, hoe Gun nar weer achter een meisje aanzit... 00.30 Journaal ZATERDAG teiten van zijn partner Vyland te waar schuwen... 01.15 Journaal 18.00 Brigitte und ihr Koch. „Kreef met tartare-saus. Culinair magazine. 18.20 Western von gestern. Western uit de oude doos met John Wayne, Sheila Terry e.a.: John Tobin heeft zich voor genomen zich op de moordenaar van zijn ouders te wreken. Met zijn oude vriend Dusty en diens dochter Ruby trekt hij de Mexicaanse bandiet Zanti achterna. 18.57 Programma-overzicht 19.00 Journaal 19.30 Auslandsjournal. Berichten van buitenlandse correspondenten. 20.15 Ein Fall fur zwei. „De getuige. Duitse misdaadserie met Gunter Strack, Claus Theo Gartner e.a.: Dr. Renz en zijn assistent Matula onder zoeken een verdachte zelfmoordzaak. 21.15 Kursbestimmung. Nabeschouwin gen rond de regeringsverklaring in het Duitse parlement. 22.00 Journaal 22.20 Aspekte. Cultureel magazine. 22.50 Sport am Freitag. Met o.m. tennis te Dusseldorf en Bundesliga-voetbal. 23.35 Fear is the key. Britse speelfilm (1972) van Michael Tuchner met Barry Newman, Suzy Kendall, John Vernon e.a.: De diepzeeduiker John Talbot laat zich na een kleine vechtpartij door de politie arresteren. In de rechtszaal schiet hij een politieman neer en gij zelt de dochter van de zakenman Ruthven. Hij weet te ontsnappen en slaagt erin bij Ruthven binnen te drin gen om hem voor de misdadige activi- 18.00 Telecollege. Geschiedenis. 18.30 Hallo Spencer 19.00 Aktuelle Stunde 20.00 Journaal 20.15 Freitagsforum. Gut gefragt... Vry- etijdsmagazine. 21.45 Ortserkundung: Duimen. Regio nale reportage van Dieter Koch. 22.15 Sechs Fuss Land (5). „Een veelbe lovende leerling. Zuidafrikaanse ver halen van Nadine Gordimer met Janet Suzman, Richard Haines e.a.: De En gelss Adelaide Graham heeft zich he lemaal aan de ontwikkelingshulp ge wijd. Haar werkterrein is Lesotho bij Johannesburg. Op een dag ontmoet zij de negerjongen Praise en neemt hem mee naar Lesohto met de bedoeling hem naar school te sturen... 23.10 Rockpalast. Optreden van John Cale. 00.10 Journaal ZATERDAG 09.00 Samstag-Kolleg met o.a.: News of the week. 09.15 Engels. 09.30 Frans. 10.00 Norwich now. 10.15 Science Report. Wetenschappelijk magazine. 10.30 Machte, Markte und Moneten. Economische rubriek van JK Gal- braith. 11.15 Auslander Inlander -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 5