VRIJDAG 6 MEI 1983 EUTHANASIE, 'de zachte dood', is volgens ons 100 jaar ou de Wetboek van Strafrecht nog steeds strafbaar. Justitie (het Openbaar Ministerie) noemt de wet op dit punt op z'n zachtst uitgedrukt 'sterk verouderd'. Er wordt jaarlijks in toenemende mate om euthanasie ge vraagd, die ook wordt gegeven. In veel gevallen terecht volgens justitie, omdat er ondraaglijk menselijk lijden mee wordt voorkomen. Justitie vindt wel dat euthanasie aan strenge voorwaarden moet worden verbonden. Om die voorwaarden te bepalen worden geregeld euthana- sie-gevallen uitgezocht voor proefprocessen. De rechter lijke uitspraken in die zaken dienen als leidraad voor vol gende processen. Op dit moment wordt in Alkmaar een euthanasie-proces gevoerd tegen een Purmerendse arts. Openlijk wordt gesteld dat het hierbij gaat om een test case. Dat blijkt vooral uit de eis van de officier van justi tie: een symbolische celstraf van 1 week. De rechter zal aanstaande dinsdag uitspraak doen. Onderstaand verhaal beschrijft de kloof tussen de sterk ge dateerde wetgeving en de praktijk. De 78-jarige Margina van Boven was altijd een vrouw geweest die wist wat ze wou, en die beslissingen kon nemen. Toen ze haar eigen man - na vreselijk lijden - had zien sterven, zei ze tegen haar dochter Geertruida Postma, arts in Noordwolde: 'Zo wil ik het niet'. Als het ooit zo ver met haar mocht komen, wilde de vrouw liever waardig sterven, dan haar leven node loos gerekt zien. Het kwam. zo ver met Margina van Boven. Als gevolg van kanker werd. een borst afgezet. Toen trof de vrouw een beroerte die haar maakte tot een menselijk wrak: half verlamd, bijna blind en doof, nauwelijks meer tot spreken in staat. Kort nadat ze uit een coma was bijgekomen, zei de vrouw tegen haar dochter: 'Jullie hadden me niet beter moeten laten worden'. Op 19 oktober 1972 bezoekt mevrouw Postma haar moeder voor de laatste keer. De oude vrouw hangt in een stoel, vastgehouden door riemen. Haar kwijlende mond hangt open, tong eruit. 'Ze keek me aan met de blik van een gewond dier, dat om het einde vraagt'. Door middel van een ipjectie met 200 milligram morfine - voor haar als arts makkelijk verkrijgbaar - verloste ze de zieke vrouw uit haar lijden. 'Ik geloof dat dit het meest waardevolle is geweest, dat ik voor mijn moeder ooit heb gedaan', luidde maanden later haar ver dediging voor de rechtbank in Leeuwarden. (Litho Jan Rotteveel) „Voorbij, voorbij, o, en voorgoed voorbij", dichtte J. C. Bloem met vooruitziende blik, want hij be doelde natuurlijk de onbezoedel de herdenking van de 4e mei en de viering van de 5e mei anno 1983. Alleen wie De Telegraaf leest heeft het misschien nog niet zo in de gaten, want die las op 5 mei dat kroonprins Willem-Ale- xander tijdens de nationale do denherdenking in Amsterdam 'een indrukwekkend debuut' heeft gemaakt. Wat kan deze 16-jarige prins dan in godsnaam voor indrukwek kends hebben gedaan toen hij sa men met zijn moeder koningin Beatrix een krans legde bij het nationaal monument? 'De prins', meldt het ochtendblad, 'bood zijn moeder zelf aan om haar tijdens de nationale dodenherdenking te vergezellen'. Ik vind dat tamelijk indrukwekkend voor een 16-jari- ge, maar gelet op alles wat ande re zestienjarigen deden in de ja ren die herdacht moesten worden toch net niet indrukwekkend ge noeg om op de voorpagina te ko men, althans niet in de krant die als enige krant in Nederland de erkenning door de Argentijnse junta dat de vele duizenden ver misten dood zijn niet op de voor pagina zette maar in een kwart kolom berichtje op pagina 9. „Veel bejaarde oud-strijders", weet De Telegraaf verder te melden, „die op de Dam hun tijdens de oorlogsjaren gesneuvelde kame raden kwamen herdenken, wa ren diep onder de indruk van het spontane gebaar van de jonge prins". Achtendertig jaar lang waren ze tijdens deze plechtig heid niet zó diep onder de indruk geweest als nu! Ikzelf ben met Sara van bijna 8 de straat opgegaan toen onze to renklok begon te beieren. Haar kennis over de oorlog is net zo summier als van haar vriendin netjes Ellen en Janneke. „Op 4 mei herdenken ze hoeveel mensen er zijn doodgeschoten", zegt El len. „Dat waren mensen die ons land wilden helpen en die zijn er aan doodgegaan", zegt Janneke. „Het ging om de joden, dacht ik", zegt Sara. „Op bevrijdingsdag kwam de Duitse generaal naar de Nederlandse generaal en zei: we geven ons over. En toen zijn ze opgehouden met joden dood te maken". We liepen hand in hand op het Ha venrak toen de klok ophield met beieren. We bleven zwijgend staan en keken over het water heen naar het verkeer op de E10 dat onverminderd doorreed. De straatverlichting was niet ontsto ken, zoals het hoorde. Gingen ze daar nu ook al op bezuinigen? Ik had geen horloge bij me, dus toen we een minuut of drie in stilte hadden doorgebracht liepen we maar weer verder. Achter de ramen van het huis van de familie K. zagen we Willemien en Maarten nog steeds plechtig naar buiten kijken. Ik maakte de grimassen die je dan maakt, wees op de touwtjes met stukjes zilverpapier die zij over hun pas ingezaaide voortuintje hadden gespannen om de vogels te weren, en riep zoals je in zo'n geval dan doet) dat dit ook een vorm van fascisme was. Daarna kwamen ze even naar buiten om te melden dat de twee minuten stilte zojuist voorbij waren, want dat de klok zeven minuten te vroeg gestopt was met beieren, zodat wij ver moedelijk van 19.S3 uur tot 19.57 uur onze stilte hadden betracht... Dat bedoel ik nu met 'voorbij, voor bij, o, en voorgoed vporbij': de ac curatesse is weg, straatlantaarns floepen niet meer aan, de to renklok beiert verkeerd, het ver keer sj ast gewoon door, het 5 mei comité van Purmerend krijgt geen subsidie van 2650 gulden van de gemeenteraad, en een po litieauto slaagde er dit jaar zelfs in met gillende sirene de Dam op te stuiven tijdens de nationale twee minuten stilte die daar wer den gehouden! Uitgerekend een sirene, die doodsklok van de oorlogsjaren! De gebruikelijke bromfietser, die nu al 20 jaar de twee minuten stilte pleegt te doorsnijden, mag hierbij vergeleken toch wel de zang van een fluitende lijster worden genoemd! In zijn wan hoop sneed een hoofdinspecteur piëteitsvol de bedrading van de politieauto stuk, maar als hij een bazooka bij zich had gehad had hij daarmee het liefst de sirene tot zwijgen gebracht! Maar het beste bewijs dat de klad er in zit kwam toch uit Arnhem. Daar werden zes leden van een antifascistische werkgroep door de politie opgebracht naar het bureau omdat zij, aan de voor avond van de Dodenherdenking, de verfkwast over alle fascisti sche leuzen wilden halen. „Het interesseert de politie heel weinig wat er op de muren wordt ge schilderd. Wie maakt uit wat fas cistisch is of niet? Er mag gewoon niet met verf op muren worden gekliederd en verder verdiepen we ons er niet in", aldus de Arn hemse politie. Ik citeer Het Parool. „De aanhou ding ging gepaard met veel emo ties en schermutselingen, waar bij de politie de wapenstok ge bruikte". Hoe bedenk je het! Als Toneelgroep Proloog met zo'n sce nario de fabrieken afging, zou Brinkman verdere subsidies wei geren! Dat soort dingen, - dat is nog het enige dat niet voorbij, voorbij, o, en voorgoed voorbij Strafbaar Hoe zuiver ook de motieven van mevrouw Postma waren, ze moest toch voor de rechter ver schijnen. Wat de dochter-arts had gedaan - zorgen dat een ongeneeslijk ziek en lijdend mens een goede, zachte dood sterft - is strafbaar. Het Wet boek van Strafrecht uit 1881 meldt in artikel 293: 'Hij die een ander op zijn uitdruldcelijk verzoek en ernstig verlangen van het leven berooft, wordt gestraft met een gevangenis straf van maximaal 12 jaar'. De officier van justitie toonde begrip voor de beweegredenen van de dochter, maar eiste toch een maand voorwaardelijke celstraf. De rechter maakte er in zijn vonnis een week voor waardelijke celstraf van. Hij meende dat in geval van on draaglijk lijden en een bewust verlangen van de patient hier van te worden verlost, de arts mag ingrijpen en zorgen voor een zachte dood. Met andere woorden: de arts mag euthana sie plegen Getterlijk goede, zachte dood). De uitspraak van de rechter in het Leeuwarder proces in 1973 was van groot belang. Immers: hoewel het in de wet verboden was, werd euthanasie door een rechter voor het eerst ge rechtvaardigd. Tenminste, on der bepaalde voorwaarden. Er moest sprake zijn van ondraag lijk lijden. En het besluit van de patient om te sterven moest duurzaam zijn (geen opwel ling) en vrijwillig tot stand zijn gekomen. Tijdens het Leeuwarder eutha- nasieproces in 1973 stonden te genstanders van euthanasie buiten het gerechtsgebouw met spandoeken waarop tek sten als: 'Euthanasie is bedek te moord, terug naar Gods woord'. Toen was euthanasie iets waar de meerderheid van de Nederlandse bevolking niets van wilde weten. Veranderd Maar de tijden veranderen. Uit regelmatige opiniepeilingen blijkt dat steeds meer mensen euthanasie in sommige geval len niet langer onaanvaardbaar achten. Een aantal jaren gele den is becijferd, dat jaarlijks meer dan duizend mensen hun arts benaderen met het ver zoek om euthanasie. Een getal dat inmiddels alleen maar gro ter is geworden. Het informatiecentrum en de Ne derlandse Verengiging voor Vrijwillige Euthanasie worden bestookt met talloze vragen om informatie of hulp. Niet zel den benaderen wanhopige mensen beide instellingen met de vraag of daar soms midde len verkrijgbaar zijn, 'want mijn huisarts wil niets doen'. Veel artsen voelen zich in de klem gezet. Het is hun taak al les te doen wat in het vermo gen ligt een patiënt beter te maken en zijn lijden te ver zachten. Daarbij stelt de grote vlucht die de medische kennis en ontwikkeling van appara tuur heeft genomen hen voor grote dilemma's. Mag het leven van een patiënt eindeloos wor den gerekt? Of moet - om on nodig lijden te voorkomen - de behandeling worden gestaakt? Praktisch gesproken: moet bij een ten dode opgeschreven co ma-patiënt de stekker van het beademingsapparaat uit het stopcontact worden getrok ken? Geef je als arts een kan kerpatiënt die op sterven ligt een wat hogere dosis morfine dan gewoonlijk om zijn lijden te bekorten? Dergelijke situaties, waarin het gaat om een keuze tussen le ven of dood, brengen artsen in gewetensnood. Helemaal al leen zo'n beslissing nemen kan te zwaar zijn. Daarom plegen veel artsen eerst overleg met collega's, of vragen advies aan justitie, de Koninklijke Maat schappij voor Geneeskunde (KNMG) en instanties die zich bezighouden met euthanasie. Ongeneeslijk De KNMG staat officieel op het standpunt dat passieve eutha nasie slechts is toegestaan in het geval van een patiënt die ongeneeslijk ziek is en in de stervensfase verkeert. Passief wil zeggen: de behandeling wordt gestaakt. Bij de coma patiënt bijvoorbeeld wordt de apparatuur die de patiënt in le ven houdt afgekoppeld. Actie ve euthanasie, het toedienen van bepaald'e middelen met als gevolg een voorgoed inslapen, is officieel door de maatschap pij verboden. Dat neemt niet weg dat artsen ook actieve eu thanasie plegen, omdat zij vin den dat het gerechtvaardigd is. Bijvoorbeeld door middel van een injectiespuit met een gro tere hoeveelheid morfine dan normaal. Of het recept voor een flinke pot slaaptabletten met de mededeling 'als je te veel inneemt, kan het wel eens mis gaan'. De betrokken arts heeft het in ei gen hand of een euthanasie-ge- val bekend raakt. Vult hij 'on natuurlijke dood' in op het overlijdingsformulier, dan kan hij door justitie ter verant woording worden geroepen. Veel artsen echter verzwijgen het plegen van euthanasie. Volgens de Rotterdamse poli- tie-arts Cremers worden in Rotterdam jaarlijks 200 tot 400 gevallen van euthanasie niet aangegeven. Niet eens uit on wil, zegt Cremers. Vaak wordt in eer en geweten 'natuurlijke dood' ingevuld. 'Artsen be schouwen euthanasie kenne lijk als een handeling die niet in het natuurlijk verloop van de ziekte van een patiënt in grijpt', aldus Cremers. Een groot aantal artsen mag dan positief tegenover euthanasie staan: in het Wetboek van Strafrecht wordt het geven van 'de zachte dood' nog steeds be schouwd als een zwaar mis drijf. Wetgeving en praktijk liggen in dit geval wel erg ver uit elkaar. Zelfdoding Dat bleek bij een ander bekend proces uit 1981 in Rotterdam. De 76-jarige mevrouw Wer- theim uit Dordrecht stond daar terecht wegens hulp bij de zelf doding van een 76-jarige vrouw uit Capelle aan de Ijssel. In dit geval was er geen sprake van euthanasie maar van zelf doding, omdat de vrouw uit Capelle niet ongeneeslijk ziek was en op de rand van de dood verkeerde. 'Ze vertelde me dat ze ernstige maagklachten had, en na veel operaties en pijnlij ke onderzoeken van haar lij den af wilde. Na heel wat ge sprekken heb ik tegen haar ge zegd, dat als ze dan toch vast besloten was de dood te willen, Het werden tabletten van het slaapmiddel Vesperax, dat in grote hoeveelheden tegelijk ik haar wel wat zou brengen", meestal dodelijk is. 'Ik heb haar de Vesperax gegeven en ik ben er bij gebleven. Die din gen op een tafeltje gooien en dan wegwezen, dat doen die artsen die niets van deze me thode willen weten, en een ma nier zoeken hun handen schoon te houden'. Mevrouw Wertheim verzuimde het Openbaar Ministerie (justi tie) op de hoogte te stellen van haar daad. Ook had zij geen arts ingeschakeld. Onzorgvul digheden die haar in de Bijl merbajes deden belanden op beschuldiging van 'moord met voorbedachte rade'. In een op zienbarend proces werd de vrouw uiteindelijk van deze beschuldiging vrijgesproken. Wel werd ze veroordeeld tot 6 maanden voorwaardelijk we gens hulp bij zelfdoding. In het Wetboek van Strafrecht wordt hulp bij zelfdoding be handeld in artikel 294, pal na artikel 293 over het plegen van euthanasie. Een duidelijk on derscheid tussen euthanasie en hulp bij zelfdoding is in de praktijk niet altijd te maken. In de strafmaat is er wel degehjk verschil: op hulp bij zelfdoding staat een maximale straf van 2 jaar, op het plegen van eutha nasie zoals gezegd 12 jaar. Voorwaarden Mevrouw Wertheim werd be trekkelijk mild bestraft. 'In de ze tijd is in steeds bredere krin gen de opvatting ontstaan dat in bepaalde, weliswaar uitzon derlijke gevallen zelfdoding niet per se onaanvaardbaar is', luidde de motivatie van de rechter. Oftewel: hulp bij zelf doding hoeft niet strafbaar te zijn, als aan bepaalde voor waarden wordt voldaan. De Rotterdamse rechter ging een stapje verder dan zijn collega in Leeuwarden in 1973. Toen betrof het een arts die euthana sie pleegde. De Rotterdamse rechter stelde dat de hulpverle ner niet per se een arts hoefde te zijn, al diende wel een arts te worden geraadpleegd. De rechter noemde nog meer voorwaarden. Iedere hulpver lener bij zelfdoding die onder deze voorwaarden zou werken, hoefde niet bang te zijn voor een strenge veroordeling naar de letter van de wet. De volgende criteria werden ge formuleerd: - er moet sprake zijn van on draaglijk lichamelijk of psy chisch lijden; - het verlangen naar de dood moet duurzaam zijn en zonder enige druk van buitenaf tot stand zijn gekomen; - de betrokkene moet alternatie ve mogelijkheden goed heb ben afgewogen; - er moet geen andere oplossing mogelijk zijn; - door de dood moet geen onno dig leed aan familie of vrien den worden berokkend; - de beslissing om hulp te verle nen moet door meerdere per sonen worden genomen; - bij de beslissing moet altijd een arts worden betrokken, die het te gebruiken middel zal voor schrijven. Staatscommissie Samen met de criteria destijds geformuleerd in Leeuwarden vormen de voorwaarden van de Rotterdamse rechter een leidraad voor andere proces sen na die tijd. De wetsartike len 293 en 294 verbieden welis waar euthanasie en hulp bij zelfdoding, maar dankzij de (beperkte) mogelijkheid die ie dere rechter heeft om de wet op zijn eigen wijze te interpre teren, zijn er kieren ontstaan waardoor ontsnapping moge lijk is. Toch vinden alle betrokkenen dit een onbevredigende situa tie en dringt met name de eu- thanasievereniging aan op aan passing van de wetgeving. Ook de regering erkent de spanning tussen wetgeving en de prak tijk. Vorig jaar oktober is de Staatscommissie voor Eutha nasie geïnstalleerd, die de re gering advies moet uitbrengen over het overheidsbeleid inza ke euthanasie. De commissie zal zich vooral buigen over de vraag of de wet moet worden aangepast. Voorlopig werkt de commissie in alle stilte. Er valt niets te zeggen over de tijd die zij nodig heeft voor het uit brengen van advies. Maar dat het lang zal duren, is vrijwel ze ker. De groeiende positieve houding in de samenleving ten opzichte van euthanasie bete- kent niet dat het onderwerp niet langer 'beladen' is. Politiek bezien ligt euthanasie, evenals abortus, bijzonder ge voelig. Een eventueel niet lan ger strafbaar stellen van eutha nasie is een zaak waaraan geen enkele christelijke partij de vingers zal willen branden. Het lijkt dan ook uitgesloten dat tijdens het CDA/WD kabinet een aanpassing van de wet zal plaatsvinden. Jusititie heeft geen tijd te wachten op een be slissing, die zeer waarschijnlijk nog ver in de toekomst ligt. Zo lang de wetgeving onvoldoen de voorziet in de huidige prak tijk, worden rechtszaken gere geld op basis van zogenaamd rechters-recht: de voorwaar den door rechters in voorgaan de processen gegeven. Nieuwe processen moeten deze richtlij nen vervolmaken of eventueel aanvullen. Verscherping Het euthanasie-proces dat mo menteel in Alkmaar wordt ge houden is zo'n test case. In de ze zaak worden de tot nu toe geformuleerde criteria be proefd. Het gaat om een arts uit Purmerend, die met behulp van injecties een bejaarde vrouw op uitdrukkelijk ver zoek heeft gedood. De arts heeft zijn zaak zelf aangemeld. Hij heeft geprobeerd zich zo zorgvuldig mogelijk te houden aan de bekende richtlijnen. De officier van justitie in Alk maar, mevrouw Bosscher- Boon, vond echter dat de arts onvoldoende collegiaal overleg had gepleegd. Hij had advies gevraagd aan zijn assistent- huisarts, iemand die van de arts financieel afhankelijk was. Bovendien had de betrokken assistent weinig ervaring. Dat het hier gaat om een proef- zaak, wordt door de officier openlijk toegegeven en is ook terug te vinden in haar eis: een symbolische celstraf van 1 week. De rechter zal aanstaan de dinsdag uitspraak doen. Mevrouw Bosscher: 'Mensen lij den, omdat de wet euthanasie verbiedt Begrijp me goed, ik zeg niet dat euthanasie altijd mag. Het plegen van euthana sie moet worden gebonden aan zeer strenge voorwaarden. Via rechters-recht proberen we die voorwaarden op te stellen, om dat de wetgeving daar niet in voorziet. Correct is het mis schien niet, rechters-recht is ei genlijk geen recht'. 'Dit proces is bedoeld om de voorwaarden die tijdens de processen in Leeuwarden en Rotterdam zijn gecreërd te ver volmaken. Er zullen wellicht nog meer processen volgen om de regels te verscherpen. De ci- teria die de rechters in Leeu warden en Rotterdam hebben opgesteld zijn allerminst bin dend voor andere rechters. Het is zelfs extreem mogelijk dat de rechter in Alkmaar straks een totaal andere uitspraak doet dan in voorgaande pro cessen'. 'Er moet hoe dan ook een moge lijkheid zijn voor mensen om mensen euthanasie te laten plegen. En de wet moet daar toe de mogelijkheid bieden. Een mens moet het recht heb ben op zelfbeschikking over zijn eigen leven en het recht om er een eind aan te maken. Daarbij doet het er niet toe of de euthanasie wordt gepleegd door een leek of een arts. Als het maar deskundig gebeurd en op de achtergrond een arts aanwezig is die daarvoor zorg draagt. Geen gepruts. De eu thanasie moet zijn wat ze be looft: een goede, zachte dood'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17